abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 17:10:07 #276
249559 crew  Lavenderr
pi_138402838
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 16:59 schreef Gray het volgende:

[..]

Klopt, al denk ik dat uiteindelijk alle angst samenkomt in de angst voor beeindiging van het leven zoals het tot dat punt geleefd is. Eigenlijk dus angst voor verandering.

[..]

Het is niet hetzelfde, maar ligt heel dicht bij elkaar. Leven wil leven, en is daarmee de antithese van niet-leven, ofwel de dood. R0N1N zei het ook mooi.

Maar je kan leven zonder angst, en je kan de wil verliezen om te leven, iig mentaal.

[..]

Eerder andersom; raak je je individualiteit kwijt, dan raak je angst voor de dood kwijt. Als een persoon sterft, gaat de wereld door. Na een zogenaamde egodood is in zekere zin geen sprake meer van een persoon, dus zo'n mens ziet zijn persoonlijke dood niet als het einde. Hij ziet zichzelf als de wereld en blijft dus voor eeuwig leven, soort van.

Moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je enigszins begrijpt waar ik op doel. :)

[..]

Met name in dit voorbeeld denk ik dat de twee praktisch gezien gelijk zijn.

[..]

Ik zie het meer als irrationeel in de zin dat de dood onvoorstelbaar is. Net als dat je niet kan indenken hoe je was voor je leven, zo ook niet daarna.
Ik denk dat ik je begrijp.
Denk alleen dat het moeilijk zoniet onmogelijk is om je van je ego te ontdoen.

Als ik aan de dood denk is het enige wat ik hoop dat ik een waardige dood zal sterven en tot het laatst mijn verstand hou.
pi_138403373
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 17:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik denk dat ik je begrijp.
Denk alleen dat het moeilijk zoniet onmogelijk is om je van je ego te ontdoen.
Wellicht is het meer dat het kleine ego veranderd in het grote ego. Small mind, big mind. De zelf en de Zelf, de Zoon en de Vader. In veel religies vind je dit soort teksten terug.

quote:
Als ik aan de dood denk is het enige wat ik hoop dat ik een waardige dood zal sterven en tot het laatst mijn verstand hou.
Als ik aan de dood denk, denk ik aan het leven. Vanaf het moment dat we geboren worden, beginnen we te sterven. Dit is geen leven, maar sterven. Maar dat is okay, want hoe je het ook noemt, het is zoals het is. :)
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 18:53:19 #278
249559 crew  Lavenderr
pi_138405781
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 17:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Wellicht is het meer dat het kleine ego veranderd in het grote ego. Small mind, big mind. De zelf en de Zelf, de Zoon en de Vader. In veel religies vind je dit soort teksten terug.

[..]

Als ik aan de dood denk, denk ik aan het leven. Vanaf het moment dat we geboren worden, beginnen we te sterven. Dit is geen leven, maar sterven. Maar dat is okay, want hoe je het ook noemt, het is zoals het is. :)
Dus een sterfbed van gemiddeld 75 jaar? Terminaal vanaf de geboorte.
pi_138406583
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 18:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus een sterfbed van gemiddeld 75 jaar? Terminaal vanaf de geboorte.
Gek he, als je t zo bekijkt?
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 19:17:46 #280
249559 crew  Lavenderr
pi_138406738
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:14 schreef Gray het volgende:

[..]

Ja, best wel confronterend.
pi_138409368
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, best wel confronterend.
Bang?
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 20:21:36 #282
249559 crew  Lavenderr
pi_138409558
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:17 schreef Gray het volgende:

[..]

Bang?
Nee, helemaal niet.
pi_138410430
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet.
Mooi! ;)
  dinsdag 1 april 2014 @ 20:44:24 #284
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_138410646
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:14 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik vind dat discutable, ik ga uit van dat we opgroeien, dan in de bloei van ons leven komen en daarna langzaam weer (af-)sterven.
gelijk aan een zaadje dat geplant wordt, zaadje heeft wel een functie dus dan stellen dat het opkomt en terminaal is is een foute benadering , het wordt uiteindelijk terminaal, maar daarvoor zal het zich proberen voor te planten
De bijbel zij tegen alle levende zielen gaat heen en wordt tot velen.
There is only one religion
  dinsdag 1 april 2014 @ 22:11:31 #285
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138415522
Het leven is terminaal. :Y
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  dinsdag 1 april 2014 @ 22:16:29 #286
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138415780
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:44 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ik vind dat discutable, ik ga uit van dat we opgroeien, dan in de bloei van ons leven komen en daarna langzaam weer (af-)sterven.
gelijk aan een zaadje dat geplant wordt, zaadje heeft wel een functie dus dan stellen dat het opkomt en terminaal is is een foute benadering , het wordt uiteindelijk terminaal, maar daarvoor zal het zich proberen voor te planten
Ja, zo schijnt het te werken in Utopia. :P

Hier gaan miljoenen kinderen dood voor ze ook maar in de buurt van die "bloei" komen.

quote:
... en toen kwam de zondvloed... })
  dinsdag 1 april 2014 @ 22:46:33 #287
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_138417502
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 22:16 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Ja, zo schijnt het te werken in Utopia. :P

Hier gaan miljoenen kinderen dood voor ze ook maar in de buurt van die "bloei" komen.

[..]

... en toen kwam de zondvloed... })
Ha, ben vast een Utopiaan, :@ moet toch ergens in geloven
Hier miljoenen...nou niet overdrijven hoor...

volgende keer is het het vuur dat ons zal verzwelgen :{w volgens diezelfde bijbel en youtube ;)
There is only one religion
  Moderator dinsdag 1 april 2014 @ 23:00:33 #288
249559 crew  Lavenderr
pi_138418336
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2014 22:11 schreef R0N1N het volgende:
Het leven is terminaal. :Y
Daar komt het in feite op neer.
pi_138420593
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:44 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Een andere kijk op hetzelfde fenomeen is inderdaad discutabel.

Maar dat vind ik van de bijbel doorgaans ook, en tevens van zij die zich ermee wapenen. ;)

Maar iets dat onvermijdelijk iets gaat worden, is het in zekere zin al. Van iets dat tot leven is gekomen is het gegarandeerd dat het sterven gaat. Het is, volgens een mooie Nederlandse uitdrukking, op sterven na dood. :)

Het is overigens volgens die denkwijze dat de boeddha stelde dat alle mensen al verlichte wezens zijn, omdat ze allemaal in staat zijn tot verlichting. Het is een belofte, kan je zeggen.
  woensdag 2 april 2014 @ 01:18:09 #290
181126 MouzurX
Misschien?
pi_138423869
Ik begrijp sowieso niet hoe je nou kan geloven dat het eindige wordt ingeruild voor het oneindig en dat je dan tot in het oneindige gestraft/beloond zou worden voor wat je doet in die relatief hele korte tijd die je leeft.

Als je naar zoiets al kritisch kijkt dan kan dat toch niet kloppen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 2 april 2014 @ 07:59:52 #291
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_138425582
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 16:59 schreef Gray het volgende:

[..]

Klopt, al denk ik dat uiteindelijk alle angst samenkomt in de angst voor beeindiging van het leven zoals het tot dat punt geleefd is. Eigenlijk dus angst voor verandering.

[..]

Het is niet hetzelfde, maar ligt heel dicht bij elkaar. Leven wil leven, en is daarmee de antithese van niet-leven, ofwel de dood. R0N1N zei het ook mooi.

Maar je kan leven zonder angst, en je kan de wil verliezen om te leven, iig mentaal.

[..]

Eerder andersom; raak je je individualiteit kwijt, dan raak je angst voor de dood kwijt. Als een persoon sterft, gaat de wereld door. Na een zogenaamde egodood is in zekere zin geen sprake meer van een persoon, dus zo'n mens ziet zijn persoonlijke dood niet als het einde. Hij ziet zichzelf als de wereld en blijft dus voor eeuwig leven, soort van.
Moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je enigszins begrijpt waar ik op doel. :)

Op zich wel, maar ik ben het niet geheel mee eens. Het klopt wel dat je ego op een wat lager pitje zal staan als je geen angst heb voor de dood, maar ik zie mijn dood toch weg als persoonlijk einde. Niet als einde van alles uiteraard, dat gaat natuurlijk wel door, maar ik zie mezelf niet als wereld/Universum en zal ook daar niet eeuwig in door leven.

Na mijn dood is "ik" weg, net zo goed als dat voor mijn geboorte er ook niet was. Althans ik nog nooit een aanwijzing geconstateerd dat er iets was als een "ik" voor iemands leven of na iemand dood. :)

quote:
Met name in dit voorbeeld denk ik dat de twee praktisch gezien gelijk zijn.

Ik zie het meer als irrationeel in de zin dat de dood onvoorstelbaar is. Net als dat je niet kan indenken hoe je was voor je leven, zo ook niet daarna.
Ik denk dat we elkaar niet zo ontlopen in onze mening hierover. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 2 april 2014 @ 08:04:03 #292
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_138425615
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 22:46 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ha, ben vast een Utopiaan, :@ moet toch ergens in geloven
Hier miljoenen...nou niet overdrijven hoor...
Ongeveer 6.5 miljoen kinderen onder de 5 jaar sterven per jaar. Dit is lastig te geloven, zeker als je wellicht gelooft in een barmhartige goddelijke entiteit, maar dit is een trieste statistiek die zeer werkelijk is.

quote:
Child mortality, also known as under-5 mortality, refers to the death of infants and children under the age of five. In 2012, 6.6 million,[1] 2011, 6.9 million children under five died,[2] down from 7.6 million in 2010,[3] 8.1 million in 2009,[4] and 12.4 million in 1990.[4] About half of child deaths occur in Sub-Saharan Africa.[2] Reduction of child mortality is the fourth of the United Nations' Millennium Development Goals.
bron

Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_138432204
quote:
2s.gif Op woensdag 2 april 2014 07:59 schreef Semisane het volgende:
Op zich wel, maar ik ben het niet geheel mee eens. Het klopt wel dat je ego op een wat lager pitje zal staan als je geen angst heb voor de dood, maar ik zie mijn dood toch weg als persoonlijk einde. Niet als einde van alles uiteraard, dat gaat natuurlijk wel door, maar ik zie mezelf niet als wereld/Universum en zal ook daar niet eeuwig in door leven.
Het is ook niet goed te begrijpen als je het nooit ervaren hebt. Je redeneert nog steeds vanuit een ik, een afgescheiden ik tov van het leven. Feit is dat je geen leven hebt, maar leven bent.

quote:
Na mijn dood is "ik" weg, net zo goed als dat voor mijn geboorte er ook niet was. Althans ik nog nooit een aanwijzing geconstateerd dat er iets was als een "ik" voor iemands leven of na iemand dood.
De vraag is in hoeverre die "ik" op dit moment wel zo realistisch is.
  woensdag 2 april 2014 @ 13:36:08 #294
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138433627
quote:
7s.gif Op woensdag 2 april 2014 12:53 schreef Gray het volgende:
Het is ook niet goed te begrijpen als je het nooit ervaren hebt. Je redeneert nog steeds vanuit een ik, een afgescheiden ik tov van het leven. Feit is dat je geen leven hebt, maar leven bent.

[..]

Nee. "Het leven" gaat gewoon verder, maar het ego ("ik") sterft. (met lichaam en al)
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 14:38:39 #295
249559 crew  Lavenderr
pi_138435371
quote:
7s.gif Op woensdag 2 april 2014 12:53 schreef Gray het volgende:

[..]

[..]

Hier snap ik weer geen bal van ;( .
pi_138436363
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 13:36 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nee. "Het leven" gaat gewoon verder, maar het ego ("ik") sterft. (met lichaam en al)
Zo bekeken inderdaad waar. Zou de kleine zelf echter zich identificeren als de grote Zelf, dan vergaat het nooit. Onder de grote Zelf moet je dan verstaan 'Alles-Dat-Is'.

Ene Jon Kabat-Zinn zei het mooi: "Hij die sterft voor hij sterft, sterft niet wanneer hij sterft." :)

quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 14:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hier snap ik weer geen bal van ;( .
Gaan we ervan uit dat een observeerder altijd in relatie staat tot hetgeen geobserveerd wordt, dan zijn die twee onafscheidelijk en dus deel van een geheel. Geen ik zonder niet-ik, geen dit zonder dat. Dat is een benaderingswijze voor de omschrijving van een 'ik'.

Verder is de 'ik' niet een fundamenteel iets, als in dat het niet op zichzelf bestaat. Het is anders dan bovenstaande in de zin dat de ik niet alleen in de hersenen zit, maar ook in het lichaam dat deze hersenen draagt.
Verder is de 'ik' in de hersenen niet op een enkel punt aan te wijzen. Die identiteit is ontleend van alle ervaringen die in het leven zijn opgedaan, zoals de woorden waar we in praten en denken, het voedsel dat deel van ons is geworden, het licht en de lucht dat we hebben opgenomen.

Waarom ik het onrealistisch noem is omdat de 'ik' niet een afzonderlijk object is; de 'ik' is een relatie. Een relatie kan je niet aanwijzen als een enkel object, iets dat het idee van 'ik' juist impliceert.

Het is de kracht van onze geest om onderscheid te kunnen maken in een realiteit dat feitelijk een groot geheel is, maar is daarmee een mes dat aan twee kanten snijdt. Toevallig zag ik Neal DeGrasse Tyson zoiets moois nog zeggen in de nieuwe Cosmos:
quote:
Recognize that the very molecules that make up your body, the atoms that construct the molecules, are traceable to the crucibles that were once the centers of high mass stars that exploded their chemically rich guts into the galaxy, enriching pristine gas clouds with the chemistry of life. So that we are all connected to each other biologically, to the earth chemically and to the rest of the universe atomically. That's kinda cool! That makes me smile and I actually feel quite large at the end of that. It's not that we are better than the universe, we are part of the universe. We are in the universe and the universe is in us.
Ben zo'n enorme fan van hem!
  woensdag 2 april 2014 @ 15:37:56 #297
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138437346
quote:
7s.gif Op woensdag 2 april 2014 15:07 schreef Gray het volgende:
<snip>Ben zo'n enorme fan van hem!
Tsk,tsk, idoliseren ... dat jij je daar nou schuldig aan moet maken ... :N

Ik ben van helemaal niets en niemand echt fan. Hooguit van een stukje. (een filmrol, een song/muziekstuk, een idee/boek, maar NOOIT de hele persoon/groep)

Past ook niet binnen het "we are legion" idee :P
pi_138437578
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 15:37 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Tsk,tsk, idoliseren ... dat jij je daar nou schuldig aan moet maken ... :N

Ik ben van helemaal niets en niemand echt fan. Hooguit van een stukje. (een filmrol, een song/muziekstuk, een idee/boek, maar NOOIT de hele persoon/groep)

Past ook niet binnen het "we are legion" idee :P
Beter gezegd inspireert hij me. Heb geen posters of t-shirts van 'm, schrijf geen fanfics over hem en Sagan, en weet ik wat niet.

En ik deel je perspectief van nooit de hele persoon; altijd kritisch blijven. :)
  woensdag 2 april 2014 @ 15:49:05 #299
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138437685
Een zekere "angst" heb ik wel in relatie tot geloof in een God die dat geloof eist.
Voor de volgelingen & hun idioterie om precies te zijn.

In Saoedi-Arabië is iedere atheïst nu een terrorist.
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 16:25:57 #300
249559 crew  Lavenderr
pi_138439075
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 15:49 schreef R0N1N het volgende:
Een zekere "angst" heb ik wel in relatie tot geloof in een God die dat geloof eist.
Voor de volgelingen & hun idioterie om precies te zijn.

In Saoedi-Arabië is iedere atheïst nu een terrorist.
Dat is idd pas iets om echt bang van te worden. De doorgeslagen idioten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')