Ik denk dat ik je begrijp.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:59 schreef Gray het volgende:
[..]
Klopt, al denk ik dat uiteindelijk alle angst samenkomt in de angst voor beeindiging van het leven zoals het tot dat punt geleefd is. Eigenlijk dus angst voor verandering.
[..]
Het is niet hetzelfde, maar ligt heel dicht bij elkaar. Leven wil leven, en is daarmee de antithese van niet-leven, ofwel de dood. R0N1N zei het ook mooi.
Maar je kan leven zonder angst, en je kan de wil verliezen om te leven, iig mentaal.
[..]
Eerder andersom; raak je je individualiteit kwijt, dan raak je angst voor de dood kwijt. Als een persoon sterft, gaat de wereld door. Na een zogenaamde egodood is in zekere zin geen sprake meer van een persoon, dus zo'n mens ziet zijn persoonlijke dood niet als het einde. Hij ziet zichzelf als de wereld en blijft dus voor eeuwig leven, soort van.
Moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je enigszins begrijpt waar ik op doel.
[..]
Met name in dit voorbeeld denk ik dat de twee praktisch gezien gelijk zijn.
[..]
Ik zie het meer als irrationeel in de zin dat de dood onvoorstelbaar is. Net als dat je niet kan indenken hoe je was voor je leven, zo ook niet daarna.
Wellicht is het meer dat het kleine ego veranderd in het grote ego. Small mind, big mind. De zelf en de Zelf, de Zoon en de Vader. In veel religies vind je dit soort teksten terug.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat ik je begrijp.
Denk alleen dat het moeilijk zoniet onmogelijk is om je van je ego te ontdoen.
Als ik aan de dood denk, denk ik aan het leven. Vanaf het moment dat we geboren worden, beginnen we te sterven. Dit is geen leven, maar sterven. Maar dat is okay, want hoe je het ook noemt, het is zoals het is.quote:Als ik aan de dood denk is het enige wat ik hoop dat ik een waardige dood zal sterven en tot het laatst mijn verstand hou.
Dus een sterfbed van gemiddeld 75 jaar? Terminaal vanaf de geboorte.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Wellicht is het meer dat het kleine ego veranderd in het grote ego. Small mind, big mind. De zelf en de Zelf, de Zoon en de Vader. In veel religies vind je dit soort teksten terug.
[..]
Als ik aan de dood denk, denk ik aan het leven. Vanaf het moment dat we geboren worden, beginnen we te sterven. Dit is geen leven, maar sterven. Maar dat is okay, want hoe je het ook noemt, het is zoals het is.
Gek he, als je t zo bekijkt?quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus een sterfbed van gemiddeld 75 jaar? Terminaal vanaf de geboorte.
Ik vind dat discutable, ik ga uit van dat we opgroeien, dan in de bloei van ons leven komen en daarna langzaam weer (af-)sterven.quote:
Ja, zo schijnt het te werken in Utopia.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:44 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ik vind dat discutable, ik ga uit van dat we opgroeien, dan in de bloei van ons leven komen en daarna langzaam weer (af-)sterven.
gelijk aan een zaadje dat geplant wordt, zaadje heeft wel een functie dus dan stellen dat het opkomt en terminaal is is een foute benadering , het wordt uiteindelijk terminaal, maar daarvoor zal het zich proberen voor te planten
... en toen kwam de zondvloed...quote:De bijbel zij tegen alle levende zielen gaat heen en wordt tot velen.
Ha, ben vast een Utopiaan,quote:Op dinsdag 1 april 2014 22:16 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ja, zo schijnt het te werken in Utopia.
Hier gaan miljoenen kinderen dood voor ze ook maar in de buurt van die "bloei" komen.
[..]
... en toen kwam de zondvloed...
Een andere kijk op hetzelfde fenomeen is inderdaad discutabel.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:44 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ik vind dat discutable, ik ga uit van dat we opgroeien, dan in de bloei van ons leven komen en daarna langzaam weer (af-)sterven.
gelijk aan een zaadje dat geplant wordt, zaadje heeft wel een functie dus dan stellen dat het opkomt en terminaal is is een foute benadering , het wordt uiteindelijk terminaal, maar daarvoor zal het zich proberen voor te planten
De bijbel zij tegen alle levende zielen gaat heen en wordt tot velen.
Moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je enigszins begrijpt waar ik op doel.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:59 schreef Gray het volgende:
[..]
Klopt, al denk ik dat uiteindelijk alle angst samenkomt in de angst voor beeindiging van het leven zoals het tot dat punt geleefd is. Eigenlijk dus angst voor verandering.
[..]
Het is niet hetzelfde, maar ligt heel dicht bij elkaar. Leven wil leven, en is daarmee de antithese van niet-leven, ofwel de dood. R0N1N zei het ook mooi.
Maar je kan leven zonder angst, en je kan de wil verliezen om te leven, iig mentaal.
[..]
Eerder andersom; raak je je individualiteit kwijt, dan raak je angst voor de dood kwijt. Als een persoon sterft, gaat de wereld door. Na een zogenaamde egodood is in zekere zin geen sprake meer van een persoon, dus zo'n mens ziet zijn persoonlijke dood niet als het einde. Hij ziet zichzelf als de wereld en blijft dus voor eeuwig leven, soort van.
Ik denk dat we elkaar niet zo ontlopen in onze mening hierover.quote:Met name in dit voorbeeld denk ik dat de twee praktisch gezien gelijk zijn.
Ik zie het meer als irrationeel in de zin dat de dood onvoorstelbaar is. Net als dat je niet kan indenken hoe je was voor je leven, zo ook niet daarna.
Ongeveer 6.5 miljoen kinderen onder de 5 jaar sterven per jaar. Dit is lastig te geloven, zeker als je wellicht gelooft in een barmhartige goddelijke entiteit, maar dit is een trieste statistiek die zeer werkelijk is.quote:Op dinsdag 1 april 2014 22:46 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ha, ben vast een Utopiaan,moet toch ergens in geloven
Hier miljoenen...nou niet overdrijven hoor...
bronquote:Child mortality, also known as under-5 mortality, refers to the death of infants and children under the age of five. In 2012, 6.6 million,[1] 2011, 6.9 million children under five died,[2] down from 7.6 million in 2010,[3] 8.1 million in 2009,[4] and 12.4 million in 1990.[4] About half of child deaths occur in Sub-Saharan Africa.[2] Reduction of child mortality is the fourth of the United Nations' Millennium Development Goals.
Het is ook niet goed te begrijpen als je het nooit ervaren hebt. Je redeneert nog steeds vanuit een ik, een afgescheiden ik tov van het leven. Feit is dat je geen leven hebt, maar leven bent.quote:Op woensdag 2 april 2014 07:59 schreef Semisane het volgende:
Op zich wel, maar ik ben het niet geheel mee eens. Het klopt wel dat je ego op een wat lager pitje zal staan als je geen angst heb voor de dood, maar ik zie mijn dood toch weg als persoonlijk einde. Niet als einde van alles uiteraard, dat gaat natuurlijk wel door, maar ik zie mezelf niet als wereld/Universum en zal ook daar niet eeuwig in door leven.
De vraag is in hoeverre die "ik" op dit moment wel zo realistisch is.quote:Na mijn dood is "ik" weg, net zo goed als dat voor mijn geboorte er ook niet was. Althans ik nog nooit een aanwijzing geconstateerd dat er iets was als een "ik" voor iemands leven of na iemand dood.
Nee. "Het leven" gaat gewoon verder, maar het ego ("ik") sterft. (met lichaam en al)quote:Op woensdag 2 april 2014 12:53 schreef Gray het volgende:
Het is ook niet goed te begrijpen als je het nooit ervaren hebt. Je redeneert nog steeds vanuit een ik, een afgescheiden ik tov van het leven. Feit is dat je geen leven hebt, maar leven bent.
[..]
De vraag is in hoeverre die "ik" op dit moment wel zo realistisch is.
Hier snap ik weer geen bal vanquote:Op woensdag 2 april 2014 12:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is ook niet goed te begrijpen als je het nooit ervaren hebt. Je redeneert nog steeds vanuit een ik, een afgescheiden ik tov van het leven. Feit is dat je geen leven hebt, maar leven bent.
[..]
De vraag is in hoeverre die "ik" op dit moment wel zo realistisch is.
Zo bekeken inderdaad waar. Zou de kleine zelf echter zich identificeren als de grote Zelf, dan vergaat het nooit. Onder de grote Zelf moet je dan verstaan 'Alles-Dat-Is'.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:36 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nee. "Het leven" gaat gewoon verder, maar het ego ("ik") sterft. (met lichaam en al)
Gaan we ervan uit dat een observeerder altijd in relatie staat tot hetgeen geobserveerd wordt, dan zijn die twee onafscheidelijk en dus deel van een geheel. Geen ik zonder niet-ik, geen dit zonder dat. Dat is een benaderingswijze voor de omschrijving van een 'ik'.quote:
Ben zo'n enorme fan van hem!quote:Recognize that the very molecules that make up your body, the atoms that construct the molecules, are traceable to the crucibles that were once the centers of high mass stars that exploded their chemically rich guts into the galaxy, enriching pristine gas clouds with the chemistry of life. So that we are all connected to each other biologically, to the earth chemically and to the rest of the universe atomically. That's kinda cool! That makes me smile and I actually feel quite large at the end of that. It's not that we are better than the universe, we are part of the universe. We are in the universe and the universe is in us.
Tsk,tsk, idoliseren ... dat jij je daar nou schuldig aan moet maken ...quote:
Beter gezegd inspireert hij me. Heb geen posters of t-shirts van 'm, schrijf geen fanfics over hem en Sagan, en weet ik wat niet.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:37 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Tsk,tsk, idoliseren ... dat jij je daar nou schuldig aan moet maken ...![]()
Ik ben van helemaal niets en niemand echt fan. Hooguit van een stukje. (een filmrol, een song/muziekstuk, een idee/boek, maar NOOIT de hele persoon/groep)
Past ook niet binnen het "we are legion" idee
Dat is idd pas iets om echt bang van te worden. De doorgeslagen idioten.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:49 schreef R0N1N het volgende:
Een zekere "angst" heb ik wel in relatie tot geloof in een God die dat geloof eist.
Voor de volgelingen & hun idioterie om precies te zijn.
In Saoedi-Arabië is iedere atheïst nu een terrorist.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |