abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 27 maart 2014 @ 14:22:14 #251
249559 crew  Lavenderr
pi_138225832
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 14:20 schreef ems. het volgende:

[..]

Hij doet boeddhisme een beetje overkomen als een enge cult :P Erg jammer, want het is een relatief interessante levenswijze, ondanks dat het doordringt is van tegenstrijdigheden en ijdelheid.
Vooral het laatste :o
  donderdag 27 maart 2014 @ 14:27:42 #252
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138225969
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 14:20 schreef ems. het volgende:
Hij doet boeddhisme een beetje overkomen als een enge cult :P Erg jammer, want het is een relatief interessante levenswijze, ondanks dat het doordringt is van tegenstrijdigheden en ijdelheid.
Mwoah, ik neem het 't Boeddhisme niet kwalijk dat ook zij verdwaalde volgelingen heeft.
Dat is religies eigen. (Ohjee, gebruik ik weer het R-woord ... :') )

Ok, ok, niet uitsluitend religies hebben daar last van. Zelfs het atheisme heeft zo z'n 'mindere goden' als aanhangers.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  donderdag 27 maart 2014 @ 14:30:45 #253
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_138226063
Mischien is het Jainisme iets voor hem. :+
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  Moderator donderdag 27 maart 2014 @ 15:37:32 #254
249559 crew  Lavenderr
pi_138227921
quote:
2s.gif Op donderdag 27 maart 2014 14:30 schreef Semisane het volgende:
Mischien is het Jainisme iets voor hem. :+
Ik denk dat er diverse ismes van toepassing zijn.
  donderdag 27 maart 2014 @ 16:23:15 #255
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138229547
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 15:37 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dat er diverse ismes van toepassing zijn.
"Glansisme" (of glansismus) lijkt me wel een goede term.

[ Bericht 1% gewijzigd door R0N1N op 27-03-2014 16:35:13 ]
  donderdag 27 maart 2014 @ 16:56:39 #256
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138230813
ik ben naast gristenhond ook aanhanger van het derpisme
  donderdag 27 maart 2014 @ 17:29:55 #257
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138231842
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:56 schreef Manke het volgende:
ik ben naast gristenhond ook aanhanger van het derpisme
stultissimus ismus.

Ook goed :P
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 21:12:46 #258
249559 crew  Lavenderr
pi_138340141
Weten we nu inmiddels of athe๏sten angst hebben?
pi_138340883
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:12 schreef Lavenderr het volgende:
Niet meer dan normaal dunkt me. Laat ik een kop koffie uit m'n handen vallen, dan schrik ik daar toch wel ff van! :o
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 21:28:41 #260
249559 crew  Lavenderr
pi_138341028
quote:
12s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:25 schreef Gray het volgende:

[..]

Niet meer dan normaal dunkt me. Laat ik een kop koffie uit m'n handen vallen, dan schrik ik daar toch wel ff van! :o
Ja he? Dan maakt het niet uit of je wel of niet ergens in gelooft. Of laat ik het anders zeggen: geen religie aanhangt.
Gloeiende koffie over je heen voelt voor iedereen hetzelfde. Godgloeiende :D
pi_138341619
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja he? Dan maakt het niet uit of je wel of niet ergens in gelooft. Of laat ik het anders zeggen: geen religie aanhangt.
Gloeiende koffie over je heen voelt voor iedereen hetzelfde. Godgloeiende :D
Hehe. :P

En angst voor de dood? Tsja, ik denk dat het bij vrijwel iedereen ingebakken zit om in leven te (willen) blijven. Leven wil leven. Wellicht dat enkele verlichte mensen ook die angst zijn kwijtgeraakt, samen met alles waardoor ze zich ooit als individu zagen, maar dat het voor de meesten van ons niet is weggelegd. En ook zij zulen opzij stappen wanneer een auto op ze af suist, al zullen ze daarbij wellicht niet de emotie van angst ervaren. Niet op de manier dat de meesten van ons dat doen.
  zondag 30 maart 2014 @ 21:45:44 #262
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_138341970
quote:

[..]

Dat komt omdat je dan niet in harmonie bent met jezelf, heeft weinig met atheisme te maken
There is only one religion
pi_138342754
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:45 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Dat komt omdat je dan niet in harmonie bent met jezelf, heeft weinig met atheisme te maken
Ik ben geen blauwe avatar-unit die zonder te kijken maar alles intuitief kan doen. Helaas.

Wel beken ik dat ik op dat soort momenten niet voldoende aandachtig ben. :)
pi_138343941
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:12 schreef Lavenderr het volgende:
Lijkt me nogal verschillend per persoon, denk je niet?
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 22:25:38 #265
249559 crew  Lavenderr
pi_138344211
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:20 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Lijkt me nogal verschillend per persoon, denk je niet?
Vandaar de vraag.
  maandag 31 maart 2014 @ 15:13:17 #266
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138363944
quote:
Er werd niet gevraagd naar angst in het algemeen. Zelfs niet naar angst voor de dood.
Het gaat over angst voor God (wat als ie stiekem toch bestaat en je naar de hel moet vanwege je ongeloof (- een typische christenen gedachte.)).

"zijn jullie niet bang dat er een kans bestaat dat God er is, en dat je dus naar de hel gaat?"

Hoezo "dus" ?
Als die "dus", zo vanzelfsprekend volgt op het niet geloven, hoeft het van mij sowieso niet (die hemel). Die zit vol met goed gelovigen, die blijkbaar niet op hun werken zijn beoordeeld.

Dan zitten de "good guys" (& al m'n vrienden) in de hel.

Omtrent de vraag komen we uit bij "the Atheist's wager"

The Wager states that if you were to analyze your options in regard to how to live your life, you would come out with the following possibilities:
- You may live a good life and believe in a god, and a benevolent god exists, in which case you go to heaven: your gain is infinite.
- You may live a good life without believing in a god, and a benevolent god exists, in which case you go to heaven: your gain is infinite.
- You may live a good life and believe in a god, but no benevolent god exists, in which case you leave a positive legacy to the world; your gain is finite.
- You may live a good life without believing in a god, and no benevolent god exists, in which case you leave a positive legacy to the world; your gain is finite.
- You may live an evil life and believe in a god, and a benevolent god exists, in which case you go to hell: your loss is infinite.
- You may live an evil life without believing in a god, and a benevolent god exists, in which case you go to hell: your loss is infinite.
- You may live an evil life and believe in a god, but no benevolent god exists, in which case you leave a negative legacy to the world; your loss is finite.
- You may live an evil life without believing in a god, and no benevolent god exists, in which case you leave a negative legacy to the world; your loss is finite.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
               A benevolent god exists
                | Belief in god (B)    | No belief in god (ฌB)
---------------------------------------------------------------
Good life (L)   | +∞ (heaven)          | +∞ (heaven)
Evil life (ฌL)  | -∞ (hell)            | -∞ (hell)

No benevolent god exists 
                | Belief in god (B)    | No belief in god (ฌB)
---------------------------------------------------------------
Good life (L)   | +X (positive legacy) | +X (positive legacy)
Evil life (ฌL)  | -X (negative legacy) | -X (negative legacy)

Given these values, Martin argues that the option to live a good life clearly dominates the option of living an evil life, regardless of belief in a god.

- - - - - -
Een extra tegenstrijdigheid van de gemiddelde Jood/Christen/Moslim hierbij is dat ze hun god 'benevolent' durven te noemen en tegelijk beweren dat je wel in 'm moet geloven om voor een plaatsje in den hemelen in aanmerking te komen. Hey, 't is het ้้n of het ander.

[ Bericht 8% gewijzigd door R0N1N op 31-03-2014 15:24:18 ]
  maandag 31 maart 2014 @ 15:50:00 #267
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_138365300
quote:
7s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:39 schreef Gray het volgende:

[..]

Hehe. :P

En angst voor de dood? Tsja, ik denk dat het bij vrijwel iedereen ingebakken zit om in leven te (willen) blijven. Leven wil leven.
De wil om te leven en angst voor de dood is hetzelfde? Het lijkt me dat daar wel een verschil in zit.

quote:
7s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:39 schreef Gray het volgende:Wellicht dat enkele verlichte mensen ook die angst zijn kwijtgeraakt, samen met alles waardoor ze zich ooit als individu zagen, maar dat het voor de meesten van ons niet is weggelegd. En ook zij zulen opzij stappen wanneer een auto op ze af suist, al zullen ze daarbij wellicht niet de emotie van angst ervaren. Niet op de manier dat de meesten van ons dat doen.
Als je niet bang bent voor de dood, dan wilt dat toch niet zeggen dat je je individualiteit kwijt raakt? Of bedoel je dat niet?

Het weg stappen voor een auto lijkt me meer te liggen aan de wil om te leven of in ieder geval de wil om eventuele pijn te voorkomen, dan dat de motivatie uit angst voor de dood voortkomt.

Dood gaan is een gegeven, dat doen we allemaal (mensen in ieder geval). Daar angst voor hebben is wat irrationeel imho. De wil om te leven is daar in tegen wel essentieel lijkt me. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 31 maart 2014 @ 15:51:51 #268
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_138365372
Die angst gaat op latere leeftijd weg, als je het allemaal wel gezien hebt.
  maandag 31 maart 2014 @ 16:02:53 #269
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138365757
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 15:50 schreef Semisane het volgende:
De wil om te leven en angst voor de dood is hetzelfde? Het lijkt me dat daar wel een verschil in zit.
maar het lijkt mij ook dat er een verband is. Waarom zou je bang zijn voor de dood, zonder wil om te leven? & is die dood een "bedreiging" voor diezelfde wil om te leven.

Je zou kunnen stellen dat een wil om te leven, angst voor alles wat dat beeindigd bewerkstelligd.

quote:
Als je niet bang bent voor de dood, dan wilt dat toch niet zeggen dat je je individualiteit kwijt raakt? Of bedoel je dat niet?

Het weg stappen voor een auto lijkt me meer te liggen aan de wil om te leven of in ieder geval de wil om eventuele pijn te voorkomen, dan dat de motivatie uit angst voor de dood voortkomt.

Dood gaan is een gegeven, dat doen we allemaal (mensen in ieder geval). Daar angst voor hebben is wat irrationeel imho. De wil om te leven is daar in tegen wel essentieel lijkt me. :)
Hoezo ?
Dat het vaststaat dat je dood gaat, zie ik niet als reden om er dus ook geen angst voor te (mogen) hebben.
  Moderator maandag 31 maart 2014 @ 16:13:28 #270
249559 crew  Lavenderr
pi_138366144
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 15:51 schreef Manke het volgende:
Die angst gaat op latere leeftijd weg, als je het allemaal wel gezien hebt.
Of de angst wordt sterker als men oud wordt . Kan ook.
Dan kan religie misschien soelaas bieden. Steun. Of het maakt juist angstig vanwege het hemel/hel-gebeuren.

Ingewikkeld.
  maandag 31 maart 2014 @ 16:17:24 #271
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_138366280
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef R0N1N het volgende:

[..]

maar het lijkt mij ook dat er een verband is. Waarom zou je bang zijn voor de dood, zonder wil om te leven? & is die dood een "bedreiging" voor diezelfde wil om te leven.

Je zou kunnen stellen dat een wil om te leven, angst voor alles wat dat beeindigd bewerkstelligd.
Een verband tussen de wil om te leven en angst voor de dood zal er zijn en wellicht zal de ้้n de ander versterken, maar het is niet hetzelfde imho.

De wil om te leven is een positieve instelling. Angst voor de dood is niet alleen negatief, maar kan ook verlammend werken.

quote:
Hoezo ?
Dat het vaststaat dat je dood gaat, zie ik niet als reden om er dus ook geen angst voor te (mogen) hebben.
Ik zeg niet dat je er geen angst voor kan hebben of mag hebben. Het is alleen irrationeel in de zin dat de angst zelf niks veranderd aan het gegeven. :)
  maandag 31 maart 2014 @ 16:24:17 #272
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138366552
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:13 schreef Lavenderr het volgende:
Dan kan religie misschien soelaas bieden. Steun. Of het maakt juist angstig vanwege het hemel/hel-gebeuren.

Ingewikkeld.
Als een mummie :P

quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:17 schreef Semisane het volgende:
<snip>Ik zeg niet dat je er geen angst voor kan hebben of mag hebben. Het is alleen irrationeel in de zin dat de angst zelf niks veranderd aan het gegeven. :)
Dat doet het nooit ;)
pi_138367993
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ingewikkeld.
Het is ook maar net waarom je bang bent. De ้้n is bang om vroegtijdig te overlijden waardoor die veel van zijn/haar leven mist, een ander is bang voor het onbekende na de dood en weer een ander vindt het eng omdat de dood gewoon niet te vermijden is.
ROBODEMONS..................|:(
pi_138394755
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Alle wezens hebben in principe een "hardwired" wil om te leven. Of eigenlijk, voor zover we het aan de juiste eind hebben, de drang om zo lang mogelijk te leven om onze genen te verspreiden en beschermen.
Elk wezen zal dus vechten tegen de dood, ook de mens.

Echter, voor zover we het nu weten, is bang zijn een gevolg van ons brein (bewustzijn, intelligentie) en zijn wij de enigen die naast de dood willen ontwijken, er ook bang voor kunnen zijn (al zijn er aanwijzingen dat er ook wat meer ontwikkelde dieren emoties lijken te hebben bij de dood).

Daarnaast ben je volgens mij ook nooit bang voor een gebeurtenis, je bent bang voor de gevolgen van die gebeurtenis. Bang voor de tandarts vanwege de (verwachte) pijn, bang voor het examen vanwege de gevolgen als je het niet haalt, etc. (ook irrationele angsten hebben een oorzaak)

Ik ben dan ook niet bang voor de dood als het op mezelf aankomt. Na het moment is er niets, dus ook niets om bang voor te zijn. Als het komt, komt het. Het achterlaten van geliefden en familie is dan wel weer een factor wat me bezig houdt. Ook het feit dat mijn dood, zeker nu, gewoonweg zonde is, het leven is nog zo leuk. En de manier waarop weegt mee, is het een hartstilstand in je slaap of een pijnlijke manier?

Maar zijn die overwegingen bang zijn te noemen?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_138402505
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 15:13 schreef R0N1N het volgende:
Er werd niet gevraagd naar angst in het algemeen. Zelfs niet naar angst voor de dood.
Het gaat over angst voor God (wat als ie stiekem toch bestaat en je naar de hel moet vanwege je ongeloof (- een typische christenen gedachte.)).
Klopt, al denk ik dat uiteindelijk alle angst samenkomt in de angst voor beeindiging van het leven zoals het tot dat punt geleefd is. Eigenlijk dus angst voor verandering.

quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 15:50 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het is niet hetzelfde, maar ligt heel dicht bij elkaar. Leven wil leven, en is daarmee de antithese van niet-leven, ofwel de dood. R0N1N zei het ook mooi.

Maar je kan leven zonder angst, en je kan de wil verliezen om te leven, iig mentaal.

quote:
[..]

Eerder andersom; raak je je individualiteit kwijt, dan raak je angst voor de dood kwijt. Als een persoon sterft, gaat de wereld door. Na een zogenaamde egodood is in zekere zin geen sprake meer van een persoon, dus zo'n mens ziet zijn persoonlijke dood niet als het einde. Hij ziet zichzelf als de wereld en blijft dus voor eeuwig leven, soort van.

Moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je enigszins begrijpt waar ik op doel. :)

quote:
Met name in dit voorbeeld denk ik dat de twee praktisch gezien gelijk zijn.

quote:
Ik zie het meer als irrationeel in de zin dat de dood onvoorstelbaar is. Net als dat je niet kan indenken hoe je was voor je leven, zo ook niet daarna.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')