Vooral het laatstequote:Op donderdag 27 maart 2014 14:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Hij doet boeddhisme een beetje overkomen als een enge cultErg jammer, want het is een relatief interessante levenswijze, ondanks dat het doordringt is van tegenstrijdigheden en ijdelheid.
Mwoah, ik neem het 't Boeddhisme niet kwalijk dat ook zij verdwaalde volgelingen heeft.quote:Op donderdag 27 maart 2014 14:20 schreef ems. het volgende:
Hij doet boeddhisme een beetje overkomen als een enge cultErg jammer, want het is een relatief interessante levenswijze, ondanks dat het doordringt is van tegenstrijdigheden en ijdelheid.
Ik denk dat er diverse ismes van toepassing zijn.quote:Op donderdag 27 maart 2014 14:30 schreef Semisane het volgende:
Mischien is het Jainisme iets voor hem.
"Glansisme" (of glansismus) lijkt me wel een goede term.quote:Op donderdag 27 maart 2014 15:37 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dat er diverse ismes van toepassing zijn.
stultissimus ismus.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:56 schreef Manke het volgende:
ik ben naast gristenhond ook aanhanger van het derpisme
Niet meer dan normaal dunkt me. Laat ik een kop koffie uit m'n handen vallen, dan schrik ik daar toch wel ff van!quote:Op zondag 30 maart 2014 21:12 schreef Lavenderr het volgende:
Weten we nu inmiddels of athe๏sten angst hebben?
Ja he? Dan maakt het niet uit of je wel of niet ergens in gelooft. Of laat ik het anders zeggen: geen religie aanhangt.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Niet meer dan normaal dunkt me. Laat ik een kop koffie uit m'n handen vallen, dan schrik ik daar toch wel ff van!
Hehe.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja he? Dan maakt het niet uit of je wel of niet ergens in gelooft. Of laat ik het anders zeggen: geen religie aanhangt.
Gloeiende koffie over je heen voelt voor iedereen hetzelfde. Godgloeiende
Dat komt omdat je dan niet in harmonie bent met jezelf, heeft weinig met atheisme te makenquote:Op zondag 30 maart 2014 21:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Niet meer dan normaal dunkt me. Laat ik een kop koffie uit m'n handen vallen, dan schrik ik daar toch wel ff van!
Ik ben geen blauwe avatar-unit die zonder te kijken maar alles intuitief kan doen. Helaas.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:45 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dat komt omdat je dan niet in harmonie bent met jezelf, heeft weinig met atheisme te maken
Lijkt me nogal verschillend per persoon, denk je niet?quote:Op zondag 30 maart 2014 21:12 schreef Lavenderr het volgende:
Weten we nu inmiddels of athe๏sten angst hebben?
Vandaar de vraag.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:20 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Lijkt me nogal verschillend per persoon, denk je niet?
Er werd niet gevraagd naar angst in het algemeen. Zelfs niet naar angst voor de dood.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:25 schreef Gray het volgende:
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | A benevolent god exists | Belief in god (B) | No belief in god (ฌB) --------------------------------------------------------------- Good life (L) | +∞ (heaven) | +∞ (heaven) Evil life (ฌL) | -∞ (hell) | -∞ (hell) No benevolent god exists | Belief in god (B) | No belief in god (ฌB) --------------------------------------------------------------- Good life (L) | +X (positive legacy) | +X (positive legacy) Evil life (ฌL) | -X (negative legacy) | -X (negative legacy) |
De wil om te leven en angst voor de dood is hetzelfde? Het lijkt me dat daar wel een verschil in zit.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Hehe.
En angst voor de dood? Tsja, ik denk dat het bij vrijwel iedereen ingebakken zit om in leven te (willen) blijven. Leven wil leven.
Als je niet bang bent voor de dood, dan wilt dat toch niet zeggen dat je je individualiteit kwijt raakt? Of bedoel je dat niet?quote:Op zondag 30 maart 2014 21:39 schreef Gray het volgende:Wellicht dat enkele verlichte mensen ook die angst zijn kwijtgeraakt, samen met alles waardoor ze zich ooit als individu zagen, maar dat het voor de meesten van ons niet is weggelegd. En ook zij zulen opzij stappen wanneer een auto op ze af suist, al zullen ze daarbij wellicht niet de emotie van angst ervaren. Niet op de manier dat de meesten van ons dat doen.
maar het lijkt mij ook dat er een verband is. Waarom zou je bang zijn voor de dood, zonder wil om te leven? & is die dood een "bedreiging" voor diezelfde wil om te leven.quote:Op maandag 31 maart 2014 15:50 schreef Semisane het volgende:
De wil om te leven en angst voor de dood is hetzelfde? Het lijkt me dat daar wel een verschil in zit.
Hoezo ?quote:Als je niet bang bent voor de dood, dan wilt dat toch niet zeggen dat je je individualiteit kwijt raakt? Of bedoel je dat niet?
Het weg stappen voor een auto lijkt me meer te liggen aan de wil om te leven of in ieder geval de wil om eventuele pijn te voorkomen, dan dat de motivatie uit angst voor de dood voortkomt.
Dood gaan is een gegeven, dat doen we allemaal (mensen in ieder geval). Daar angst voor hebben is wat irrationeel imho. De wil om te leven is daar in tegen wel essentieel lijkt me.
Of de angst wordt sterker als men oud wordt . Kan ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 15:51 schreef Manke het volgende:
Die angst gaat op latere leeftijd weg, als je het allemaal wel gezien hebt.
Een verband tussen de wil om te leven en angst voor de dood zal er zijn en wellicht zal de ้้n de ander versterken, maar het is niet hetzelfde imho.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
maar het lijkt mij ook dat er een verband is. Waarom zou je bang zijn voor de dood, zonder wil om te leven? & is die dood een "bedreiging" voor diezelfde wil om te leven.
Je zou kunnen stellen dat een wil om te leven, angst voor alles wat dat beeindigd bewerkstelligd.
Ik zeg niet dat je er geen angst voor kan hebben of mag hebben. Het is alleen irrationeel in de zin dat de angst zelf niks veranderd aan het gegeven.quote:Hoezo ?
Dat het vaststaat dat je dood gaat, zie ik niet als reden om er dus ook geen angst voor te (mogen) hebben.
Als een mummiequote:Op maandag 31 maart 2014 16:13 schreef Lavenderr het volgende:
Of de angst wordt sterker als men oud wordt . Kan ook.
Dan kan religie misschien soelaas bieden. Steun. Of het maakt juist angstig vanwege het hemel/hel-gebeuren.
Ingewikkeld.
Dat doet het nooitquote:Op maandag 31 maart 2014 16:17 schreef Semisane het volgende:
<snip>Ik zeg niet dat je er geen angst voor kan hebben of mag hebben. Het is alleen irrationeel in de zin dat de angst zelf niks veranderd aan het gegeven.
Het is ook maar net waarom je bang bent. De ้้n is bang om vroegtijdig te overlijden waardoor die veel van zijn/haar leven mist, een ander is bang voor het onbekende na de dood en weer een ander vindt het eng omdat de dood gewoon niet te vermijden is.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of de angst wordt sterker als men oud wordt . Kan ook.
Dan kan religie misschien soelaas bieden. Steun. Of het maakt juist angstig vanwege het hemel/hel-gebeuren.
Ingewikkeld.
Alle wezens hebben in principe een "hardwired" wil om te leven. Of eigenlijk, voor zover we het aan de juiste eind hebben, de drang om zo lang mogelijk te leven om onze genen te verspreiden en beschermen.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
maar het lijkt mij ook dat er een verband is. Waarom zou je bang zijn voor de dood, zonder wil om te leven? & is die dood een "bedreiging" voor diezelfde wil om te leven.
Klopt, al denk ik dat uiteindelijk alle angst samenkomt in de angst voor beeindiging van het leven zoals het tot dat punt geleefd is. Eigenlijk dus angst voor verandering.quote:Op maandag 31 maart 2014 15:13 schreef R0N1N het volgende:
Er werd niet gevraagd naar angst in het algemeen. Zelfs niet naar angst voor de dood.
Het gaat over angst voor God (wat als ie stiekem toch bestaat en je naar de hel moet vanwege je ongeloof (- een typische christenen gedachte.)).
Het is niet hetzelfde, maar ligt heel dicht bij elkaar. Leven wil leven, en is daarmee de antithese van niet-leven, ofwel de dood. R0N1N zei het ook mooi.quote:Op maandag 31 maart 2014 15:50 schreef Semisane het volgende:
[..]
De wil om te leven en angst voor de dood is hetzelfde? Het lijkt me dat daar wel een verschil in zit.
Eerder andersom; raak je je individualiteit kwijt, dan raak je angst voor de dood kwijt. Als een persoon sterft, gaat de wereld door. Na een zogenaamde egodood is in zekere zin geen sprake meer van een persoon, dus zo'n mens ziet zijn persoonlijke dood niet als het einde. Hij ziet zichzelf als de wereld en blijft dus voor eeuwig leven, soort van.quote:[..]
Als je niet bang bent voor de dood, dan wilt dat toch niet zeggen dat je je individualiteit kwijt raakt? Of bedoel je dat niet?
Met name in dit voorbeeld denk ik dat de twee praktisch gezien gelijk zijn.quote:Het weg stappen voor een auto lijkt me meer te liggen aan de wil om te leven of in ieder geval de wil om eventuele pijn te voorkomen, dan dat de motivatie uit angst voor de dood voortkomt.
Ik zie het meer als irrationeel in de zin dat de dood onvoorstelbaar is. Net als dat je niet kan indenken hoe je was voor je leven, zo ook niet daarna.quote:Dood gaan is een gegeven, dat doen we allemaal (mensen in ieder geval). Daar angst voor hebben is wat irrationeel imho. De wil om te leven is daar in tegen wel essentieel lijkt me.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |