Ook niet voor IB-ondernemers met geld op hun zakelijke rekening waarbij de onderneming aan hen wordt toegerekend?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:16 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Voor natuurlijke IB-mensen is rente op de spaarrekening geen inkomen.
Precies, het wordt forfaitair vastgesteld. Niet het echt genoten inkomen (rente) is 'inkomen', maar een forfaitair percentage.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:17 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat rente bij Box 3 inkomen uit sparen hoorde
Zo zat het inderdaadquote:Bij de berekening van de belastingheffing op inkomen uit sparen en beleggen rekent de Belastingdienst met een vast rendement van 4% op het vermogen (forfaitair rendement). Het werkelijke rendement (zoals rente, dividend, koerswinsten en -verliezen) doet er niet toe.
Over de 4% forfaitair rendement op het vermogen heft de Belastingdienst 30% belasting. Dit komt neer op een heffing van 1,2% over het gemiddelde vermogen.
Box III heeft gewoon een forfaitair rendement uit sparen en beleggen. Dus dan hoef je die rente toch niet apart als inkomen te zien?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:17 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat rente bij Box 3 inkomen uit sparen hoorde
Nee klopt, dat was dus onjuist van mijquote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:19 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Box III heeft gewoon een forfaitair rendement uit sparen en beleggen. Dus dan hoef je die rente toch niet apart als inkomen te zien?
Mijn gedachten..quote:De heer A (55) en mevrouw B (50) zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Tot de gemeenschap behoren 100% van de aandelen in X BV. De waarde van de BV is 2mio en bestaat voor 80 % uit ondernemingsvermogen.
De heer A komt te overlijden en heeft geen testament opgesteld. Dit betekent dat de wettelijke verdeling van toepassing is op zijn nalatenschap. De heer A en mevrouw B hebben overigens ook twee kinderen.
Bereken voor elk van de erfgenamen de belastbare verkrijging in de Sw rekening houdend met de toepassing van de bedrijfsopvolgingsfaciliteit.
Moest dit nou echt?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ook niet voor IB-ondernemers met geld op hun zakelijke rekening waarbij de onderneming aan hen wordt toegerekend?
het duurden even voordat ik mij bedacht dat je dit bedoelde op p1quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ook niet voor IB-ondernemers met geld op hun zakelijke rekening waarbij de onderneming aan hen wordt toegerekend?
[..]
Precies, het wordt forfaitair vastgesteld. Niet het echt genoten inkomen (rente) is 'inkomen', maar een forfaitair percentage.
Met andere woorden: als Etsu boven die 22k grens komt, dan telt dat inkomen wel (de forfaitaire rente dus, 4% over het meerdere).
Wat een kutgedoe...quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
[..]
Precies, het wordt forfaitair vastgesteld. Niet het echt genoten inkomen (rente) is 'inkomen', maar een forfaitair percentage.
Met andere woorden: als Etsu boven die 22k grens komt, dan telt dat inkomen wel (de forfaitaire rente dus, 4% over het meerdere).
Even stapsgewijs bekijken:quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:20 schreef Speedy_T het volgende:
Kan een fiscalist trouwens helpen met de volgende vraag.
[..]
Mijn gedachten..
Nalatenschap is 1mio. Mevrouw verkrijgt de volledige naletenschap minus de overbedelingsschuld van de kinderen. Vruchtgebruik is 0,06*12*1.000.000 = 720k.
Kinderen verkrijgen 140k p.p. Geen Bof want vordering is geen ondernemingsvermogen.
Maar nu zit ik dus met de verkrijging van moeder.. In hoeverre bestaat die verkrijging uit ondernemingsvermogen en in hoeverre is daar de voorwaardelijke vrijstelling op van toepassing..
Neequote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:29 schreef Giku het volgende:
Is er nu een Fok!-WO-Rechten-RuG groepswhatsapp? Of wat?
Ja, maar jij zit er niet in.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:29 schreef Giku het volgende:
Is er nu een Fok!-WO-Rechten-RuG groepswhatsapp? Of wat?
Maar waarom negeer jij de overbedelingsschuld in z'n geheel?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:29 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Even stapsgewijs bekijken:
1) Aandelen kwalificeren als ondernemingsvermogen.
2) Wettelijke verdeling betekent dat alle goederen naar de LLE gaan, terwijl de kinderen een (niet opeisbare) vordering krijgen. Moeder verkrijgt dus de gehele onderneming.
3) De gehele objectieve onderneming lijkt naar de moeder te gaan.
4) Vrijstelling
Ik denk dat je hier de mist in gaat door te denken dat de kinderen een 'gedeelte' van de onderneming krijgen.
Mind you, ik heb al heel lang niet naar de BOF gekeken en ik werk ook nooit meer met de BOF.
Ik snap niet precies wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:31 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Maar waarom negeer jij de overbedelingsschuld in z'n geheel?
Jaja. Maar ik ben meer van de historische kant enzo. Maar goed, dit heb ik ook allemaal gehad natuurlijkquote:
Door de wettelijke verdeling verkrijgt de langstlevende alle activa en passiva en de kinderen een vordering op de langstlevende. Die vordering wordt gewaardeerd ex. art 21 lid 14 Sw > dwz een renteloze vordering. Volgens mijn boek wordt dat gezien als het bloot eigendom van de vordering. Dus de waarde van die vordering ; nominale waarde vordering - vruchtgebruik langstlevende.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:32 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik snap niet precies wat je bedoelt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn god, wie bedenkt dat allemaal.
Ik ken de theorie erachterquote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:37 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Door de wettelijke verdeling verkrijgt de langstlevende alle activa en passiva en de kinderen een vordering op de langstlevende. Die vordering wordt gewaardeerd ex. art 21 lid 14 Sw > dwz een renteloze vordering. Volgens mijn boek wordt dat gezien als het bloot eigendom van de vordering. Dus de waarde van die vordering ; nominale waarde vordering - vruchtgebruik langstlevende.
Vandaar dat ik op een verkrijging van 720k kom en niet van 1 miljoen. Bovendien zijn die aandelen dus maar voor 80% ondernemingsvermogen. Dat is voor mij het probleem.
Laat ik het zo stellen; moeder verkrijgt 1 miljoen aan aandelen, waarvan 80% ondernemingsvermogen is. Kinderen verkrijgen bloot eigendom vordering op de nalatenschap. In hoeverre is de Bof van toepassing.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik ken de theorie erachter![]()
Ik heb gewoon geen flauw idee wat nou je vraag is.
Kinderen krijgen dus een vordering. Je past inderdaad de rekenregels toe om het vruchtgebruik te berekenen (met een rente van 6% uit m'n hoofd). De waarde van dat vruchtgebruik is dan van de moeder. Deze waarde trek je af van de 1 miljoen en deel je door 2, dat zijn de vorderingen van de kinderen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:39 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen; moeder verkrijgt 1 miljoen aan aandelen, waarvan 80% ondernemingsvermogen is. Kinderen verkrijgen bloot eigendom vordering op de nalatenschap. In hoeverre is de Bof van toepassing.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |