abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124254565
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:18 schreef Tchock het volgende:
Het is wel komisch hoe voorzichtig iedereen formuleert om te voorkomen dat er weer iemand 'elitair!' roept
Busted.
pi_124254576
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:19 schreef Ryon het volgende:
Ik heb een heleboel vakken gevolgd waarvan ik dacht 'zou handig zijn als iedereen dit wist'. Ik denk dat een geneeskunde student dat echter ook heeft.

Wat belangrijker is dat sommige van onze maatschappelijke systemen alleen functioneren wanneer een grote groep burgers over bepaalde kennis beschikt. Politiek is iets dat elke burger aangaat (zelfs als je zwakzinnig bent) en waar eigenlijk ook een gedegen kennis voor noodzakelijk is. Veel immigranten stemmen niet, omdat zij het Nederlandse systeem niet begrijpen. Zelfs veel middenklasse burgers snappen er bijster weinig van, maar voelen toch de behoefte om gehoord te worden.
Het gebeurt veel te vaak dat ik een punt maak en jij het daarna veel duidelijker en beter weet te verwoorden _O_
pi_124254599
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:18 schreef Tchock het volgende:
Het is wel komisch hoe voorzichtig iedereen formuleert om te voorkomen dat er weer iemand 'elitair!' roept
Ik formuleer voorzichtig omdat ik graag genaunceerd over wil komen en er een hekel aan heb een bepaalde groep mensen meteen weg te zetten of te bestempelen als 'minder'.
pi_124254676
quote:
Ik heb een heleboel vakken gevolgd waarvan ik dacht 'zou handig zijn als iedereen dit wist'. Ik denk dat een geneeskunde student dat echter ook heeft.

Wat belangrijker is dat sommige van onze maatschappelijke systemen alleen functioneren wanneer een grote groep burgers over bepaalde kennis beschikt. Politiek is iets dat elke burger aangaat (zelfs als je zwakzinnig bent) en waar eigenlijk ook een gedegen kennis voor noodzakelijk is. Veel immigranten stemmen niet, omdat zij het Nederlandse systeem niet begrijpen. Zelfs veel middenklasse burgers snappen er bijster weinig van, maar voelen toch de behoefte om gehoord te worden.
Maar dan nog kan je niet verder gaan dan mensen wat tools aangeven om die kennis en inzichten te verwerven en wat basisbegrippen introduceren zoals nu in het voortgezet onderwijs ook gebeurt.

Meer kan je van een totale bevolking gewoon niet verlangen.
pi_124254694
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:23 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Laat staan van beveiligers.
pi_124254720
quote:

Klinkt aardig, maar dan nog loop je tegen de intellectuele grenzen van bepaalde mensen aan.
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_124254731
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:23 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Laat staan van beveiligers.
Ik zal mij wijselijk onthouden van commentaar op deze grap.
pi_124254750
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:20 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het gebeurt veel te vaak dat ik een punt maak en jij het daarna veel duidelijker en beter weet te verwoorden _O_
Oh, je denkt de discussie te hebben gewonnen?
pi_124254753
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:24 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Klinkt aardig, maar dan nog loop je tegen de intellectuele grenzen van bepaalde mensen aan.
Inderdaad. En daar is niets mis mee. Maar die mensen moet je dan ook gewoon niet lastig vallen met dit soort dingen vind ik.
pi_124254803
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:25 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Oh, je denkt de discussie te hebben gewonnen?
Uiteraard. Ik heb al een extra kerfje in de kaft van mijn inmiddels veelbekerfde wettenbundel gezet!
pi_124254806
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:25 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Inderdaad. En daar is niets mis mee. Maar die mensen moet je dan ook gewoon niet lastig vallen met dit soort dingen vind ik.
Ik impliceerde ook niet dat daar iets mis mee is hoor :@ Dan zou ik elitair zijn :+
pi_124254826
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:24 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Ik zal mij wijselijk onthouden van commentaar op deze grap.
In alles een hoeder.
pi_124254850
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:26 schreef Tchock het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik heb al een extra kerfje in de kaft van mijn inmiddels veelbekerfde wettenbundel gezet!
Goed voor jou.
pi_124254880
Zo, nu nog even wat lezen. De letters lezen zichzelf immers niet.
pi_124254950
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:26 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Ik impliceerde ook niet dat daar iets mis mee is hoor :@ Dan zou ik elitair zijn :+
Weet ik. Ik wilde dat punt gewoon zelf nog even maken in deze discussie. :)
pi_124254974
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:28 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Goed voor jou.
Deze discussie kan ik niet winnen. De pijnlijke waarheid is dat jullie gelijk hebben dat veel mensen het gewoon niet kunnen.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 16:32:20 #212
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124255005
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:23 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Maar dan nog kan je niet verder gaan dan mensen wat tools aangeven om die kennis en inzichten te verwerven en wat basisbegrippen introduceren zoals nu in het voortgezet onderwijs ook gebeurt.

Dat ben ik met je eens. Ook wat sideshow zegt is waar, niet iedereen zal kunnen begrijpen hoe dat in elkaar zit.

Maar waar trek je de grens? Momenteel wordt die getrokken bij een handjevol academici en vwo scholieren. Wellicht dat als je op een goed aangeschreven middelbare school zit - welke veel doet aan algemene vorming - je er nog wat dieper op ingaat.

Het probleem hiervan is dat je de toegang tot het systeem beperkt. Veel mensen die wellicht wel interesse of belang bij hebben komen er niet mee in aanraking. Ik heb toen ik zeventien was op vmbo scholen proberen uit te leggen waarom politiek belangrijk is. Dat was een onmogelijke opgave, waar alleen ik veel van geleerd heb. En ik zou ook bijna willen voorstellen om daar niet al teveel tijd in te steken.

Maar wat ik door de jaren ook geleerd heb is dat een lokale democratie alleen functioneert als mensen überhaupt het verschil tussen de gemeenteraad en de wethouder kennen of desnoods weten wat een inspraakavond is en wat deze voor iemand kan betekenen. Met opkomst percentages bij verkiezingen van rond de 40% weet je dat er iets mis is op dat niveau.

Je hoeft geen afgestudeerd staatsrechtgeleerde te zijn om gehoord te willen of moeten kunnen worden in zaken die ook jou aangaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_124255094
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Ook wat sideshow zegt is waar, niet iedereen zal kunnen begrijpen hoe dat in elkaar zit.

Maar waar trek je de grens? Momenteel wordt die getrokken bij een handjevol academici en vwo scholieren. Wellicht dat als je op een goed aangeschreven middelbare school zit - welke veel doet aan algemene vorming - je er nog wat dieper op ingaat.

Het probleem hiervan is dat je de toegang tot het systeem beperkt. Veel mensen die wellicht wel interesse of belang bij hebben komen er niet mee in aanraking. Ik heb toen ik zeventien was op vmbo scholen proberen uit te leggen waarom politiek belangrijk is. Dat was een onmogelijke opgave, waar alleen ik veel van geleerd heb. En ik zou ook bijna willen voorstellen om daar niet al teveel tijd in te steken.

Maar wat ik door de jaren ook geleerd heb is dat een lokale democratie alleen functioneert als mensen überhaupt het verschil tussen de gemeenteraad en de wethouder kennen of desnoods weten wat een inspraakavond is en wat deze voor iemand kan betekenen. Met opkomst percentages bij verkiezingen van rond de 40% weet je dat er iets mis is op dat niveau.

Je hoeft geen afgestudeerd staatsrechtgeleerde te zijn om gehoord te willen of moeten kunnen worden in zaken die ook jou aangaan.
Lastige problematiek inderdaad. Daar heb ik ook niet 1-2-3 een goed antwoord op. :)
pi_124255481
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat de opkomst bij de regionale verkiezingen zo veel lager is dan de landelijke. Het bewijst in elk geval dat veel te veel mensen absoluut niet verder komen dan de krant en het lijsttrekkersdebat en de inhoud verder vrijwel naast zich neer leggen ;(
pi_124255615
De afgelopen verkiezingsuitslag was natuurlijk wel een dramatiach spiegelbeeld van waar mensen hun stem op baseren
pi_124255890
Mijn rechten docent op het hbo werd naar eigen zeggen in zijn uva doceer tijd net zo bejubeld als du perron :o

UvA vetranen, wel eens van elco de boode gehoord? Ben nu wel benieuwd.
pi_124257235
Ik wil een nieuwe jas.
pi_124257368
Silencio positivo, leuk begrip
pi_124257439
Morgen JVC terug, ik schijt nu al in m'n broek als ik eraan denk
  dinsdag 19 maart 2013 @ 17:41:14 #220
256090 Giku
graag verwijderen
pi_124257507
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 16:50 schreef Ties02 het volgende:
De afgelopen verkiezingsuitslag was natuurlijk wel een dramatiach spiegelbeeld van waar mensen hun stem op baseren
Grootste argument tégen algemeen kiesrecht is een praatje met de gemiddelde kiesgerechtigde.

Hoe ver ben je met P&F? Ik heb wel nuttig dagje gehad, laatste 60 pagina's Huurrecht en ~60 pagina's van P&F gedaan (ben nu hoorcollege 3). :)
graag verwijderen
pi_124257589
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:41 schreef Giku het volgende:

[..]

Grootste argument tégen algemeen kiesrecht is een praatje met de gemiddelde kiesgerechtigde.

Hoe ver ben je met P&F? Ik heb wel nuttig dagje gehad, laatste 60 pagina's Huurrecht en ~60 pagina's van P&F gedaan (ben nu hoorcollege 3). :)
Niet zo ver want ben een beetje in de knel met burgerlijk procesrecht :P daar ligt meer mijn prioriteit. Heb die HC's wel gevolgd maar boek nog maar 20 pagina's ofzo
maar ik vroeg vanmiddag nog of je het in de 1e of 2e kans ging maken?
  dinsdag 19 maart 2013 @ 17:45:15 #222
256090 Giku
graag verwijderen
pi_124257638
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:43 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Niet zo ver want ben een beetje in de knel met burgerlijk procesrecht :P daar ligt meer mijn prioriteit. Heb die HC's wel gevolgd maar boek nog maar 20 pagina's ofzo
maar ik vroeg vanmiddag nog of je het in de 1e of 2e kans ging maken?
Oh, niet gelezen. Waarom zou ik het niet in de eerste kans maken? Natuurlijk doe ik dat. Nooit geschoten is altijd mis en ik kan er desnoods niet-nakijken op gooien. Hoop wel dat ik donderdag het boek uit heb :9
graag verwijderen
pi_124257660
Ja ik kan ook best snel lezen maar dan neem ik niks op
met burgerlijk proces schrijf ik nu zelf mee per hoofdstuk dat gaat iets beter, alleen kost het zoveel tijd
pi_124257696
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:46 schreef Ties02 het volgende:
[ afbeelding ]
Hahah heel erg waar
  dinsdag 19 maart 2013 @ 17:47:58 #226
256090 Giku
graag verwijderen
pi_124257720
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:45 schreef Ties02 het volgende:
Ja ik kan ook best snel lezen maar dan neem ik niks op
met burgerlijk proces schrijf ik nu zelf mee per hoofdstuk dat gaat iets beter, alleen kost het zoveel tijd
Ik schrijf mee terwijl ik lees. Aardig last van m'n hand ook :9
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:46 schreef Ties02 het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk! Van de RuG-facebook zeker :D
graag verwijderen
pi_124257734
Solitaireitory is het mooiste woord dat ik in tijden heb gezien
pi_124257773
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:47 schreef Giku het volgende:

[..]

Leuk! Van de RuG-facebook zeker :D
Haha ja
pi_124258084
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:39 schreef Etsu het volgende:
_O-
pi_124258174
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:58 schreef Paxcon het volgende:

[..]

_O-
Heb je die lijst op nestor gezien :') Om te huilen.
pi_124258286
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:39 schreef Etsu het volgende:
Mietje
pi_124258301
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:01 schreef Etsu het volgende:

[..]

Heb je die lijst op nestor gezien :') Om te huilen.
Uh wat?
pi_124258305
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:04 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Mietje
Ik wil gewoon een 8 :*
pi_124258314
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:05 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Uh wat?