Anne | zondag 17 maart 2013 @ 14:04 |
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen. ![]() ![]() Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen! Motorrijders newbierit! ![]() ![]() Cobratjuh Eerste les: 06-04-2013 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool:Top Les, Enschede Lesmotor: Honda CB500 espnl Eerste les: 15-09-2012 Theorie: 24-10-2012 AVB: 16-11-2012 AVD: 14-12-2012 Rijschool: Clarien Lesmotor: Honda CBF 500 nlboyEerste les: 15 maart 2013 Theorie: 12 april 2013 AVB: 2 mei 2013 AVD: n/a (examen 11 juli) Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam Motor: Suzuki gladius 650 sanger Eerste les: 28-07-2012 Theorie: 21-08-2012 AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Rijschool Donald, Purmerend Lesmotor: Kawasaki ER5 Tommzzz Eerste les: 21 maart 2013 Theorie: 2 mei 2013. AVB: 7 mei 2013, AVD: 12 Juni 2013, Rijschool: De Toekomst, Drachten, Lesmotor: Honda CBF500 Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5 Bijzondere verrichtingen op Youtube: Handige sites: Motor-Forum Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf) Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode. http://www.luiemotorfiets.nl/ ![]() ![]() ![]() ![]() Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009 ![]() ![]() ![]() ![]() El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010 ![]() ![]() ![]() ![]() daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011 ![]() ![]() ![]() ![]() Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012 ![]() ![]() ![]() ![]() Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR ( ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 10-06-2013 16:32:08 ] | |
Lilliesleaf | zondag 17 maart 2013 @ 14:06 |
Ik denk niet dat je me begrijpt. Je krijgt gewoon een A2 rijbewijs (wat zelfs 'voordeliger' is qua eisen aan de motor tov A beperkt) met een beperking op datum voor A, net als nu het geval is. Je hoeft niet opnieuw examen te doen voor A. | |
BlackLining | zondag 17 maart 2013 @ 14:36 |
De eisen aan de motor van A-beperkt zijn aangepast naar A2, dus je mag ook gewoon 35 kW rijden. Mij is door het figuur op het gemeentehuis verteld dat wanneer je nu gaat aanvragen zowel je AL als AZ rijbewijzen vervallen (immers die bestaan niet meer en kunen niet meer worden uitgegeven), daarvoor A2 in de plaats komt en je dus weer opnieuw examen moet doen. | |
Lilliesleaf | zondag 17 maart 2013 @ 14:46 |
Betwijfel ik. Je valt onder de oude regels, dat staat ook heel duidelijk op rijksoverheid. Behalve dat zou dat betekenen dat ze je je rijbewijscategorie afnemen. Dat je nog niet AZ mag rijden betekend niet dat je hem nog niet hebt gehaald, dat heb je namelijk wel, je AZ categorie staat gewoon op je rijbewijs vermeld. | |
BlackLining | zondag 17 maart 2013 @ 14:51 |
Ja, maar zowel AZ (wat in de volksmond A was, maar gewoon 'A' bestond niet) als AL bestaan niet meer. Kunnen niet meer worden uitgegeven. Voor het oude AZ is er een overgangsregeling naar het nieuwe A (zonder toevoeging). Heb jij nu AZ en vraag je een nieuw rijbewijs aan krijg je A zonder toevoeging waarmee je hetzelfde mag. Maar AZ kan niet meer op een nieuw rijbewijs gezet worden, omdat het simpelweg niet (meer) bestaat. | |
Lilliesleaf | zondag 17 maart 2013 @ 14:57 |
Met die beredenering zou je ook kunnen zeggen: ja, AL bestaat niet meer, dus je kunt geen nieuw rijbewijs aanvragen, ga die ook maar opnieuw halen. Overheid heeft AL gelijk gezet aan A2 en AZ aan A (net wat je zegt, als NU je AZ hebt krijg je A zonder toevoeging). In ons geval hebben we AL én AZ al gehaald, beiden staan immers al op ons rijbewijs vermeld. Iemand die via het normale traject A2 haalt, zal geen gegevens hebben staan bij A, omdat die nog niet behaald is. Bij ons staat dat er wél. Er is een verschil tussen nog geen gebruik mogen maken van een categorie en een categorie halen, wij hebben het AZ (= A in het nieuwe systeem) al als categorie gehaald, dat zware rijbewijs hebben we dus al allemaal. Dit is hetzelfde als zeggen tegen mensen die BE hebben, ja, jongens, kijk, we hebben nu andere regels, dus je moet opnieuw BE halen bij het CBR in de nieuwe categorieen. Slaat nergens op. | |
damirovic | vrijdag 22 maart 2013 @ 01:58 |
Raden jullie het aan om een 250cc als eerste motor te nemen of is het te veel? | |
Danger.Mouse | vrijdag 22 maart 2013 @ 07:30 |
Kan prima ![]() ![]() | |
bascross | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:10 |
Als het een Honda CR 250 is dan zou het niet de ideale eerste motor zijn. | |
BlackLining | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:32 |
Nou is 100 pk terugvoeren opzich ook best een slecht plan natuurlijk ![]() Maar 600cc kan makkelijk. Veel lager dan die 25kW (34 pk) moet je niet willen gaan als je ook nog een beetje fatsoenlijk mee wilt komen op de snelweg. Wat voor rijbewijs heb je dan? AZ? | |
Juicyhil | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:43 |
fixed | |
Danger.Mouse | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:11 |
AL, tot juni 2014 ![]() | |
picodealion | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:41 |
Straks rijles maar ik heb een dik uur vertraging met de trein. Had ik nou maar een motor ![]() | |
BlackLining | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:42 |
Ik had het niet tegen jou ![]() Dat jij AL had zover was ik ook al wel ![]() | |
Piles | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:45 |
Volgende week zaterdag intake ![]() | |
bascross | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:56 |
Deze ''fix'' zegt genoeg over jouw motor kennis. | |
Juicyhil | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:16 |
Waar? | |
Piles | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:49 |
Vboc ![]() | |
Juicyhil | vrijdag 22 maart 2013 @ 18:22 |
Ja, das wel een goeie. ![]() | |
Piles | zaterdag 30 maart 2013 @ 14:24 |
Was leuk vanochtend ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:10 |
Tof! Ging de AVB-les een beetje goed? ![]() | |
Piles | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:27 |
Was intake, dus nog niet echt les. Beetje rollen op de koppeling, achtjes en slalom. Gereden met Kawasaki, type ben ik vergeten. Volgende week zaterdag eerste echte les. En voor iemand zonder brommer ervaring was ik wel tevreden over het half uurtje ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:29 |
Zo zo, al een achtje gereden? ![]() | |
Piles | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:30 |
Meerdere ![]() ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:32 |
Dit is zo eentje bij het examen. Valt achteraf gezien wel mee. Mijn eerste les was eigenlijk alleen maar de remproef. | |
tralalala | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:41 |
Mijn eerste les ging te goed toen ![]() De pogingen daarna mislukte allemaal ![]() Mooi om te zien dat het in eerste instantie veel beter gaat als je er onbezonnen in gaat, daarna ging ik teveel nadenken en dan gaat het fout. | |
Piles | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:54 |
Nou, het achtje bij mij zag er wel wat anders uit ben ik bang ![]() Maar ja, ik was al blij dat ik niet omgekiept ben ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:55 |
Dat had ik wel met m'n eerste halve draai ![]() ![]() | |
Piles | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:56 |
Ik was er een aantal keer dichtbij, en dichtbij rechtdoor tegen de muur ipv de draai af maken ![]() Instructeur klaagde dat het koud was, zweette me kapot ![]() | |
Cobratjuh | dinsdag 2 april 2013 @ 15:18 |
Eindelijk is het dan zover zaterdag 6 April "try the bike" doen samen met m'n zus ![]() | |
picodealion | dinsdag 2 april 2013 @ 15:30 |
Tof ![]() | |
staticdata | woensdag 3 april 2013 @ 10:12 |
Dat had ik ook ![]() | |
BlackLining | woensdag 3 april 2013 @ 12:36 |
Bij mij gingen die allemaal goed, alleen het achtje deed ik vaak te klein.. Alleen die vertragingsoefening, dat was een ramp ![]() Bij alle oefeningen is kijken naar het punt waar je naartoe wilt het aller belangrijkste. Kijk je naar de pylon ga je er gegarandeerd overheen. | |
Juicyhil | woensdag 3 april 2013 @ 12:57 |
Die vertragingsoefening had ik ook niet gehaald. /care | |
handboek | woensdag 3 april 2013 @ 13:16 |
Is makkelijk. bedenk dat die tweede pion een vrachtwagen is die opeens stilstaat en waar je met vaart omheen moet. Dan lukt het je wel. | |
BlackLining | woensdag 3 april 2013 @ 13:20 |
Nou heb je het over uitwijken toch? | |
handboek | woensdag 3 april 2013 @ 13:24 |
Nee? je komt aanrijden met 50 en moet afremmen en met 30 doorgaan. als je dan bedenkt dat die 2e pion een vrachtwagen is en dat de reden is dat je moet remmen, dan wil je wel remmen en er om heen hoor. | |
tralalala | woensdag 3 april 2013 @ 13:25 |
Dan kan je je beter een stilstaande fietser indenken. ![]() | |
BlackLining | woensdag 3 april 2013 @ 15:01 |
Nou ja, zal wel, is al weer een tijdje geleden dat ik die heb moeten doen. Op het achtje, halve draai en slalom na weet ik niet veel meer van die dingen. | |
handboek | woensdag 3 april 2013 @ 15:02 |
Voor mij een half jaar nu, is nog redelijk vers | |
Anne | woensdag 3 april 2013 @ 15:04 |
Welke 2e pion? Je hoeft namelijk toch niet 'uit te wijken', maar te slalommen? Ik ben volgens mij bij de uitwijkoefening vertragingsoefening dus op mijn bek gegaan ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 03-04-2013 15:26:16 ] | |
BlackLining | woensdag 3 april 2013 @ 15:05 |
Ik dacht met 50 aanrijden, remmen tot 30, terugschakelen en dan slamommen? Dat scheede bij mij doorgaans ook weinig. Remmen, terugschakelen en insturen was even iets teveel van het goede destijds ![]() Gelukkig met lessen nooit op mijn bek gegaan, ik denk dat ik dan meteen gestopt was. Met mijn eigen fiets ben ik de tel alweer even kwijt ![]() | |
picodealion | woensdag 3 april 2013 @ 18:31 |
Morgen AVD ![]() Heb er een stuk meer vertrouwen in dan in November. | |
Anne | woensdag 3 april 2013 @ 18:33 |
Veel succes gewenst alvast ![]() | |
einschtein | woensdag 3 april 2013 @ 18:49 |
Succes! Zet 'm op! | |
Juicyhil | woensdag 3 april 2013 @ 18:56 |
Nu moet het toch wel eindelijk eens lukken? Succes! ![]() | |
Wokkel1982 | donderdag 4 april 2013 @ 00:06 |
Ook geen uitstel theoriecertificaten voor gedupeerden 'nieuwe regeling' : http://www.rijksoverheid.(...)uur-certificaten.pdf | |
staticdata | donderdag 4 april 2013 @ 08:23 |
Enige keer dat ik de motor heb laten vallen was dat ik kwam aanrijden bij de proef dat je moet wegrijden uit een parkeervak. Toen remde ik terwijl me voorwiel scheef stond. Toen heb ik m gecontroleerd neer moeten leggen ![]() | |
Vrieskist | donderdag 4 april 2013 @ 08:36 |
Regels zijn regels he ![]() Zelf ben ik tijdens het lessen een keer gevallen door met mijn voorwiel (te hard) te remmen in een pak bladeren. Ineens lag ik naast m'n motor ![]() | |
Juicyhil | donderdag 4 april 2013 @ 08:40 |
Daarom ben ik altijd zo voorzichtig | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 11:01 |
Dat vond ik ook, dus ik ben maar gewoon even geslaagd zonet ![]() | |
Anne | donderdag 4 april 2013 @ 11:01 |
![]() ![]() Dus dan kun je mooi mee met de rit ![]() Ik zal je meteen even updaten in de OP. | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 11:02 |
Ik ga nu zeker mee met de rit ja. | |
Anne | donderdag 4 april 2013 @ 11:02 |
Tof! We willen overigens nog wel even een wat uitgebreider verslag van je examenrit, hmm ![]() | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 11:44 |
Oh, nou er was weinig bijzonders aan, behalve dat ik ziek ben ![]() Tijdens het opwarmritje voor het examen kwam mijn instructeur erachter dat hij de papieren van de motor niet meehad, dus ik mocht even 10 minuten in de kou wachten tot hij snel heen en weer naar huis ging voor de papieren. Dat hielp dus ook niet echt, maar zolang ik gewoon op de motor zat en me op het rijden focuste ging het allemaal wel, gelukkig. Examen zelf was zo voorbij. Vooraf nog even een kenteken lezen en lichtjes controleren, en hup rijden. Enige momentje die me echt bijstaat was een rotonde waar een auto stilstond om een fietser voor te laten, moest snel even remmen/terugschakelen en raakte daarbij de claxon aan, waarvan ik vervolgens weer zo schrok dat ik vergat verder terug naar de 1 te schakelen. Motor af, stress enzo, maar ik wist ook wel dat zoiets niet onoverkoomlijk is dus daar heb ik me verder niet druk om gemaakt. Enige andere was dat ik bij het Gelredome links en meteen weer rechts moest, linksaf was drie banen dus ik ging lekker helemaal links in de kortste rij staan om daarna rustig twee keer naar rechts tussen de auto's door rechtsaf te gaan. Daar had hij liever gezien dat ik gewoon wat verder rechts voor had gesorteerd, maar het ging allemaal prima dus hij vond 't wel best. Toen we weer in de buurt van het CBR waren en ik de opdracht kreeg om terug te rijden kneep ik 'm toch wel even, het voelde namelijk als een heel kort ritje en ik was wel eens eerder halverwege teruggestuurd omdat het zo slecht ging, maar blijkbaar vliegt de tijd gewoon als je lekker rijdt ![]() | |
Cobratjuh | donderdag 4 april 2013 @ 12:02 |
Picodealion gefeliciteerd ![]() | |
BlackLining | donderdag 4 april 2013 @ 12:08 |
Prima ritje dus ![]() AVD valt ook wel mee. Volgens mij was mijn AVD examen een van de meest relaxte ritjes die ik ooit gereden heb ![]() Had je nou al een eigen motor? | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:17 |
Nee, ik heb geen autorijbewijs dus ik moest sowieso hierop wachten met eentje kopen. Heb een Diversion op het oog, al raadde mijn instructeur me een CB1000F aan, dus daar ga ik ook nog even naar kijken. En dit was mijn derde AVD, de vorige twee waren in November, was er toen echt nog niet aan toe blijkbaar. Ben daarna dus ook maar van rijschool gewisseld. | |
Anne | donderdag 4 april 2013 @ 12:18 |
Huh? Hoezo dat ![]() En klinkt als een goed en normaal ritje met weinig bijzonderheden! Goed gedaan ![]() | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:22 |
Kan/mag geen motor op je naam zetten zonder rijbewijs, toch? Of ben ik verkeerd ingelicht? | |
daNpy | donderdag 4 april 2013 @ 12:25 |
Volgens mij kan dat gewoon, zolamg je maar een identificatie hebt en een Nederlands adres. | |
Anne | donderdag 4 april 2013 @ 12:25 |
Dan ben je verkeerd ingelicht ja ![]() Zonder rijbewijs kan en mag je ook gewoon een auto of motor op je naam hebben (dat is al jaaaren zo zelfs); dan dien je een geldig legitimatiebewijs en een uittreksel (maximaal 3 maanden oud) uit de GBA te overhandigen bij het overschrijven. Heel toevallig loopt er ook nog een recent topic over: PTA / Auto op naam zonder rijbewijs | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:26 |
Oh damn, dan ga ik zaterdag shoppen ![]() | |
Anne | donderdag 4 april 2013 @ 12:27 |
Ik weet niet of je zo snel nog een GBA kunt regelen ![]() Zou je dan vandaag of morgen even moeten ophalen bij de gemeente. | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:28 |
Ik heb morgen al een afspraak voor mijn rijbewijs, zal ze meteen even bellen of ik er een GBA bij kan krijgen. | |
Joooo-pi | donderdag 4 april 2013 @ 12:29 |
die honda is een pittig machientje. Ik heb er een keer een proefritje op gedaan. Dat ding rijdt fantastisch, maar je moet je wel in kunnen houden. Dat blok sleurt er lekker aan ![]() | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:30 |
Inhouden gaat me wel lukken, ik ken mezelf een beetje en ik rijd eerder conservatief dan snel te hard. Plus als mijn instructeur het me aanraadt (die kent me inmiddels wel een beetje) heb ik er wel vertrouwen in. Voordeel is iig dat ze met cardan komen en lekker hoog zijn. Nadeel van Diversion zegt hij is dat ze na 70k kilometer flink olie vreten, dus dan moet ik wel goed opletten wat ik koop. Op marktplaats hebben de meeste al zo'n 50k erop zitten zag ik al. | |
Joooo-pi | donderdag 4 april 2013 @ 12:32 |
Ik dacht dat het gewoon met ketting was ![]() | |
BlackLining | donderdag 4 april 2013 @ 12:33 |
Ik ken weinig motorrijders die zich langer dan 5 kilometer hebben kunnen inhouden ![]() Diversions met 70k zijn net ingereden trouwens. | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:37 |
Beide, zie ik al. Dus niet druk maken om die kilometerstand zeg jij? Diversion stond namelijk eigenlijk wel vast voor me, tot hij met dit verhaal kwam. | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:44 |
Stond trouwens een erg mooit TransAlp te shinen bij het CBR, ook geen verkeerde dingetjes. Maar volgens mij ook niet echt om op te beginnen, wel;? | |
Anne | donderdag 4 april 2013 @ 12:44 |
Juist wel ![]() | |
picodealion | donderdag 4 april 2013 @ 12:45 |
Ik ga daarheen verhuizen, sorry ![]() | |
BlackLining | donderdag 4 april 2013 @ 12:53 |
Ik zou bij een Divje vanaf de 100, 120k mijn twijfels gaan krijgen. Zat van die dingen die twee keer om de klok gaan. Informeer even bij lipjes anders over die dingen. | |
einschtein | donderdag 4 april 2013 @ 12:53 |
Gefeliciteerd man! Kun je mooi met het ritje mee ![]() | |
Danger.Mouse | donderdag 4 april 2013 @ 16:50 |
Misschien dat de OP een update kan krijgen betreft oude/nieuwe rijbewijs. Gezien dat nu niet meer van toepassing is ![]() | |
Juicyhil | donderdag 4 april 2013 @ 19:49 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
Piles | zaterdag 6 april 2013 @ 13:09 |
Eerste echte rijles gehad vandaag. Ging best goed, zo zonder ervaring op enig 2-wielig motorvoertuig. Opstappen en meteen het verkeer in, zonder schakelervaring, was wel ff eng, maar het ging goed ![]() | |
picodealion | zaterdag 6 april 2013 @ 13:15 |
Geen AVB gedaan? | |
BlackLining | zaterdag 6 april 2013 @ 13:15 |
Edit: Nvm, zat nog op de eerste pagina ![]() En dat klinkt aardig lomp ja ![]() | |
Piles | zaterdag 6 april 2013 @ 13:16 |
Ja, maar we moesten eerst naar locatie ![]() | |
picodealion | zaterdag 6 april 2013 @ 13:17 |
Die heb ik dus niet. Maar het gemeentehuis wilde wel even een GBA'tje voor me uitdraaien. | |
picodealion | zaterdag 6 april 2013 @ 13:18 |
Ah, ik heb AVB gedaan op een oefenterrein van de rijschool zelf, maar dat zullen alleen de grote scholen zo hebben. Tof, succes emee ![]() | |
Piles | zaterdag 6 april 2013 @ 13:27 |
Thanks ![]() Vrijdag ff theorie doen, en dan eens kijken hoe snel het allemaal gaat/kan. Tijdens de precisiestop wel ff momentje net trouwens, blokkerend voorwiel ![]() ![]() Had ik ook verwacht eigenlijk, maar we gingen gewoon. Ik vond het wel prima, en het ging ook vrij makkelijk eigenlijk. Alleen afslaan is nog ff wennen, door alle handelingen die je moet doen (remmen, terugschakelen e.d.). | |
picodealion | zaterdag 6 april 2013 @ 13:28 |
Beter bij het oefenen dan op de weg ![]() | |
Cobratjuh | zaterdag 6 april 2013 @ 19:20 |
Try the bike was super ![]() Binnenkort effe shoppe voor een helm en eigen handschoenen want dat wil ik wel asap voor elkaar hebben. Maar nu eindelijk door gepakt dus het lessen is begonnen YEAH ![]() ![]() | |
BlackLining | zaterdag 6 april 2013 @ 19:22 |
Addicted dus ![]() | |
Cobratjuh | zaterdag 6 april 2013 @ 19:44 |
Haha Blacklining ik was al veel langer addicted 2 jaar geleden al eerder een proef les gedaan. maar toen toch niet door gepakt. Daarna kreeg m'n neef vorig jaar een motor ongeluk toen heb ik er helemaal vanaf gezien 2 weken later krijg ik zelf een auto ongeluk en was het motor rijden effe totaal compleet van de baan, naja redelijk hersteld toen kreeg ik helaas sep vorig jaar een TIA naja mooi balen natuurlijk en nu eindelijk na een half jaar herstellen revalideren werkt alles weer naar behoren en kan ik eindelijk motor rijden ![]() ![]() | |
Piles | zaterdag 6 april 2013 @ 20:51 |
Tof ![]() En verslavend is het echt ![]() ![]() | |
muhahaha | zaterdag 6 april 2013 @ 23:53 |
AVB dinsdag naar binnen gehaald. ![]() 6 oefeningen in 1 keer goed: Lopend parkeren Wegrijden uit parkeervak (rechts) Uitwijk Vertragings oefening Precisiestop faalde 2 maal Noodstop Langzame slalom AVD wordt nu gepland. ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 6 april 2013 @ 23:54 |
Gefeliciteerd! | |
muhahaha | zaterdag 6 april 2013 @ 23:57 |
Het weer zat goed mee, rond de 5 graden en volop zon. ![]() De examinator was ook vrij relaxed en ik had de mazzel dat ik me niet had gerealiseerd dat ik de noodstop niet mocht falen. ![]() ![]() | |
picodealion | zondag 7 april 2013 @ 00:04 |
Netjes muhaha. Nu lekker ip de weg oefenen. | |
Juicyhil | zondag 7 april 2013 @ 00:04 |
Als je een beetje logisch denkt, kun je daaraan niet veel fout doen. Alleen zorgen dat je zelf niet meer naar voren gaat, maar rechtop blijft zitten. | |
muhahaha | zondag 7 april 2013 @ 00:10 |
Klopt, hij ging ook bij de eerste poging meteen goed. Alleen als je je realiseert dat je niet mag falen kun je last krijgen van extra spanningen. ![]() | |
BlackLining | zondag 7 april 2013 @ 00:19 |
Ah, krijgen we dan zo nog wat meer Bossche beschaving in het motortopic? ![]() Gefeliciteerd, AVD is niet zo moeilijk. Heb je al auto ervaring? | |
muhahaha | zondag 7 april 2013 @ 00:23 |
Yeah meer Bosschenaren op de motor. ![]() Euh, zo een 12 jaar bijna. ![]() | |
Juicyhil | zondag 7 april 2013 @ 00:25 |
Ik dacht al, wat zie ik de laatste tijd veel n00bs op de weg. Maar dat zijn jullie dus. | |
muhahaha | zondag 7 april 2013 @ 00:26 |
Ik rij nog met een L achterop. ![]() | |
Juicyhil | zondag 7 april 2013 @ 00:27 |
Dat maakt je een officiële n00b ![]() | |
muhahaha | zondag 7 april 2013 @ 00:27 |
Jup, je moet ergens beginnen he. ![]() | |
Cobratjuh | maandag 8 april 2013 @ 10:24 |
TR gedaan of ik bij lessers mag ![]() | |
Anne | maandag 8 april 2013 @ 10:25 |
Uiteraard ![]() | |
tralalala | maandag 8 april 2013 @ 20:52 |
KLB / motor rijbewijs![]() | |
einschtein | dinsdag 9 april 2013 @ 18:01 |
![]() | |
Daantke | dinsdag 9 april 2013 @ 18:09 |
![]() | |
Cobratjuh | vrijdag 12 april 2013 @ 10:09 |
![]() | |
lezut | vrijdag 12 april 2013 @ 18:07 |
Whehe, dat is nog een grotere faal dan het hele Nederlandsche rijbewijsbeleid bij elkaar. Oja, Melanie heeft besloten dat ik binnenkort compensatie krijg voor mijn uitgestelde examen. Wat precies weet niemand, allicht krijg ik een lolly met een ansichtkaart in de bus ofzo. | |
lezut | vrijdag 12 april 2013 @ 18:09 |
-oeps, dubbel- | |
Piles | zaterdag 13 april 2013 @ 21:14 |
Jullie nog tips hoe het heupgevoel er in te krijgen? Vandaag mn 3e les (5/6 uur) en kantelen gaat nog steeds niet best ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 13 april 2013 @ 21:18 |
Dat krijg je volgens mij pas echt zodra je meer met de motor durft te doen. Hem durven af te schuinen. ![]() Overigens is dat niet iets wat je op de brommer moet doen hoor. Ik kreeg het ook niet zo 1-2-3 onder de knie terwijl ik daarvoor toch al 5 jaar op de brommer had gereden. | |
Piles | zaterdag 13 april 2013 @ 21:20 |
Ja, dat zit er echt nog niet in. Trekkend houden lukt ook niet altijd, en dan gaat afschuiven ook niet natuurlijk ![]() Mss heb ik gewoon wat meer lessen nodig, als het dan ook maar lukt ![]() | |
tralalala | zaterdag 13 april 2013 @ 21:21 |
Al bij de instructeur achterop geweest? Dan pas krijg je in de gaten hoe schuin je kan gaan en hoe scherp je kan sturen. | |
Piles | zaterdag 13 april 2013 @ 21:32 |
Nee, dat niet. Hij liet het wel ff zien. Maar ik klooi nu ook gewoon te veel met de snelheid (gas houden en afremmen met voetrem). En dan lukt een halve draai niet ![]() | |
Juicyhil | zaterdag 13 april 2013 @ 21:45 |
Eerst een aanloop nemen en zorgen dat je iets boven de 2000 toeren zit. Wat je met je voetrem en koppeling kunt regelen. Gas constant houden. Draai naar links bij tweede pion ff een tikje met je stuur naar rechts en vervolgens weer naar links. Zo laat je de motor wat makkelijk in positie vallen. Zorgen dat je met het stepje je motor wegduwt en rechtop blijven zitten. En vervolgens kijken waar je naartoe gaat. | |
Piles | zaterdag 13 april 2013 @ 21:47 |
Ja, de theorie is bekend. Nu de praktijk nog ![]() | |
picodealion | zaterdag 13 april 2013 @ 22:59 |
Achterop helpt echt heel veel. Het was voor mij de enige manier om de langzame slalom te leren. | |
BlackLining | maandag 15 april 2013 @ 01:43 |
Mijn instructeur had een vrij duidelijke mening daarover; "meer neuken" ![]()
| |
Anne | maandag 15 april 2013 @ 08:25 |
Dan zou ik toch eens achterop stappen ![]() | |
Joooo-pi | maandag 15 april 2013 @ 08:29 |
dit! | |
Juicyhil | maandag 15 april 2013 @ 08:45 |
Baas. | |
Cobratjuh | woensdag 17 april 2013 @ 10:01 |
jeeuj gister m'n eigen doppie gekocht ![]() ![]() | |
staticdata | woensdag 17 april 2013 @ 10:13 |
Ik kreeg te horen dat je ook meer je linkerbil / rechterbil (afhankelijk van welke kant je op draait) van het zadel moet tillen. Dan kan je de draai i.i.g makkelijker maken. | |
Cobratjuh | zaterdag 20 april 2013 @ 11:08 |
Vanmiddag half 1 is het weer zover ![]() ![]() | |
Piles | zaterdag 20 april 2013 @ 12:54 |
Vanochtend anderhalf uur rond Almere en het Gooi gereden ![]() ![]() En doodeng, 120 met tegenwind op de snelweg ![]() ![]() Hopen dat volgende keer de pionnen allemaal blijven staan bij AVB, dan komt het vast goed ![]() | |
Cobratjuh | maandag 22 april 2013 @ 16:08 |
2de lesje gehad zaterdag. Snelle slalom en remproef gedaan. Uiteraard 0,0 vertrouwen der in alle pionnetjes met de slalom om gereden omdat ik de "zwaai" der niet in had zitten daarna moest ik met 1 hand losrijden en wijzen waar ik heen wou nouwja dan "valt" de motor van zelf wel om. was alleen maar mooi natuurlijjk want toen was het ijs gebroken en kon het zwaaien en vallen beginnen met de motor nou was SUPER VET is dat gevoel zeg damn ik heb een paar x het stepje aan de grond gereden en me schoenen zijn afgeschaafd naja toen de slalom natuurlijk doen ging super. Daarna moest er geremd worden ook schrikken natuurlijk want het wieltje kwam achter om hoog. Toen dacht ik o o wat gebeurt er nu maar je moet schijnbaar de achterrem er bij gebruiken en toen ging het wel goed kan niet wachten tot de volgende les ![]() | |
Joooo-pi | maandag 22 april 2013 @ 16:39 |
Achterwiel omhoog bij het remmen? Dat is best nog knap ![]() | |
Cobratjuh | dinsdag 23 april 2013 @ 09:27 |
Nouja ik deed het niet express het was wel goed schrikken iig de les van zaterdag is verplaatst naar vandaag ![]() ![]() | |
lipjes | dinsdag 23 april 2013 @ 09:59 |
Wacht maar tot je een motor met kuipruit hebt, dan is 120 langzaam. Was namelijk bij mij ook, gelest op een naked, kocht mijn huidige sport/tour en rijd op de snelweg eigenlijk altijd wel tussen de 130 en 150 ![]() | |
picodealion | dinsdag 23 april 2013 @ 10:43 |
Dit ![]() | |
BlackLining | dinsdag 23 april 2013 @ 12:38 |
Een stoppie maken bij je AVB? Baas ![]() Op de snelweg trouwens gewoon ontspannen zitten. Is het prettigste en eraf waaien doe je echt niet. Tot een kilometer of 140 kun je ook gewoon met losse handen rijden. Best lache, al weet ik niet wat je instructeur daarvan denkt ![]() | |
Cobratjuh | dinsdag 23 april 2013 @ 14:34 |
Nou ja het zal vast nog wel een keer misgaan het was iig best schrikken. Weet iemand wanneer je eigenlijk op straat mag rijden. Ik heb een auto rijbewijs en ken de verkeersregels. Nu snap ik wel dat je eerst de motor moet kennen enzo. Maar met autorijles toen der tijd reed ik ook direct op straat. [ Bericht 24% gewijzigd door Cobratjuh op 23-04-2013 14:35:01 (ninja edit :D) ] | |
BlackLining | dinsdag 23 april 2013 @ 14:37 |
In principe mag je meteen op straat mits je autorijbewijs (check!) of motortheorie hebt. Echter is het wel normaal om eerst AVB op orde te hebben voor je de straat op gaat. Bij een auto is het normaal omdat dat gewoon pedalen zijn en een beetje aan een stuur draaien, meer niet. Een motor moet je goed beheersen zeker tussen het andere verkeer. Ik had eerst drie AVB lessen, toen een op de weg, nog twee AVB lessen, AVB examen en daarna nog 4 keer op de weg. | |
Sounddragon | zondag 12 mei 2013 @ 11:51 |
Rustig hier; is dit de 11Kw-dip? ![]() | |
Piles | zondag 12 mei 2013 @ 11:58 |
Ik ben nog druk bezig ![]() Begin juni AVB. Vorige week voor het eerst omgekiept ![]() ![]() | |
Sounddragon | zondag 12 mei 2013 @ 12:21 |
Blijft een balansvoertuig heah ![]() Omkieperen is niet erg; daar zijn het lesbrommers voor, en die beugels zitten er niet voor niks op ![]() | |
Piles | zondag 12 mei 2013 @ 12:24 |
True, al geloofde een collega me toen ik na de eerste les zei dat ik nog met zijwieltjes reed ![]() Die werken goed ja ![]() | |
picodealion | zondag 12 mei 2013 @ 13:12 |
Ach, tijdens de les is het niet erg om hem eens in de stabiele zijligging te leggen. | |
Tommzzz | zondag 12 mei 2013 @ 21:01 |
Ook een TR gemaakt om in het rijtje met lessers te worden opgenomen. Hopelijk na 12 juni ook bij de geslaagden! | |
Sounddragon | zondag 12 mei 2013 @ 21:20 |
Je staat erbij ![]() | |
picodealion | zondag 12 mei 2013 @ 21:27 |
Ik ben benieuwd hoeveel lessers uit 2012 in de OP ook nog echt lessen ![]() | |
Anne | zondag 12 mei 2013 @ 21:29 |
Ik check het eens in de zoveel tijd met ze, dus als het goed is is de openingspost nog correct en zijn ze nog bezig ![]() | |
lezut | zondag 12 mei 2013 @ 22:11 |
Ik denk het wel... ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van motorrijscholen, die zullen nu met het goede weer pas echt goed gaan merken dat er weinig mensen opstappen. Heb zelf nog een rekening van 500 euro liggen van mn rijschool die nooit geincasseerd is en waar ik verder ook niets meer van hoor... binnenkort maar een keer langs gaan. Plan ik direct ff een uurtje les op de 11kw bromfiets in, dan kan ik iig zeggen dat ik een wel overwogen beslissing heb gemaakt om niet met die onzin verder te gaan. Kans dat ik mijn 'gratis examen' nog ga gebruiken is nihil, ga liever proberen die 200 euro van m'n rijschool terug te krijgen. | |
BlackLining | maandag 13 mei 2013 @ 00:25 |
Ik spreek mijn ouwe instructeur nog 2el eens. De 25kW fiets (Honda CBF250F) is geschorst en staat werkeloos in de garage. Geeft alleen nog les voor de brommer en de zware motor (Kawasaki Er-6n). 11kW is geen enkele interesse in. Hij verwacht wel 35kW lessers als vanaf volgend jaar instappen op A2 mogelijk is. | |
Anne | donderdag 23 mei 2013 @ 08:37 |
Stil hier..
Hoe staat het bij jullie met het lessen ![]() | |
sanger | donderdag 23 mei 2013 @ 10:22 |
Ik les nu gemiddeld eens in de 1,5 week een uurtje ![]() | |
Anne | donderdag 23 mei 2013 @ 10:33 |
Oei. Geen tijd om meer te lessen in die 1,5 week? Of vindt je dat zelf fijn? | |
sanger | donderdag 23 mei 2013 @ 11:42 |
Tijd tekort inderdaad ![]() | |
lezut | donderdag 23 mei 2013 @ 17:50 |
Zonde he. Farshad Bashir heeft weer een aantal vragen ingediend m.b.t. de wijzing van het motorrijbewijs, o.a. over de coulanceregeling die door het CBR uitgerold is. Binnen 3 weken weer antwoord van Schultz. | |
Tommzzz | donderdag 23 mei 2013 @ 19:13 |
Ik ben nu bezig met AVD lessen! Bijna klaar voor het examen! | |
muhahaha | donderdag 23 mei 2013 @ 19:47 |
Maandag het AVD examen en dan hoop ik echt klaar te zijn. Vandaag een les gehad en dat ging prima. Beetje op de snelheid blijven letten, ik ga nog wel eens ietsjes te hard. ![]() | |
einschtein | donderdag 23 mei 2013 @ 20:19 |
Ietsje te hard? Als in 130 waar je 100 mag, of 85 waar je 80 mag? ![]() | |
muhahaha | donderdag 23 mei 2013 @ 21:47 |
Dat laatste. ![]() 60 waar je 50 mag, 70 waar je 60 mag, 80 waar je 70 mag. ![]() | |
Wokkel1982 | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:08 |
Heb jij die commissievergadering gevolgd? Ik les op het moment helemaal niet, heb net toevallig het aanvraagformulier van de onvrijwillige tegemoetkoming a 150¤ op de bus gedaan ![]() Weet iemand wat er in bovenstaande commissievergadering precies gezegd is? | |
lezut | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:13 |
Niet veel, minister heeft er ongeveer 15 seconden wat over gezegd en dat was in de strekking van; neuj, we doen er niets aan. Daarna zijn er nogmaals kamervragen gesteld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-226052.pdf | |
Joooo-pi | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:28 |
Als je dat doet, zeggen ze bij het cbr dat je niet te snel moet rijden. Hou je je aan de snelheid, dan zeggen ze dat je best wat vlotter mag rijden op de motor... rare lui ![]() | |
r2dGeert | zondag 26 mei 2013 @ 23:45 |
Haha, ik had inderdaad wel eens een update kunnen plaatsen. Heb mn rijbewijs in november gehaald en rij sinds begin dit jaar met ontzettend veel plezier rond op een Honda CBR 600 F! Dit is het monster; ![]() | |
einschtein | maandag 27 mei 2013 @ 00:36 |
Gave bike! Ik zou zeggen, keer u tot het motorclub topique ![]() | |
BlackLining | maandag 27 mei 2013 @ 01:46 |
Verschilt per examinator. Toen mijn instructeur zag wie ik had fluisterde hij me al in dat ik stevig door moest rijden. Bij zijn praatje zei hij nog "we gaan motorrijden, dus vooral niet te langzaam he!" ![]() Overal zo hard mogelijk opgetrokken, structureel ietsjes te hard en geslaagd met een "lekker vlot ritje" zonder op- of aanmerkingen ![]() | |
Anne | maandag 27 mei 2013 @ 09:00 |
Dan heb ik je bij deze even uit de openingspost gesloopt ![]() Als je de volledige datum van slagen even geeft zet ik je bij de geslaagden neer. Gefeliciteerd in ieder geval nog ![]() ![]() ![]() | |
Anne | maandag 27 mei 2013 @ 09:01 |
Succes vandaag! | |
muhahaha | maandag 27 mei 2013 @ 15:07 |
Geslaagd. ![]() ![]() ![]() Geen op of aanmerkingen. De examinator vond me als een Adonis rijden. ![]() ![]() | |
Anne | maandag 27 mei 2013 @ 15:08 |
Kei goed! Gefeliciteerd ![]() ![]() | |
muhahaha | maandag 27 mei 2013 @ 15:22 |
Dank je, morgen meteen het rijbewijs gaan aanvragen. ![]() Instructeur heeft momenteel een Honda CBR 600 staan, misschien ga ik die wel overnemen. ![]() | |
Juicyhil | maandag 27 mei 2013 @ 15:22 |
Gefeliciteerd! Welke categorie? ![]() | |
muhahaha | maandag 27 mei 2013 @ 15:22 |
A, ik ben al wat ouder. ![]() | |
einschtein | maandag 27 mei 2013 @ 15:42 |
Gefeliciteerd! ![]() Ik kon gewoon direct dezelfde dag rijbewijs aanvragen, ondanks dat de examinator zei "kan morgen pas". ![]() | |
Anne | maandag 27 mei 2013 @ 15:44 |
Verschilt denk ik per gemeente hoe snel ze dat in hun systeem zien en misschien houden ze daarom met opzet een werkdag wachten aan. Maar ik kon het diezelfde middag ook aanvragen in ieder geval ![]() | |
einschtein | maandag 27 mei 2013 @ 16:02 |
Tegenwoordig gebeurt het landelijk allemaal digitaal en wordt alles live gesynchroniseerd. Vroeger gebeurde het 1 keer per dag, om de systemen niet te over belasten. ![]() Maar misschien lopen sommige gemeentes achter, inderdaad. Wie weet. | |
muhahaha | maandag 27 mei 2013 @ 16:06 |
Ik heb voor morgenmiddag een afspraak gemaakt, vandaag lukte niet meer. ![]() | |
BlackLining | maandag 27 mei 2013 @ 18:05 |
![]() ![]() Mocht je er interesse in hebben, op industrieterrein De Brand, bij de Zuid-Willemsvaart, hangen altijd wel een aantal motorrijders rond ![]() Ik zou trouwens uitkijken met het overnemen van lesmotoren. Die zijn vaak enorm afgetrapt. | |
Dekatria | maandag 27 mei 2013 @ 18:08 |
Proficiat! Al een eigen brommert? | |
muhahaha | maandag 27 mei 2013 @ 18:27 |
Het is geen oude lesmotor. ![]() Nog niet, beetje rondkijken, proefritjes maken etc. ![]() | |
Obama | dinsdag 28 mei 2013 @ 22:03 |
Hallo mensen ik zit met het volgende dilemma, ben net 23 (05-2013) en wil graag motorrijden. Maar vanwege de belachelijke regels moet ik voor mijn A1 gaan....oftewel scooter rijden. Ik weet niet of ik nu moet wachten tot: A: januari en dan voor mijn A2 te gaan. (http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=415) B: ik 24 (5-2014) word en dan voor mijn A af te rijden of toch : C: Toch mijn A1 halen. | |
Danger.Mouse | dinsdag 28 mei 2013 @ 23:24 |
Wachten tot je 24 bent, het bespaart je een hoop geld en gezeik met extra examens naar mijn mening. Wel balen dat je dan een jaar moet wachten. Zie maar zo: als je in januari begint aan je A2 zit je er 2 jaar aan vast voordat je op examen mag voor A. Om over A1 niet te beginnen ![]() | |
BlackLining | dinsdag 28 mei 2013 @ 23:27 |
Optie A of B pakken. 35 kW is op zich goed te doen. Je moet je dan bedenken of je later nog een keer een examen wilt betalen voor vol vermogen als je 35 zat bent. Heb je (op termijn) dat geld ervoor over om 5 maanden eerder te rijden? Een A1 rijbewijs met 11 kW moet je echt niet willen. Dat heeft werkelijk niets meer met motorrijden te maken. Persoonlijk zou ik de eerste optie nemen, maar ik moet er dan ook niet aan denken om vijf maanden geen motor meer te kunnen rijden. Het is even kijken of je nog zo lang kunt wachten tegen die tijd. Je hoeft natuurlijk niet meteen na twee jaar al je A rijbewijs te gaan halen. Ik zou gewoon A2 halen, en elke maand een klein bedragje apart zetten om na twee jaar A te halen. Zo kun je eerder rijden, kost het je in de praktijk nauwelijks extra, en er is niets mis met even op een begrensde motor wat ervaring opdoen. | |
Obama | dinsdag 28 mei 2013 @ 23:50 |
Het is zeer jammer, maar ik denk inderdaad dat ik wacht tot mei volgend jaar als ik 24 word. Het zal mij op zijn minst ¤230 euro kosten boven op een grote kostenpost dat bij motorrijlessen en aanschaf van motor en kledij komt kijken. Hebben jullie enig idee of ik al mag lessen met 23 jaar voor een A rijbewijs, zodat ik op mijn verjaardag mag afrijden? | |
Danger.Mouse | dinsdag 28 mei 2013 @ 23:51 |
De datum van afrijden is bepalend voor het rijbewijs, afrijden op je verjaardag is een prima plan dus ![]() | |
Obama | dinsdag 28 mei 2013 @ 23:53 |
Ok bedankt! Ik denk dat ik februari 2014 begin met lessen. | |
lezut | woensdag 29 mei 2013 @ 19:21 |
Nee, dat is nu juist nog niet duidelijk. Voor A1 en A2 geldt dit wel maar voor Azwaar wordt niet specifiek benoemd dat je op je 23e mag beginnen met lessen. Dit is ook één van de onderwerpen waarover laatst een vraag aan de minister is gesteld. Ik zou overigens gewoon wachten tot je in mei 2014 24 wordt... dan ben je direct van al het gezeik af. (of nouja, dan begint het gezeik met het CBR juist, maar dat terzijde) | |
Obama | woensdag 29 mei 2013 @ 19:52 |
Volgens mij is dat goed te omzeilen indien je met een A2 motor de A-onbeperkt examens mag afleggen. Een motor met maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg. Maar dat is inderdaad een goede vraag, die ik tijdig moet voorleggen bij mijn toekomstige rijschool. Voor de mensen die nu in de omgeving van Amsterdam willen lessen: ¤ 424 voor 12 motorrijlessen inclusief een AVD, AVB en theorie-examen (waarde ¤ 1095) http://www.groupon.nl/dea(...)ID=FR_CP_361_225_1_1 ¤ 399 voor 14 motorrijlessen met examen AVB & AVD (waarde ¤ 873) http://www.groupon.nl/deals/amsterdam/ART-Rijschool/21873417 | |
Danger.Mouse | woensdag 29 mei 2013 @ 19:54 |
Het CBR hoeft niet te weten dat je lest totdat je examen aflegt, of zeg ik nu iets heel kroms? ![]() | |
BlackLining | woensdag 29 mei 2013 @ 20:00 |
Nee precies, daar heeft het CBR helemaal niks mee te maken. Gewoon lekker een maandje van tevoren beginnen. Theorie kun je ook alvast halen. | |
lezut | woensdag 29 mei 2013 @ 20:06 |
CBR niet, maar de verzekering van de motorrijschool wel. De regels zijn er nu niet helder over | |
Danger.Mouse | woensdag 29 mei 2013 @ 20:19 |
Ik zie het verband tussen lessen en het afrijden in verband met het huidige stelsel van regels niet. ![]() | |
lezut | woensdag 29 mei 2013 @ 20:43 |
Ik snap dat het vaag is, maar de minister heeft specifiek aangegeven dat je vanaf je 19e straks wel alvast op A2 mag gaan lessen en dat je vanaf je 17e op A1 mag gaan lessen. Logischerwijs mag je dan ook op je 23e al voor je A zwaar beginnen, maar omdat dat niet specifiek genoemd is zou ik voorzichtig zijn met die aanname. Maar binnen 2 weken komt er antwoord op die vraag ![]() | |
Tankiej | woensdag 29 mei 2013 @ 22:22 |
Als de rijschool een eigen terrein heeft voor de (AVB) lessen maakt het sowieso niks uit, dan mag je altijd beginnen met lessen. Het gaat er alleen om wanneer een rijschool dit niet heeft en je dus op de openbare weg rijdt. Overigens had ik met de oude regeling lessen op de zware motor voordat ik 21 was en heb ik twee dagen na mijn 21e verjaardag AVB examen gedaan. Dit was geen enkel probleem en heb er ook nooit vragen over gehad. Ik zou het heel raar vinden als dat nu wel het geval is.. ![]() | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 09:15 |
Heb je al een datum?! ![]() | |
staticdata | donderdag 30 mei 2013 @ 09:22 |
Dat soort acties zou ik zelf nooit vertrouwen. | |
Daantke | donderdag 30 mei 2013 @ 09:24 |
Heb mijn B ook via Groupon gehaald, scheelde me 250 euro. | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 09:29 |
Ik kan die A.R.T. rijschool hier niet eens vinden: http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=11 En die website ![]() ![]() | |
staticdata | donderdag 30 mei 2013 @ 09:40 |
AVB: Deze opleider heeft in deze categorie examenresultaten in: AMSTERDAM met een gemiddeld slagingspercentage eerste examens van 91 - 95% en herexamens van 96 - 100%. http://www.rijschoolgegev(...)d=14119&fromsearch=1 AVD: Deze opleider heeft in deze categorie examenresultaten in: AMSTERDAM met een gemiddeld slagingspercentage eerste examens van 61 - 65% en herexamens van 31 - 35%. | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 09:53 |
Ja.. die wel.. maar die andere niet, toch? | |
staticdata | donderdag 30 mei 2013 @ 09:58 |
Deze opleider heeft in deze categorie examenresultaten in: AMSTERDAM met een gemiddeld slagingspercentage eerste examens van 91 - 95% en herexamens van 96 - 100%. (Hoofd)adres: Ottho Heldringstraat 31D Postcode: 1066XT Plaats: AMSTERDAM Telefoon (2): 06 27 83 50 31 Website: www.rijschoolroyalty.nl Email: info@rijschoolroyalty.nl Categorieën praktijkopleidingen: Bromfiets Motor Personenauto Personenauto met aanhanger Categorieën theorie-opleidingen: Bromfiets Motor Personenauto KvK-nummer: 343294730000 Is toch dezelfde? | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 09:58 |
Lijkt me sterk: ART Rijschool Boomhazelaaroord 29 1112 EA Diemen | |
staticdata | donderdag 30 mei 2013 @ 10:10 |
![]() ![]() | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 10:15 |
![]() Daar zou ik dus niet heen gaan! | |
picodealion | donderdag 30 mei 2013 @ 10:30 |
Zo, snelheidskabeltje bleek afgelopen vrijdag al afgeleverd te zijn. Kreeg donderdag een mailtje van Louis.de dat ze 'm gingen versturen, dus al met al erg snel geregeld. Nu ik weer gewoon mijn snelheid kan zien en vergelijken met mijn toerental heb ik de afgelopen 2 weken toch flink te hard gereden ![]() ![]() | |
muhahaha | donderdag 30 mei 2013 @ 10:56 |
12 lessen is echt weinig, dan heb je waarschijnlijk ook al ervaring. ![]() | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 10:58 |
Je zit in 't verkeerde topic ![]() | |
picodealion | donderdag 30 mei 2013 @ 11:00 |
Inderdaad ![]() | |
BlackLining | donderdag 30 mei 2013 @ 11:05 |
Volgens mij is daar echt geen lijn op te trekken. Ik heb hem gehaald na twee jaar auto te hebben gereden, en zelfs in 11 lessen. Ik ken genoeg mensen met veel meer ervaring die er langer over doen. Heb wel ook twee jaar schakelbrommer gereden, dus het gevoel van een tweewieler zat er wel in. Sequentieel schakelen ook, maar van de andere kant leer je jezelf op zo'n brommertje ook best veel verkeerde dingen aan. | |
Erasmo | donderdag 30 mei 2013 @ 11:24 |
Ik ga van rijschool wisselen. Niet omdat het een slechte is maar ik leste doordeweeks in Den Helder, nu kom ik er alleen niet meer tot het einde van het jaar. Nu weer op zoek naar een goede lokale rijschool, zullen er waarschijnlijk niet zoveel zijn in de buurt van Winterswijk ![]() | |
BlackLining | donderdag 30 mei 2013 @ 11:29 |
Hoeveel lessen verwacht je nog nodig te hebben? Houd er wel rekening mee dat je zeker als beginner toch wel weer even bezig bent voor je een nieuwe lesmotor onder controle hebt. | |
Erasmo | donderdag 30 mei 2013 @ 11:36 |
Geen idee, ik heb het rijden op de weg redelijk in de kijker maar met sommige manoeuvres heb ik nog wat moeite. Ik heb een rijschool gevonden in de buurt die lest op een CBF600 NA en een CB500. Nu heb ik hiervoor op een CBF600 gelest maar ik denk dat een CB500 wat makkelijker te behandelen is? Edit: Het is deze rijschool: http://frankmassop.com/verkeersschool/rijles/motor/ Slagingspercentage ziet er goed uit dus ik ga gewoon bellen voor een proefles deze week. [ Bericht 31% gewijzigd door Erasmo op 30-05-2013 11:55:00 ] | |
muhahaha | donderdag 30 mei 2013 @ 12:42 |
Dat laatste bedoelde ik dus... verkeersinzicht leer je pas echt door te gaan rijden. | |
BlackLining | donderdag 30 mei 2013 @ 12:47 |
Klopt. Al merk ik wel dat het verkeersinzicht gigantisch verbeterd als je gaat motorrijden. Ben sinds ik het motorrijbewijs heb ook een heel stuk beter geworden in auto rijden en goed anticiperen ![]() | |
Tommzzz | donderdag 30 mei 2013 @ 18:54 |
12 juni ![]() | |
Erasmo | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:54 |
Morgen eerste les bij de nieuwe rijschool ![]() Om 8 uur 's ochtends ![]() | |
marc0871 | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:56 |
vooral bewuster. voordat ik ging lessen, had ik nog wel eens dat ik me de halve rit niet meer kon herinneren (woon/werk op de automatische piloot ![]() daarna heb ik het nooit meer gehad. | |
muhahaha | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:51 |
Dat heb ik nog steeds... Ligt er misschien aan hoeveel je al gereden hebt. | |
marc0871 | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:55 |
4 jaar auto, voordat ik mijn eerste motor les had. dus ik was toch al geen groentje meer. | |
BertV | zondag 2 juni 2013 @ 17:45 |
Niet echt veel verschil. Een CBF600 is geen CBR600, meer een moderne CB500. Het komt allemaal niet zo nauw en zit tussen je oren. Een oude CB1 is veel feller en 400cc, wat cilinderinhoud betreft is er geen peil op te trekken. * BertV vond het een leuke tijd lang geleden met lessen... | |
lezut | maandag 3 juni 2013 @ 22:28 |
Is ook vreemd, maar ik heb de wetstekst zelf onder ogen gehad afgelopen week. Daarin staat dat je A1 mag lessen vanaf je 17e, examen vanaf 18, A2 straks lessen vanaf 19, examen vanaf 20, maar A staat specifiek vermeld dat je 24 moet zijn om te lessen of af te rijden (tenzij je een A2 rijbewijs hebt) Overigens ook wel aardig om te weten allicht; er was nog onduidelijkheid over wat nou leidend is, de leeftijd of de rijervaring van 2 jaar... dat is dus het laatste. Dus op het moment dat je bijvoorbeeld op je 23e A2 haalt, mag je pas op je 25e via het 'light-examen' voor A zwaar afrijden. Dit 'light-examen' is een soort samenvoeging van de AVB en de AVD in één examen. | |
Tankiej | maandag 3 juni 2013 @ 23:11 |
Het is inderdaad heel raar dat het bij A niet zou mogen.. Al hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, dan les je gewoon op een A2 motor (wanneer je die rechtstreeks kan halen vanaf 2014) en doe je daarna examen op een A motor. Voor AVB maakt die extra paar kw toch niet uit, dat ga je daar niet merken. Overigens mocht het in de oude regeling volgens mij officieel ook niet, maar de rijschool vond het geen probleem. Ken ook genoeg anderen die hetzelfde hadden bij andere rijscholen en daar werd het ook gewoon gedaan.. ![]() | |
Obama | maandag 3 juni 2013 @ 23:14 |
Mijn god.....faal ![]() Ik baal er echt van dat ik als 23-jarige blijkbaar niet volwassen genoeg ben om motor te rijden, maar gedwongen word om een veredelde scooter te rijden. Is het een grote overgang als ik op een A2 motor les en afrijd voor het A rijbewijs met een A motor? Mag je met een A2-motor voor je A motor afrijden? of moet die groter dan een X-aantal KW groot zijn? Ik kan echt niet wachten tot mn 24e om te beginnen met rijlessen. | |
Tankiej | maandag 3 juni 2013 @ 23:28 |
Nee, dat is geen grote overgang. Dat scheelt maar een paar kw. Dat ga je alleen merken met het optrekken en snelweg rijden voor AVD. Maar aangezien jij eerst AVB moet halen, vermoed ik dat je het helemaal niet gaat merken ![]() Nee, dat mag niet. De A2 lesmotor moet minder vermogen hebben dan de A lesmotor. Hoeveel dat precies is weet ik niet uit mn hoofd, maar kan ik morgen wel opzoeken als je dat graag wil weten. | |
Obama | maandag 3 juni 2013 @ 23:30 |
Ah dat is jammer......misschien dat ik een rijschool vindt in Amsterdam die mijn illegale praktijken wil faciliteren ![]() Bedankt voor de moeite! | |
BlackLining | maandag 3 juni 2013 @ 23:46 |
Van de andere kant heeft een 20 jarige die al twee jaar motor rijdt echt een enorm veel betere voertuigbeheersing dan jij met je 23 jaar. Oude regeling was prima al had A-beperkt 35kW mogen zijn en voor iedereen mogen gelden de eerste twee jaar. Ik ken er ook wel een die heeft meteen A gehaald op zijn 27e en schrok zich helemaal wild van de R1 die hij onder zijn kont kreeg. Rijdt nu op een 400'tje, met zijn A ![]() | |
Obama | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:05 |
Mja deze regeling is er omdat de overheid denkt dat jongere berijders een groter gevaar op de weg zijn. Dus totaal leeftijd gebonden, verder denk ik niet dat je tussen je 21e en 24e je significant volwassener gedraagt. Ik ben ook van plan om een simpele Honda CBF 500 of een F 650 CS aan te schaffen. | |
BlackLining | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:09 |
Het gaat ook niet zozeer om het volwassen gedragen ![]() Er zit een groot verschil tussen auto's en motoren. In een auto zit je en draai je aan een wieltje. Een motor moet je beheersen. Sturen met je hele lichaam en niet alleen met je stuur. Een motor is daarnaast relatief aan het gewicht zó krachtig dat een te sterke motor jou als berijder zonder problemen kan afwerpen. Even te hard gas geven, kan gewoon betekenen dat je op je bek gaat. Daar is die regeling van begrenzingen voor. Even de kracht uit de motor halen, zodat je kan wennen aan het karakter van zo'n machine. En dat leer je door ervaring, niet door leeftijd. Als jij de fout maakt om op een R1 bijvoorbeeld in zijn 1 of 2 het gas iets te ver open te zetten bij het inhalen bijvoorbeeld, schiet die motor gewoon onder je kont vandaan. Dat is wat men wil voorkomen. | |
Obama | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:15 |
Tsjah, ik moet het nog mee maken. Één ding weet ik zeker ik ga echt niet op een a1 of a2 motor zitten. | |
lezut | dinsdag 4 juni 2013 @ 07:42 |
A2 is niets mis mee. 35kW is meer dan zat om lekker motor te kunnen rijden en met zo'n vermogensbeperking zie ik ook 100% het nut van die regeling in... Alleen welke oetlul bedacht heeft dat 11kW ook wel een mooie opstap is, die heeft duidelijk nog nooit op een motor gezeten... | |
Tankiej | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:32 |
A2 35kw is niets mis mee inderdaad. Zelfs 25kw met de oude regeling was nog goed te doen, als ik iedereen hoor die daar op moest beginnen. Hoewel het natuurlijk wel gewoon geldklopperij is dat je opnieuw examen moet doen, zou ik toch wel voor de A2 gaan als ik volgend jaar tussen de 20 en 22 was ![]() | |
Anne | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:57 |
Ik ben blonT, dat stond zelfs al in de openingspost vermeld ![]() Al zenuwachtig ![]() | |
BlackLining | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:44 |
Maar waarom dan niet? A1 begrijp ik, dat heeft niks met motorrijden te maken, maar A2? Is 35kW met een acceleratie van 0-100 in 3,5s en een top van 200km/h niet genoeg? Je onderschat het motorrijden nogal, volgens mij. Daarom zou ik het ook geen slecht plan vinden als elke motorrijder op 35kW zou beginnen. Het zou je behoeden voor een flinke fout. Zo voorkom je dat mensen na het halen vdn een rijbewijs een R1, Hayabusa of Blackbird kopen. | |
Piles | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:59 |
AVB binnen ![]() Oefenen ging zo kut ![]() ![]() | |
mitchelll0181 | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:01 |
Pfff wil ook motor rijden maar kijk tegen dat theorie op,, | |
BlackLining | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:06 |
Voor de theorie hoef je het niet te laten. Kijk eens bij TrafficTrainer software, die methode vind ik nog beter dan Vekabest. Heb dat gebruikt voor zowel AM, B als A rijbewijzen en altijd iets van 2 of 3 fouten. Overigens mag je al beginnen met lessen als je de theorie nog niet hebt, mits je al een autorijbewijs hebt dan. | |
Tankiej | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:15 |
Gefeliciteerd ![]() Ik heb voor Brommercertificaat (AM bestond toen nog niet), B en A gewoon uit boeken geleerd. Elke keer met twee boeken; één theorieboek en één boek met oefenexamens. Ik heb alles de eerste keer gehaald ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:37 |
motoren ... zucht .... 0,0 oftewel nada noppes voor wat betreft MZ-GD-81 (m'n Honda CBR 600 RR) ding was gejat terwijl ie onder een zeil op slot, stuurslot en ingeschakeld alarm in een afgesloten parkeergarage voor bewoners stond. 3 maanden in de stress gezeten vanwege de verzekeringsmaatschappij die moeilijk ging doen. ik mocht eerst bewijzen dat het ding een ART4 goedgekeurd slot had. en daarna dat het alarm wel werkte en gekeurd was. ![]() | |
Tankiej | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:38 |
Ik geloof dat je post niet veel met motorrijles te maken heeft, wellicht kan je het beter hier proberen: PTA / Motorclub topic #1110: Met een dik slot! ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:41 |
o. hier een extra speciale les: koop een art4 gekeurd slot welke op de site van de stichting art staat. laat je alarm jaarlijks keuren en bewaar het certificaat goed. lees je verzekeringspolis tot op de letter voordat je die afsluit. bedenk dat als er een busje bij je motor kan komen, je motor van de ene op de andere dag weg kan zijn. | |
BlackLining | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:11 |
Gewoon goed slot kopen en dat met factuur, originele sleutels en verpakking in de kluis leggen. Zorgen dat je een slijptol bij de hand hebt voor als de verzekering een doorgeslepen slot wil zien. | |
Juicyhil | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:44 |
Ik heb inderdaad ook een ART4 slot gekocht. Speciaal daarvoor ![]() | |
Piles | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:55 |
Wat me vandaag wel opviel trouwens: leerling-rijders in spijkerbroek ![]() Waarom staan rijscholen dat toe ![]() | |
Joooo-pi | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:13 |
Kevlar? Anders idd te belachelijk voor woorden. | |
Piles | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:15 |
Heb 2 x 2 leerlingen gezien vandaag, beide in spijkerbroek. Het leek me eigenlijk sterk dat dat look-a-like's zijn ![]() Ook gewoon op gympen ipv hoge schoenen/laarzen. | |
Joooo-pi | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:16 |
Tsjah, rijschool onwaardig, imo. | |
Juicyhil | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:33 |
Eerste AVB les mocht ik ook gewoon met spijkerbroek hoor. Voor die simpele oefeningetjes vind ik het niet zo erg... | |
Piles | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:34 |
Op de A6 vind ik het toch wat optimistisch ![]() | |
Juicyhil | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:39 |
Ja ok, dat zou niet moeten mogen nee. Alhoewel ik zelf ook amper met een motorbroek rij op de snelweg ![]() | |
Danger.Mouse | dinsdag 4 juni 2013 @ 23:32 |
Dat leer je heel snel af als je reet over het asfalt raspt ![]() | |
admiraal_anaal | woensdag 5 juni 2013 @ 01:34 |
Hoe hebben jullie je rijschool uitgekozen? Ik woon in Den Haag en het aanbod is groot maar waar moet ik opletten met keuzes maken? | |
Tankiej | woensdag 5 juni 2013 @ 07:02 |
Ik had bij de rijschool rijbewijs B gehaald en dat was goed bevallen, dus heb ik daar ook A gehaald ![]() Je kan het slagingspercentage checken op http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp. Maar het slagingspercentage zegt natuurlijk niet alles. Ik zou vooral zoeken naar ervaringen van leerlingen van die rijschool. Veel mensen zeggen altijd 'zoek een rijschool met een knmv instructeur, dat is altijd goed'. Maar dan doe je alle andere rijscholen te kort en geef je die knmv instructeur wellicht teveel eer... Zoek naar ervaringen, beoordelingen, reviews van rijscholen van (oud)-lessers van die rijschool. Dat zegt in mijn ogen het meeste ![]() | |
staticdata | woensdag 5 juni 2013 @ 08:20 |
Dit ![]() Maar ook anders een proefles pakken en kijken of de instructeur je bevalt qua manier van lesgeven. | |
Anne | woensdag 5 juni 2013 @ 08:34 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Juicyhil | woensdag 5 juni 2013 @ 09:42 |
Oh ![]() ![]() | |
lipjes | woensdag 5 juni 2013 @ 09:45 |
Iemand dit al gelezen?En de verkopen gingen al zo goed. Wat een faal dat nieuwe rijbewijs. | |
Tankiej | woensdag 5 juni 2013 @ 09:53 |
Ik las het laatst al, dit is natuurlijk ook wel wat de verwachting was. Ze willen geen mensen meer op de motor hebben.. Nu zul je straks wel zien dat alles weer wat duurder wordt bij het CBR, om de vermindere inkomsten weer wat op te vullen ![]() | |
Piles | woensdag 5 juni 2013 @ 10:11 |
Achtje, met herkansing. Vertraging, met herkansing Precisiestop En de verplichte natuurlijk, die had ik allemaal in 1 keer. Vooral verbazing bij eerste oefening, langzame slalom. Die lukte totaal niet bij het oefenen ![]() Over een maand AVD ![]() | |
lipjes | woensdag 5 juni 2013 @ 10:17 |
Goed bezig ![]() Yep, en daarna gaan zeiken dat er veel minder motoren worden verkocht en dat motorrijdend nederland vergrijst ![]() | |
lipjes | woensdag 5 juni 2013 @ 10:18 |
En dan 11KW of onbeperkt? | |
muhahaha | woensdag 5 juni 2013 @ 10:32 |
Niet echt een verrassing. De 11kw motor klinkt ook meer als een opgevoerde snorbrommer. ![]() | |
Piles | woensdag 5 juni 2013 @ 10:33 |
Onbeperkt, ben gelukkig 25. | |
lipjes | woensdag 5 juni 2013 @ 10:40 |
Reed er laatst achter 1 met een Fiat Panda 1.2. Haalde hem nog in ook. Gelukkig ![]() | |
muhahaha | woensdag 5 juni 2013 @ 10:42 |
Bij het lessen raakte ik die gast op de snorbrommer op de snelweg altijd kwijt. ![]() | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 10:46 |
oe, rechtuit maar ik dacht dat het om bochtenwerk ging? Een echt mooi weggetje in de Ardennen en 11kw is heerlijk. Tuurlijk, de regeling is belachelijk, maar laat de fanatiekelingen in hun waarde die niet kunnen wachten. | |
muhahaha | woensdag 5 juni 2013 @ 10:53 |
Ik laat hem toch ook in zijn waarde? Ik raak hem alleen kwijt omdat ik sneller accelereer... | |
Tankiej | woensdag 5 juni 2013 @ 10:57 |
Ik raakte andere lessers op een zelfde motor (vol vermogen) al kwijt bij het optrekken voor een snelweg. Op de één of andere manier reed ik altijd samen met mensen die niet gebruik wisten te maken van het snelle optrekken van een motor ![]() | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 10:57 |
Dat is geen kunst en lijkt me ook niet het vermelden waard + ![]() Een ervaren motorrijder met 11kw rijdt een groentje eruit op een echt leuk stuurweggetje. | |
muhahaha | woensdag 5 juni 2013 @ 10:58 |
Ja ach, daar zijn de lessen voor he. ![]() Ik schakelde in het begin ook te snel door. Heb ik op je pik gestaan ofzo? ![]() | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 11:00 |
Ik stoorde me juist aan het vergelijken, excuses. De overheid verpest echt het motorrijden met die stapsgewijze rijbewijzen. | |
muhahaha | woensdag 5 juni 2013 @ 11:02 |
Dat was niet denigrerend bedoelt, integendeel. Ik vind de regeling juist iets te streng. In mijn opinie is het gevaarlijk om met een 11kw motor op de snelweg te gaan rijden, je kunt amper harder dan 100 km/u waardoor je constant wordt ingehaald terwijl je wel iets harder gaat dan het vrachtverkeer. | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 11:04 |
Juist beginners zouden meer dan 11kw moeten hebben. Gek genoeg gevaarlijker dan de eerdere 25kw. Met ervaring kun je het beperkte vermogen nog wel corrigeren door goed in te schatten wanneer je moet invoegen. Snelweg rijden is goed te doen zolang je maar rechts blijft en in het snotje houdt wanneer je kunt inhalen. | |
Tankiej | woensdag 5 juni 2013 @ 11:06 |
Ik heb het dan over mensen die al langer AVD les hadden dan mij ![]() Daar ben ik het mee eens, 11kw is niet geschikt voor beginners. | |
muhahaha | woensdag 5 juni 2013 @ 11:06 |
Probleem is dat je niet voldoende mee kan komen met het overige verkeer waardoor je soms mensen in de weg zal zitten. Vorige week nog een rare blik gekregen omdat ik in de auto niet snel genoeg inhaalde. | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 11:12 |
ja, komt nog bij dat je met een schakel 11kw echt wel aan de slag moet om alles uit het blokje te persen. (Dat maakt het wel leuk zolang het niet je woon-werk-voertuig is) Wat aanrommelen en je hebt een vrachtwagen in je nek. Ik ben van een CBR1100XX naar een PCX125 gegaan. Vandaar dat ik me aangesproken voelde. De IRL opmerkingen hangen me de keel uit. Vooral van moderijders die 100km per jaar rijden. De CBR was als een vis op het droge, veel te snel voor Nederland, daarbij was het verbruik 1:10 en ging ik uit verveling stoplicht sprintjes doen in de 4e versnelling. (en winnen ![]() Ik ben een rare dus heb nu de grootste schik als ik mijn vader op een R1200RT in de Ardennen voorblijf. Helaas voor mijn verhaal ben ik nu de PCX aan het tunen zodat ik ook op de snelweg wat beter bij kan blijven. | |
BlackLining | woensdag 5 juni 2013 @ 11:20 |
Ach, zo'n 11kW fietsje is leuk speelgoed voor erbij. Als dagelijks vervoer of om ritten mee te rijden totaal ongeschikt. | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 11:22 |
Ik rij bijna alleen maar via B-wegen naar mijn werk. Zeker als automaat gaat dat prima met 11kw. | |
Anne | woensdag 5 juni 2013 @ 11:23 |
Zullen we dit even naar het Motorclub-topic verplaatsen en het hier weer over lessen gaan hebben? | |
BertV | woensdag 5 juni 2013 @ 11:32 |
Ik luister nu naar Anne dus ik hou hier op, maar 8,5kw is de standaard PCX. | |
nlboy | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:19 |
Ik wil me ook graag aanmelden. ![]() Eerste les: 15 maart 2013 Theorie: 12 april 2013 AVB: 2 mei 2013 AVD: NA (examen 11 juli) Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam Motor: Suzuki gladius 650 [ Bericht 2% gewijzigd door nlboy op 07-06-2013 09:29:06 ] | |
Poem | maandag 10 juni 2013 @ 13:25 |
Ik meld mij ook hier! ![]() Toen ik een klein meisje was, wist ik het al: later, als ik groot ben, dan ga ik motorrijden. ![]() Afgelopen zaterdag een proefles gedaan. Was eerst een beetje zenuwachtig, want toch wel wat faalangst. ![]() Maar het ging best goed! Op basis van wat ik die twee uur heb laten zien, schat de instructeur me in als een gemiddelde leerling. Het verbaasde me dat ik voor mijn gevoel vrij snel verbeteringen merkte bij de oefeningen. ![]() Afsluitend hebben we een ronde op de openbare weg gereden en wat is 45km/u dan weer hard! ![]() Aanstaande woensdag heb ik mijn eerste 'echte' les. ![]() | |
Tankiej | maandag 10 juni 2013 @ 15:01 |
Nice, er komen nieuwe lessers ![]() Doe even een TR (gele driehoekje boven en onderaan de pagina) als jullie in de OP willen ![]() | |
BlackLining | maandag 10 juni 2013 @ 15:04 |
Nice, succes beiden ![]() nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 ![]() ![]() Poem, ga jij voor A1 of meteen voor A? | |
Poem | maandag 10 juni 2013 @ 15:21 |
Ik ga meteen voor A. De proefles was wel op een 125cc en waarschijnlijk zal ik de eerste lessen daar ook op rijden. Gedurende de cursus mag ik dan steeds een stapje zwaarder. ![]() | |
picodealion | maandag 10 juni 2013 @ 15:38 |
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen ![]() Succes en veel plezier beiden ![]() | |
BlackLining | maandag 10 juni 2013 @ 16:18 |
Boh, 50 ![]() Dat is zo'n snelheid die op mijn motor precies tussen twee versnellingen in zit. Of de versnelling is te hoog en dan loopt ie niet lekker op 2500rpm, of de versnelling is te laag en dan zit ie op 5000rpm net in het gebied waar hij even verschrikkelijk snel het gas oppikt zodat ie bij de kleinste draaiing van de pols meteen gaat stampen ![]() Wel apart trouwens, beginnen op 125cc en dan zwaar af willen rijden. Zit nogal verschil in namelijk. Niet alleen qua vermogen maar ook qua gewicht, en dat speelt nogal een rol bij de AVB oefeningen. | |
Poem | maandag 10 juni 2013 @ 16:19 |
Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden. ![]() | |
Poem | maandag 10 juni 2013 @ 16:21 |
Dat was met autorijden net zo. ![]() | |
BlackLining | maandag 10 juni 2013 @ 16:24 |
Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor ![]() | |
picodealion | maandag 10 juni 2013 @ 16:31 |
Ik zou niet weten of ik met mijn XJ de AVB nog steeds zomaar zou kunnen eigenlijk. Toch een flinke slag groter/zwaarder dan een CBF500 ![]() | |
Poem | maandag 10 juni 2013 @ 16:31 |
Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten. Ik vertrouw er op dat ik voldoende tijd krijg om te oefenen met een zware motor. Woensdag is dus mijn eerste 'echte' les, dank zal ik het concrete plan wel horen. ![]() | |
Anne | maandag 10 juni 2013 @ 16:32 |
Je staat er bij ![]() ![]() Poem, zou jij het lijstje zoals hierboven gedaan is ook willen invullen, dat maakt het wat makkelijker ![]() | |
Anne | maandag 10 juni 2013 @ 16:33 |
Met 50 rijden en vallen is nog steeds hard op de motor heur ![]() ![]() | |
BlackLining | maandag 10 juni 2013 @ 16:35 |
Nee, maar er speelt meer mee. Model, zithouding, gewicht, gewichtsverdeling, geometrie, vermogen, etcetera. Dat wordt niet allemaal geleidelijk anders of 'zwaarder', dat verschilt gewoon per motor. Je instructeur zal wel weten waar hij mee bezig is, daar niet van, maar ik vind het gewoon bijzonder om verschillende motoren te gebruiken tijdens je lessen. Een motor, meer nog dan een auto, moet je samen een geheel mee vormen om hem goed te kunnen besturen ![]() Ik vraag me net als pico ook wel af of ik de AVB oefeningen zomaar zou kunnen op de Bandit 600, ondanks dat ik ze bij mijn rijlessen zonder problemen kon doen. | |
nlboy | maandag 10 juni 2013 @ 16:36 |
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten. ![]() Klopt de motoren werken heel erg fijn. ![]() Maar eentje heeft (al) problemen met de versnellingen (wilt soms moeilijk naar de 1. Mijn instructeur zegt dat je de motor al in z'n 1 moet hebben voordat je echt stil staat. Is dat zo? Met de auto laat ik die vaak uitrollen in z'n 2 bijvoorbeeld voor het geval het verkeerslicht opeens op groen springt. Dat is snel! ![]() | |
Anne | maandag 10 juni 2013 @ 16:39 |
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan. Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen ![]() Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor. | |
picodealion | maandag 10 juni 2013 @ 16:40 |
Dat komt me ook heel bekend voor ![]() ![]() En ik doe dat ook hoor, uitrollen in zijn 2. Zolang je niet vergeet ook nog echt naar de 1 te gaan als je stilstaat is er niks aan de hand, ik denk dat je voornamelijk wordt aangeleerd om naar de 1 te gaan als je stopt zodat je dat goed in je systeem hebt. | |
picodealion | maandag 10 juni 2013 @ 16:41 |
Ik bedoelde dan ook of ik het in 1 keer zou kunnen ![]() | |
BlackLining | maandag 10 juni 2013 @ 16:41 |
Jup, een motor heeft een sequentiele constant-mesh bak. Dat wil technisch gezien zeggen dat de tandwielen in de bak van de motor altijd draaien. Je moet zo zien dat er voor elke versnelling een set tandwielen op twee assen zit. Op de ingaande as van de bak zitten alle tandwielen vast en draaien alle wielen dus altijd mee. Ze haken ook altijd in de tandwielen op de tweede uitgaande as (constant-mesh dus). Nu wil je altijd maar één van die sets (zo'n set vormt een versnelling) hebben. Daarom zit er op de 2e as een soort uitsteeksel wat je kunt bewegen over de lengte van de as. Die kun je vastklikken in de binnenkant van een tandwiel. Dan draait de as mee met dat wiel, en zit je in een versnelling. Je moet je voorstellen dat wanneer je schakelt, je dat uitsteeksel over de as beweegt. Elk wiel heeft maar een beperkt aantal (vaak zelfs maar 1) doorgangen voor dat ding. Je moet dus wachten tot de bak een keer rond geweest is voordat je verder kunt schakelen. Als je rijdt, draaien beide assen met elkaar mee en is die overgang soepeler. Sta je stil, schiet die doorgang in de tandwielen continue voorbij. Daardoor wordt het lastig om de schakelwals met dat uitsteeksel eraan op te schuiven. Lang en ingewikkeld verhaal kort en eenvoudig gemaakt: Klopt, een motor moet je eigenlijk rijdend schakelen. Je instructeur heeft gelijk. Al blijf ik vaak in de 2 tot ik echt stil sta, van 2 naar 1 is ook niet zo'n probleem, en het is makkelijker met doorrijden als het stoplicht net voor ik stil sta weer op groen gaat. Edit: Overigens kun je hem natuurlijk wel in zijn vrij zetten. Die draait zoals de naam al zegt vrij rond waardoor je schakelwals veel meer ruimte krijgt om in zijn één te schieten. Het is dan vervolgens wel normaal dat dat even wat meer herrie maakt, dat kan geen kwaad ![]() Veel verder ga ik er niet op in, want dan heeft het weinig met de rijles meer te maken. Maar het is wel zo dat weten hoe een motor werkt, kan helpen in het besturen ervan. Als je meer wilt weten over hoe een sequential constant-mesh versnellingsbak werkt, bekijk dit filmpje ff ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door BlackLining op 10-06-2013 16:55:36 ] | |
picodealion | maandag 10 juni 2013 @ 16:43 |
Weer wat geleerd ![]() | |
Tankiej | maandag 10 juni 2013 @ 17:25 |
Mijn rijinstructeur deed de oefeningen voor op de lesmotor. Zijn volg motor is een Honda Supermagna, niet de beste motor voor AVB oefeningen ![]() Al kan het vast ook wel daarmee. Ik vond het eigenlijk beter dat hij het op de lesmotor liet zien. Dan weet je zeker dat het met die motor kan ![]() | |
muhahaha | maandag 10 juni 2013 @ 19:01 |
@anne; mijn instructeur raadde aan om met een nieuwe motor naar een leeg parkeerdek te rijden en daar wat te 'oefenen' zodat je de motor kan aanvoelen. ![]() | |
densmee | maandag 10 juni 2013 @ 19:06 |
inderdaad mijn instructeur deed ook alle oefeningen op 1200 gs adventure met volle kofferset | |
StateOfMind | maandag 10 juni 2013 @ 22:44 |
Na jaaaaaren tegen mezelf gezegd te hebben dat ik ooit wel een keer mijn motor rijbewijs wil gaan halen, heb ik van de week besloten dat ik, zodra ik weer werk heb, flink ga sparen voor én mijn motor rijbewijs, én motorkleding + helm, én een motor natuurlijk ![]() | |
nlboy | maandag 10 juni 2013 @ 22:55 |
Bedankt BlackLining voor de uitleg. Dat wist ik niet. Dan is het idd wel verstandig om echt voor het stil staan terug te schakelen. ![]() | |
Tommzzz | dinsdag 11 juni 2013 @ 18:56 |
Zo, morgenochtend de AVD, begin nu wel aardig zenuwachtig te worden. Zo heb ik het nog nooit gehad bij een examen. Stom, want de lessen gaat goed. Ben vooral "bang" voor het klaverbladrijden en invoegen op de snelweg. Dat ging vorige les namelijk niet geheel vlekkeloos; Er was een auto zo aardig om ineens vol gas nog voor me langs te schieten en uit te voegen terwijl ik net zou invoegen met 110-120. Ik moest daardoor weer in de remmen. (Klaverblad Heerenveen, voor de kenners). Volgens de rij instructeur kan zoiets gebeuren, maar laten ze je tijdens het examen wel zakken op zoiets. Ook de plaats op de weg na een afrit vind ik nog wel lastig te bepalen. De ene keer kom ik te dicht bij de kruizende weg, en de andere x sta ik weer te dicht bij de middenberm. Hoop maar dat alles morgen goed gaat.... Zal geen rustig nachtje worden in ieder geval.... | |
StateOfMind | dinsdag 11 juni 2013 @ 19:05 |
Succes morgen ![]() | |
Anne | woensdag 12 juni 2013 @ 22:30 |
Slotje. |