Alsof je zoiets zou moeten overleggen met kinderen van 4-7quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Echt bizar. Uilen moeten kinderen toch aanspreken. Of zijn die ouders gewoon te lui?
Ik zou die kast gewoon ophangen. Als jij weinig zangvogeltjes ziet dan betekent dat waarschijnlijk dat er weinig voedsel in jouw tuin is. Maar als er elders in de buurt wel voedsel is (en dat lijkt me het geval als er veel groen is) en er is gebrek aan nestplaatsen dan kun je best bewoners krijgen in je kastje.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:02 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zit er zelf trouwens aan te denken ook een nestkast op te hangen, vind het toch wel heel erg leuk. Eentje zonder camera, maar wel opgehangen op een plek dat ik goed vanuit m'n raam de ingang kan observeren.
Maar waar ik even tegen aan loop is: Heeft het zin hier, en wat voor kast? Ik woon in een rustige woonwijk met redelijk wat groen (maar bij lange na geen park). Waar ik woon is aan twee kanten ontsloten met een sloot. Er zijn dus veel watervogels (eenden, waterhoen, meerkoet e.d.), daarnaast trekt dat ook veel meeuwen aan. Aan de andere kant staan bomen die bevolkt worden door eksters en kauwtjes. Héél af en te zie ik een mus of een koolmees, maar voor de rest vrij weinig klein spul (al moet ik bekennen dat ik niet echt heel uitgebreid gekeken heb.
Ik denk dus eigenlijk dat het niet zo'n ideale plek is met al die meeuwen, kauwen en eksters. Jij een suggestie?
Zijn er wel vogeltjes langs geweest om de kastjes te inspecteren? Zitten er weleens vogeltjes te zingen in de buurt van het kastje?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 00:44 schreef man1986 het volgende:
Vogels genoeg hier in de tuin. Ik heb twee vogelhuisjes hangen, eentje met de opening naar het noorden (altijd in schaduw) en een andere richting het oosten (deze pakt veel zon mee en kan op zonnige dagen opwarmen, ik weet niet of de vogels dat leuk vinden).
Wat mij verbaast heeft is dat sinds ik de beide kasten heb opgehangen er geen enkele vogel de kasten gebruikt heeft om te broeden.
Ik moet daar een kijkje in nemen wat er aan de hand is
zo leukquote:Op vrijdag 15 maart 2013 10:12 schreef SeLang het volgende:
Zojuist opgenomen!
Dit laat op een prachtige manier het gedrag zien van een paartje dat een potentiële nest locatie evalueert:
• Mannetje vliegt naar binnen en roept het vrouwtje. (Helaas geen geluid in deze video maar je ziet aan z'n snaveltje dat hij haar roept).
• Vrouwtje vliegt naar binnen en wappert met haar vleugeltjes. Dit gebruikt ze later om nest materiaal uit te spreiden in het nest maar die reflex begint al voordat er materiaal in het nest ligt.
Het nest sites evalueren is nu echt begonnen. Het nest bouwen zou moeten beginnen over iets meer dan een maand. Btw: het paartje in de video is hetzelfde paartje dat ik nu al een paar maanden volg.
Ze inspecteren de kastjes wel en zingen zodra ze in de tuin komen.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 08:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zijn er wel vogeltjes langs geweest om de kastjes te inspecteren? Zitten er weleens vogeltjes te zingen in de buurt van het kastje?
Dan lijkt het me dat de kasten op de verkeerde plek zitten, zal van de week daar iets op gaan verzinnen.quote:Het is vaak moeilijk te zeggen waarom kastjes niet worden gebruikt. Misschien zijn er betere nestplaatsen dicht in de buurt of ze vinden het kastje zelf niet goed om een of andere reden. Als je de mogelijkheid hebt kun je de kastjes eens verplaatsen en zien wat er dan gebeurt...
Okee dat is positief. Wat voor vogeltjes zijn het trouwens?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:04 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ze inspecteren de kastjes wel en zingen zodra ze in de tuin komen.
Dat lijkt me een goed idee. Weet je trouwens of er dicht in de buurt misschien een andere nestplaats is (nestkastje bij de buren ofzo)? Het kan namelijk ook zijn dat jouw nestkastje in het territorium ligt van een vogeltje dat al een beter alternatief heeft. Hoe dan ook, kijk of je een betere plek kunt vinden...quote:Dan lijkt het me dat de kasten op de verkeerde plek zitten, zal van de week daar iets op gaan verzinnen.
Geen idee, ben verder geen vogelkennerquote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee dat is positief. Wat voor vogeltjes zijn het trouwens?
Er zijn nestkasten in de tuin van de buren, maar die worden momenteel ook niet bezocht.quote:[..]
Dat lijkt me een goed idee. Weet je trouwens of er dicht in de buurt misschien een andere nestplaats is (nestkastje bij de buren ofzo)? Het kan namelijk ook zijn dat jouw nestkastje in het territorium ligt van een vogeltje dat al een beter alternatief heeft. Hoe dan ook, kijk of je een betere plek kunt vinden...
Je moet hem zo ophangen dat het kastje niet in de brandende zon hangt en de opening liefst uit de wind. In NL is de overheersende windrichting zuidwest en de zon is het krachtigst in het zuiden. Vandaar dat meestal noordoost wordt geadviseerd voor nestkastjes. Maar het hangt natuurlijk ook van andere omstandigheden af.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Geen idee, ben verder geen vogelkenner![]()
Ik maak wel foto's als ik een telelens bemachtig deze dagen.
[..]
Er zijn nestkasten in de tuin van de buren, maar die worden momenteel ook niet bezocht.
Maar volgens mij heb ik het probleem gevonden. De nestingang stond richting het noorden gericht, terwijl deze juist richting zuiden geplaatst moet worden. Hoewel op sommige sites weer gezegd wordt dat richting zuiden gericht weer niet goed is..
Ik vraag me af wat ze daarmee buiten proberen te houden. Katten en eekhoorns kunnen er volgens mij even gemakkelijk bij. Voor spechten moet je het hele kastje in gaas wikkelen. Maar het lijkt te zijn opgehangen door de beheerders van het bos en die zullen het wel met een goede reden gedaan hebben. Mocht je nog eens iemand tegenkomen die het kan weten: ik ben benieuwd...quote:Op maandag 1 april 2013 20:40 schreef computergirl het volgende:
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
[ afbeelding ]
Het lijkt me dat dat klopt, maar dan met een vertraging van één jaar! Immers, de sperwer-babies worden denk ik gevoed met vooral volwassen prooien aangezien de mezen babies dan nog niet zijn uitgevlogen. Dus een goed broedjaar voor mezen in 2011 geeft dan een goed jaar voor sperwers in 2012.quote:Op zaterdag 22 december 2012 13:17 schreef Kentoet het volgende:
Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | Rank Species Average per garden 2013 Average per garden 2012 1 House sparrow 3.5 4.3 2 Blackbird 2.8 2.5 3 Blue tit 2.6 2.9 4 Starling 2.5 3.0 5 Woodpigeon 2.2 2.0 6 Chaffinch 1.6 1.7 7 Great tit 1.4 1.5 8 Goldfinch 1.3 1.6 9 Robin 1.3 1.3 10 Collared dove 1.3 1.4 11 Magpie 0.9 1.0 12 Dunnock 0.9 1.1 13 Feral pigeon 0.7 0.7 14 Greenfinch 0.6 0.8 15 Coal tit 0.6 0.6 16 Jackdaw 0.6 0.6 17 Carrion crow 0.5 0.6 18 Common gull 0.3 0.2 19 Fieldfare 0.3 0.1 20 Long-tailed tit 0.2 0.9 21 Wren 0.2 0.3 22 Song thrush 0.2 0.2 23 Rook 0.2 0.2 24 Pheasant 0.2 0.2 25 Great spotted woodpecker 0.2 0.2 |
Toch maar even precies opgezocht (voor Engeland)quote:Op woensdag 3 april 2013 16:07 schreef Kentoet het volgende:
Wanneer vliegen de meeste mezen uit dan?
Van sperwers weet ik dat de meesten op Koninginnedag met de eileg zijn begonnen en dat ze 40 dagen de eieren bebroeden. Dan blijven de jongen nog zo'n 4 weken op het nest.
Dat betekent dat van ongeveer begin juni tot rond begin juli de jongen gevoerd moeten worden.
Het synchroniseert inderdaad netjes met elkaar. Hoe kon het ook eigenlijk anders, want in de natuur past alles altijd zo mooi in elkaar. Mijn brainwave was dus incorrectquote:Op woensdag 3 april 2013 16:33 schreef Kentoet het volgende:
Ik denk zelfs dat ze voor een groot deel van afhankelijk zijn van de net uitgevlogen mezen en mussen. Makkelijke prooien en in overvloed. En in het begin zorgt het mannetje voor alle prooiaanvoer, het vrouwtje gaat later pas meehelpen. Dat is hard werken voor dat kleine mannetje.
Ik zie dat jouw cijfers van de sperwer in Engeland wel verschillen van de Nederlandse. Hier heeft op 30 april gemiddeld genomen het overgrote deel van de sperwers al eieren en die incubation wijkt ook af.
Nee, maar ik ben ook al 13 jaar weg uit NL. Goed boek?quote:
Theorieën bedenken over hoe en waarom van vogels is tofquote:Op woensdag 3 april 2013 16:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het synchroniseert inderdaad netjes met elkaar. Hoe kon het ook eigenlijk anders, want in de natuur past alles altijd zo mooi in elkaar. Mijn brainwave was dus incorrect
[..]
Nee, maar ik ben ook al 13 jaar weg uit NL. Goed boek?
Heb je ook kunnen zien welke vogeltjes dat ophalen?quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:52 schreef computergirl het volgende:
Lente en nestbouw is nu eindelijk begonnen: de kluwen poezenhaar die ik had opgehangen is al tot de helft gereduceerd
tot nu toe heb ik alleen een pimpelmees gezien, de pluisjes zitten in een garde die aan mijn balkonkast hangtquote:Op dinsdag 9 april 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heb je ook kunnen zien welke vogeltjes dat ophalen?
Dus de pimpjes zijn al aan het bouwen! Mooi gedaan die bal met kattenhaar!quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
tot nu toe heb ik alleen een pimpelmees gezien, de pluisjes zitten in een garde die aan mijn balkonkast hangt
[ afbeelding ].
Hoe lang hangt dat er al? Leuk dat ze het weten te vinden!quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:07 schreef computergirl het volgende:
Ja ze zijn er dol op gek genoeg, vorig jaar ook al zo'n succes.
toch wel 3 weken nu denk ik. Ik zie de laatste paar dagen eigenlijk ook pas de voorraad slinken, er komt op zich altijd wel veel klein spul op het balkon voor het voer dat er hangtquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe lang hangt dat er al? Leuk dat ze het weten te vinden!
Dat moet het mannetje zijnquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:11 schreef computergirl het volgende:
Edit: net zag ik weer een pimpje, vloog er vandoor met een bol pluis bijna zo groot als zijn buik![]()
Even een update hierover: "mijn" pimpelmees zingt nu ook af en toe een ander liedje. Geen idee wat het betekent maar het heeft vast iets te maken met andere hormonen enzoquote:Op dinsdag 9 april 2013 08:47 schreef SeLang het volgende:
Sinds gisteren zingen diverse pimpelmezen opeens een ander riedeltje! Ik zie in mijn logboek dat ik vorig jaar op 23 maart hetzelfde constateerde. Geen idee wat dat precies betekent... Of "mijn" pimplemees nu ook anders zingt heb ik nog niet kunnen vaststellen maar ik ga er vandaag op letten.
Het is ook al interessant om te zien of er haar wordt opgehaald voor andere nestjesquote:Op zaterdag 13 april 2013 13:29 schreef Greys het volgende:
Oh wat een goed idee zeg dat haar in die garde!
Ik ga eens kijken of ik ook zoiets kan doen vanmiddag.
Misschien dat er dan na al die jaren ook eens een vogel in mijn kastje gaat zitten
Ideaal voor een camquote:Op maandag 15 april 2013 15:35 schreef Greys het volgende:
Wel een nest merels in het kozijn van mijn wc raampje gehad.
Haha ja had leuk geweest. Al was het niet zo'n mooi sprookje uiteindelijk.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.IT'S GREYSIE IT'S PARTY
Standaard hier, ik haal momenteel handenvol met haar uit onze border collies. Hoppa, zo de feeder in.quote:Op zaterdag 13 april 2013 13:29 schreef Greys het volgende:
Oh wat een goed idee zeg dat haar in die garde!
Ik ga eens kijken of ik ook zoiets kan doen vanmiddag.
Misschien dat er dan na al die jaren ook eens een vogel in mijn kastje gaat zitten
Ook de 2e lading poezenbontjes is nu helemaal op. Er liggen een stel babymeesjes er warm en comfortabel bij binnenkortquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
tot nu toe heb ik alleen een pimpelmees gezien, de pluisjes zitten in een garde die aan mijn balkonkast hangt
[ afbeelding ].
Leuk!quote:Op maandag 15 april 2013 20:23 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ook de 2e lading poezenbontjes is nu helemaal op. Er liggen een stel babymeesjes er warm en comfortabel bij binnenkort
Bij mij begonnen ze vorig jaar op 24 april aan het nest en het eerste eitje was op 27 april. In Nederland kan die tijd iets anders zijn (ik woon in Engeland). Het lijkt me dat ze bij jou elk moment kunnen beginnen met leggen, maar misschien wachten ze ook nog wel even tot er meer eten (insekten) is.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:39 schreef mindyourstep het volgende:
Leuk topic, mijn pimpelmezen zijn al een week aan het bouwen. Enig idee wanneer het nest eindelijk af is ?
Daar zat ik ook aan te denken ja, maar dat lijkt me nu te laat. Ik laat het maar zoals het is. Wat betreft koolmezen is er overigens nog steeds een kansje dat die die andere box van de pimpelmezen overnemen en dan moeten die opnieuw op zoek...quote:Op donderdag 18 april 2013 00:06 schreef tjoptjop het volgende:
Nog even snel het plaatje eraf halen om de kans op bijv een koolmees te vergroten, of heeft dat nu geen zin meer?
Hoe dicht kom je dan bij het nestkastje? Zolang er een aantal meters tussen jou en het kastje is zou ik gewoon lekker buiten gaan zitten en ondertussen in de gaten houden of ze het kastje blijven bezoeken. Blijven ze opeens weg dan ben je waarschijnlijk teveel een storende factor en ga je weer naar binnen. Maar de kans is groot dat ze je aanwezigheid na een eerste voorzichtigheid gewoon accepteren.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:19 schreef mindyourstep het volgende:
In hoeverre kan je een nestkast 'verstoren' . Ik heb pimpelmezen in mijn kast, vermoedelijk leggen ze al eieren omdat ik ze al een paar dagen niet meer zie slepen met nestmateriaal. Maar nu het weer mooier wordt wil ik af en toe wel graag buiten zitten..
Daar ben ik pas sinds kort ook achterquote:Op donderdag 18 april 2013 10:25 schreef SeLang het volgende:
Het is hetzelfde als je in het bos loopt: alle vogeltjes vliegen in de eerste instantie weg. Maar als je op de zelfde plaats blijft staan/ zitten dan komen ze gewoon weer terug omdat ze zien dat je geen bedreiging bent (zolang er een voor hun comfortabele afstand is).
Volgens mij paren ze in dezelfde periode dat ze eieren leggen, al weet ik dat niet zeker...quote:Op vrijdag 19 april 2013 10:16 schreef mindyourstep het volgende:
Hmm ik dacht dat ze al eieren aan het leggen waren maar vanmorgen gebruikten ze het stokje van de nestkast om te paren
Leuk!quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:56 schreef tjoptjop het volgende:
Niet uit een nestkastje, maar vandaag wel gewoon al ganzenkuikens gezien. Bikkels want het is verre van warm.
Tof! Maar maak je geen zorgen over nestmateriaal want dat vinden ze echt wel!quote:Op maandag 22 april 2013 18:37 schreef zoldernerd het volgende:
Naar aanleiding van deze reeks heb ik een paar weken terug ook een nestkastje opgehangen; en nadat ik een tijdje de hoop opgegeven had (de hele winter de tuin VOL met vogels en nu allemaal weg??) zie ik de laatste paar dagen pimpelmeesjes in en uit mijn nestkastje vliegen! Ik ben echt helemaal gelukkig nu.![]()
Ze verzamelen ook takjes en zo en brengen die dan naar het nestkastje. Ze zijn alleen wel een beetje dom, omdat ik echt te vaak zie dat ze een tak naar binnen willen krijgen die te groot is voor het gat.![]()
Hebben jullie nog tips voor nestmateriaal wat ik in de tuin kan leggen? De kat verhaart niet erg dus dat werkt niet (tevens een oud beestje dat nog geen meter hoog kan springen dus ook geen bedreiging voor de meesjes).
Ik vind het gewoon zo dom van ze dat ze iedere keer met takjes aan komen zetten die niet door het gaatje heen passen.quote:Op maandag 22 april 2013 18:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof! Maar maak je geen zorgen over nestmateriaal want dat vinden ze echt wel!
Inmiddels al wat tekenen van leven of zijn ze definitief verkast naar de buren?quote:Op maandag 22 april 2013 19:13 schreef SeLang het volgende:
"Mijn" pimpelmezen brachten helemaal geen takjes binnen maar vooral heel veel mos, wat gras en wat fluffy spul zoals haar en veertjes.
Mijn kastje is al dagen niet meer bezocht en ik zie ze steeds naar het kastje van de buren vliegen.quote:Op maandag 22 april 2013 19:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Inmiddels al wat tekenen van leven of zijn ze definitief verkast naar de buren?
Het NIOO (Nederlands Instituut voor Ecologie) doet al lange tijd onderzoek naar de koolmezen/pimpelmezenpopulatie in onder andere de bossen bij Arnhem. Zie onder anderen hier. Super interessant project. Ik vermoed dat die nestkast binnen dit project valt.quote:Op maandag 1 april 2013 20:40 schreef computergirl het volgende:
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
[ afbeelding ]
Een tweede lichting is ongebruikelijk hier in Engeland dus daar ga ik niet vanuit. Enige kans lijkt me als het nest om één of andere reden mislukt in de beginfase (bijvoorbeeld een andere vogel pikt het in) en ze proberen het opnieuw. Ik weet trouwens niet in hoeverre de territoria van koolmezen en pimpelmezen elkaar overlappen...quote:Op dinsdag 23 april 2013 09:08 schreef Sodium het volgende:
Wat ongelooflijk jammer dat de pimpelmeesjes voor het kastje van de buren lijken te kiezen... Dat is echt pech hebben. Is er nog hoop voor een tweede lichting misschien, later dit jaar?
Dat gaat hem dus wordenquote:En anders inderdaad maar gewoon vakantie gaan vieren tussen de vogeltjes en de vleermuizen (bat-detector!).
Toen er bij mij vorig jaar werd overnacht toen ruimden ze de poepjes zelf op. Ik heb daar ook video van hoe ze met een poepje naar buiten vlogen. Toen ik afgelopen najaar het (mislukte) nest eruit haalde was het kastje verder vrijwel schoon van binnen.quote:Hier weinig nieuws. Ik heb nog altijd een overnachtende pimpelmees in het nestkastje. Een paar weken geleden had ik het nestkastje uitgebaggerd, maar inmiddels is het alweer een behoorlijke troep daarbinnen. Ik zou er niet willen slapen![]()
Dat laatste heb ik hier ook gezien. Mede daarom dacht ik dat een nestje wel een done deal was. Maar het is dus het vrouwtje dat beslist, niet het mannetje...quote:Elke avond, voor zonsondergang (nu rond kwart over acht) vliegt de betreffende pimpelmees aan, gaat in de struiken onder het nestkastje zitten, zet het blauwe kruintje op en laat met verbaal geweld weten dat het nestkastje de zijne/de hare is. Daarna volgt een korte pauze om eventuele indringers de kans te geven te vluchten en dan vliegt 'ie naar binnen. Hij/zij weet het territorium goed te bewaken. Laatst nog werden twee koolmezen niet zachtzinnig verjaagd.
Ik denk dat zodra er een nest met eieren (of jongen) is de band met de nestlocatie zo sterk is dat er aardig wat voor nodig is voordat ze het nest afdanken. Maar vorig jaar ontmoette ik iemand die onderzoek had gedaan naar pimpelmezen en die vertelde mij dat pimpelmezen er wel om bekend staan dat ze nesten vaak afdanken (wat mij dus ook is overkomen). In jouw geval ging het dan om een koolmees, misschien dat die meer nestvast zijn. Ik zou in elk geval geen risico's nemen als het mijn nest was.quote:Ik lees uiteraard mee in dit topic (want: leuk), maar de tijd om te reageren ontbreekt. Wat ik wel tof vind om te lezen, is dat bij meerdere nestkastjes in dit topic de nestbouw begonnen is. Vorig jaar begonnen mijn koolmeesjes rond eind maart met het bouwen van hun nest. De exacte datum zou ik terug kunnen vinden in het vorige deel van deze reeks. Het nest was na twee of drie dagen af en snel daarna legde het vrouwtje het eerste ei. Vervolgens kwam er elke ochtend een eitje bij (7-9 dagen lang). En ergens eind mei kwamen de jongen uit. Huisgenoten wisten te vertellen dat de voederperiode erg cool was. Er werd af en aan gevlogen met rupsen, insecten en ander eten en elke keer wanneer pap- of mam-koolmees in de buurt kwam van het nestkastje, begonnen de kleintjes kabaal te maken. Zover ik heb begrepen is op één koolmeesje na, het hele nest uitgevlogen.
Over het algemeen waren mijn koolmezen niet erg gevoelig voor verstoring. Zelfs wanneer het terras onder het nestkastje gebruikt werd, vlogen pap- en mam-koolmees gewoon in en uit. Zolang je niet continu met je neus bovenop de nestkast zit of de nestkast van de gevel haalt, vinden ze het wel best.
Ja dat soort dingen zijn prachtig om te zien!quote:Op woensdag 24 april 2013 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Gisteren hier ook wat moois gezien. Een stuk of 6 kieviten waren als een gek een buizerd aan het opjagen, constant vlak langs hem vliegen en anderszins acrobatische taferelen om hem maar weg te krijgen (ging van weiland gebied naar woongebied). Al kreeg ik de indruk dat hij al reeds toegeslagen had, er zat iets in z'n klauwen maar het was te ver weg om te kunnen zien wat het precies was.
Tof om te zien
Mijn pimpelmees is niet zo opruimerig, geloof ik. De hoop uitwerpselen op de bodem van de nestkast groeit met de week. De bodem is helemaal bruin. Brrrr.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toen er bij mij vorig jaar werd overnacht toen ruimden ze de poepjes zelf op. Ik heb daar ook video van hoe ze met een poepje naar buiten vlogen. Toen ik afgelopen najaar het (mislukte) nest eruit haalde was het kastje verder vrijwel schoon van binnen.
[..]
Jonge merels zijn inderdaad superschattig. Maar wel lelijk! Zo'n veel te grote snavel, amper een staart te zien, knullige manier van vliegen... Hier afgelopen week ook een jonge merel gespot. Ik was verbaasd. Het kon al rondvliegen, maar werd nog door z'n ouders in de gaten gehouden + gevoed. Dat beestje heeft het volgens mij dan niet makkelijk gehad, aangezien we tot nog korte tijd geleden best bar weer hadden.quote:Op woensdag 24 april 2013 23:18 schreef zoldernerd het volgende:
[knip, leuk verhaal]
(sorry, geen nestkast verhaal maar ik moest dit toch even kwijt, hahaBaby merels zijn echt verdomd schattig.)
met voederen is het tegenovergestelde juist, altijd zijn de pimpelmeesjes die als haantje-de-voorste als eerste op nieuw voer afkomen. Zijn ook beduidend minder bang dan mussenquote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:18 schreef Sodium het volgende:
Spannende ontwikkelingen SeLang! Ik ben heel benieuwd hoe dit verder afloopt.
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd.
Helemaal waar. Pimpelmezen zijn niet schuw als het op voer aankomt...quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
met voederen is het tegenovergestelde juist, altijd zijn de pimpelmeesjes die als haantje-de-voorste als eerste op nieuw voer afkomen. Zijn ook beduidend minder bang dan mussen
Dit voorjaar dacht ik dat een nestje al een done deal was en dat die kleinere opening zou helpen om het nest te houden omdat ze zich dan misschien veiliger zouden voelen. Maar ik heb geen idee of vogeltjes op die manier "denken"....quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:18 schreef Sodium het volgende:
Spannende ontwikkelingen SeLang! Ik ben heel benieuwd hoe dit verder afloopt.
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd. Is het dan in jouw situatie juist niet slim om de metalen ring rondom de opening volgend jaar te verwijderen? Als pimpelmezen relatief gevoelig zijn voor verstoring en de kat in jouw omgeving toch een verstorende factor is, zou ik juist inzetten op koolmezen.
quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
Zojuist gespot in onze klimop:
[ afbeelding ]
In een ander deel van de klimop zitten deze vriendjes (tortelduifjes):
[ afbeelding ]
Merelsquote:
Leuk!quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat beide het deze winter goed toeven vonden met de vetbolletjes. De meesjes hebben die zich ook goed laten smaken.
Ik heb je filmpjes eens beter bekeken en vind ze enorm interessant. Het typische nestgedrag, de defensieve houding wanneer een ander vogeltje voor de nestkastopening verschijnt. Het blijft natuurlijk jammer dat ze geen nest hebben gebouwd, maar dit beeldmateriaal is toch even zo interessant, wat mij betreft.quote:
quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar ze zijn dus nu pas begonnen begrijp ik? Of was er denk je al langer een nest?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:25 schreef Sodium het volgende:
We
hebben
bezoek!
![]()
Twee pimpelmezen bezoeken vanaf begin deze ochtend het nestkastje. Een van de pimpelmezen is zooooo klein, vergeleken met de pimpelmezen die ik normaal zie, dat ik bijna dacht dat het een jonkie was. Maar daarvoor was 'ie dan net weer een slag te groot. Misschien is het een eerstejaars die door de koude winter wat klein gebleven is. Eens kijken waar dit toe leidt.
Ik vond het zelf ook erg interessante beeldenquote:Ik heb je filmpjes eens beter bekeken en vind ze enorm interessant. Het typische nestgedrag, de defensieve houding wanneer een ander vogeltje voor de nestkastopening verschijnt. Het blijft natuurlijk jammer dat ze geen nest hebben gebouwd, maar dit beeldmateriaal is toch even zo interessant, wat mij betreft.
Leuk man!quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:55 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! Heb ze net zien proefvliegen op ons dak
Ja, ben ook wel opgelucht. Vader en moeder waren zo zuinig op hun nestje. Deden allerlei geheimzinnige vliegmanoeuvres om het nest geheim te houden, ik zag ze hele dagen sjouwen met wormen en nu is het nestje uitgevlogenquote:
Ik heb een duivennest (houtduiven) recht tegenover m'n raam maar ik kan er helaas niet van zien kwa nestquote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, ben ook wel opgelucht. Vader en moeder waren zo zuinig op hun nestje. Deden allerlei geheimzinnige vliegmanoeuvres om het nest geheim te houden, ik zag ze hele dagen sjouwen met wormen en nu is het nestje uitgevlogen
De duifjes waren overigens al eerder weg. Zij zaten in een klimop die nu ook omgezaagd en verwijderd is. Ik geloof dat (tortel)duiven elk jaar terug komen op hun nest als ze er eenmaal een gevonden hebben, dus dat is wel sneu voor ze
quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:55 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! Heb ze net zien proefvliegen op ons dak
Ik weet niet eens of ze officieel begonnen zijn met bouwen, het leek meer op geschiktheids-inspectie. Ik heb lange tijd een overnachter gehad, maar deze heb ik de laatste maand niet meer gesignaleerd. Daarna was er geen enkele activiteit, tot vanochtend. Ik zal het vanaf nu weer wat meer in de gaten gaan houden.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar ze zijn dus nu pas begonnen begrijp ik? Of was er denk je al langer een nest?
Evengoed gefeliciteerd! Hopelijk gaat het allemaal goed!
Dat wilde ik er eigenlijk ook mee zeggen. Het is natuurlijk uberschattig wanneer je een nestje met jonkies hebt en het hele proces van nest bouwen tot uitvliegen van dichtbij kan volgen, maar persoonlijk vind ik het even zo interessant om te zien welk gedrag de dieren daarbuiten vertonen en welke keuzes ze maken wanneer ze bijvoorbeeld ergens in het proces van nestbouwen verstoord worden. Zo had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat het nestje wat je vorig jaar had, afgestoten werd na het bezoek van de kat. Zoveel energie gestoken in nestbouw en het leggen van eieren en dan alsnog besluiten het nest te laten voor wat het is. Dát zijn interessante waarnemingen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
Ik vond het zelf ook erg interessante beelden. Puur toeval dat ik die beelden nog ving want ik had de camera nog maar af en toe aan omdat er toch niets meer gebeurde. De nestbouwer is hierna ook niet meer terug geweest (iig niet om het nest verder te bouwen) dus dit heeft echt de nestbouw activiteiten beëindigd.
Gelukkig voor mij gaat dit "project" niet alleen maar over schattige babies maar ook om juist dit soort gedrag te zien. De afgelopen 2 seizoenen heb ik zo al veel interessant gedrag gezien en vastgelegd. Ondanks het feit dat ik nog steeds geen nest met babies heb gehad is de de nestcam ervaring voor mij dus toch boven verwachting geweest
Leuk! Grappig dat het nest bouwen aan je aandacht is ontsnaptquote:Op zaterdag 25 mei 2013 13:54 schreef neok het volgende:
Ne het mislukte nest van vorig jaar en het te vroeg weghalen van het kasje had ik een goed voornemen dit jaarVoor de winter het kasje proper gemaakt en terug op dezelfde plaats gehangen. Deze lente is er blijkbaar een nest gemaakt en daar hebben we niets van gemerkt. Nochtans hebben we vanuit de keuken er recht zicht op (5 meter achter de raam). Minder gefluit en meer gewerkt waarschijnlijk
Een week geleden hoorde ik toevallig... kleintjesVandaag wat mooier weer en me even met de camera in positie gezet
Met voedsel naar binnen
[ afbeelding ]
Kijken of de kust veilig is om de uitwerpeselen de droppen
[ afbeelding ]
En weg
[ afbeelding ]
Ik heb een nest van twee duiven op mijn balkon verstoord, maar ze komen nog steeds kijken waar het nou gebleven is.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:45 schreef Sodium het volgende:
welke keuzes ze maken wanneer ze bijvoorbeeld ergens in het proces van nestbouwen verstoord worden. Zo had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat het nestje wat je vorig jaar had, afgestoten werd na het bezoek van de kat. Zoveel energie gestoken in nestbouw en het leggen van eieren en dan alsnog besluiten het nest te laten voor wat het is. Dát zijn interessante waarnemingen.
Duiven zijn minder inderdaad. Lijken weinig te geven om het nest en laten veel troep achter. Maar ik weet niet of ik het nest zou kunnen verstoren als ze al een ei gelegd hebben.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 14:50 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik heb een nest van twee duiven op mijn balkon verstoord, maar ze komen nog steeds kijken waar het nou gebleven is.![]()
Vond de plek toch echt geen goed idee![]()
Nest incl ei ligt nu in voortuin van buurvrouw die die beesten maar blijft voeren
Dat is goed nieuwsquote:Op maandag 27 mei 2013 09:07 schreef Sodium het volgende:
Goed nieuws hier: de jaarlijkse koolmezen-pimpelmezenclash heeft plaatsgevonden. Wederom hebben de koolmezen gewonnen en nu is de nestbouw van start gegaan. Er wordt driftig af en aangevlogen met takjes. Dat betekent dus dat nu de fundering van het nest gelegd wordt. Ik zal eens kijken of ik het nestkastje vanavond voorzichtig van de gevel kan halen om het nest te fotograferen. Zal zo ook meteen even uitrekenen wanneer ik ongeveer kleintjes kan verwachten (er vanuitgaande dat alles net als vorig jaar voorspoedig verloopt). Nestbouw loopt trouwens flink achter, vergeleken met vorig jaar. Toen begon het bouwen van een nestje rond 2 april, nu dus bijna twee maanden later.
Edit: voor het berekenen van uitvliegdatum etc, zie hier.
Ik was ook verbaasd daarover (dus over zowel het feit dat het eerst pimpelmezen waren die de nestkast leken te bezetten en over dat er uberhaupt nog een nestje gebouwd zou worden). Volgens de berekening op bovengenoemde website vliegen de jongen, als alles voorspoedig verloopt, uit op 16 juli.quote:Op maandag 27 mei 2013 09:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is goed nieuws
Ik vond het al interessant dat je nu pimpelmezen had terwijl het normaal elk jaar koolmezen waren (na een gevecht). Maar het zijn dus toch weer koolmezen geworden. Wel erg laat inderdaad.
Btw: BBC Springwatch begint weer vanavond. BBC 2, 21:00 NL tijd.
Ben je recentelijk nog buiten geweest? Het was nog bijkans herfst johquote:Op maandag 27 mei 2013 09:07 schreef Sodium het volgende:
Nestbouw loopt trouwens flink achter, vergeleken met vorig jaar. Toen begon het bouwen van een nestje rond 2 april, nu dus bijna twee maanden later.
Twijfelde ik ook over, maar heb de ggd gebeld en die vonden het ok.quote:Op maandag 27 mei 2013 09:07 schreef Sodium het volgende:
[..]
Duiven zijn minder inderdaad. Lijken weinig te geven om het nest en laten veel troep achter. Maar ik weet niet of ik het nest zou kunnen verstoren als ze al een ei gelegd hebben.
quote:Op maandag 27 mei 2013 12:28 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ben je recentelijk nog buiten geweest? Het was nog bijkans herfst joh
Ik denk ook dat je er goed aan gedaan hebt. Duiven kunnen ziekten verspreiden etc en overlast veroorzaken door de rommel die ze achterlaten. Maar of ik het over mijn hart zou verkrijgen om het nest van het balkon af te halen, weet ik niet.quote:Op maandag 27 mei 2013 14:19 schreef computergirl het volgende:
[..]
Twijfelde ik ook over, maar heb de ggd gebeld en die vonden het ok.
Hier idem hoor. Had in de winter een overnachter (pimpelmeesje) en die gebruikte de nestkast ook als toilet. Tot tweemaal toe heb ik de boel helemaal uitgebaggerd, maar elke keer was de nestkast binnen korte tijd weer smerig. Uiteindelijk heb ik het maar zo gelaten. SeLang had de ervaring dat meesjes uiteindelijk de nestkast zelf wel zouden schoonmaken als ze er een nestje in willen bouwen en ik denk inderdaad dat de koolmezen de nestkast eerst hebben schoongemaakt. Dat hoop ik althans...quote:Op maandag 27 mei 2013 14:22 schreef Schunckelstar het volgende:
leuk topic!
heb ook een nestkastje hangen, maar er zit niks in helaas![]()
bij mij komen ze alleen maar om de boel onder te schijten
Nee, dat schijnt enorm mee te vallen. Zolang je er voor zorgt dat de mezen niet in de nestkast zitten wanneer je de nestkast van de gevel haalt, is er geen sprake van echte verstoring. Zelfs wanneer de jongen uitgekomen zijn, kun je de nestkast eens per week openmaken en een kijkje nemen. Maar ik ga het lot niet tarten en ben dan ook niet van plan het nestkastje heel veel vaker van de muur te halen.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:07 schreef tjoptjop het volgende:
Ben je het niet enorm aan het verstoren door te gaan kijken?
Voor zover ik weet worden die dingen echt gebruikt door insekten, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:12 schreef Hello_Kitty het volgende:
over een ander soort nestkastje, ik ben net begonnen met de tuin aan te planten en ik merk dat er veel bijen en vliegende insecten interesse hebben in de nieuwe hulsthaag. Hopelijk binnenkort wat meer vogels in de tuin maar ik zou nu een insectenhotel willen aanschaffen.
zoiets:
[ afbeelding ]
heeft er iemand hier al ervaring mee? wordt dit ook echt gebruikt door insecten of koop ik gewoon wat geveldecoratie voor mijn tuinhuisje?
Leuk! Zo zie je maar weer...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:38 schreef Vicky het volgende:
heerlijk topic!
Wij hebben een nestkastje aan de muur hangen. 4 jaar geleden hadden we een nestje koolmezen. Een van de koolmezen zat op een gegeven moment keihard te fluiten toen ik op het balkon stond en toen ie stil was hoorde ik het gepiep van de kleintjes. Ik heb ze echter nooit uit zien vliegen.
2 jaar geleden hadden we ook een nest maar daar gebeurde toen weinig. Na een tijdje heb ik het nestkastje open gemaakt en daar bleek een mooi nest in te zitten met een dode moederkoolmees. Waarschijnlijk een verstopt ei. Haar buikje was heel erg dik.
Van de week zei ik tegen mijn man dat we toch echt een nieuw nestkastje moesten gaan kopen omdat degene die er nu hangt een beetje een krot is.
[ afbeelding ]
Het dak kiert een klein beetje veel..
Echter nog geen uur later vlogen er 2 koolmezen af en aan met nestmateriaal.
Vanmorgen even op het balkon gezeten en een paar foto's kunnen maken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn vriendin heeft ook een nestje op haar balkon
[ afbeelding ]
20 april
[ afbeelding ]
21 mei
[ afbeelding ]
afgelopen zondag
ja vond ik ook alquote:Op woensdag 29 mei 2013 11:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Leuk! Zo zie je maar weer...
Btw: die koolmees is ook al zo laat!
Die insectenhotels werken als een tiet, maar waarom niet zelf maken?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:12 schreef Hello_Kitty het volgende:
over een ander soort nestkastje, ik ben net begonnen met de tuin aan te planten en ik merk dat er veel bijen en vliegende insecten interesse hebben in de nieuwe hulsthaag. Hopelijk binnenkort wat meer vogels in de tuin maar ik zou nu een insectenhotel willen aanschaffen.
zoiets:
[ afbeelding ]
heeft er iemand hier al ervaring mee? wordt dit ook echt gebruikt door insecten of koop ik gewoon wat geveldecoratie voor mijn tuinhuisje?
Wat een schatjesquote:Op woensdag 29 mei 2013 15:13 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Vogeltjes bij mijn vriendin. ..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:01 schreef computergirl het volgende:
Nou de lokale Vlaamse Gaai heeft ook weer een maaltje baby-pimp opgeten in boom voor mijn huis.
Er fladderde eentje rond die nauwelijk kon vliegen, wel twee ouders in de buurt om eten te geven.
Eerst gaat een buurman het beestje vangen omdat hih het wilde voeren, terwijl op dat moment een van de ouders een halve meter verder op zat![]()
Sja, die vlaamse gaai is dan weer natuur. Mede daarom krijgen ze zoveel jongen. Niet dat het leuk is om te zien natuurlijk....quote:Hij heeft hem uiteindelijk toch weer buiten gezet en de ouders vonden het kleintje weer maar de gaai een paar uur later dus ook.
Wow a redelijk veel bewonders, cool.quote:Op woensdag 29 mei 2013 11:37 schreef Kentoet het volgende:
[..]
Die insectenhotels werken als een tiet, maar waarom niet zelf maken?
Ik ga die van mij uitbreiden deze week, zal even pic posten als het klaar is.
Vorig jaar was ik gaatjes aan het boren en de eerste bijen gingen er binnen een kwartier in!
Edit: Nu heb ik twee wijnkistjes hangen. Ik twijfel nog of ik er meer bij ga hangen, of dat ik 1 grote kast maak.
[ afbeelding ]
Mooi gemaakt in elk geval!quote:Op zondag 2 juni 2013 20:19 schreef Hello_Kitty het volgende:
[..]
Wow a redelijk veel bewonders, cool.
Ok je hebt gelijk, zelf maken is een pak leuker en ik ben best wel trots op het resultaat. Ik heb het pas tegen 7 uur 's avonds opgehangen dus alle brave bijtjes zullen misschien al gaan slapen zijn. De volgende dagen toch eens in het oog houden
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja ik geef toe, ik ben zo iemand met een gemanicuurde tuin daarom een beetje extra werk gestoken in de looks van het insectenhotel
Aaibaarheidsfactor 100quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:13 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Het uitvliegen nog kunnen aanschouwen?quote:Op maandag 3 juni 2013 22:36 schreef Vicky het volgende:
Laatste foto van de vogeltjes.. ze zijn uitgevlogen.
Foto is van zaterdag
[ afbeelding ]
Mooi gedaan man! Dat gaat zeker werken.quote:Op zondag 2 juni 2013 20:19 schreef Hello_Kitty het volgende:
[..]
Wow a redelijk veel bewonders, cool.
Ok je hebt gelijk, zelf maken is een pak leuker en ik ben best wel trots op het resultaat. Ik heb het pas tegen 7 uur 's avonds opgehangen dus alle brave bijtjes zullen misschien al gaan slapen zijn. De volgende dagen toch eens in het oog houden
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja ik geef toe, ik ben zo iemand met een gemanicuurde tuin daarom een beetje extra werk gestoken in de looks van het insectenhotel
Hoe krijg jij het voor elkaar om zo ontzettend veel licht in je nestkast te krijgen, (of heb je stiekem even de deksel opgelichtquote:Op woensdag 29 mei 2013 15:13 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat zijn ze laat!quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:40 schreef Sakura het volgende:
Sinds enkele dagen hebben wij ook een serieus stel in de nestkast, Inmiddels ligger er al 3 eitjes en het gaan er iig 4 worden, er wordt namelijk nog niet gebroed.
Dankzij medefokker Mdrop hebben we weer life webcams draaien
http://webcam.loaden.nl
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een levenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat zijn ze laat!
Btw, ik ga vandaag op vakantie (1-2 maanden, afhankelijk van het weer e.d.) dus mij zie je hier voorlopig niet meer posten. Iedereen succes met de vogeltjes!
vriendin heeft idd nestkastje met klep aan de bovenkant.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 07:21 schreef Sakura het volgende:
[..]
Hoe krijg jij het voor elkaar om zo ontzettend veel licht in je nestkast te krijgen, (of heb je stiekem even de deksel opgelicht)
Onze nestkast kan ook de bovenkant van open, o.a. om de camera's te monteren en af te stellen enzo. Maar ik zou het hart niet hebben om het open te maken als de vogels aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 13:55 schreef Vicky het volgende:
[..]
vriendin heeft idd nestkastje met klep aan de bovenkant.
Ik heb geen idee hoe het met onze vogel is. Ik durf niet te kijken.
quote:Op woensdag 12 juni 2013 19:39 schreef Sakura het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vrouwtje leeft nog, komt net samen met mannetje aanvliegen, onmiddelijk de nestkast in en broeden
http://webcam.loaden.nl/
Is schattig hé. die geluidjes. Was hier vorig jaar ook genieten.quote:Op zondag 16 juni 2013 20:22 schreef Vicky het volgende:
![]()
![]()
Er zitten kleintjes in het hokje!!
![]()
die geluidjes![]()
Er was de laatste dagen meer activiteit, dus gisteren even dichtbij het nestkastje gaan luisteren en ja hoor: heel zachtjes hoor je de jongen piepen. Ze zijn dus uitgekomen! Ik maak mij wel lichte zorgen over of er wel voldoende voer is. Dit nest is erg laat en het kan dus zijn dat de voorraad rupsen niet toereikend is om de jongen groot te brengen.quote:
Als ik door de buurt fiets, hoor ik ook op verschillende plekken het typische geluid van koolmezen. Echte herriemakers, inderdaad. Maar wel leukquote:Onze mezen zijn al weer groter geworden. Het zacht getjilp is overgegaan in een hoop herrie..
Dat kun je berekenen, als je weet wanneer ze ongeveer uitgekomen zijn, wanneer ze zijn begonnen met het leggen van eieren (1 per dag) of wanneer ze zijn begonnen met het bouwen van hun nest. Zie voor het berekenen van de uitvliegdatum hier.quote:Ben erg benieuwd wanneer ze gaan uitvliegen. Hoop er wat van te kunnen zien.
Misschien voorzichtig een kijkje nemen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 08:31 schreef Vicky het volgende:
Het is stil ophet balkon.. Ik heb gisterochtend nog een hoop herrie gehoord, gisteravond niks meer. Ik denk dat ze gister uitgevlogen zijn. Wel heel jammer dat ik het niet gezien heb.
Yuk, dat enkeltje container kan ik mij voorstellen. Maf trouwens dat er nog een restje koolmees in de nestkast zat. Meestal verwijderen de ouders de gestorven jongen. Als ik je verhaal hoor, lijken de andere meesjes het wel gewoon gered te hebben. Jammer dat je ze niet hebt kunnen zien uitvliegen, maar de wetenschap dat er nu ergens kleine koolmezen rondvliegen die in jouw nestkast opgegroeid zijn, is toch ook wel iets waardquote:Op woensdag 3 juli 2013 16:51 schreef Vicky het volgende:
Nestkastje opengemaakt en was zo goed als leeg. Er zat nog een hoopje veertjes met botjes in en er lag een skelettig vogeltjr in de plant..
Er kwam een lucht uit het nestkastje/ nestje... echt ranzig.
Het nestkastje gaat de container in.
dat zeker.. wel jammer dat er geen koolmees meer te zien is nu.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:53 schreef Sodium het volgende:
[..]
Yuk, dat enkeltje container kan ik mij voorstellen. Maf trouwens dat er nog een restje koolmees in de nestkast zat. Meestal verwijderen de ouders de gestorven jongen. Als ik je verhaal hoor, lijken de andere meesjes het wel gewoon gered te hebben. Jammer dat je ze niet hebt kunnen zien uitvliegen, maar de wetenschap dat er nu ergens kleine koolmezen rondvliegen die in jouw nestkast opgegroeid zijn, is toch ook wel iets waard
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 09:38 schreef SeLang het volgende:
De interesse voor het nestkastje is groot dus ik heb weer goede hoop voor dit jaar!
Ik heb vorige week een nestkastje opgehangen. Helaas niet heel goed in het zicht vanaf m'n raam en ook geen cameraquote:Op donderdag 27 februari 2014 10:09 schreef SeLang het volgende:
Iedereen die nog iets moet doen aan z'n nestkastje, doe het NU! Het evalueren van nest sites is nu echt begonnen!
Zojuist zag ik een pimpelmees de bekende vleugel waggeltjes doen in mijn nestkastje, met andere woorden: het uitspreiden van nestmateriaal terwijl er nog geen nestmateriaal is. Dat betekent dat de nestdrang al is begonnen. Op 27 februari, zo vroeg heb ik het nog niet eerder gezien.
Vanaf zondag ben ik trouwens 6 weken weg en kan het kastje (helaas) niet in de gaten houden (en post dus ook geen updates). Misschien is er wel een nest als ik terugkom op 14 april. Vanaf die datum volg ik het dan weer op de voet
Vogels hebben geen kalenderquote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:53 schreef klavertjetien het volgende:
Ik heb meerdere nestkastjes in de tuin. Het viel me vandaag op dat de koolmezen verschillend materiaal mee naar binnen nemen. 1 tje zit op de uitkijk de ander vliegt af en aan. Regelmatig samen naar binnen. Is dit niet vroeg??
Ik heb voor het eerst een tuin dus geen verstand van.
Ik heb een houtbetonnen nestkast van vivara.
ze hebben een nestje gemaaktquote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:32 schreef Schunckelstar het volgende:
ik heb 2 pimpelmezen die nu al een paar dagen lang af en toe langskomen om mijn nestkastje te onderzoeken, hoe groot zou de kans zijn dat ze blijven?
aan een netje waar ooit pindas in hebben gezetenquote:Op zaterdag 29 maart 2014 18:37 schreef computergirl het volgende:
[..]
War zit hij/zij aan te rukken?
beestjes naar mijn hart, ik woon zelf ook het liefst zo dicht mogelijk bij eettentjes in de buurtquote:Op zaterdag 29 maart 2014 18:41 schreef computergirl het volgende:
Ik denk dat dat een hint is. Snackbar Schunkelstar
vetbollen die hangen er al, al een jaar en er zit nog geen 1 snavelindruk inquote:Op zaterdag 29 maart 2014 18:51 schreef computergirl het volgende:
Eigenlijk wel, met die milde winter zijn er vast heel veel insecten.
Straks als de beestjes jongen hebben gaat paps (en mams?) voortdurend kleine beestjes brengen. Eventuele pinda's en vetbollen die ze nog vinden gebruiken ze om zelf energiebron binnen te krijgen, ze voeren dat niet aan de jongen
Mooiquote:Op maandag 7 april 2014 22:19 schreef Sakura het volgende:
[ afbeelding ]
Inmidels 8 eitjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En het mannetje die wat eten komt brengen
Grappig dat het bijna hetzelfde is als bij de kleintjes. Voedsel komt eraan en gelijk bek open en omhoog kijkenquote:Op vrijdag 11 april 2014 21:50 schreef Sakura het volgende:
En een geweldig filmpje (met geluid) waar het mannetje eten komt brengen aan het broedende vrouwtje
Voor dit jaar ben je nog op tijd. broeden is net enkele dagen bezig.quote:
Na twee mislukte nesten gaat het dit jaar eindelijk lukken, hoop ikquote:
Anti-kat trechterquote:
Nee hoor dat is niet raar.quote:Op woensdag 16 april 2014 12:29 schreef VeerEli het volgende:
Leuk topic!
Wij hebben sinds dit jaar ook een nestkastje in de tuin, helaas geen camera erin
Het zijn 2 pimpelmeesjes, al weken druk ermee en zag gisteren nog steeds dat ze allebei in en uit vliegen. Is dat niet raar? Gezien de meesten allemaal al eieren erin hebben liggen en aan het broeden zijn.
Oh gelukkig maar! Ja ze zijn er maar druk mee. Ik had 2 weken geleden mijn kat geborsteld en de grote pluk haar buiten aan een tak gehangen van de heg. En ja hoor, ongeveer een half uurtje later zie ik ze erbij zitten te plukkenquote:Op woensdag 16 april 2014 12:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee hoor dat is niet raar.
Om te beginnen hebben nog niet alle pimpelmezen eieren. Verder, het vrouwtje gaat pas broeden als ze een complete set eieren heeft. Ze kan maar één ei per dag leggen maar ze wil toch dat ze allemaal tegelijkertijd uit komen. Tenslotte: als ze wel aan het broeden is dan betekent dat niet dat ze 24/7 op eieren zit. Ze gaat nog steeds regelmatig naar buiten om te eten. Weliswaar komt het mannetje af en toe eten brengen maar dat is niet genoeg.
Als je de vogeltjes steeds in en uit ziet vliegen dat is dat een goed teken. Waarschijnlijk heb je een nestje, al dan niet al met eieren.
Dat probleem heb ik ook. Katten kunnen weliswaar niet bij het nest komen maar als de jonkies uitvliegen en misschien op de grond gaan zitten dan zijn het makkelijke slachtoffers. Misschien ga ik wel zelf een paar dagen in de tuin zitten en elke kat die zich laat zien wegjagenquote:Op woensdag 16 april 2014 12:40 schreef VeerEli het volgende:
Ik zit alleen nog met het dilemma dat we extreem vaak katten in de tuin hebben. Schijt irritant, en nu met dit nestje helemaal vervelend. Ben nog aan het verzinnen hoe ik dat zo veel mogelijk tegen kan gaan tegen de tijd dat de jonkies uit gaan komen. Iemand tips?
ga je dan ook de kraaien, spechten en vlaamse gaaien wegjagen?quote:Op woensdag 16 april 2014 12:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook. Katten kunnen weliswaar niet bij het nest komen maar als de jonkies uitvliegen en misschien op de grond gaan zitten dan zijn het makkelijke slachtoffers. Misschien ga ik wel zelf een paar dagen in de tuin zitten en elke kat die zich laat zien wegjagen
Nee want dat is gewoon de natuur. Huiskatten zijn geen natuur.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
ga je dan ook de kraaien, spechten en vlaamse gaaien wegjagen?
Die lusten ook wel een verse mees-baby en plukken ze zo uit het nest of uit de boom bij uitvliegen
Ja, dat was ook al mijn idee, maar voor hetzelfde geldt regent het dat het giet als ze uitvliegen of ben ik dan aan het werk oidquote:Op woensdag 16 april 2014 12:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook. Katten kunnen weliswaar niet bij het nest komen maar als de jonkies uitvliegen en misschien op de grond gaan zitten dan zijn het makkelijke slachtoffers. Misschien ga ik wel zelf een paar dagen in de tuin zitten en elke kat die zich laat zien wegjagen
Helemaal mee eens. Wat mij betreft verbieden ze het zo snel mogelijk om HUISkatten los buiten te laten lopen. Want al die HUISkatten eigenaars zijn 100% verantwoordelijk voor de moord op 30 miljoen (ja je leest het goed 30 MILJOEN) dode vogels per jaar.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee want dat is gewoon de natuur. Huiskatten zijn geen natuur.
Dit plaatje was vorig jaar door de motion detection vastgelegdquote:Op woensdag 16 april 2014 13:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
ga je dan ook de kraaien, spechten en vlaamse gaaien wegjagen?
Die lusten ook wel een verse mees-baby en plukken ze zo uit het nest of uit de boom bij uitvliegen
ik heb bij een nest bij de overburen een vlaamse gaai en een kraai het hele nest leeg zien vreten.quote:Op woensdag 16 april 2014 16:53 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dit plaatje was vorig jaar door de motion detection vastgelegd
[ afbeelding ]
En in 2010 deze tijdens het uitvliegen van de jongen
[ afbeelding ]
Maar dat is idd de natuur.
wat vliegt de tijdquote:Op woensdag 16 april 2014 16:54 schreef Sakura het volgende:
ehhh niet vorig jaar, maar het jaar daarvoor alweer.
Aaaaaahhhhhhh.quote:Op woensdag 16 april 2014 19:49 schreef SeLang het volgende:
Mijn vogeltje zit zo lief te broeden. Steeds even de eitjes draaien en dan valt ze steeds in slaap. Schattig fluffy dons bolletje met een staart
Lief!quote:Op woensdag 16 april 2014 19:49 schreef SeLang het volgende:
Mijn vogeltje zit zo lief te broeden. Steeds even de eitjes draaien en dan valt ze steeds in slaap. Schattig fluffy dons bolletje met een staart
Zijn die van vandaag?quote:Op donderdag 17 april 2014 11:33 schreef klavertjetien het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier wat fotos. Weet niet of het lukt ze goed te plaatsen
[ [url=[ link | afbeelding ]]afbeelding[/url] ]
[ [url=[ link | afbeelding ]]afbeelding[/url] ]
Toch wel ergens beetje zuur dat je het aanmaken van de nest misgelopen hebt, na twee voorgaande jaren veel zitten observeren.quote:Op dinsdag 15 april 2014 09:36 schreef SeLang het volgende:
Net gisteravond laat teruggekomen van ruim 5 weken trekking in de Himalaya's en ik heb dus in die periode mijn nestkastje niet in de gaten kunnen houden. Vanmorgen checkte ik m'n nest camera:
[ afbeelding ]
Pimpelmees nestje met 11 eitjes!
Er wordt momenteel nog niet gebroed dus ik denk dat er morgenochtend nog een eitje bij gaat komen. Dat zou mooi zijn want dan weet ik de timing en weet ik ook wanneer de eitjes uit zouden moeten komen en heb ik betere kansen om daar live getuige van te zijn (als het broeden al was begonnen dan zou ik niet weten wanneer dat broeden is begonnen en zouden de eitjes dus elk moment kunnen uitkomen).
Het vrouwtje komt vaak naar het nest maar het mannetje het ik nog even niet gespot. Ik ben benieuwd of dat "vlekje" is die al sinds de winter macho loopt te doen rond het nestkastje.
Mwah, zo zuur is dat niet hoor. Ik heb die hele procedure natuurlijk al twee keer gezien. Ook van het huidige nest heb ik de beginfase gezien (evalueren van het nestkastje e.d.). Maar tot nu toe was het nooit verder gekomen dan 2 dagen broeden. Hopelijk wordt dit nest niet voortijdig afgebroken maar voorlopig ziet alles er goed uit.quote:Op donderdag 17 april 2014 19:48 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Toch wel ergens beetje zuur dat je het aanmaken van de nest misgelopen hebt, na twee voorgaande jaren veel zitten observeren.
Pimpelmees. Er zijn de afgelopen jaren zowel koolmezen als pimpelmezen langs geweest, maar alleen pimpelmezen hebben bij mij daadwerkelijk nesten gebouwd. Er zijn hier ter plekke ook gewoon meer pimpelmezen dan koolmezen.quote:Was die Jerommeke ook een koolmees, als ik het mij goed herinner?
Maak je de nestkast open of zo voor die foto's ?quote:Op donderdag 17 april 2014 20:31 schreef klavertjetien het volgende:
Klopt de foto met moedervogel is gister en die met alleen jonkies is van vanmorgen.
Als je foto's van maakt, bestaat de kans dat je daarmee de koolmezen wegjaagt.quote:Op donderdag 17 april 2014 20:31 schreef klavertjetien het volgende:
Klopt de foto met moedervogel is gister en die met alleen jonkies is van vanmorgen.
Ja misschien had die vogel verder weinig keuze en kwam ze gelijk een nestje bij jou bouwen.quote:Op vrijdag 18 april 2014 09:14 schreef klavertjetien het volgende:
Bedankt voor het advies! Ik zal niet meer gluren.
De binnenpoezen mogen ook niet in de tuin. Verder verbaasde het me dat er gelijk dit jaar een nestje kwam. Nieuwe wijk met weinig groen. Alleen mijn tuin heeft wat jonge bomen en struiken. Ik heb wel veel voer opgehangen. Zoals pindacakesben meelwormen. Pindakaas huisjes en een silo. Misschien daarom gekozen. Ik heb de de duurzame nestkasten van vivara. Houtbeton.
Ik vind het nodeloos en onverantwoord door de nest open te maken en te gluren. Maar zou fijn zijn als je het advies opvolgt.quote:Op vrijdag 18 april 2014 09:14 schreef klavertjetien het volgende:
Bedankt voor het advies! Ik zal niet meer gluren.
Dat zijn wel lekkernijen voor ze hoor! Maar je hoeft niks neer te zetten, in principe moet er genoeg te eten voor ze zijn deze tijd van het jaar.quote:Op vrijdag 18 april 2014 13:35 schreef klavertjetien het volgende:
Ik las ergens dat ze buffalo wormpjes ook erg lekker vinden. Was net bij de dierenwinkel en zag ze staan. Ze waren alleen leven en krioelden door het bakje. Toch maar niet mee genomen. Zijn er anderen die dit soort dingen neer zetten?
'Hallo! Hallooooo! Komt er nog wat van, hongerrrrrrrr 'quote:Op vrijdag 18 april 2014 13:09 schreef SeLang het volgende:
Dit is wel erg leuk. Het vrouwtje op het nest roept en als je goed luistert dan hoor je het mannetje buiten het nestkastje antwoorden. Even later komt het mannetje eten brengen!
Ze ligt wel de halve dag lekker te slapen op het nest en als ze haar mannetje in de buurt hoort dan roept ze hem om even wat eten te brengen.quote:Op vrijdag 18 april 2014 16:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
'Hallo! Hallooooo! Komt er nog wat van, hongerrrrrrrr '
Net een 8-bit computerspelletje die geluidenquote:
Zo gaat dat hier ook jaquote:Op vrijdag 18 april 2014 23:25 schreef Sakura het volgende:
Deze wilde ik jullie niet onthouden, een korte timelaps. Vrouwtje is zo hard bezig de eitjes te draaien dat ze omvalt (jaja, ik weet het, leedvermaak mag eigenlijk niet, maar is soms wel leuk)
Ja maar vergeet niet dat de akoestiek van de kast het geluid vervormd (staande golven etc) dus je krijgt een enorme boost van middenfrequenties. Daarom klinkt het heel anders dan het buiten de kast zou klinken.quote:Op vrijdag 18 april 2014 23:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Net een 8-bit computerspelletje die geluiden
Jammerquote:Update hier is dat ik geen nestje hebIk doe de kast zelf niet open maar observeer de ingang wel af en toe, weinig leven.
quote:31-03-2014 : First egg layed
04-04-2014 : Fifth egg layed
05-05-2014 : Sixth egg layed
06-04-2014 - Seventh egg layed
07-04-2014 - At 12:45 pm eight egg layed
08-04-2014 - Around 7:20 am nineth egg layed .
20-04-2014 - first egg hatched (chick seen at 7:40 am)
Het zou ongeveer 14 dagen moeten zijn nadat het broeden is begonnen. En broeden begint normaal gesproken na het laatste ei zodat alle eitjes tegelijkertijd uitkomen. Maar misschien heeft ze al een beetje zitten broeden op het eerste ei en is het daarom te vroeg. Ik ben benieuwd of er in de loop van de dag meer eitjes uitkomen.quote:Op zondag 20 april 2014 08:12 schreef Sakura het volgende:
Eerste eitje hier is uitgekomen. Volgens mij veel te vroeg gezien het laatst gelegde eitje
Stukje van de webcamsite
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eierdopje ligt hier nog in het nest.
Ik ben benieuwd of aan het eind van de dag alle babies er zijn. Ik ben ook benieuwd of er genoeg voedsel is. Rupsen moeten ze hebben, die zijn het meest voedzaam.quote:Op zondag 20 april 2014 08:31 schreef Sakura het volgende:
Meestal inderdaad 14 dagen na het laatste eitje, dat zal dan wel een nakomertje worden
2de eitje is ook net uitgekomen. Eerste voeding heb ik ook net gezien
[ afbeelding ]
Ben ook benieuwd ja.quote:Op zondag 20 april 2014 08:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of aan het eind van de dag alle babies er zijn. Ik ben ook benieuwd of er genoeg voedsel is. Rupsen moeten ze hebben, die zijn het meest voedzaam.
Hier ook vooral spinnen maar zojuist kwam er een dikke rups langs. Dat is wat we willen!quote:Op zondag 20 april 2014 08:43 schreef Sakura het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd ja.
Voedsel maakte me ik tot voor kort ook zorgen om, maar we wonen hier aan een groot park, en inmiddels zijn alle bomen vol met blad. Nu maar hopen dat de rupsen meegroeien met de honger van de jongen
Ik zie nu nog veel grote spinnen binnengebracht wroden door het mannetje, maar de eerste rupsen heb ik ook al voorbij zien komen.
Mooi, dat gaat goed dus!quote:Op zondag 20 april 2014 09:32 schreef klavertjetien het volgende:
Hier wordt echt af en aan gevlogen met insecten in de snavel. Wat precies kan ik niet goed zien. Veel gepiep in de tuin vanuit het kastje.
Dat gaat goed!quote:
Word vandaag een dagje thuisblijven denk ikquote:Op zondag 20 april 2014 10:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat gaat goed!. Echt piepklein die kuikentjes
Het is wel gruwelijk verslavend zo'n nest camera. Bij mij gebeurt er nog weinig (alleen broeden) maar ik zit er tussen de andere dingen door toch de hele dag naar te kijken.
Vooral als je de daglicht camera zietquote:Op zondag 20 april 2014 10:18 schreef computergirl het volgende:
[..]
wat een mormeltjes zijn het toch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |