Ik heb je filmpjes eens beter bekeken en vind ze enorm interessant. Het typische nestgedrag, de defensieve houding wanneer een ander vogeltje voor de nestkastopening verschijnt. Het blijft natuurlijk jammer dat ze geen nest hebben gebouwd, maar dit beeldmateriaal is toch even zo interessant, wat mij betreft.quote:
quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
Zojuist gespot in onze klimop:
[ afbeelding ]
In een ander deel van de klimop zitten deze vriendjes (tortelduifjes):
[ afbeelding ]
Maar ze zijn dus nu pas begonnen begrijp ik? Of was er denk je al langer een nest?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:25 schreef Sodium het volgende:
We
hebben
bezoek!
![]()
Twee pimpelmezen bezoeken vanaf begin deze ochtend het nestkastje. Een van de pimpelmezen is zooooo klein, vergeleken met de pimpelmezen die ik normaal zie, dat ik bijna dacht dat het een jonkie was. Maar daarvoor was 'ie dan net weer een slag te groot. Misschien is het een eerstejaars die door de koude winter wat klein gebleven is. Eens kijken waar dit toe leidt.
Ik vond het zelf ook erg interessante beeldenquote:Ik heb je filmpjes eens beter bekeken en vind ze enorm interessant. Het typische nestgedrag, de defensieve houding wanneer een ander vogeltje voor de nestkastopening verschijnt. Het blijft natuurlijk jammer dat ze geen nest hebben gebouwd, maar dit beeldmateriaal is toch even zo interessant, wat mij betreft.
Leuk man!quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:55 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! Heb ze net zien proefvliegen op ons dak
Ja, ben ook wel opgelucht. Vader en moeder waren zo zuinig op hun nestje. Deden allerlei geheimzinnige vliegmanoeuvres om het nest geheim te houden, ik zag ze hele dagen sjouwen met wormen en nu is het nestje uitgevlogenquote:
Ik heb een duivennest (houtduiven) recht tegenover m'n raam maar ik kan er helaas niet van zien kwa nestquote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, ben ook wel opgelucht. Vader en moeder waren zo zuinig op hun nestje. Deden allerlei geheimzinnige vliegmanoeuvres om het nest geheim te houden, ik zag ze hele dagen sjouwen met wormen en nu is het nestje uitgevlogen
De duifjes waren overigens al eerder weg. Zij zaten in een klimop die nu ook omgezaagd en verwijderd is. Ik geloof dat (tortel)duiven elk jaar terug komen op hun nest als ze er eenmaal een gevonden hebben, dus dat is wel sneu voor ze
quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:55 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! Heb ze net zien proefvliegen op ons dak
Ik weet niet eens of ze officieel begonnen zijn met bouwen, het leek meer op geschiktheids-inspectie. Ik heb lange tijd een overnachter gehad, maar deze heb ik de laatste maand niet meer gesignaleerd. Daarna was er geen enkele activiteit, tot vanochtend. Ik zal het vanaf nu weer wat meer in de gaten gaan houden.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar ze zijn dus nu pas begonnen begrijp ik? Of was er denk je al langer een nest?
Evengoed gefeliciteerd! Hopelijk gaat het allemaal goed!
Dat wilde ik er eigenlijk ook mee zeggen. Het is natuurlijk uberschattig wanneer je een nestje met jonkies hebt en het hele proces van nest bouwen tot uitvliegen van dichtbij kan volgen, maar persoonlijk vind ik het even zo interessant om te zien welk gedrag de dieren daarbuiten vertonen en welke keuzes ze maken wanneer ze bijvoorbeeld ergens in het proces van nestbouwen verstoord worden. Zo had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat het nestje wat je vorig jaar had, afgestoten werd na het bezoek van de kat. Zoveel energie gestoken in nestbouw en het leggen van eieren en dan alsnog besluiten het nest te laten voor wat het is. Dát zijn interessante waarnemingen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
Ik vond het zelf ook erg interessante beelden. Puur toeval dat ik die beelden nog ving want ik had de camera nog maar af en toe aan omdat er toch niets meer gebeurde. De nestbouwer is hierna ook niet meer terug geweest (iig niet om het nest verder te bouwen) dus dit heeft echt de nestbouw activiteiten beëindigd.
Gelukkig voor mij gaat dit "project" niet alleen maar over schattige babies maar ook om juist dit soort gedrag te zien. De afgelopen 2 seizoenen heb ik zo al veel interessant gedrag gezien en vastgelegd. Ondanks het feit dat ik nog steeds geen nest met babies heb gehad is de de nestcam ervaring voor mij dus toch boven verwachting geweest
Leuk! Grappig dat het nest bouwen aan je aandacht is ontsnaptquote:Op zaterdag 25 mei 2013 13:54 schreef neok het volgende:
Ne het mislukte nest van vorig jaar en het te vroeg weghalen van het kasje had ik een goed voornemen dit jaarVoor de winter het kasje proper gemaakt en terug op dezelfde plaats gehangen. Deze lente is er blijkbaar een nest gemaakt en daar hebben we niets van gemerkt. Nochtans hebben we vanuit de keuken er recht zicht op (5 meter achter de raam). Minder gefluit en meer gewerkt waarschijnlijk
Een week geleden hoorde ik toevallig... kleintjesVandaag wat mooier weer en me even met de camera in positie gezet
Met voedsel naar binnen
[ afbeelding ]
Kijken of de kust veilig is om de uitwerpeselen de droppen
[ afbeelding ]
En weg
[ afbeelding ]
Ik heb een nest van twee duiven op mijn balkon verstoord, maar ze komen nog steeds kijken waar het nou gebleven is.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 12:45 schreef Sodium het volgende:
welke keuzes ze maken wanneer ze bijvoorbeeld ergens in het proces van nestbouwen verstoord worden. Zo had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat het nestje wat je vorig jaar had, afgestoten werd na het bezoek van de kat. Zoveel energie gestoken in nestbouw en het leggen van eieren en dan alsnog besluiten het nest te laten voor wat het is. Dát zijn interessante waarnemingen.
Duiven zijn minder inderdaad. Lijken weinig te geven om het nest en laten veel troep achter. Maar ik weet niet of ik het nest zou kunnen verstoren als ze al een ei gelegd hebben.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 14:50 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik heb een nest van twee duiven op mijn balkon verstoord, maar ze komen nog steeds kijken waar het nou gebleven is.![]()
Vond de plek toch echt geen goed idee![]()
Nest incl ei ligt nu in voortuin van buurvrouw die die beesten maar blijft voeren
Dat is goed nieuwsquote:Op maandag 27 mei 2013 09:07 schreef Sodium het volgende:
Goed nieuws hier: de jaarlijkse koolmezen-pimpelmezenclash heeft plaatsgevonden. Wederom hebben de koolmezen gewonnen en nu is de nestbouw van start gegaan. Er wordt driftig af en aangevlogen met takjes. Dat betekent dus dat nu de fundering van het nest gelegd wordt. Ik zal eens kijken of ik het nestkastje vanavond voorzichtig van de gevel kan halen om het nest te fotograferen. Zal zo ook meteen even uitrekenen wanneer ik ongeveer kleintjes kan verwachten (er vanuitgaande dat alles net als vorig jaar voorspoedig verloopt). Nestbouw loopt trouwens flink achter, vergeleken met vorig jaar. Toen begon het bouwen van een nestje rond 2 april, nu dus bijna twee maanden later.
Edit: voor het berekenen van uitvliegdatum etc, zie hier.
Ik was ook verbaasd daarover (dus over zowel het feit dat het eerst pimpelmezen waren die de nestkast leken te bezetten en over dat er uberhaupt nog een nestje gebouwd zou worden). Volgens de berekening op bovengenoemde website vliegen de jongen, als alles voorspoedig verloopt, uit op 16 juli.quote:Op maandag 27 mei 2013 09:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is goed nieuws
Ik vond het al interessant dat je nu pimpelmezen had terwijl het normaal elk jaar koolmezen waren (na een gevecht). Maar het zijn dus toch weer koolmezen geworden. Wel erg laat inderdaad.
Btw: BBC Springwatch begint weer vanavond. BBC 2, 21:00 NL tijd.
Ben je recentelijk nog buiten geweest? Het was nog bijkans herfst johquote:Op maandag 27 mei 2013 09:07 schreef Sodium het volgende:
Nestbouw loopt trouwens flink achter, vergeleken met vorig jaar. Toen begon het bouwen van een nestje rond 2 april, nu dus bijna twee maanden later.
Twijfelde ik ook over, maar heb de ggd gebeld en die vonden het ok.quote:Op maandag 27 mei 2013 09:07 schreef Sodium het volgende:
[..]
Duiven zijn minder inderdaad. Lijken weinig te geven om het nest en laten veel troep achter. Maar ik weet niet of ik het nest zou kunnen verstoren als ze al een ei gelegd hebben.
quote:Op maandag 27 mei 2013 12:28 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ben je recentelijk nog buiten geweest? Het was nog bijkans herfst joh
Ik denk ook dat je er goed aan gedaan hebt. Duiven kunnen ziekten verspreiden etc en overlast veroorzaken door de rommel die ze achterlaten. Maar of ik het over mijn hart zou verkrijgen om het nest van het balkon af te halen, weet ik niet.quote:Op maandag 27 mei 2013 14:19 schreef computergirl het volgende:
[..]
Twijfelde ik ook over, maar heb de ggd gebeld en die vonden het ok.
Hier idem hoor. Had in de winter een overnachter (pimpelmeesje) en die gebruikte de nestkast ook als toilet. Tot tweemaal toe heb ik de boel helemaal uitgebaggerd, maar elke keer was de nestkast binnen korte tijd weer smerig. Uiteindelijk heb ik het maar zo gelaten. SeLang had de ervaring dat meesjes uiteindelijk de nestkast zelf wel zouden schoonmaken als ze er een nestje in willen bouwen en ik denk inderdaad dat de koolmezen de nestkast eerst hebben schoongemaakt. Dat hoop ik althans...quote:Op maandag 27 mei 2013 14:22 schreef Schunckelstar het volgende:
leuk topic!
heb ook een nestkastje hangen, maar er zit niks in helaas![]()
bij mij komen ze alleen maar om de boel onder te schijten
Nee, dat schijnt enorm mee te vallen. Zolang je er voor zorgt dat de mezen niet in de nestkast zitten wanneer je de nestkast van de gevel haalt, is er geen sprake van echte verstoring. Zelfs wanneer de jongen uitgekomen zijn, kun je de nestkast eens per week openmaken en een kijkje nemen. Maar ik ga het lot niet tarten en ben dan ook niet van plan het nestkastje heel veel vaker van de muur te halen.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:07 schreef tjoptjop het volgende:
Ben je het niet enorm aan het verstoren door te gaan kijken?
Voor zover ik weet worden die dingen echt gebruikt door insekten, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:12 schreef Hello_Kitty het volgende:
over een ander soort nestkastje, ik ben net begonnen met de tuin aan te planten en ik merk dat er veel bijen en vliegende insecten interesse hebben in de nieuwe hulsthaag. Hopelijk binnenkort wat meer vogels in de tuin maar ik zou nu een insectenhotel willen aanschaffen.
zoiets:
[ afbeelding ]
heeft er iemand hier al ervaring mee? wordt dit ook echt gebruikt door insecten of koop ik gewoon wat geveldecoratie voor mijn tuinhuisje?
Leuk! Zo zie je maar weer...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:38 schreef Vicky het volgende:
heerlijk topic!
Wij hebben een nestkastje aan de muur hangen. 4 jaar geleden hadden we een nestje koolmezen. Een van de koolmezen zat op een gegeven moment keihard te fluiten toen ik op het balkon stond en toen ie stil was hoorde ik het gepiep van de kleintjes. Ik heb ze echter nooit uit zien vliegen.
2 jaar geleden hadden we ook een nest maar daar gebeurde toen weinig. Na een tijdje heb ik het nestkastje open gemaakt en daar bleek een mooi nest in te zitten met een dode moederkoolmees. Waarschijnlijk een verstopt ei. Haar buikje was heel erg dik.
Van de week zei ik tegen mijn man dat we toch echt een nieuw nestkastje moesten gaan kopen omdat degene die er nu hangt een beetje een krot is.
[ afbeelding ]
Het dak kiert een klein beetje veel..
Echter nog geen uur later vlogen er 2 koolmezen af en aan met nestmateriaal.
Vanmorgen even op het balkon gezeten en een paar foto's kunnen maken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn vriendin heeft ook een nestje op haar balkon
[ afbeelding ]
20 april
[ afbeelding ]
21 mei
[ afbeelding ]
afgelopen zondag
ja vond ik ook alquote:Op woensdag 29 mei 2013 11:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Leuk! Zo zie je maar weer...
Btw: die koolmees is ook al zo laat!
Die insectenhotels werken als een tiet, maar waarom niet zelf maken?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:12 schreef Hello_Kitty het volgende:
over een ander soort nestkastje, ik ben net begonnen met de tuin aan te planten en ik merk dat er veel bijen en vliegende insecten interesse hebben in de nieuwe hulsthaag. Hopelijk binnenkort wat meer vogels in de tuin maar ik zou nu een insectenhotel willen aanschaffen.
zoiets:
[ afbeelding ]
heeft er iemand hier al ervaring mee? wordt dit ook echt gebruikt door insecten of koop ik gewoon wat geveldecoratie voor mijn tuinhuisje?
Wat een schatjesquote:Op woensdag 29 mei 2013 15:13 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Vogeltjes bij mijn vriendin. ..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:01 schreef computergirl het volgende:
Nou de lokale Vlaamse Gaai heeft ook weer een maaltje baby-pimp opgeten in boom voor mijn huis.
Er fladderde eentje rond die nauwelijk kon vliegen, wel twee ouders in de buurt om eten te geven.
Eerst gaat een buurman het beestje vangen omdat hih het wilde voeren, terwijl op dat moment een van de ouders een halve meter verder op zat![]()
Sja, die vlaamse gaai is dan weer natuur. Mede daarom krijgen ze zoveel jongen. Niet dat het leuk is om te zien natuurlijk....quote:Hij heeft hem uiteindelijk toch weer buiten gezet en de ouders vonden het kleintje weer maar de gaai een paar uur later dus ook.
Wow a redelijk veel bewonders, cool.quote:Op woensdag 29 mei 2013 11:37 schreef Kentoet het volgende:
[..]
Die insectenhotels werken als een tiet, maar waarom niet zelf maken?
Ik ga die van mij uitbreiden deze week, zal even pic posten als het klaar is.
Vorig jaar was ik gaatjes aan het boren en de eerste bijen gingen er binnen een kwartier in!
Edit: Nu heb ik twee wijnkistjes hangen. Ik twijfel nog of ik er meer bij ga hangen, of dat ik 1 grote kast maak.
[ afbeelding ]
Mooi gemaakt in elk geval!quote:Op zondag 2 juni 2013 20:19 schreef Hello_Kitty het volgende:
[..]
Wow a redelijk veel bewonders, cool.
Ok je hebt gelijk, zelf maken is een pak leuker en ik ben best wel trots op het resultaat. Ik heb het pas tegen 7 uur 's avonds opgehangen dus alle brave bijtjes zullen misschien al gaan slapen zijn. De volgende dagen toch eens in het oog houden
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja ik geef toe, ik ben zo iemand met een gemanicuurde tuin daarom een beetje extra werk gestoken in de looks van het insectenhotel
Aaibaarheidsfactor 100quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:13 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Het uitvliegen nog kunnen aanschouwen?quote:Op maandag 3 juni 2013 22:36 schreef Vicky het volgende:
Laatste foto van de vogeltjes.. ze zijn uitgevlogen.
Foto is van zaterdag
[ afbeelding ]
Mooi gedaan man! Dat gaat zeker werken.quote:Op zondag 2 juni 2013 20:19 schreef Hello_Kitty het volgende:
[..]
Wow a redelijk veel bewonders, cool.
Ok je hebt gelijk, zelf maken is een pak leuker en ik ben best wel trots op het resultaat. Ik heb het pas tegen 7 uur 's avonds opgehangen dus alle brave bijtjes zullen misschien al gaan slapen zijn. De volgende dagen toch eens in het oog houden
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja ik geef toe, ik ben zo iemand met een gemanicuurde tuin daarom een beetje extra werk gestoken in de looks van het insectenhotel
Hoe krijg jij het voor elkaar om zo ontzettend veel licht in je nestkast te krijgen, (of heb je stiekem even de deksel opgelichtquote:Op woensdag 29 mei 2013 15:13 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat zijn ze laat!quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:40 schreef Sakura het volgende:
Sinds enkele dagen hebben wij ook een serieus stel in de nestkast, Inmiddels ligger er al 3 eitjes en het gaan er iig 4 worden, er wordt namelijk nog niet gebroed.
Dankzij medefokker Mdrop hebben we weer life webcams draaien
http://webcam.loaden.nl
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een levenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat zijn ze laat!
Btw, ik ga vandaag op vakantie (1-2 maanden, afhankelijk van het weer e.d.) dus mij zie je hier voorlopig niet meer posten. Iedereen succes met de vogeltjes!
vriendin heeft idd nestkastje met klep aan de bovenkant.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 07:21 schreef Sakura het volgende:
[..]
Hoe krijg jij het voor elkaar om zo ontzettend veel licht in je nestkast te krijgen, (of heb je stiekem even de deksel opgelicht)
Onze nestkast kan ook de bovenkant van open, o.a. om de camera's te monteren en af te stellen enzo. Maar ik zou het hart niet hebben om het open te maken als de vogels aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 13:55 schreef Vicky het volgende:
[..]
vriendin heeft idd nestkastje met klep aan de bovenkant.
Ik heb geen idee hoe het met onze vogel is. Ik durf niet te kijken.
quote:Op woensdag 12 juni 2013 19:39 schreef Sakura het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vrouwtje leeft nog, komt net samen met mannetje aanvliegen, onmiddelijk de nestkast in en broeden
http://webcam.loaden.nl/
Is schattig hé. die geluidjes. Was hier vorig jaar ook genieten.quote:Op zondag 16 juni 2013 20:22 schreef Vicky het volgende:
![]()
![]()
Er zitten kleintjes in het hokje!!
![]()
die geluidjes![]()
Er was de laatste dagen meer activiteit, dus gisteren even dichtbij het nestkastje gaan luisteren en ja hoor: heel zachtjes hoor je de jongen piepen. Ze zijn dus uitgekomen! Ik maak mij wel lichte zorgen over of er wel voldoende voer is. Dit nest is erg laat en het kan dus zijn dat de voorraad rupsen niet toereikend is om de jongen groot te brengen.quote:
Als ik door de buurt fiets, hoor ik ook op verschillende plekken het typische geluid van koolmezen. Echte herriemakers, inderdaad. Maar wel leukquote:Onze mezen zijn al weer groter geworden. Het zacht getjilp is overgegaan in een hoop herrie..
Dat kun je berekenen, als je weet wanneer ze ongeveer uitgekomen zijn, wanneer ze zijn begonnen met het leggen van eieren (1 per dag) of wanneer ze zijn begonnen met het bouwen van hun nest. Zie voor het berekenen van de uitvliegdatum hier.quote:Ben erg benieuwd wanneer ze gaan uitvliegen. Hoop er wat van te kunnen zien.
Misschien voorzichtig een kijkje nemen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 08:31 schreef Vicky het volgende:
Het is stil ophet balkon.. Ik heb gisterochtend nog een hoop herrie gehoord, gisteravond niks meer. Ik denk dat ze gister uitgevlogen zijn. Wel heel jammer dat ik het niet gezien heb.
Yuk, dat enkeltje container kan ik mij voorstellen. Maf trouwens dat er nog een restje koolmees in de nestkast zat. Meestal verwijderen de ouders de gestorven jongen. Als ik je verhaal hoor, lijken de andere meesjes het wel gewoon gered te hebben. Jammer dat je ze niet hebt kunnen zien uitvliegen, maar de wetenschap dat er nu ergens kleine koolmezen rondvliegen die in jouw nestkast opgegroeid zijn, is toch ook wel iets waardquote:Op woensdag 3 juli 2013 16:51 schreef Vicky het volgende:
Nestkastje opengemaakt en was zo goed als leeg. Er zat nog een hoopje veertjes met botjes in en er lag een skelettig vogeltjr in de plant..
Er kwam een lucht uit het nestkastje/ nestje... echt ranzig.
Het nestkastje gaat de container in.
dat zeker.. wel jammer dat er geen koolmees meer te zien is nu.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:53 schreef Sodium het volgende:
[..]
Yuk, dat enkeltje container kan ik mij voorstellen. Maf trouwens dat er nog een restje koolmees in de nestkast zat. Meestal verwijderen de ouders de gestorven jongen. Als ik je verhaal hoor, lijken de andere meesjes het wel gewoon gered te hebben. Jammer dat je ze niet hebt kunnen zien uitvliegen, maar de wetenschap dat er nu ergens kleine koolmezen rondvliegen die in jouw nestkast opgegroeid zijn, is toch ook wel iets waard
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 09:38 schreef SeLang het volgende:
De interesse voor het nestkastje is groot dus ik heb weer goede hoop voor dit jaar!
Ik heb vorige week een nestkastje opgehangen. Helaas niet heel goed in het zicht vanaf m'n raam en ook geen cameraquote:Op donderdag 27 februari 2014 10:09 schreef SeLang het volgende:
Iedereen die nog iets moet doen aan z'n nestkastje, doe het NU! Het evalueren van nest sites is nu echt begonnen!
Zojuist zag ik een pimpelmees de bekende vleugel waggeltjes doen in mijn nestkastje, met andere woorden: het uitspreiden van nestmateriaal terwijl er nog geen nestmateriaal is. Dat betekent dat de nestdrang al is begonnen. Op 27 februari, zo vroeg heb ik het nog niet eerder gezien.
Vanaf zondag ben ik trouwens 6 weken weg en kan het kastje (helaas) niet in de gaten houden (en post dus ook geen updates). Misschien is er wel een nest als ik terugkom op 14 april. Vanaf die datum volg ik het dan weer op de voet
Vogels hebben geen kalenderquote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:53 schreef klavertjetien het volgende:
Ik heb meerdere nestkastjes in de tuin. Het viel me vandaag op dat de koolmezen verschillend materiaal mee naar binnen nemen. 1 tje zit op de uitkijk de ander vliegt af en aan. Regelmatig samen naar binnen. Is dit niet vroeg??
Ik heb voor het eerst een tuin dus geen verstand van.
Ik heb een houtbetonnen nestkast van vivara.
ze hebben een nestje gemaaktquote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:32 schreef Schunckelstar het volgende:
ik heb 2 pimpelmezen die nu al een paar dagen lang af en toe langskomen om mijn nestkastje te onderzoeken, hoe groot zou de kans zijn dat ze blijven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |