Alsof je zoiets zou moeten overleggen met kinderen van 4-7quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Echt bizar. Uilen moeten kinderen toch aanspreken. Of zijn die ouders gewoon te lui?
Ik zou die kast gewoon ophangen. Als jij weinig zangvogeltjes ziet dan betekent dat waarschijnlijk dat er weinig voedsel in jouw tuin is. Maar als er elders in de buurt wel voedsel is (en dat lijkt me het geval als er veel groen is) en er is gebrek aan nestplaatsen dan kun je best bewoners krijgen in je kastje.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:02 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zit er zelf trouwens aan te denken ook een nestkast op te hangen, vind het toch wel heel erg leuk. Eentje zonder camera, maar wel opgehangen op een plek dat ik goed vanuit m'n raam de ingang kan observeren.
Maar waar ik even tegen aan loop is: Heeft het zin hier, en wat voor kast? Ik woon in een rustige woonwijk met redelijk wat groen (maar bij lange na geen park). Waar ik woon is aan twee kanten ontsloten met een sloot. Er zijn dus veel watervogels (eenden, waterhoen, meerkoet e.d.), daarnaast trekt dat ook veel meeuwen aan. Aan de andere kant staan bomen die bevolkt worden door eksters en kauwtjes. Héél af en te zie ik een mus of een koolmees, maar voor de rest vrij weinig klein spul (al moet ik bekennen dat ik niet echt heel uitgebreid gekeken heb.
Ik denk dus eigenlijk dat het niet zo'n ideale plek is met al die meeuwen, kauwen en eksters. Jij een suggestie?
Zijn er wel vogeltjes langs geweest om de kastjes te inspecteren? Zitten er weleens vogeltjes te zingen in de buurt van het kastje?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 00:44 schreef man1986 het volgende:
Vogels genoeg hier in de tuin. Ik heb twee vogelhuisjes hangen, eentje met de opening naar het noorden (altijd in schaduw) en een andere richting het oosten (deze pakt veel zon mee en kan op zonnige dagen opwarmen, ik weet niet of de vogels dat leuk vinden).
Wat mij verbaast heeft is dat sinds ik de beide kasten heb opgehangen er geen enkele vogel de kasten gebruikt heeft om te broeden.
Ik moet daar een kijkje in nemen wat er aan de hand is
zo leukquote:Op vrijdag 15 maart 2013 10:12 schreef SeLang het volgende:
Zojuist opgenomen!
Dit laat op een prachtige manier het gedrag zien van een paartje dat een potentiële nest locatie evalueert:
• Mannetje vliegt naar binnen en roept het vrouwtje. (Helaas geen geluid in deze video maar je ziet aan z'n snaveltje dat hij haar roept).
• Vrouwtje vliegt naar binnen en wappert met haar vleugeltjes. Dit gebruikt ze later om nest materiaal uit te spreiden in het nest maar die reflex begint al voordat er materiaal in het nest ligt.
Het nest sites evalueren is nu echt begonnen. Het nest bouwen zou moeten beginnen over iets meer dan een maand. Btw: het paartje in de video is hetzelfde paartje dat ik nu al een paar maanden volg.
Ze inspecteren de kastjes wel en zingen zodra ze in de tuin komen.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 08:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zijn er wel vogeltjes langs geweest om de kastjes te inspecteren? Zitten er weleens vogeltjes te zingen in de buurt van het kastje?
Dan lijkt het me dat de kasten op de verkeerde plek zitten, zal van de week daar iets op gaan verzinnen.quote:Het is vaak moeilijk te zeggen waarom kastjes niet worden gebruikt. Misschien zijn er betere nestplaatsen dicht in de buurt of ze vinden het kastje zelf niet goed om een of andere reden. Als je de mogelijkheid hebt kun je de kastjes eens verplaatsen en zien wat er dan gebeurt...
Okee dat is positief. Wat voor vogeltjes zijn het trouwens?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:04 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ze inspecteren de kastjes wel en zingen zodra ze in de tuin komen.
Dat lijkt me een goed idee. Weet je trouwens of er dicht in de buurt misschien een andere nestplaats is (nestkastje bij de buren ofzo)? Het kan namelijk ook zijn dat jouw nestkastje in het territorium ligt van een vogeltje dat al een beter alternatief heeft. Hoe dan ook, kijk of je een betere plek kunt vinden...quote:Dan lijkt het me dat de kasten op de verkeerde plek zitten, zal van de week daar iets op gaan verzinnen.
Geen idee, ben verder geen vogelkennerquote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee dat is positief. Wat voor vogeltjes zijn het trouwens?
Er zijn nestkasten in de tuin van de buren, maar die worden momenteel ook niet bezocht.quote:[..]
Dat lijkt me een goed idee. Weet je trouwens of er dicht in de buurt misschien een andere nestplaats is (nestkastje bij de buren ofzo)? Het kan namelijk ook zijn dat jouw nestkastje in het territorium ligt van een vogeltje dat al een beter alternatief heeft. Hoe dan ook, kijk of je een betere plek kunt vinden...
Je moet hem zo ophangen dat het kastje niet in de brandende zon hangt en de opening liefst uit de wind. In NL is de overheersende windrichting zuidwest en de zon is het krachtigst in het zuiden. Vandaar dat meestal noordoost wordt geadviseerd voor nestkastjes. Maar het hangt natuurlijk ook van andere omstandigheden af.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Geen idee, ben verder geen vogelkenner![]()
Ik maak wel foto's als ik een telelens bemachtig deze dagen.
[..]
Er zijn nestkasten in de tuin van de buren, maar die worden momenteel ook niet bezocht.
Maar volgens mij heb ik het probleem gevonden. De nestingang stond richting het noorden gericht, terwijl deze juist richting zuiden geplaatst moet worden. Hoewel op sommige sites weer gezegd wordt dat richting zuiden gericht weer niet goed is..
Ik vraag me af wat ze daarmee buiten proberen te houden. Katten en eekhoorns kunnen er volgens mij even gemakkelijk bij. Voor spechten moet je het hele kastje in gaas wikkelen. Maar het lijkt te zijn opgehangen door de beheerders van het bos en die zullen het wel met een goede reden gedaan hebben. Mocht je nog eens iemand tegenkomen die het kan weten: ik ben benieuwd...quote:Op maandag 1 april 2013 20:40 schreef computergirl het volgende:
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
[ afbeelding ]
Het lijkt me dat dat klopt, maar dan met een vertraging van één jaar! Immers, de sperwer-babies worden denk ik gevoed met vooral volwassen prooien aangezien de mezen babies dan nog niet zijn uitgevlogen. Dus een goed broedjaar voor mezen in 2011 geeft dan een goed jaar voor sperwers in 2012.quote:Op zaterdag 22 december 2012 13:17 schreef Kentoet het volgende:
Hier is het broedseizoen 2012 succesvol geweest voor de mezen. Tenminste, dat neem ik aan omdat de sperwers ook zeer succesvol hebben gebroed hier in de omgeving.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | Rank Species Average per garden 2013 Average per garden 2012 1 House sparrow 3.5 4.3 2 Blackbird 2.8 2.5 3 Blue tit 2.6 2.9 4 Starling 2.5 3.0 5 Woodpigeon 2.2 2.0 6 Chaffinch 1.6 1.7 7 Great tit 1.4 1.5 8 Goldfinch 1.3 1.6 9 Robin 1.3 1.3 10 Collared dove 1.3 1.4 11 Magpie 0.9 1.0 12 Dunnock 0.9 1.1 13 Feral pigeon 0.7 0.7 14 Greenfinch 0.6 0.8 15 Coal tit 0.6 0.6 16 Jackdaw 0.6 0.6 17 Carrion crow 0.5 0.6 18 Common gull 0.3 0.2 19 Fieldfare 0.3 0.1 20 Long-tailed tit 0.2 0.9 21 Wren 0.2 0.3 22 Song thrush 0.2 0.2 23 Rook 0.2 0.2 24 Pheasant 0.2 0.2 25 Great spotted woodpecker 0.2 0.2 |
Toch maar even precies opgezocht (voor Engeland)quote:Op woensdag 3 april 2013 16:07 schreef Kentoet het volgende:
Wanneer vliegen de meeste mezen uit dan?
Van sperwers weet ik dat de meesten op Koninginnedag met de eileg zijn begonnen en dat ze 40 dagen de eieren bebroeden. Dan blijven de jongen nog zo'n 4 weken op het nest.
Dat betekent dat van ongeveer begin juni tot rond begin juli de jongen gevoerd moeten worden.
Het synchroniseert inderdaad netjes met elkaar. Hoe kon het ook eigenlijk anders, want in de natuur past alles altijd zo mooi in elkaar. Mijn brainwave was dus incorrectquote:Op woensdag 3 april 2013 16:33 schreef Kentoet het volgende:
Ik denk zelfs dat ze voor een groot deel van afhankelijk zijn van de net uitgevlogen mezen en mussen. Makkelijke prooien en in overvloed. En in het begin zorgt het mannetje voor alle prooiaanvoer, het vrouwtje gaat later pas meehelpen. Dat is hard werken voor dat kleine mannetje.
Ik zie dat jouw cijfers van de sperwer in Engeland wel verschillen van de Nederlandse. Hier heeft op 30 april gemiddeld genomen het overgrote deel van de sperwers al eieren en die incubation wijkt ook af.
Nee, maar ik ben ook al 13 jaar weg uit NL. Goed boek?quote:
Theorieën bedenken over hoe en waarom van vogels is tofquote:Op woensdag 3 april 2013 16:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het synchroniseert inderdaad netjes met elkaar. Hoe kon het ook eigenlijk anders, want in de natuur past alles altijd zo mooi in elkaar. Mijn brainwave was dus incorrect
[..]
Nee, maar ik ben ook al 13 jaar weg uit NL. Goed boek?
Heb je ook kunnen zien welke vogeltjes dat ophalen?quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:52 schreef computergirl het volgende:
Lente en nestbouw is nu eindelijk begonnen: de kluwen poezenhaar die ik had opgehangen is al tot de helft gereduceerd
tot nu toe heb ik alleen een pimpelmees gezien, de pluisjes zitten in een garde die aan mijn balkonkast hangtquote:Op dinsdag 9 april 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heb je ook kunnen zien welke vogeltjes dat ophalen?
Dus de pimpjes zijn al aan het bouwen! Mooi gedaan die bal met kattenhaar!quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
tot nu toe heb ik alleen een pimpelmees gezien, de pluisjes zitten in een garde die aan mijn balkonkast hangt
[ afbeelding ].
Hoe lang hangt dat er al? Leuk dat ze het weten te vinden!quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:07 schreef computergirl het volgende:
Ja ze zijn er dol op gek genoeg, vorig jaar ook al zo'n succes.
toch wel 3 weken nu denk ik. Ik zie de laatste paar dagen eigenlijk ook pas de voorraad slinken, er komt op zich altijd wel veel klein spul op het balkon voor het voer dat er hangtquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe lang hangt dat er al? Leuk dat ze het weten te vinden!
Dat moet het mannetje zijnquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:11 schreef computergirl het volgende:
Edit: net zag ik weer een pimpje, vloog er vandoor met een bol pluis bijna zo groot als zijn buik![]()
Even een update hierover: "mijn" pimpelmees zingt nu ook af en toe een ander liedje. Geen idee wat het betekent maar het heeft vast iets te maken met andere hormonen enzoquote:Op dinsdag 9 april 2013 08:47 schreef SeLang het volgende:
Sinds gisteren zingen diverse pimpelmezen opeens een ander riedeltje! Ik zie in mijn logboek dat ik vorig jaar op 23 maart hetzelfde constateerde. Geen idee wat dat precies betekent... Of "mijn" pimplemees nu ook anders zingt heb ik nog niet kunnen vaststellen maar ik ga er vandaag op letten.
Het is ook al interessant om te zien of er haar wordt opgehaald voor andere nestjesquote:Op zaterdag 13 april 2013 13:29 schreef Greys het volgende:
Oh wat een goed idee zeg dat haar in die garde!
Ik ga eens kijken of ik ook zoiets kan doen vanmiddag.
Misschien dat er dan na al die jaren ook eens een vogel in mijn kastje gaat zitten
Ideaal voor een camquote:Op maandag 15 april 2013 15:35 schreef Greys het volgende:
Wel een nest merels in het kozijn van mijn wc raampje gehad.
Haha ja had leuk geweest. Al was het niet zo'n mooi sprookje uiteindelijk.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.IT'S GREYSIE IT'S PARTY
Standaard hier, ik haal momenteel handenvol met haar uit onze border collies. Hoppa, zo de feeder in.quote:Op zaterdag 13 april 2013 13:29 schreef Greys het volgende:
Oh wat een goed idee zeg dat haar in die garde!
Ik ga eens kijken of ik ook zoiets kan doen vanmiddag.
Misschien dat er dan na al die jaren ook eens een vogel in mijn kastje gaat zitten
Ook de 2e lading poezenbontjes is nu helemaal op. Er liggen een stel babymeesjes er warm en comfortabel bij binnenkortquote:Op dinsdag 9 april 2013 09:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
tot nu toe heb ik alleen een pimpelmees gezien, de pluisjes zitten in een garde die aan mijn balkonkast hangt
[ afbeelding ].
Leuk!quote:Op maandag 15 april 2013 20:23 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ook de 2e lading poezenbontjes is nu helemaal op. Er liggen een stel babymeesjes er warm en comfortabel bij binnenkort
Bij mij begonnen ze vorig jaar op 24 april aan het nest en het eerste eitje was op 27 april. In Nederland kan die tijd iets anders zijn (ik woon in Engeland). Het lijkt me dat ze bij jou elk moment kunnen beginnen met leggen, maar misschien wachten ze ook nog wel even tot er meer eten (insekten) is.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:39 schreef mindyourstep het volgende:
Leuk topic, mijn pimpelmezen zijn al een week aan het bouwen. Enig idee wanneer het nest eindelijk af is ?
Daar zat ik ook aan te denken ja, maar dat lijkt me nu te laat. Ik laat het maar zoals het is. Wat betreft koolmezen is er overigens nog steeds een kansje dat die die andere box van de pimpelmezen overnemen en dan moeten die opnieuw op zoek...quote:Op donderdag 18 april 2013 00:06 schreef tjoptjop het volgende:
Nog even snel het plaatje eraf halen om de kans op bijv een koolmees te vergroten, of heeft dat nu geen zin meer?
Hoe dicht kom je dan bij het nestkastje? Zolang er een aantal meters tussen jou en het kastje is zou ik gewoon lekker buiten gaan zitten en ondertussen in de gaten houden of ze het kastje blijven bezoeken. Blijven ze opeens weg dan ben je waarschijnlijk teveel een storende factor en ga je weer naar binnen. Maar de kans is groot dat ze je aanwezigheid na een eerste voorzichtigheid gewoon accepteren.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:19 schreef mindyourstep het volgende:
In hoeverre kan je een nestkast 'verstoren' . Ik heb pimpelmezen in mijn kast, vermoedelijk leggen ze al eieren omdat ik ze al een paar dagen niet meer zie slepen met nestmateriaal. Maar nu het weer mooier wordt wil ik af en toe wel graag buiten zitten..
Daar ben ik pas sinds kort ook achterquote:Op donderdag 18 april 2013 10:25 schreef SeLang het volgende:
Het is hetzelfde als je in het bos loopt: alle vogeltjes vliegen in de eerste instantie weg. Maar als je op de zelfde plaats blijft staan/ zitten dan komen ze gewoon weer terug omdat ze zien dat je geen bedreiging bent (zolang er een voor hun comfortabele afstand is).
Volgens mij paren ze in dezelfde periode dat ze eieren leggen, al weet ik dat niet zeker...quote:Op vrijdag 19 april 2013 10:16 schreef mindyourstep het volgende:
Hmm ik dacht dat ze al eieren aan het leggen waren maar vanmorgen gebruikten ze het stokje van de nestkast om te paren
Leuk!quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:56 schreef tjoptjop het volgende:
Niet uit een nestkastje, maar vandaag wel gewoon al ganzenkuikens gezien. Bikkels want het is verre van warm.
Tof! Maar maak je geen zorgen over nestmateriaal want dat vinden ze echt wel!quote:Op maandag 22 april 2013 18:37 schreef zoldernerd het volgende:
Naar aanleiding van deze reeks heb ik een paar weken terug ook een nestkastje opgehangen; en nadat ik een tijdje de hoop opgegeven had (de hele winter de tuin VOL met vogels en nu allemaal weg??) zie ik de laatste paar dagen pimpelmeesjes in en uit mijn nestkastje vliegen! Ik ben echt helemaal gelukkig nu.![]()
Ze verzamelen ook takjes en zo en brengen die dan naar het nestkastje. Ze zijn alleen wel een beetje dom, omdat ik echt te vaak zie dat ze een tak naar binnen willen krijgen die te groot is voor het gat.![]()
Hebben jullie nog tips voor nestmateriaal wat ik in de tuin kan leggen? De kat verhaart niet erg dus dat werkt niet (tevens een oud beestje dat nog geen meter hoog kan springen dus ook geen bedreiging voor de meesjes).
Ik vind het gewoon zo dom van ze dat ze iedere keer met takjes aan komen zetten die niet door het gaatje heen passen.quote:Op maandag 22 april 2013 18:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof! Maar maak je geen zorgen over nestmateriaal want dat vinden ze echt wel!
Inmiddels al wat tekenen van leven of zijn ze definitief verkast naar de buren?quote:Op maandag 22 april 2013 19:13 schreef SeLang het volgende:
"Mijn" pimpelmezen brachten helemaal geen takjes binnen maar vooral heel veel mos, wat gras en wat fluffy spul zoals haar en veertjes.
Mijn kastje is al dagen niet meer bezocht en ik zie ze steeds naar het kastje van de buren vliegen.quote:Op maandag 22 april 2013 19:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Inmiddels al wat tekenen van leven of zijn ze definitief verkast naar de buren?
Het NIOO (Nederlands Instituut voor Ecologie) doet al lange tijd onderzoek naar de koolmezen/pimpelmezenpopulatie in onder andere de bossen bij Arnhem. Zie onder anderen hier. Super interessant project. Ik vermoed dat die nestkast binnen dit project valt.quote:Op maandag 1 april 2013 20:40 schreef computergirl het volgende:
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
[ afbeelding ]
Een tweede lichting is ongebruikelijk hier in Engeland dus daar ga ik niet vanuit. Enige kans lijkt me als het nest om één of andere reden mislukt in de beginfase (bijvoorbeeld een andere vogel pikt het in) en ze proberen het opnieuw. Ik weet trouwens niet in hoeverre de territoria van koolmezen en pimpelmezen elkaar overlappen...quote:Op dinsdag 23 april 2013 09:08 schreef Sodium het volgende:
Wat ongelooflijk jammer dat de pimpelmeesjes voor het kastje van de buren lijken te kiezen... Dat is echt pech hebben. Is er nog hoop voor een tweede lichting misschien, later dit jaar?
Dat gaat hem dus wordenquote:En anders inderdaad maar gewoon vakantie gaan vieren tussen de vogeltjes en de vleermuizen (bat-detector!).
Toen er bij mij vorig jaar werd overnacht toen ruimden ze de poepjes zelf op. Ik heb daar ook video van hoe ze met een poepje naar buiten vlogen. Toen ik afgelopen najaar het (mislukte) nest eruit haalde was het kastje verder vrijwel schoon van binnen.quote:Hier weinig nieuws. Ik heb nog altijd een overnachtende pimpelmees in het nestkastje. Een paar weken geleden had ik het nestkastje uitgebaggerd, maar inmiddels is het alweer een behoorlijke troep daarbinnen. Ik zou er niet willen slapen![]()
Dat laatste heb ik hier ook gezien. Mede daarom dacht ik dat een nestje wel een done deal was. Maar het is dus het vrouwtje dat beslist, niet het mannetje...quote:Elke avond, voor zonsondergang (nu rond kwart over acht) vliegt de betreffende pimpelmees aan, gaat in de struiken onder het nestkastje zitten, zet het blauwe kruintje op en laat met verbaal geweld weten dat het nestkastje de zijne/de hare is. Daarna volgt een korte pauze om eventuele indringers de kans te geven te vluchten en dan vliegt 'ie naar binnen. Hij/zij weet het territorium goed te bewaken. Laatst nog werden twee koolmezen niet zachtzinnig verjaagd.
Ik denk dat zodra er een nest met eieren (of jongen) is de band met de nestlocatie zo sterk is dat er aardig wat voor nodig is voordat ze het nest afdanken. Maar vorig jaar ontmoette ik iemand die onderzoek had gedaan naar pimpelmezen en die vertelde mij dat pimpelmezen er wel om bekend staan dat ze nesten vaak afdanken (wat mij dus ook is overkomen). In jouw geval ging het dan om een koolmees, misschien dat die meer nestvast zijn. Ik zou in elk geval geen risico's nemen als het mijn nest was.quote:Ik lees uiteraard mee in dit topic (want: leuk), maar de tijd om te reageren ontbreekt. Wat ik wel tof vind om te lezen, is dat bij meerdere nestkastjes in dit topic de nestbouw begonnen is. Vorig jaar begonnen mijn koolmeesjes rond eind maart met het bouwen van hun nest. De exacte datum zou ik terug kunnen vinden in het vorige deel van deze reeks. Het nest was na twee of drie dagen af en snel daarna legde het vrouwtje het eerste ei. Vervolgens kwam er elke ochtend een eitje bij (7-9 dagen lang). En ergens eind mei kwamen de jongen uit. Huisgenoten wisten te vertellen dat de voederperiode erg cool was. Er werd af en aan gevlogen met rupsen, insecten en ander eten en elke keer wanneer pap- of mam-koolmees in de buurt kwam van het nestkastje, begonnen de kleintjes kabaal te maken. Zover ik heb begrepen is op één koolmeesje na, het hele nest uitgevlogen.
Over het algemeen waren mijn koolmezen niet erg gevoelig voor verstoring. Zelfs wanneer het terras onder het nestkastje gebruikt werd, vlogen pap- en mam-koolmees gewoon in en uit. Zolang je niet continu met je neus bovenop de nestkast zit of de nestkast van de gevel haalt, vinden ze het wel best.
Ja dat soort dingen zijn prachtig om te zien!quote:Op woensdag 24 april 2013 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Gisteren hier ook wat moois gezien. Een stuk of 6 kieviten waren als een gek een buizerd aan het opjagen, constant vlak langs hem vliegen en anderszins acrobatische taferelen om hem maar weg te krijgen (ging van weiland gebied naar woongebied). Al kreeg ik de indruk dat hij al reeds toegeslagen had, er zat iets in z'n klauwen maar het was te ver weg om te kunnen zien wat het precies was.
Tof om te zien
Mijn pimpelmees is niet zo opruimerig, geloof ik. De hoop uitwerpselen op de bodem van de nestkast groeit met de week. De bodem is helemaal bruin. Brrrr.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toen er bij mij vorig jaar werd overnacht toen ruimden ze de poepjes zelf op. Ik heb daar ook video van hoe ze met een poepje naar buiten vlogen. Toen ik afgelopen najaar het (mislukte) nest eruit haalde was het kastje verder vrijwel schoon van binnen.
[..]
Jonge merels zijn inderdaad superschattig. Maar wel lelijk! Zo'n veel te grote snavel, amper een staart te zien, knullige manier van vliegen... Hier afgelopen week ook een jonge merel gespot. Ik was verbaasd. Het kon al rondvliegen, maar werd nog door z'n ouders in de gaten gehouden + gevoed. Dat beestje heeft het volgens mij dan niet makkelijk gehad, aangezien we tot nog korte tijd geleden best bar weer hadden.quote:Op woensdag 24 april 2013 23:18 schreef zoldernerd het volgende:
[knip, leuk verhaal]
(sorry, geen nestkast verhaal maar ik moest dit toch even kwijt, hahaBaby merels zijn echt verdomd schattig.)
met voederen is het tegenovergestelde juist, altijd zijn de pimpelmeesjes die als haantje-de-voorste als eerste op nieuw voer afkomen. Zijn ook beduidend minder bang dan mussenquote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:18 schreef Sodium het volgende:
Spannende ontwikkelingen SeLang! Ik ben heel benieuwd hoe dit verder afloopt.
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd.
Helemaal waar. Pimpelmezen zijn niet schuw als het op voer aankomt...quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
met voederen is het tegenovergestelde juist, altijd zijn de pimpelmeesjes die als haantje-de-voorste als eerste op nieuw voer afkomen. Zijn ook beduidend minder bang dan mussen
Dit voorjaar dacht ik dat een nestje al een done deal was en dat die kleinere opening zou helpen om het nest te houden omdat ze zich dan misschien veiliger zouden voelen. Maar ik heb geen idee of vogeltjes op die manier "denken"....quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:18 schreef Sodium het volgende:
Spannende ontwikkelingen SeLang! Ik ben heel benieuwd hoe dit verder afloopt.
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd. Is het dan in jouw situatie juist niet slim om de metalen ring rondom de opening volgend jaar te verwijderen? Als pimpelmezen relatief gevoelig zijn voor verstoring en de kat in jouw omgeving toch een verstorende factor is, zou ik juist inzetten op koolmezen.
quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
Zojuist gespot in onze klimop:
[ afbeelding ]
In een ander deel van de klimop zitten deze vriendjes (tortelduifjes):
[ afbeelding ]
Merelsquote:
Leuk!quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat beide het deze winter goed toeven vonden met de vetbolletjes. De meesjes hebben die zich ook goed laten smaken.
Ik heb je filmpjes eens beter bekeken en vind ze enorm interessant. Het typische nestgedrag, de defensieve houding wanneer een ander vogeltje voor de nestkastopening verschijnt. Het blijft natuurlijk jammer dat ze geen nest hebben gebouwd, maar dit beeldmateriaal is toch even zo interessant, wat mij betreft.quote:
quote:Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |