http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)afrukken-nikab.dhtmlquote:Een 30-jarige man heeft van de rechtbank in het Franse Nantes vijf maanden voorwaardelijke celstraf gekregen omdat hij een vrouw de nikab van het hoofd had gerukt. Hij moet haar ook een schadevergoeding betalen.
De vrouw was na het incident drie dagen werkonbekwaam. De Fransman probeerde zijn daden te motiveren door te verwijzen naar het verbod op gezichtsbedekkende kledij in een openbare plaats in Frankrijk, maar daar had het Openbaar Ministerie (OM) geen oren naar. 'De vrouw was het slachtoffer van zwaar geweld en gewone burgers zijn niet gemachtigd om zelf de wet te maken. Anders leven we niet meer in een rechtstaat', aldus het OM.
quote:De vrouw was na het incident drie dagen werkonbekwaam.
Tja, als je je niet lekker voelt, mag je wat mij betreft een paar daagjes onder de lakens kruipen.quote:
Zodra je aan iemand komt is het wat mij betreft geweld.quote:Op donderdag 14 maart 2013 00:37 schreef Elfletterig het volgende:
Goed, hij had dat misschien niet moeten doen, maar "zwaar geweld" is toch wel sterk overdreven zeg. Hij corrigeert ter plekke iemand die iets doet dat strafbaar is....
Er staat niet "geweld", er staat "zwaar geweld". En die kwalificatie vind ik niet overdreven, maar zwaar overdreven.quote:Op donderdag 14 maart 2013 00:46 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zodra je aan iemand komt is het wat mij betreft geweld.
Joh...ze LEEFT letterlijk onder een laken.quote:Op donderdag 14 maart 2013 00:43 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Tja, als je je niet lekker voelt, mag je wat mij betreft een paar daagjes onder de lakens kruipen.
Was je erbij? Heb je toevallig nog fotos of een filmpje? Dan kan ik er ook over oordelenquote:Op donderdag 14 maart 2013 00:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er staat niet "geweld", er staat "zwaar geweld". En die kwalificatie vind ik niet overdreven, maar zwaar overdreven.
Vrouwen intimideren....wie waren daar ook alweer heel bekwaam in?quote:Op donderdag 14 maart 2013 01:42 schreef Aloulou het volgende:
Blijft toch altijd wel apart dat men dit soort zaken vooral durft als er geen man van de dame in kwestie bij in de buurt is. Echt een heldendaad dit, vrouwen intimideren.
Mannen?quote:Op donderdag 14 maart 2013 01:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Vrouwen intimideren....wie waren daar ook alweer heel bekwaam in?
http://www.metrofrance.co(...)s/mmcm!ZHpIVQCwZfLM/quote:On September 12, a man ripped the veil of a woman at the carnival in Nantes. He said he wanted to enforce the law prohibiting the wearing of niqab in public.
Five-month suspended prison sentence. This is the sentence which was sentenced on Wednesday a man was pulled on September 12 the niqab a woman at the carnival in Nantes.
30 years old, the man was charged with "violence because of religious affiliation," as well as giving initially a false identity to police. The judge of the court of Nantes went in the direction of application of the prosecutor, by condemning him to four months in prison suspended for violence and one month for false identity.
He wanted to enforce the law
Designated office, the lawyer said his client "was understood to have committed an offense and expressed regret for the incident." This man, without profession, was also ordered to compensate the victim.
At the time, he explained his particular gesture saying he wanted to uphold the law of 20 October 2010 prohibiting the wearing of a full veil face in a public place. But prosecutors of Nantes had clearly stated that "this woman was the victim of serious violence" and that "ordinary citizens are not empowered to make laws themselves, if there is a rule of law ".
The victim had been prescribed a temporary interruption of work 3 days because of neck pain resulting from the brutal uprooting.
Even over dat eerste stuk. Vind jij dat het normaal is dat mensen met een religie extra bescherming krijgen?quote:Op donderdag 14 maart 2013 07:27 schreef Dagonet het volgende:
google translate van Frans bericht, even in bold de dingen die het AD niet noemt::
[..]
http://www.metrofrance.co(...)s/mmcm!ZHpIVQCwZfLM/
Ze krijgen geen extra bescherming, je krijgt als dader alleen extra straf als dat de aanleiding is voor het geweld. Beetje kromme redenatie...quote:Op donderdag 14 maart 2013 07:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Even over dat eerste stuk. Vind jij dat het normaal is dat mensen met een religie extra bescherming krijgen?
Zoals al gezegd, het is niet het slachtoffer maar de motivatie die aanleiding is voor de strafmaat.quote:Op donderdag 14 maart 2013 07:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Even over dat eerste stuk. Vind jij dat het normaal is dat mensen met een religie extra bescherming krijgen?
Nou, het is niet zachtjes gegaan volgens het franse bericht.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:01 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Zwaar geweld nog wel. Dit is wmb gewoon hetzelfde als een Jood z'n keppeltje van z'n hoofd pakken.
Misschien was er verder wel van serieus geweld sprake, maar dat kan ik niet uit het bericht opmaken.
En motivaties gericht op religie dienen extra te worden gestraft? Hoe zit het met andere motivaties?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zoals al gezegd, het is niet het slachtoffer maar de motivatie die aanleiding is voor de strafmaat.
Vreemde focus heb jij weer, zoals gewoonlijk.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En motivaties gericht op religie dienen extra te worden gestraft? Hoe zit het met andere motivaties?
Hoe weten we dat het motief per se anti-religieus was en niet anti-wet-brekend?
Hoezo is het krom? Hoge strafmaten dienen vaak als afschrikmiddel voor bepaald gedrag. In dit geval dus om mensen af te schrikken iemand aan te vallen om zijn/haar religieuze inslag. Indirect een bescherming voor religieuze mensen. Wat op zich zelf natuurlijk als een prima wet klinkt maar als je iets langer nadenkt kom je al snel tot de conclusie dat het vreemd is dat jij van de overheid extra bescherming en aandacht krijgt als je religieus bent. Alsof het hebben van een religie jou boven anderen stelt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:00 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ze krijgen geen extra bescherming, je krijgt als dader alleen extra straf als dat de aanleiding is voor het geweld. Beetje kromme redenatie...
Maar inhoudelijk heb je niks te melden dus? Daar is de deur.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:13 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Vreemde focus heb jij weer, zoals gewoonlijk.
Is dat geen probleem?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:14 schreef ocho het volgende:
Dat nonnen aangevallen worden en bespuugd( heb ik in Duitsland gezien) dat is dus geen probleem.
Blijkbaar wel in Frankrijk, aangezien het een representatieve democratie is volgens de vertegenwoordigde meerderheid ook dus.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En motivaties gericht op religie dienen extra te worden gestraft?
Dan wordt dit topic een Frans wetsgeleerdheid topic, denk niet dat er hier genoeg experts zitten op het forum om die discussie levendig te houden.quote:Hoe zit het met andere motivaties?
Omdat de rechter het vonnis heeft uitgesproken en deze motivatie dus bewezen achtte?quote:Hoe weten we dat het motief per se anti-religieus was en niet anti-wet-brekend?
Dus als er een topic is over vrouwen in Egypte die worden aangerand begin jij te miepen dat die jochies niet zo zwaar gestraft moeten worden en dat schaarsgeklede vrouwen stiekem heel stom zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar inhoudelijk heb je niks te melden dus? Daar is de deur.
Herkenbare minderheden zijn wellicht kwetsbaarder? Wellicht wordt er zwaarder getild aan geweld gepleegd uit een discriminatoir motief itt een persoonlijk motief om dat het eerstgenoemde besmettelijker is en derhalve een groter gevaar oplevert voor een staat?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoezo is het krom? Hoge strafmaten dienen vaak als afschrikmiddel voor bepaald gedrag. In dit geval dus om mensen af te schrikken iemand aan te vallen om zijn/haar religieuze inslag. Indirect een bescherming voor religieuze mensen. Wat op zich zelf natuurlijk als een prima wet klinkt maar als je iets langer nadenkt kom je al snel tot de conclusie dat het vreemd is dat jij van de overheid extra bescherming en aandacht krijgt als je religieus bent. Alsof het hebben van een religie jou boven anderen stelt.
Nee direct een bescherming voor de sociale rust en vrijheid van religie.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoezo is het krom? Hoge strafmaten dienen vaak als afschrikmiddel voor bepaald gedrag. In dit geval dus om mensen af te schrikken iemand aan te vallen om zijn/haar religieuze inslag. Indirect een bescherming voor religieuze mensen.
Nee, het aanvallen van iemand op basis van ras, geloof, levensovertuiging of sexuele voorkeur stelt jou onder anderen en is dus onderhevig aan zwaardere straffen.quote:Wat op zich zelf natuurlijk als een prima wet klinkt maar als je iets langer nadenkt kom je al snel tot de conclusie dat het vreemd is dat jij van de overheid extra bescherming en aandacht krijgt als je religieus bent. Alsof het hebben van een religie jou boven anderen stelt.
Ook Frankrijk heeft een grondwet met een gelijkheidsclausule, en een clausule die stelt dat de staat neutraal moet zijn richting religie en (dus) geen wetten mag maken waarin iemand op basis van religieuze factoren meer of minder bescherming of meer of minder strafmaat moet krijgen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:17 schreef Deshain het volgende:
[..]
Blijkbaar wel in Frankrijk, aangezien het een representatieve democratie is volgens de vertegenwoordigde meerderheid ook dus.
Dus volgens jou mogen alleen experts hun meningen op een forum uiten anders wordt de discussie niet levendig genoeg? Waarom zou dit iets voor mij betekenen?quote:[..]
Dan wordt dit topic een Frans wetsgeleerdheid topic, denk niet dat er hier genoeg experts zitten op het forum om die discussie levendig te houden.
Wellicht. Maar ik vind dat nogal een conclusie. Rechters denken wel vaker dat een motief overduidelijk was zonder daar adequaat bewijs voor te hebben. Motieven zijn notoir moeilijk vast te stellen namelijk.quote:[..]
Omdat de rechter het vonnis heeft uitgesproken en deze motivatie dus bewezen achtte?
Aan een keppeltje komen is dan ook zwaar geweld, meneertje. Aan een nikab komen ook.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:01 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Zwaar geweld nog wel. Dit is wmb gewoon hetzelfde als een Jood z'n keppeltje van z'n hoofd pakken.
Misschien was er verder wel van serieus geweld sprake, maar dat kan ik niet uit het bericht opmaken.
Dat is voor de Fransen inderdaad geen probleem omdat het in Duitsland gebeurde.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:14 schreef ocho het volgende:
Dat nonnen aangevallen worden en bespuugd( heb ik in Duitsland gezien) dat is dus geen probleem.
Ja, extra straf.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En motivaties gericht op religie dienen extra te worden gestraft? Hoe zit het met andere motivaties?
?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:18 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Dus als er een topic is over vrouwen in Egypte die worden aangerand begin jij te miepen dat die jochies niet zo zwaar gestraft moeten worden en dat schaarsgeklede vrouwen stiekem heel stom zijn natuurlijk.
In plaats van de absurditeit te onderstrepen van hun gedrag.
Nee natuurlijk niet.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:23 schreef ocho het volgende:
Ik heb het over nonnen die lastig gevallen worden, dat vindt je wel oke Guidance?
Dat geloof ik ook wel maar het neemt niet weg dat het een (vrij vieze) praktische oplossing is (in feite symptoombestrijding) waarbij enkele belangrijke principes voor het gemak worden geschonden.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:21 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Herkenbare minderheden zijn wellicht kwetsbaarder? Wellicht wordt er zwaarder getild aan geweld gepleegd uit een discriminatoir motief itt een persoonlijk motief om dat het eerstgenoemde besmettelijker is en derhalve een groter gevaar oplevert voor een staat?
Zoiets denk ik.
Dat is wel heel erg simpel gesteld en daardoor onjuist..quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ook Frankrijk heeft een grondwet met een gelijkheidsclausule, en een clausule die stelt dat de staat neutraal moet zijn richting religie en (dus) geen wetten mag maken waarin iemand op basis van religieuze factoren meer of minder bescherming of meer of minder strafmaat moet krijgen.
Nee hoor, jij stelt alleen de vraag welke motivaties (in Frankrijk) nog meer aanleiding zijn voor de verhoging van de strafmaat. Ik stel alleen dat ik vermoed dat er te weinig experts op het forum rondlopen om je vraag te beantwoorden. Meer niet...quote:[..]
Dus volgens jou mogen alleen experts hun meningen op een forum uiten anders wordt de discussie niet levendig genoeg? Waarom zou dit iets voor mij betekenen?
En toch acht ik een rechter daar bekwamer in dan jou. Lijkt me niet zo'n gekke gedachte toch?quote:[..]
Wellicht. Maar ik vind dat nogal een conclusie. Rechters denken wel vaker dat een motief overduidelijk was zonder daar adequaat bewijs voor te hebben. Motieven zijn notoir moeilijk vast te stellen namelijk.
Jij bent er zo eentje die denkt dat grondwetten direct voor burgers gelden zeker?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:21 schreef Deshain het volgende:
[..]
Nee direct een bescherming voor de sociale rust en vrijheid van religie.
Om southpark te quoten.quote:[..]
Nee, het aanvallen van iemand op basis van ras, geloof, levensovertuiging of sexuele voorkeur stelt jou onder anderen en is dus onderhevig aan zwaardere straffen.
In de uitvoering kan het makkelijk mis gaan in ieder geval.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook wel maar het neemt niet weg dat het een (vrij vieze) praktische oplossing is (in feite symptoombestrijding) waarbij enkele belangrijke principes voor het gemak worden geschonden.
quote:De vrouw was na het incident drie dagen werkonbekwaam.
Want haar hoofd smolt weg of zo?quote:De vrouw was het slachtoffer van zwaar geweld
Maar je hebt geen inhoudelijk tegengas om te bewijzen dat iets "erg simpel is gesteld". Het wachten is op de dag dat jij door jouw overheid gemarteld wordt voor informatie. Dat je roept dat ze ongrondwettelijk bezig zijn en je de reactie krijgt. "Dat is wel erg simpelgesteld, en dus onjuist" waarna ze weer een doek op je gezicht binden en verder gaan met waterboarden.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:27 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg simpel gesteld en daardoor onjuist..
Jij trok in twijfel dat er genoeg rechtsgeleerden aanwezig zijn om een discussie levendig te houden. Dat trok ik vervolgens in twijfel door te stellen dat dat een irrelevant statement is.quote:[..]
Nee hoor, jij stelt alleen de vraag welke motivaties (in Frankrijk) nog meer aanleiding zijn voor de verhoging van de strafmaat. Ik stel alleen dat ik vermoed dat er te weinig experts op het forum rondlopen om je vraag te beantwoorden. Meer niet...
Rechters zijn ook maar mensen. Mensen met politieke voorkeuren die ook vaak ongegronde aannames doen. Voor in zaken zoals dit waarbij maatschappelijke orde en veiligheid soms boven principiėle rechten worden gesteld. Het kan best zijn dat het religieus gemotiveerd was maar dan wil ik weten hoe dat is vast gesteld.en wellicht zij ner fok!-ers die uitgebreidere artikelen in het Frans hebben gelezen die dat even kunnen melden aangezien het AD heel belangrijke contextuele informatie weg laat. (zoals het feit dat de vrouw lichamelijk trauma heeft overgehouden aan de gebeurtenis).quote:[..]
En toch acht ik een rechter daar bekwamer in dan jou. Lijkt me niet zo'n gekke gedachte toch?
Precies.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee, ik ben er zo eentje die er niet wakker van ligt dat iemand meer straf krijgt omdat hij een nikab van iemand aftrekt in plaats van een petje of hoedje.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent er zo eentje die denkt dat grondwetten direct voor burgers gelden zeker?
quote:Om southpark te quoten.
if you want to hurt another human being, you better make damn sure they're the same color as you are
Wat heeft de VS er nou weer mee te maken?quote:Hate crime wetten (zoals ze in de VS genoemd worden) is (zijn in de meeste gevallen) ongrondwettelijk omdat uiteindelijk een gelijkheidsbeginsel wordt geschonden.
Dat werkt toch twee kanten op, de rechter (die hier bekwaam voor is geacht op enig tijdstip) heeft dit geconstateerd. Hoe kan je dat op basis van twee artikeltjes nou anders interpreteren? Zowel positief als negatief.quote:Dat geleuter over "zwaar mishandeld" en "werkonbekwaam" is weer dat typische gehuil waar iedereen zo moe van wordt.
Ja. Dat is wat mij betreft hoe ver een overheid zou moeten gaan waarbij ik accepteer dat het wellicht niet de manier is waarop het werkt, aangezien overheden at the drop of a hat ongrondwettelijke wetgeving aannemen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:36 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Precies.
Men zit aan een moslimmetje en de bekenden steigeren weer met hun stokpaardjes, grijnzend dat ze het uit verband kunnen trekken.
Die vent had gewoon zijn poten thuis moeten houden. Daar is ook de kous mee af.
Blijkbaar is de niqaab zo hard er af getrokken dat ze nekletsel heeft opgelopen. Maar het AD vergat dat even te melden.quote:Dat geleuter over "zwaar mishandeld" en "werkonbekwaam" is weer dat typische gehuil waar iedereen zo moe van wordt.
Mja, ik betwijfel het ten zeerste.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:39 schreef SpecialK het volgende:
Blijkbaar is de niqaab zo hard er af getrokken dat ze nekletsel heeft opgelopen.
O, in dat geval denk ik inderdaad dat jij gelijk hebt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:41 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Mja, ik betwijfel het ten zeerste.
Bij de rechter is alles 10x erger om de uitspraak naar je hand te zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |