abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123958123
Ik heb 10 kilo Wildernisvlees in de diepvries liggen en een groot deel daarvan is rundergehakt.

De huis-tuin-en-keukengehaktbal en macaroni ken ik wel. Maar wat is er nog meer te maken met gehakt?

Ik ben heel benieuwd naar jullie recepten.

En omdat ts begint:

200 gr gehakt
1 rode paprika
200 gr boontjes
1 ui
2 handjes cashewnoten
3 tenen knoflook
2 drinkglazen sweet chilisaus
1 scheut ketjap
1 el paprikapoeder

Ui fruiten, paprika erbij, knoflook erbij, en dan het gehakt erbij en roerbakken. Boontjes erbij en de chilisuas, ketjap en paprikapoeder erdoor roeren. Op een laag vuur laten sudderen tot de boontjes gaar zijn. Cashewnootjes erdoor en serveren met witte rijst.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:35:48 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_123958235
Zoek eens naar de hamburgertopics hier.
pi_123958452
Da's een goeie. Ik heb zelf ook wel een lekker recept liggen ergens, maar hamburgers zijn altijd een goed idee.
pi_123963863
Kruid je gehakt met ui, knof en geroosterd paprikapoeder (of iets anders wat je lekker vindt) en rol het in bladerdeeg. Voor bij de lunch of in plakjes als hapje met een beetje chilisaus... Heerlijk!

Maak koftes door ze lekker pikant te kruiden en een stukje feta in het midden te verstoppen. Op de grill en serveren met wat yoghurt....

Maak een gehaktbrood met blokjes ham en blokjes kaas er door. Af laten koelen: heerlijk op brood!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_123964935
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:35 schreef Tezz het volgende:
Kruid je gehakt met ui, knof en geroosterd paprikapoeder (of iets anders wat je lekker vindt) en rol het in bladerdeeg. Voor bij de lunch of in plakjes als hapje met een beetje chilisaus... Heerlijk!

Maak koftes door ze lekker pikant te kruiden en een stukje feta in het midden te verstoppen. Op de grill en serveren met wat yoghurt....

Maak een gehaktbrood met blokjes ham en blokjes kaas er door. Af laten koelen: heerlijk op brood!
Welke kruiden stop je precies in de Köfte?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 17:02:43 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123965961
Dank Piet, die had ik nog niet gevonden.
pi_123966029
Ik ben nu trouwens cordon blue aan het maken. Maar zonder de ham, want die was op zag ik net. prut.

Gehakt gekruid met peper, zout en heel veel nootmuskaat en een teentje knoflook en een theelepel tomatenpuree. Oude kaas erin en door de semmelbrosel gerold. Ze liggen nu in de pan.
pi_123968865
Gehaktballen.

Per kilo vlees:
- 5 gram zout
- 2 gram fijngemalen peper
- Grote hand gehakte bladpeterselie
- Grote hand gehakte bosui
- 1 fijngehakte rode peper
- Scheut ketjap manis
- 1 ei
- 100 ml water
- Fijngehakte teen knoflook (of twee)

Net zo lang en hard kneden tot de massa aan je vingers blijft plakken. Ballen van +- 200 gram van draaien en 20 minuten op 180 graden hetelucht.
pi_123969272
Waarom water piet? Ik doe dat nooit :P
Ben benieuwd :)
pi_123992305
Ik ben niet piet :P

Door het water voorkom je dat de ballen uitdrogen omdat ze toch vrij lang in de oven zitten. Ik eet zo vaak gortdroge gehaktballen, terwijl het zo makkelijk is. Voor het beste resultaat prik je er trouwens nog een kernthermometer in, runderballen 50-55 graden, half-om-half (lekkerder) = 63 graden.

En gebruik sowieso geen mager gehakt en al helemaal geen tartaar. Ik heb wel eens mensen horen roepen dat ballen van tartaar sappiger zouden zijn, hou op hoor :D
  woensdag 13 maart 2013 @ 02:56:06 #12
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_123992316
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:57 schreef angelfish het volgende:

[..]

Alweer köfte.... iig veel kaneel door t gehakt....

Voor de vette, maar oooh :9~ zo lekkere trek:

Deze zijn zooo goed.... _O_
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_123992319
Hamburgers ook lekker trouwens.

Per kilo:
- 5 gram zout
- 2 gram gemalen peper
- Mespunt nootmuskaat
- Paar ml worcestersaus

Eventueel mosterd, chili, knoflook of andere smaakmakers erbij maar ik hou hamburgers het liefst heel basic. Belangrijkste naar mijn idee om het gehakt zo losjes mogelijk te houden. Gehakt uit de supermarkt is altijd dubbel gedraaid zodat je de stukjes vet niet meer ziet, maar heeft daardoor geen structuur meer. Turkse slagers draaien vaak enkel, of vraag een andere slager om gehakt enkel te draaien (krijg je het ook nog eens vers). Veel lekkerder!
pi_123993004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:57 schreef angelfish het volgende:

[..]

Ik gebruik meestal kaneel, komijnzaad, korianderzaad, peper, paprikapoeder, verse munt en oregano. En zout.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_124007788
Mijn variant op griekse Moussaka

-gehakt roerbakken met ui, knoflook, komijn, kaneel, oregano en tomatenpuree. Ik meng er ook nog wat griekse groene pepertjes doorheen.

-plakjes aubergine bestrooien met zout en even laten liggen, daarna even grillen of bakken in olie.

-courgette (rauw) in plakjes snijden en om en om met de aubergine in de ovenschaal leggen.
-bestrooien met een beetje zout en oregano.
-gehaktmengsel er overheen verdelen

papje maken van griekse yoghurt, feta, een eitje en wat peper, zout en komijn
Dit over het gehakt verdelen.

Naar keuze kun je er dan nog wat geraspte kaas overheen doen.

30-45 min. in de oven op 180 graden
  woensdag 13 maart 2013 @ 18:16:13 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_124045905
quote:
Mijn ouders doen daar wel stukjes gezouten vis door, smaakt prima in combinatie met gehakt.
Wist niet dat dit niet de "originele" versie is.
pi_124047264
Gehaktschotel met aardappels, rode paprika's en kaassaus
Ура для россии
pi_124119895
Mijn favo spaghetti. Voor 2 grote eters of 3/4 normale eters.

Pak spaghetti, merk naar keuze. 250-300 gram gebruiken.
Heinz Pasta Saus, ik zelf zou voor traditional of hot gaan. Bolognese is ook lekker. Deze is voor 1 pan spaghetti wel aan de prijzige kant (2,09 voor 550 ml?) Jumbo heeft ook een heerlijke eigen merk pot, zit net zoveel in maar iets goedkoper. Daarvan prefereer ik de hot variant ;)
500 gram gehakt. lekker veel liefst gemengd/gekruid.
Rode pesto
Pak spaghettigroenten of: prei, paprika trio, rode uitjes, champignons, etc.
knoflookpoeder
chilipoeder
Geraspte kaas
olijven (als je die lust.)

1. Indien je geen snelkokende spaghetti op zet je die van tevoren op. Niet teveel pakken, dat is zonde van de heerlijke saus. Vind ik tenminste.
2. Kruidt indien nodig het gehakt en bak dit rul in olijfolie. Ondertussen snijd je de groente.
3. Is het gehakt mooi bruin van kleur, gooi hier vast wat chilipoeder overheen. Niet teveel.
4. De groente mag erbij, deksel erop en zo zo'n 5 tot 8 minuten laten staan.
5. Als de groente beetgaar is giet je voorzichtig de pot saus leeg en roert deze onder de groente. Laat de saus even 2 minuten op warmen en meng dan 1,5 tot 2 eetlepels rode pesto naar smaak door de saus.
6. Als de spaghetti gekookt is (liefst van te voren al in stukken breken) roer je deze door de saus, gooi er wat geraspte kaas overheen en op smaak maken met een klein beetje knoflookpoeder en chilipoeder... Olijven erbij als je die lust en eet smakelijk!
Waarom angst hebben voor de toekomst? Was het verleden dan zo mooi?!!!
pi_124120043
Ook lekker natuurlijk.. Chili con Carne!!!!

Pak rijst,
Chili-saus naar keuze, kan uit een pakje (honig of AH aanraders) maar je kunt m ook zelf maken.
Bruine bonen
Kidneybonen
Mais
Rode Paprika
Ui
350 tot 500 gram gemengd gehakt.
chilipoeder

1. Zet de rijst op, indien snelkook zet je hem vast klaar om deze later op te zetten.
2. Bak het gehakt rul in olijfolie, en zorg dat er niet te grote brokken in zitten. Ik hak het altijd een beetje klein als het eenmaal mooi bruin is. Snijd ondertussen de rode paprika en ui in kleine stukjes.
3. Voeg de rode paprika en ui toe. Wacht 2 minuten om deze wat mee te laten bakken en voeg dan de bruine bonen, kidneybonen en mais toe.. En roer dit geheel goed door elkaar. Als je snelkookrijst hebt zet je deze nu op.
4. Maak de saus aan met het benodigde water, giet dit voorzichtig in de pan en laat even doorkoken met de deksel op de pan.
5. Na zo'n 5 - 10 minuten op een klein vuurtje is de saus met de groente klaar, je voegt hier flink wat chilipoeder aan toe.... Apart serveren van de rijst en smullen maar!
pi_124120055
En dan heb je nog een pakje van maggi waar sperziebonen, mais, etc met satesaus en gehakt gemaakt worden... Heerlijk!!
pi_124120253
En... Natuurlijk! Lasagne !!

benodigdheden:

Lasagnebladen
Gehakt
Boter
Bolognese Saus, of andere naar smaak
Spinazie a la creme (zorg dat deze al ontdooit is!)
Groenten naar keuze
Geraspte kaas
Bechamelsaus

Vet de ovenschaal in met boter,
Maak van de gesneden groente, spinazie, bolognesesaus, en gehakt een prettig mengseltje dat je laagje voor laagje in de ovenschaal legt, met telkens lasagnebladen er tussen en bovenop de laatste lasagnebladen een flinke portie Bechamelsaus en geraspte kaas... 30 min in voorverwarmde oven op 180gr en smullen maar.

Ik heb al zo;n 3jr geen lasagna meer gemaakt ivm wegdoen vd oven dus voor de zekerheid even op de pakken na checken hoe heet de oven moet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')