Interessante lectuurquote:Op zaterdag 16 maart 2013 15:40 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De zin voor jouw quote is ook al zo veelzeggend.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:13 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat is dan duidelijk, nu alleen nog noemen welke middelen dan zo typisch waren.
Bij elkaar is het precies de standaard reactie van de afgelopen jaren van een renner die doping gebruikt heeft, maar nog niet gepakt was.quote:Ik heb mijn beroep steeds ernstig en op de best mogelijke manier beoefend.
Echt heel veel anders kan je dan ook weer niet doen denk ik.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:35 schreef Wombcat het volgende:
Bij elkaar is het precies de standaard reactie van de afgelopen jaren van een renner die doping gebruikt heeft, maar nog niet gepakt was.
Is Gilbert nu echt zo dom dat 'ie dat niet door heeft?
Arrogantie. Hij nam ook openlijk een coupe dopingquote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De zin voor jouw quote is ook al zo veelzeggend.
[..]
Bij elkaar is het precies de standaard reactie van de afgelopen jaren van een renner die doping gebruikt heeft, maar nog niet gepakt was.
Is Gilbert nu echt zo dom dat 'ie dat niet door heeft?
Meneer sukkelt al twee weken met een verkoudheid maar voelt zich prima, fysiek en mentaal echt lekker in zijn velquote:Een dag voor Milaan-Sanremo is er wat opschudding ontstaan over het oneigenlijk gebruik van cortisonen in het peloton. Zo beweert Argos-renner Koen de Kort dat het loont als een renner zegt dat hij een blessure heeft, zelfs als dat niet zo is. Volgens NRC Handelsblad zijn cortisonen "gemeengoed". NRC noemt ook Lotto-arts Jan Mathieu, maar die ontkent.
NRC laat verschillende renners - ook een aninieme (ex)-Lotto-renner - aan het woord die zeggen dat blessures vaak worden geveinsd om cortisone te krijgen.
De Nederlandse krant confronteerde ook wereldkampioen Philippe Gilbert (ex-Lotto) met die beweringen. "Ik heb mijn beroep altijd ernstig en op de best mogelijke manier uitgeoefend", reageert Gilbert, nu bij BMC.
"Zowel voor, tijdens als na mijn Lotto-jaren heb ik grote koersen gewonnen. De meeste zelfs op mijn - wat men zegt - typische manier. Ik mag hopen dat dat voldoende zegt."
"Ik begrijp de heisa niet", zegt Jan Mathieu bij Sporza over het verhaal in NRC. "Ik ben trots dat ik met Gilbert heb gewerkt en dat heeft niets met cortisonen te maken."
"Ik mag met de hand op het hart zeggen dat ik een cortisonenbehandeling alleen geef en gegeven heb om medische reden. Zo is het trouwens 100% legaal, want het staat niet op de WADA-lijst."
"In mijn praktijk schrijf ik dat bij één op de vier patiënten voor. Cortisone zit in zalf, neusspray, oog- en oordruppels, in veel. Waarom mag een sportman dat dan niet gebruiken op voorschrift?"
"Ik juich wel toe dat de UCI een renner nu acht dagen uit koers houdt na een behandeling met cortisonen. Het is sowieso geen goed idee om te sporten wanneer je bijvoorbeeld een spuit met cortisonen hebt gekregen in je knie."
Wat zijn cortisonen?
Cortisonen zijn ontstekingsremmers. Ze kunnen oraal, intraveneus, intramusculair, rectaal of bijvoorbeeld ook via een zalf of puffer worden toegediend.
Een sporter die last heeft van een ontsteking kan door het gebruik van cortisonen toch blijven sporten. Het geneesmiddel kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij een zitvlakblessure. Daarnaast hebben cortisonen ook een euforisch effect.
Sporters - en dus ook wielrenners - mogen cortisonen alleen gebruiken als ze er een medisch voorschrift voor hebben.
Meneer sukkelt al twee weken met een verkoudheid maar voelt zich prima, fysiek en mentaal echt lekker in zijn velquote:Op zondag 17 maart 2013 05:04 schreef Unstoppable het volgende:
[ afbeelding ]
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/130316_cortisonen
[quote=]Een dag voor Milaan-Sanremo is er wat opschudding ontstaan over het oneigenlijk gebruik van cortisonen in het peloton. Zo beweert Argos-renner Koen de Kort dat het loont als een renner zegt dat hij een blessure heeft, zelfs als dat niet zo is. Volgens NRC Handelsblad zijn cortisonen "gemeengoed". NRC noemt ook Lotto-arts Jan Mathieu, maar die ontkent.
NRC laat verschillende renners - ook een aninieme (ex)-Lotto-renner - aan het woord die zeggen dat blessures vaak worden geveinsd om cortisone te krijgen.
De Nederlandse krant confronteerde ook wereldkampioen Philippe Gilbert (ex-Lotto) met die beweringen. "Ik heb mijn beroep altijd ernstig en op de best mogelijke manier uitgeoefend", reageert Gilbert, nu bij BMC.
"Zowel voor, tijdens als na mijn Lotto-jaren heb ik grote koersen gewonnen. De meeste zelfs op mijn - wat men zegt - typische manier. Ik mag hopen dat dat voldoende zegt."
"Ik begrijp de heisa niet", zegt Jan Mathieu bij Sporza over het verhaal in NRC. "Ik ben trots dat ik met Gilbert heb gewerkt en dat heeft niets met cortisonen te maken."
"Ik mag met de hand op het hart zeggen dat ik een cortisonenbehandeling alleen geef en gegeven heb om medische reden. Zo is het trouwens 100% legaal, want het staat niet op de WADA-lijst."
"In mijn praktijk schrijf ik dat bij één op de vier patiënten voor. Cortisone zit in zalf, neusspray, oog- en oordruppels, in veel. Waarom mag een sportman dat dan niet gebruiken op voorschrift?"
"Ik juich wel toe dat de UCI een renner nu acht dagen uit koers houdt na een behandeling met cortisonen. Het is sowieso geen goed idee om te sporten wanneer je bijvoorbeeld een spuit met cortisonen hebt gekregen in je knie."
Wat zijn cortisonen?
Cortisonen zijn ontstekingsremmers. Ze kunnen oraal, intraveneus, intramusculair, rectaal of bijvoorbeeld ook via een zalf of puffer worden toegediend.
Een sporter die last heeft van een ontsteking kan door het gebruik van cortisonen toch blijven sporten. Het geneesmiddel kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij een zitvlakblessure. Daarnaast hebben cortisonen ook een euforisch effect.
Sporters - en dus ook wielrenners - mogen cortisonen alleen gebruiken als ze er een medisch voorschrift voor hebben.
Dat is niet waar.quote:Op zondag 17 maart 2013 06:08 schreef THEFXR het volgende:
iemand die fit is worstelt niet 2 weken lang met verkoudheid.
Nee, als je met deze temperaturen buiten gaat fietsen kan je enorm verkouden worden, ook als je verder fit bent. Ook als je een vetpercentage hebt als een prof, zit je op, of onder de ondergrens van wat normaal is voor een mens. De weerstand verminderd dan ook.quote:
vandaar die testo spuit erin voor de weerstand.quote:Op zondag 17 maart 2013 07:49 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, als je met deze temperaturen buiten gaat fietsen kan je enorm verkouden worden, ook als je verder fit bent. Ook als je een vetpercentage hebt als een prof, zit je op, of onder de ondergrens van wat normaal is voor een mens. De weerstand verminderd dan ook.
twitter:festinagirl twitterde op zondag 17-03-2013 om 09:47:49Steve de jongh recommended leinders to brailsford #sky reageer retweet
Bij Vitalicio Seguros, niet Mapei. Daar ging hij pas in 2000 voor rijden.quote:Op zondag 17 maart 2013 10:20 schreef marcodej het volgende:
En bij Mapei als totale nobody wereldkampioen worden. Maar specifieke verdenkingen bestaan er toch niet tegen hem?
Dat is toch THFXR van twitter?quote:Op zondag 17 maart 2013 10:20 schreef Steven184 het volgende:
twitter:festinagirl twitterde op zondag 17-03-2013 om 09:47:49Steve de jongh recommended leinders to brailsford #sky reageer retweet
Ik zie weleens nuance bij haar, dus geen enkele overeenkomst.quote:
quote:Gilbert: "Ik reageer niet op sensatiepers"
zo 17/03/2013 - 11:40
Philippe Gilbert laat zich niet uit zijn lood slaan door de berichtgeving over mogelijk cortisonengebruik. "Over een week is deze affaire al weer voorbij."
Lees ook:
Lotto-dokter: "Ik begrijp de heisa niet"
Philippe Gilbert werd druk omringd voor de start van Milaan-Sanremo. Niet enkel omdat hij als wereldkampioen een van de topfavorieten is, maar ook door het cortisonenverhaal dat opdook.
"Ik heb ervaring met dit soort zaken. Vlak voor het WK kwamen er ook al dit soort verhalen naar boven. Over een week is deze affaire al weer voorbij", relativeert Gilbert bij Sporza. "Het is sensatiepers, waar ik niet op wil reageren. Anoniem is ook zo gemakkelijk."
"Ik heb veel steun gekregen, ook van andere renners. Ik vind het niet erg. Ik ben volledig op de race gefocust."
Ze zullen binnen n jaar of 15 als hij aan de schandpaal genageld wordt in elk geval niet kunnen zeggen dat hij destijds het cortisonengebruik ontkent heeft ...quote:"Ik heb mijn beroep altijd ernstig en op de best mogelijke manier uitgeoefend",
Ook steun van andere rennersquote:
Echt raar.quote:Op zondag 17 maart 2013 18:58 schreef marcodej het volgende:
http://sporza.be/cm/sporz(...)s_Gilbert_cortisonen
Interessante woordkeuze van Sergeant.
Dat was toch die lijst waar Rasmussen ook in stond? Kan hij daar niet wat meer over vertellen?quote:Op zondag 17 maart 2013 12:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
En tóch... Denk ik dat zo'n bloedpaspoort/EPO-testen wel wat effect hebben. Als je veel van die oude verhalen leest, dan gingen de meesten gebruiken door eens een Spaanse supermarkt binnen te stappen en te vragen naar EPO. De drempel is nu wel wat hoger; je moet bij een vuile ploeg zitten en aankloppen bij je teamdokter, of je moet direct naar een van de dopingdokteren stappen, wiens netwerken toch met enige regelmaat opgerold worden.
Het jammere alleen is dat mensen als Ballan, Cunego, Santambrogio, Scarponi etc, van wie we weten dat ze klant waren van Nigrelli (Mantova zaak), niet of nauwelijks gestraft worden. Dus zo groot is het risico ook weer niet.
Eigenlijk zegt hij dat cortisonengebruik gemeengoed is in het wielrennen (iedereen gebruikt het) én dat het door de UCI wordt getolereerd (door het onder doktersvoorschrift toe te staan) ...quote:Op zondag 17 maart 2013 18:58 schreef marcodej het volgende:
http://sporza.be/cm/sporz(...)s_Gilbert_cortisonen
Interessante woordkeuze van Sergeant.
hein zei toch tegen dick, dat de renners zich wel moesten preparen, het publiek wil gewoon een race op snelheid zien en niet 15 km/uquote:Op zondag 17 maart 2013 19:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Eigenlijk zegt hij dat cortisonengebruik gemeengoed is in het wielrennen (iedereen gebruikt het) én dat het door de UCI wordt getolereerd (door het onder doktersvoorschrift toe te staan) ...
Dat laatste is eigenlijk nog het ergste ...
Snelheid boeit helemaal niet. Als ze allemaal 5km/u langzamer gaan kan de koers leuker zijn. Renners maken de koers.quote:Op zondag 17 maart 2013 19:40 schreef THEFXR het volgende:
[..]
hein zei toch tegen dick, dat de renners zich wel moesten preparen, het publiek wil gewoon een race op snelheid zien en niet 15 km/u
heintje dacht er anders over, misschien Pat nog de verandering gaat brengenquote:Op zondag 17 maart 2013 20:08 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Snelheid boeit helemaal niet. Als ze allemaal 5km/u langzamer gaan kan de koers leuker zijn. Renners maken de koers.
Dat geloof ik nooit eigenlijk. Ik denk zelfs dat het publiek eerder nog liever de renners wil zien zwalpen op een helling dan ze er aan 35 km/h over vliegen. Daar ligt bv ook de magie van de Koppenberg , de Angliru , en dergelijke.quote:Op zondag 17 maart 2013 19:40 schreef THEFXR het volgende:
[..]
hein zei toch tegen dick, dat de renners zich wel moesten preparen, het publiek wil gewoon een race op snelheid zien en niet 15 km/u
tja, heintje is niet zo goed in marketing.quote:Op zondag 17 maart 2013 21:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat geloof ik nooit eigenlijk. Ik denk zelfs dat het publiek eerder nog liever de renners wil zien zwalpen op een helling dan ze er aan 35 km/h over vliegen. Daar ligt bv ook de magie van de Koppenberg , de Angliru , en dergelijke.
Heeft hij pas bij dat interview met Dione en Gio juist niet gezegd dat het voor het publiek niet uitmaakt dat ze 5 km/h langzamer rijden?quote:Op zondag 17 maart 2013 19:40 schreef THEFXR het volgende:
[..]
zo kennen we hem weer, de spindoctorquote:Op zondag 17 maart 2013 21:06 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Heeft hij pas bij dat interview met Dione en Gio juist niet gezegd dat het voor het publiek niet uitmaakt dat ze 5 km/h langzamer rijden?
logisch ook, er is altijd transfer naar andere sporten toe, van zowel producten als technieken.quote:Op maandag 18 maart 2013 00:38 schreef ThePlaneteer het volgende:
Die attesten uit het wielrennen heb je ook gewoon in schaatsen btw:
http://www.volkskrant.nl/(...)medisch-attest.dhtml
Dit was 2001. 30% had astma, en niemand stelt vragen. Geweldig.
Was het niet Veldkamp die ook regelmatig in interviews liet blijken dat hij inspanningsastma had?quote:Op maandag 18 maart 2013 00:38 schreef ThePlaneteer het volgende:
Die attesten uit het wielrennen heb je ook gewoon in schaatsen btw:
http://www.volkskrant.nl/(...)medisch-attest.dhtml
Dit was 2001. 30% had astma, en niemand stelt vragen. Geweldig.
quote:Op maandag 18 maart 2013 11:07 schreef LeTourdeFrance het volgende:
http://www.nusport.nl/dop(...)ussen-controles.html
Bij Woutje die in de kreukels lag zijn ze dan weer wel langsgeweest.quote:Wout Poels - Vacansoleil-DCM
"23 januari de laatste keer. En daarvoor was het 6 augustus."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |