Als je in het buitenland verteld dat opa en oma betaald worden door de staat om voor de kleinkinderen te zorgen dan verklaren ze je voor gek.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 01:08 schreef arjan1212 het volgende:
was pas een tv programma over de zorg.. daar werd de duitse aanpak besproken.. in duitsland is het normaal dat je familie je gratis verzorgd.. en in nederland moet alles door de staat betaald worden, denk dan aan thuiszorg e.d
Het is sowieso diep triest dat ouders hun kinderen niet zelf verzorgen en opvoeden, noch de staat, noch de grootouders dienen dit te doen. Gewoon de ouders zelfquote:Op vrijdag 8 maart 2013 01:19 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Als je in het buitenland verteld dat opa en oma betaald worden door de staat om voor de kleinkinderen te zorgen dan verklaren ze je voor gek.
Geld verspillen zijn we echt top in![]()
Ben je nu aan het rollen?quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En vermoedelijk heeft de kamer zelf, zonder enige economische studie of achtergrond, het verhaal dat uiteindelijk het meest blijkt te kloppen.
Zeker niet. Economie is een natuurkracht waar je niet aan moet willen sturen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je wou beweren dat economie wel een harde wetenschap is?
Net zo'n onzinnige uitspraak weer.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zeker niet. Economie is een natuurkracht waar je niet aan moet willen sturen.
Absoluut niet. Als mensen vrijwillig met elkaar handelen dan is die economie er als vanzelf. Als je partijen bij wet gaat bevoordelen of reguleren dan verstoor je het natuurlijke proces van de vrije markt.quote:
Dat natuurlijke proces werkt bepaald niet perfect om het maar even mild uit te drukken. Maar goed heb verder geen zin in een discussie met fanatieke gelovige op de vroege ochtend.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Absoluut niet. Als mensen vrijwillig met elkaar handelen dan is die economie er als vanzelf. Als je partijen bij wet gaat bevoordelen of reguleren dan verstoor je het natuurlijke proces van de vrije markt.
De gelovige ben je zelf. Jij gelooft in maakbaarheid en ik absoluut niet. Je weet helemaal niet of het prefect werkt of niet omdat gelovigen als jij het als hun heilige taak zien om zich overal mee te bemoeien. Ik geloof dat de zon elke morgen weer opkomt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat natuurlijke proces werkt bepaald niet perfect om het maar even mild uit te drukken. Maar goed heb verder geen zin in een discussie met fanatieke gelovige op de vroege ochtend.
Het door wetten, vergunningen en regelgeving sturen van de markt. Het manipuleren van de rente.quote:
Oh, maar dat werkt gewoon, erin geloven of niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het door wetten, vergunningen en regelgeving sturen van de markt. Het manipuleren van de rente.
Jij praat hier veel meer richting maakbaarheid dan ik doe. We moeten een extreme richting en dan wordt alles beter, dat is geloven in maakbaarheid in optima forma.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:12 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De gelovige ben je zelf. Jij gelooft in maakbaarheid en ik absoluut niet. Je weet helemaal niet of het prefect werkt of niet omdat gelovigen als jij het als hun heilige taak zien om zich overal mee te bemoeien. Ik geloof dat de zon elke morgen weer opkomt.
Nee gewoon het water van boven naar beneden laten stromen. Ik geloof in de wil van de mensen om te leven.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij praat hier veel meer richting maakbaarheid dan ik doe. We moeten een extreme richting en dan wordt alles beter, dat is geloven in maakbaarheid in optima forma.
Weer wat onsamenhangende zinnetjes van een ware gelovige. Dank voor deze bevestiging.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee gewoon het water van boven naar beneden laten stromen. Ik geloof in de wil van de mensen om te leven.
Wat een versimpeling weer. Nederland heeft juist heel veel vrijwilligers in verg. met de rest van Europa. Komt ook mede door het lage aantal gewerkte uren hier.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 01:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is sowieso diep triest dat ouders hun kinderen niet zelf verzorgen en opvoeden, noch de staat, noch de grootouders dienen dit te doen. Gewoon de ouders zelf
Het ligt er maar aan welk doel je voor ogen hebt. Het geluk van anderen of het versterken van je eigen machtsbasis.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:27 schreef waht het volgende:
[..]
Oh, maar dat werkt gewoon, erin geloven of niet.
Kijk jij denkt geluk van anderen in elkaar te kunnen zetten. Maakbaarheidsdenken pur sang.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan welk doel je voor ogen hebt. Het geluk van anderen of het versterken van je eigen machtsbasis.
Ik denk dat mensen hun eigen geluk kunnen maken.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Kijk jij denkt geluk van anderen in elkaar te kunnen zetten. Maakbaarheidsdenken pur sang.
Maar daarvoor wil je eerst hun hele leven en maatschappij omgooien en afbreken.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen hun eigen geluk kunnen maken.
Die maatschappij van jou is wat de mensen hun geluk juist ontneemt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar daarvoor wil je eerst hun hele leven en maatschappij omgooien en afbreken.
En met jouw grote maakbaarheidsstreven komen we richting utopia?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die maatschappij van jou is wat de mensen hun geluk juist ontneemt.
Ligt eraan of we een ticket naar Somalië boeken of niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En met jouw grote maakbaarheidsstreven komen we richting utopia?
Ik heb geen maakbaarheidsstreven. Au contraire zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En met jouw grote maakbaarheidsstreven komen we richting utopia?
Er van uitgaande dat mensen perfecte rationele robots zijn die beschikking over totale informatie hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Absoluut niet. Als mensen vrijwillig met elkaar handelen dan is die economie er als vanzelf. Als je partijen bij wet gaat bevoordelen of reguleren dan verstoor je het natuurlijke proces van de vrije markt.
Neuh. Gewoon je werk doen en brood kopen. Hoe moeilijk kan dat zijn?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat mensen perfecte rationele robots zijn die beschikking over totale informatie hebben.
Nee, het hele idee van een zelfcorrigerende optimale economie is gebaseerd op die aannames.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Neuh. Gewoon je werk doen en brood kopen. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Maar natuurlijk niet. De enige aanname is dat mensen iedere dag willen eten en een dak boven hun hoofd verlangen en in grote meerderheid ertoe in staat zijn dat voor zichzelf te regelen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nee, het hele idee van een zelfcorrigerende optimale economie is gebaseerd op die aannames.
Dat is gewoon niet waar, de assumpties van het vrije marktdenken zijn dat iedere agent zijn utility wil maximaliseren (en weet hoe dat moet) en dat er vrije informatie is. Onder die voorwaardes zal de markt een perfect equilibrium bereiken. Er zijn genoeg situaties waar die assumpties redelijk waar zijn, dat zijn ook situaties waar de markt het goed doet. Daarnaast zijn er situaties waar die assumpties duidelijk niet op gaan, waar mensen verkeerde keuzes maken, en ingrijpen van een overheid gewenst is (bv veiligheidsregels voor vliegtuigen om maar wat te noemen).quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Maar natuurlijk niet. De enige aanname is dat mensen iedere dag willen eten en een dak boven hun hoofd verlangen en in grote meerderheid ertoe in staat zijn dat voor zichzelf te regelen.
Het is juist een gotspe om te denken dat men het geluk van mensen kan regisseren vanuit een centraal punt. De meeste mensen zijn nog niet eens in staat om voor een vriend juiste verjaardagscadeautje te kopen en het juiste gebakje voor bij de koffie. waarom zou een wildvreemde dan voor jou de juiste keuzes weten te maken over veel complexere zaken?
Waarom zou een vliegtuig alleen maar veilig zijn als de overheid dit garandeert? Zou een luchtvaartmaatschappij onveilige vliegtuigen willen exploiteren met het risico op allerhande claims? Zou een piloot vrijwillig in een vliegtuig stappen als hij er zo mee uit de lucht kan vallen? Er zijn zoveel mechanismen die deugdelijkheid en veiligheid garanderen. Daar is geen overheid voor nodig.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, de assumpties van het vrije marktdenken zijn dat iedere agent zijn utility wil maximaliseren (en weet hoe dat moet) en dat er vrije informatie is. Onder die voorwaardes zal de markt een perfect equilibrium bereiken. Er zijn genoeg situaties waar die assumpties redelijk waar zijn, dat zijn ook situaties waar de markt het goed doet. Daarnaast zijn er situaties waar die assumpties duidelijk niet op gaan, waar mensen verkeerde keuzes maken, en ingrijpen van een overheid gewenst is (bv veiligheidsregels voor vliegtuigen om maar wat te noemen).
Ik begrijp dus niet echt waar je het mee oneens bent. Dat die assumpties onderdeel van het vrije marktdenken zijn? Want dat is een feitelijk iets en dat kun je gewoon opzoeken, of dat die assumpties niet nodig zouden zijn in jouw mening?
quote:Toezicht, een geweldig idee. Dat niemand daar eerder op gekomen is. Want zeg nou zelf, waar zouden we zijn zonder toezichthouders? Stel je eens voor hoe de bankensector er voor zou staan zonder het toezicht van De Nederlandsche Bank. Of hoe hoog de belastingdruk wel niet zou zijn als we geen parlement zouden hebben dat toezicht houdt op de spendeerlust van de diverse ministers. Om maar te zwijgen van het risico dat bijvoorbeeld een Europese Commissie zich autocratisch zou gaan gedragen zonder toezicht door het Europarlement en de regeringen van de lidstaten. Nee, zonder toezichthouders zijn we aan de goden overgeleverd.
Helaas is het antwoord ja op al die vragen. Kijk maar eens die zembla aflevering over ryan air terug waaruit duidelijk blijkt dat zelfs met alle regels vliegtuigmaatschappij(en?) geen probleem hebben met het nemen van risicos voor winstmaximalisatie en piloten zeggen niet in staat zijn veilig te vliegen maar dit toch doen omdat ze geen andere keus hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou een vliegtuig alleen maar veilig zijn als de overheid dit garandeert? Zou een luchtvaartmaatschappij onveilige vliegtuigen willen exploiteren met het risico op allerhande claims? Zou een piloot vrijwillig in een vliegtuig stappen als hij er zo mee uit de lucht kan vallen? Er zijn zoveel mechanismen die deugdelijkheid en veiligheid garanderen. Daar is geen overheid voor nodig.
[..]
Die aflevering van Zembla kwam op mij meer over als een hoax. Een poging van de gevestigde maatschappijen om een concurrent in diskrediet te brengen. Het was dan ook al heel erg snel geen nieuws meer.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:44 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Helaas is het antwoord ja op al die vragen. Kijk maar eens die zembla aflevering over ryan air terug waaruit duidelijk blijkt dat zelfs met alle regels vliegtuigmaatschappij(en?) geen probleem hebben met het nemen van risicos voor winstmaximalisatie en piloten zeggen niet in staat zijn veilig te vliegen maar dit toch doen omdat ze geen andere keus hebben.
Dus ja, vliegtuigmaatschappijen exploiteren onveilige situaties, piloten zelfs als ze er vanaf weten gaan er in mee, en de consumenten weten (wisten) hier niets van af dus konden ook niet (a la marktwerking) een welgeinformeerde keuze maken en hun geld (vraag en aanbod) laten spreken.
Dat is nogal een claim. Enig bewijs om je stelling kracht bij te zetten? Nee, dacht ik al.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die aflevering van Zembla kwam op mij meer over als een hoax. Een poging van de gevestigde maatschappijen om een concurrent in diskrediet te brengen. Het was dan ook al heel erg snel geen nieuws meer.
Ik heb ook geen bewijs gezien die mijn stelling ontkracht.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 19:14 schreef Belabor het volgende:
[..]
Dat is nogal een claim. Enig bewijs om je stelling kracht bij te zetten? Nee, dacht ik al.
Alles wat niet in Paper_Tiger zijn straatje past is niet waar, wat dat betreft zou hij zo een broer van De Grote Leider uit N-K kunnen zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 19:14 schreef Belabor het volgende:
[..]
Dat is nogal een claim. Enig bewijs om je stelling kracht bij te zetten? Nee, dacht ik al.
Maakt niet uit of het een hoax was of niet, het illustreert dat zonder volledige informatie een equilibrium gebaseerd op maximalisatie van utility niet vanzelfsprekend isquote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die aflevering van Zembla kwam op mij meer over als een hoax. Een poging van de gevestigde maatschappijen om een concurrent in diskrediet te brengen. Het was dan ook al heel erg snel geen nieuws meer.
Kijk naar het toezicht van de Nederlandse bank op de bankensector. I rest my case.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 19:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maakt niet uit of het een hoax was of niet, het illustreert dat zonder volledige informatie een equilibrium gebaseerd op maximalisatie van utility niet vanzelfsprekend is
Goed beargumenteerd ook.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 20:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kijk naar het toezicht van de Nederlandse bank op de bankensector. I rest my case.
Dat is niet hoe logica werkt. Dat toezicht nodig is betekent niet dat elk geinstitutionaliseerde toezicht altijd competent en succesvol is.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 20:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kijk naar het toezicht van de Nederlandse bank op de bankensector. I rest my case.
Meh, je snapt/kent het evolutieproces inzake mensen die zich organiseren kennelijk niet en legt lukraak verbanden om je ideaal te onderbouwen. Je moet wat dieper graven.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou een vliegtuig alleen maar veilig zijn als de overheid dit garandeert? Zou een luchtvaartmaatschappij onveilige vliegtuigen willen exploiteren met het risico op allerhande claims? Zou een piloot vrijwillig in een vliegtuig stappen als hij er zo mee uit de lucht kan vallen? Er zijn zoveel mechanismen die deugdelijkheid en veiligheid garanderen. Daar is geen overheid voor nodig.
[..]
Doet niets af aan mijn stelling: Kinderen horen in de eerste plaats verzorgd en opgevoed te worden door hun ouders!quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een versimpeling weer. Nederland heeft juist heel veel vrijwilligers in verg. met de rest van Europa. Komt ook mede door het lage aantal gewerkte uren hier.
Sowieso staat het participatiebeleid op gespannen voet met meer vrijwilligerswerk of mantelzorg.
Het beste toezicht houd je zelf. In een ongereguleerde wereld gaan banken gewoon failliet, stapt uiteindelijk niemand meer in vliegtuigen die uit de lucht vallen en kunnen er geen corporaties ontstaan met 100 duizenden medewerkers. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het kiezen van een bank die voldoende eigen vermogen aanhoudt en vliegtuigen te mijden die als onbetrouwbaar te boek staan en door het ontbreken van patenten kan iedereen toetreden tot de markt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 20:33 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat is niet hoe logica werkt. Dat toezicht nodig is betekent niet dat elk geinstitutionaliseerde toezicht altijd competent en succesvol is.
Daarnaast was dat uberhaupt niet eens het punt. Jij claimde dat een economisch systeem zonder eerder genoemde assumpties zou functioneren, iets wat gemakkelijk met tientalle voorbeelden weerlegd kan worden en waar je met 15 minuten wikipedia-lezen al achter gekomen zou zijn.
Maar als je liever in je onkundige libertarische droom blijft leven, ga je gang. Het is ondertussen wel duidelijk dat je weinig problemen hebt met onwetend overkomen en geen intenties hebt om je kennis te vergroten. Het meest economische voor mij is dus om je verder te negeren
Nee. Evolutie is een proces van vooruitkijken.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 20:38 schreef waht het volgende:
[..]
Meh, je snapt/kent het evolutieproces inzake mensen die zich organiseren kennelijk niet en legt lukraak verbanden om je ideaal te onderbouwen. Je moet wat dieper graven.
Wat een onzin, evolutie is zoveel als het trekken van lessen uit het verleden (waarop wordt aangepast) om de toekomst beter voorbereid tegemoet te treden.. Die lessen ken jij klaarblijkelijk niet. Of je kent ze wel en wil gewoon een totaal andere samenleving creëren gebaseerd op jouw ideeën (hetgeen weer indruist tegen het geleidelijke evolutieproces).quote:Op zaterdag 9 maart 2013 11:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Evolutie is een proces van vooruitkijken.
Aan het einde van de laatste IJstijd bleken de Wolharige Neushoorn en De Mammoet, die zich beiden zo goed hadden aangepast aan de bittere koude, niet in staat zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Zij stierven uit.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 12:02 schreef waht het volgende:
[..]
Wat een onzin, evolutie is zoveel als het trekken van lessen uit het verleden (waarop wordt aangepast) om de toekomst beter voorbereid tegemoet te treden.. Die lessen ken jij klaarblijkelijk niet. Of je kent ze wel en wil gewoon een totaal andere samenleving creëren gebaseerd op jouw ideeën (hetgeen weer indruist tegen het geleidelijke evolutieproces).
De schone energie revolutie windmolens zonnepanelen elektrische auto's !!quote:Op zaterdag 9 maart 2013 13:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Aan het einde van de laatste IJstijd bleken de Wolharige Neushoorn en De Mammoet, die zich beiden zo goed hadden aangepast aan de bittere koude, niet in staat zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Zij stierven uit.
Verfijningen in een systeem gaan geleidelijk voor echte veranderingen is altijd een ramp nodig. WOII zorgde er de vorige keer voor dat men uit de crisis kwam. Ik ben benieuwd welk shock en awe we deze keer krijgen....
Sorry, dit is complete bullshit. Interessant dat de luchtvaart aan bod komt hier, want ik zal laatst te denken dat deze sector eigenlijk één van de weinige is waar marktwerking wel degelijk goed werkt. Ik werk zelf ook in de luchtvaart, dus ik klink misschien biassed, maar laat het me uitleggen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:44 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Helaas is het antwoord ja op al die vragen. Kijk maar eens die zembla aflevering over ryan air terug waaruit duidelijk blijkt dat zelfs met alle regels vliegtuigmaatschappij(en?) geen probleem hebben met het nemen van risicos voor winstmaximalisatie en piloten zeggen niet in staat zijn veilig te vliegen maar dit toch doen omdat ze geen andere keus hebben.
Dus ja, vliegtuigmaatschappijen exploiteren onveilige situaties, piloten zelfs als ze er vanaf weten gaan er in mee, en de consumenten weten (wisten) hier niets van af dus konden ook niet (a la marktwerking) een welgeinformeerde keuze maken en hun geld (vraag en aanbod) laten spreken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |