Dat kan niet. Zolang er verschillen bestaan tussen de opbrengsten van investeringen per land zal het voor de lagere rendement landen altijd voordeliger zijn leningen aan te bieden aan de landen met hogere rendementen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar stel nou eens dat binnen dat gesloten systeem dat de wereld heet alle subsystemen op dezelfde manier als Nederland redeneren (wat ze ook doen, elk land leent), wat dan?
Daarvoor moet je wel een Keynesiaans beleid hebben. Aangezien dat in de jaren zeventig afgedankt is gingen PvdA en VVD tijdens Paars II onder het mom van de 'Nieuwe Economie' (met de gedachte dat die eeuwig zou groeien) geld uitgeven alsof de economische cyclus verleden tijd was.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:58 schreef CafeRoker het volgende:
Leuk artikel. Gaan we ook weer bezuinigen en aflossen als het beter gaat? Zo ja, waarom hebben we dat dan niet in het verleden veel en veel meer gedaan?
En ik vind het wensdenken dat het deze keer anders zal gaan. Los daarvan heb ik de heren in het artikel ook echt 0,0 aandacht hieraan zien besteden wat er op wijst dat dit blijkbaar niet eens ook maar leeft. Dat haal ik ook deels uit het feit dat ze bij de afweging of staatsschuld uitmaakt ook vooral lijken de kijken naar de hoogte van de rente met de daarbijhorende -lage- rentekosten.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:21 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Daarvoor moet je wel een Keynesiaans beleid hebben. Aangezien dat in de jaren zeventig afgedankt is gingen PvdA en VVD tijdens Paars II onder het mom van de 'Nieuwe Economie' (met de gedachte dat die eeuwig zou groeien) geld uitgeven alsof de economische cyclus verleden tijd was.
De gedachte dat politici zich altijd niet kunnen inhouden en teveel uitgeven vind ik een brevet van onvermogen. Met de juiste budgetmechanismen moet het wel te doen zijn.
Het is inherent aan de democratie. Je pleegt als partij electorale zelfmoord als je in goede tijden extra hard contracyclisch aan het bezuinigen slaat.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:21 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
De gedachte dat politici zich altijd niet kunnen inhouden en teveel uitgeven vind ik een brevet van onvermogen. Met de juiste budgetmechanismen moet het wel te doen zijn.
Nee, het is inherent aan een monetaristische politiek waarbij men het zoet wil herverdelen. Op het moment dat er tijdens Paars II teveel uitgegeven werd geloofde PvdA en VVD al niet meer in Keynes. Waarom zouden ze dan tegen-cyclisch gaan bezuinigen?quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is inherent aan de democratie. Je pleegt als partij electorale zelfmoord als je in goede tijden extra hard contracyclisch aan het bezuinigen slaat.
en dus?quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:54 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Nee, het is inherent aan een monetaristische politiek waarbij men het zoet wil herverdelen. Op het moment dat er tijdens Paars II teveel uitgegeven werd geloofde PvdA en VVD al niet meer in Keynes. Waarom zouden ze dan tegen-cyclisch gaan bezuinigen?
Dus is het beter van het monetarisme af te stappen, aangezien het grotere crises veroorzaakt dan het Keynesianisme. Je ziet nu toch ook hoe sturend het monetarisme werkt op het budget, geen reden om te veronderstellen dat een tegen-cyclisch beleid ook niet deugdelijk vast te leggen is.quote:
Dit punt valt toch wat uit de toon, aangezien je die in het eerste deel van je post juist weerlegt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 02:05 schreef Shreyas het volgende:
3) Die 3% door de EU ingesteld is er met een reden, dus die behoor je niet te overschrijden (ik vind 3% nog behoorlijk trouwens)
En vermoedelijk heeft de kamer zelf, zonder enige economische studie of achtergrond, het verhaal dat uiteindelijk het meest blijkt te kloppen.quote:Op donderdag 7 maart 2013 11:47 schreef Sloggi het volgende:
Zet tien economen in één kamer en je hebt elf verschillende meningen.
Doorgaans is dat degene die het meest blijkt overeen te komen met hun eigen politieke overtuiging.quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En vermoedelijk heeft de kamer zelf, zonder enige economische studie of achtergrond, het verhaal dat uiteindelijk het meest blijkt te kloppen.
Korten op uitkeringenquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Deze heren hebben helemaal gelijk. Maar ik zie het niet gebeuren dat de overheid de uitkeringen kort en vervolgens extra wegen/kantoren/etc gaat kopen. Terwijl dat wel het beste zou zijn.
Misschien is de wrange waarheid wel dat we ons geen lage criminaliteit kunnen veroorloven. Ook dat is een luxe die niet vanzelfsprekend is namelijk.quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Korten op uitkeringen![]()
![]()
Meer criminaliteit![]()
![]()
![]()
Verzekeringspremies omhoog.quote:Op donderdag 7 maart 2013 18:11 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Misschien is de wrange waarheid wel dat we ons geen lage criminaliteit kunnen veroorloven. Ook dat is een luxe die niet vanzelfsprekend is namelijk.
Je leest hier even overheen:quote:Op donderdag 7 maart 2013 15:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Deze heren hebben helemaal gelijk. Maar ik zie het niet gebeuren dat de overheid de uitkeringen kort en vervolgens extra wegen/kantoren/etc gaat kopen. Terwijl dat wel het beste zou zijn.
quote:. ‘Ik zeg niet dat de overheid moet lenen voor consumptieve uitgaven, zoals uitkeringen. Díe uitgaven moeten daadwerkelijk met inkomsten zijn gedekt. Maar zij mag wél lenen om te investeren. Dat doen gezinnen om een huis te kopen, dat doen bedrijven om een fabriekshal neer te zetten, dus waarom zou de overheid dat niet doen? Het opvallende is dat de politiek dat verschil tussen investeren en consumeren niet meer maakt. Het is voor haar één pot nat, of de overheid nu leent om te investeren in een Deltaprogramma dat Nederland klimaatbestendig maakt of om de kinderbijslag te betalen. Dat is in de beeldvorming allemaal geld waarvan Kamp zegt dat we meer uitgeven dan er binnenkomt. Dat is dus economisch primitivisme.’
Volgens mij heeft hij dat juist wel gelezen maar zegt hij dat dat in de praktijk echter nooit zal gaan gebeuren.quote:
Klopt, ik heb mijn post aangepastquote:Op donderdag 7 maart 2013 08:15 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dit punt valt toch wat uit de toon, aangezien je die in het eerste deel van je post juist weerlegt.
Dan verlies je de verkiezingen.quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat zou er gebeuren als je als politicus voorstelt om keihard te gaan hakken in de zorg en in de uitkeringen om het vrijgekomen geld zinvol te investeren in bijv. infrastructuur, duurzame technologieën of onderwijs? Ik denk dat je dat hooguit volhoudt totdat bij de eerstvolgende berekening van de koopkrachtplaatjes iedereen moord en brand schreeuwt.
De vraag is alleen, hoe komt het dat deze uitgaven in Nederland zo veel harder stijgen dan in de rest van Europa? Is bijvoorbeeld de zorg in Duitsland en het VK zoveel slechter dan in Nederland, zo niet hoe komt het dan dat het daar wel goedkoper kan?quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij dat juist wel gelezen maar zegt hij dat dat in de praktijk echter nooit zal gaan gebeuren.
Als je bijv. naar de statistieken kijkt, dan schieten de consumptieve uitgaven van de Nederlandse overheid als een raket de lucht in, ongehinderd door de crisis. Ze zijn de afgelopen pakweg 10 jaar harder gestegen dan in welk ander West-Europees land dan ook.
Maar dat willen we. De hardst stijgende consumptieve overheidsuitgave is de zorg, en volgens mij bleek uit peilingen ook dat kiezers dit een van de belangrijkste onderwerpen vonden. Maar alleen omdat niemand wil dat het pakket wordt uitgekleed of dat de premies omhoog gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |