Feit is dat met zo'n uitspraak als in dit geval - 2 jaar- geen enkel recht doet aan het slachtoffer en nabestaanden, zou ik haast neigen om daarvoor te pleiten.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Mee beslissen is iets anders als gehoord worden, het kan natuurlijk niet vervallen tot slachtofferrechtspraak. Dan kun je de hele toko wel opdoeken en gewoon weer terug naar zelfrecht invoeren.
Voor de nabestaanden is er geen recht meer te halen maar alleen verdriet te verwerken. Daar zal geen hoge straf iets aan verminderen. Het gaat nu over de mate van schuld bij dit ongeluk, daar gaat het over.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:26 schreef poepa het volgende:
[..]
Feit is dat met zo'n uitspraak als in dit geval - 2 jaar- geen enkel recht doet aan het slachtoffer en nabestaanden, zou ik haast neigen om daarvoor te pleiten.
Zo'n rechter moest zich doodschamen en even in de plaats stellen als het zijn eigen zoon betrof...
Valt wel mee, sommige politici gooien dat soort fabels graag de media in omdat ze er zelf baat bij hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:17 schreef poepa het volgende:
[..]
Ik heb geen hekel aan Teeven. Het is een antwoord op "het volk is het dadergeknuffel een keer zat."
En let wel: de wetgever (onze democratisch gekozen volksvertegenwoordigers dus) hebben met de eerder genoemde wetswijziging juist beoogd dat roekeloos rijgedrag met fatale afloop zwaarder bestraft zou gaan worden, waarbij er meer oog is voor het leed dat nabestaanden wordt aangedaan. Hoe krom. Jouw opmerking bevestigt nog eens hoe wereldvreemd sommige rechters (en hun pleitbezorgers) zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 01:27 schreef TheThirdMark het volgende:
Hier ben ik wel mee eens. Voornamelijk met de hoeveelheid rechters in Nederland die de ballen verstand hebben van slachtoffers en hun leed. Het nieuwe parket Slachtofferhulp hield laatst een bijeenkomst voor 64 rechters en OvJ. Slechts 4 ervan snapten dat een familie compleet ontwricht wordt na een misdrijf. De andere 60 zeiden, letterlijk, dat de families zich niet moesten aanstellen.
Misschien was "blinde adoratie" inderdaad niet de juiste woordkeuze. Je komt bij vlagen namelijk zo wereldvreemd over dat het woord "identificatie" beter op z'n plaats is. Je identificeert je met wereldvreemde rechters die volgens hun bizarre maatstaven en gedachtenpatronen straffen opleggen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 07:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat je dit uit je duim zuigt.
Natuurlijk maken rechters fouten. Doorgaans straffen ze te zwaar, maar bij bepaalde delicten ook weer te licht. Het overgrote deel van de veroordelingen is onterecht (dat wil niet zeggen dat de verdachte onschuldig is, maar men gaat nogal vaak te kort door de bocht uit tijdsgebrek).
Jouw kritiek daarentegen deel ik niet omdat deze gewoon gebaseerd is op onbegrip en gebrekkige feitenkennis.
Dat jij dat laatste vertaalt in blinde adoratie is bewust woorden verdraaien van jouw kant om mij buitenspel te willen zetten, maar eenieder die de moeite neemt om het draadje door te nemen zal zien dat je dat gewoon uit je duim zuigt.
Je hebt zat inhoudelijke argumentatie gehad en het enige wat je dan roept is 'ja, maar ik ben het er niet mee eens'. Nou is dat laatste wel waar, maar het is niet relevant.
Enig idee hoeveel verdriet het doet bij de nabestaanden als de dader er met een lichte straf vanaf komt? Ik begrijp dat alleen de gevoelens van de dader een rol mogen spelen?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:31 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Voor de nabestaanden is er geen recht meer te halen maar alleen verdriet te verwerken. Daar zal geen hoge straf iets aan verminderen. Het gaat nu over de mate van schuld bij dit ongeluk, daar gaat het over.
Het is namelijk geen opzet geweest, maar een verwijtbaar gedrag waarmee helaas een dodelijk ongeluk is gebeurt. Ik vind het iets anders als het opzet was.
Voor nabestaanden is er nooit een straf hoog genoeg. En ik begrijp dat het nu lijkt alsof hij er mooi vanaf komt, maar ik zou niet in zijn schoenen willen staan.
Ik zeg net dat het verdriet er toch zal zijn, ook al zou je hem ophangen aan een boom. En nee natuurlijk zijn de gevoelens van de dader niet van doorslaggevend belang, dat is logisch. Maar hem vervolgens enorme straffen opleggen voor een daad die uiteindelijk door roekeloosheid heeft plaatgevonden heeft mijn inziens weinig nut of effect op het geheel van omstandigheden. Als je dat meerekend en het schuldgevoel en besef van de ernst van zijn gedrag, plus de opgelegde gevangenisstraf dan denk ik dat het al met al geen lichte straf is in zijn totaliteit.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:54 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel verdriet het doet bij de nabestaanden als de dader er met een lichte straf vanaf komt? Ik begrijp dat alleen de gevoelens van de dader een rol mogen spelen?
Teeven is dus het domme antwoord op een domme vraag.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:17 schreef poepa het volgende:
Ik heb geen hekel aan Teeven. Het is een antwoord op "het volk is het dadergeknuffel een keer zat."
Ik niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:19 schreef poepa het volgende:
Ik zou het gewoon terecht vinden als het slachtoffer en/of nabestaanden gewoon mogen meebeslissen in de strafmaat.
Je neemt wel erg kritiekloos zijn toch best ongeloofwaardige opmerking voor waar aan...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:37 schreef Elfletterig het volgende:
En let wel: de wetgever (onze democratisch gekozen volksvertegenwoordigers dus) hebben met de eerder genoemde wetswijziging juist beoogd dat roekeloos rijgedrag met fatale afloop zwaarder bestraft zou gaan worden, waarbij er meer oog is voor het leed dat nabestaanden wordt aangedaan. Hoe krom. Jouw opmerking bevestigt nog eens hoe wereldvreemd sommige rechters (en hun pleitbezorgers) zijn.
Daar ga je al de mist in... Door te denken dat jouw mening de mening van iedereen is. Nou... nee. Bepaald niet!quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:47 schreef Elfletterig het volgende:
Daar waar iedereen de wenkbrauwen fronst,
Oh nee, ik vergat DonJames inderdaad... - De mening van bijna iedereen, inclusief het OM.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar ga je al de mist in... Door te denken dat jouw mening de mening van iedereen is. Nou... nee. Bepaald niet!
En dan beschuldig jij mij van wereldvreemd zijn...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
Oh nee, ik vergat DonJames inderdaad... - De mening van bijna iedereen, inclusief het OM.
Als je alleen telegraaftokkies in je omgeving hebt kan ik me voorstellen dat je dat denkt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Oh nee, ik vergat DonJames inderdaad... - De mening van bijna iedereen, inclusief het OM.
Het OM bestaat uit Telegraaftokkies, dus?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je alleen telegraaftokkies in je omgeving hebt kan ik me voorstellen dat je dat denkt.
Ik durf te wedden dat de meeste officieren jou ook de oren wassen als jij met jouw onzinnige gebrabbel over de rechtspraak aankomt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:49 schreef Elfletterig het volgende:
Het OM bestaat uit Telegraaftokkies, dus?
Nee, dat staat er niet. Zoals gewoonlijk lees je weer niet wat er staat. Als ik jou was zou ik daar eens wat aan proberen te doen, want je hebt het elke keer weer mis.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het OM bestaat uit Telegraaftokkies, dus?
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier eigenlijk bij, want ik kan het mij niet voorstellen dat 60 van de 64 rechters roepen dat families zich niet aan moeten stellen na blootstelling aan een misdrijf.
Ik was erbij in Amsterdam toen het nieuwe Parket Slachtoffer Hulp zich presenteerde. Grootste deel daar vond het overbodig.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier eigenlijk bij, want ik kan het mij niet voorstellen dat 60 van de 64 rechters roepen dat families zich niet aan moeten stellen na blootstelling aan een misdrijf.
En daar waren 64 rechters aanwezig? Wanneer was dat precies?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:25 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
[..]
Ik was erbij in Amsterdam toen het nieuwe Parket Slachtoffer Hulp zich presenteerde. Grootste deel daar vond het overbodig.
Rechters en OvJ. Eind November vorig jaar.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
En daar waren 64 rechters aanwezig? Wanneer was dat precies?
Proef ik nu dat jouw stelling dat 60 stuks letterlijk gezegd hebben dat de families van slachtoffers zich niet zo aan moeten stellen een bijzonder vrije vertaling is van hetgeen zich daar heeft afgespeeld?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:25 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik was erbij in Amsterdam toen het nieuwe Parket Slachtoffer Hulp zich presenteerde. Grootste deel daar vond het overbodig.
dat zegt men ook wel eens over de politiekquote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat de meeste officieren jou ook de oren wassen als jij met jouw onzinnige gebrabbel over de rechtspraak aankomt.
Ik spreek ze nog wel eens. Over het algemeen verstandige mensen met een genuanceerde mening. Niet zelden worden ze op zeker moment rechter overigens.
Niet op fok...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 17:55 schreef Life2.0 het volgende:
dat zegt men ook wel eens over de politiek
Maar minderwaardig ten opzichte van rechters...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat de meeste officieren jou ook de oren wassen als jij met jouw onzinnige gebrabbel over de rechtspraak aankomt.
Ik spreek ze nog wel eens. Over het algemeen verstandige mensen met een genuanceerde mening. Niet zelden worden ze op zeker moment rechter overigens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |