abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 13:14:55 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_123569118
Na dertien jaar onderzoek heeft het Amerikaanse Holocaust Memorial Museum zoveel mogelijk getto’s, werkkampen en vernietigingskampen tijdens de Tweede Wereldoorlog in kaart gebracht. En alsof het allemaal nog niet verschrikkelijk genoeg was, verbaast het aantal zelfs Holocaustgeleerden.
De resultaten van het enorme onderzoek zijn gisteren gepubliceerd in de krant The New York Times. NRC-correspondent in de VS, Guus Valk, twitterde vandaag:

apjvalk Guus Valk

Amerikaanse wetenschappers brengen de Holocaust gedetailleerder dan ooit in kaart http://t.co/3GHJVtMWm6
4 uur geleden
The Holocaust Just Got More Shocking

The Germans had vastly more work camps and ghettos than anyone knew.

Maar liefst 42.500 getto’s en kampen brachten de onderzoekers (letterlijk) in kaart, verspreid over Europa tot aan 1945. Het is vooral dit enorme aantal dat evenveel opzien als afschuw wekt. Hartmut Beghoff, directeur van het Holocaust Memorial Museum, stelt in The New York Times:

“De getallen zijn veel hoger dan wij aanvankelijk dachten. We wisten hoe verschrikkelijk het leven in de kampen en getto’s was, maar deze aantallen zijn ongelooflijk.”

De gedocumenteerde kampen omvatten uiteraard de bekende vernietingskampen als Auschwitz. Maar daarnaast zijn ook de duizenden werkkampen gedocumenteerd, waar gevangenen onder dwang oorlogsmateriaal moesten vervaardigen.

Ook telt het onderzoek de krijgsgevangenenkampen en de centra waren zwangere vrouwen naartoe werden gebracht om onder dwang een abortus te ondergaan of waar hun kinderen na geboorte werden vermoord. De vrouwen werden er niet zelden verkracht door Duitse soldaten.

Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is daardoor veel breder dan de handvol kampen en getto’s die symbool zijn gaan staan voor de misdaden van het naziregime – kampen als Auschwitz en getto’s als dat van Warschau, dat beroemd werd vanwege de opstand daar in 1943. Als er iets blijkt uit het onderzoek dat nu is gepubliceerd, dan is het wel dat deze kampen slechts het topje van een reusachtige ijsberg waren.

De onderzoekers schatten dat in totaal tussen de 15 en 20 miljoen mensen gevangen hebben gezeten of zijn omgekomen in alle kampen die zij nu in kaart hebben gebracht.

Ook zijn er in het onderzoek verhalen opgenomen van ex-gevangenen, om een beeld te geven van de verscheidenheid aan getto’s en kampen waar zij tussen tot 1945 gedwongen verbleven.

Zo is er het verhaal van Henry Greenbaum, die niet alleen enkele maanden in Auschwitz verbleef, maar in vijf jaar in totaal maar liefst in vijf kampen en getto’s werd opgesloten: het getto van Starachowice in Polen (hij was toen twaalf) en het werkkamp net buiten die stad, Treblinka, Auschwitz en een kamp bij de chemische fabriek Buna Monowitz en werkkamp Flossenbürg nabij de grens met Tsjechië.

Het onderzoek telt in totaal meer dan 30.000 werkkampen, 1.150 Joodse getto’s, 980 concentratiekampen, duizend krijgsgevangenkampen, 500 bordelen met seksslavinnen en zo’n duizend andere kampen, bijvoorbeeld gebruikt om ouderen en invaliden te vermoorden en vrouwen te aborteren.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ocaust-verder-bloot/

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_123569134
Ziek
pi_123569785
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:27 schreef miera het volgende:

[..]

Is toch waar, pure aandachttrekkerij
Jouw post inderdaad.

Goed, ontopic. Schuilt het nieuwe in de omvang, of waren die seksslavinnen bijvoorbeeld helemaal onbekend tot nu toe?

Blijft ziek om te lezen allemaal.
pi_123569838
quote:
9s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:31 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Jouw post inderdaad.

Goed, ontopic. Schuilt het nieuwe in de omvang, of waren die seksslavinnen bijvoorbeeld helemaal onbekend tot nu toe?

Blijft ziek om te lezen allemaal.
Gewoon, ik word boos als mensen zeggen dat de holocaust niet bestond of niet zo erg was

doen ze gewoon om aandacht te trekken
pi_123569870
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:32 schreef miera het volgende:

[..]

Gewoon, ik word boos als mensen zeggen dat de holocaust niet bestond of niet zo erg was

Ik ben ook wel eens boos, maar dan wil ik de mensen waar ik boos op ben niet in vernietigingskampen.

Dat is meer iets voor Hitler. :P
  zondag 3 maart 2013 @ 13:56:31 #6
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_123570787
Eigenlijk zouden ze zich best wel mogen schamen dat dit nu pas naar buiten komt.
pi_123570912
ik heb wel eens gehoord dat de holocaust verzonnen is. wat denk jij hiervan ts? :P
pi_123571039
Waar blijft het interactieve kaartje?
"Pools are perfect for holding water"
pi_123571185
quote:

[..]

En?

Aandachtstrekkers moeten in vernietigingskampen?

Zelfs Adolf Hitler zelf zo zoiets hebben van "nou nou, een beetje agressieve oplossing, alten we het nog eens overdenken"
  zondag 3 maart 2013 @ 14:08:27 #10
155387 Martinello
Pretty, Pretty, Pretty Good
pi_123571316
Iedere keer dat je denkt dat het niet erger kan, kan het dus blijkbaar toch weer erger. Hoe meer je leest, ziet en hoort over de Shoah, hoe erger en onbegrijpelijker het wordt. Onvoorstelbaar.
Just remember, it’s not a lie if you believe it.
  zondag 3 maart 2013 @ 14:09:42 #11
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_123571399
Het is ook wel heel makkelijk om mensen die de holocaust ontkennen aandachtstrekkers te noemen, er zijn genoeg mensen die dat gewoon echt denken.
pi_123571689
quote:

[..]

En toch heb je er zat tussen zitten die het goed kunnen beargumenteren. Denk dat jij in een discussie met hen zo uitgeluld bent.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_123571747
Dus eigenlijk toch wel terecht dat Israel zich zo gedraagt, die mensen hebben het vroeger ook erg moeilijk gehad.
  zondag 3 maart 2013 @ 14:22:37 #14
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_123571979
In dit topic was ook al een goede leestip: C&H / Leestip over de Einsatzgruppen
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_123572161
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:17 schreef Adames het volgende:
Dus eigenlijk toch wel terecht dat Israel zich zo gedraagt, die mensen hebben het vroeger ook erg moeilijk gehad.
U maakt voor het eerst kennis met de Holocaust?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_123572304
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

U maakt voor het eerst kennis met de Holocaust?
nee, maar nu het erger is dan gedacht vind ik wel dat Israel meer recht van spreken heeft
pi_123572379
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:17 schreef Adames het volgende:
Mja ik vind dit dus een kul-argument. Vooral omdat de meeste mensen die het hebben overleefd nu niet meer leven.
pi_123572406
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:29 schreef Adames het volgende:

[..]

nee, maar nu het erger is dan gedacht vind ik wel dat Israel meer recht van spreken heeft
Waarom? De mensen die er nu wonen zullen de holocaust amper bewust hebben meegemaakt, of in ieder geval zullen ze een kleine minderheid vormen. Ik mag me ook niet gedragen als een lul omdat mijn opa dingen heeft meegemaakt die erg zijn.

Dit is tevens geen inhoudelijk oordeel over de situatie rondom Israel enzo.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_123572430
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:29 schreef Adames het volgende:

[..]

Ja, want op basis van wat we hiervoor wisten viel het allemaal wel mee natuurlijk.

En op welk vlak heeft Israël precies meer recht van spreken?
  Overall beste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 14:34:11 #20
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_123572521
Niet slecht, op pagina één al Israel betrekken. Benieuwd wanneer de eerste de Nazi's of Hitler erbij sleept.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Trouwste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 14:36:49 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_123572617
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:59 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik heb wel eens gehoord dat de holocaust verzonnen is. wat denk jij hiervan ts? :P
Die is ooit bedacht.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_123572742
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:34 schreef Ulx het volgende:
Niet slecht, op pagina één al Israel betrekken. Benieuwd wanneer de eerste de Nazi's of Hitler erbij sleept.
Nazi's in een topic over de Holocaust. Waanzin inderdaad.
  Overall beste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 14:41:48 #23
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_123572799
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nazi's in een topic over de Holocaust. Waanzin inderdaad.
ja, echt. Godwin. Doodvermoeiend. En dat Israel erbij halen ook. Nederlanders gaan toch ook niet bij elke voetbalwedstrijd of zo zaniken door duitsers gejatte fietsen of zo?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_123572880
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 14:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Die is ooit bedacht.

Er was zelfs een tijdelijk kamp op de Britse kanaal eilanden.

:T
Ура для россии
pi_123573063
ik las op de site van de new york times dat er ook 500 bordelen voor duitse soldaten waren
die tellen ze ook mee ofzo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')