Het wordt in onze gemeente aangeboden door Centrum Jeugd en Gezin, maar het wordt gegeven door MEE. De cursus heet: "Wij zijn er ook nog!"quote:Op maandag 4 maart 2013 11:02 schreef trui het volgende:
dat is inderdaad heel fijn nieuws! door wie wordt die brusjescursus aangeboden?
Je loopt tegen een heleboel dingen aan, maar nu mag je er even langs lopenquote:Op woensdag 6 maart 2013 08:29 schreef trui het volgende:
tnx.
we hebben de doktersverklaring binnen en het verhaal van zo'n eventueel pasje toch maar wel even eerlijk besproken met Cato & Willem. ze vonden 't vooral erg leuk nieuws dat we dan niet overal in de rij hoeven. al ging Cato meteen wel zuchten en steunen van "ja die hersenen van mij, pfff!!".
Misschien te druk dromen ? Ik heb geen idee maar snap je frustratie wel.quote:Op donderdag 7 maart 2013 18:44 schreef livelink het volgende:
Fijn dat het allemaal gelukt is met de benodigde verklaringen, Trui.
Wij durven het met Job sowieso niet aan om ver te reizen. Dat is wel een issue zo langzamerhand.
En het slapen gaat weer slecht. Hij slaapt nog steeds dankzij de melatonine makkelijk in, maar is steeds vaker om een uur of 04.00 klaarwakker. En dan ga ik uiteindelijk maar met hem naar beneden zodat de rest kan slapen. Voor het huishouden is het wel goed, ik blijk erg productief te zijn 's nachts.
Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om hem geen melatonine te geven, zodat hij 's avonds pas veel later naar bed gaat, maar gek genoeg kan ik er beter tegen om 's nachts met hem wakker te zijn dan de hele avond. Hoe komt dat toch dat autisme en slapen niet altijd een goede combinatie is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M. krijgt morgen haar rapport, blijkbaar hebben ze dat maandag al gezegd op school en daar is ze dan heel erg mee bezig. Ze wist niet meer precies wat het dan was en hoe het eruit zag en... en...
Ik heb wel wat uit kunnen leggen en vandaag kwam ze thuis dat juf het had laten zien. Ze krijgen nieuwe rapporten, juf had blijkbaar de oude en de nieuwe laten zien en nu lijkt het wel ok. Had juf maandag volgens mij beter even kunnen doen.
Ik ben benieuwd hoe het gaat, volgens mij wel ok anders hadden we het wel gehoord. Maandag 10 minuten gesprekje.Fake it till you make it...
goh, ben ik weer in dit topic. Ik heb als juf ervaring met kinderen uit het Leonardo-onderwijs die ook vaak weinig slaap nodig hebben. Ouders kwamen er op een gegeven moment mee dat zij de afspraak hadden dat het kind tussen bijv. 8 en 7 op de kamer was, mocht doen wat hij zelf wilde, en alleen bij noodgevallen naar ouders toe mochten komen. Ze keken uiteraard rond bedtijd nog even en vonden dan vaak de kinderen op hun boek in slaap gevallen, maar het gaf voor ouders zelf zoveel meer rust. En ook voor de kinderen was de "ik moet nu slapen maar ik kan het niet"-druk eraf. Het was wel zo dat de kinderen wat te doen moesten hebben op hun kamertje (bijv lezen).quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:54 schreef livelink het volgende:
Ik ben een beetje huiverig met het 's nachts opnieuw melatonine geven. Hij lijkt geen last te hebben van weinig slaap, dus wie weet heeft hij niet meer nodig?
Zelf kan ik er ook wel goed tegen, Moonah. Het heeft wel iets om 's nachts wakker te zijn, het geeft veel extra tijd en daarmee toch ook rust. Maar vandaag voelde ik wel dat ik moe was.
Wat een gedoe met het rapport, Nijna. Gelukkig is het nu helder.
Heeft Eva niet vrij snel een tv op haar kamer gekregen zodat ze gewoon zichzelf kon vermaken als ze om 4 uur wakker werd?quote:Op donderdag 7 maart 2013 22:18 schreef Twinky het volgende:
[..]
goh, ben ik weer in dit topic. Ik heb als juf ervaring met kinderen uit het Leonardo-onderwijs die ook vaak weinig slaap nodig hebben. Ouders kwamen er op een gegeven moment mee dat zij de afspraak hadden dat het kind tussen bijv. 8 en 7 op de kamer was, mocht doen wat hij zelf wilde, en alleen bij noodgevallen naar ouders toe mochten komen. Ze keken uiteraard rond bedtijd nog even en vonden dan vaak de kinderen op hun boek in slaap gevallen, maar het gaf voor ouders zelf zoveel meer rust. En ook voor de kinderen was de "ik moet nu slapen maar ik kan het niet"-druk eraf. Het was wel zo dat de kinderen wat te doen moesten hebben op hun kamertje (bijv lezen).
Het waren meerdere ouders die dat zelf hadden ontdekt, en op hun eigen manier doorgevoerd (met een klok, of met een getimed lichtje dat aanging op een bepaalde tijd). Misschien ook iets voor jullie?
Kijk, die laatste zin he....quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:54 schreef livelink het volgende:
Zelf kan ik er ook wel goed tegen, Moonah. Het heeft wel iets om 's nachts wakker te zijn, het geeft veel extra tijd en daarmee toch ook rust. Maar vandaag voelde ik wel dat ik moe was.
Hier gaat dat steeds beter, maar dat komt ook omdat Ruben best wel samen kan spelen, ook wel als een ander kindje het wil sturen (kost wel moeite, maar lukt vaak uiteindelijk wel om er samen uit te komen). Hier weten de ouders natuurlijk dat het gaat om een kindje met een rugzak, maar vaak hoor ik juist van ouders dat ze er eigenlijk niets van merken en dat het zo'n heerlijk jong is. Ook van mensen die het gewoon zouden zeggen als het anders is overigensquote:Op zondag 10 maart 2013 21:17 schreef Nijna het volgende:
Hebben jullie nog tips m.b.t spelen met klasgenootjes?
Ik zou M graag wat op weg helpen maar weet niet zo goed hoe. Ze wil wel spelen. Bedenkt met wie maar als dat kindje niet kan dan hoeft t niet meer. Probeert ze niet een ander.
Speelt ze dan met iemand dan gaat ze t liefst haar eigen gang. En ik heb het idee dat ze na een half uur/uur wel genoeg heeft weer even zeg maar.
Moet je het laten gaan? Is er een manier om te helpen? Wat moet je vooral niet doen? En als ze ergens anders spelen. Licht je die ouders dan in? Je wilt toch dat ze je kind zien en niet die stempel zeg maar...
Misschien als het kindje niet kan dan een afspraak voor volgende week maken? Zodat er dan niet weer de onzekerheid is of hij/zij kan?quote:Op zondag 10 maart 2013 21:17 schreef Nijna het volgende:
Hebben jullie nog tips m.b.t spelen met klasgenootjes?
Ik zou M graag wat op weg helpen maar weet niet zo goed hoe. Ze wil wel spelen. Bedenkt met wie maar als dat kindje niet kan dan hoeft t niet meer. Probeert ze niet een ander.
Speelt ze dan met iemand dan gaat ze t liefst haar eigen gang. En ik heb het idee dat ze na een half uur/uur wel genoeg heeft weer even zeg maar.
Moet je het laten gaan? Is er een manier om te helpen? Wat moet je vooral niet doen? En als ze ergens anders spelen. Licht je die ouders dan in? Je wilt toch dat ze je kind zien en niet die stempel zeg maar...
Nijna, ik merk zelf dat het ook erg veel uitmaakt met wie mijn kind speelt. De ene combinatie gaat nu eenmaal wat makkelijker dan de andere. Ik denk dat dat van meer invloed is dan haar leeftijd.quote:
Ja volgens mij ook. Niet wat jij zou doen als je Sally was maar wat jij denkt dat Sally gaat doen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:15 schreef Nijna het volgende:
Maar volgens mij gaat het niet om wat Sally, doet, maar wat je als lezer voor antwoord geeft.
Een niet-autistisch kin zal dit sneller snappen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:10 schreef Brighteyes het volgende:
Maar een niet-autistisch kind zou toch ook in de mand kijken? Want daar heeft hij hem zelf ingestopt. Ik zou het eerder paranoia vinden als iemand er bijvoorbaat al vanuit zou gaan dat de bal verplaatst is.
Of mis ik nu ook het punt?
het gaat om het feit dat je als kijker meer informatie hebt dan Sally, en dat je je daar bewust van bent. dus je weet 'ik weet nu dat de bal daar niet meer ligt, maar Sally weet dat nog niet'.quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:10 schreef Brighteyes het volgende:
Maar een niet-autistisch kind zou toch ook in de mand kijken? Want daar heeft hij hem zelf ingestopt. Ik zou het eerder paranoia vinden als iemand er bijvoorbaat al vanuit zou gaan dat de bal verplaatst is.
Of mis ik nu ook het punt?
Ah ok, nu snap ik het.quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:19 schreef trui het volgende:
[..]
het gaat om het feit dat je als kijker meer informatie hebt dan Sally, en dat je je daar bewust van bent. dus je weet 'ik weet nu dat de bal daar niet meer ligt, maar Sally weet dat nog niet'.
Nee Livelink, geen sorry!!!! Laat dit iig de plek zijn waar je ongegeneerd en ongeremd je frutraties kunt uiten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:59 schreef livelink het volgende:
Een hoop frustraties, ik weet het. Maar het moest er even uit. Sorry voor de warrigheid, maar ik ben ook zo boos om alles.
Geen Sorry en ik vind je warrigheid wel meevallen. Boos wel, maar ook wel heel goed voor te stellen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:59 schreef livelink het volgende:
Een hoop frustraties, ik weet het. Maar het moest er even uit. Sorry voor de warrigheid, maar ik ben ook zo boos om alles.
Dat idd! En hoewel ik het 100 keer liever andersom zou zien, het begrip IRL en hier niet, maar toch hoop ik dat je je gesteund voelt door het feit dat men hier wel snapt dat het niet een situatie is die maakbaar is door jullie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 20:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nee Livelink, geen sorry!!!! Laat dit iig de plek zijn waar je ongegeneerd en ongeremd je frutraties kunt uiten.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fake it till you make it...
Mijn zoon heeft SI (sensorische integratiestoornis, hetgeen betekent dat er een verstoorde prikkelverwerking is). Hij heeft (oa) heel veel behoefte aan prikkels in de mond. Sinds een poosje heeft hij een kettinkje dat hij erg prettig vindt om op te sabbelen. Wellicht een idee waar je iets mee kunt. Het was overigens wel even zoeken tot we het goede hangertje gevonden hadden.quote:Op zaterdag 13 april 2013 11:42 schreef Popples het volgende:
Ik hoop gewoon dat ze ons ondersteunen want mijn meubels/keukenspullen/speelgoed/planten enz gaat elke dag in de mond en dat is gewoon niet leuk.
Niet voor haar want ze krijgt telkens op haar kop(helpt niet) maar ook voor ons is het niet leuk meer als je de hele dag moet opletten wat ze in der mond stopt
Ja en er zijn mensen die dan dus denken dat je, doordat je dingen geleerd hebt, je dus geen autisme meer hebtquote:Op zaterdag 13 april 2013 15:22 schreef Chan het volgende:
Huh Popples wat vreemd dat je het niet zou mogen zeggen omdat ze er nog overheen zou kunnen groeien??
Ik hoor van verschillende mensen die er verstand van hebben dat je er beter zo vroeg mogelijk van kunt weten, want hoe jonger, hoe leerbaarder.
Inderdaad...quote:Op zaterdag 13 april 2013 18:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja en er zijn mensen die dan dus denken dat je, doordat je dingen geleerd hebt, je dus geen autisme meer hebt
Dat je genezen bent is natuurlijk onzin, maar rapportages en behandelzaken en dossiers worden natuurlijk na zoveel jaar vernietigd (als je niet in de tussentijd nog steeds in behandeling bent bij die instantie). De vraag is of de diagnose dan daadwerkelijk ook niet meer geldig is.quote:Op zaterdag 13 april 2013 20:16 schreef Nijna het volgende:
[..]
Inderdaad...
Weten jullie dat eigenlijk, heeft zo'n diagnose nog een beperkte houdbaarheid zeg maar?
Volgens de directeur van onze school is het maar 5 jaar geldig (en ben je dan genezen...). Ik heb er eigenlijk een idee van hoe dat zit... Ben er ook verder niet op in gegaan.
http://www.rec-chiron.nl/(...)toornissen_cluster_4quote:Autisme is een evident stabiele stoornis. Het verslag van een dergelijke diagnose kent een geldigheidstermijn van twee jaar. Na twee jaar dient de diagnose herbevestigd te worden door tenminste een psycholoog of orthopedagoog, op basis van minimaal één onderzoeksinstrument. Hiervoor kan een verklaring 'evident stabiel kindkenmerk' (VESK) worden gebruikt. Het format van de verklaring evident stabiel kindkenmerk kunt u hier downloaden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |