abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:46:57 #151
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_123781926
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:32 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

. Ik heb het vermoeden dat de geschiedenisboeken niet zo positief zullen oordelen over de huidige 'leiders'.
Ik heb het vermoeden van wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:48:10 #152
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123781964
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik heb het vermoeden van wel
Hm, waarom?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:48:37 #153
323876 michaelmoore
pi_123781979
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hm, waarom?
banengroei is enorm op het moment
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 maart 2013 @ 11:16:07 #154
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_123782838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Miljardenbezuinigingen schaden economie VS
Say what?
  vrijdag 8 maart 2013 @ 11:37:46 #155
323876 michaelmoore
pi_123783625
quote:
Dat is een aanname, net als, op het jaar 2000 dan gaan alle computers uit of als u niet tekent dan gaat het licht uit.
Dus zegt niets

Op het moment doet de US economie het prima
  vrijdag 8 maart 2013 @ 12:03:12 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123784654
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ehm...nee

Verbetering van het headline werkloosheids percentage komt vooral door een daling van de laborforce, wat grotendeels het gevolg is van mensen die de zoektocht naar een baan hebben opgegeven en dus niet meer meetellen! Je kunt daarom beter kijken naar employment cijfers dan naar unemployment cijfers.

En voor zover er verbetering is komt dat vooral door 55-plussers die gedwongen door financiële nood of door pensioentekorten langer door blijven werken. Zij zijn de enige groep die profiteren, ten koste van de jongere generaties.

De ironie is natuurlijk dat die jongeren massaal op Obama hebben gestemd.

Wat deze cijfers overigens nog verbloemen is dat het profiel van de banen die zijn teruggekomen niet hetzelfde zijn als de banen die zijn verdwenen: de nieuwe banen zijn gemiddeld lager betaalde banen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123786312
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:

De ironie is natuurlijk dat die jongeren massaal op Obama hebben gestemd.

Wat deze cijfers overigens nog verbloemen is dat het profiel van de banen die zijn teruggekomen niet hetzelfde zijn als de banen die zijn verdwenen: de nieuwe banen zijn gemiddeld lager betaalde banen.
Maar denk je dat onder een republikein men wel hoger betaalde banen terug had gekregen, of is het gewoon afgelopen met de beter betaalde banen omdat we die ook allemaal outsourcen naar india en china?
pi_123786975
Al die jongeren krijgen straks de rekening gepresenteerd middels een torenhoge studie en overheids schuld die ze nog decennia lang kunnen gaan terugbetalen in ruil voor een nipte groei en de (tijdelijke) opgepompte 'assets' in bezit van voorgaande generaties . Dat is dus de 'change'.

In principe had het niet uitgemaakt welke president er gekozen was. De onevenwichtigheden zijn simpelweg te groot om eruit te groeien middels slim/gezond langetermijn beleid. Het enige verschil dat er had kunnen zijn is het tijdstip (en omvang) waarop de rekening word gepresenteerd. De huidige politieke elite zal redelijk door hun ambtstermijn heenkomen, maar de geschiedenis zal niet zo gunstig over hen oordelen als de rekening alsnog gepresenteerd word. De huidige 'helden' zijn vaak de toekomstige 'bandieten' en visa versa.

Ik weet nog goed hoe schroder werd afgespiegeld toen hij een gezond hervormingsbeleid doorvoerde waar Duitsland nu zijn vruchten van plukt. Tegenwoordig word hij als 'held' gezien om die reden. het omgekeerde zal vermoedelijk gaan gelden voor Obama.

Schijnbaar is de korte termijn en waan van de dag dusdanig belangrijk voor de gemiddelde burger dat ze de leiders kiezen die ze verdienen. Jammer voor diegene die verder kijken dan een paar jaar, maar die bereiden zich er natuurlijk op een andere manier op voor.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 13:24:38 #159
323876 michaelmoore
pi_123787675
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:07 schreef piepeloi55 het volgende:
Al die jongeren krijgen straks de rekening gepresenteerd middels een torenhoge studie en overheids schuld die ze nog decennia lang kunnen gaan terugbetalen in ruil voor een nipte groei en de (tijdelijke) opgepompte 'assets' in bezit van voorgaande generaties . Dat is dus de 'change'.

In principe had het niet uitgemaakt welke president er gekozen was. De onevenwichtigheden zijn simpelweg te groot om eruit te groeien middels slim/gezond langetermijn beleid. Het enige verschil dat er had kunnen zijn is het tijdstip (en omvang) waarop de rekening word gepresenteerd. De huidige politieke elite zal redelijk door hun ambtstermijn heenkomen, maar de geschiedenis zal niet zo gunstig over hen oordelen als de rekening alsnog gepresenteerd word. De huidige 'helden' zijn vaak de toekomstige 'bandieten' en visa versa.

Ik weet nog goed hoe schroder werd afgespiegeld toen hij een gezond hervormingsbeleid doorvoerde waar Duitsland nu zijn vruchten van plukt. Tegenwoordig word hij als 'held' gezien om die reden. het omgekeerde zal vermoedelijk gaan gelden voor Obama.

Schijnbaar is de korte termijn en waan van de dag dusdanig belangrijk voor de gemiddelde burger dat ze de leiders kiezen die ze verdienen. Jammer voor diegene die verder kijken dan een paar jaar, maar die bereiden zich er natuurlijk op een andere manier op voor.
maar dat is de mondiale schuldencrisis, ik denk dat je beter Bush daarvoor de schuld kan geven dan Obama

en dat de valutaoorlog nu nodig is en al bezig is dat weet iedereen, over tien jaar kost een brood 100 euro
  vrijdag 8 maart 2013 @ 13:25:12 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123787711
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar denk je dat onder een republikein men wel hoger betaalde banen terug had gekregen, of is het gewoon afgelopen met de beter betaalde banen omdat we die ook allemaal outsourcen naar india en china?
Obama heeft natuurlijk wel de ultieme banenkiller voor jonge mensen ingevoerd in de vorm van Obamacare. Veel bedrijven kunnen nu alleen nog maar parttime werkers aannemen en/of oudere werknemers parttime aanhouden in plaats van met pensioen laten gaan ten koste van nieuwe jonge fulltime werknemers. Of het werk outsourcen natuurlijk.

Dat veel van de nieuwe banen "slechtere" banen zijn is inderdaad grotendeels het gevolg van dat men zich uit de markt heeft geprijsd door hoge inflatie. Dingen als R&D kun je makkelijk outsourcen maar hamburger flippers bij de lokale McDonalds kun je niet outsourcen dus dat soort werk blijft.

Overigens zie je dat in de EU ook. Chinese bedrijven sturen laagwaardig assemblage werk naar de goedkopere EU landen (Polen e.d.) om zo aan het vereiste percentage Europese content te voldoen zodat ze importheffingen omzeilen. Op die manier kan het hoogwaardige werk in China gedaan worden. Kijk maar eens even naar het "made in..." stickertje op je flatscreen. Dikke kans dat de eindassemblage in Polen is gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 08-03-2013 13:32:16 ]
Mijn reisverslagen
pi_123787946
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
maar dat is de mondiale schuldencrisis, ik denk dat je beter Bush daarvoor de schuld kan geven dan Obama
Het is zo dat Obama werd opgezadeld met een groot economisch probleem. Hij heeft echter een groot mandaat en momentum gekregen om veranderingen door te voeren. Daar heeft hij geen gebruik van gemaakt, sterker nog hij is doorgegaan met datzelfde beleid op een nog grotere schaal. Een doodzonde imo. De rekening daarvoor word waarschijnlijk in de komende jaren pas gepresenteerd en de opinie over de huidige politieke elite zal dan snel veranderen.

[ Bericht 5% gewijzigd door piepeloi55 op 08-03-2013 13:35:53 ]
pi_123787988
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:25 schreef SeLang het volgende:

Dat veel van de nieuwe banen "slechtere" banen zijn is inderdaad grotendeels het gevolg van dat men zich uit de markt heeft geprijsd ten gevolge van hoge inflatie. Dingen als R&D kun je makkelijk outsourcen maar hamburger flippers bij de lokale McDonalds kun je niet outsourcen dus dat soort werk blijft.
Maar als er bijna geen waarde meer aan producten wordt toegevoegd kun je toch niet alleen aan elkaar maar diensten als hamburgers flippen en inpakken bij winkels verkopen?
  vrijdag 8 maart 2013 @ 13:42:53 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123788508
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar als er bijna geen waarde meer aan producten wordt toegevoegd kun je toch niet alleen aan elkaar maar diensten als hamburgers flippen en inpakken bij winkels verkopen?
Daar zit dan ook een levensgroot probleem.

Er zit nog een ander aspect aan waar je nooit iemand over hoort, namelijk een strategisch aspect. De meeste mensen zijn opgegroeid in een tijd met weinig oorlog en spanningen. Maar als er weer eens een groot conflict/ oorlog uitbreekt met boycots en handelsbeperkingen dat ontdek je tot je grote schrik dat je zelf geen auto's, computers, landbouw machines, etc meer kunt maken.
Mijn reisverslagen
pi_123788774
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar zit dan ook een levensgroot probleem.

Er zit nog een ander aspect aan waar je nooit iemand over hoort, namelijk een strategisch aspect. De meeste mensen zijn opgegroeid in een tijd met weinig oorlog en spanningen. Maar als er weer eens een groot conflict/ oorlog uitbreekt met boycots en handelsbeperkingen dat ontdek je tot je grote schrik dat je zelf geen auto's, computers, landbouw machines, etc meer kunt maken.
Maar onder druk van de rechtse wind en de bijbehorende marktfundamentalisten moesten we alle productie maar laten verplaatsen naar goedkopere plaatsen, en mogen we geen import beperkingen opleggen aan goedkope rotzooi die niet volgens onze arbo en milieu normen geproudceerd wordt omdat dit de vrije markt zou verpesten. Dit is allemaal niet meer dan korte termijn denken en winsten genereren geweest.

Ik ben voor veel meer autarkische maatschappijen.

Dat je als land niet alles zelf produceert daar kan ik nog wel in meegaan, maar het grootscheeps opdoeken van de normale productieunits alleen om korte termijn winsten voor bedrijven omhoog te schroeven en lange termijn verliezen voor de maatschappij en je werkgelegenheid te behalen stoort mij.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 14:00:20 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123789270
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar onder druk van de rechtse wind en de bijbehorende marktfundamentalisten moesten we alle productie maar laten verplaatsen naar goedkopere plaatsen, en mogen we geen import beperkingen opleggen aan goedkope rotzooi die niet volgens onze arbo en milieu normen geproudceerd wordt omdat dit de vrije markt zou verpesten. Dit is allemaal niet meer dan korte termijn denken en winsten genereren geweest.
Je bedoelt eigenlijk dat linkse fundamentalisten marktconforme salarissen tegenhouden en bedrijven daardoor geen keus hebben om ofwel de tent te sluiten ofwel activiteiten te verplaatsen.

Vergeet niet dat het in principe bijna altijd een voorkeur heeft om dingen lokaal te doen want dat heeft heel veel voordelen. Maar de kosten moeten dan wel enigszins redelijk zijn tov de alternatieven.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 14:00:56 #166
323876 michaelmoore
pi_123789299
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:

Hij heeft echter een groot mandaat en momentum gekregen om veranderingen door te voeren. Daar heeft hij geen gebruik van gemaakt
Wallstreet is op een alltime High , de werkloosheid neemt af de huizenmarkt trekt aan wat zeur je nou

Die oorlogen hebben een godsvermogen gekost dat is niet meer en GM is weer de grootste autobouwer ter wereld, zie alles niet zo zwart

Alleen wat iedereen steeds roept Guantanamo is nog niet dicht, daar heeft ie misgekleund

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 08-03-2013 14:06:19 ]
pi_123789555
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je bedoelt eigenlijk dat linkse fundamentalisten marktconforme salarissen tegenhouden en bedrijven daardoor geen keus hebben om ofwel de tent te sluiten ofwel activiteiten te verplaatsen.
Ow we moeten dus gewoon tegen hongerloontjes hier gaan werken en net zoals in china met de 3 generaties familie in 1 huisje gaan wonen. Fijn zeg dat rechtsen graag alle welvaart hier willen inleveren alleen om de korte termijn winsten van bedrijven te rechtvaardigen. :D

Nee bedrijven hebben in Europa en de VS ook zonder de goedkope productie in china altijd normaal kunnen draaien en omdat mondialisering nu de overhand heeft moeten we maar toezien hoe werknemers steeds verder uitgebuit moeten gaan worden alleen voor die korte winsten van die bedrijven, en de neergang van de westerse maatschappijen. Wat een fijne vooruitzichten scheppen die rechtsen toch door het altijd alleen maar voor de bedrijven op te nemen en niet naar het hele maatschappelijke plaatje willen kijken.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 14:13:25 #168
323876 michaelmoore
pi_123789836
Laat die Chinezen maar spijkerbroeken voor 5 euro maken hoor , dan gaan wij wel verder met ASML en de USA met Google, Apple en Microsoft
pi_123789914
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:00 schreef michaelmoore het volgende:
Wallstreet is op een alltime High , de werkloosheid neemt af de huizenmarkt trekt aan wat zeur je nou

Die oorlogen hebben een godsvermogen gekost dat is niet meer en GM is weer de grootste autobouwer ter wereld, zie alles niet zo zwart

Alleen wat iedereen steeds roept Guantanamo is nog niet dicht, daar heeft ie misgekleund
We gaan zien hoe houdbaar het is en welke prijs daarvoor betaald gaat worden. Dat zal niet morgen zijn, maar dat maakt niet zoveel uit als je visie gericht is op de zeer lange termijn. Persoonlijk zie ik de toekomst, mede om deze redenen, juist rooskleurig tegemoet. Je kunt een heleboel leuke dingen doen met een oorlogskasje in dergelijke tijden.
pi_123790349
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:13 schreef michaelmoore het volgende:
Laat die Chinezen maar spijkerbroeken voor 5 euro maken hoor , dan gaan wij wel verder met ASML en de USA met Google, Apple en Microsoft
Ik denk dat je de Chinese R&D en software jongens behoorlijk onderschat. De spijkerbroeken business is naar Afrika aan het kijken, het wordt te duur in China en de het millieu begint ook een rol te spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sparqq op 08-03-2013 14:30:18 ]
pi_123790473
je kan beter naar samsung kijken. Philips de uitvinder van de tv en de cd-speler, krimpt alleen maar en samsung word steeds groter.

Dat is wel een beetje het verval van europa en de groei van azie
  vrijdag 8 maart 2013 @ 14:38:00 #172
323876 michaelmoore
pi_123790929
In mij huis is nu ALLES samsung, viel me op, dat is nooit zo geweest

zelfs de koelkast en de wasmachine , maar ja ze maken ook zulke goede dingen en echt preiswert zou de Duitser zeggen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 14:45:01 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123791195
Ik ben weleens bij Samsung geweest in Korea. Vreemd bedrijf. Alle werknemers en gasten moeten door een metaaldetector, tassen moeten open, floppies werden geteld (in 2002) etc. En btw, in de kamer waar dat allemaal gebeurde speelde er muziek van Wagner op de achtergrond _O-. Zo bang zijn ze dat iemand IP steelt. Dat heb ik nog bij geen enkel ander bedrijf meegemaakt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 14:59:15 #174
323876 michaelmoore
pi_123791844
Voor alle pessimisten

http://www.telegraaf.nl/d(...)n_verwachting__.html

quote:
vr 08 mrt 2013, 14:37
Banengroei VS fors boven verwachting
WASHINGTON - De werkgelegenheid in de Verenigde Staten is in februari fors sterker toegenomen dan verwacht. Er kwamen, buiten de agrarische sector, 236.000 nieuwe banen bij. Dat maakte het Amerikaanse ministerie van Arbeid vrijdag bekend. Economen rekenden gemiddeld op 165.000 banen.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 15:07:02 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123792199
quote:
Ja en dat wordt volgende maand weer naar beneden bijgesteld, zoals elke maand :')
Mijn reisverslagen
pi_123792265
quote:
Jobs worden omgezet in partime banen om Obamacare te vermijden, dus dan daalt het aantal werklozen wel.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 15:17:55 #177
323876 michaelmoore
pi_123792675
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:08 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Jobs worden omgezet in partime banen om Obamacare te vermijden, dus dan daalt het aantal werklozen wel.
Wallstreet gelooft het anders wel als ik de reactie zo zie.

Maar die zijn niet zo goed op de hoogte als jij uiteraard
  vrijdag 8 maart 2013 @ 15:23:18 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123792882
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Wallstreet gelooft het anders wel als ik de reactie zo zie.
Je bedoelt die tradebots die reageren op een getalletje in de headline dat hoger ligt dan de ingestelde limiet?
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 15:29:53 #179
323876 michaelmoore
pi_123793176
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je bedoelt die tradebots die reageren op een getalletje in de headline dat hoger ligt dan de ingestelde limiet?
Ja de AEX reageert ook positief op deze leugens
pi_123794602
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 15:08 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Exact, even gekopieerd van zerohedge aangezien ik op dit moment de tijd niet heb om in de cijfers te duiken:

quote:
And not unexpectedly, in February according to the Household Survey, the number of full-time jobs declined by 77K from 115,918 to 115,841. The offset: a jump in part-time workers which rose from 27,467 to 27,569, or 102K. Part-time jobs, for those who are unaware, are "jobs" only in the broadest of definitions. "
Als je hiervoor zou corrigeren zit je min of meer op de banengroei die al maanden is. Het kwakkelt dus voort en neemt de participatiegraad af met weer eens 0,1%.

Toevallig heb ik dit gister ook al gepost, dit zag je natuurlijk aankomen:

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 16:08 schreef piepeloi55 het volgende:
USD Revised Unit Labor Costs q/q 4.6%

Obamacare duwt de loonkosten omhoog. Tevens zorgt Obamacare ervoor dat kleinere bedrijven vaste banen omzetten in part time banen om deze kosten te ontwijken en de marges van grotere bedrijven onder druk komen te staan. Dat worden dus goede banencijfers de komende tijd vanuit de kleinere bedrijven, of dat zo positief is is een tweede. Desalniettemin zie ik de koppen: "MKB USA doet mee aan herstel" al voor me.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 16:10:25 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123794930
Wel lachen dat de Fed de QE-kraan straks dichtschroeft vanwege het "succes" op de arbeidsmarkt
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 16:35:16 #182
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123795864
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 16:10 schreef SeLang het volgende:
Wel lachen dat de Fed de QE-kraan straks dichtschroeft vanwege het "succes" op de arbeidsmarkt
Dat is wel ironisch, ja. Misschien kunnen ze een andere definitie gaan hanteren van de werkloosheid om QE infinity toch voort te kunnen zetten :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123811792
quote:
Fitch verlaagt rating Italië naar BBB+

Kredietbeoordelaar Fitch heeft de rating van Italië verlaagd van A- naar BBB+. Het is voor het eerst dat een ratingbureau de kredietwaardigheid van Italië verlaagt sinds de parlementsverkiezingen eind februari. Die hebben geen duidelijke meerderheid opgeleverd in de Senaat.

Fitch ziet tevens negatieve vooruitzichten voor de Italiaanse economie, die zich bevindt in ,,een van de diepste recessies in Europa'', aldus de krant la Repubblica. Eerder hadden de kredietbeoordelaars Standard & Poor's en Moody's Italië al uit de kopgroep van de A-landen gehaald.
Er zal ook nog wel een downgrade volgen van Fitch voor Frankrijk. Frankrijk heeft volgens Fitch nog AAA maar in het geval de omstandigheden verslechteren zal het nog dit jaar overgaan tot een downgrade.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 8 maart 2013 @ 23:35:50 #184
38496 Perrin
pi_123814047
quote:
Namens de pessimisten:
quote:
Record 89,304,000 Americans 'Not in Labor Force' -- 296,000 Fewer Employed Since January

CNSNews.com) - The number of Americans designated as "not in the labor force" in February was 89,304,000, a record high, up from 89,008,000 in January, according to the Department of Labor. This means that the number of Americans not in the labor force increased 296,000 between January and February.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 01:13:24 #185
323876 michaelmoore
pi_123816936
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 23:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Namens de pessimisten:

[..]

klopt

quote:
vr 08 mrt 2013, 23:00
Google schrapt nog 1200 banen bij Motorola
MOUNTAIN VIEW (AFN) -

Google gaat verder snijden in het personeelsbestand van het vorig jaar overgenomen Motorola. Er gaan nog eens 1200 banen weg bovenop de 4000 die zeven maanden geleden al werden geschrapt. Dat schrijven diverse buitenlandse media vrijdag.

Het zou vooral gaan om ontslagen buiten de Verenigde Staten
, in landen als China en India. ,
pi_123819437
quote:
A “Politically Explosive” Secret: Italians Are Over Twice As Wealthy As Germans

Friday, March 8, 2013 at 6:02PM

In December 2006, the ECB established the HFSC network of survey specialists, statisticians, and economists from its own ranks, national central banks of the Eurozone, and statistical institutes. The acronym stood for Household Finance and Consumption Survey. It would collect “micro-level structural information” on household wealth. A massive bureaucratic undertaking. Surveys went out in 2010. Results are now ready. No one in Europe had ever done a survey on that scale before. And no one might ever do it again. Because, in the era of bailouts and wealth-transfers, the results are so explosive that the Bundesbank is keeping its report secret—and word has leaked out why.

The surveys were conducted on a national basis, with each central bank publishing its own report. They would then be combined and summarized by the ECB into a cohesive picture of how wealthy—or how poor—people in various parts of the Eurozone were. A number of countries already published their reports, including Italy and Austria.

What the Austrian National Bank found was not pretty (20-page PDF). The considerable wealth in Austria was very unevenly distributed. The wealthiest 5% owned nearly half of the country’s wealth. Their median wealth was ¤1.7 million in diversified assets. The lower 50% owned only 4% of the country’s wealth. Of them, 83% rented their homes. Their median wealth was a measly ¤11,000 consisting usually of a car and a savings account. That’s half of the people! And 10% had a net wealth of less than ¤1,000.

This unequal distribution of wealth created a huge gap between median income (half the people earned more, the other half less) of ¤76,000 and average income of ¤265,000 (pushed up by a small number of extremely wealthy households). And that’s why some countries don’t even publish average income values. Too much truth would hurt.

Germany’s data is likely to be similar—but the Bundesbank is treating its report like a secret. Because the results are, let’s say, awkward for two reasons. The highly unequal distribution of wealth is one of them. The German government already went through wild gyrations late last year, and now again, over its Poverty Report that exposed some inconvenient facts that were then edited out—something that was leaked immediately, and it caused a ruckus [read.... Censored: Poverty Report in Germany].

Italy is the other issue. But it may be too hot for the Bundesbank to touch. Italy’s report (142-page PDF) finds that median household net wealth has increased 56% since 1991. And from 2008 to 2010, it increased by about 5% annually, despite the crisis!

But the wealth of German households stagnated during much of that time while they paid taxes out of their noses. And now they might learn that Italy’s median household wealth is ¤163,875—while Germany’s is closer to Austria’s, around ¤76,000. Less than half!

“Politically explosive,” sources at the Bundesbank whispered to the FAZ.

These reports show that in some countries, like Italy, where government finances have been in crisis, median household wealth is actually greater than in some financially healthy countries where governments have kept deficits and debts down.

Germany’s federal government only had a minuscule deficit in 2012. But high taxes and the citizens’ greater willingness to pay them—though cheating is a national sport—have over the years extracted a lot of wealth from the people and transferred it to the government. In Italy, people have been more adept at hanging on to their wealth. To the detriment of government finances. Other studies have shown similar trends, but never on such a scale with such detail, and in this “harmonized” and easily comparable manner.

It could stir up a firestorm in Germany. It’s not just jealousy. Strung-out German taxpayers would have to be bamboozled into bailing out the mountain of Italian government debt that the Italians, whose median wealth is twice that of Germans, refused to pay for. It won’t sit well. Not at all. It could become a political nightmare for Chancellor Angela Merkel, who faces an election in a few months and must keep any kind of tumult out of the scenery.

If the report ever sees the light of the day in unvarnished form—not a certainty given the debacle of the Poverty Report—Bundesbank statisticians will be trying to explain away the difference between countries like Italy and Germany. Household wealth is particularly high in countries with high homeownership rates, they will argue. In countries where renting is popular, like Germany, a considerable part of the housing stock is owned by the government and rented out in a subsidized manner. Thus the wealth is public, etc. etc. Because the bailout saga must go on. The messy reality that Germans can’t afford to bail out their richer neighbors must not be allowed to interfere with the grand and glorious saga of the euro.

Bron: The Testosterone Pit
Italianen hebben nauwelijks hypotheekschulden, hun pensioenvoorziening is op vergrijzingsbestendige wijze geregeld en het mediane vermogen per huishouden bedraagt er een dikke 160.000 euro. Hun overheid kampt echter wel met een veel te hoge schuld, maar die zijn ze ondanks hun rijkdom blijkbaar niet bereid zelf te betalen - dat mogen de armere Duitsers en Nederlanders straks weer doen (die de pech hebben dat ze hun overheidsfinanciën nog wel enigszins op orde hebben) als over een paar maanden de Italiaanse overheid dreigt te defaulten.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 08:19:00 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123819518
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 08:01 schreef dvr het volgende:

[..]

Italianen hebben nauwelijks hypotheekschulden, hun pensioenvoorziening is op vergrijzingsbestendige wijze geregeld en het mediane vermogen per huishouden bedraagt er een dikke 160.000 euro. Hun overheid kampt echter wel met een veel te hoge schuld, maar die zijn ze ondanks hun rijkdom blijkbaar niet bereid zelf te betalen - dat mogen de armere Duitsers en Nederlanders straks weer doen (die de pech hebben dat ze hun overheidsfinanciën nog wel enigszins op orde hebben) als over een paar maanden de Italiaanse overheid dreigt te defaulten.
Dit rapport is nieuw maar dat de Italiaanse huishoudens relatief rijk zijn was al langer bekend. Tot nu toe heeft Italië natuurlijk wel netjes meebetaald aan de expliciete bailouts maar heeft geprofiteerd van de door de ECB gefaciliteerde wealth transfers. Die ECB bailouts zijn in feite een sluipende transfer van spaargeld/ pensioengeld uit het noorden naar het zuiden maar bijna niemand schijnt dat in de gaten te hebben.

Het valt te hopen dat er nog meer van dit soort shit naar de oppervlakte komt voor de Duitse verkiezingen. Het ziet er in elk geval naar uit dat Italie tot september regeringsloos blijft en eigenlijk zit ik een beetje te wachten op een staatsgreep in Spanje.
Mijn reisverslagen
pi_123819742
De renteniveau´s dalen, de urgentie de begrotingstekorten terug te dringen lijkt te verminderen. De schuldenbergen worden groter. Ook in de zogenaamd ¨sterke¨ noordelijke lidstaten. Grote landen als Spanje, Italie en Frankrijk komen in steeds groter problemen en die zijn erg groot om te redden.

zaterdag 9 maart 2013 @ 12:00:48 #189
323876 michaelmoore
pi_123822832
Hoe kan het dan dat de rente daalt ??
Zit de ECB daarachter met allerlei trucjes, die ten koste gaan van het Noorden??
http://www.telegraaf.nl/d(...)lie_naar_BBB___.html

quote:
vr 08 mrt 2013, 18:30
Fitch verlaagt rating Italië naar BBB+
ROME -

Kredietbeoordelaar Fitch heeft de rating van Italië verlaagd naar BBB+. Het is voor het eerst dat een ratingbureau de kredietwaardigheid van Italië verlaagt sinds de parlementsverkiezingen eind februari. Die hebben geen duidelijke meerderheid opgeleverd in de Senaat.

Fitch ziet tevens negatieve vooruitzichten voor de Italiaanse economie, die zich bevindt in ,,een van de diepste recessies in Europa'', aldus de krant la Repubblica.
Eerder hadden de kredietbeoordelaars Standard & Poor's en Moody's Italië al uit de kopgroep van de A-landen gehaald
pi_123823539
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
Hoe kan het dan dat de rente daalt ??
Een downgrade leidt niet noodzakelijkerwijs direct tot hogere rentes. Na de downgrade van de US door Fitch bleef de rente nagenoeg gelijk. Financiële onzekerheid en assetbubbels veroorzaken een vlucht in obligaties. Dat drukt de rente niveau´s. De perceptie is dat obligaties het minste risico dragen zelfs tov van cash. De uitspraak van het EFTA inzake het Icesave debacle verergert dit omdat overheden niet langer verplicht zijn uit te keren via het deposito garantie stelsels in het geval het een systemic crisis betreft. Geld op de bankrekening heeft nu defacto een hoger risico dan een staatsobligatie.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 12:46:52 #191
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123824021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 08:19 schreef SeLang het volgende:

Die ECB bailouts zijn in feite een sluipende transfer van spaargeld/ pensioengeld uit het noorden naar het zuiden maar bijna niemand schijnt dat in de gaten te hebben.
Er gaat toch ook geen spaar- of pensioengeld die kant op.

Het kan wel ten koste gaan van de koopkracht van spaar- en pensioengeld, maar dat een ander verhaal.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 12:54:37 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123824217
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:46 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Er gaat toch ook geen spaar- of pensioengeld die kant op.

Nou en of. Nederland en Duitsland hebben nu rentes die te laag zijn als gevolg van het kunstmatig laag houden van rentes ten bate van de zuidelijke landen. Per saldo is dat gewoon een subsidie aan het zuiden die wordt gefinancierd ten koste van noordelijke spaarders en pensioenfondsen. Het is gewoon een overdracht van rijkdom.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 9 maart 2013 @ 13:42:03 #193
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123825323
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nou en of. Nederland en Duitsland hebben nu rentes die te laag zijn als gevolg van het kunstmatig laag houden van rentes ten bate van de zuidelijke landen. Per saldo is dat gewoon een subsidie aan het zuiden die wordt gefinancierd ten koste van noordelijke spaarders en pensioenfondsen. Het is gewoon een overdracht van rijkdom.
Als die rentes te laag zijn zal de markt toch ergens anders een rendement gaan zoeken? Pensioenfondsen kunnen daar dan toch investeren? Er worden genoeg managementfees afgedragen aan de beheerders om ze aan het werk te zetten toch?
pi_123825701
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 08:01 schreef dvr het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat de italiaanse pensioenvoorziening op vergrijzingsbestendige wijze is geregeld, volgens mij hebben ze in italie een volledig omslagstelsel in tegenstelling tot nederland met een gedeeltelijk kapitaaldekking systeem.
pi_123826544
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:56 schreef arjan1212 het volgende:

Hoe kom je erbij dat de italiaanse pensioenvoorziening op vergrijzingsbestendige wijze is geregeld [..]
Lees http://www.omni-online.nl(...)-veranderd%E2%80%99/ of http://www.governo.it/Gov(...)_IV_CONSULTATION.pdf , of google gewoon zelf even.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 14:52:46 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123827072
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:42 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Als die rentes te laag zijn zal de markt toch ergens anders een rendement gaan zoeken? Pensioenfondsen kunnen daar dan toch investeren? Er worden genoeg managementfees afgedragen aan de beheerders om ze aan het werk te zetten toch?
De centrale bank IS de markt tegenwoordig. Als banken onbeperkt geld kunnen lenen tegen een rente die vrijwel nul is dan trekt dat de rendementen van alle andere mogelijkheden omlaag (dat is nu juist de hele bedoeling van de centrale bank). Het zijn communicerende vaten.
Mijn reisverslagen
pi_123830563
http://thematheosolution.com

als ik het goed begrijp wordt er met deze oplossing (bedacht door een nederlander! wie zei dat we geen gidsland meer konden zijn?) een soort virtuele wisselkoers in de eurozone geintroduceerd, waardoor je lonen en prijzen etc per land kunt bepalen, terwijl tussen landen onderling de huidige wisselkoers gebruikt wordt.

nu ben ik geen econoom, dus ik vroeg me eigenlijk af of ik het zo goed begrepen heb, en of dit daadwerkelijk weleens de oplossing voor de crisis zou kunnen zijn?

waarom hebben we hier dan nog niets over gehoord? of zijn er hier mensen die er al wel van gehoord hebben?

anyway, kan iemand me vertellen of ik the matheo solution goed begrepen heb?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:48:32 #198
38496 Perrin
pi_123832948
quote:
19s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:45 schreef dawg het volgende:
http://thematheosolution.com

als ik het goed begrijp wordt er met deze oplossing (bedacht door een nederlander! wie zei dat we geen gidsland meer konden zijn?) een soort virtuele wisselkoers in de eurozone geintroduceerd, waardoor je lonen en prijzen etc per land kunt bepalen, terwijl tussen landen onderling de huidige wisselkoers gebruikt wordt.

nu ben ik geen econoom, dus ik vroeg me eigenlijk af of ik het zo goed begrepen heb, en of dit daadwerkelijk weleens de oplossing voor de crisis zou kunnen zijn?

waarom hebben we hier dan nog niets over gehoord? of zijn er hier mensen die er al wel van gehoord hebben?

anyway, kan iemand me vertellen of ik the matheo solution goed begrepen heb?
Wat is 't verschil met teruggaan naar nationale munten? Heeft de gezamenlijke munt nog enig nut met zo'n wisselkoersmechanisme binnen de euro?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:00:23 #199
323876 michaelmoore
pi_123833254
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat is 't verschil met teruggaan naar nationale munten? Heeft de gezamenlijke munt nog enig nut met zo'n wisselkoersmechanisme binnen de euro?
het voordeel is dat je de secundaire euro munt overal kan gebruiken ter wereld,
Probleem is echter dat het voor landen die een continue depreciërende nationale munt hebben steeds lastiger, zo niet onmogelijk wordt om de euro-schulden af te betalen
pi_123834673
Zoals ik het begrijp moeten prijzen en lonen dan in de nieuwe nationale geldeenheid worden vastgesteld (waarvan de waarde fluctueert) maar wordt alles bijv. bij de kassa gewoon naar euro's omgerekend, waarmee je betaalt.

Ik denk zelf niet dat zoiets werkt. In een land als Roemenië gebeurt juist het omgekeerde: prijzen worden vaak in euro's vastgesteld maar bij de kassa (of bij de maandelijkse afboeking van je bankrekening) wordt het equivalente bedrag in Lei berekend.

In de praktijk zal het in een land als Griekenland natuurlijk erop neerkomen dat een winkelier een bepaald bedrag in euro's vraagt en dat ook dat bedrag wordt betaald (want dat laatste is het idee van die 'oplossing'), en dat de winkelier de administratieve rompslomp krijgt om elke dag nieuwe prijskaartjes in fictieve drachme's op te hangen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2013 18:48:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')