Naar europese maatstaven zou afgaande op het bovenstaande volgens mij vooral de VVD liberaal zijn.quote:In the United States liberalism is associated with the welfare-state policies of the New Deal program of the Democratic administration of Pres. Franklin D. Roosevelt, whereas in Europe it is more commonly associated with a commitment to limited government and laissez-faire economic policies.
Op welke vlakken dan?quote:Op maandag 25 februari 2013 23:34 schreef erikkll het volgende:
Ik vind de VVD zo anti-liberaal op zoveel vlakken
Beter dan bij de VVD ga je het niet krijgen als liberaal in Nederland, helaas.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:34 schreef erikkll het volgende:
Er is wel al vooruitgang geboekt op dat vlak. Ik vind nationalisatie weerzinwekkend, en nationalisatie door het afpakken van eigendommen al helemaal, maar de constructie toegepast op SNS simuleert voor de verschaffers van eigen vermogen en kapitaal dat tot het eigen vermogen gerekend mag worden min of meer een faillissement. Zeker geen perfect systeem, maar deze methode kent een minder grote moral hazard dan eerst het geval was, toen onteigening nog niet mogelijk was.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:25 schreef Kaas- het volgende:
Wat mij betreft hoort het in ieder geval niet bij liberalisme dat elke bank die de boel verprutst maar gered moet worden, terwijl dit al de verkeerde incentives geeft aan de spelers die zogenaamd met marktwerking te maken hebben. Vind dat het argument "dat de overheid geen andere keuze heeft" constant veel te gemakkelijk geaccepteerd wordt.
nou die inkomensafhankelijke huur was wel een goeie van zequote:Op maandag 25 februari 2013 23:34 schreef erikkll het volgende:
Op basis van welke literatuur kom je tot deze 'bijzondere' stelling?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 07:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
Iedere partij die belasting heft en herverdeeld is per definitie niet liberaal.
Het is zo simpel als 1+1=2 http://libertarian.nl/wp/(...)nkomensherverdeling/quote:Op dinsdag 26 februari 2013 08:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Op basis van welke literatuur kom je tot deze 'bijzondere' stelling?
Dat komt in de eerste zinnen al niet overeen met wat je claimt.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 08:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is zo simpel als 1+1=2 http://libertarian.nl/wp/(...)nkomensherverdeling/
Zucht. Door jou en de jouwen heb ik warme gevoelens voor de figuur Jezus Christus gekregen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat komt in de eerste zinnen al niet overeen met wat je claimt.
Dat jij een gelovige bent die iedere ratio is verloren mag geen nieuws heten.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:12 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zucht. Door jou en de jouwen heb ik warme gevoelens voor de figuur Jezus Christus gekregen.
Dat ben ik juist niet. Ik geloof in de autonomie van het individu en in meer niet. Jij als priester van de staat bent meer met religie verweven dan ik. Ik doelde meer op het tegen de stroom in vasthouden aan zijn geloof in het goede.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat jij een gelovige bent die iedere ratio is verloren mag geen nieuws heten.
Je hebt meer weg van een Don Quichote.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat ben ik juist niet. Ik geloof in de autonomie van het individu en in meer niet. Jij als priester van de staat bent meer met religie verweven dan ik. Ik doelde meer op het tegen de stroom in vasthouden aan zijn geloof in het goede.
Ik ben de mens 2.0 terwijl jij niet verder komt dan versie 1.5.99. Versie 1 is uitontwikkeld. Tijd voor een stap verder op de evolutionaire ladder.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt meer weg van een Don Quichote.
Op naar niveau holbewoner lijkt me niet bepaald een stap vooruit op die ladder.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben de mens 2.0 terwijl jij niet verder komt dan versie 1.5.99. Versie 1 is uitontwikkeld. Tijd voor een stap verder op de evolutionaire ladder.
Eigenlijk op heel veel vlakken. Bijvoorbeeld op het gebied van burgervrijheden, en dan met name drugsbeleid - Repressief optreden en verbieden is het enige wat ze willen (ze willen zelfs wiet verbieden..).quote:
Helemaal niet. Huren kun je vrijgeven maar dan moet je ook de hypotheekrenteaftrek vrijgeven. De huizenmarkt stort dan volledig in elkaar, maar daarna zijn woningen en huren wel betaalbaar. Dat durft de VVD niet.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 07:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou die inkomensafhankelijke huur was wel een goeie van ze
Energievoorziening bv. Het lijkt mij erg liberaal als je door zelf energie op te wekken minder afhankelijk wordt van energiebedrijven en fluctuerende energieprijzen. Echter: de VVD stimuleert zonnepanelen, warmtepompen etc. nou niet bepaald.quote:
Dat ging om mensen in sociale huurwoningen. Dat brengt hier toch wel een nuancering in aan.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:55 schreef erikkll het volgende:
[..]
Waarom zou een rijk iemand duurder moeten wonen? Al had ik een miljoen, ik zit prima waar ik zit en ik wens daar helemaal niet meer voor te betalen gewoon omdat ik het kan. Laat me met rust ja
Welnee. Er is vanuit Europa al een maximaal inkomen gekoppeld aan het recht op een sociale huurwoning. Dat voorkomt al dat mensen in een sociale huurwoning gaan zitten als ze er geen recht op hebben. Waarom zou vervolgens de huur afhankelijk moeten zijn van de hoogte van het inkomen?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat ging om mensen in sociale huurwoningen. Dat brengt hier toch wel een nuancering in aan.
Het oneigenlijk gebruik van sociale voorzieningen tegengaan kan best goed binnen de liberale uitgangspunten passen lijkt me.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:19 schreef erikkll het volgende:
[..]
Welnee. Er is vanuit Europa al een maximaal inkomen gekoppeld aan het recht op een sociale huurwoning. Dat voorkomt al dat mensen in een sociale huurwoning gaan zitten als ze er geen recht op hebben. Waarom zou vervolgens de huur afhankelijk moeten zijn van de hoogte van het inkomen?
Los daarvan zeg ik niet dat het geen goed idee is, ik zeg alleen dat het niet liberaal is.
Wat is er oneigenlijk aan? Als je minder dan pak 'm beet 36.000 euro verdient mag je gebruik maken van zo'n woning. Daarna mag je meer gaan verdienen, daar is niets oneigenlijks aan.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het oneigenlijk gebruik van sociale voorzieningen tegengaan kan best goed binnen de liberale uitgangspunten passen lijkt me.
Oneens, ik vind D66 een stuk liberaler.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 01:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Beter dan bij de VVD ga je het niet krijgen als liberaal in Nederland, helaas.
Daarom: alle huurprijzen marktconform maken (geleidelijk) en alleen huursubsidie geven aan de mensen die het echt nodig hebben.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:31 schreef erikkll het volgende:
[..]
Wat is er oneigenlijk aan? Als je minder dan pak 'm beet 36.000 euro verdient mag je gebruik maken van zo'n woning. Daarna mag je meer gaan verdienen, daar is niets oneigenlijks aan.
Ze doen dit omdat er een tekort aan woningen is in Nederland. Daarom willen ze die mensen uit hun goedkope woning pesten. Dat vind ik helemaal niet liberaal. Ze zorgen maar dat de vrije woningsector eindelijk eens op gang komt zodat die mensen een betaalbare huurwoning in de vrije sector kunnen betalen.
Het prijsverschil is gewoon gigantisch. Betaal je voor een sociale huurwoning 600 euro voor een fatsoenlijk huis, in de vrije woningmarkt betaal je 900-1000 euro voor iets gelijkwaardigs.
Op zich leuk maar wel een lastige in lijn met veel ander beleid. Steeds meer taken en verantwoordelijkheden komen bij de gemeenten te liggen. Dan mag er van mij ook wel enige mogelijkheid voor hen zijn om zelf belastingen te heffen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 12:15 schreef CarbonC het volgende:
Ik begrijp dat er dan wat geld van de rijksoverheid (die meer belastinginkomsten ontvangt) naar de gemeentelijke overheid (die OZB inkomsten gaat missen) geschoven moet worden, maar dat is een eenmalige exercitie. Overall scheelt dit veel administratief gedoe (denk alleen al aan de jaarlijkse afhandeling van al die OZB bezwaren (nadat er door ambtenaren veel tijd is gestoken in het bepalen daarvan)).
Ik zie dat je qua denkniveau bent blijven hangen op versie 0.999. Doe even de upgrade.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Op naar niveau holbewoner lijkt me niet bepaald een stap vooruit op die ladder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |