Ik heb afgelopen week aan mijn Vibiemme Domobar Super lopen spelen met de pompdruk. Dit scheelt echt enorm. Hij stond altijd te hoog (12 bar op het metertje) nu teruggezet naar 10 bar (wat dan weer 9 bar op de koffie is). Krijg veel meer crema en veel betere smaak.quote:Op dinsdag 31 december 2013 00:10 schreef depsycholoog het volgende:
Koffieliefhebbers! Iemand nog tips voor een lekkere koffie? Ik ben heel acceptabele koffie aan het maken, de machine werkt weer prima. Maar het kan beter. Melk schuimen gaat ok voor een cappuccino, maar latte art.. :p
Kun je trouwens zelf nog iets doen om statische lading bij het malen te voorkomen? De ene keer plakt de helft van mn maalsel aan de machine en de andere keer gaat alles netjes in het bakje. Hangt ook van de boon af.
Van energy drink ga je hartstikke kapot man van binnen. Chemische zooi...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 06:39 schreef Zwappel het volgende:
Misschien niet helemaal gepast dit hier te posten, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die me tips kunnen geven:
Ik ben onlangs begonnen met koffiedrinken, vond het eerst altijd erg smerig maar dronk eigenlijk Red Bull achtige drankjes voorheen. Maar merkte dat dit op d'n duur wel erg verslavend werd en na een tijdje werd ik zelfs redelijk vaag met lichte hoofdpijn enkele minuten na zo'n blikje![]()
Dus heb besloten er volledig vanaf te blijven, en gewoon bij behoefte van wat energie een kopje koffie te drinken, merk ook dat de 'rush' die je er van krijgt veel prettiger is. Ik pik nu telkens de dark roast Senseo koffiepads van m'n pa, maar wil gewoon eigen pads gaan halen. Dit is ook het enige wat we hebben staan voor koffie..
Welke kunnen jullie me aanraden? Want vind het echt nogsteeds totaal niet lekker ofzo, drink het dus puur voor de energie.
Thanks alvast
Koop zo'n French-press pot. Heel makkelijk en veel meer caffeine dan in espresso / senseo.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 06:39 schreef Zwappel het volgende:
Dus heb besloten er volledig vanaf te blijven, en gewoon bij behoefte van wat energie een kopje koffie te drinken, merk ook dat de 'rush' die je er van krijgt veel prettiger is. Ik pik nu telkens de dark roast Senseo koffiepads van m'n pa, maar wil gewoon eigen pads gaan halen. Dit is ook het enige wat we hebben staan voor koffie..Welke kunnen jullie me aanraden? Want vind het echt nogsteeds totaal niet lekker ofzo, drink het dus puur voor de energie.Thanks alvast
Waarom geen bonen?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:36 schreef Maartje_1971 het volgende:
Hallo lieve koffieliefhebbers![]()
Ik heb een vraagje en weet niet precies of het hier thuis hoort.
Heeft er iemand van julle ervaringen met de A Modo Mio van Lavazza? (http://www.lavazzamodomio.nl/)
We zijn op zoek naar een goedkope koffiezetapparaat (het liefst capsules, van pads houden we niet zo) voor op werk en de Lavazza koffie die je in een koffiezak krijgt vind ik altijd erg lekker. De machine is op dit moment erg goedkoop bij de Saturn in Duitsland (alleen 30 euro).
Thuis heb ik een espresso machine, maar omdat we op werk met 3 collega's een nieuwe machine willen kopen, willen we niet zo veel goeld betalen.
Dus, wie heeft er al ervaring mee? Is de A Modo Mio een aanrader?
Alvast bedankt!
Nou ja, in principe zijn ook bonen een optie. We dachten alleen dat capsules zo lekker makkelijk zijn. En trouwens vrees ik, dat een goede volautomaat te duur is.quote:
Capsules zijn vreselijk duur als je het met bonen vergelijkt. Hoeveel kopjes koffie ga je per dag maken?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:46 schreef Maartje_1971 het volgende:
[..]
Nou ja, in principe zijn ook bonen een optie. We dachten alleen dat capsules zo lekker makkelijk zijn. En trouwens vrees ik, dat een goede volautomaat te duur is.
Je hebt wel gelijk. Ik heb het ff opgezocht. De Lavazza capsules kosten rond de 6¤ per pakking. Per pakking zijn er 16 capsules, dus heb je dan een prijs van rond 40 cent per kopje.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Capsules zijn vreselijk duur als je het met bonen vergelijkt. Hoeveel kopjes koffie ga je per dag maken?
Reken dan eens uit wat dat kost
Lot SixtyOne in de Kinkerstraat? Erg mooie espresso's met veel body. Wel relatief weinig nasmaak overigens.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:43 schreef Dark_Angelus het volgende:
Aangezien m'n bonenmaler bij m'n ex vriendin is blijven hangen moet ik tegenwoordig de boel laten malen in de winkel. Ben Levelt wel weer een beetje zat, wat is een beter / goed adres in Amsterdam om m'n koffie te halen? Gewoon E61 groep, drink voornamelijk sterke espresso's.
Normaal wordt er 7 gram per kopje koffie gedoseerd dus zo'n 130 à 140 kopjes.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:02 schreef Maartje_1971 het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk. Ik heb het ff opgezocht. De Lavazza capsules kosten rond de 6¤ per pakking. Per pakking zijn er 16 capsules, dus heb je dan een prijs van rond 40 cent per kopje.
We gaan ongeveer 3-10 kopjes per dag maken (ligt er een beetje aan wie er dienst heeft).
Een kilo goede bonen kost tussen de 10 en 15 euro, toch? Hoeveel kopjes espresso krijg je dan uit een kilo bonen? 10 gram per kopje? Dus 100 kopjes? Dat is dan wel lekker goedkoop.
Heb je een aanrader van een goedkope espressomachine voor bonen?
Ooh, dan wordt het dus nog goedkoper. Leuk.quote:Op maandag 10 februari 2014 15:54 schreef tim2308 het volgende:
Normaal wordt er 7 gram per kopje koffie gedoseerd dus zo'n 130 à 140 kopjes.
Hier inmiddels espresso-bonen gekocht. Matige eerste indruk: er was geen enkele klant in de zaak maar de eigenaar gaf desondanks redelijk kortaf antwoord op mijn vragen. Geen branddatum op verpakking, verpakking niet hersluitbaar, bonen erg zwaar gebrand waardoor bitter en sterk van smaak, bonen volgens mij ook ouder dan ik ze had willen hebben, prijs redelijk maar dan moeten de bonen wel vers en goed gebrand zijn.quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:30 schreef NutKees het volgende:
Brennerie et Kaffes (Sittard): nog niet bezocht, ga ik binnenkort wel doen.
He verdomme...quote:Op dinsdag 18 februari 2014 18:31 schreef Zith het volgende:
Lijkt mij geen goed idee. Slechte betaling (horeca) en geen carriere. De meeste 'baristas' zijn studenten die het als bijbaantje doen. Cursus helpt je niet aan een betere cariere want iedereen en hun moeder heeft een cursus gedaan. De enige die er een carriere mee halen zijn degenen die zelf het cafe beginnen, of zo goed zijn dat ze cursusen geven aan anderen.
Ik heb tot nu toe altijd Fascino gehad, maar wil Dutch Barista ook nog een keer proberen. De masterblend 01 en eentje uit Costa Rica zie ik wel zitten.quote:Op woensdag 19 februari 2014 10:43 schreef NutKees het volgende:
Ik ga in ieder geval weer terug naar Dutch Barista, daar heb ik nog nooit bonen ouder dan 3 dagen gekregen. En de smaak van zijn koffie is tot nu toe ook onovertroffen. Maar ja, je wil toch af en toe eens wat anders proberen.
Ik zou de blends links laten liggen. En houd in je achterhoofd dat ik de bonen persoonlijk ga halen, dus via webshop zouden ze wel eens ouder kunnen zijn als ze bezorgd worden.quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:33 schreef bear87 het volgende:
[..]
Ik heb tot nu toe altijd Fascino gehad, maar wil Dutch Barista ook nog een keer proberen. De masterblend 01 en eentje uit Costa Rica zie ik wel zitten.
Als het goed is zijn de bonen altijd vers, net als bij Fascino. Als je via koffiecentrale bestelt van DB of Blanche Dael, dan worden ze ook altijd pas vanaf donderdag/vrijdag geleverd, ongeacht of je nou op zondag of woensdag bestelt, ze worden dan echt vers gebrand.quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:54 schreef NutKees het volgende:
[..]
Ik zou de blends links laten liggen. En houd in je achterhoofd dat ik de bonen persoonlijk ga halen, dus via webshop zouden ze wel eens ouder kunnen zijn als ze bezorgd worden.
Haarlem, Amsterdam en Utrecht hebben een filiaal van Brandmeestersquote:Op donderdag 20 februari 2014 12:18 schreef Iwanius het volgende:
Even een algemeen vraagje.
Als jullie in de stad zijn en trek hebben in een goede kop koffie.
Waar gaan jullie dan meestal naar binnen? En graag welke steden en de zaak.
Toch blijf je je verbazen hoe belabberd vaak de koffie is in de horeca, terwijl de marge erg hoog is, en je dus graag veel koffie wilt verkopen.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 18:31 schreef Zith het volgende:
Lijkt mij geen goed idee. Slechte betaling (horeca) en geen carriere. De meeste 'baristas' zijn studenten die het als bijbaantje doen. Cursus helpt je niet aan een betere cariere want iedereen en hun moeder heeft een cursus gedaan. De enige die er een carriere mee halen zijn degenen die zelf het cafe beginnen, of zo goed zijn dat ze cursusen geven aan anderen.
Gewoon zorgen dat je ergens komt te werken waar de eigenaar je de kneepjes van het vak bijbrengt! En altijd je gevoel laten spreken als het financieel mogelijk isquote:Op dinsdag 18 februari 2014 14:15 schreef hairybeardyman het volgende:
Is een carriereswitch van kantoorlul naar barista een goed idee? (naar mijn gevoel wel, ben het werk zat - doe dit al jaren) Ik heb totaal geen werkervaring met de horeca, maar het vakmanschap als barista spreekt me wel enorm aan. Ik kom er niet echt uit waar ik in hemelsnaam zo'n cursus kan volgen.
Me too. In Arnhem één van de weinige zaken waar je Italian style espresso (Stel Moka) krijgt. Andere goede adressen in Arnhem:quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:05 schreef habitue het volgende:
Ga vaak naar Doppio. Lekkere koffie.
Waar-de-loos!quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:30 schreef NutKees het volgende:
Brennerie et Kaffes (Sittard): nog niet bezocht, ga ik binnenkort wel doen.
Koop een cafetière. Die hebben ze bij de betere koffiezaak staan, van Bodum, maar volgens mij verkoopt zelfs Ikea die dingen. Goede bonen kopen, en laten malen (vertel erbij dat het voor een cafetière is). Ca. 7g (1 schep) per bakje in je cafetière, water koken, iets laten afkoelen, opschenken, goed roeren, 4 minuten laten trekken, ding omlaag, inschenken, genieten. Als het je goed bevalt is het het overwegen waard om er een bonenmaler voor te kopen, vers gemalen smaakt het nog net wat lekkerder. Dat ga je als het goed is ook wel merken als je gemalen koffie koopt: de eerste dagen is het duidelijk lekkerder dan als de zak bijna leeg is...quote:Op maandag 10 maart 2014 10:31 schreef Luigi het volgende:
Mensen, help me eens even in de juiste richting.
oh echt!!quote:Op maandag 10 maart 2014 11:52 schreef bear87 het volgende:
@ Luigi
Koop een cafetiere, inderdaad verkoopt Ikea ze al. En tik daarna een bonenmaler op de kop. Gebruik daarna bonen die kort geleden zijn gebrand (fascino, DBC, koffiestation, blanchedael) en maal die zelf.
Over het algemeen is men het er wel over eens dat je de meeste winst kunt behalen door verse koffie te gebruiken (als je hem koopt enkele dagen geleden gebrand, niet vele maanden oud zoals in de supermarkt) en deze zelf te malen (met een goede kwaliteit maler)
Koffie met branddatum op zak, kort geleden gebrand, klinkt duur? Het tegendeel is waar! Bij Blanchedael en Fascino, inc verzendkosten, ruim onder de kiloprijs van Illy.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |