Vorig weekend was ik in Glasgow (Schotland). Het bezoek was niet trein gerelateerd maar ik kon het toch niet laten een paar foto's te schieten toen we van station Hyndland naar Balloch gingen om Loch Lomond te bezoeken.
In Schotland (of in ieder geval op dit traject) rijdt ScotRail. Voor een retourtje (off-peak, vergelijkbaar met het daltarief met als voordeel dat je geen kaart nodig hebt voor korting) betaalden we 5,40 GBP (6,25 euro) per persoon. Dit voor een goede 27 kilometer (reis duurde 39 minuten met 14 stops). Ter vergelijking: in Nederland kost een retour Groningen - Scheemda (29 kilometer) 11,20 (vol tarief) / 6,80 (40% korting). Ik dacht zelf dat treinen in het Verenigd Koninkrijk heel duur was maar dat valt dus mee! Daarnaast in het ook heel normaal je ticket in de trein te kopen in Schotland, hier kunnen we ons dat amper voorstellen.
Paar foto's (gemaakt met telefoon):
![eskc29ql.jpg]()
Station Hyndland. Niks bijzonders, maar het voldoet prima en geeft zelfs meerdere aansluitingen. Dit is het type trein waar wij de heenreis mee zullen maken. Zeer lawaaiig en door de drie-twee indeling van stoelen erg krappe gangen.
![4t8lANRl.jpg?1]()
Hier een trein de andere kant op. Dit is het type trein waar wij onze terugreis mee maakten; veel rustiger maar wel dezelfde indeling.
![9CTyU9xl.jpg]()
Eerst vermoedde ik dat deze trein als een soort intercity via het buitenste spoor het station voorbij zou gaan. Echter, de trein kwam hier kopmaken en bleef daarna nog even wachten om eerst wat treinen voor te laten en vermoedelijke wat later de andere kant op te rijden. Echte intercity's rijden er voor zover ik weet niet op dit traject.
![gRgPKcnl.jpg]()
Even geen trein, maar waar we het allemaal voor deden; Loch Lomond. Een meer van zo'n 37 kilometer lang en 8 kilometer breed en daarmee het grootste meer van Schotland qua oppervlakte.