abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123080682
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:02 schreef Frank_Drebin het volgende:
Door dit soort topics ben ik altijd blij dat we een objectief rechtssysteem hebben dat niet gevoelig is voor onderbuik. Anders zouden er nog steeds precies dezelfde toestanden plaatsvinden als in 1672 bijv. toen de gebroeders de Witt gelyncht werden op het stadsplein.
pi_123083648
Is in BE niet anders helaas.
pi_123084750
Very (TS) heeft zijn huiswerk slecht gemaakt. Bijna nergens zijn de straffen zo hoog als in Nederland.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123084885
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Very (TS) heeft zijn huiswerk slecht gemaakt. Bijna nergens zijn de straffen zo hoog als in Nederland.
Bram heeft het topic niet aandachtig gelezen:
KLB / te lage straffen in NL

quote:
Daarbij wijs ik ook nog maar eens naar de OP. Dit is niet het resultaat van dagen lang nieuwsberichten sparen, dit heb ik in 2 minuten bij elkaar gevonden. En dit zijn echt geen uitzonderingen. Jullie roepen wel dat het populistisch is, maar kom maar eens met tegenbewijzen dan. En dan niet een link naar een artikel waarvan niemand eigenlijk precies weet hoe het tot stand is gekomen. Ik zie, lees en hoor mij een beetje te vaak dit soort uitspraken, en ik ben het zat!
People assume too much.
pi_123089171
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:24 schreef very het volgende:

[..]

Bram heeft het topic niet aandachtig gelezen
Niet echt aangezien het om onderbuikgevoelens gaat maar aangezien ik in tegenstelling tot velen hier een beetje het nieuws volg weet ik dat Nederland een van landen is waar de straffen het zwaarst zijn: zowel de maximaal oplebare straf als de straf die in de praktijk wordt opgelegd. In POL werd de afgelopen dagen nog een link geplaatst waaruit dit blijkt. Aangezien ik iets verder kijk dan dat mijn neus lang is kan ik bedenken dat het niet zo zeer gaat om de zwaarte van de 'gemiddelde' straf maar om het feit dat naar de zin van burgers sommige misdrijven niet zwaar genoeg worden bestraft, hier staat tegenover dat andere misdrijven best zwaar worden bestraft.

Als jij serieuze bronnen die melding maken van peerreviewed onderzoeken niet gelooft dan moet je maar überhaupt niet discussiëren aangezien het dan niet mogelijk is om zinvol te discussiëren.
#NoDAPL
  dinsdag 19 februari 2013 @ 20:47:05 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123089270
Vind de lage pakkans een veel groter issue dan dat de straffen hoger zouden moeten zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123089483
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind de lage pakkans een veel groter issue dan dat de straffen hoger zouden moeten zijn.
Inderdaad!
Bovendien mogen ook bepaalde overtredingen harder en andere overtredingen minder hard worden aangepakt. Zo erger ik mij bijv. , net als veel andere burgers, dood aan het vele zwerfafval. Gisteren of eergisteren werd bijv. een half opgegeten boterham in aluminimfolie op de straat gepleurd. Los van het feit dat het rommelig oogt, het afval lang blijft liggen, het in de natuur terecht komt en zwerfafval meer zwerfafval aantrekt (net als dat mensen op een vervallen ogende muur eerder grafity spuiten) kan het ook nog eens flink wat ongedierte en hiermee ziektes aantrekken. Die boterham is een voorbeeld, elke week komt er wel nieuw zwerfafval bij en nooit 1 stuk per keer. Ik vermoed dat een schooltje met probleemkinderen (veel onaangepaste kinderen daar, zeg maar het tegenovergestelde van wat je op een gymnasium ziet) de bron hiervan is.
#NoDAPL
pi_123089604
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet echt aangezien het om onderbuikgevoelens gaat maar aangezien ik in tegenstelling tot velen hier een beetje het nieuws volg weet ik dat Nederland een van landen is waar de straffen het zwaarst zijn: zowel de maximaal oplebare straf als de straf die in de praktijk wordt opgelegd. In POL werd de afgelopen dagen nog een link geplaatst waaruit dit blijkt. Aangezien ik iets verder kijk dan dat mijn neus lang is kan ik bedenken dat het niet zo zeer gaat om de zwaarte van de 'gemiddelde' straf maar om het feit dat naar de zin van burgers sommige misdrijven niet zwaar genoeg worden bestraft, hier staat tegenover dat andere misdrijven best zwaar worden bestraft.

Als jij serieuze bronnen die melding maken van peerreviewed onderzoeken niet gelooft dan moet je maar überhaupt niet discussiëren aangezien het dan niet mogelijk is om zinvol te discussiëren.
Bram heeft wederom niet echt aandachtig gelezen

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:00 schreef very het volgende:
Ik wordt een beetje moe van het gebruik van de zgn "onderbuik gevoelens".
Het mag duidelijk zijn dat de strafmaat bij de voorbeelden in de OP gewoon duidelijk te laag zijn.
Dat is geen onderbuikgevoel, dat is gewoon zo klaar als een klontje. Iemand die iemand anders de dood injaagt omdat hij zich niet aan de regels kan houden verdient meer straf dan 3 weken schoffelen. Waar of niet?
People assume too much.
pi_123090022
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 18:12 schreef very het volgende:

[..]

Daar geloof ik dus echt geen fuck van.
Ik lees dit soort berichten bijna dagelijks. Kan me niet voorstellen dat het in andere landen nog erger is gesteld.
Om je even een indicatie van een ander land te geven.
In Belgie was een paar dagen geleden aan de orde of Marc Dutroux, (bekend van het gijzelen, opsluiten, verkrachten en mishandelen, van ten minste 6 meisjes, waarvan 4, ten gevolge van, zijn overleden) na ong. 15 jaar gevangenisstraf weer op vrije voeten kon komen.

In Nederland zou zoiets niets eens ter discussie staan. Hier had hij voor dit soort praktijken levenslang gekregen. En ja dat is letterlijk levenslang..
pi_123091178
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:00 schreef ebke het volgende:

[..]

Om je even een indicatie van een ander land te geven.
In Belgie was een paar dagen geleden aan de orde of Marc Dutroux, (bekend van het gijzelen, opsluiten, verkrachten en mishandelen, van ten minste 6 meisjes, waarvan 4, ten gevolge van, zijn overleden) na ong. 15 jaar gevangenisstraf weer op vrije voeten kon komen.

In Nederland zou zoiets niets eens ter discussie staan. Hier had hij voor dit soort praktijken levenslang gekregen. En ja dat is letterlijk levenslang..
Ik kan me nog een uitspraak herinneren waarbij een Nederlandse vader zijn dochtertje als fapvoer aanbood aan die hard pedo's op het tor-netwerk, en daar 240 uur taakstraf voor kreeg.

Of een andere zaak waarbij een grootvader zijn kleindochter jarenlang heeft misbruikt die er ook vanaf kwam met een bijzonder lage straf. Deze kan ik zo snel even niet vinden helaas.
People assume too much.
pi_123092165
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:17 schreef very het volgende:

[..]

Ik kan me nog een uitspraak herinneren waarbij een Nederlandse vader zijn dochtertje als fapvoer aanbood aan die hard pedo's op het tor-netwerk, en daar 240 uur taakstraf voor kreeg.

Of een andere zaak waarbij een grootvader zijn kleindochter jarenlang heeft misbruikt die er ook vanaf kwam met een bijzonder lage straf. Deze kan ik zo snel even niet vinden helaas.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)k-kleindochter.dhtml

Bedoel je deze? Vind jij 6 jaar cel een "bijzonder lage straf"?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123092438
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:33 schreef Polacco het volgende:

[..]

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)k-kleindochter.dhtml

Bedoel je deze? Vind jij 6 jaar cel een "bijzonder lage straf"?
Voor het 9 jaar lang misbruiken van je eigen kleindochter...best wel ja
People assume too much.
pi_123093385
We spreken jou nog eens wanneer jij zelf 6 jaar lang hebt gezeten. :)
#NoDAPL
  dinsdag 19 februari 2013 @ 21:55:45 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123093544
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hij zit al langer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123093947
quote:
We spreken jou nog wel wanneer je vader je dochter 9 jaar lang heeft misbruikt :)
People assume too much.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:04:02 #116
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_123094096
quote:
Hoewel ik voor een objectief rechtssysteem ben - reden al eerder aangegeven in dit topic - en ik zeker de kracht van het ontnemen van de vrijheid niet onderschat (het is vreselijk, al is het een relatief luxe gevangenis de Nederlandse gevangenis) vind ik dat links georiënteerde mensen hier altijd te snel mee aankomen. Die vinden soms een straf van 6 jaar meer dan voldoende voor een ernstig vergrijp want het is zo zwaar. Dat vind ik een even kwalijke zaak als mensen die met onderbuikgevoel op middeleeuwse of vroegmoderne toestanden willen teruggrijpen.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_123094226
Waarom? Als blijkt dat langer straffen toch geen zin heeft maar wel veel geld kost, waarom zou je dan pleiten voor langer straffen?
#NoDAPL
pi_123094376
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:01 schreef very het volgende:

[..]

We spreken jou nog wel wanneer je vader je dochter 9 jaar lang heeft misbruikt :)
Daarom hebben wij gekozen voor een systeem waarin een, in theorie, onafhankelijke rechter de straf bepaalt en niet het slachtoffer. Daarom hebben wij er tot kort geleden voor gekozen om in de rechtbank het slachtoffer niet aan het woord te laten tenzij hij zichzelf verdedigt wat voor zware misdrijven niet is toegestaan.
#NoDAPL
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:09:46 #119
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_123094500
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom? Als blijkt dat langer straffen toch geen zin heeft maar wel veel geld kost, waarom zou je dan pleiten voor langer straffen?
Sowieso voor de slachtoffers of nabestaanden. Een persoon die iemand verkracht (en daar dus heel haar leven of sowieso enkele tientallen jaren last van heeft) kun je niet met 6 jaar laten gaan. Daarbij vind ik dat gevangenisstraffen effectiever moeten, dus gevangenen inzetten waar nodig zonder de arbeidsmarkt te schaden maar wel dat ze minder kosten dan ze nu kosten.
En nog belangrijker; de 'zorg' na de gevangenisstraf moet veel langer en veel beter.
pi_123094544
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Omdat rechtvaardigingsgevoel. Doel van het strafrecht is primair nog altijd leed toevoegen aan de dader.
pi_123094741
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:09 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Sowieso voor de slachtoffers of nabestaanden.
Dat vind ik een wat mager argument gezien de kosten hiervan en het feit dat een zwaardere straf niet het leed van die persoon vermindert (ooit van opluchting na wraak gehoord?).

quote:
Daarbij vind ik dat gevangenisstraffen effectiever moeten, dus gevangenen inzetten waar nodig zonder de arbeidsmarkt te schaden maar wel dat ze minder kosten dan ze nu kosten.
En nog belangrijker; de 'zorg' na de gevangenisstraf moet veel langer en veel beter.
Mijn mening hierover ken jij waarschijnlijk. Mijn prioriteit is rehabilitatie:
- lange werkdagen in de gevangenis met een combinatie van scholing en werk
- met het werk mede de scholing betalen

Zeker niet leuker maar wel effectiever en beter voor de verdachte op de lange termijn.

Uiteraard is nazorg erg belangrijk.
#NoDAPL
pi_123094949
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:10 schreef Polacco het volgende:
Doel van het strafrecht is primair nog altijd leed toevoegen aan de dader.
Nee hoor, dat is in het Nederlandse strafrecht slechts een van de even belangrijk bevonden doelen, niet het primaire doel. Een voornaam motief van dat doel is om te voorkomen dat mensen zelf voor rechter en beul gaan spelen, dat doel wordt met de huidige strafmaat i.h.a. prima bereikt. Ik ben het er trouwens welmee eens dat de straf voor doodslag wegens dronken rijden hoger moet zijn. Sowieso moet de straf voor het dronken rijden veel hoger zijn, ongeacht wat de consequenties zijn. Zo soft ben ik nu ook weer niet. ;)
#NoDAPL
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:20:25 #123
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_123095219
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat vind ik een wat mager argument gezien de kosten hiervan en het feit dat een zwaardere straf niet het leed van die persoon vermindert (ooit van opluchting na wraak gehoord?).

Dit is iets waar jij zeker een punt hebt maar waar ik ethisch een probleem mee heb. Je kunt het gewoon niet verkopen om iemand die een ander verkracht na 6 jaar weer van vrijheid te laten genieten terwijl het slachtoffer er jaren, zo niet het hele leven last van heb. En inderdaad, wraak lucht achteraf nooit op - onderzoeken naar gedaan - maar desondanks vind ik dat de straf synchroon moet lopen aan het vergrijp.

quote:
Mijn mening hierover ken jij waarschijnlijk. Mijn prioriteit is rehabilitatie:
- lange werkdagen in de gevangenis met een combinatie van scholing en werk
- met het werk mede de scholing betalen

Zeker niet leuker maar wel effectiever en beter voor de verdachte op de lange termijn.

Uiteraard is nazorg erg belangrijk.
Eens, hoewel dat ook in de papieren loopt. Goede nazorg is arbeidsintensief en daarom duur.
pi_123095339
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is in het Nederlandse strafrecht slechts een van de even belangrijk bevonden doelen, niet het primaire doel. Een voornaam motief van dat doel is om te voorkomen dat mensen zelf voor rechter en beul gaan spelen, dat doel wordt met de huidige strafmaat i.h.a. prima bereikt. Ik ben het er trouwens welmee eens dat de straf voor doodslag wegens dronken rijden hoger moet zijn. Sowieso moet de straf voor het dronken rijden veel hoger zijn, ongeacht wat de consequenties zijn. Zo soft ben ik nu ook weer niet. ;)
Nee, strafrecht dient uiteraard meerdere doelen maar het blijft het expliciete toevoegen van leed aan de dader. Het is niet voor niets het "ultimum remedium". Alleen als echt niet anders kan hoort het strafrecht te worden toegepast.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:23:20 #125
288172 pokerstars
ja, lastig.....
pi_123095420
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:09 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Sowieso voor de slachtoffers of nabestaanden. Een persoon die iemand verkracht (en daar dus heel haar leven of sowieso enkele tientallen jaren last van heeft) kun je niet met 6 jaar laten gaan. Daarbij vind ik dat gevangenisstraffen effectiever moeten, dus gevangenen inzetten waar nodig zonder de arbeidsmarkt te schaden maar wel dat ze minder kosten dan ze nu kosten.
Muah dan ben je weer mee aan het betalen aan je eigen veroordeling. Zal niet zo snel gebeuren toch? En hoe zou je dat willen doen zonder de markt te raken? De gevangen zouden dan simpel werk moeten verrichten, en dat zijn dan toch weer minder banen op de markt? Zie ik liever al die wajongers doen eerlijk gezegd.
"Wanneer de ezel honger heeft, kunnen stokslagen hem niet schelen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')