Molurus | vrijdag 15 februari 2013 @ 19:54 |
Heb je dat wel eens? "Er was hier laatst een geweldige video van een lezing gepost, maar waar was dat ook alweer?" Precies daarvoor is dit topic! 1 spelregel: elke post in dit topic dient een video van een lezing, debat of documentaire te bevatten die tenminste 15 minuten duurt en die gaat over filosofie, levensbeschouwing of eventueel wetenschap. Deel 1 En nu deel 2 alweer. Laatste post:
[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 16-02-2013 12:17:35 ] | |
Molurus | zondag 17 februari 2013 @ 16:01 |
Tip van iemand op de frontpage: Disclaimer: ik heb deze video zelf nog niet gezien. Edit: nogal hoog Zeitgeist gehalte helaas. [ Bericht 10% gewijzigd door Molurus op 17-02-2013 18:00:36 ] | |
deelnemer | donderdag 21 februari 2013 @ 18:13 |
Voor mensen die graag nadenken over oneindigheid (God is tenslotte ook oneindig): Zie video vanaf 29:20 [ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 29-03-2013 19:37:48 ] | |
Jappie | maandag 25 februari 2013 @ 22:41 |
Science set free "The tipping point" Een 2delige lezing van Rupert Sheldrake over de dogma's van de hedendaagse wetenschap. Buiten het feit dat het zeer interessant materiaal is om je in te verdiepen is de man een zeer begenadigd humorvolle spreker...een aanrader dus. | |
deelnemer | zaterdag 2 maart 2013 @ 14:07 |
"I know the tendancy of the human mind is to do anything rather than think. But mental labor is not thought, and those who have with labour acquired the habit of application, often find it much easier to get up a formula than to master a principle." Maxwell De Schotse taal en humor zijn heerlijk ! [ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 02-03-2013 14:28:13 ] | |
deelnemer | zaterdag 9 maart 2013 @ 00:22 |
Van knopen tot solitons Twee uitstekende lezingen van Professor Raymond Flood Mijlpalen van de natuurwetenschap en techniek (in meer dan 100 delen) [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 09-03-2013 01:33:28 ] | |
deelnemer | woensdag 13 maart 2013 @ 14:12 |
De altijd enthousiaste Wesley Cecil Alle bekende oplossingen van de Einsteinvergelijking. Erasmus Darwin (1731 - 1802) , was de grootvader van Charles Darwin. Over Erasmus Darwin en zijn tijd (de 18e eeuwse verlichting): De notoire wiskundige variste Galois [ Bericht 24% gewijzigd door deelnemer op 16-03-2013 02:10:17 ] | |
Molurus | vrijdag 15 maart 2013 @ 20:09 |
Molurus | vrijdag 15 maart 2013 @ 20:11 |
ExperimentalFrentalMental | zaterdag 16 maart 2013 @ 09:59 |
Ik heb gisteren dit fantastische debat gekeken The Great Debate, what is life? Richard Dawkins, J. Craig Venter, Nobel laureates Sidney Altman and Leland Hartwell, Chris McKay, Paul Davies, Lawrence Krauss, and The Science Network's Roger Bingham discuss the origins of life, the possibility of finding life elsewhere, and the latest development in synthetic biology. De oorsprong van leven, wat is leven?, leven op andere planeten, kunstmatige intelligentie, het idee van panspermia, de gaia-hypothese, evolutie, het universum,.... en veel humor, het komt allemaal aan bod. Richard Dawkins en Lawrence Krauss, Nobelprijswinnaars, onderzoekers van Nasa en andere wetenschappers. Iemand vertelt ook over een onderzoek waaraan ze werken, ze varen de hele wereld over op zoek naar 'nieuwe', onbekende organismen. Ze hebben inmiddels zoveel ontdekt dat ze de tel kwijt zijn. In de oceaan blijkt de diversiteit uitzonderlijk groot te zjin, maar onder de zeebodem is die zelfs nog groter... Dat onderzoek zouden ze binnenkort publiceren en laat ik nou net vandaag dit tegenkomen 15-03-2013 Microben vormen honderden meters onder de zeebodem een heus ecosysteem Nieuw onderzoek wijst erop dat honderden meters onder de zeebodem, diep ingegraven in de oceanische korst heel veel micro-organismen leven. Sterker nog: hoogstwaarschijnlijk bevindt zich onder de zeebodem het grootste ecosysteem op aarde. Dat schrijven wetenschappers in het blad Science. Ze boorden door zo’n 2,5 kilometer water en honderden meters sediment heen. Vervolgens haalden ze 3,5 miljoen jaar oud basalt boven. “We leveren het eerste directe bewijs voor leven diep in de oceanische korst,” vertelt onderzoeker Mark Lever. Energie Maar hoe komen die microben zo diep in de oceanische korst aan energie? Normaal gesproken is zonlicht een belangrijke bron van energie: fotosynthetische organismen gebruiken het om koolstofdioxide om te zetten in organisch materiaal. Maar zonlicht komt niet in de oceanische korst terecht. “Onze resultaten suggereren dat dit ecosysteem grotendeels gebaseerd is op chemosynthese,” legt Lever uit. “In de basaltische oceanische korst zitten kleine aderen en daar loopt water doorheen.” Dit water reageert waarschijnlijk met stofjes in het basalt (bijvoorbeeld het mineraal olivijn) en daarbij komt waterstof vrij. “Micro-organismen gebruiken waterstof als een bron van energie om koolstofdioxide om te zetten in organisch materiaal.” Direct bewijs Wetenschappers vermoeden al langer dat leven in de oceanische korst voorkomt. Maar bewijs ervoor was altijd indirect: het was gebaseerd op chemische aanwijzingen in gesteenten. “Direct bewijs ontbrak,” stelt onderzoeker Olivier Rouxel. Lever en zijn collega’s hebben dat directe bewijs nu gevonden. “Het begon allemaal toen ik DNA haalde uit de gesteenten,” vertelt Lever. “Tot mijn verrassing identificeerde ik genen die we normaal vinden in methaan-producerende micro-organismen.” De onderzoekers kweekten enkele micro-organismen afkomstig uit het basalt in het lab en maten daar de methaanproductie. En met elk experiment kwamen ze tot dezelfde conclusie: in het basalt leefden microben die methaan produceerden. “Ons werk bewijst dat microben een belangrijke rol spelen in de chemie van basalt en zo invloed uitoefenen op de chemie van de oceanen.” Groot De oceanische korst bedekt ongeveer zestig procent van het oppervlak van de aarde. Daarmee is het ecosysteem waarvoor de onderzoekers nu direct bewijs gevonden hebben, het grootste dat op aarde voorkomt. Wetenschappers blijven de oceanische korst bestuderen, want hun studie heeft nogal wat implicaties. “Het is mogelijk dat leven gebaseerd op chemosynthese ook op andere planeten gevonden kan worden. Onze toekomstige studies gaan hopelijk onthullen of dat het geval is.” Ook hopen de onderzoekers te achterhalen welke rol het leven in de oceanische korst speelt als het gaat om de koolstofkringloop op onze planeet. (scientias.nl) | |
Jappie | woensdag 20 maart 2013 @ 22:58 |
Ik vond vandaag dit oudje uit 2008 of daaromtrent...misschien nog wel ouder. Mogelijk is hij dus al eerder langs geweest maar voor mij was hij iig nieuw en wellicht voor nog wat anderen ook. Het is een film/docu waar wetenschap en religie elkaar lijken te omarmen in hun zoektocht naar de ultieme realiteit. What the *bleep* do we know? Enjoy | |
Molurus | woensdag 20 maart 2013 @ 23:15 |
"What the bleep do we know" is een prachtig gemaakte documentaire, maar helaas is de 'wetenschap' erachter een stuk minder prachtig. Wat zeg ik, het is klinkklare onzin. De voornaamste persoon achter deze ideeen is Stuart Hameroff, die ooit nog eens de euvele moed had zijn ideeen te presenteren aan een academisch publiek. Dit was het resultaat: Met name de reactie van Lawrence Krauss in de vragenronde heb ik erg om moeten lachen. (Zie begin 3e filmpje.) [ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 21-03-2013 20:44:18 ] | |
ExperimentalFrentalMental | donderdag 21 maart 2013 @ 20:40 |
Een Onzin documentaire WFL / [Centraal] Aan te raden DVD's / Docu's | |
ExperimentalFrentalMental | donderdag 21 maart 2013 @ 20:41 |
Gezien ja, geweldig | |
Jappie | donderdag 21 maart 2013 @ 21:45 |
Uitermate verfrissend en vermakelijk om te zien dat mijn bijdrage aan dit topic vergeleken met andere bijdragen zulke reacties teweeg brengt terwijl mijn intro niets anders was dan stellen dat wetenschap en religie elkaar hier "lijken" te omarmen. De door Molurus geplaatste filmpjes van de lezing ontkrachten geenzins de mogelijkheid tot fusie tussen wetenschap en religie op dit gebied. Ik hoor Kraus bijvoorbeedl wel roepen dat iets nonsens is en zeggen dat het zo niet werkt maar ik hoor hem nergens zeggen waarom het niet kan werken. Dit zelfde geld voor de andere sprekes en al met al moet ik zeggen dat de hr Hameroff zich redelijk staande hield vs een aantal stotterende anti believers. Nu wil ik hiermee nog steeds niet zeggen dat wat de makers claimen de manier is waarop je het universum naar je hand kunt zetten maar zelfs als borrelpraat zijn de ideeen uitermate creatief en het zou op zijn minst toch wel wat steviger ontkracht mogen worden dan simpelweg stellen het is nonsens zonder daar zelf een gedegen onderbouwingbij te geven. Tenslotte zou ik willen eindigen door te zeggen dat het simpelweg afwijzen van ideeen ten alle tijden een slechtere optie is dan de ideeen te onderzoeken op de mogelijkheden die er wel overblijven en dan vervolgens zoals wel vaker gebeurd door het onderzoeken van het ene idee per ongeluk een ander niet verwacht resultaat tegen te komen. The keyword is "open mind" in deze. | |
Molurus | donderdag 21 maart 2013 @ 21:53 |
Dit is gewoon pseudowetenschap. Ongefundeerde overtuigingen, die welliswaar waar zouden *kunnen* zijn, maar die op geen enkele manier iets met wetenschap te maken hebben. En dat is prima.... zolang het niet als wetenschap wordt gepresenteerd. Maar dat doet deze mijnheer Hameroff nu juist wel, en dat vind ik zeer kwalijk. Het is zeer vergelijkbaar met de Intelligent Design beweging: het zijn niet wetenschap en religie die elkaar omarmen, maar gewoon een vorm van religie die zich vermomt als wetenschap in de hoop net zo serieus genomen te worden. PS: Hier maar verder: F&L / What the bleep do we know? [ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 21-03-2013 22:05:01 ] | |
deelnemer | vrijdag 22 maart 2013 @ 02:10 |
Een aardig overzicht van de ontwikkelingen in de fysica. Wel zo schetsmatig dat het eerder sprake is van een bewijs per intimidatie is dan per argument. Persoonlijk geloof ik niet in de stelling, dat tijd emergent is, omdat ik mij geen proces van emergentie zonder tijd kan voorstellen. [ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 23-03-2013 14:05:43 ] | |
deelnemer | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:58 |
Cognitieve psychologie: wereldbeelden en framing. Een goed beargumenteerde kritiek op de marktideologie Overige delen: Markets, Freedom and Choice Just Markets Selling Yourself Short: The body, property and markets Een serie over de geschiedenis van onze Britse buren. Een overzicht van de feitelijke ontwikkelingen (altijd een interpretatie natuurlijk) heeft een meerwaarde boven een ideologische uitzettingen hierboven en plaatst alles in een context. Dan blijkt het neoliberalisme vooral een beweging te zijn voor de idealen van de kleine ondernemer: de kruideniers aan de macht. Overige delen: The British Attempt to Construct a Socialist Commonwealth, 1945-1951 Britain in the 20th Century: The Conservative Reaction 1951-1965 Britain in the 20th Century: The Collapse of the Postwar Settlement, 1964-1979 Britain in the 20th Century: Thatcherism, 1979-1990 Britain in the 20th Century: A new consensus? 1990-2001 [ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 24-03-2013 14:48:49 ] | |
deelnemer | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:02 |
Een grappige lezing (vanaf 9:00): een ode aan de Royal Society en de wetenschap iha. Een impressie van de wetenschap destijds en de grote brand die Londen in as legde. Iets over het ontstaan van de Royal society Toch nog maar twee deeltjes van deze mooie serie over de geschiedenis van de wiskunde. | |
deelnemer | maandag 25 maart 2013 @ 01:05 |
Een recente discussie over de huidige politieke en economische crisis in Europa. Griekenland heeft een daling van het bruto nationaal product van 20% doorgemaakt (W. Buiters noemde ergens zelfs 25%) en een jeugd werkeloosheid boven de 50%. Zeer ernstige problemen die mi veel meer aandacht en serieuze discussie verdienen. [ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 25-03-2013 02:30:39 ] | |
ExperimentalFrentalMental | maandag 25 maart 2013 @ 02:04 |
Professor Lawrence Krauss on the Q&A panel with Tanya Plibersek, Greg Hunt, Dr John Dickson & Dr Cindy Pan: A lively interactive discussion hosted by Tony Jones where the audience at home and in the studio questions political leaders and opinion makers. Science vs Religion | |
Perrin | maandag 25 maart 2013 @ 19:39 |
Soort van F&L: | |
ExperimentalFrentalMental | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:04 |
Geloof jij in het onwaarschijnlijke? Soms gebeuren er wonderen. Bij een boer in Schotland verschijnt bijvoorbeeld een graancirkel in zijn velden, terwijl bij een gezin in de Verenigde Staten geroosterd brood met de beeltenis van de maagd Maria uit haar tosti-ijzer springt. Sensationeel! Onverklaarbaar! Of valt dat eigenlijk wel mee? In bovenstaande TEDTalk vertelt beroepsscepticus Michael Shermer waarom weldenkende mensen in gekke dingen geloven. Voor het onverklaarbare zijn er altijd verklaringen, zegt Shermer. Of het nou om een broodje gaat dat op moeder Theresa lijkt, of de duivelse boodschap die je hoort als je Stairways to Heaven achterstevoren afspeelt. Shermer weet als geen ander een oproep tot rationalisme te brengen als een humoristisch, boeiend praatje dat bomvol grappige voorbeelden zit. We hoeven niet in wonderen te geloven, zegt Shermer. Gelukkig hebben we wetenschap. (nwtonline) | |
deelnemer | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:05 |
Voor iedereen niet gekeken heeft: belastingparadijzen http://tegenlicht.vpro.nl(...)3/tax-free-tour.html Joris Luyendijk: Het brein van de bankier http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/Joris.html [ Bericht 20% gewijzigd door deelnemer op 26-03-2013 23:34:13 ] | |
Molurus | woensdag 27 maart 2013 @ 00:46 |
deelnemer | woensdag 27 maart 2013 @ 13:04 |
Lezing in 15 korte delen over muren in de samenleving als tekenen van het verval van soevereine staten (begint vanaf 4:00). De eerste 3 delen zijn nogal abstract, het vervolg gaat over concrete voorbeelden (de muur tussen Mexico en de VS ihb). De lezing loopt tot halverwege deel 7. Daarna volgt kritiek en discussie. To long did't see: Leuk als mensen iets constructief doen. [ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 27-03-2013 23:52:40 ] | |
Froggiefied | woensdag 27 maart 2013 @ 22:33 |
Geen bullshit als tv uitzendingen, een man zoals jij en ik die de illuminati simpel uitlegt en misschien nog dingen noemt die je nog niet wist. | |
Molurus | donderdag 28 maart 2013 @ 22:21 |
deelnemer | zaterdag 30 maart 2013 @ 14:35 |
Het geploeter van een wiskundige Visualizing the Path from Fermat's Last Theorem to Calabi-Yau Spaces Het vermoeden van Eugenio Calabi (1954) is in 1978 bewezen door Shing-Tung Yau. Yau ontving o.a. daarvoor in 1982 de Fields medaille. Als het volgende je niets zegt: dan is er nu een boek dat het allemaal uitlegt voor leken zoals wij: Inner space: String theory & the universes' hidden dimensions - Yau Shing-Tung & Steve Nadis Het boek beschrijft de rol van meetkunde in de natuurkunde door de eeuwen heen t/m de recente ontwikkelingen en het geploeter van een wiskundige om er wijs uit te worden. Yau heeft eerst drie jaar geprobeerd het vermoeden van Calabi te weerleggen. Toen dat niet lukte, nog eens drie jaar om het vermoeden te bewijzen. Het heeft hem vele slapeloze nachten gekost. Volgens de algemene relativiteitstheorie vervormt de aanwezigheid van massa de tijdruimte. De kromming van de tijdruimte ervaren wij als de zwaartekracht en doet massa's bewegen. Maar alle mogelijke vervormingen van de tijdruimte omvat meer dan alleen de kromming als gevolg van massa (volgens de Einstein vergelijking). Ook een tijdruimte zonder massa (een vacuum) kan gekromd zijn. Deze kwestie intrigeerde Yau en was het startpunt van zijn onderzoek naar deze mogelijkheid. Later is er een verband gelegd tussen dit probleem en de extra dimensies in stringtheorie. In super-stringtheorie is er 1 tijd dimensie en zijn er 9 ruimtelijke dimensies (terwijl wij er slechts 3 ervaren). De overige 6 dimensies zijn opgerold en te klein om waarneembaar te zijn (van de orde van de planklengte, dat is 10 tot de macht -32). De structuur van deze interne 6 dimensionale ruimte is equivalent met welke deeltjes en interacties er in de natuur zijn (aldus deze theorie). ‘Super’ staat voor supersymmetrie, een veronderstelde symmetrie tussen: - de ‘materie deeltjes’ en - de deeltjes die uitgewisseld worden tussen de 'materie deeltjes' als deze elkaar beinvloeden / wisselwerken. Het Higgs deeltje is inmiddels gevonden met de LHC in Cern (een deeltjesversneller), maar tevens zoekt men naar aanwijzingen voor de veronderstelde supersymmetrie, die ook het bestaan van nieuwe deeltjes voorspeld. Het volgen van een lezing in het Engels met Chinees accent is lastig, maar de lezing is de moeite waard. Abstractie is een karakteristiek van de wetenschap, waarbij men zoekt naar de bouwstenen en de onderliggende eenvoud. Abstractie is een vereenvoudiging van het probleem, omdat men de details onder de tafel veegt. Complexiteit is een andere karakteristiek, waarbij de vooruitgang veel minder indrukwekkend is. Complexiteit treedt op als men de andere weg volgt (van bouwstenen maar bouwsels) als gevolg van de interactie tussen de bouwstenen. De grondlegger van Mathematica: Het concepten 'computational equivalence' (45:50 - 49:50) en 'computational irreducibility' (49:50 - 53:00) verklaren mogelijk het onvermogen om complexiteit te doorzien. Er is overigens veel kritiek op de vergaande claims van het boek A New Kind of Science [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 01-04-2013 19:08:21 ] | |
deelnemer | woensdag 3 april 2013 @ 13:28 |
Een grote filosofische vraag in de 17e eeuw was of denken gereduceerd kan worden tot mechanica. De 17e eeuw stond in het teken van de mechanisering van het wereldbeeld. Men vermoede dat ipv Godswil er meer begrijpelijke mechanismen aan het werk waren. Maar de menselijke geest leek toch iets geheel anders. In die tijd waardeerde men 1 eigenschap van de menselijke geest meer dan alle andere: denken. Kan denken ook begrepen worden als mechanica? Thomas Hobbes dacht van wel en Blaise Pascal en Leibniz bouwde de eerste rekenmachines. Deze kwestie heeft geleid tot de ontwikkeling van computers. • De eerste rekenmachines (in de 17e eeuw gemaakt door Pascal en Leibniz). • Binaire getallen (Leibniz: Explication de l'Arithmtique Binaire). • Booleaanse algebra (George Boole: An Investigation of the Laws of Thought.) • Waarheidstabellen ( Ludwig Wittgenstein: Tractatus Logico-Philosophicus) • Lambda calculus (Alonzo Church: A set of postulates for the foundation of logic) • De Turing machine (Alan Turing: On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungs problem) • Implementatie van Booliaanse logica (Claude Shannon: A Symbolic Analysis of Relay and Switching Circuits) • Computer architectuur en software (Von Neumann: First Draft of the Report on EDVAC) De eerste rekenmachine: De Pascaline van Blaise Pascal Een wat chaotisch praatje door George Dyson (de zoon van Freeman Dyson), maar toch een aardig overzicht vol met interessante historische details De formele logica erachter: Claude Shannon John Von Neumann [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 03-04-2013 16:54:02 ] | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 5 april 2013 @ 09:42 |
Deze komt binnenkort THE UNBELIEVERS (2013) - Official Movie Trailer (Richard Dawkins & Lawrence Krauss) 'The Unbelievers' follows renowned scientists Richard Dawkins and Lawrence Krauss across the globe as they speak publicly about the importance of science and reason in the modern world - encouraging others to cast off antiquated religious and politically motivated approaches toward important current issues - making the world a better place for all. The film includes interviews with celebrities who support the work of these controversial speakers http://unbelieversmovie.com/ | |
deelnemer | zaterdag 6 april 2013 @ 14:10 |
Voor een aantal jaren is er een sterke reactie op de markteconomie. Denk aan activisten zoals Noam Chomski en Naomi Klein, de top econoom Joseph Stiglitz, the occupy movement, the tax justice network, the new economic institute, etc... Achter de schermen wordt er, sinds de kredietcrises, op top niveau nagedacht over een radicale verandering van de manier waarop markteconomie functioneert. Ik vermoed dat de belasting lek uit de Britisch Virgin Islands opzettelijk is gepland. Daar recentelijk is gebleken dat het belastingparadijs Cyprus bezweek aan de effecten van de bankensector aldaar en hun financiele 'diensverlening'. Ook in Griekenland speelde dit een grote rol. Deze lezing gaat over de herevaluatie en is meer filosofisch. Lezing begint op 6:00 [ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 06-04-2013 14:54:43 ] | |
Molurus | zondag 7 april 2013 @ 01:03 |
| |
deelnemer | maandag 8 april 2013 @ 15:03 |
[ Bericht 30% gewijzigd door deelnemer op 09-04-2013 19:32:46 ] | |
deelnemer | maandag 15 april 2013 @ 21:22 |
[ Bericht 63% gewijzigd door deelnemer op 16-04-2013 02:39:45 ] | |
Natural-Cool | zondag 21 april 2013 @ 14:55 |
Een prachtige documentaire over fractals, baande de weg naar onze huidige technologie. Onderstaande filmpje uit 1977 duurt 9 minuten, een macro en micro reis met de factors van 10, ( heb geen langer filmpje kunnen vinden, hoop dat het mag, is het delen waard. ) Enjoy the effect of adding another zero | |
Molurus | donderdag 25 april 2013 @ 23:08 |
Geweldige serie over kosmologie: | |
Molurus | donderdag 2 mei 2013 @ 22:38 |
Goodie, een nieuwe creationistenproductie. | |
sjoemie1985 | donderdag 2 mei 2013 @ 22:41 |
dank voor het verplaatsen | |
deelnemer | zaterdag 4 mei 2013 @ 19:22 |
[ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 05-05-2013 02:53:52 ] | |
deelnemer | zondag 5 mei 2013 @ 17:23 |
[ Bericht 27% gewijzigd door deelnemer op 06-05-2013 19:16:44 ] | |
Molurus | maandag 6 mei 2013 @ 19:39 |
Deze documentaire bevat een dusdanig hoog gehalte aan kinderlijke onzin dat ik iedereen die overweegt deze docu nog te gaan kijken dit zeer moet afraden. Alleen als je het leuk vindt om je groen en geel te ergeren aan religieuze domheid - anders kan ik het niet noemen - zou je kunnen overwegen om deze troep te bekijken. Aan elk ander: mijn excuses voor het herposten ervan. | |
Mr.44 | maandag 6 mei 2013 @ 21:17 |
Op wiki staat een link naar een hele serie lectures van Susskind http://en.wikipedia.org/wiki/Leonard_Susskind#Lectures | |
Molurus | maandag 6 mei 2013 @ 21:25 |
Damn, dat is een heel mooi lijstje! | |
meth1745 | donderdag 9 mei 2013 @ 13:05 |
Optimism bias, en hoe mensen minder onthouden van slecht nieuws Michael Shermer: The pattern behind self-deception. 2de TEDTalk, z'n vorige is eerder in dit topic gepost: F&L / [CENTRAAL] Het grote F&L video topic #2 [ Bericht 12% gewijzigd door meth1745 op 09-05-2013 13:13:46 ] | |
deelnemer | zaterdag 11 mei 2013 @ 00:20 |
deelnemer | maandag 13 mei 2013 @ 14:38 |
deelnemer | donderdag 16 mei 2013 @ 23:33 |
Joseph Stiglitz the Nobel prize winning economist explores the origins and the continuing impact of one of the greatest ideas in history- capitalism. As with the rest of the series, 'Big Ideas That Changed the World' he weaves his own personal story through the bigger historical tale. De video bevat 2 delen (2e deel begint op 20:12) Een reactie op YouTube Dat is wel waar. Je bent gewaarschuwd. [ Bericht 17% gewijzigd door deelnemer op 17-05-2013 00:47:39 ] | |
SpecialK | vrijdag 17 mei 2013 @ 00:56 |
Ik betrap hem vooral op historische problemen ... ben pas halverwege maar hij lijkt te veel alle historische gebeurtenissen te willen koppelen aan gebeurtenissen in de markt. | |
deelnemer | zaterdag 18 mei 2013 @ 03:44 |
[ Bericht 15% gewijzigd door deelnemer op 18-05-2013 04:04:06 ] | |
superdrufus | zaterdag 18 mei 2013 @ 03:57 |
Toch wel aardig om te vermelden dat er meerdere oneindigheden zijn zoals Cantor heeft bewezen met het diagonaalbewijs. Het doet je toch wel afvragen welke wiskundige revoluties ons nog staan te wachten. | |
ExperimentalFrentalMental | zaterdag 18 mei 2013 @ 09:50 |
Dit is een hele interessante documentaire vn de BBC over Infinity De docu geeft mooi weer welke uiterst vreemde eigenschappen het idee van een ondeindige ruimte met zich mee brengt Cantor's diagonaalbewijs komt ook aan bod By our third year, most of us will have learned to count. Once we know how, it seems as if there would be nothing to stop us counting forever. But, while infinity might seem like an perfectly innocent idea, keep counting and you enter a paradoxical world where nothing is as it seems. Mathematicians have discovered there are infinitely many infinities, each one infinitely bigger than the last. And if the universe goes on forever, the consequences are even more bizarre. In an infinite universe, there are infinitely many copies of the Earth and infinitely many copies of you. Older than time, bigger than the universe and stranger than fiction. This is the story of infinity. | |
Molurus | zondag 19 mei 2013 @ 19:33 |
Reposts vanuit F&L / De wortel van het terrorisme is niet een van de goddelijke religies en http://www.huffingtonpost(...)oment_b_2688895.html (ruim 4 uur lang) ============ Met dank aan DrDarwin en meth1745. | |
deelnemer | dinsdag 21 mei 2013 @ 21:24 |
| |
Molurus | woensdag 29 mei 2013 @ 21:25 |
Vers van de pers: | |
deelnemer | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:05 |
Dit is volgens mij een overtuigend verhaal over de huidige economische crisis. Het gaat over de VS maar geldt in mindere mate ook voor Engeland en Nederland (als deel van de Angelsaksische lijn) Beschaving op een modiale schaal vereist vergaande cooperatie. [ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 02-06-2013 00:44:25 ] | |
Bram_van_Loon | zondag 2 juni 2013 @ 19:09 |
Fascinerend apparaat, die Pascaline. | |
deelnemer | maandag 3 juni 2013 @ 00:57 |
begint op 9:00 [ Bericht 24% gewijzigd door deelnemer op 03-06-2013 02:40:24 ] | |
deelnemer | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:13 |
The Myth of the Liberal Media (uit 1997) "Manufacturing Consent" 25 Years Later Chris Hedges - The State of Journalism Bradley Manning Trial: After 3 Years, Army Whistleblower Begins Court Martial Shrouded in Secrecy [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 04-06-2013 02:49:30 ] | |
deelnemer | donderdag 6 juni 2013 @ 17:19 |
| |
deelnemer | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:28 |
Het is opmerkelijk dat mensen het midden-oosten als onderontwikkeld beschouwen terwijl het de bakermat van de beschaving is. Rond de vruchtbare rivierdelta's van de Tigris / Eufraat / Nijl ontstonden de eerste grote beschavingen. Aan de randen daarvan ontstond de Joodse en Griekse cultuur. De Grieken beschaving floreerde langs de kust gebieden en het binnenland werd gezien als bevolkt door barbaren. Deze barbaren veroverden Griekenland (de Macedonische koning Philippus II en zijn zoon Alexander de Grote) en verspreiden de Griekse cultuur. De Romeinse barbaren veroverden de Grieken, maar de Griekse taal & cultuur veroverde de Romeinen. Het Oost Romeinse rijk werd onder de voet de gelopen door de barbaren uit het noorden, maar deze namen de taal en cultuur van de Romeinen over. De Vikingen uit het noorden veroverden Engeland en Frankrijk en de Engelsen namen de Franse cultuur over. De Angelsaksen domineren nu de wereld. De taal van de elite in de Europese beschavingen was opeenvolgend: Atheens Grieks --> Romeins Latijn --> Parijs Frans --> Oxford Engels Ondertussen zijn de Grieken het zwakste schaap in de EU en wordt het midden-oosten gezien als een bron van terreur en in de ban van een achterlijke religie. Rebels Torch Mali Library of Historic Manuscripts [ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 08-06-2013 20:10:28 ] | |
deelnemer | zaterdag 8 juni 2013 @ 22:38 |
Deze post gaat over de ondermijning van burgerrechten in de VS. Glenn Greenwald "Endless War, Radical Presidential Power, and a Rotted Political Culture" Howard Zinn "You Can't Be Neutral On A Moving Train" Howard Zinn - Hidden History of The American Working Class "he Twentieth Century: A People's History" [ Bericht 22% gewijzigd door deelnemer op 10-06-2013 04:05:01 ] | |
Sjeenkske | dinsdag 11 juni 2013 @ 01:04 |
| |
deelnemer | zaterdag 15 juni 2013 @ 00:12 |
[ Bericht 32% gewijzigd door deelnemer op 15-06-2013 15:28:51 ] | |
deelnemer | maandag 17 juni 2013 @ 00:49 |
[ Bericht 34% gewijzigd door deelnemer op 17-06-2013 14:08:13 ] | |
deelnemer | woensdag 19 juni 2013 @ 20:20 |
Ai Weiwei, Without Fear or Favor | |
SpecialK | woensdag 19 juni 2013 @ 22:35 |
Gekeken. | |
Boswachtertje | donderdag 20 juni 2013 @ 00:09 |
De gehele video kun je hier vinden: http://fora.tv/2012/10/25(...)es_the_Illusive_Self | |
deelnemer | donderdag 20 juni 2013 @ 12:42 |
Hij legt niet uit waarom het concept van een individueel bewustzijn een fundamenteel concept zou zijn. Het lijkt mij sterk dat een bevruchte eicel al een individueel bewustzijn heeft. Het is volgens mij wel juist dat een individueel bewustzijn niet noodzakelijk een bepaald soort identificatie met zich meebrengt (de invulling van het begrip 'ik'). | |
Boswachtertje | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:37 |
Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan, maar idd.. het is een interessante vraag, wanneer dat individuele bewustzijn dan precies ontstaat. Of bedoelt hij juist dat het individuele bewustzijn er altijd is? Thnx, hier ga ik nog eens wat meer over zoeken Lijkt mij ook inderdaad. Dat ik een individueel perspectief heb, van waaruit ik de wereld waarneem, betekent niet dat ik ook enkel dit perspectief ben en me daarmee identificeer.. | |
Perrin | dinsdag 25 juni 2013 @ 12:34 |
Molurus | zaterdag 29 juni 2013 @ 11:46 |
Molurus | zaterdag 29 juni 2013 @ 13:48 |
Neil deGrasse Tyson over the god of the gaps: | |
Perrin | zondag 30 juni 2013 @ 09:59 |
Meer voor W&T eigenlijk, maar daar is niet echt een filmpjes-draadje? | |
deelnemer | maandag 1 juli 2013 @ 20:00 |
Dana Pries, the national security correspondent for the Washington Post (vanaf 6:07 m) De video in de post hierboven geeft te denken: • Hoeveel levens worden gespaard en hoeveel levens worden geschaad. Het lijkt erop dat deze operaties veel meer levens kost dan er in verhinderde aanslagen zouden zijn omgekomen. • Iedereen tast jarenlang in het duister vanwege geheime aard van deze operaties. Mensen worden verkeerde voorstellingen van zaken voorgespiegeld door de leidende politici. Mensen reageren vanuit allerlei motieven terwijl de voorstelling van zaken die ze krijgen voorgeschoteld onzinnig is. Mensen worden wantrouwig als ze erachter komen dat ze zijn voorgelogen of vaststellen dat er een zee van propaganda op ze wordt afgevuurd. Mensen die eerder doorhebben dat zaken anders liggen dan voorgesteld, raken mogelijk in problemen omdat ze te kritisch of te weinig patriottistisch zijn in de ogen van hun buren, collega's of werkgevers. • De bevolking leert dat je beter geen opinies kan hebben over serieuze kwesties. Want als je realistisch bent, dan begrijp je dat de niets weet, dat wat je wordt verteld onzin is, en je er druk over maken geen zin heeft omdat er mogelijk iets heel anders gebeurd dan je denkt. Deze ervaringen maakt de bevolking uiteindelijk apathisch. Het heeft geen zin je er druk over te maken, geen zin te luisteren naar politici, geen zin te lezen wat de krant erover schrijft, geen zin te gaan stemmen (want je hoofd zit vol met misconcepties), geen zin om in een democratie te geloven. • Hoe ervaren de insiders het? Ze krijgen hoge functies waarin ze grote beslissingen mogen nemen. Ze weten wat er gaande is en dat maakt hun inzicht superieur aan anderen. Ze verdienen er een goed salaris mee. Gaan om met vergelijkbare mensen in de landen waarmee ze samenwerken. Er ontstaat gemakkelijk een gevoel van een nobele strijd. Buitenstaanders die hun een spiegel kunnen voorhouden, weten te weinig om op de insider zinnig over te komen. • Dit moet toch haast wel leiden tot een overtuiging van eigen gelijk onder de bestuurders en wantrouwen onder de bevolking. • Wat onderzoeksjournalisten proberen te achterhalen is 1) iets dat het publiek niet mag weten of 2) iets dat iemand weet en ze zo kan vertellen, maar dat niet doet. Knap frustrerend lijkt mij. De conclusie is dat dit machtsspel alleen bestaat om het de mensen in de 'drivers seat' het gevoel van te geven belangrijk te zijn, en dat het tot meer schade leidt dan goed doet. [ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 02-07-2013 04:01:21 ] | |
deelnemer | maandag 8 juli 2013 @ 11:29 |
Sheldon Wolin James Cone James Cone about race, religion and violence. [ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 09-07-2013 12:46:22 ] | |
deelnemer | donderdag 11 juli 2013 @ 23:32 |
[ Bericht 66% gewijzigd door deelnemer op 12-07-2013 00:24:57 ] | |
deelnemer | vrijdag 12 juli 2013 @ 22:30 |
Ivm de burgeoorlog in Syrie [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 13-07-2013 11:46:18 ] | |
Molurus | zaterdag 13 juli 2013 @ 12:45 |
Met dank aan Hollander1000 En met dank aan supersoep: | |
deelnemer | dinsdag 16 juli 2013 @ 03:00 |
In verband met de NSA surveillance How Billions of Trivial Data Points can Lead to Understanding Peter Norvig - The Unreasonable Effectiveness of Data BIG DATA: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think [ Bericht 29% gewijzigd door deelnemer op 17-07-2013 00:24:37 ] | |
Molurus | zondag 21 juli 2013 @ 18:41 |
deelnemer | maandag 29 juli 2013 @ 15:40 |
Chris Hedges against the black bloc strategy. [ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 29-07-2013 18:59:09 ] | |
Molurus | donderdag 8 augustus 2013 @ 18:40 |
Met dank aan ExperimentalFrentalMental. | |
Molurus | vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:08 |
deelnemer | maandag 12 augustus 2013 @ 13:42 |
deelnemer | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:16 |
| |
deelnemer | zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:25 |
Met de onafhankelijkheid van India is het kastenstelsel ongrondwettelijk verklaard, maar het functioneerde nog overal. Langzamerhand is het aan het verdwijnen. Het is er nog wel, maar wordt nu openlijk bekritiseerd en een ruime meerderheid verwerpt deze oude traditionele verhoudingen, zoals vast gelegd in de wet van Manu. Toch is het leven nog steeds gemakkelijker als je binnen je eigen kaste trouwt / blijft. Er is hierover een hevig debat in India gaande. In het kader daarvan de volgende Indiase docu uit 2007. Vooral op het platte land zijn er nog gebieden waar de tijd stil is blijven staan, en de docu geeft daar ook een impressie van. [ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 31-08-2013 20:31:56 ] | |
Molurus | woensdag 4 september 2013 @ 11:01 |
Kijkertje | zaterdag 7 september 2013 @ 18:32 |
Molurus | dinsdag 17 september 2013 @ 05:18 |
Molurus | zaterdag 5 oktober 2013 @ 12:04 |
Niet geheel on topic, maar te goed om niet ergens te plaatsen: | |
deelnemer | dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:36 |
MEET THE STANS Kazakhstan and Kyrgyzstan Uzbekistan and Tajikistan | |
Perrin | vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:38 |
(misschien meer POL dan F&L) | |
deelnemer | maandag 28 oktober 2013 @ 12:24 |
Er is een alternatieve serie op Youtube over de STANS. Uit deze serie de aflevering Aghanistan (die ontbrak in de vorige serie). Deze serie reisvideo's zijn overigens interessant om een visuele indruk te krijgen van deze landen. The silk road (in 12 delen) [ Bericht 12% gewijzigd door deelnemer op 29-10-2013 10:27:57 ] | |
deelnemer | maandag 4 november 2013 @ 20:19 |
Charles Taylor Lecture (Oktober 2008) Master Narratives of Modernity Disenchantment and Secularity A More Adequate Narrative of Western Secularity [ Bericht 15% gewijzigd door deelnemer op 04-11-2013 21:13:17 ] | |
Molurus | maandag 4 november 2013 @ 21:57 |
Molurus | woensdag 6 november 2013 @ 00:57 |
Molurus | woensdag 6 november 2013 @ 20:21 |
deelnemer | zondag 10 november 2013 @ 12:18 |
The Venus Project The Zeitgeist Movement [ Bericht 18% gewijzigd door deelnemer op 10-11-2013 19:11:52 ] | |
Molurus | zondag 10 november 2013 @ 15:53 |
deelnemer | dinsdag 12 november 2013 @ 00:04 |
Robert Bellah: Religion in Human Evolution (vanaf 11: 30 m) | |
Kijkertje | woensdag 13 november 2013 @ 15:10 |
deelnemer | donderdag 14 november 2013 @ 11:36 |
Tu Wei-ming (Chinese filosofie: confusianisme) A World of Ideas with Bill Moyers - Tu Wei-ming (A Confucian Life in America) Harvard University: Tu Wei-ming - Moral Reasoning (een college over confusianisme in 22 delen) [ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 16-11-2013 21:51:06 ] | |
deelnemer | maandag 18 november 2013 @ 22:48 |
Interview with Edward Said A documentary on Edward Said Edward Said on "Orientalism" [ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 18-11-2013 23:00:32 ] | |
deelnemer | donderdag 21 november 2013 @ 19:58 |
The Status of Abstract Moral Concepts | |
deelnemer | vrijdag 22 november 2013 @ 12:21 |
Peter Joseph: Culture in Decline Episode #1 "What Democracy?" Episode #2 "Economics 101" Episode #3 "C.V.D." Episode #4 "War On Nature" Episode #5 "Baby Go Boom!" Episode #6 "Tale of Two Worlds" | |
Molurus | zaterdag 23 november 2013 @ 19:18 |
Molurus | zaterdag 23 november 2013 @ 19:19 |
Molurus | woensdag 27 november 2013 @ 14:49 |
Met dank aan Mr.44: | |
Molurus | woensdag 27 november 2013 @ 18:14 |
Molurus | donderdag 28 november 2013 @ 20:43 |
deelnemer | donderdag 28 november 2013 @ 22:20 |
[ Bericht 21% gewijzigd door deelnemer op 29-11-2013 23:30:44 ] | |
deelnemer | vrijdag 29 november 2013 @ 23:30 |
De altijd gezellige Wesley Cecil (Voor wie de eerdere video gemist heeft: Wesley Cecil ) | |
deelnemer | vrijdag 29 november 2013 @ 23:31 |
Nicholas Ostler: Why should we protect endangered languages? | |
Kijkertje | dinsdag 3 december 2013 @ 01:18 |
deelnemer | donderdag 5 december 2013 @ 23:03 |
Understanding Language Robert Sapolsky: Language Wesley Cecil: Spanish Language and Literature Before Babel: in search of the first language [ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 06-12-2013 14:33:58 ] | |
deelnemer | maandag 9 december 2013 @ 11:33 |
Steven Pinker: Linguistics as a Window to Understanding the Brain Noam Chomsky: Language and the Mind Revisited - The Biolinguistic Turn with - The Rest of the World | |
deelnemer | donderdag 12 december 2013 @ 22:32 |
(Zie vanaf 13:40) [ Bericht 56% gewijzigd door deelnemer op 13-12-2013 01:12:11 ] | |
deelnemer | maandag 16 december 2013 @ 13:24 |
Richard Bulliet (Columbia University) History of the World to 1500 CE History of the World Since 1500 CE | |
deelnemer | maandag 16 december 2013 @ 18:42 |
Introductie Korea Introductie Noord Korea The Politics and Ethics of the Rise of China [ Bericht 17% gewijzigd door deelnemer op 16-12-2013 23:36:27 ] | |
deelnemer | zaterdag 21 december 2013 @ 22:46 |
Isthmus Cultures: A Second Opinion on the Origin of Civilization (vanaf 8:03) Americas' natives have European roots Gobekli Tepe - 12.000 years ago Klaus Schmidt on Gobekli tepi Cave of Forgotten Dreams (2010) directed by Werner Herzog [ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 22-12-2013 00:32:43 ] | |
deelnemer | maandag 23 december 2013 @ 12:34 |
Islamo-Christian Civilization | |
deelnemer | dinsdag 24 december 2013 @ 11:47 |
J.K. Rowling | |
Molurus | donderdag 9 januari 2014 @ 21:10 |
| |
Perrin | dinsdag 14 januari 2014 @ 11:10 |
Perrin | zaterdag 18 januari 2014 @ 13:05 |
deelnemer | maandag 20 januari 2014 @ 12:27 |
De achtergronden in deze post en verder. [ Bericht 13% gewijzigd door deelnemer op 20-01-2014 13:00:09 ] | |
deelnemer | woensdag 29 januari 2014 @ 15:57 |
[ Bericht 36% gewijzigd door deelnemer op 30-01-2014 23:56:13 ] | |
deelnemer | zondag 2 februari 2014 @ 02:14 |
Molurus | zondag 9 februari 2014 @ 13:43 |
Met dank aan SpecialK: | |
deelnemer | donderdag 13 februari 2014 @ 10:45 |
deelnemer | donderdag 27 februari 2014 @ 17:38 |
Gregory Clark: World Economic History before the Industrial Revolution. etc... Zie verder: POL / Een eerbetoon aan Howard Zinn [ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 01-03-2014 14:28:11 ] | |
deelnemer | zaterdag 1 maart 2014 @ 17:20 |
Molurus | zaterdag 1 maart 2014 @ 19:08 |
Pff.. die pot met balletjes moet een kapitaal kosten. Ik heb een doosje van 125 balletjes (5x5x5), en die kostten al 30 euro. | |
deelnemer | zaterdag 15 maart 2014 @ 00:24 |
The Story Of American Folk [ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 15-03-2014 10:27:03 ] | |
Molurus | zondag 16 maart 2014 @ 17:58 |
What adults kan learn from kids. Indrukwekkende speech. Wel beetje surrealistisch als kinderen wijzer klinken dan de gemiddelde volwassene. | |
cobybryant | woensdag 19 maart 2014 @ 01:24 |
Christelijke rap: | |
deelnemer | zaterdag 22 maart 2014 @ 17:18 |
| |
deelnemer | zondag 6 april 2014 @ 22:20 |
Molurus | donderdag 10 april 2014 @ 19:58 |
Perrin | maandag 14 april 2014 @ 20:54 |
deelnemer | dinsdag 29 april 2014 @ 15:16 |
Genji Monogatari (The Tale of the Genji) by Murasaki Shikibu | |
deelnemer | donderdag 8 mei 2014 @ 13:05 |
[ Bericht 26% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2014 18:13:07 ] | |
deelnemer | donderdag 8 mei 2014 @ 22:58 |
deelnemer | zondag 11 mei 2014 @ 15:38 |
[ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 11-05-2014 15:44:01 ] | |
deelnemer | woensdag 14 mei 2014 @ 00:30 |
Akira Kurosawa - Dreams Crows The Blizzard Tunnels The Weeping Demon Funeral | |
deelnemer | vrijdag 16 mei 2014 @ 19:55 |
Wesley Cecil's laatste twee taal colleges op FOK! [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 17-05-2014 12:02:41 ] | |
deelnemer | maandag 19 mei 2014 @ 00:01 |
[ Bericht 29% gewijzigd door deelnemer op 19-05-2014 19:14:57 ] | |
Perrin | zondag 25 mei 2014 @ 19:54 |
deelnemer | dinsdag 27 mei 2014 @ 13:57 |
Joris Laarman Lab | |
Molurus | woensdag 28 mei 2014 @ 15:16 |
deelnemer | zaterdag 7 juni 2014 @ 18:21 |
Ook wilde muizen rennen in tredmolens Mice Run for Fun, Not Just Work, Research Shows | |
Molurus | donderdag 12 juni 2014 @ 21:38 |
Molurus | donderdag 26 juni 2014 @ 20:44 |
Molurus | dinsdag 1 juli 2014 @ 20:59 |
Met dank aan Semisane. | |
Molurus | zaterdag 12 juli 2014 @ 13:47 |
Sjeenkske | woensdag 16 juli 2014 @ 12:01 |
Alles om ons heen bestaat uit chaos. En deels voorspelbaar door middel van algoritmes. Ze kunnen het niet exact voorspellen, maar kunnen wel zeggen wat er mogelijk is en wat niet, zo kun je uit heel veel gegevens (die tegenwoordig grotendeels door computers verwerkt worden) belangrijke informatie winnen, die vervolgens kunnen voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Trailer van The Secret Life of Chaos | |
Molurus | zaterdag 19 juli 2014 @ 08:57 |
deelnemer | zaterdag 26 juli 2014 @ 19:13 |
deelnemer | vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:00 |
knip [ Bericht 98% gewijzigd door deelnemer op 15-08-2014 22:15:24 ] | |
Molurus | woensdag 3 september 2014 @ 15:14 |
Met dank aan Discombobulate | |
Molurus | maandag 15 september 2014 @ 22:16 |
Een geheel andere interpretatie van 'something from nothing'. | |
deelnemer | zaterdag 27 september 2014 @ 17:04 |
deelnemer | zondag 28 september 2014 @ 18:43 |
Divination and belief in unseen worlds | |
deelnemer | dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:14 |
Het wiel | |
Molurus | dinsdag 21 oktober 2014 @ 19:23 |
Molurus | zondag 26 oktober 2014 @ 21:26 |
Molurus | zondag 26 oktober 2014 @ 21:47 |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:24 |
deelnemer | dinsdag 4 november 2014 @ 12:14 |
deelnemer | dinsdag 4 november 2014 @ 23:23 |
deelnemer | dinsdag 11 november 2014 @ 18:27 |
The black hole war. | |
deelnemer | woensdag 12 november 2014 @ 21:33 |
Majoranadeeltje | |
deelnemer | vrijdag 14 november 2014 @ 00:17 |
deelnemer | zondag 16 november 2014 @ 14:17 |
deelnemer | zondag 23 november 2014 @ 23:06 |
deelnemer | woensdag 17 december 2014 @ 16:13 |
Molurus | donderdag 18 december 2014 @ 21:28 |
Molurus | vrijdag 2 januari 2015 @ 13:38 |
Molurus | zondag 4 januari 2015 @ 14:36 |
Kijkertje | dinsdag 13 januari 2015 @ 03:25 |
Big Think's Top Videos of 2014 http://bigthink.com/playlists/best-videos-of-2014 | |
Molurus | zondag 18 januari 2015 @ 15:10 |
deelnemer | donderdag 5 februari 2015 @ 12:30 |
Mocht het inspireren tot interesse in topologie dan is hier een eerste kennismaking: [ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 05-02-2015 13:52:08 ] | |
deelnemer | vrijdag 13 februari 2015 @ 23:32 |
| |
deelnemer | woensdag 25 februari 2015 @ 19:12 |
deelnemer | zondag 1 maart 2015 @ 17:02 |
deelnemer | maandag 2 maart 2015 @ 22:32 |
Keith Devlin gives an overview of the history of mathematics. | |
deelnemer | woensdag 4 maart 2015 @ 23:11 |
deelnemer | vrijdag 6 maart 2015 @ 18:53 |
deelnemer | dinsdag 17 maart 2015 @ 01:43 |
Molurus | zondag 29 maart 2015 @ 23:13 |
Met dank aan NobodyKers. | |
Molurus | woensdag 1 april 2015 @ 22:42 |
Molurus | donderdag 2 april 2015 @ 20:22 |
Discombobulate | maandag 20 april 2015 @ 14:37 |
Discombobulate | vrijdag 24 april 2015 @ 17:25 |
Herman Philipse | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 24 april 2015 @ 18:07 |
zie hoe Herman gehakt maakt van Cees Dekker in t programma Boeken | |
Kijkertje | dinsdag 5 mei 2015 @ 00:37 |
deelnemer | zondag 17 mei 2015 @ 21:34 |
Kijkertje | vrijdag 22 mei 2015 @ 17:12 |
Perrin | vrijdag 22 mei 2015 @ 17:20 |
Als inmiddels redelijk ervaren hondenbezitter, vermoed ik dat dit ook in grote mate voor honden geldt. Ik denk dat 't een gradient is, geen 'je hebt t wel of je hebt 't niet'-ding. [ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 22-05-2015 17:57:38 ] | |
Kijkertje | vrijdag 22 mei 2015 @ 17:45 |
Net zoals bewustzijn | |
Molurus | zondag 31 mei 2015 @ 13:41 |
deelnemer | vrijdag 5 juni 2015 @ 02:23 |
[ Bericht 35% gewijzigd door deelnemer op 05-06-2015 12:49:40 ] | |
Molurus | vrijdag 19 juni 2015 @ 22:04 |
deelnemer | dinsdag 23 juni 2015 @ 12:55 |
Foutje. [ Bericht 89% gewijzigd door deelnemer op 23-06-2015 17:49:43 ] | |
Molurus | zondag 28 juni 2015 @ 13:00 |
deelnemer | woensdag 8 juli 2015 @ 22:20 |
deelnemer | dinsdag 21 juli 2015 @ 02:48 |
deelnemer | donderdag 13 augustus 2015 @ 22:01 |
deelnemer | vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:09 |
| |
deelnemer | vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:18 |
deelnemer | maandag 24 augustus 2015 @ 20:30 |
deelnemer | dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:36 |
deelnemer | woensdag 26 augustus 2015 @ 01:48 |
deelnemer | vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:37 |
[ Bericht 23% gewijzigd door deelnemer op 28-08-2015 16:00:17 ] | |
Molurus | woensdag 2 september 2015 @ 20:53 |
deelnemer | maandag 7 september 2015 @ 15:51 |
Discombobulate | dinsdag 8 september 2015 @ 19:48 |
http://www.sg.uu.nl/progr(...)losofie-van-de-geest Een viertal hoorcollege's van Herman Philipse over de filosofie van de geest, naar aanleiding van een topic in W&T. | |
Caxixi | woensdag 16 september 2015 @ 11:45 |
Molurus | woensdag 16 september 2015 @ 18:28 |
Inzake de Ford Pinto waar ook Michael Sandel het over had in zijn serie 'what's the right thing to do': | |
deelnemer | dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:30 |
Molurus | donderdag 15 oktober 2015 @ 20:10 |
deelnemer | dinsdag 27 oktober 2015 @ 18:44 |
deelnemer | maandag 2 november 2015 @ 11:58 |
Lezing begint vanaf 10:20 min. [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 02-11-2015 12:04:39 ] | |
deelnemer | donderdag 5 november 2015 @ 13:31 |
Dat ding op zijn neus bijvoorbeeld .... | |
Molurus | donderdag 5 november 2015 @ 22:15 |
Molurus | maandag 9 november 2015 @ 22:54 |
deelnemer | woensdag 11 november 2015 @ 19:37 |
deelnemer | zaterdag 14 november 2015 @ 13:00 |
deelnemer | maandag 23 november 2015 @ 21:32 |
[ Bericht 13% gewijzigd door deelnemer op 24-11-2015 00:51:57 ] | |
deelnemer | woensdag 9 december 2015 @ 20:03 |
Inspiratie voor het kerstdiner: een CCTV documentaire over eten in China. | |
Molurus | zaterdag 2 januari 2016 @ 22:39 |
Molurus | donderdag 14 januari 2016 @ 20:58 |
Hee, deze kende ik nog niet. Chalmers, Dennett en Hoffman. En wat schetst mijn verbazing: het geheel wordt aan elkaar gepraat door notoire zweefteef en wannabe kwantumfysicus Stuart Hameroff. | |
ExperimentalFrentalMental | donderdag 14 januari 2016 @ 23:00 |
een presentatie van Herman de Regt (wetenschapsfilosoof bij wie ik nog colleges heb gevolgd tijdens m'n studie) Hoe komen wetenschappers tot hun kennis? Wanneer is iets goede kennis of slechte, en wanneer zeggen we dat iets waar is? Dit is het soort vragen waar dr. Herman de Regt van Tilburg University afgrijselijk enthousiast van wordt. In dit college legt hij uit hoe verschillende filosofen tegen deze vragen aankeken, en hoe het kwam dat sommigen er zelfs voor stierven. | |
Molurus | woensdag 20 januari 2016 @ 18:16 |
Molurus | woensdag 20 januari 2016 @ 20:22 |
Hee... dit staat ineens op youtube. Maak er gebruik van zolang het er staat, echt een onwijs goede serie dit: Patrick Grim - Philosophy of Mind. Alle afleveringen:
[ Bericht 37% gewijzigd door Molurus op 20-01-2016 20:43:08 ] | |
Discombobulate | dinsdag 16 februari 2016 @ 18:39 |
deelnemer | woensdag 24 februari 2016 @ 00:18 |
Discombobulate | woensdag 24 februari 2016 @ 21:35 |
Heerlijk panel overigens | |
Molurus | zaterdag 27 februari 2016 @ 18:06 |
deelnemer | woensdag 9 maart 2016 @ 03:18 |
Een toeristische impressie van Hong Kong en omgeving. Onderhoudend. | |
Molurus | dinsdag 15 maart 2016 @ 20:45 |
Lawrence Krauss in gesprek met Johnny Depp | |
deelnemer | donderdag 31 maart 2016 @ 23:19 |
deelnemer | woensdag 6 april 2016 @ 12:49 |
[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 06-04-2016 12:56:43 ] | |
Discombobulate | zaterdag 23 april 2016 @ 20:56 |
Goed debat van beide kanten. Vind Emanuel Rutten, desondanks ik atheist ben, zeer sterk. | |
Molurus | zondag 24 april 2016 @ 00:54 |
Ter aanvulling, deel 1 en 2: | |
Molurus | vrijdag 13 mei 2016 @ 08:38 |
Terra-jin | maandag 16 mei 2016 @ 19:46 |
Molurus | woensdag 8 juni 2016 @ 14:18 |
Molurus | woensdag 8 juni 2016 @ 14:22 |
Faeroer | woensdag 8 juni 2016 @ 15:53 |
Discombobulate | zondag 12 juni 2016 @ 20:40 |
Molurus | zaterdag 9 juli 2016 @ 13:42 |
Amerikaanse zwarte christelijke filosoof, bijzondere combinatie. | |
Molurus | zaterdag 9 juli 2016 @ 13:47 |
Molurus | maandag 11 juli 2016 @ 23:29 |
Best wel een beetje pijnlijk dit.... aanvaring tussen Harris en Dennett inzake de vrije wil. [ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 11-07-2016 23:47:24 ] | |
deelnemer | dinsdag 12 juli 2016 @ 14:45 |
Zoals Dennett het ziet, is vreemd. Op die fiets kun je net zo goed argumenteren dat creationisme en evolutieleer compatibel zijn. In de evolutionaire ontwikkeling ontstaan nieuwe soorten. Dat is wat creatie werkelijk betekent, zou Dennett kunnen zeggen. Zo bezien, is creationisme compatibel met evolutie. Maar, zou Harris zeggen, dat is niet wat creationisten bedoelen met creationisme. | |
Faeroer | dinsdag 12 juli 2016 @ 15:19 |
Molurus | maandag 25 juli 2016 @ 23:04 |
Faeroer | dinsdag 26 juli 2016 @ 16:22 |
Ik heb genoten van deze filmpje. Wel jammer dat er niet zo veel tijd was voor vragen uit het publiek. | |
Terra-jin | woensdag 10 augustus 2016 @ 18:08 |
Voor degenen met interesse in metaethics (moreel subjectivisme / relativisme vs moreel objectivisme / absolutisme): | |
Discombobulate | dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:25 |
deelnemer | maandag 3 oktober 2016 @ 15:50 |
ExperimentalFrentalMental | maandag 7 november 2016 @ 17:54 |
The Origami Code Intrigerende documentaire! Wetenschapsprogramma over hoe de vouwprincipes van het aloude Japanse origami nu op allerlei wetenschapsgebieden worden toegepast. Elk Japans kind leert op school origami: een vierkant velletje papier tot een kikker of een lotus vouwen. Een schaar of lijm komt er niet aan te pas; de vorm ontstaat puur door het vouwen. Een oeroude kunst, die echter sinds twintig jaar een razendsnelle evolutie doormaakt, die impact heeft op alle aspecten van onze samenleving. Wiskundigen en computerwetenschappers stortten zich, in eerste instantie voor de lol, op origami, wat heeft geresulteerd in uiterst verfijnde en schijnbaar onmogelijke modellen, van koekoeksklokken tot de Notre Dame - allemaal van n vierkant vel papier. Deze origamifreaks hebben ontdekt dat met origami alles te vouwen is, dat je elk 3D-object kunt creren, mits je vel papier groot genoeg is. Op grond van deze ontwikkelingen zijn biologen zich gaan afvragen of origami niet feitelijk een poging is de natuur na te bootsen. En inderdaad, alles in de natuur wat zich ontwikkelt en verandert, is geplooid en gevouwen: gebergten, bloesems, de hersenen. Het leven is een oneindig proces van vouwen en ontvouwen. Het is het zuinigste en efficintste proces in de natuur. En, zo blijkt, vouwen is niet alleen bepalend voor het ontwerp, maar ook voor de functie. Deze 'origami-filosofie' is inmiddels ook omarmd door onderzoekers in de robotica, geneeskunde en biologie, en nanotechnologie. Zij onderzoeken hoe materialen en moleculen rimpelen, draperen, plooien en kreuken. Door origamitechnieken steeds verder te verfijnen proberen ze de universele principes van het proces van vouwen in de natuur te doorgronden en te dupliceren. In The Origami Code wordt dit stilzwijgende ontcijferen en leren doorzien van een totaal nieuwe dimensie van de werkelijkheid verkend. Deze documentaire laat zien hoe de oeroude kunst van het vouwen gentegreerd is in het modernste wetenschappelijk onderzoek, en een doorslaggevende rol zou kunnen spelen bij de nieuwste ontwikkelingen in de biotechniek. https://www.tvuitzendingg(...)november-2016-179824 | |
Szikha2 | zaterdag 19 november 2016 @ 21:49 |
The tomb has been covered by marble cladding since at least A.D. 1555, and most likely centuries earlier. The modest tomb has never before been photographed, and no drawings exist. This is the first time anyone alive today has seen the Holy Bed. Uniek | |
Molurus | zaterdag 3 december 2016 @ 11:25 |
Faeroer | maandag 19 december 2016 @ 10:10 |
Discombobulate | woensdag 21 december 2016 @ 00:07 |
deelnemer | woensdag 18 januari 2017 @ 21:39 |
[ Bericht 38% gewijzigd door deelnemer op 18-01-2017 22:05:07 ] | |
Terra-jin | donderdag 19 januari 2017 @ 21:20 |
Perrin | donderdag 19 januari 2017 @ 21:38 |
Niks nieuws toch, die hoop op een gematigde Europese islam? | |
Terra-jin | donderdag 19 januari 2017 @ 22:31 |
Misschien niet, maar ik vind die man prachtig vertellen en elegant denken plus de Vlaamse taal maakt het in mijn mening helemaal af. Heb z'n boek In gesprek met Dirk Verhofstadt gelezen en ik kan me goed in zijn gedachtegangen vinden. Aanrader! | |
deelnemer | zaterdag 28 januari 2017 @ 14:27 |
Discombobulate | vrijdag 3 februari 2017 @ 13:51 |
Lecture series van Jordan Peterson, die man begint heel interessant te worden | |
Discombobulate | woensdag 15 februari 2017 @ 20:31 |
Szikha2 | vrijdag 24 februari 2017 @ 10:56 |
Er is geen ruimte in de wereld hiervoor en ook niet op dit forum. Dus ik plaats het maar hier. In de hoop dat mensen het zien wat er gebeurd in de wereld De wereld bedekt zijn ogen en oren. Shame on you | |
Perrin | vrijdag 24 februari 2017 @ 11:01 |
Er gebeurt toch wel degelijk wat? IS wordt toch teruggedrongen? | |
Szikha2 | donderdag 2 maart 2017 @ 22:43 |
nee er gebeurt niets https://mobile.nytimes.co(...)typ=cur&_r=1&referer https://www.yahoo.com/new(...)phate-093820706.html http://www.gospelherald.c(...)-love-jesus-will.htm http://www.christianpost.(...)urning-mosul-171236/ http://www.express.co.uk/(...)mp-Obama-ISIS-terror https://www.worldwatchmonitor.org/2016/11/4736740/ http://www.bbc.com/news/world-asia-37972356 http://www.mindanews.com/(...)ys-cardinal-quevedo/ http://en.wataninet.com/c(...)pening-church/18065/ http://www.alarabiya.net/ar/arab-and-world/egypt/2017/02/22 http://en.wataninet.com/c(...)-leave-or-die/18908/ http://www.express.co.uk/(...)video-released-Egypt https://www.facebook.com/(...)os/1820799534851864/ https://www.rt.com/news/349000-egypt-coptic-church-murder/ http://www.elwatannews.com/news/details/669358 http://en.wataninet.com/n(...)s-egyptians-2/18056/ http://www.asianews.it/ne(...)-faithful-39255.html http://www.christiantoday(...)t.reveals/102168.htm http://www.express.co.uk/(...)-dead-scores-injured http://www.christiantimes(...)de-bombers/65757.htm https://www.chretiens.inf(...)en-prison-28080.html http://www.christiantoday(...).apostasy/100650.htm https://www.premier.org.u(...)Christian-campaigner https://vom.com.au/liberi(...)tion-family-members/ http://www.christiantoday(...)g.tortured/99212.htm http://dailytimes.com.pk/(...)am-blasphemous-posts http://www.ucanews.com/ne(...)an-tv-stations/77521 https://www.worldwatchmonitor.org/2016/10/4672884/ http://www.mnnonline.org/news/afghanistan-heroes-faith/ https://pjmedia.com/blog/(...)islamic-persecution/ Iets dichterbij ons bij huis: http://www.bosnewslife.co(...)ropean-refugee-camps http://www.christiantoday(...)sionaries/102025.htm http://www.telegraph.co.u(...)dist-cell-raids.html Van de afgelopen half jaar. Maar h dit is wat het Westen toch wilde? Een wereld vrij van het Christendom Alsjeblieft | |
deelnemer | zaterdag 18 maart 2017 @ 01:19 |
Kijkertje | woensdag 29 maart 2017 @ 03:31 |
Molurus | dinsdag 9 mei 2017 @ 10:33 |
#ANONIEM | vrijdag 16 juni 2017 @ 13:46 |
Take Free Philosophy Courses from The Institute of Art and Ideas: From “The Meaning of Life” to “Heidegger Meets Van Gogh” http://www.openculture.co(...)f-art-and-ideas.html (Aanmelden is gratis en zonder spam). | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2017 @ 14:46 |
http://videos.philosophy.ed.ac.uk/ Gratis gefilmde colleges | |
ExperimentalFrentalMental | dinsdag 30 januari 2018 @ 15:39 |
Een erg interessante podcast van Joe Rogan met Michael Schermer over de laatste ontwikkelingen in het bereiken van onsterfelijkheid (cryo, mind uploaden naar computer, klonen, enz enz), Leven na dit leven en de filosofische implicaties en problemen ivm identiteit. Transhumanisme, Artificial Intelligence en nog een hoop onderwerpen Michael Shermer is a science writer, historian of science, founder of The Skeptics Society, and Editor in Chief of its magazine Skeptic. His new book "Heavens on Earth: The Scientific Search for the Afterlife, Immortality, and Utopia" is available now. | |
Discombobulate | dinsdag 30 januari 2018 @ 21:08 |
Joe Rogan heeft er nog tientallen meer met o.a. Jordan Peterson, Sam Harris, Lawrence Krauss, Sean Caroll, Bret Weinstein en nog een paar. Zeer de moeite waard! Ik ben een trouw volger van de Joe Rogan Experience podcast. | |
ExperimentalFrentalMental | woensdag 31 januari 2018 @ 00:13 |
Ik ook hoor Die paar met Harris heb ik gezien en die ene met Krauss ook, van de week Sean Caroll gekeken, ook erg interessant (daar werd ook naar verwezen in bovenstaande podcast meen ik). Er zitten er ook een paar met Neil deGrasse Tyson tussen en een erg interessante met Brian Cox [ Bericht 1% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 31-01-2018 00:33:46 ] | |
Molurus | dinsdag 20 februari 2018 @ 22:03 |
Kijkertje | zaterdag 24 februari 2018 @ 00:49 |
Kijkertje | maandag 18 juni 2018 @ 05:03 |
Discombobulate | vrijdag 22 juni 2018 @ 16:31 |
Molurus | dinsdag 3 juli 2018 @ 20:46 |
[ Bericht 34% gewijzigd door Molurus op 04-07-2018 17:48:38 ] | |
deelnemer | donderdag 26 juli 2018 @ 23:57 |
Teveel 'voorbij goed en kwaad' naar mijn idee ('play + irriducible rascality' kan ook 'crazy shit' zijn). De logica is te abstract; te weinig uitgewerkt, en dat maakt de vrijheid grenzeloos (machtsspelers maken daar misbruik van; het zet de deur wagenwijd open). Maar er zit ook een kern van waarheid in.
Merk op: 1. de cirkel (eenheid of absoluut) 2. het cirkeloppervlak is verdeeld in twee tegenpolen, waarbij de vorm beweging suggereert (kringloop) 3. Het oog (bron of oorsprong) van de een is de ander. Het symboliseert de slingerbeweging tussen tegenpolen, waarbij de keuze van de ene pool boven (of los van) de andere onmogelijk is (dualiteit). Het ziel-gelovers-ideaal (uit de kringloop stappen) is onmogelijk (subject-object dualiteit, geen absolute keuzevrijheid). [ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 28-07-2018 01:21:04 ] | |
deelnemer | woensdag 1 augustus 2018 @ 03:06 |
Wat in de video hierboven (Alan Watts) opvalt, is dat hij: 1. de samenleving onbetrouwbaar / misleidend vindt (iets voor 'squares' die je beter kunt negeren) 2. wetenschap ziet als een versimpeling / verschraling van de wereld (een grid van datapunten) Wat het eerste betreft: Zonder samenleving, geen rechtvaardigheidsissues. Maar die zijn er wel: Er wordt momenteel gevochten om de invulling van grenzen, zoals: 1. (intellectueel) eigendomsrecht & handelsverdragen 2. individuele rechten & privacy 2. landsgrenzen & invloedsferen 3. klassen vs democratie 4. culturen 5. emancipatie van achtergestelde identiteiten De definities van al deze grenzen zijn kunstmatig. Dat blijkt uit allerlei belemmeringen & inconsistenties die ermee samenhangen (denk aan asielzoekers of handelsbelemmeringen / inefficienties). Maar grenzen zijn noodzakelijk als houvast bij het organiseren / coordineren van de samenleving. Fundamentalisme is ongeschikt bij kwesties die zo pragmatisch van aard zijn. Pragmatisme heeft wel een goede leidraad nodig (logisch & humaan). De verschillen matigen ligt voor de hand, dan worden de grenzen minder belangrijk. Wat het tweede betreft: De wetenschap is juist een grensverlegger. Veel kennis is indirect, doch niet onbetrouwbaar. Mensen hebben geleerd hun natuurlijke vermogens zo te benutten, dat we over de grenzen van onze deelnemersbeperkingen heen kunnen kijken, net zoals we hebben leren vliegen (vliegtuigen). Van wat te klein is om direct te kunnen waarnemen (atomen) of te groot (de vorm van de aardbol) is er nu toch betrouwbare kennis. Van wat te langzaam gaat (evolutie) of te snel (licht) worden nu toch de patronen zichtbaar. Zelfs onze logische intuties, systematisch toegepast, leiden tot doorbraken en een dieper inzicht (evident grensverleggend). Dat onderschat Alan Watts. Het motief is vrijheidsdrang & levenslust (want dat wordt bezongen). Daarmee verdwijnen twee belangrijke concepten achter de horizon: - de groep (een sociale basis waar ieder individu op leunt) - de wetenschap (objectiviteit). Het is meer een levensfilosofie (een deelnemersperspectief, verwant met Nietzsche en de Romantiek) dan een waarheidsperspectief. Wat Yin - Yang betreft: Er zijn tal van tegenstellingen met twee polen, waarbij je niet exclusief kunt kiezen voor een van beide: - verandering - behoud - object - subject - empirie - verstand - ratio - emotie - individu - groep - samenwerking - competitie - idealisme - realisme Ze vragen om een synthese. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 01-08-2018 15:11:29 ] | |
Molurus | woensdag 29 augustus 2018 @ 15:08 |
Met dank aan deelnemer: | |
deelnemer | donderdag 30 augustus 2018 @ 17:49 |
deelnemer | donderdag 27 september 2018 @ 18:09 |
Commentaar op de eerste 11:30 minuten. Peterson begint goed, door te stellen dat mensen ergens naar streven. Dat heeft gronden. Vervolgens herinterpreteert hij deze gronden als waarden. Daarna doet hij alsof deze waarden objectief bestaan (of tenminste unaniem gedeeld worden). Commentaar Als mensen dat streven formuleren, komen ze op heel verschillende waarden uit, die men daarom subjectief noemt. Voorbeeld: waarom gooi je niet iemand van het podium af? Peterson zal zeggen: omdat deze persoon waarde heeft (objectief). Maar dat is niet de grond. De gronden zijn: - emotioneel (= richting bepalend): 1. de sympathie, die deel uitmaakt van de sociale emoties 2. de schaamte (omdat je weet dat de groep het afkeurt) die deel uitmaakt van de sociale emoties 3. de angst voor repercussies, die deel uitmaakt van de emoties mbt zelfbehoud - logisch (= de samenhang der dingen vattend) 4. je begrijpt de situatie op een samenhangende manier. Daar komt nog geen waarde in voor. Wel een hele mix van elementen, met allerlei mogelijke uitkomsten, en persoonsafhankelijk (subjectief). De begrippen 'waarden' en 'rechten' zijn begrippen die niet verwijzen naar feitelijk bestaande objectieve dingen. De feitelijk bestaande objectieve dingen zijn je eigen motieven en de context van de situatie. De 'waarden' en 'rechten' zijn een codificatie van deze complexe gronden binnen een groep. Voorbeeld. Je wilt niet dat je iets wordt aangedaan (het motief), dus ben je voor beschermende rechten (de codificatie ervan). Rechten zijn een uitvinding om dit soort bescherming simpel te kunnen codificeren. Neem bijvoorbeeld eigendomsrecht. Dit recht bestaat niet van nature, het is een codificatie van de wens om je bezit te beschermen. Als je de begrippen 'waarden' en 'rechten' opvat als verwijzingen naar objectief bestaande waarden of rechten, dan vind je ze nergens. -------------------------- Peterson stelt dat het najagen van waarde hirarchievorming noodzakelijk maakt. Commentaar Samenwerking vergroot de macht van het individu. Groepsdieren zijn er goed in, solitair levende dieren niet. Wat maakt mensen tot groepsdieren? Sociale emoties: zoals eenzaamheid, schaamte, trots, etc .... De uitkomst van sociale emoties is niet noodzakelijk een hirarchie (misschien als alleen trots bestond). Zo strikt hirarchisch zijn mensen niet. Bij kippen zitten er al lussen in, zoals de ontdekker van de pikorde opmerkte. Bij mensen ligt het nog veel ingewikkelder. Rollenspel is een passender begrip. Een hirarchie betekent ongelijke verhoudingen. Gelijkwaardigheid is een waarde, een codificatie voor de onwenselijkheid gedomineerd te worden. Een simpele rolverwisseling is voldoende om te beseffen dat gedomineerd worden, ongewenst is, en dus een ander domineren niet goed. Dat argument berust op je logische vermogens en je sociale emoties (empathie). Met de hele wereldbevolking 1 grote hirarchie vormen, betekent dat meer dan 99% van de bevolking te laag in de hirarchie zit om nog enige inbreng te hebben. Rivaliserende hirarchieen betekent oorlog. Dus een meer egale samenleving is wenselijk, en onze sociale emoties ondersteunen dat ook (gelijkwaardige verhoudingen zijn persoonlijker, prettiger). Het risico op een revolutie is in de eerste plaats een indicatie dat een hirarchische samenleving niet deugd. Dat is evident, als je niet alleen de top van de meritocratie belangrijk vindt (dat vindt iedereen dus, behalve misschien de top). Als de top van de meritocratie een stok achter de deur nodig heeft, om dat ook zo te kunnen zien, dan is de revolutiedreiging de stok. Sociale rechtvaardigheid is de codificatie om narigheid te vermijden. ----------------------------- Rond een minuut of 10 werkt Peterson dat uit tot een persoonlijkheidsleer: over het conservatieve en liberale type. Ze lijken op de twee paarden van Plato's allegorie van de wagenmenner. Het betrouwbare paard is Peterson's conservatief: een hirarchisch eerzaam loyaal dier, dat omhoog klimt. Het onbetrouwbare paard is Peterson's liberaal: een emotionele eerloze afdwaler, die omlaag trekt. Peterson is de wagenmenner, de koning filosoof (de rede, de logos). Het mond dus uit in een moraalleer. In zijn dialoog Politeia werkt Plato deze persoonlijkheidsleer uit tot een samenlevingsmodel: Plato's kastenstelsel. Vergelijkbaar met het kastenstelsel van de Brahmanen in India. Alleen de handelskaste ontbreekt, omdat Plato een hekel aan ze had en ze indeelde bij het gewone volk. In de psychologie bestaat een uitgebreide literatuur over persoonlijkheidsleer. Als je het doorneemt, zul je merken dat het alle kanten op gaat. Dat is een teken dat iedereen zijn eigen patronen erin ziet. Als je de opeenvolging van persoonlijkheidsleren volgt door de tijd heen, dan blijkt hoezeer zij de tijdsgeest weerspiegelen. Dat is typisch voor complexe fenomenen. Mensen en samenlevingen zijn de meest complexe fenomenen die wij kennen. ---------------------- Conclusie Peterson poneert een hirarchisch samenlevingsmodel. De samenleving is gericht op waarden. Waarden, die niet het welzijn van de burgers vooropstellen, maar het leveren van grootse prestaties. Hij definieert deze doelen als 'dat waarnaar wij van nature streven'. Dat 'wij' betekent dat iedereen het ermee eens is. Maar niet de liberalen, want die dwalen telkens af. Maar wat de hirarchisch georganiseerde groep nastreeft, blijft onduidelijk (louter overleven?). Dat moeten de liberale afdwalers formuleren (want dat is wat zij doen, nieuwe waarden formuleren). Links (liberaal), kom er maar in. U bent nodig om de nieuwe waarden te formuleren. Rechts (conservatief) kan dat niet. Ze zitten te strak in het pak genaaid. ------------------------------- PS: Een objectieve definitie van een groep (mensen) is: 1. sociale emoties (bovenop die van zelfbehoud, en soms zelfs sterker) 2. een grens die de groep afbakent (bovenop de grens die het individu afbakent) De combinatie leidt tot groepsvorming (er is geen apart tribaal instinct). Een afbakening (van een gemeenschappelijke ruimte) is noodzakelijk om de groep een houvast te geven voor groepsvorming (zelforganisatie). Een geografische grens is een logische afbakening voor een groep: een groepsterritorium (bovenop de grens van het priv territorium: uw tuinhekje). [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 30-09-2018 17:16:09 ] | |
Discombobulate | donderdag 27 september 2018 @ 18:36 |
Ik wacht nog steeds op een debat tussen Peterson en een zwaargewicht van links. | |
deelnemer | vrijdag 28 september 2018 @ 01:32 |
Nog wat commentaar bij de rest van de video 1. Zijn pleidooi voor waarden (in zover hij er een uitgangspunt van maakt) is in conflict met zijn herhaaldelijke beroep op onpersoonlijke deterministische processen. Dat blijkt uit zijn antwoord op de eerste vraag, van de gespreksleider, of hij zelf niet evenzeer postmodernistisch is. Het antwoord van Peterson: onbewuste zelforganisatie van de groep, Freud en het onderbewuste, Jung en het collectief onderbewuste. Volgens mij is Peterson gewoon een determinist, die speculeert over een mogelijke verklaring voor typische elementen uit het deelnemersperspectief (zoals intentionaliteit). Ruwweg ben ik het met hem eens, maar op cruciale momenten niet. 2. Zijn stelling dat hierarchievorming noodzakelijk is, botst met zijn pleidooi voor individualisme en zijn verkettering van collectivisme. Als er iets niet individualistisch is, dan is het wel een hierarchie (dat vind ik veel te collectivistisch). 3. Er is geen verschil tussen de Newtoniaanse en Darwinistische kijk op de wereld. De functionele orde, eigen aan de Darwinistische kijk op de wereld, is herleidbaar tot de mechanische orde van Newton. De mechanische beschrijving (genen, mutaties, voortplanting, zelforganisatie, etc ...) is de micro beschrijving (doelloos). De Darwinistische beschrijving (selectiedruk, adaptatie, functionaliteit) is de macro beschrijving (het verklaart onze functionaliteit / intentionaliteit). De twee zijn niet tegengesteld, maar op zijn best: alternatieve beschrijvingen; er is geen noodzaak om te kiezen. Net zo min als het individu en de groep tegengesteld zijn, en zou vragen om een radicale keuze (zeg, ieder mens aansluitend bij zijn type). De macro beschrijving is wel minder volledig dan de micro beschrijving en vliegt gemakkelijk de bocht uit. 4. Postmodernisme is een stropop. Het probleem is niet dat het postmodernisme geen objectieve waarden erkent, het erkent geen enkele objectiviteit. Dat is het gevolg van de insteek van deze stroming: het interpretatie probleem heeft geen absoluut houvast. Dat pad is dan ook allang verlaten. Het houvast is de situatie, de functionaliteit van het menselijk lichaam, en de kennis & know-how aanwezig binnen de cultuur. 5. Beta's zijn niet noodzakelijk meer geinteresseerd in dingen. Er speelt meer. Dingen zijn de alomvattende categorie. Als een mens per ongeluk van een grote hoogte valt, dan wil hij dat niet, maar het vallen gaat onverminderd voort. Vallen is niet hetzelfde als willen. Wat is vallen? Dingen zijn de meest alomvattende categorie, omdat het geen onderscheid maakt tussen mens of baksteen. Beide vallen hetzelfde. De logica die geldt voor de meest alomvattende categorie, is de enige kanshebber om de universele logica te zijn (d.w.z. altijd toepasbaar, altijd geldig; de vraag is of deze logica ook volledig is). Het simpele en het universele vallen vaak samen, wat als bijkomend voordeel heeft, dat je ook echt progressie ziet. De meest geestverruimende nieuwe ideeen komen van de nerds (de imaginaire getallen, de mechanica, de fouriertransformatie, de abstracte algebra, de evolutieleer, de platentektoniek, de genen, de gekromde tijdruimte, de golf-deeltje dualiteit, Godel's onvolledigheids-stellingen, de kosmologie, de rationele keuze theorie, prisoner's dilemma, neurale netwerken). Dat gaat niet alleen over dingen, maar over alles (want het is de alomvattende categorie). 6. Als 'tribal' inequalities allang realiteiten zijn, kun je ze niet onbesproken laten in een vrij publiek debat. Het doel is om de machtsstrijd te kanaliseren / minimaliseren. Teveel ongelijkheid is ongezond. Maar de wereld is nu eenmaal zo, het verwachte resultaat onzeker, de strijd moeilijk, een mijnenveld; dat zijn dooddoeners. Waarom is het pleidooi van Peterson relevanter, dezelfde dooddoeners zijn van toepassing? ------------------------------------------------ PS: Peterson bepleit een traditioneel kastenstelsel. De meest speculatieve elementen uit zijn verhaal zijn typisch voor deze politieke opvatting (neoconservatief): 1. Het thema: orde vs chaos (klassiek conservatief) 2. Hierarchie en ongelijkheid behoren tot de natuurlijke orde (klassiek realisme) 3. Presteren en uitblinken is de hoogste deugd (meritocratie, de klassieke rangen en standen maatschappij). 4. Bijpassende waarden en veel moralisme Deze elementen zie je inderdaad terug in oude lectuur uit de tijd dat kastenstelsels, klassenmaatschappijen, feodalisme, lijfeigenschap en slavernij gewoon waren. Hun realisme omvat o.a. de klassieke man-vrouw verhouding en de natuurlijke minderwaardigheid van slaven en ondergeschikten. De laatste eeuwen is dat doorbroken. Dat heeft o.a. duidelijk gemaakt, aan de hand van objectieve feiten, dat hun realisme onjuist is (en in die tijd al onjuist was). Er was sociale rechtvaardigheid noch vrijheid. Wat weer allerlei revoluties verklaart. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 30-09-2018 17:36:33 ] | |
naatje_1 | maandag 12 november 2018 @ 04:00 |
Mijn scriptie gaat over het idee van de universiteit, dus ik ben nu een beetje youtube aan het afstruinen voor lezingen over dit onderwerp. Zal mijn commentaar er wel bij zetten middels edits. Het verhaal van Joan Scott is een beetje het standaardverhaal over de universiteit waar excellentie centraal staat en de daaraan gekoppelde output, ofwel: de meetbaarheid. Chris Lorenz gaat daar op door. [ Bericht 5% gewijzigd door naatje_1 op 12-11-2018 04:17:45 ] | |
deelnemer | dinsdag 13 november 2018 @ 18:06 |
deelnemer | woensdag 14 november 2018 @ 15:43 |
De vraag (1:12 minuten) wat het bestuderen van het verleden kan bijdragen: We kunnen alleen sturen met betrekking tot de toekomst, op basis van wat we geleerd hebben van het verleden. Maar het verleden is ook geen open boek. De eerste uitdaging is om iets te leren / ontdekken over het verleden, dat bijdraagt aan het verhaal van de zinnige verhalen vertellers (wetenschap is in de eerste plaats een ontdekkingsreis). Het hoeft niet direct instrumenteel ergens aan bij te dragen. De wetenschap wordt teveel geindentificeerd met technologie. Er is in de natuurwetenschappen een rijkdom aan ideeen die bruikbaar zijn voor verhalen vertellers, die niet instrumenteel zijn, maar fundamenteel, en onder de technologie schuilgaan. Fundamenteel nieuwe ideeen zijn er niet vaak in de logica, er is dus veel meer continuiteit dan het oppervlakkig gezien lijkt. Technocratische hallelujah verhalen en trends zijn vaak ook een vorm van populisme (met alle gevaren die daarbij horen) en invloedrijk (strong and wrong). De ideeen achter nieuwe ideologieen zijn vaak niet nieuw. ------------------------- Neem bijvoorbeeld de fundamentele rol van de kringloopgedachte in de ideeen geschiedenis. Het idee van een kringloop is algemener dan alleen het specifieke geval van de kringloop van geld in een markteconomie. Denk aan: - de klassieke oudheid: de watercyclus (algemener: de kringloop van stoffen), - het 17e eeuwse klassieke mechanica (de kringloop van beweging), - het 19e eeuwse idee van een economische kringloop - het 19e eeuwse feedback loop (zo leren neurale netwerken; ze zijn als het mensbeeld van de behaviorist B. F. Skinner), - het 20e eeuwse vertegenwoordigende democratie (vertegenwoordigers kiezen maakt van de machtspiramide een lus), - de 21e eeuwse kringloopeconomie (recycling). En het idee van een kringloop is fundamenteler dan het idee van geld, want het idee van een kringloop bepaalt de logica van geld (als ruilmiddel en bewaarmiddel). De micro versie van dezelfde kringloopgedachte is het idee van een balans: een transformatie (interactie / transactie) met behoud van ... (massa / impuls / energie / geld / waarde / informatie). Verandering wordt zo herleid tot een herdistributie van behouden grootheden (overdracht of verplaatsingen, zonder magische overgangen tussen iets en niets, dat is simpeler en begrijpelijker). De logica ervan ligt ten grondslag aan het bouwsteenmodel (waaronder het atoommodel van de klassieke atomisten en het individualistische samenlevingsmodel van het liberalisme) en procesmodel (waaronder de invloedrijke natuurkundige en economische modellen / theorieen). Het idee stamt dus uit de natuurfilosofie en speelt een belangrijke rol in de natuurwetenschap, maar wordt ook gebruikt in management (dat laatste is niet zonder risico: marktfundamentalisme, behaviorisme). Wat drijft de kringloop aan? - oorzaak en gevolg (klassieke mechanica) - vraag en aanbod (marktwerking, bewuste rationele keuzes) - emoties (biologie / psychologie) Zijn de atomen (a = niet, tomen = delen) of individuen (indivisible) wel of niet ondeelbaar? De fundamentele ideeen uit de natuurfilosofie, wis- en natuurkunde zijn van logische aard, en de menswetenschappen hebben daar een blinde vlek. Ze verdienen een grotere rol in de verhalen van de verhalen vertellers. -------------------------------------- Het onderliggende probleem is het thema van: - Loa Tse over de natuurlijke orde der dingen en de rol van de keizer (de wereld werkt volautomatisch, keizer en moraalleer zijn niet echt nodig). - De Boeddha, die het bestaan van de ziel ontkent (de leer van an-atman) - Het bijbelboek Prediker over de kringloopgedachte - Augustinus en zijn predestinatieleer (determinisme, en de eeuwen latere reactie daarop: het dogma van de vrije wil) - Decartes en het mechanische wereldbeeld - Leibniz en zijn algoritmische benadering van de mechanica + symbolische taal - Spinoza en zijn monistische aspecten leer in de ethica - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - hier begint de verlichting - Kant, determinisme berust op de artefacten van het kenvermogen, komt vervolgens met zijn rationele ethiek - Hegel over de zelfontplooiing van de wereldgeest - Schopenhauwer, de wereld als wil en voorstelling - Marx en de autonome ontwikkeling van economische technologie / productieverhoudingen - Darwin en de evolutieleer - Nietzsche, God is dood, alles is perspectief, leve de ubermensch - Thomas Nagel over 'the view from nowhere' - Chalmers over qualia, the hard problem of consciousness Het thema is: de subject / object dichotomie (wie of wat bepaalt uiteindelijk wat er gebeurd; wie of wat drijft de kringloop aan?) Is het een kennisprobleem, een machtsprobleem of beide? ------------------------ Belangrijke fundamenteel nieuwe logische / mechanische ideeen uit de 20e eeuw: - Russell's paradox en Godel en zijn onvolledigheidsstellingen (er is een grens aan het algoritmisch denken). Begint met de leugenaarsparadox uit de oudheid. - Einstein: tijd en ruimte zijn niet onafhankelijk van elkaar, maar hangen samen volgens 1 meetkunde van de 4D tijdruimte (er is geen universeel idee van gelijktijdigheid). Begint met electromagnetisme (Lorentztransformatie, coordinatentransformatie, meetkundig / perspectivisch). - Bohr, Schrodinger, Heisenberg, Von Neumann: positie en bewegingsvariabelen zijn niet onafhankelijk van elkaar, maar met een Fouriertransformatie in elkaar te vertalen, begrepen als een coordinatentransformatie in een Hilbertruimte (het golf-deeltje dualisme, coordinatentransformatie , meetkundig / perspectivisch). De kern van de fouriertransformatie is de eenheidscirkel van het complexe vlak: ei x. Begint met electromagnetisme (black body radiation, foto-electrisch effect, spectraallijnen). -------------------------- Kortom, dit lang lopende verhaal is verre van af. Ja, ook de menswetenschappen zijn nodig. We staan aan dezelfde kant van de streep (wetenschappers versus technocraten / managers ). PS: Deze versie is beter (als het gaat over de subject - object dichotomie): Ik denk dat Spinoza en Nietzsche gelijk hebben dat het kennisprobleem fundamenteel perspectivisch is, omdat het subject niet los van het object bestaat, en kennis over het object niet los van het subject (wederom een lus): F&L / Hoe verenig je de volgende twee perspectieven? (Perspectief is een basaal meetkundig begrip) [ Bericht 24% gewijzigd door deelnemer op 17-11-2018 03:00:22 ] | |
deelnemer | dinsdag 20 november 2018 @ 21:29 |
Ter verduidelijking: een balans tussen voor en na (wat erin gaat, komt er ook weer uit). Een dynamische balans i.p.v. een statische balans (zoals een weegschaal of een boekhoudkundige balans). Voorbeeld: een chemische vergelijking 2 H2 + O2 ----> 2 H2O Wat erin gaat, komt er ook weer uit, geteld in atomen. Geteld in moleculen niet, en dat is wat transformeert. Wat in de transformatie behouden blijft, fungeert gedurende de transformatie als het houvast (het kader). Omdat de atomen in deze transformatie behouden blijven, vormen ze een kringloop (het kader is een logisch idee / waarneembaar patroon), de rest is chemie . Als je het idee van een transformatie toepast op de samenleving, wat is dan het houvast / wat blijft behouden / wat is het kader? Is dat de democratische rechtsstaat? Is dat de marktplaats? Is dat, om bij Yuval Harari te blijven, de identiteit van de mens niet (maar een emergente nieuwe ideologie, kun je dat nog een houvast noemen)? Zijn dat, om Jordan Peterson erbij te halen, normen & waarden? En indien geen van alle, wat dan? Zonder, heb je geen transformatie, maar chaos. De bewegingswet die men zoekt, is tevens een behoudswet (en omgekeerd). Weet je wat behouden blijft, dan weet je ook wat veranderlijk is (en omgekeerd). Als je zover abstraheert, tot je twee begrippen overhoudt, verandering en behoud, dan zijn ze duaal (een beetje meer of minder dynamisch). De strijd gaat natuurlijk vooral over wat behouden moet blijven en wat verandert moet worden (denk aan de Zwarte Piet discussie). Symbolischer dan Zwarte Piet kan bijna niet (objectief bestaat hij niet). Dat suggereert dat alles verbeelding is (wat niet zo is). De kringlopen uit de natuurkunde (vroeger natuurfilosofie) zijn objectieve patronen (geen mensenwerk, wel een menselijke observatie). Dat suggereert dat alles objectief is (wat niet zo is). Wie of wat drijft uiteindelijk de kringloop, dat is de bewegingswet / behoudswet (een dynamische balans). Wat in deze abstractie ontbreekt, is het onderscheid tussen intern en extern. Maakt het uit of de wet wordt gesteld van binnen uit of van buitenaf? Zelfexpressie voelt goed, repressie niet. Daar proberen de deelnemers het beste van te maken (een collectief / ingewikkeld probleem). Dat is de kringloopgedachte. Het vooruitgangsgeloof is het geloof dat de kringloop een spiraal is, die wij opwaarts doorlopen. Herakleitos: "De weg omhoog en de weg omlaag is dezelfde weg". Dezelfde spiraal, maar de opwaartse richting is onduidelijk. Voorbeeld: economische groei. PS: 'marktplaats' is (als enige van de opties) een link waar je op kunt klikken. Daar heb ik niet zelf voor gekozen, dat wordt volautomatisch zo weergegeven. Het lijkt op een hint bij het beantwoorden van de vraag. Ook dat is neoliberalisme . [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 22-11-2018 02:14:30 ] |