Maar ik wil dan wel gewoon zien hoe dat tuig het er vanaf brengt. Beetje gore kan ook geen kwaad.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat hoeft dus niet. De straffen worden gewoon aan de hand van een checklist bepaald. Daaruit komt een bepaalde straf.
Ik heb een beter idee; in het kader van de overbevolking laten we per week een aantal gezinnen zichzelf presenteren op tv. De kijker mag dan thuis beslissen welke gezinnen er geexecuteerd worden. Of ben je tegen democratie?quote:En de democratie zorgt ervoor dat de daders hun straf niet ontlopen. Of ben je tegen democratie?
is het al duidelijk wie er gereden had?quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:39 schreef tong80 het volgende:
Dit ook :
'De automobilist beweert een blackout te hebben gehad vlak voor het ongeluk. Zijn trainingsmaatje, die naast hem zat, zou hem wakker hebben geschud toen hij even wegzakte'
Wat is het nut van rood licht? Ik had altijd het idee dat dat met overstekend verkeer te maken had..quote:Op donderdag 28 februari 2013 09:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doodslag kan pas aangenomen worden als je de aanmerkelijke kans voor lief genomen hebt.
Er zijn twee zaken die hier tegen spreken:
1 het gaat gelukkig bijna altijd goed als je met veel te hoge snelheid rijdt.
2 je kan ook zelf letsel oplopen bij een verkeersongeval en daarmee is het heel bijzonder om te stellen dat je dat resultaat voor lief genomen hebt.
Voorwaardelijk opzet is de wet al een beetje verbuigen. Wat jij wil is het opzetvereiste negeren.
Zoiets is godverdomme ook moord. Zo hard rijden op een plek waar fietsers mogen oversteken is wat mij betreft gelijk aan doodslag.quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:03 schreef Prof_Hoax het volgende:
Niemand vindt het schokkend dat er een 23 jarige van zeg een gemiddelde 60-80 kilo, 50-vijftig meter door de lucht vliegt na een aanrijding?
Dus jij betoogt dat jij het wel ok vond als hij vol tegen een vrachtwagen op was gereden en daarbij het leven had gelaten. Dat hij dat resultaat voor lief heeft genomen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:59 schreef Life2.0 het volgende:
Wat is het nut van rood licht? Ik had altijd het idee dat dat met overstekend verkeer te maken had..
Ik snap niet hoe dit iets te maken heeft met mijn vraag maar okay; ja ik zou het PRIMA vinden als hij zich met 102km/u door een rood licht in de zijkant van een vrachtauto had geboord, zo ergens tegen de trailer, tegen een stuk metaal, voor maximaal effect met minimale schade aan de vrachtwagen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus jij betoogt dat jij het wel ok vond als hij vol tegen een vrachtwagen op was gereden en daarbij het leven had gelaten. Dat hij dat resultaat voor lief heeft genomen.
Echt?
Kennelijk snap je niet dat ik het had over het opzetsvereiste en de uitleg van de Hoge Raad ten aanzien daarvan en met name het leerstuk van voorwaardelijk opzet.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:27 schreef Life2.0 het volgende:
Ik snap niet hoe dit iets te maken heeft met mijn vraag maar okay; ja ik zou het PRIMA vinden als hij zich met 102km/u door een rood licht in de zijkant van een vrachtauto had geboord, zo ergens tegen de trailer, tegen een stuk metaal, voor maximaal effect met minimale schade aan de vrachtwagen.
Maar jij ziet geen correlatie tussen met 102kmu door rood rijden en de kans op ongelukken?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kennelijk snap je niet dat ik het had over het opzetsvereiste en de uitleg van de Hoge Raad ten aanzien daarvan en met name het leerstuk van voorwaardelijk opzet.
Het is wel vaker dat degenen die roepen dat de rechters een stel idioten zijn in feite gewoon niet begrijpen waar het om draait (ja, elfletterig... ook gij...).
Voorwaardelijk opzet vereist meer dan dat de kans toeneemt. Het moet gaan om een aanmerkelijke kans en de dader moet deze kans voor lief hebben genomen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:36 schreef Life2.0 het volgende:
Maar jij ziet geen correlatie tussen met 102kmu door rood rijden en de kans op ongelukken?
Door rood ligt rijden geeft immers geen verhoofd risico (laat staat met een andere snelheid van toegestaan)?
Met je gezicht naar het kind op de achterbank de snelweg opdraaien zonder te kijken gaf dat namelijk wel, dus ik ben erg benieuwd naar de beredenatie waardoor jij van mening bent dat dit geen verhoogde verantwoordelijk met zich meebrengt..
Ik kan het ook omdraaien:
welke argumenten kunnen wij mogelijk verzinnen die hem MEER straf op zouden leveren?
- alcohol?
- gebrekkig auto?
- ???
Ik kan namelijk geen andere argumenten verzinnen waarom meneer NIET de max straf zou verdienen
Wat je dus wilt zeggen maar niet voor uit durft te komen:quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voorwaardelijk opzet vereist meer dan dat de kans toeneemt. Het moet gaan om een aanmerkelijke kans en de dader moet deze kans voor lief hebben genomen.
Natuurlijk is er een verhoogde kans dat je een fietser raakt, net zoals er een verhoogde kans is dat je een vrachtwagen raakt. In het laatste geval overleef je het zelf waarschijnlijk niet. Neem je die kans dan voor lief? Ik zou zeggen in zijn algemeenheid niet.
Bijzondere omstandigheden kunnen dat anders maken. Maar dat is een tweede.
Nee, wat ik aangeef is dat de lat voor voorwaardelijk opzet (en dat is dus gedag dat is gericht op het gevolg, waardoor voorwaardelijk opzet al een oprekking is van opzet) hoog ligt en in deze niet lijkt te worden gehaald.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:43 schreef Life2.0 het volgende:
Wat je dus wilt zeggen maar niet voor uit durft te komen:
Met 100km/u roekeloos door de bebouwde kom EN rood rood rijden terwijl je je 'matties' aan het uitdagen bent met de auto geeft GEEN DERMATE VERHOOGD RISICO dat je een verhoogde verantwoordelijkheid hebt in het geval het tot een ongeluk leidt?
Dat wordt gesteld ja, maar welke onderbouwing hebben we daar voor? Als het drie posts duurt om tot een simpel antwoord te komen doet mij vermoeden dat niemand dat echt weet en men zichzelf verschuilt achter regeltjes; exact wat de dader deed, geen verantwoordelijkheid durven nemen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, wat ik aangeef is dat de lat voor voorwaardelijk opzet (en dat is dus gedag dat is gericht op het gevolg, waardoor voorwaardelijk opzet al een oprekking is van opzet) hoog ligt en in deze niet lijkt te worden gehaald.
Dat jij het antwoord niet begrijpt is niet mijn fout.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:48 schreef Life2.0 het volgende:
Dat wordt gesteld ja, maar welke onderbouwing hebben we daar voor? Als het drie posts duurt om tot een simpel antwoord te komen doet mij vermoeden dat niemand dat echt weet en men zichzelf verschuilt achter regeltjes; exact wat de dader deed, geen verantwoordelijkheid durven nemen.
Ik zie het probleem niet.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 17:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat jij het antwoord niet begrijpt is niet mijn fout.
Opzet is dat je iets beoogt. Dus je beoogt b.v. de fietser aan te rijden. Dat blijkt nergens uit. Voorwaardelijk opzet rekt het zodanig op dat als je iets doet waardoor het gevolg eigenlijk enorm in de rede lag en je jezelf dat ook wel hebt gerealiseerd, maar het toch maar hebt gedaan... en dat staat een beetje haaks op die vrachtwagen...
Het probleem is dat hij nu hij niet de intensie had, of het gevaar inzag dat hij op dat moment een fietser zou gaan scheppen. Dat blijkt uit de uitspraak in ieder geval.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 17:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet.
Kun jij bewijzen dat hij ook niet had geremt wanneer er een vrachwagen aankwam? Derhalve invalide punt.
In dit geval is dat dus niet bewezen.
En dat jij die logica niet duidelijk kan maken aan iemand is inderdaad niet jouw schuld, het is simpelweg niet logisch te noemen.
Het maakt niet uit wat de dader er van vindt.. Iedereen weet dat je een onnodig risico op ongelukken loopt wanneer je zo rijdt, iedereen snapt dit, behalve de rechters, die hebben ook geen verantwoordelijk dus waarom zouden ze?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 17:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Het probleem is dat hij nu hij niet de intensie had, of het gevaar inzag dat hij op dat moment een fietser zou gaan scheppen. Dat blijkt uit de uitspraak in ieder geval.
Had hij diezelfde actie bijvoorbeeld op een fietspad uitgevoerd dan had je op dat moment een voorwaardelijke opzet in het spel gehad, of zelfs gewoon opzet.
Dat je dat onder algemeen risico rijgedrag kunt scharen daar heb je gewoon gelijk in. Maar de dader had dit zeker niet voorzien. Althans daar ga ik vanuit. Rechters zijn er om de wet te handhaven en om een passende straf te geven. En natuurlijk niet puur voor de genoegdoening van de slachtoffers en familie. Dat zoiets vaak niet in par loopt met de verwachtingen van de mensen die er bij betrokken zijn begrijp ik. Maar een zaak heeft meerdere kanten en daar is de rechter voor verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 17:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat de dader er van vindt.. Iedereen weet dat je een onnodig risico op ongelukken loopt wanneer je zo rijdt, iedereen snapt dit, behalve de rechters, die hebben ook geen verantwoordelijk dus waarom zouden ze?
Nee met 102 door rood is geen 'algemeen risico'quote:Op vrijdag 1 maart 2013 17:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat je dat onder algemeen risico rijgedrag kunt scharen daar heb je gewoon gelijk in. Maar de dader had dit zeker niet voorzien. Althans daar ga ik vanuit. Rechters zijn er om de wet te handhaven en om een passende straf te geven. En natuurlijk niet puur voor de genoegdoening van de slachtoffers en familie. Dat zoiets vaak niet in par loopt met de verwachtingen van de mensen die er bij betrokken zijn begrijp ik. Maar een zaak heeft meerdere kanten en daar is de rechter voor verantwoordelijk.
Als we puur gaan straffen op het sentiment uit de samenleving dan gaan we weer terug naar oog om oog tand om tand. En dat kan de bedoeling niet wezen.
Je moet wel blijven lezen. Daar gaf ik je net gelijk in.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 17:49 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nee met 102 door rood is geen 'algemeen risico'
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |