abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123543815
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:11 schreef Life2.0 het volgende:

Tot mijn weten is een ambstverklaring nog steeds meer waard dan een 'het was daar niet hooor'. Dus al zou er onduidelijk over bestaan; het om wint gewoon.
Kennelijk niet in dezen. Het klopt wel dat een ambtsedige verklaring doorgaans door de rechter voor waar wordt aangenomen, maar dat is natuurlijk niet per definitie zo.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 18:39:10 #227
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123543951
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan moet het OM eerst beslissen welk feit ze de verdachte te laste willen leggen: Het slepen met een lijk in de Dr. Brongersmastraat of het slepen met een lijk in de Savillelaan.
maar dat was al duidelijk; voor het besturen van een motorvoertug onder invloed van een geestbedwelmende stof op de openbare weg

of gaan we ontkennen dat dat zo was?
  zaterdag 2 maart 2013 @ 18:39:55 #228
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123543978
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kennelijk niet in dezen. Het klopt wel dat een ambtsedige verklaring doorgaans door de rechter voor waar wordt aangenomen, maar dat is natuurlijk niet per definitie zo.
Welke redenen bestonden er om aan het oordeel van de ambtenaar te twijfelen?
pi_123544112
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:39 schreef Life2.0 het volgende:

Welke redenen bestonden er om aan het oordeel van de ambtenaar te twijfelen?
Dat weet ik niet.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 18:47:40 #230
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123544240
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet.
Dan mogen we er vanuit gaan dat de agent in kwestie de waarheid sprak.
pi_123544337
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 15:38 schreef 16meter het volgende:

[..]

Sarcasme is inderdaad stukken vermakelijker dan serieus met die juridische azijnpissers in discussie.
pi_123544384
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 15:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, je snapt er echt geen fuck van. Een rechter kan zich niet uitspreken over iets wat niet (correct) ten laste wordt gelegd, zo van: "oh ja jongens, ik hoorde ook nog van m'n buurvrouw dat je ergens anders in hebt gebroken, dus daar krijg je ook een gevangenisstraf voor".
In deze zaak gaat het niet om "ergens", maar gaat het hoe dan ook om de openbare weg. Dat is waar deze drankrijder reed; ongeacht of het Deventer of Zutphen was.
pi_123544465
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zullen we doen dat dit topic over een dodelijk ongeluk in Capelle gaat en niet over een gevalletje drankrijden in Zuthpen/Deventer?
Ehmm.... NWS / Kickbokser slaat getuige na fataal ongeluk
pi_123544557
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:39 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar dat was al duidelijk; voor het besturen van een motorvoertug onder invloed van een geestbedwelmende stof op de openbare weg
Dat kun je wel een paar miljoen Nederlanders te laste leggen, want dat is geen feit, geen daad. Dat is gewoon de delictsomschrijving uit de wet of iets wat er op lijkt en we weten inderdaad dat er wel eens iemand zich daar ergens schuldig aan maakt. Beschuldig en veroordeel ze allemaal en het is vast wel een paar keer raak.

Maar een menselijke gedraging heeft een plaats en een tijd, dat hebben juristen niet bedacht, dat is een constatering die door elk weldenkend mens gedeeld wordt. Als je stelt dat er iets ernstigs gebeurd is, maar je kunt niet aangeven waar en wanneer het gebeurd is, dan ben je aan het zwammen. Niet per se aan het liegen, want er gebeurt altijd wel ergens iets ernstigs, maar aan het zwammen. Je faalt een specifieke gedraging te benoemen, en dan kun je geen strafproces beginnen natuurlijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_123544902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In deze zaak gaat het niet om "ergens", maar gaat het hoe dan ook om de openbare weg. Dat is waar deze drankrijder reed; ongeacht of het Deventer of Zutphen was.
Waar dat dan precies is, is nogal van belang. Je kunt iemand immers niet een strafbaar feit wat hij érgens op de openbare weg begaan heeft. Dat dien je te specificeren.
pi_123544948
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar een menselijke gedraging heeft een plaats en een tijd, dat hebben juristen niet bedacht, dat is een constatering die door elk weldenkend mens gedeeld wordt. Als je stelt dat er iets ernstigs gebeurd is, maar je kunt niet aangeven waar en wanneer het gebeurd is, dan ben je aan het zwammen. Niet per se aan het liegen, want er gebeurt altijd wel ergens iets ernstigs, maar aan het zwammen. Je faalt een specifieke gedraging te benoemen, en dan kun je geen strafproces beginnen natuurlijk.
Dat wat juristen aanhouden, is niet automatisch synoniem voor "weldenkend mens zijn". Stop met het wekken van die indruk, want het is totaal bizar. Deze zaak is namelijk een schoolvoorbeeld van waar de juridische middelen en denkpatronen tekort schieten. De drankrijder - die nota bene zijn gedrag gewoon heeft bekend - gaat vrijuit.

Feit 1: de drankrijder is staande gehouden door de politie
Feit 2: dit gebeurde aan de openbare weg met de naam "Zutphenseweg"
Feit 3: de dader had 8 keer te veel drank op
Feit 4: de dader heeft zijn gedrag bekend.

Het zijn de juristen die buitensporig veel gewicht toekennen aan het belang van het benoemen van de exacte locatie. Dat hoeft in dit soort zaken echt niet. Als we het over een moord zouden hebben, zou zoiets begrijpelijk zijn: de dader kan dan op een bepaald tijdstip niet op "locatie X" geweest zijn. In deze zaak is het totaal irrelevant, want het gebeuren speelde zich hoe dan ook af op de openbare weg.

Maar dat schijn je, met je juridische oogkleppen op, niet te willen begrijpen. Prima, maar ga SVP niet doen alsof die juridische tekortkomingen gelijk staan aan "weldenkend" zijn. Het tegenovergestelde is namelijk eerder waar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2013 19:10:02 ]
pi_123545003
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Waar dat dan precies is, is nogal van belang. Je kunt iemand immers niet een strafbaar feit wat hij érgens op de openbare weg begaan heeft. Dat dien je te specificeren.
.... vinden we. Niet dat het zo is, maar we vinden het. En precies op dat punt kun je de wet aanpassen, om dit soort misstanden (dader die vrijuit gaat) te voorkomen.

Wat vind jij eigenlijk belangrijker? Dat de letter van de wet wordt nageleefd, of dat daadwerkelijke daders ook daadwerkelijk een straf krijgen voor hun wangedrag?
pi_123545223
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:09 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

.... vinden we. Niet dat het zo is, maar we vinden het. En precies op dat punt kun je de wet aanpassen, om dit soort misstanden (dader die vrijuit gaat) te voorkomen.
Kennelijk heeft men de tenlastelegging zelf niet genoeg gespecificeerd. Dat is geen misstand, maar een fout van de aanklager.

quote:
Wat vind jij eigenlijk belangrijker? Dat de letter van de wet wordt nageleefd, of dat daadwerkelijke daders ook daadwerkelijk een straf krijgen voor hun wangedrag?
Beide. Je suggereert nu dat die 2 elkaar uitsluiten, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat dit systeem niet waterdicht is en niet altijd zorgt dat er ook daadwerkelijk recht wordt gedaan, is iets wat je niet kunt voorkomen. Maar het systeem wat we hier hebben is wat mij betreft wel één van de beste systemen ter wereld, naar mijn mening.
pi_123545383
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat wat juristen aanhouden, is niet automatisch synoniem voor "weldenkend mens zijn". Stop met het wekken van die indruk, want het is totaal bizar. Deze zaak is namelijk een schoolvoorbeeld van waar de juridische middelen en denkpatronen tekort schieten. De drankrijder - die nota bene zijn gedrag gewoon heeft bekend - gaat vrijuit.

Het zijn de juristen die buitensporig veel gewicht toekennen aan het belang van het benoemen van de exacte locatie. Dat hoeft in dit soort zaken echt niet. Als we het over een moord zouden hebben, zou zoiets begrijpelijk zijn: de dader kan dan op een bepaald tijdstip niet op "locatie X" geweest zijn. In deze zaak is het totaal irrelevant, want het gebeuren speelde zich hoe dan ook af op de openbare weg.

Maar dat schijn je, met je juridische oogkleppen op, niet te willen begrijpen. Prima, maar ga SVP niet doen alsof die juridische tekortkomingen gelijk staan aan "weldenkend" zijn. Het tegenovergestelde is namelijk eerder waar.
In principe heb je ook gewoon gelijk, het zou niet moeten kunnen in een overduidelijke zaak. Maar juridisch gezien zal het niet sluitend zijn en houd het verhaal op. Einde oefening.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_123545408
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:16 schreef Xa1pt het volgende:
Kennelijk heeft men de tenlastelegging zelf niet genoeg gespecificeerd. Dat is geen misstand, maar een fout van de aanklager.
:O Dat wisten we 2 pagina's geleden al....

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:16 schreef Xa1pt het volgende:

Beide. Je suggereert nu dat die 2 elkaar uitsluiten, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat dit systeem niet waterdicht is en niet altijd zorgt dat er ook daadwerkelijk recht wordt gedaan, is iets wat je niet kunt voorkomen. Maar het systeem wat we hier hebben is wat mij betreft wel één van de beste systemen ter wereld, naar mijn mening.
Nee, ik vraag wat je belangrijker vindt. Het antwoord kan dus niet "beide" zijn. Maar je vindt het systeem verder prima, dus het is duidelijk wat je belangrijker vindt: dat de letter van de wet wordt nageleefd. Prima, dan weten we tenminste waar je staat.

Ik geloof meer in de geest van de wet (en een juiste interpretatie ervan), zodat daadwerkelijke daders ook daadwerkelijk hun straf krijgen.
pi_123545430
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat wat juristen aanhouden, is niet automatisch synoniem voor "weldenkend mens zijn".
Klopt, soms lijken juristen zelfs helemaal niet weldenkend.

quote:
Stop met het wekken van die indruk, want het is totaal bizar.
Elk weldenkend mens zal beamen dat een gedraging van een persoon een plaats een tijd heeft. Dat is relevant, want daarmee kun je die gedraging benoemen en onderscheiden van al diens andere gedragingen, en van andermans gedragingen. Dat is essentieel als je bijvoorbeeld iemand beschuldigt, anders kun je iedereen wel overal van beschuldigen.

quote:
Deze zaak is namelijk een schoolvoorbeeld van waar de juridische middelen en denkpatronen tekort schieten. De drankrijder - die nota bene zijn gedrag gewoon heeft bekend - gaat vrijuit.
Zo zijn er meer. Mensen komen wel eens weg met strafbare feiten, jammer maar het kan niet anders.

quote:

Welk gebeuren? Het gebeuren aan de Zutphense weg in Zutphen of aan de Zutphense weg in Deventer? Ik ken beide gebeurens niet, maar het zijn er in ieder geval 2 want je hebt 2 locaties en één gebeuren kan niet tegelijkertijd op 2 plaatsen plaatsvinden.

quote:
Ik moet gewoon vaststellen dat jij niet snapt wat juristen wel snappen, terwijl juristen wel snappen wat jij wél snapt, nl dat het wrang is dat een drankrijder zijn straf niet krijgt. Dus je hebt een meningsverschil tussen iemand maar een deel begrijpt en iemand die het geheel begrijpt. Dan kan degene die het geheel begrijpt proberen de ander daar deelgenoot van te maken, maar als die niet eens wil begrijpen dat hij nog niet alles begrijpt wat er in de kwestie te begrijpen is, dan wordt dat lastig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_123545481
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:47 schreef Life2.0 het volgende:

Dan mogen we er vanuit gaan dat de agent in kwestie de waarheid sprak.
Nee. Al was het maar omdat agenten heel vaak liegen.
pi_123545624
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:22 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

:O Dat wisten we 2 pagina's geleden al....
Houd dan ook gewoon op met het 'een misstand' noemen.

quote:
Nee, ik vraag wat je belangrijker vindt. Het antwoord kan dus niet "beide" zijn. Maar je vindt het systeem verder prima, dus het is duidelijk wat je belangrijker vindt: dat de letter van de wet wordt nageleefd. Prima, dan weten we tenminste waar je staat.
Leg me geen woorden in de mond. Zoals ik al aangaf hoeven die 2 elkaar niet uit te sluiten; jij ziet een tegenstelling die er - in mijn ogen - niet is.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 19:52:26 #244
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123546299
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat kun je wel een paar miljoen Nederlanders te laste leggen, want dat is geen feit, geen daad. Dat is gewoon de delictsomschrijving uit de wet of iets wat er op lijkt en we weten inderdaad dat er wel eens iemand zich daar ergens schuldig aan maakt. Beschuldig en veroordeel ze allemaal en het is vast wel een paar keer raak.

Het is geen feit?

He elf, heb je nog ruimte op dat schuitje van jou want ik begin het ook wel zat te worden met mensen die zichzelf verwarren met hun eigen taalgebruik..

En het idee van straatnamen en plaatsen is niet zo algemeen geaccepteerd als jij denkt, zo hadden de oorspronkelijke bewoners van amerika nog nooit van zoiets gehoord en wilde het al zeker niet accepteren..

Maar het is duidelijk, there is no spoon, er was geen bokser en er was geen slachtoffer. Er is heul geen criminaliteit *O*
  zaterdag 2 maart 2013 @ 19:54:06 #245
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123546345
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee. Al was het maar omdat agenten heel vaak liegen.
Volgens jouw bijbel liegen agenten niet. En als ze dat wel doen is dat een uitzonderlijk geval, nu het tegendeel willen beweren staat haaks op jouw geliefde rechtsstaat.
Pick your poison
pi_123546430
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:52 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Het is geen feit?
Lé-zen.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 19:57:38 #247
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123546471
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Lé-zen.
Lees zelf lekker.

Het staat er letterlijk, ik wacht nu op de persoon in kwestie om het rechte krom te praten
pi_123546856
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Houd dan ook gewoon op met het 'een misstand' noemen.

[..]

Leg me geen woorden in de mond. Zoals ik al aangaf hoeven die 2 elkaar niet uit te sluiten; jij ziet een tegenstelling die er - in mijn ogen - niet is.
Ik bepaal zelf wel wat ik een misstand noem. Als daders door dit soort fouten vrijuit gaan, vind ik dat een misstand. Zo zal ik dat altijd blijven noemen, ook al klopt het juridisch gezien.

De vraag die ik stelde, is wat je belangrijker vindt. Belangrijker is een vergrotende trap. Je kunt niet "beide" belangrijker vinden. De tegenstelling is er wel degelijk; de zaak die we hier bespreken, is daar nou juist een voorbeeld van.
pi_123546889
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:52 schreef Life2.0 het volgende:
Maar het is duidelijk, there is no spoon, er was geen bokser en er was geen slachtoffer. Er is heul geen criminaliteit *O*
En nog erger: daadwerkelijke daders (die nota bene hun gedrag bekennen) gaan vrijuit, zonder enige straf.
pi_123546956
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 19:54 schreef Life2.0 het volgende:

Volgens jouw bijbel liegen agenten niet. En als ze dat wel doen is dat een uitzonderlijk geval, nu het tegendeel willen beweren staat haaks op jouw geliefde rechtsstaat.
Pick your poison
Ik ben prima in staat om zelf te denken en ik constateer overigens ook dat als jij voor mij gaat denken het niveau bepaald niet omhoog gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')