abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122754879
gaat om een s80 uit 1999, met 2.9 benzinemotor.

Alles in de auto werkt prima, rijdt ook goed. Lampje brandt inmiddels alweer een maandje en met rijden is er niks van te merken, ook in het verbruik niet. Jaar of 2 terug ook gehad, toen is hij gereset omdat ze niks konden vinden, maar ik begin nu wel nieuwsgierig te worden hoe dit precies zou kunnen. Wat zijn jullie ervaringen?

hij moet over 2 maanden weer op de APK-bank, benieuwd wat er dan uitkomt..
pi_122755180
- opkazen -

[ Bericht 81% gewijzigd door Sounddragon op 12-02-2013 00:21:48 ]
dude here
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 16:34:37 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 11 februari 2013 @ 16:36:25 #4
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_122755258
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:26 schreef dh105 het volgende:
gaat om een s80 uit 1999, met 2.9 benzinemotor.

Alles in de auto werkt prima, rijdt ook goed. Lampje brandt inmiddels alweer een maandje en met rijden is er niks van te merken, ook in het verbruik niet. Jaar of 2 terug ook gehad, toen is hij gereset omdat ze niks konden vinden, maar ik begin nu wel nieuwsgierig te worden hoe dit precies zou kunnen. Wat zijn jullie ervaringen?

hij moet over 2 maanden weer op de APK-bank, benieuwd wat er dan uitkomt..
Zelfde probleem hier. Inmiddels al 4 keer naar de garage geweest en 4 keer hadden ze de hoop het opgelost te hebben. Maar niets was minder waar, lampje ging steeds na 1 of 2 dagen weer branden. Zowel de luchtmassameters als de sonde zelf is vervangen, maar niets hielp. Tot een paar dagen terug toen ie spontaan weer uit ging. 8)7

Volgens de garage komt dat omdat er weer een tijdje juiste waarden gemeten werden, maar het is nog steeds niet duidelijk waarom ie nu is gaan branden in de eerste plaats. Tot op heden weet ik het nog steeds niet en de garage weet het ook niet meer. Het is nu afwachten of ze überhaupt nog met iets komen.

Ik kan er (volgens diezelfde garage) wel gewoon mee door blijven rijden en merk er ook eigenlijk niets van.

Betreft wel een andere auto overigens. Maar zelfde probleem.
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
pi_122756643
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:34 schreef jitzzzze het volgende:
Ik denk dat je die sensor maar eens moet vervangen.
dude, serieus? lampje brandt en je gaat dat ding gelijk vervangen?

@TS, de S80 heeft 2 lambda's (of 4 maar das alleen bij sommige v6 auto's) als hij "vind" dat je kat niet meer goed werkt gaat hij ook branden.
uitlezen die hap en kijk wat eruit komt.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn die je lampje laat branden, als het lampje brandt moet de garage een pxxxx code eruit kunnen trekken

[ Bericht 1% gewijzigd door eXplorer1 op 11-02-2013 17:27:53 ]
life happens while you're pusing the throttle.
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 18:50:43 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122759970
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:15 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

dude, serieus? lampje brandt en je gaat dat ding gelijk vervangen?

Nou, ik meld het als zijnde een optie.
Maar in het licht van TS zijn opmerking:
quote:
Jaar of 2 terug ook gehad,
Is het helemaal niet zo'n gekke gedachte m.i.

Maar rücksichtslos dingen vervangen is niet wat ik wilde zeggen. TS zal er goed aan doen om eerst zijn wagen uit te lezen, dan weet je direct wat er defect is.
pi_122760132
Het branden van een MIL (Malfunction Indicator Light) geeft aan dat het motorstuurapperaat een fout heeft gevonden die het milieu kan beschadigen, uitlezen is het devies, het MIL kan om pak en beed 15.000 redenen branden
pi_122766983
Ik heb er ook last van, de sondes lezen hier verkeerde waardes dus in theorie zouden allebei mijn kats kapot zijn.
Daar geloof ik geen hout van, ik weer voor 100% zeker dat ik fluitend door de 4-gas test heen kom.

Storingen heb ik ge-reset maar is na een week weer teruggekomen.
En nu gaat het af en toe branden, ik vind het best want alles werkt prima.

Als het echt gaat irriteren dan draai ik het lampje eruit :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_122771190
lampje eruitdraaien is geen oplossing ;). Uitlezen ook niet, ik zie simpelweg de noodzaak niet omdat ik er op absoluut geen enkel vlak iets van merk. De Zweede schone start tot nu toe bij alles van -20 tot +45, rijdt prima en gebruikt ook gewoon normaal benzine, niks geks.

APK zou een moment kunnen worden dan, maar ik maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen over. Wat zou het, worst case, kunnen zijn, qua euro's?
pi_122771235
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:15 schreef dh105 het volgende:
lampje eruitdraaien is geen oplossing ;). Uitlezen ook niet, ik zie simpelweg de noodzaak niet omdat ik er op absoluut geen enkel vlak iets van merk. De Zweede schone start tot nu toe bij alles van -20 tot +45, rijdt prima en gebruikt ook gewoon normaal benzine, niks geks.

APK zou een moment kunnen worden dan, maar ik maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen over. Wat zou het, worst case, kunnen zijn, qua euro's?
Als je kat bv kapot is dan kan het best duizend euro kosten.
Laat je wagen eerst maar eens uitlezen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_122771342
1000? Tering.

lamda lampje = niet per se niet door die gastest komen toch?

kan dat niet goedkoper joh?
pi_122771492
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:18 schreef dh105 het volgende:
1000? Tering.

lamda lampje = niet per se niet door die gastest komen toch?

kan dat niet goedkoper joh?
uitlezen! dan weet je in welke richting je moet zoeken (meestal).
pi_122773245
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:15 schreef dh105 het volgende:
lampje eruitdraaien is geen oplossing ;). Uitlezen ook niet, ik zie simpelweg de noodzaak niet omdat ik er op absoluut geen enkel vlak iets van merk. De Zweede schone start tot nu toe bij alles van -20 tot +45, rijdt prima en gebruikt ook gewoon normaal benzine, niks geks.

APK zou een moment kunnen worden dan, maar ik maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen over. Wat zou het, worst case, kunnen zijn, qua euro's?
en zowiezo mag hij niet worden goedgekeurd met een brandend mm lampje je zou als de co test goed is heb lampje op je oliedruk lampje kunnen aansluiten maar dan moet het wel een oud model tellerklokje zijn
pi_122775546
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:57 schreef klawie het volgende:

[..]

en zowiezo mag hij niet worden goedgekeurd met een brandend mm lampje je zou als de co test goed is heb lampje op je oliedruk lampje kunnen aansluiten maar dan moet het wel een oud model tellerklokje zijn
Volgens mij valt dat niet onder de keuringseisen hoor.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 12 februari 2013 @ 00:35:00 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122777026
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:18 schreef dh105 het volgende:
1000? Tering.

lamda lampje = niet per se niet door die gastest komen toch?

kan dat niet goedkoper joh?
Dáárom moet je niet doorrijden met een brandend lampje.

Je katalysator heeft een bepaalde funktie (naverbranden van de uitlaatgassen), die afhankelijk is van het mengsel wat er UIT de motor komt om te kunnen naverbranden. De lambda's meten dat mengsel en stellen in het inlaattraject de hoeveelheden lucht en brandstof bij om aan dat perfecte mengsel te komen. Krijgen ze dat niet voor elkaar, dan gaat dat lampje voor je Nase branden.3.gif
Misschien rijd je dus al een tijdje met een verkeerd mengsel, waardoor de katalysator(en) beschadigd kunnen raken en vervolgens wel eens vervangen zouden kunnen moeten worden om weer aan de viergastest te kunnen voldoen.

Lampjes zijn er niet voor de sier.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_122790022
maandagmiddag wordt hij even uitgelezen bij een volvo-specialist hier in de buurt. Vervolg laat ik jullie even weten.

Wat ik al zei; hij verbruikt niet meer of minder brandstof dan eerst en ook het rijden ansich voelt even goed als altijd, geen problemen of iets anders dat niet goed gaat. Wat zou ik moeten merken en als er meer kapot is dan sec de sonde (of allebei, begreep dat ik er 2 heb) kapot zijn,dus als bijv de kat naar de knoppen is?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 15:17:12 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122790312
Niks, dat je op je neus staat te kijken als de CO bij de keuring ineens 8 blijkt te zijn ipv 0.5 ofzo ;)

Eerst maar eens uit laten lezen, en nogmaals: als die uitleespjoetah zegt dat de sensoren allebei stuk zijn, lult 'ie ws. uit zijn nek. De foutmelding komt dan doordat ze allebei een irreële waarde aangeven, dat wil dus niet zeggen dat ze kaduuk zijn, maar dat er wellicht ergens anders een probleem zit, waardóór die dingen rare waardes aangeven. Lambda's zijn vaak de messengers die meteen worden afgeschoten à 125¤ per stuk, en daarna blijkt vaak dat het probleem hetzelfde blijft, en er dus iets anders aan het handje is.

Uitlezen is iets anders als diagnose stellen. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_122797041
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 00:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dáárom moet je niet doorrijden met een brandend lampje.

Je katalysator heeft een bepaalde funktie (naverbranden van de uitlaatgassen), die afhankelijk is van het mengsel wat er UIT de motor komt om te kunnen naverbranden. De lambda's meten dat mengsel en stellen in het inlaattraject de hoeveelheden lucht en brandstof bij om aan dat perfecte mengsel te komen. Krijgen ze dat niet voor elkaar, dan gaat dat lampje voor je Nase branden.[ afbeelding ]
Misschien rijd je dus al een tijdje met een verkeerd mengsel, waardoor de katalysator(en) beschadigd kunnen raken en vervolgens wel eens vervangen zouden kunnen moeten worden om weer aan de viergastest te kunnen voldoen.

Lampjes zijn er niet voor de sier.
bijna goed, een katalysator zet door middel van edelmetalen een chemisch proces in gang, zonder eigenlijk daar zelf aan deel te nemen. Om te zorgen dat dit proceses op gang komt en blijft (of te welk de kat zijn werk laten doen) moet de ecu de ene keer een rijk mengsel in spuiten, en de andere keer een arm mengsel.

Schoonbranden doet een diesel met een DPF, deze gaat hij regeneren, door middel van een na inspuiting tijdens de uitlaatslag :+
pi_122806767
ik mag toch aannemen dat hij, wanneer hij hem uitleest, bepaalde foutcodes ziet, en dus daaruit kan afleiden of een van de sondes zelf kapot is, of dat er elders een fout is?

overigens een garage waar ik al jaren kom, dus voor oplichterij ben ik niet bang. Weet alleen niet hoe uitlezen werkt :)
pi_122807120
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 21:39 schreef dh105 het volgende:
ik mag toch aannemen dat hij, wanneer hij hem uitleest, bepaalde foutcodes ziet, en dus daaruit kan afleiden of een van de sondes zelf kapot is, of dat er elders een fout is?

overigens een garage waar ik al jaren kom, dus voor oplichterij ben ik niet bang. Weet alleen niet hoe uitlezen werkt :)
lambda sonde's worden in 99,9% van alle gevallen te onrechte vervangen. uitlezen, freeze frame bekijken (opgeslagen data ten tijde van storing). en aan de hand daarvan een diagnose plan opstellen
pi_122820159
wat zijn dan wel de gangbare oorzaken, waardoor dat lampje gaat branden? hij meet kennelijk iets wat dan niet goed is?
pi_122825065
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:16 schreef dh105 het volgende:
wat zijn dan wel de gangbare oorzaken, waardoor dat lampje gaat branden? hij meet kennelijk iets wat dan niet goed is?
signaal waarde
Te hoog
Te laag
Kortsluiting naar plus
Kortsluiting naar min
Onderbreking
Implausible signaal

Zijn er een aantal
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:46:09 #23
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_122825171
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:15 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

dude, serieus? lampje brandt en je gaat dat ding gelijk vervangen?

@TS, de S80 heeft 2 lambda's (of 4 maar das alleen bij sommige v6 auto's) als hij "vind" dat je kat niet meer goed werkt gaat hij ook branden.
uitlezen die hap en kijk wat eruit komt.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn die je lampje laat branden, als het lampje brandt moet de garage een pxxxx code eruit kunnen trekken
Ik heb relatief de ballen verstand van auto's maar kunnen de vernieuwde brandstoffen geen waarden geven die buiten de marge zitten van zo'n sonde? Oftewel, je auto doet het gewoon perfect maar de sonde snapt het niet?
pi_122826920
dat lijkt me wat stug

@chuck: blijkt bij het uitlezen wat het daadwerkelijk is, of moet dat daarna nog per onderdeel bekeken worden?
pi_122839999
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:46 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ik heb relatief de ballen verstand van auto's maar kunnen de vernieuwde brandstoffen geen waarden geven die buiten de marge zitten van zo'n sonde? Oftewel, je auto doet het gewoon perfect maar de sonde snapt het niet?
nee.
pi_122840025
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:34 schreef dh105 het volgende:
dat lijkt me wat stug

@chuck: blijkt bij het uitlezen wat het daadwerkelijk is, of moet dat daarna nog per onderdeel bekeken worden?
een goede monteur/diagnose technicus zal na het uitlezen het eea door meten, een slechte zal vervangen wat de computer opgeeft
pi_122915994
we gaan het meemaken maandag

zag wel dat ik binnenkort wel weer 's een onderhoudsbeurt mag laten doen. Luchtfilter is al een tijd niet gedaan. Kan dit geheel voortkomen uit een lucht-iets? Of is dat eigenlijk niet aannemelijk?
filtertje vervangen lukt me nog wel namelijk ;).
  Moderator vrijdag 15 februari 2013 @ 17:52:58 #28
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122921885
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:23 schreef dh105 het volgende:
we gaan het meemaken maandag

zag wel dat ik binnenkort wel weer 's een onderhoudsbeurt mag laten doen. Luchtfilter is al een tijd niet gedaan. Kan dit geheel voortkomen uit een lucht-iets? Of is dat eigenlijk niet aannemelijk?
filtertje vervangen lukt me nog wel namelijk ;).
Dit kan te maken hebben met een lucht-iets. Maar door een iets te oude luchtfilter? Nee, dat lijkt me niet.
pi_122985374
zal t morgen in elk geval benoemen bij de beste garagist.

merkte de laatste tijd (maar niet altijd!) dat bij het starten hij soms even moeite heeft om het juiste toerental ana te houden.
pi_123109068
ben er geweest. Gaf 2 foutcodes, 1tje voor een lambdasonde en de andere voor de kat.

geheel even gereset en tot noch toe blijft het lampje nu uit. begin maart afspraak voor kleine beurt en in elk geval de bougies dan vervangen, daar kon 't wel mee samenhangen ook. Anders... doorrijden totdat ik er last van heb. Het kon in de basis geen kwaad gaf hij aan, tenzij ik er meer van zou gaan merken. Dat is nu niet het geval, dus daarvoor nu veel kosten maken is niet nodig.

Voor de gastest bij de APK zei hij dat het gewoon even aanzien is, omdat veel auto's "ver" onder de norm zitten zou 't goed kunnen dat hij met een defect hierin alsnog met vlag en wimpel slaagt.

Al met al dus maar even bezien nog...
pi_123112654
Fout op je kat hoef je niet te reseten die komt terug. Kat vervangen is de enige optie
pi_123120171
lampje blijft tot nu toe uit, dat vind ik dan wel een beetje vreemd.

wat ga ik merken van een kapotte kat? ik rij er, letterlijk, al maanden mee, dat lampje (ja, is neit goed, weet ik, maar het is wel zo..)
pi_123122536
Niks, kat is puur voor de emissie eisen.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_123125615
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 15:36 schreef dh105 het volgende:
lampje blijft tot nu toe uit, dat vind ik dan wel een beetje vreemd.

wat ga ik merken van een kapotte kat? ik rij er, letterlijk, al maanden mee, dat lampje (ja, is neit goed, weet ik, maar het is wel zo..)
duurt nog even, hoe lang is lastig zeggen, de controle van de kat moet aan een aantal eisen voldoen. Jij merkt er tijdens het rijden niks van, in de portemonnee ga je het wel merken
  woensdag 20 februari 2013 @ 17:57:48 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_123125711
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 12:36 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Fout op je kat hoef je niet te reseten die komt terug. Kat vervangen is de enige optie
Welke sensor geeft een fout op de kat?

Toch niet toevallig de lambdasensor, die zelf een fout aangeeft? ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_123126223
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 17:57 schreef daNpy het volgende:

[..]

Welke sensor geeft een fout op de kat?

Toch niet toevallig de lambdasensor, die zelf een fout aangeeft? ;)
de PCM zet de DTC P0420 (en eventueel als er 2 banken zijn P0430), zodra de diagnose sonde mee pendelt met de lambda sensor. Zet maar eens een scoop er op, op sensor 1 een kanaal en op sensor 2, rijden en dan onder balasting zie je zo sensor 2, sensor 1 volgen :+
  Forum Admin woensdag 20 februari 2013 @ 19:14:49 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_123128661
Chuck jonge(ik weet dat dit vreselijk offtopic is)maar elke keer als je wat post leer ik weer wat. Altijd relevant voor m'n opleiding _O_
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_123129093
quote:
7s.gif Op woensdag 20 februari 2013 19:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Chuck jonge(ik weet dat dit vreselijk offtopic is)maar elke keer als je wat post leer ik weer wat. Altijd relevant voor m'n opleiding _O_
welke opleiding doe je dan :+
  Forum Admin woensdag 20 februari 2013 @ 19:23:37 #39
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_123129136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 19:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

welke opleiding doe je dan :+
Autotechniek, nu niveau 2 maar doorlopend naar 4 :7
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_123129304
quote:
7s.gif Op woensdag 20 februari 2013 19:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Autotechniek, nu niveau 2 maar doorlopend naar 4 :7
dan is die laatste post van mij (over diagnose stellen nog niet extreem relevant voor jou. eerst de werking leren :+, op nivo 4 mag je druk maken over het meten met een scope :P )
  Forum Admin woensdag 20 februari 2013 @ 19:27:51 #41
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_123129359
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 19:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

dan is die laatste post van mij (over diagnose stellen nog niet extreem relevant voor jou. eerst de werking leren :+, op nivo 4 mag je druk maken over het meten met een scope :P )
Ik zit een klein beetje veel onder m'n niveau op 2, maar ik wilde graag beginnen op 2 aangezien ik dan na 2 jaar m'n eerste diploma heb. Ik volg het nu in de BOL traject maar dat vind ik maar knudde. BBL ftw

En dit is vreselijk offtopic, ik dm je wel :+
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_123129375
quote:
7s.gif Op woensdag 20 februari 2013 19:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik zit een klein beetje veel onder m'n niveau op 2, maar ik wilde graag beginnen op 2 aangezien ik dan na 2 jaar m'n eerste diploma heb. Ik volg het nu in de BOL traject maar dat vind ik maar knudde. BBL ftw

En dit is vreselijk offtopic, ik dm je wel :+
^O^
pi_123149624
hmm ok.

een snelle blik op winparts leert me dat een kat nieuw, voor deze s80, snel 450 euro kost. zou jammer zijn!

en idd, storingscode betroffen een lambdasonde en de kat. Monteur gaf aan dat deze codes ook nog wel 's voorkwamen bij versleten bougies. die zijn al 1,5 jaar niet vervangen, sinds ik hem dus heb, dus dat doen we volgende week sowieso maar even. En dan... gaan we het bij de APK ergens eind mei/begin juni wel merken. Wat is de kans dat hij alsnog zou slagen, als het euvel daadwerkelijk daarin zit?
pi_124195670
kleine up, n.a.v. eerder vragen. over 2 weken gaat hij op voor de APK. Het beestje is in topconditie, maar enkel niet op dit vlak.

Ik wil voorkomen dat ik "genaaid" ga worden voor de APK. Is het, met een falende lambdasonde/kat per definitie zo dat de CO te hoog gaat zijn, of is dat verband er niet per se?
  Moderator maandag 18 maart 2013 @ 09:31:11 #45
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_124200783
dat klopt niet volgens mij, mijne komt uit 1999. Dus.. gewoon de ouderwetse gastest. Ga ik daarvoor kunnen slagen, of ben ik gewoon de sjaak gezien het lampje? Is het per se he-le-maal mis?

European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
  maandag 18 maart 2013 @ 12:57:17 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124202321
Hij is in topconditie, maar had al anderhalf jaar geen grote beurt gehad.. hmkay..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 18 maart 2013 @ 13:07:49 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_124202637
Kan toch? Intervallen van beurten zijn 25dkm en niet iedereen rijdt dat in 1(,5) jaar :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_124203178
2 weken geleden beurt laten uitvoeren, en behoudens dit euvel met dit lampje is alles met vlag en wimpel beoordeeld.
  maandag 18 maart 2013 @ 13:32:40 #50
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124203440
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:07 schreef daNpy het volgende:
Kan toch? Intervallen van beurten zijn 25dkm en niet iedereen rijdt dat in 1(,5) jaar :)
25K of een jaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 07:33 schreef dh105 het volgende:
hmm ok.

een snelle blik op winparts leert me dat een kat nieuw, voor deze s80, snel 450 euro kost. zou jammer zijn!

en idd, storingscode betroffen een lambdasonde en de kat. Monteur gaf aan dat deze codes ook nog wel 's voorkwamen bij versleten bougies. die zijn al 1,5 jaar niet vervangen, sinds ik hem dus heb, dus dat doen we volgende week sowieso maar even. En dan... gaan we het bij de APK ergens eind mei/begin juni wel merken. Wat is de kans dat hij alsnog zou slagen, als het euvel daadwerkelijk daarin zit?
[
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 09:14 schreef dh105 het volgende:
kleine up, n.a.v. eerder vragen. over 2 weken gaat hij op voor de APK. Het beestje is in topconditie, maar enkel niet op dit vlak.

Ik wil voorkomen dat ik "genaaid" ga worden voor de APK. Is het, met een falende lambdasonde/kat per definitie zo dat de CO te hoog gaat zijn, of is dat verband er niet per se?
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:25 schreef dh105 het volgende:
2 weken geleden beurt laten uitvoeren, en behoudens dit euvel met dit lampje is alles met vlag en wimpel beoordeeld.
Je bent mij effe kwijt nu :')

Je bent ermee naar 'de monteur' geweest, die heeft gezegd dat de bougies de storing misschien veroorzaakten, de week daarop heb je een beurt laten doen (grote beurt of kleine beurt?) toen moest hij eind Mei, begint Juni voor de APK, en nu is het over 2 weken? :?

Heb je na het vervangen van de bougies nog steeds brandende lampjes? of is het probleem nu opgelost?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_124204199
ik heb niet alles gepost, zie ik alweer.

Het hele verhaal:
onlangs dus een beurt laten uitvoeren, dat moet toch en hoe meer ik erover nadacht, hoe minder fjin ik het vond dat dat even geleden was alweer. Was een kleine beurt. Dat dus laten uitvoeren en het geheel laten uitlezen. Voor de APK was het echter nog te vroeg, dat kan begin april pas. Daar wildei k niet op wachten, dus de beurt alvast laten doen.

Bougies hebben niet geholpen; lampje is na resetten eventjes uitgebleven maar ging na een km of 300 weer branden. Wat ik daaruit kan concluderen weet ik niet, maar "iets" zal er wel echt kapot zijn. Auto rijdt verder gewoon prima, nog altijd. Ik wil geen kosten maken voor niks, dus ik ben erg benieuwd of dit een APK-dingetje wordt bij de gastest of dat ik evengoed nog wel prima kan uitkomen.
pi_124204989
Kan je niet de uitstoot alvast ergens laten checken?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_124205058
Kan vast, maar is tot nu toe niet gedaan. Keuring kan vanaf 7 april, dan zit ik 2 maanden voor de afloopdatum. Dan laat ik het maar meteen doen, dan weet ik ook of ik nog 2 maanden als een gek moet sparen ...
  maandag 18 maart 2013 @ 14:28:00 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124205673
Ik neem aan dat je weet dat er nogal een verschil zit tussen een kleine en een grote beurt?

Kleine is meestal olie en filters verversen en banden schoppen, bij een grote beurt worden er (heel veel) meer dingen gedaan, en evt ook storingen opgelost indien aangegeven.

Die storing die er nu nog zit, zal moeten worden gediagnostiseerd. Of die storing een probleem gaat worden tijdens de APK en viergastest is koffiedik kijken. Ik zou nu gewoon alvast preventief wat geld opzij leggen, zodat je je straks niet dubbel hoeft te vouwen voor een eventuele dure, niet geheel onverwachte, reparatie. Mocht die uitblijven kun je er altijd nog iets leuks mee doen, of het in de vakantiepot kieperen ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_124205794
dat is met uitlezen wel gebeurd. Er zit een storing in een lambdasonde en een katalysator. Maar, zo gaf de monteur mij aan, dat deze S80 2 katalysatoren heeft, verpakt in één omhulsul. De kans dat beiden defect waren vond hij klein. En, zo gaf hij aan, de marges voor de 4-gastest zijn best ruim dus ik zou "best kans" maken dat het goed zat.

Het bevreemd mij dat ik met rijden niks meer. Uiteraard fijn, maar dat doet bij mij de hoop aanwakkeer dat ik weliswaar misschien niet de allerschoonste auto heb, qua uitstoot ;), maar vooral binnen de grenzen blijf.
pi_124849669
Vanmiddag even bij de garage geweest. Volgende week wordt hij gekeurd (dan kan het, ivm die 2 maanden grens). De beste monteur gaf me aan dat een defect aan de kat niet per se een verkeerde 4-gastest-meting hoeft op te leveren, omdat dat nog beste ruime marges kent.

Dát vind/vond ik nog steeds gek. Zou fijn zijn natuurlijk, maar als ik even google op deze zaken kom ik meer ellende dan meevallers tegen. Wat vinden jullie van die opmerking van de monteur?
pi_124857381
Gewoon de kabels van de lambdasonde doorknippen.
My dials are pupillated.
pi_124857881
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:32 schreef Hendroit het volgende:
Gewoon de kabels van de lambdasonde doorknippen.
:')
pi_124858292
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

:')
^O^
My dials are pupillated.
pi_124858347
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:48 schreef Hendroit het volgende:

[..]

^O^
:') dan krijg je op de lambda sensor een storing :')
pi_124860417
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]


:') dan krijg je op de lambda sensor een storing :')
niet als je met een paar baterije het singaal namaakt mooi pakketje maken en ophangen aan je auto
pi_124865483
lopen spelen met bedrading is in mijn geval niet per se de handigste zet, denk ik ;)

maar, met alle milieuterroristen van vandaag de dag, is de 4-gas-test daadwerkelijk zo "breed"?
pi_124871809
Gewoon doorrijden met een storing in je lamdasonde, gaat je vanzelf je katalysator kosten wat je uiteindelijk nog verder in de kosten drukt.
Een katalysator kost je al snel tussen de 500-1500 euro en dan moet je alsnog de lambdasonde vervangen ook.

Ik zou echt geen tijd hiermee doorblijven rijden en gelijk al uitlezen op de foutcode.
Beter te vroeg bij een fout wezen dan te laat wat je auto nog meer kan beschadigen.
pi_124872419
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:24 schreef klawie het volgende:

[..]

niet als je met een paar baterije het singaal namaakt mooi pakketje maken en ophangen aan je auto
en dan is het nog APK afkeur want ondeugdelijk
pi_124872455
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:40 schreef Balsam het volgende:
Gewoon doorrijden met een storing in je lamdasonde, gaat je vanzelf je katalysator kosten wat je uiteindelijk nog verder in de kosten drukt.
Een katalysator kost je al snel tussen de 500-1500 euro en dan moet je alsnog de lambdasonde vervangen ook.

Ik zou echt geen tijd hiermee doorblijven rijden en gelijk al uitlezen op de foutcode.
Beter te vroeg bij een fout wezen dan te laat wat je auto nog meer kan beschadigen.
TS heeft een fout op de katalysator ;)
pi_124874981
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

TS heeft een fout op de katalysator ;)
En wat houd deze fout in? komt dat niet door de lamdasonde dat die verkeerde waardes doorgeeft aan de katalysator of is de katalysator al overleden?
Of enige andere fouten mogelijk?
pi_124877384
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:11 schreef Balsam het volgende:

[..]

En wat houd deze fout in? komt dat niet door de lamdasonde dat die verkeerde waardes doorgeeft aan de katalysator of is de katalysator al overleden?
Of enige andere fouten mogelijk?
het betreft P420 werking katalysator inefficiënt. Deze dtc word opgeslagen zodra de 2de lambda sonde het signaal van de eerste lambdasonde volgt.
Dit gebeurt zodra de edelmetalen uit zijn gewerkt en of bv weg gebrand. Dit heeft bijna altijd een onderliggende oorzaak. Bijvoorbeeld de brandstof druk te laag. Waardoor de verbrandingstemperatuut hoger wordt en de kat weg brand. Maar ook bv een probleem in de ontsteking kan er voor zorgen dat de kat vroegtijdig overlijdt.
pi_124877813
Dus de katalysator is al overleden wat ik zelf ook al vermoede toen jij het had over de foutcode op de katalysator, word een dure reparatie dus voor de TS.
Ben zelf het type dat als er een lampje gaat branden dat ik gelijk de vagcom erbij pak om uit te lezen wat de foutcode is.
Ik rij liever niet te lang door met dat soort dingen.
pi_124892727
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

en dan is het nog APK afkeur want ondeugdelijk
ik denk dat het 95%niet eens op zou vallen heb ik zelf ondervonden ;p
pi_124897526
lampje uitdraaien en naar de automarkt ermee. Enkeltje Oosteuropa, daar doen ze niet zo moeilijk.
.
pi_124904793
als ik jullie zo lees, is de 4-gastest in de huidige situatie dus vrijwel zeker niet goed?

wat is reeël aan kosten, voor het vervangen van de lambdasonde en de kat? Op internet kom ik veel wisselende prijzen tegen. als ik op winparts kijk zou deze vervanging voor een euro of 800 moeten kunnen, het is immers geen nieuwe auto.

Al met al wil ik zo prijsvriendelijk mogelijk door de apk... nog suggesties?
  vrijdag 5 april 2013 @ 08:50:07 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_124905301
Ga eerst eens kijken wat nou echt het probleem is want dat is nog altijd niet duidelijk...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_124905352
dat is dus woensdag, neem aan dat bij de APK alle pijnpunten wel boven water komen. Probeer me in te stellen op het ergste..
pi_124908198
net voor m'n werk even contact met de volvo dealer. Daar even navraag gedaan, maar daar zou een sonde + kat al snel bijna 2000 euro incl btw en montage kosten.

mag toch hopen dat dat bij de niet-dealer wél íets vriendelijker uitkomt... :'(
pi_124912945
Bij de niet dealer zal je al snel tegen de 900-1200 euro aan komen.
Wat je eventueel kan doen is op de onderdelenlijn naar de katalysator zoeken, is wel geen nieuwe katalysator maar je komt er mee door de apk.
Je moet het er alleen zelf onder monteren dan of eventueel bij de niet-dealer garage maar garantie zullen ze je er dan niet op geven.
pi_124913141
dat is wel een goede inderdaad.

neem aan dat de niet-dealer-volvo-specialist me daarbij kan en wil helpen. Wat opslag op de kostprijs is dan niet meer dan logisch, maar dan weet ik in elk geval dat hij past.. ik ben een leek.

is een haperende/defecte lambdasonde en kat per definitie afkeur?
  vrijdag 5 april 2013 @ 13:44:18 #77
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_124913204
Als je geen geld hebt om je auto te onderhouden, ga dan gewoon met de fiets of de bus.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_124913301
er is een verschil tussen onderhoud en onverwachte zaken als dit he :).

En dan nog, als het goedkoper kan dan wat een dealer roept, is dat natuurlijk een optie. Vandaar dat ik hier advies vraag, als ik genaaid wil worden loop ik wel een duister bos is, voor de rest vraag ik graag advies.
  vrijdag 5 april 2013 @ 13:49:31 #79
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_124913364
quote:
is een haperende/defecte lambdasonde en kat per definitie afkeur?
Dit geeft al aan dat je liever gewoon een apk op je auto hebt zodat je weer een jaar vooruit kan. Dat het lampje brand boeit (dus) niet.

Auto's rijden is heel simpel: je fixt alles zelf en betaald minder, of je laat het doen en dokt meer.
Zelfde geld voor je huis verbouwen, eigen bed timmeren en kozijnen schilderen.

Maargoed, de kans is groot dat je auto gewoon zonder kat prima door de APK komt.
Het probleem is ook nog steeds niet duidelijk; is je sensor kapot of je kat?
Een kat is idd duur maarja, pech kun je hebben...

[ Bericht 19% gewijzigd door daNpy op 05-04-2013 13:58:55 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_124913762
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 13:42 schreef dh105 het volgende:
dat is wel een goede inderdaad.

neem aan dat de niet-dealer-volvo-specialist me daarbij kan en wil helpen. Wat opslag op de kostprijs is dan niet meer dan logisch, maar dan weet ik in elk geval dat hij past.. ik ben een leek.

is een haperende/defecte lambdasonde en kat per definitie afkeur?
een haperende lambdasonde en een defecte kat, zullen je een afwijkende meting geven op je 4-gas test en zal dus een afkeur opleveren.
Op je kenteken papieren staat je type motorblok, aan de hand daarvan kun je in combinatie met je merk en type auto de katalysator opzoeken. De lambdasonde zou ik gewoon via de niet-dealer doen ;)
pi_124913833
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 13:49 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dit geeft al aan dat je liever gewoon een apk op je auto hebt zodat je weer een jaar vooruit kan. Dat het lampje brand boeit (dus) niet.

Auto's rijden is heel simpel: je fixt alles zelf en betaald minder, of je laat het doen en dokt meer.
Zelfde geld voor je huis verbouwen, eigen bed timmeren en kozijnen schilderen.

Maargoed, de kans is groot dat je auto gewoon zonder kat prima door de APK komt.
Het probleem is ook nog steeds niet duidelijk; is je sensor kapot of je kat?
Een kat is idd duur maarja, pech kun je hebben...
Beide zijn defect hij heeft een defect op zijn katalysator wat dus betekend dat die is overleden wat weer oorzaak kan wezen van een defecte lamdasonde. En mocht het niet de oorzaak wezen dan verbrand die vaak wel nadat je katalysator is overleden.
pi_124914123
ik hoop stiekem dat de kat-foutcode toch ergens anders door komt. Al zal het wel ijdele hoop zijn.

ik zal woensdag even afwachten.
pi_124932663
Ik ben benieuwd.
Zoals eerder gezegd brandt het lampje bij mij ook.
Al een paar een keer een reset gedaan maar het komt toch weer terug.

Vorige week is de accu los geweest en dan is de ecu weer ''schoon'', nu brandt het lampje nog steeds niet.

Ik kan of de lambdasensoren verplaatsen (veel werk) of het lampje eruit draaien.
Of het negeren wat ik nu doe _O-
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_124933827
Ik snap echt niet dat mensen gewoon met foutcodes en dus defecten aan hun auto blijven door rijden en doen alsof hun neus bloed.
Het gaat je uiteindelijk meer geld kosten dan nodig was geweest als je het probleem gelijk had onderzocht door het uit te lezen en het defect op te lossen.
pi_124935158
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2013 21:51 schreef junkiexp het volgende:
Ik ben benieuwd.
Zoals eerder gezegd brandt het lampje bij mij ook.
Al een paar een keer een reset gedaan maar het komt toch weer terug.

Vorige week is de accu los geweest en dan is de ecu weer ''schoon'', nu brandt het lampje nog steeds niet.

Ik kan of de lambdasensoren verplaatsen (veel werk) of het lampje eruit draaien.
Of het negeren wat ik nu doe _O-
lambda sensoren verplaatsen? enig idee waar ze zitten !?
pi_124935347
Die dingen vallen niet eens te verplaatsen ze hebben een vaste plek in de auto o|O
pi_124939717
Rustig mannen, ik weet waarover ik praat.
In mijn auto heb ik 4 kats, per bank een kleine en een grote kat.
Die kleine kat verliest wat van zijn functie na verloop van tijd en daardoor gaat het MIL branden.

De eerste lambda zit na de eerste kat en die zou eigenlijk een stukje terug moeten.
Die eerste kat wordt te warm en krijgt daarom te hard op zijn donder.

4-gas test is verder perfect.

Eigenlijk gewoon een constructiefout.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_124939743
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 22:11 schreef Balsam het volgende:
Ik snap echt niet dat mensen gewoon met foutcodes en dus defecten aan hun auto blijven door rijden en doen alsof hun neus bloed.
Het gaat je uiteindelijk meer geld kosten dan nodig was geweest als je het probleem gelijk had onderzocht door het uit te lezen en het defect op te lossen.
Als de storing terecht is heb je gelijk, maar dat is lang niet altijd zo.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_124939758
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 22:44 schreef Balsam het volgende:
Die dingen vallen niet eens te verplaatsen ze hebben een vaste plek in de auto o|O
Moertje is zo omgelast.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_124945997
ik krijg geen "emissie" storing, dus daar vestig ik m'n hoop voor nu nog eventjes op. En, ik begreep dat er in de kat van de S80 in feite twéé kat's zitten, als er één kapot is hoeft de andere dat toch niet per se te zijn?

En, daarbij, ik mérk met rijden precies niks, ook geen hoger brandstofverbruik, wat kennelijk wel bij kapotte lambdasonde/kat hoort? Dat lees ik in elk geval vaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')