abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124204199
ik heb niet alles gepost, zie ik alweer.

Het hele verhaal:
onlangs dus een beurt laten uitvoeren, dat moet toch en hoe meer ik erover nadacht, hoe minder fjin ik het vond dat dat even geleden was alweer. Was een kleine beurt. Dat dus laten uitvoeren en het geheel laten uitlezen. Voor de APK was het echter nog te vroeg, dat kan begin april pas. Daar wildei k niet op wachten, dus de beurt alvast laten doen.

Bougies hebben niet geholpen; lampje is na resetten eventjes uitgebleven maar ging na een km of 300 weer branden. Wat ik daaruit kan concluderen weet ik niet, maar "iets" zal er wel echt kapot zijn. Auto rijdt verder gewoon prima, nog altijd. Ik wil geen kosten maken voor niks, dus ik ben erg benieuwd of dit een APK-dingetje wordt bij de gastest of dat ik evengoed nog wel prima kan uitkomen.
pi_124204989
Kan je niet de uitstoot alvast ergens laten checken?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_124205058
Kan vast, maar is tot nu toe niet gedaan. Keuring kan vanaf 7 april, dan zit ik 2 maanden voor de afloopdatum. Dan laat ik het maar meteen doen, dan weet ik ook of ik nog 2 maanden als een gek moet sparen ...
  maandag 18 maart 2013 @ 14:28:00 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124205673
Ik neem aan dat je weet dat er nogal een verschil zit tussen een kleine en een grote beurt?

Kleine is meestal olie en filters verversen en banden schoppen, bij een grote beurt worden er (heel veel) meer dingen gedaan, en evt ook storingen opgelost indien aangegeven.

Die storing die er nu nog zit, zal moeten worden gediagnostiseerd. Of die storing een probleem gaat worden tijdens de APK en viergastest is koffiedik kijken. Ik zou nu gewoon alvast preventief wat geld opzij leggen, zodat je je straks niet dubbel hoeft te vouwen voor een eventuele dure, niet geheel onverwachte, reparatie. Mocht die uitblijven kun je er altijd nog iets leuks mee doen, of het in de vakantiepot kieperen ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_124205794
dat is met uitlezen wel gebeurd. Er zit een storing in een lambdasonde en een katalysator. Maar, zo gaf de monteur mij aan, dat deze S80 2 katalysatoren heeft, verpakt in één omhulsul. De kans dat beiden defect waren vond hij klein. En, zo gaf hij aan, de marges voor de 4-gastest zijn best ruim dus ik zou "best kans" maken dat het goed zat.

Het bevreemd mij dat ik met rijden niks meer. Uiteraard fijn, maar dat doet bij mij de hoop aanwakkeer dat ik weliswaar misschien niet de allerschoonste auto heb, qua uitstoot ;), maar vooral binnen de grenzen blijf.
pi_124849669
Vanmiddag even bij de garage geweest. Volgende week wordt hij gekeurd (dan kan het, ivm die 2 maanden grens). De beste monteur gaf me aan dat een defect aan de kat niet per se een verkeerde 4-gastest-meting hoeft op te leveren, omdat dat nog beste ruime marges kent.

Dát vind/vond ik nog steeds gek. Zou fijn zijn natuurlijk, maar als ik even google op deze zaken kom ik meer ellende dan meevallers tegen. Wat vinden jullie van die opmerking van de monteur?
pi_124857381
Gewoon de kabels van de lambdasonde doorknippen.
My dials are pupillated.
pi_124857881
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:32 schreef Hendroit het volgende:
Gewoon de kabels van de lambdasonde doorknippen.
:')
pi_124858292
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

:')
^O^
My dials are pupillated.
pi_124858347
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:48 schreef Hendroit het volgende:

[..]

^O^
:') dan krijg je op de lambda sensor een storing :')
pi_124860417
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 22:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

:') dan krijg je op de lambda sensor een storing :')
niet als je met een paar baterije het singaal namaakt mooi pakketje maken en ophangen aan je auto
pi_124865483
lopen spelen met bedrading is in mijn geval niet per se de handigste zet, denk ik ;)

maar, met alle milieuterroristen van vandaag de dag, is de 4-gas-test daadwerkelijk zo "breed"?
pi_124871809
Gewoon doorrijden met een storing in je lamdasonde, gaat je vanzelf je katalysator kosten wat je uiteindelijk nog verder in de kosten drukt.
Een katalysator kost je al snel tussen de 500-1500 euro en dan moet je alsnog de lambdasonde vervangen ook.

Ik zou echt geen tijd hiermee doorblijven rijden en gelijk al uitlezen op de foutcode.
Beter te vroeg bij een fout wezen dan te laat wat je auto nog meer kan beschadigen.
pi_124872419
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:24 schreef klawie het volgende:

[..]

niet als je met een paar baterije het singaal namaakt mooi pakketje maken en ophangen aan je auto
en dan is het nog APK afkeur want ondeugdelijk
pi_124872455
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:40 schreef Balsam het volgende:
Gewoon doorrijden met een storing in je lamdasonde, gaat je vanzelf je katalysator kosten wat je uiteindelijk nog verder in de kosten drukt.
Een katalysator kost je al snel tussen de 500-1500 euro en dan moet je alsnog de lambdasonde vervangen ook.

Ik zou echt geen tijd hiermee doorblijven rijden en gelijk al uitlezen op de foutcode.
Beter te vroeg bij een fout wezen dan te laat wat je auto nog meer kan beschadigen.
TS heeft een fout op de katalysator ;)
pi_124874981
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

TS heeft een fout op de katalysator ;)
En wat houd deze fout in? komt dat niet door de lamdasonde dat die verkeerde waardes doorgeeft aan de katalysator of is de katalysator al overleden?
Of enige andere fouten mogelijk?
pi_124877384
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 14:11 schreef Balsam het volgende:

[..]

En wat houd deze fout in? komt dat niet door de lamdasonde dat die verkeerde waardes doorgeeft aan de katalysator of is de katalysator al overleden?
Of enige andere fouten mogelijk?
het betreft P420 werking katalysator inefficiënt. Deze dtc word opgeslagen zodra de 2de lambda sonde het signaal van de eerste lambdasonde volgt.
Dit gebeurt zodra de edelmetalen uit zijn gewerkt en of bv weg gebrand. Dit heeft bijna altijd een onderliggende oorzaak. Bijvoorbeeld de brandstof druk te laag. Waardoor de verbrandingstemperatuut hoger wordt en de kat weg brand. Maar ook bv een probleem in de ontsteking kan er voor zorgen dat de kat vroegtijdig overlijdt.
pi_124877813
Dus de katalysator is al overleden wat ik zelf ook al vermoede toen jij het had over de foutcode op de katalysator, word een dure reparatie dus voor de TS.
Ben zelf het type dat als er een lampje gaat branden dat ik gelijk de vagcom erbij pak om uit te lezen wat de foutcode is.
Ik rij liever niet te lang door met dat soort dingen.
pi_124892727
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 12:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

en dan is het nog APK afkeur want ondeugdelijk
ik denk dat het 95%niet eens op zou vallen heb ik zelf ondervonden ;p
pi_124897526
lampje uitdraaien en naar de automarkt ermee. Enkeltje Oosteuropa, daar doen ze niet zo moeilijk.
.
pi_124904793
als ik jullie zo lees, is de 4-gastest in de huidige situatie dus vrijwel zeker niet goed?

wat is reeël aan kosten, voor het vervangen van de lambdasonde en de kat? Op internet kom ik veel wisselende prijzen tegen. als ik op winparts kijk zou deze vervanging voor een euro of 800 moeten kunnen, het is immers geen nieuwe auto.

Al met al wil ik zo prijsvriendelijk mogelijk door de apk... nog suggesties?
  vrijdag 5 april 2013 @ 08:50:07 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_124905301
Ga eerst eens kijken wat nou echt het probleem is want dat is nog altijd niet duidelijk...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_124905352
dat is dus woensdag, neem aan dat bij de APK alle pijnpunten wel boven water komen. Probeer me in te stellen op het ergste..
pi_124908198
net voor m'n werk even contact met de volvo dealer. Daar even navraag gedaan, maar daar zou een sonde + kat al snel bijna 2000 euro incl btw en montage kosten.

mag toch hopen dat dat bij de niet-dealer wél íets vriendelijker uitkomt... :'(
pi_124912945
Bij de niet dealer zal je al snel tegen de 900-1200 euro aan komen.
Wat je eventueel kan doen is op de onderdelenlijn naar de katalysator zoeken, is wel geen nieuwe katalysator maar je komt er mee door de apk.
Je moet het er alleen zelf onder monteren dan of eventueel bij de niet-dealer garage maar garantie zullen ze je er dan niet op geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')