Klopt we moeten Jezus' instructies ter harte nemen en ernaar leven. Als je teruggaat naar het grieks heb je twee woorden voor geboden "entolae" en "nomos" (of iets dergelijks). In elk geval als Johannes zegt "zijn geboden" refereert hij naar de geboden die Jezus gaf en niet naar de 10 geboden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 20:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zou deze tekst hieraan toe willen voegen:
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft. 1 Johannes 2
Ik heb niet zoveel aan hypothetische 'wat als' situaties. Het heeft geen zin om daar tijd aan besteden. Ik maak beslissingen op basis van wat is, niet op basis van wat zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 14 februari 2013 22:42 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik heb een beetje vanalles op een berg gegooid, maar ik kan je verzekeren dat het allemaal waardevolle informatie is. Hopelijk heb je een keer de tijd om het alles eventjes door te nemen en word je er wijzer vanMaar vraag jezelf eens af, wat als Ellen White een valse profetes was, wat als ze een ander evangelie leerde, wat als de issue in de eindtijd niet is sabbath/zondag maar het evangelie van Christus versus de antichristus-evangelies in de wereld....
Je hebt gelijk, maar wat ik je probeer duidelijk te maken is dat het niet verstandig is te berusten in de geloofspunten die je nu voor waar aanneemt als er zeer veel bijbels bewijs is dat die geloofspunten berusten op een verdraaiing van wat de bijbel echt leert.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel aan hypothetische 'wat als' situaties. Het heeft geen zin om daar tijd aan besteden. Ik maak beslissingen op basis van wat is, niet op basis van wat zou kunnen zijn.
De eindtijd issue, en niet alleen de eindtijd issue maar de issue sinds het begin der tijd (zie Kain en Abel, Abel handelt uit geloof, Kain brengt zijn eigen werken) is het Christus-evangelie van geloof vs het valse evangelie van werken.
Echter aan het einde van de wereld, bij de grote finale, zullen de aanhangers van deze twee systemen clashen op het kritieke punt van de sabbat. Het is het zichtbare openbare teken van allegiance, de uiting van wat de innerlijke mens beleeft. Ik denk ook dat alleen zij die niet alleen een woordendienst hebben gedaan, maar daadwerkelijk God hebben gezocht in een intieme relatie zullen vol kunnen houden tot het einde. Alleen door de kracht van God zal men verleidingen kunnen weerstaan en niet vrezen voor vervolging. God wil ons nu voorbereiden op die tijd.
Nee dit is een error.quote:Op donderdag 14 februari 2013 22:48 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Klopt we moeten Jezus' instructies ter harte nemen en ernaar leven. Als je teruggaat naar het grieks heb je twee woorden voor geboden "entolae" en "nomos" (of iets dergelijks). In elk geval als Johannes zegt "zijn geboden" refereert hij naar de geboden die Jezus gaf en niet naar de 10 geboden.
Ik ben bang dat je er hier naast zit. Je moet namelijk kijken hoe Johannes de twee termen entolea en nomos gebruikt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee dit is een error.
Matt. 15.3-6
But he answered and said unto them, Why do ye also transgress the commandment (entole) of God by your tradition? For God commanded, saying, Honor thy father and mother: . . .
But you say, Whosoever shall say to his father or his mother, It is a gift, he shall be free, honors not his father or his mother. Thus have ye made the commandment (entole) of God of none effect by your tradition.
Matt. 19.17-19
And he said unto him if thou wilt enter into life, keep the commandments (entole)He said unto him, Which? Jesus said, Thou shalt do no murder, Thou shalt not commit adultery, Thou shalt not steal, Thou shalt not bear false witness, Honour thy father and thy mother: and, Thou shalt love thy neighbour as thyself.
Mark 7.9-10
And he said unto them, Full well ye reject the commandment (entole) of God, that ye may keep your own tradition. For Moses said, Honour thy father and thy mother;
Mark 12:29-30
And Jesus answered him, The first of all the commandments (entole) is, Hear, O Israel; The Lord our God is one Lord: And thou shalt love the Lord thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy mind, and with all thy strength: this is the first commandment.
Luke 23:56
. . . rested the Sabbath day according to the commandment. (Entole)
What we see in these books is the use of the word "entole" to mean the 10 commandments.
Paul also uses the word "entole" to refer to the 10 commandments.
Romans 7:8-13 he uses both "nomos"(law) and "entole" (commandment) as if they were synonyms, in his definition of sin as being the breaking of the law and commandments. The tenth commandment, "you shall not covet" is used as an example, clearly demonstrating that sin is the breaking of the ten commandments.
In het oude testamen wordt ook wel gesproken over de 'tien woorden', niet per se de 'tien wetten' of 'tien geboden' (in Franse vertaling bijv.). Dat maakt het niet dat het niet om een wet gaat. Verschillende woorden kunnen synoniem gebruikt worden.
Het is een test omdat grote vervolging zal staan op het houden van de sabbat. Wie dan degene die werkelijk een sterk intieme persoonlijke relatie van gehoorzaamheid aan God door kennis van de persoon Jezus Christus heeft zal met vervolging in het vooruitzicht die sabbat blijven houden? Wie dan die persoon die daadwerkelijk God liever heeft dan zijn eigen leven? De sabbat wordt daarmee een uiterlijke expressie van de innerlijke liefde die de persoon voor God heeft ontwikkeld. We dienen de wet leren lief te hebben, zoals David beschrijft, en ons erin te verblijden. Niet om onszelf rechtvaardig te voelen, maar omdat het zalig is om God en je naasten lief te hebben. De duivel haat Gods wet omdat het hem onttroont van het hart van de persoon die Gods wet liefheeft. De duivel stuurt aan op rebellie, verdeel en heers mensen en laat ze elkaar pijn doen. Gods wet herenigt God en mensen in liefde.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:14 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar wat ik je probeer duidelijk te maken is dat het niet verstandig is te berusten in de geloofspunten die je nu voor waar aanneemt als er zeer veel bijbels bewijs is dat die geloofspunten berusten op een verdraaiing van wat de bijbel echt leert.
Je constateert terecht dat er in de eindtijd twee evangelies zijn die clashen, net zoals in de middeleeuwen (btw Luther was het met mij eens dat christenen niet de sabbath hoeven te houden). Echter wat ik niet snap is dat je dan toch stelt dat het houden van de sabbath ineens de test is? Sabbath houden= werk (klinkt raar, maar je snapt wel wat ik bedoel). Dan is toch de kerk die leert dat je de sabbath moet houden om behouden te worden in de eindtijd toch de groep die zich hard maakt voor het valse evangelie?
Het nieuwe verbond heeft ook de tien geboden, zoals in Jeremie staat: Gods wetten zullen in het hart geschreven worden. Jezus kwam de tien geboden vergroten en paste hen toe op elke gedachte en elk gevoel wat we hebben. De standaard ligt dus nog hoger dan voorheen. De enige manier om die standaard te hebben is om opnieuw geboren te worden, niet uit vlees, maar uit God zelf, waardoor we Gods natuur hebben die van nature binnen de wet blijft.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:19 schreef wiseguy-23 het volgende:
Ali de passages die jij noemt verwijzen idd naar de 10 geboden omdat Jezus hier de Joden onder het oude verbond adresseert.
Er is idd een overlap in het nieuwe verbond omdat de morele standaard van het oude testament nog steeds van toepassing is. Echter was de sabbath slechts een schaduw, een ceremoniele wet dus, en die heeft Jezus vervuld. Voor de Joden was er slechts 1 wet, de sabbath is geen morele wet omdat het een van de 10 geboden is. Zoals ZDA mooi leren was de sabbath een teken van het erkennen van de autoriteit van God, daarmee werd voor de hele wereld duidelijk dat de Joden Gods volk waren. Echter Jezus is de vervullling van die schaduw, de hele wereld weet dat we christenen zijn als we elkaar lief hebben, als we opkomen voor de armen, de zwakken, strijden tegen onrecht etc.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
zoals in Jeremie staat: Gods wetten zullen in het hart geschreven worden. Jezus kwam de tien geboden vergroten en paste hen toe op elke gedachte en elk gevoel wat we hebben. De standaard ligt dus nog hoger dan voorheen. De enige manier om die standaard
Dat is idd wat de ZDA kerk leert. Ongetwijfeld heeft de duivel een hekel aan de heerschappij van God en rebelleert hij tegen zijn principes door zelfzucht, lust, haat etc. te promoten. Dit is waarheid. Het is ook waar dat de morele wet van de Joden doorklinkt in het nieuwe verbond en dat we Jezus geboden moeten volgen, en dat moet idd een lust zijn voor elke gelovige! Waar ik het niet mee eens ben is dat de sabbath een test wordt, er is geen enkele bijbelse reden om dat aan te nemen. Jezus zei dat het goede nieuws van het koninkrijk in de hele wereld gepredikt zal worden en daarna zal het einde komen. Het merkteken van het beest refereert naar het handelen en denken van deze wereld. Vriendschap met deze wereld is vijandschap tegen God. De enige twee klassen in de eindtijd zijn dus diegenen die het evangelie van Christus geaccepteerd hebben zij die het evangelie hebben afgewezen. Zondag/sabbath zal geen kwestie zijn in de eindtijd, dit is een misleiding van de duivel om onze aandacht te richten op irrelevante kwesties en de aandacht af te leiden van wat er echt toe doet; het evangelie van Christus. De duivel wil ons doen geloven dat de ZDA kerk een perfecte antithesis is van de Rooms Katholieke kerk, terwijl ze beiden in feite hetzelfde zijn; ze leren hetzelfde evangelie van rechtvaardiging door heiliging/werken, ze hebben beide een paus: Ellen White, beiden een groep kardinalen : General conference, beiden zijn intolerant naar mensen die de bijbel anders intrepreteren; worden vaak verketterd als demonisch en bezet, in beide kerken spelen wonderen een belangrijke rol voor het bepalen van de doctrines van de kerk (Onderzoekend oordeel, vals evangelie etc. is het product van Ellen haar visioenen), beide kerken zoeken wereldlijke macht etc. etc. etc. Het overblijfsel in de eindtijd zjin die mensen die de bijbel nemen zoals die is, en ik hoop dat je gaanderweg meer inzicht krijgt en je ook bij deze mensen gaat voegen. Echter begrijp ik dat het niet altijd makkelijk is een dergelijke overschakeling te maken, echter ons geweten dient ten aller tijde ondergeschikt te zijn aan de wil van God.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
houden van de sabbat. Wie dan degene die werkelijk een sterk intieme persoonlijke relatie van gehoorzaamheid aan God door kennis van de persoon Jezus Christus heeft zal met vervolging in het vooruitzicht die sabbat blijven houden? Wie dan die persoon die daadwerkelijk God liever heeft dan zijn eigen leven? De sabbat wordt daarmee een uiterlijke expressie van de innerlijke liefde die de persoon voor God heeft ontwikkeld. We dienen de wet leren lief te hebben, zoals David beschrijft, en ons erin te verblijden. Niet om onszelf rechtvaardig te voelen, maar omdat het zalig is om God en je naasten lief te hebben. De duivel haat Gods wet omdat het hem onttroont van het hart van de persoon die Gods wet liefheeft. De duivel stuurt aan op rebellie, verdeel en heers mensen en laat ze elkaar pijn doen. Gods wet herenigt God en mensen in liefde.
De sabbat in Exodus is omdat 1: God de schepper is en 2: God het volk uit Egypte (symbool voor de wereld en slavernij aan zonde) verlost heeft.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:26 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Er is idd een overlap in het nieuwe verbond omdat de morele standaard van het oude testament nog steeds van toepassing is. Echter was de sabbath slechts een schaduw, een ceremoniele wet dus, en die heeft Jezus vervuld. Voor de Joden was er slechts 1 wet, de sabbath is geen morele wet omdat het een van de 10 geboden is. Zoals ZDA mooi leren was de sabbath een teken van het erkennen van de autoriteit van God, daarmee werd voor de hele wereld duidelijk dat de Joden Gods volk waren. Echter Jezus is de vervullling van die schaduw, de hele wereld weet dat we christenen zijn als we elkaar lief hebben, als we opkomen voor de armen, de zwakken, strijden tegen onrecht etc.
Wat is het teken van het beest op de hand en het voorhoofd dan?quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:43 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Dat is idd wat de ZDA kerk leert. Ongetwijfeld heeft de duivel een hekel aan de heerschappij van God en rebelleert hij tegen zijn principes door zelfzucht, lust, haat etc. te promoten. Dit is waarheid. Het is ook waar dat de morele wet van de Joden doorklinkt in het nieuwe verbond en dat we Jezus geboden moeten volgen, en dat moet idd een lust zijn voor elke gelovige! Waar ik het niet mee eens ben is dat de sabbath een test wordt, er is geen enkele bijbelse reden om dat aan te nemen.
Ellen White met de paus vergelijken lijkt me nogal onzinnig. Als je ZDA met de farizeeen van Jezus' tijd vergelijkt lijkt me dat volledig terecht, maar met de katholieke kerk? Nee. We zijn wetgeleerden en theologen maar mankeren nogal wat christelijke liefde, dat ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat de boodschap niet van God is.quote:Jezus zei dat het goede nieuws van het koninkrijk in de hele wereld gepredikt zal worden en daarna zal het einde komen. Het merkteken van het beest refereert naar het handelen en denken van deze wereld. Vriendschap met deze wereld is vijandschap tegen God. De enige twee klassen in de eindtijd zijn dus diegenen die het evangelie van Christus geaccepteerd hebben zij die het evangelie hebben afgewezen. Zondag/sabbath zal geen kwestie zijn in de eindtijd, dit is een misleiding van de duivel om onze aandacht te richten op irrelevante kwesties en de aandacht af te leiden van wat er echt toe doet; het evangelie van Christus. De duivel wil ons doen geloven dat de ZDA kerk een perfecte antithesis is van de Rooms Katholieke kerk, terwijl ze beiden in feite hetzelfde zijn; ze leren hetzelfde evangelie van rechtvaardiging door heiliging/werken, ze hebben beide een paus: Ellen White, beiden een groep kardinalen : General conference, beiden zijn intolerant naar mensen die de bijbel anders intrepreteren; worden vaak verketterd als demonisch en bezet, in beide kerken spelen wonderen een belangrijke rol voor het bepalen van de doctrines van de kerk (Onderzoekend oordeel, vals evangelie etc. is het product van Ellen haar visioenen), beide kerken zoeken wereldlijke macht etc. etc. etc. Het overblijfsel in de eindtijd zjin die mensen die de bijbel nemen zoals die is, en ik hoop dat je gaanderweg meer inzicht krijgt en je ook bij deze mensen gaat voegen. Echter begrijp ik dat het niet altijd makkelijk is een dergelijke overschakeling te maken, echter ons geweten dient ten aller tijde ondergeschikt te zijn aan de wil van God.
De sabbat bestond vanaf genesis en niet vanaf Sinai. Je kan het gebod een ceremoniele wet noemen maar niet de sabbat zelf, die is de sabbat geweest vanaf de schepping en is de sabbat gebleven. Je kunt opkomen voor de armen, zwakken, strijden tegen onrecht, enzovoorts zonder God de credits te geven die Hij verdient, zonder Hem te erkennen als de Schepper en Verlosser. Hoe erken ik God als de Schepper en Verlosser? Simpel, door de sabbat te houden! En dat zal ik alleen doen zoals God het wil wanneer ik God ken en van Hem houd met heel mijn hart, ziel, verstand en kracht.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:26 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Er is idd een overlap in het nieuwe verbond omdat de morele standaard van het oude testament nog steeds van toepassing is. Echter was de sabbath slechts een schaduw, een ceremoniele wet dus, en die heeft Jezus vervuld. Voor de Joden was er slechts 1 wet, de sabbath is geen morele wet omdat het een van de 10 geboden is. Zoals ZDA mooi leren was de sabbath een teken van het erkennen van de autoriteit van God, daarmee werd voor de hele wereld duidelijk dat de Joden Gods volk waren. Echter Jezus is de vervullling van die schaduw, de hele wereld weet dat we christenen zijn als we elkaar lief hebben, als we opkomen voor de armen, de zwakken, strijden tegen onrecht etc.
En Johannes doet dat dus ook ookal gebruikt hij niet het woord 'nomos' maar 'entolae' aangezien Jezus hetzelfde doet als Hij het over de wet heeft. Er bestaat geen onderscheid tussen de wet van het oude en nieuwe verbond.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:19 schreef wiseguy-23 het volgende:
Ali de passages die jij noemt verwijzen idd naar de 10 geboden omdat Jezus hier de Joden onder het oude verbond adresseert.
Absoluut niet, maar ik geloof dan ook in de Edda. Ik vind het bezorgelijk dat 2 katholieken zo'n discussie met elkaar hebben.quote:
Niet twee evangelies maar twee religieuze systemen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:14 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar wat ik je probeer duidelijk te maken is dat het niet verstandig is te berusten in de geloofspunten die je nu voor waar aanneemt als er zeer veel bijbels bewijs is dat die geloofspunten berusten op een verdraaiing van wat de bijbel echt leert.
Je constateert terecht dat er in de eindtijd twee evangelies zijn die clashen, net zoals in de middeleeuwen (btw Luther was het met mij eens dat christenen niet de sabbath hoeven te houden). Echter wat ik niet snap is dat je dan toch stelt dat het houden van de sabbath ineens de test is? Sabbath houden= werk (klinkt raar, maar je snapt wel wat ik bedoel). Dan is toch de kerk die leert dat je de sabbath moet houden om behouden te worden in de eindtijd toch de groep die zich hard maakt voor het valse evangelie?
Het binnengaan in de rust van God in het nieuwe verbond is de acceptatie van Jezus. Al moet ik eerlijk toegeven dat voor mij hebreeen 4 een van de moeilijkste teksten is om te begrijpen. Je zegt zelf aan dat de sabbath symbool staat voor het uit de wereld halen van zonde, ook hieruit wordt duidelijk dat de sabbath een ceremoniele wet was die Jezus voorafschaduwde. Wij zijn geen joden, en wij zijn niet uit Egypte gebracht, dus dit geeft aan dat de sabbath alleen voor Joden was volgens mij.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De sabbat in Exodus is omdat 1: God de schepper is en 2: God het volk uit Egypte (symbool voor de wereld en slavernij aan zonde) verlost heeft.
Wat is het verschil met de christen? Is God niet zijn Schepper en Verlosser?
Blijft er geen rust (Sabbatismos, houden van de sabbat) over in het nieuwe verbond?
International Standard Version (©2012)
There remains, therefore, a Sabbath rest for the people of God to keep, Hebreeen 4:9
1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
9 Er blijft dan een rust (sabbatismos = houden van de sabbatsrust) over voor het volk Gods.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
Dus het in de sabbatsrust verkeren is het rusten van de eigen werken en vertrouwen op God. Het is geen werk ter rechtvaardigheid, maar de fysieke uiting van het geloof in Gods verlossing en beloften.
Het teken van het beest op de hand en op het voorhoofd is 666, dat wordt geassocieerd met het nummer van de mens, aka de wereld. Dit zijn de mensen die handelen en denken volgens de wereld. Dit staat in tegenstelling tot de zegel van God:quote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is het teken van het beest op de hand en het voorhoofd dan?
Wat is het teken van God op het hand en op het voorhoofd?
4 Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand, en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen. Deuteronomium
16 Wacht uzelven, dat ulieder hart niet verleid worde, dat gij afwijkt, en andere goden dient, en u voor die buigt;
17 Dat de toorn des HEEREN tegen ulieden ontsteke, en Hij den hemel toesluite, dat er geen regen zij, en het aardrijk zijn gewas niet geve; en gij haastelijk omkomt van het goede land, dat u de HEERE geeft.
18 Legt dan deze mijn woorden in uw hart, en in uw ziel, en bindt ze tot een teken op uw hand, dat zij tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen;
19 En leert die uw kinderen, sprekende daarvan, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat;
20 En schrijft ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten;
21 Opdat uw dagen, en de dagen uwer kinderen, in het land, dat de HEERE uw vaderen gezworen heeft hun te geven, vermenigvuldigen, gelijk de dagen des hemels op de aarde.
22 Want zo gij naarstiglijk houdt al deze geboden, die ik u gebiede om die te doen, den HEERE, uw God, liefhebbende, wandelende in al Zijn wegen, en Hem aanhangende;
23 Zo zal de HEERE al deze volken voor uw aangezicht uit de bezitting verdrijven, en gij zult erfelijk bezitten groter en machtiger volken, dan gij zijt. Deuteronomium 18
Gods geboden = Gods teken op het voorhoord en op de hand.
Wat is dan het teken van het beest op het voorhoofd en op de hand? Zeker de geboden van het beest, de wet van het beest.
Wie is het beest? Het pausdom. Wat zou het pausdom doen?
25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogsten, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en het zal menen de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden tot een tijd, en tijden, en een gedeelte eens tijds. Daniel 7
Zal de sabbat aan het einde een rol spelen?
10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isaï, (Jezus) Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrië, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
13 En de nijd van Efraïm zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraïm zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraïm niet benauwen.
14 Maar zij zullen den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het westen, en zij zullen te zamen die van het oosten beroven; aan Edom en Moab zullen zij hun handen slaan, en de kinderen Ammons zullen hun gehoorzaam zijn.
15 Ook zal de HEERE den inham der zee van Egypte verbannen, en Hij zal Zijn hand bewegen tegen de rivier, door de sterkte Zijns winds; en Hij zal dezelve slaan in de zeven stromen, en Hij zal maken, dat men met schoenen daardoor zal gaan.
16 En er zal een gebaande weg zijn voor het overblijfsel Zijns volks, dat overgebleven zal zijn van Assur, gelijk als Israël geschiedde ten dage, toen het uit Egypteland optoog.
Wat was de gebaande weg voor Israel toen het uit Egypteland toog? Waren dat de 40 jaren in de woestijn? Nee, men had direct het beloofde land in kunnen gaan, en daarmee in Gods rust kunnen gaan, maar kon dat niet door ongehoorzaamheid:
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom (van de zevende dag!): Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
De ongehoorzaamheid aan wat? Gods woord, Gods wet. Daardoor kon men niet in Gods rust ingaan, terwijl dat de grote belofte van God voor ons is, de rust die de Heer geeft, een eeuwige rust waarvan de sabbat een type is. een voorbeeld. De gebaande weg hield in dat men in de woestijn Gods geboden diende te leren gehoorzamen en dat waren dezelfde als in het nieuwe testament:
17 Gij zult uw broeder in uw hart niet haten; gij zult uw naaste naarstiglijk berispen, en zult de zonde in hem niet verdragen.
18 Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE! Leviticus 19
5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn. Deuteronomium 6
De gebaande weg was dat men dit leerde te doen en vervolgens Gods rust in konden gaan in het beloofde land.
Voor de christen geldt hetzelfde, men komt uit de wereld van zonde (egypte), gaat door de dood en wedergeboorte via de doop (trekking door de rode zee), beleeft een tijd van beproevingen in de woestijn waardoor men God leert gehoorzamen (Sinai), om vervolgens in de hemel te komen (Israel). Profetie en typologie laat zien dat de sabbat wel degelijk een test is, omdat men zonder geloof die rust niet in kan gaan, waarbij men van de eigen werken rust en in God is. Men kon het land niet in omdat men bang was voor de reuzen en dergelijke, men dacht 'de vijand is veel te groot, die kunnen we nooit verslaan!', terwijl God had beloofd dat Hij hen de overwinning zou geven, dat Hij die vijanden zou verslaan. Toen men uit angst reageerde omdat men naar zichzelf keek en geen vertrouwen had dat men kon winnen, stuurde God hen terug de woestijn in. Toen ze 40 jaar later bij Jericho aankwamen en volgens Gods gebod meerdere dagen om die stad heenriepen om vervolgens te juichen. stortten de muren en behaalde men de overwinning om het beloofde land in te gaan, in de rust. Het hele eieren eten is dus het opgeven van het vertrouwen in zelf en volledig op God te vertrouwen in alles, maar dat annuleert de sabbatsrust niet, in tegendeel, de sabbatsrust geeft aan dat we het geloof omarmd hebben.
[..]
Ellen White met de paus vergelijken lijkt me nogal onzinnig. Als je ZDA met de farizeeen van Jezus' tijd vergelijkt lijkt me dat volledig terecht, maar met de katholieke kerk? Nee. We zijn wetgeleerden en theologen maar mankeren nogal wat christelijke liefde, dat ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat de boodschap niet van God is.
Er is geen scheppingsweek. God hield op met scheppen op de 7e dag en heiligde die dag, niet elke zevende dag, maar die dag was een voortdurende sabbath. Dat wordt er bedoeld in hebreeen 4 dat de rust van God al sinds de schepping aanwezig is. Echter is hebreeen 4 ingewikkeld en zal ik er zelf eerst meer onderzoek naar moeten doenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 01:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De sabbat bestond vanaf genesis en niet vanaf Sinai. Je kan het gebod een ceremoniele wet noemen maar niet de sabbat zelf, die is de sabbat geweest vanaf de schepping en is de sabbat gebleven. Je kunt opkomen voor de armen, zwakken, strijden tegen onrecht, enzovoorts zonder God de credits te geven die Hij verdient, zonder Hem te erkennen als de Schepper en Verlosser. Hoe erken ik God als de Schepper en Verlosser? Simpel, door de sabbat te houden! En dat zal ik alleen doen zoals God het wil wanneer ik God ken en van Hem houd met heel mijn hart, ziel, verstand en kracht.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat je hiermee probeert te zeggen. Ik heb duidelijk aangetoond dat Johannes een onderscheid maakt tussen de geboden die Jezus gaf en de geboden van de wet van Mozes/de 10 geboden. Wanneer Johannes in openbaringen het volk beschrijft die de geboden van God bewaren gebruikt hij de term die past bij de geboden van Jezus en niet de geboden van de wet van Mozes. Er is natuurlijk overlap omdat de morele standaard van het oude verbond overeenkomt met die van het nieuwe verbond. Ik denk dat focussen op de wet van Mozes een slechte manier is om jezelf een standaard aan te nemen voor goed en kwaad omdat de koninklijke wet van je naaste behandelen als jezelf veel meer vergt dan "niet doden", "niet stelen" etc. Ik bedoel come on, als dat je standaard is pffff. Daarom blijf ik erbij dat we naar Jezus moeten opkijken en zo veranderen en niet constant op de letter van de wet moeten focussen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 01:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En Johannes doet dat dus ook ookal gebruikt hij niet het woord 'nomos' maar 'entolae' aangezien Jezus hetzelfde doet als Hij het over de wet heeft. Er bestaat geen onderscheid tussen de wet van het oude en nieuwe verbond.
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.
10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.
12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.
Deze teksten spreken toch voor zich lijkt me...
De koninklijke wet, de wet der vrijheid, = de 10 geboden = de 2 grote geboden.
Hij heeft het over de morele wet in de 10 geboden, dat wil zeggen, 9 van de 10 geboden. Desalniettemin weet ik niet veel van Wesley en je hebt gelijk dat zelfs het gebruiken van stellingen van de grootste hervormer ooit geen bewijs is, alle leerstellingen moeten gebaseerd zijn op de bijbelquote:Op vrijdag 15 februari 2013 01:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet twee evangelies maar twee religieuze systemen.
Luther was het met jou eens, dat maakt dat je gelijk hebt?
Wesley was het met mij eens, dus nu heb ik gelijk? John Wesley- The Works of the Rev. John Wesley "But, the moral law contained in the ten commandments, and enforced by the prophets, he [Christ] did not take away. It was not the design of his coming to revoke any part of this. This is a law which never can be broken .... Every part of this law must remain in force upon all mankind, and in all ages; as not depending either on time or place, or any other circumstances liable to change, but on the nature of God and the nature of man, and their unchangeable relation to each other." (Wesley was a Methodist)
Zoals deze tekst stelt is het houden van de sabbat geen werk, maar juist het bewijs van het opgehouden zijn met je eigen werk:
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
Je ziet dat het ingaan in de sabbatsrust direct gekoppeld wordt aan geloof (en het niet erin gaan aan ongeloof').
Het is geen werk maar een geloofsdaad.
Wij zijn wel degelijk joden wanneer we Jezus accepteren:quote:Op vrijdag 15 februari 2013 02:04 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Het binnengaan in de rust van God in het nieuwe verbond is de acceptatie van Jezus. Al moet ik eerlijk toegeven dat voor mij hebreeen 4 een van de moeilijkste teksten is om te begrijpen. Je zegt zelf aan dat de sabbath symbool staat voor het uit de wereld halen van zonde, ook hieruit wordt duidelijk dat de sabbath een ceremoniele wet was die Jezus voorafschaduwde. Wij zijn geen joden, en wij zijn niet uit Egypte gebracht, dus dit geeft aan dat de sabbath alleen voor Joden was volgens mij.
Nee, er staat dat men niemand dient te oordelen in het houden van sabbatten. Er staat niet dat je geen sabbatten moet houden. Ook dien je onderscheid te maken tussen 'sabbatten' en 'de sabbat'. 'De sabbat' vindt zijn oorsprong in de zevende dag na de schepping, en 'de sabbatten' waren verschillende feestdagen gegeven aan de joden voor specifieke doeleinden.quote:Ik snap je gedachtegang echter wel, heb er zelf namelijk ook veel over nagedacht over dat er wellicht een moreel aspect aan de sabbath zit. Het lijkt namelijk wel iets moreels te hebben omdat je daarmee kan laten zien dat je God als schepper van hemel en aarde accepteert. Echter denk ik niet dat de sabbath bindend is voor heidenen. Merk ook op dat nergens in het nieuwe testament er instructies worden gegeven voor de sabbath of iets dergelijks. In tegenstelling zegt de bijbel dat de sabbath een schaduw was en dat iedereen zelf kan bepalen welke dagen die belangrijk acht, zolang het maar voor God is.
Hebreeen gaat over drie soorten rust:quote:Hebrews 4:1-5 (NASB)
1 Therefore, let us fear if, while a promise remains of entering His rest, any one of you may seem to have come short of it.
2 For indeed we have had good news preached to us, just as they also; but the word they heard did not profit them, because it was not united by faith in those who heard.
3 For we who have believed enter that rest, just as He has said, "AS I SWORE IN MY WRATH, THEY SHALL NOT ENTER MY REST," although His works were finished from the foundation of the world.
4 For He has said somewhere concerning the seventh day: "AND GOD RESTED ON THE SEVENTH DAY FROM ALL HIS WORKS";
5 and again in this passage, "THEY SHALL NOT ENTER MY REST."
So we see that there is still a promise of entering God’s rest, but we only enter it through faith. That’s the Good News! That’s the Gospel! The Sabbath was only a physical shadow of the spiritual rest that we would be given through faith in Christ. In Christ, the perfect spiritual rest that Adam and Eve lost when they sinned has now been restored.
God’s creative works were finished in six days and on the seventh “day” (yom) he rested from His creative work. God is still in that rest today. God has never ceased His rest. Unlike the other six days, the seventh “day” (yom) of creation had no evening or morning, no end. God is still in the seventh “day” (yom).
Adam and Eve would have remained in the rest of God if they had not sinned. The children of Israel could have entered that rest if they had believed. The Israelites were given a ceremonial symbol of that rest, but they failed to comprehend who it pointed to. You and I are being called into that rest today through faith in Jesus Christ. We are not being called into a shadow, but into the reality. We are being invited back into the spiritual rest of Eden.
Hebrews 4:6-7 (NASB)
6 Therefore, since it remains for some to enter it, and those who formerly had good news preached to them failed to enter because of disobedience,
7 He again fixes a certain day, "Today," saying through David after so long a time just as has been said before, "TODAY IF YOU HEAR HIS VOICE, DO NOT HARDEN YOUR HEARTS."
Let’s note again that this rest is not a certain day of the week. It’s not Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, or Saturday. It’s TODAY! It’s right now, everyday!
Hebrews 4:8-11 (NASB)
8 For if Joshua had given them rest, He would not have spoken of another day after that.
9 So there remains a Sabbath [sabbatismos] rest for the people of God.
10 For the one who has entered His rest has himself also rested from his works, as God did from His.
11 Therefore let us be diligent to enter that rest, so that no one will fall, through following the same example of disobedience.
Even after the Children of Israel entered the Promised Land under the leadership of Joshua they still did not enter the true rest of God. The Promised Land, like the Sabbath, was only a shadow of the rest that God wanted to restore to people. There is still a rest for us to enter, but it’s not a certain piece of land or a certain day of the week. It is the spiritual rest that was lost at Eden and only restored through faith in Christ.
In verse 9 the writer coins a new Greek word to describe this rest, sabbatismos. Sabbatismos means a Sabbath-like rest. Notice that the writer does not use the Greek word for the weekly Sabbath day “sabbaton”. Instead he refers to a Sabbath-like rest. We are not being invited to enter the weekly Sabbath day (sabbaton), but the eternal rest of God (sabbatismos). We are not being asked to rest for one day out of the week, but to rest eternally in Christ and in His finished work.
We’re told in verse 10 that the only way we can enter God’s true rest is to first rest from our own works. If we continue trying to enter God’s rest through our works, then we are being just as disobedient and are lacking in faith just as much as the Israelites. Like the Hebrew believers this letter was written to, we cannot turn back to the Old Covenant which was a covenant of works. We must rest, through faith, in the finished work of Jesus.
De sabbat was vervuld maar niet weggedaan.quote:Hebrews 4:12-16 (NASB)
12 For the word of God is living and active and sharper than any two-edged sword, and piercing as far as the division of soul and spirit, of both joints and marrow, and able to judge the thoughts and intentions of the heart.
13 And there is no creature hidden from His sight, but all things are open and laid bare to the eyes of Him with whom we have to do.
14 Therefore, since we have a great high priest who has passed through the heavens, Jesus the Son of God, let us hold fast our confession.
15 For we do not have a high priest who cannot sympathize with our weaknesses, but One who has been tempted in all things as we are, yet without sin.
16 Therefore let us draw near with confidence to the throne of grace, so that we may receive mercy and find grace to help in time of need.
Jesus is our high priest. He is the fulfillment of all the shadows in the Old Covenant. He is better than the shadows and transcends them all. In Him we can have confidence to approach the very throne of God and enter His presence even as the Old Covenant High priest approached the Ark with its mercy seat. Everything in the Old Covenant pointed to Christ. Everything in the Old Covenant was fulfilled in Him, even the Sabbath.
So if the Sabbath was only a shadow that is now fulfilled in Christ, can it possibly be true that a day of the week is God’s seal on New Covenant Believers? Most of us were taught this concept growing up and accepted it without question. But what does scripture really say about on this topic? We’ll explore this further in Chapter 13.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |