abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126426566
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:24 schreef wiseguy-23 het volgende:
Voor de liefhebbers nog een lapje tekst over de valse leerstellingen van de ZDA sekte:
:7

THE HISTORY OF SEVENTH-DAY ADVENTISM

Seventh-day Adventism originated with the Second Coming movement of the 1800’s. William Miller, a Baptist preacher, concluded in 1818 that Christ would return to earth in 1843. When that was proven wrong, he changed the date to October 22, 1844. His belief was based largely on an interpretation of Daniel chapters nine and twelve using the erroneous day/year equation (one prophetic day equals one historical year).
Hoezo erroneous? Het dag/jaar principe vindt zijn oorsprong in het jodendom en werd geadopteerd door nagenoeg alle protestantse groepen. Miller adopteerde het dus slechts van hen. De datum 1843 was niet juist omdat hij begon te rekenen vanaf het begin van het startjaar van de 2300 dagen profetie in plaats van in de herfst. Na correctie kwam hij uit op 1844, een datum die niet alleen het einde was van de langste profetie in de bijbel, maar tevens de startdatum was van vele andere grote stromingen, zoals spiritisme, evolutionisme en communisme, welke allen het evangelie ondermijnen.

quote:
Tens of thousands of people followed Miller, and many different groups sprang up within this excited religious atmosphere, all of them looking for the immediate return of Christ.

After 1844, Miller quit setting dates and admitted his mistake, but some of his followers went on to form Seventh-day Adventism.
Maar Miller ging ervan uit dat de datum correct was, alleen de interpretatie ervan verkeerd. Een handvol overgeblevenen ging dus verder met zoeken, en concludeerde dat 1844 niet het jaar van de terugkomst van Christus was, maar het begin van de tijd waarin Christus het allerheiligste ingaat ter voorbereiding op de reiniging van het hemelse heiligdom en Zijn uiteindelijke terugkomst.

quote:
James White, Joseph Bates, and others began practicing sabbath-keeping in 1844 and published their views through pamphlets.

They also followed the visions of 17-year-old Ellen Harmon. She claimed that God showed her that in October 1844 Jesus entered the holy of holies in heaven to begin the “investigative judgment.” This is a foundational doctrine of the Adventist Church. Ellen taught that Jesus began investigating the records of every person to determine who would be saved and who would be lost. She also claimed to receive a vision about the “Third Angel’s Message” in Revelation 14:9-12. She said that the mark of the beast (the antichrist) would be Sunday worship, and those who worshipped on Sunday would be punished. She said that the ones who keep the commandments of God refers to those who keep the sabbath in the last days. This is where the Seventh-day Adventists get their name. They claim to be the church of the last days that keeps the sabbath and that prepares the way for Christ’s return.

Ellen Harmon married James White in 1846 and they became the main leaders of Seventh-day Adventism. Between 1844 and 1915 Mrs. White supposedly received 2,000 visions and dreams. Claiming that she was commanded to write her visions for preservation, she produced over 100,000 handwritten manuscript pages.

While Adventist leaders claim that the Bible is their sole rule for faith and conduct, the fact is that without Ellen White there would be no Seventh-day Adventism.

We see, therefore, that the advent movement was unbiblical from its beginning. It was led by a woman, which is forbidden in Scripture (1 Timothy 2:12), and it set a date for Christ’s return, which is also forbidden.
Ellen White heeft nooit een autoriteitspositie gehad in de kerk. Het krijgen van visioenen en inspiratie door vrouwen is bijbels. Er zijn meerdere bijbelse vrouwelijke profeten en belangrijke vrouwen in het NT. Maar nooit zijn ze pastors of ouderlingen, en die rol heeft ze ook nooit aangenomen. Ze refereerde naar zichzelf als het kleine licht, en de bijbel het grote licht.

quote:
“But of that day and hour knoweth no man, no, not the angels of heaven, but my Father only” (Mt. 24:36).

“Watch therefore; for ye know not what hour your Lord doth come” (Mt. 24:42).

“Therefore be ye also ready: for in such an hour as ye think not the Son of man cometh” (Mt. 24:44).

“Watch therefore, for ye know neither the day nor the hour wherein the Son of man cometh” (Mt. 25:13).

“But of that day and that hour knoweth no man, no, not the angels which are in heaven, neither the Son, but the Father. Take ye heed, watch and pray: for ye know not when the time is” (Mk. 13:32-33).

“It is not for you to know the time or the seasons, which the Father hath put in his own power” (Acts 1:7).

By ignoring the plain teaching of the Bible about Christ’s return, the Adventists were led into more and more error.
Ze vergisten zich wat betreft deze verzen die vandaag de dag ronduit bekend zijn maar dat 160 jaar geleden wellicht niet waren. Na 1844 heeft men nooit meer een datum gesteld.

quote:
SEVENTH-DAY ADVENTIST DOCTRINE

In the following study we analyze some of the false Seventh-day Adventist doctrines and compare them with Bible truth.

FALSE TEACHING # 1: A GOSPEL OF GRACE PLUS LAW

Seventh-day Adventism professes to teach salvation by grace through faith, but they redefine this to add works to grace.

According to Adventist doctrine, grace is the power and forgiveness God gives to enable a sinner to keep God’s law and to thereby build a holy character fit for Heaven. The individual that fails to build the right character by God’s grace will never see Heaven. Faith and works are said to be the two oars by which the believer is propelled to glory.
14 Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;
15 Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht. Hebreeen 12

quote:
These false...and law.

From a Seventh-day Adventist Tract:

“Christ says ... Saved by Grace, pp. 45-46).
Dit is de juiste interpretatie.

quote:
From a Seventh-day Adventist Correspondence course...AND TO OBEY ALL THE COMMANDMENTS OF THE LORD. ..Prophecy Guide, #12).
15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. Johannes 14

quote:
Adventism labels this doctrine “salvation by grace,” but it is not the grace that was preached by the Lord’s apostles.

1. According to the Bible, salvation is by grace ALONE through faith ALONE, without the works of the law. See John 3:16; 6:28-29; Acts 15:10-11; 16:30-31; Romans 3:19-25; 4:1-8; 11:6; Galatians 3:10-13; Ephesians 2:8-10; Titus 3:4-7.

The Good News of Christ is not that we are saved through a grace that produces the works of the law. The Good News is that we are saved by God’s grace alone through faith alone WITHOUT THE LAW. All who will be saved must come on these glorious terms, trusting in the shed blood alone for full salvation.
Het punt is niet dat je in je goede werken vertrouwt, maar in de werken die Christus in jou doet omdat God in je leeft omdat Hij genade heeft door je geloof.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon. Openbaringen 3

5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Johannes 15

quote:
Those who ...We know that salvation is secure because it means that the believer is declared righteous by God (Romans 3:21-24). This is the meaning of the word “justified.” Notice how the terms “justified” and “the righteousness of God” are used interchangeably in Romans 3:21-24. Notice too, that this righteousness is obtained “by faith” and “freely by his grace.” What is the sinner’s problem? Is it not his lack of righteousness? Therefore, if God declares that sinner righteous, what more does he need? Biblical salvation is an exchange. Jesus takes the sinner’s unrighteousness, and the sinner receives Jesus’ righteousness (2 Corinthians 5:21).
Het krijgen van Jezus' rechtvaardigheid wil niet zeggen dat Jezus niet wil dat we rechtvaardige werken doen. Het produceren van rechtvaardige werken is het resultaat van het accepteren van Gods genade en geest in ons. Geloof zonder werken is dood. En aangezien we door geloof gerechtvaardigd worden, zullen we door dood geloof niet gerechtvaardigd worden. Levend geloof produceert werken.

Jakobus legt het toch duidelijk en onweerlegbaar uit:

12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.
13 Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.
14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood. Jakobus 2

Het verschil met een waar geloof en een geloof van ijdele woorden en professies van geloof zonder substantie is dus de werken die men produceert: ''ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken''. Een boom herken je aan zijn vruchten, indien een boom geen bladeren en vruchten heeft is hij dood. Zo is ook een mens die geen goede werken produceert, dood, en niet verlost. Hij heeft het leven niet ontvangen, want het leven van God produceert goede werken.

quote:
We know ...From the previous studies, it is evident that true Bible salvation does not have the uncertainty and legalistic admixture of the Adventist gospel. The SDA gospel is false.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.

De zekerheid van verlossing hangt van je geloof af en levend geloof produceert werken. Zolang je blijft geloven en Gods genade blijft accepteren welke komt in de vorm van de Heilige Geest die ons achterna zit tot heiligmaking, is verlossing zeker.

6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. Hebreeen 12

quote:
FALSE TEACHING # 2: SABBATH-KEEPING

Seventh-day Adventism says that the sabbath was given to Adam in the Garden of Eden and that God intended for all men to keep it.
27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat. Markus 2

quote:
“God instituted
9. The idea that Sunday observance will be the mark of the beast is not found in Scripture. This idea came from Ellen White. It is true that the Antichrist will “think to change times and laws” (Daniel 7:25), yet nowhere does the Bible say that this will involve the sabbath or Sunday. The Bible does not reveal exactly what laws the Antichrist will change.
Uiteraard zal de antichrist Gods wetten veranderen en geen mensenwetten. De sabbat maakt deel uit van Gods wet.

quote:
FALSE TEACHING # 3: SOUL SLEEP

The Seventh-day Adventist Church... a soul.
Geen van deze teksten duidt op een ziel als een distincte entiteit met een eigen los bestaan. Ik ga niet alle teksten los behandelen, daar zijn websites voor.

quote:
Fourth, the story of Lazarus and the rich man ...to Heaven or to Hell.
Wat Jezus hier doet is een typische griekse fabel gebruiken om iets te illustreren. Het parabel gaat niet over de hemel of de hel, maar over het gedrag van de beide mannen. Het is een parabel, een voorbeeld wat niet letterlijk genomen moet worden. Zo zal Jezus ook niet de bokken en de schapen scheiden aan het einde der tijden, maar de rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Het is beeldspraak, in dit geval genomen uit contemporaine ideeen.

quote:
Fifth, the dead saints will return with Christ from Heaven at the time of the resurrection and rapture of the saved. This shows that dead saints go to Heaven at death. “For if we believe that Jesus died and rose again, even so THEM ALSO WHICH SLEEP IN JESUS WILL GOD BRING WITH HIM” (1 Th. 4:14). According to the Bible, the dead are not sleeping in the grave as the Adventists claim. Rather, they are in Heaven and they will return from there with Jesus!
Slapen in Jezus wil zeggen dat je verzegeld bent voor het eeuwige leven, niet dat je fysiek ergens bent. Het is niet eens logisch: sterven om naar de hemel te gaan, om vervolgens terug te komen en door Jezus weer naar de hemel genomen te worden. Waarom dan de opstanding?

quote:
Sixth, John’s heavenly visions show dead saints in Heaven before the resurrection and during the Great Tribulation on earth. See Revelation 6:9-11. This is another indisputable testimony that dead saints are not sleeping in the grave, but are residing in Heaven awaiting the return of Christ to earth.
Het is een profetisch visioen, openbaringen staat vol symbolen.

quote:
Seventh, Moses’ and Elijah’s appearance on the Mount of Transfiguration proves that the dead have conscious existence between death and resurrection. See Luke 9:28-33. That Peter and the other apostles were not just seeing a future millennial scene is demonstrated by the fact that Moses and Elijah were speaking with the Lord Jesus about His approaching death. Moses and Elijah, though dead, appeared on that mountain and conversed about events that were soon to take place in Jerusalem. It is obvious that Moses and Elias are not sleeping in the grave.
Elie is nooit gestorven maar ging direct de hemel in zoals Henoch en Mozes heeft een speciale opstanding gehad (zie de brief aan Judas).
Er zijn anderen die opgestaan zijn bij de dood van Christus evenals nog enkele andere gevallen.

quote:
It is plain ... of the New!
Eeuwig leven is ook in het oude testament, zoals in psalm 71: 18 Daarom ook, terwijl de ouderdom en grijsheid daar is, verlaat mij niet, o God, totdat ik dezen geslachte verkondige Uw arm, allen nakomelingen Uw macht.
19 Ook is Uw gerechtigheid, o God, tot in de hoogte; Gij, Die grote dingen gedaan hebt; o God! wie is U gelijk?
20 Gij, Die mij veel benauwdheden en kwaden hebt doen zien, zult mij weder levend maken, en zult mij weder ophalen uit de afgronden der aarde.

De bijbel leert dat er een wederopstanding uit de dood is. Indien we een onsterfelijke ziel hebben, is die wederopstanding nergens voor nodig. Ook is het eeuwig martelen van mensen in de hel een vreselijke voorstelling van wat de bijbel weergeeft: eeuwige vernietiging door vuur. Dat is de tweede dood. De eerste dood sterven we allemaal en duurt tot de wederopstanding. De tweede dood is voor de onrechtvaardigen na de wederopstanding.

. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs. Openbaringen 20
  maandag 13 mei 2013 @ 13:19:22 #277
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_126426570
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:38 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Jouw commentaar gaat nergens over. Volgens mij weet je niks van het christendom en heb je ooit eens een boekje gelezen met kritiek. Ik vind dat je een hoop onzin loopt te blaten. :X . Zomaar dingen roepen als een papegaai zonder enige onderbouwing en ad-hominems zijn niet echt geloofwaardig _O- :')
'Alleen God is goed!'

Hoe kan iets goed zijn als het niet bestaat?
Ik denk het zelfde over goden als jij denkt over vliegende eenhoorns.
BULLSHIT

Hopelijk zijn je maffe dromen nu voorbij.
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
pi_126427244
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:25 schreef wiseguy-23 het volgende:
FALSE TEACHING # 4: ANNIHILATION OF THE WICKED

Seventh-day Adventism teaches that the unsaved will be burned up in the lake of fire.

“The theory of eternal torment is one of the false doctrines that constitute the wine of the abomination of Babylon. ... There will then be no lost souls to blaspheme God as they writhe in never-ending torment; no wretched beings in hell will mingle their shrieks with the songs of the saved” (Ellen White, The Great Controversy, pp. 470, 477).

They claim that the eternal torment of the wicked cannot be reconciled with God’s love and mercy.

“How repugnant to every emotion of love and mercy, and even to our sense of justice, is the doctrine that the wicked dead are tormented with fire and brimstone in an eternally burning hell” (Ellen White, The Great Controversy, p. 469).

WHAT THE BIBLE SAYS

1. The Bible teaches that the unsaved will endure eternal conscious torment. See Matthew 25:46; Revelation 14:10-11; Revelation 20:10-15. Three times in Mark 9 Christ spoke of hell as “the fire that never shall be quenched: where their worm dieth not, and the fire is not quenched...” (Mk. 9:43-48). This is the language of eternal suffering.
Dat is beeldspraak voor het feit dat die bestraffing niet geeindigd zal worden en men alsnog vrijuit zal gaan.

quote:
Adventists argue ... not been born.”
Wat voor walgelijke God zal mensen eeuwig martelen voor een leven van 80 jaar in zonde? Het is een vreselijke doctrine en komt van de heidenen en de katholieke kerk. De bestraffing is eeuwig en die bestraffing is de dood. Sodom en Gomorra werden ook bestraft met 'eeuwig vuur'. Branden Sodom en Gomorra nog steeds? Nee.

quote:
The doctrine of eternal torment might be difficult for us to understand, but God has revealed it and our part is to accept it by faith.
Nee helemaal niet. Het is een misvorming van Gods karakter.

quote:
FALSE TEACHING # 5: ELLEN WHITE A PROPHETESS

Context, context, context.

quote:
FALSE TEACHING # 7: MISUSING THE LAW OF MOSES

5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

quote:
FALSE TEACHING # 8: VEGETARIANISM

Ondertussen weet men dat de kwaliteit van voedsel afneemt door industriele productie, vervuiling, soms gevaarlijk is door gekke koeienziekte, vogelgriep enzovoorts, dat zuivel niet goed is, dat een compleet veganistisch dieet wel degelijk het beste is en tot de langste levensduur leidt. Ellen White waarschuwde voor deze dingen, en tevens omdat we zijn wat we eten en ons eten een invloed heeft niet alleen op onze fysieke gezondheid, maar tegelijkertijd onze algehele welzijn en morele kracht.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:14:04 #279
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126430435
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:19 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

'Alleen God is goed!'

Hoe kan iets goed zijn als het niet bestaat?
Ik denk het zelfde over goden als jij denkt over vliegende eenhoorns.
BULLSHIT

Hopelijk zijn je maffe dromen nu voorbij.
Hallo vriend :) Jij ook hier om meer te weten te komen over Gods onfeilbare woord? ^O^
  maandag 13 mei 2013 @ 15:24:40 #280
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126430986
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is beeldspraak voor het feit dat die bestraffing niet geeindigd zal worden en men alsnog vrijuit zal gaan.

[..]

Wat voor walgelijke God zal mensen eeuwig martelen voor een leven van 80 jaar in zonde? Het is een vreselijke doctrine en komt van de heidenen en de katholieke kerk. De bestraffing is eeuwig en die bestraffing is de dood. Sodom en Gomorra werden ook bestraft met 'eeuwig vuur'. Branden Sodom en Gomorra nog steeds? Nee.

[..]

Nee helemaal niet. Het is een misvorming van Gods karakter.

[..]

Context, context, context.

[..]

5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

[..]

Ondertussen weet men dat de kwaliteit van voedsel afneemt door industriele productie, vervuiling, soms gevaarlijk is door gekke koeienziekte, vogelgriep enzovoorts, dat zuivel niet goed is, dat een compleet veganistisch dieet wel degelijk het beste is en tot de langste levensduur leidt. Ellen White waarschuwde voor deze dingen, en tevens omdat we zijn wat we eten en ons eten een invloed heeft niet alleen op onze fysieke gezondheid, maar tegelijkertijd onze algehele welzijn en morele kracht.
Ali mijn persoonlijke overtuiging gebaseerd op de bijbel is dat als je sterft je ziel of naar death row gaat in de hel, of je ziel gaat naar de hemel. Bij het laatste oordeel zal de hel zelf in het vuur gegooid worden en zullen deze zielen vernietigd worden.

Verder gebruikte je Hebreeuwen 12:14 om aan te tonen dat zonder heiligheid we God niet zullen zien. Heiligheid betekent echter niet dat je je perfect aan de wet houdt, dat kan niemand. Het betekent simpelweg dat je het goede najaagt.

Met betrekking tot een vegetarisch dieet. Ja, dat is zeer nuttig en gezond, echter dat is een gewetenskwestie en moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Het probleem met de ZDA kerk is dat ze een vegetarisch dieet als voorwaarde stellen voor redding. Maw. een vals evangelie.

Tenslotte denk ik dat je goed in acht dient te nemen dat het oude testament plaatsvindt in de context van het oude verbond en het nieuwe testament plaatsvindt in de context van het Nieuwe Verbond, alhoewel Jezus natuurlijk voor zijn hemelvaart leefde als een Jood onder het oude verbond (al brak hij wel de ceremoniele sabbath wet). Je kan dus niet teksten uit het Oude Testament gebruiken om aan te tonen dat Christenen onder de wet van Mozes staan. Wanneer Johannes bijvoorbeeld praat over "zijn geboden" refereert hij niet naar de wet van Mozes maar naar de wet die Christus had ingesteld. Dit weten we 100 procent zeker omdat in het Grieks Johannes altijd "nomos" gebruikt voor de wet van het oude testament en "entole" voor de geboden van Christus.

O-) Moge God je ogen openen voor de mooie waarheid die de bijbel bevat. Rechtvaarding>heiliging>glorificatie...
  maandag 13 mei 2013 @ 15:28:40 #281
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126431154
Ik denk dat dit filmpje over de geloofwaardigheid van de manuscripten van het Nieuwe Testament voor iedereen interessant is, vooral ook voor Berjanll die er absoluut van overtuigd is dat bijbelcritici gelijk hebben en dat er geknoeid is met de bijbel.

[youtube][/youtube]
  maandag 13 mei 2013 @ 15:39:16 #282
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_126431603
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:24 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Ali mijn persoonlijke overtuiging gebaseerd op de bijbel is dat als je sterft je ziel of naar death row gaat in de hel, of je ziel gaat naar de hemel. Bij het laatste oordeel zal de hel zelf in het vuur gegooid worden en zullen deze zielen vernietigd worden.

Verder gebruikte je Hebreeuwen 12:14 om aan te tonen dat zonder heiligheid we God niet zullen zien. Heiligheid betekent echter niet dat je je perfect aan de wet houdt, dat kan niemand. Het betekent simpelweg dat je het goede najaagt.

Met betrekking tot een vegetarisch dieet. Ja, dat is zeer nuttig en gezond, echter dat is een gewetenskwestie en moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Het probleem met de ZDA kerk is dat ze een vegetarisch dieet als voorwaarde stellen voor redding. Maw. een vals evangelie.

Tenslotte denk ik dat je goed in acht dient te nemen dat het oude testament plaatsvindt in de context van het oude verbond en het nieuwe testament plaatsvindt in de context van het Nieuwe Verbond, alhoewel Jezus natuurlijk voor zijn hemelvaart leefde als een Jood onder het oude verbond (al brak hij wel de ceremoniele sabbath wet). Je kan dus niet teksten uit het Oude Testament gebruiken om aan te tonen dat Christenen onder de wet van Mozes staan. Wanneer Johannes bijvoorbeeld praat over "zijn geboden" refereert hij niet naar de wet van Mozes maar naar de wet die Christus had ingesteld. Dit weten we 100 procent zeker omdat in het Grieks Johannes altijd "nomos" gebruikt voor de wet van het oude testament en "entole" voor de geboden van Christus.

O-) Moge God je ogen openen voor de mooie waarheid die de bijbel bevat. Rechtvaarding>heiliging>glorificatie...
Rechtvaarding in de zin van moraal? Daarvoor heb je geen religie of goden nodig.
Heiliging, aangezien het woord heilig aan fictie verbonden is, heeft het leven daar niets mee te maken.

De mooie waarheid bevat de bijbel niet, aangezien ik al de rode pil heb genomen.
De mooie leugen welke zich voordoet als de waarheid en de mensheid (voor een deel) nog steeds in zijn ban weet te houden.
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:41:38 #283
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126431703
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Rechtvaarding in de zin van moraal? Daarvoor heb je geen religie of goden nodig.
Heiliging, aangezien het woord heilig aan fictie verbonden is, heeft het leven daar niets mee te maken.

De mooie waarheid bevat de bijbel niet, aangezien ik al de rode pil heb genomen.
De mooie leugen welke zich voordoet als de waarheid en de mensheid (voor een deel) nog steeds in zijn ban weet te houden.
Rechtvaardiging in de bijbelse zin betekent dat je door God als rechtvaardige wordt geaccepteerd wanneer je Jezus aanneemt als verlosser. Het is dus Jezus' rechtvaardigheid die jou rechtvaardig maakt in Gods ogen want van nature is geen enkel mens rechtvaardig. Het bijbelse christendom is het enige geloof ter wereld dat leert dat mensen niet door werken maar door geloof gerechtvaardigd worden.
pi_126432212
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:24 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Hel in de bijbel = dodenrijk. Maar er is geen vuur in de hel, de hel wordt in het vuur gegooid. De dood komt ten einde.

quote:
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Als Jezus het kon, en Jezus in mij kan leven, dan kan ik het dankzij Jezus ook.

quote:
Het is een kwestie van je lusten volgen als je dit niet aanvaardt. En er is veroordeling voor hen die achter hun lusten aanlopen.

quote:
Welke wet heeft Christus ingesteld?

quote:
De mooie waarheid van de bijbel is Gods wet die het kwaad op deze aarde veroordeelt en ons allen tot bekering kan drijven.

150 Die kwade praktijken najagen, genaken mij, zij wijken verre van Uw wet.
151 Maar Gij, HEERE! zijt nabij, en al Uw geboden zijn waarheid.

Maar de wet geeft ons geen leven, Jezus geeft ons leven.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:00:14 #285
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126432617
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hel in de bijbel = dodenrijk. Maar er is geen vuur in de hel, de hel wordt in het vuur gegooid. De dood komt ten einde.

[..]

48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Als Jezus het kon, en Jezus in mij kan leven, dan kan ik het dankzij Jezus ook.

[..]

Het is een kwestie van je lusten volgen als je dit niet aanvaardt. En er is veroordeling voor hen die achter hun lusten aanlopen.

[..]

Welke wet heeft Christus ingesteld?

[..]

Hoe het dodenrijk eruitziet kunnen we alleen maar naar gissen. Waar we het beiden over eens zijn is dat de hel in het vuur gegooid wordt.

11Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Met betrekking tot heiliging. Wij zijn niet als Jezus. Jezus is 100 procent God. Wij zijn niet in staat om in dit leven volmaakt te worden als Jezus omdat wij zonde in ons hebben. Als we verlost willen worden zullen we ons dus op Jezus moeten focussen en niet op onze persoonlijke rechtvaardigheid. Alhoewel persoonlijke rechtvaardigheid goed is en een gevolg van versossing, speelt het geen rol in onze verlossing.

Met betrekking tot lusten. Dit moet je in een breed, evangelisch perspectief beschouwen. De fruit van verlossing is dat je een beter leven gaat leiden, minder naar de lusten van het vlees. Kortom minder zelfingenomen trots, hoererij, liegen etc. etc. Dat is een natuurlijke respons van onze redding. Dat betekent niet dat christenen compleet zondeloos leven en faploos door het leven gaan. We zijn immers nog steeds zondige mensen, alhoewel de Heilige Geest onze zonde binnen een bepaalde bandbreedte houdt en ervoor zorgt dat we niet uit de bocht vliegen.

Christus heeft de simpele wet van geloof en liefde ingesteld. Geloof in hem en heb je naaste lief als jezelf. Het is zo simpel, helaas maken vele groeperingen het geloof moeilijker dan het daadwerkelijk is.
pi_126443737
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:00 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Hoe het dodenrijk eruitziet kunnen we alleen maar naar gissen. Waar we het beiden over eens zijn is dat de hel in het vuur gegooid wordt.
En dus is de hel niet een eeuwig brandend vuur waar mensen in terecht komen tot in de eeuwigheid.

quote:
11Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
quote:
Met betrekking tot heiliging. Wij zijn niet als Jezus. Jezus is 100 procent God. Wij zijn niet in staat om in dit leven volmaakt te worden als Jezus omdat wij zonde in ons hebben. Als we verlost willen worden zullen we ons dus op Jezus moeten focussen en niet op onze persoonlijke rechtvaardigheid. Alhoewel persoonlijke rechtvaardigheid goed is en een gevolg van versossing, speelt het geen rol in onze verlossing.
De Heilige Geest laat ons onze zonden zien. Die dienen we op te biechten en op te geven door Jezus' victorie aan het kruis erover te claimen voor onszelf. Mijn zonde is overwonnen door Christus. Als ik in Hem en de kracht van Zijn wederopstanding geloof, kan die victorie ook voor mij zijn.

quote:
Met betrekking tot lusten. Dit moet je in een breed, evangelisch perspectief beschouwen. De fruit van verlossing is dat je een beter leven gaat leiden, minder naar de lusten van het vlees. Kortom minder zelfingenomen trots, hoererij, liegen etc. etc. Dat is een natuurlijke respons van onze redding. Dat betekent niet dat christenen compleet zondeloos leven en faploos door het leven gaan. We zijn immers nog steeds zondige mensen, alhoewel de Heilige Geest onze zonde binnen een bepaalde bandbreedte houdt en ervoor zorgt dat we niet uit de bocht vliegen.
Zou je niet perfect heilig willen leven?

Wat als het je je familie kost?

En je vrienden?

En je spullen?

Je gezondheid?

Je leven?

quote:
Christus heeft de simpele wet van geloof en liefde ingesteld. Geloof in hem en heb je naaste lief als jezelf. Het is zo simpel, helaas maken vele groeperingen het geloof moeilijker dan het daadwerkelijk is.
Je maakt er een wollig sprookje van. Het christelijk geloof is geen wollig pad maar een kruis waar je aan sterft. Indien je niet sterft kun je ook niet leven. De mosterdzaad moet eerst doodgaan voordat het een boom kan worden. Zo ook de christen: je dient aan je zonden te sterven en uit de geest herboren te worden indien je vruchten van bekering wilt dragen. Sterven en lijden is niet leuk, voor Jezus was het ook niet leuk, maar dat is de heiligmaking, ons kruis opnemen en Jezus volgen.
pi_126496649
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:03 schreef theguyver het volgende:

[..]

oke, misschien niet te veel over nadenken.
Ben het eens dat het vol tegenstrijdigheden staat, en dat iedereen zijn eigen meningen er uit haalt.
Waar het in feite om draait zijn richtlijnen, op zich niet eens zo verkeerd.
het nadeel is dat, zoals in de Islam het kan vormen tot radicalisering.
;)
Ik vind persoonlijk richtlijnen die aanmoedigen tot het doden van hen die "verkeerd" doen wel verkeerd. Echt waar, mensen die beweren dat de bijbel een leuk boek is met leuke moraal en normen en waarden hebben die bijbel nog nooit gelezen. Zowel het OT als het NT is verschrikkelijk funest voor hen die niet joods of christelijk zijn en zich zo gedragen. Wees blij dat we geen christelijk of joods land zijn, prijs god op je blote knieen hiervoor.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:11:53 #288
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_126498377
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 20:52 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk richtlijnen die aanmoedigen tot het doden van hen die "verkeerd" doen wel verkeerd. Echt waar, mensen die beweren dat de bijbel een leuk boek is met leuke moraal en normen en waarden hebben die bijbel nog nooit gelezen. Zowel het OT als het NT is verschrikkelijk funest voor hen die niet joods of christelijk zijn en zich zo gedragen. Wees blij dat we geen christelijk of joods land zijn, prijs god op je blote knieen hiervoor.
En waar staat dat in het boek?
Guess i missed that part.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_126541350
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:11 schreef theguyver het volgende:

[..]

En waar staat dat in het boek?
Guess i missed that part.
In het oude testament staat bijvoorbeeld dat je mannen die met elkaar naar bed gaan moet stenigen. Hetzelfde geldt voor hen die vreemdgaan.
Ongelovigen worden gedood, zowel in het OT als in het NT. Als je dat leuke verhalen vindt, geef mij dan maar de dwerg in de zeven sneeuwwitjes, of hoe je die sprookjes maar moet noemen.
Jezus heeft beweerd (volgens de schrijvers van evangelieen althans) dat hij de wet niet zou afschaffen, en dat de wet pas volbracht was als de zoon des mensen weder terug zou komen. Dus we mogen blij zijn dat veel christenen de menselijke evolutie een beetje volgen qua normen en waarden en niet de woorden van die Jezus (die hij gezegd zou hebben volgens de evangelisten).
Anders zou het christendom een tweede Islam zijn, al is de Islam nu vooral een tweede soort christendom.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  woensdag 5 juni 2013 @ 09:24:32 #290
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_127431492
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 17:26 schreef BerjanII het volgende:

[..]

In het oude testament staat bijvoorbeeld dat je mannen die met elkaar naar bed gaan moet stenigen. Hetzelfde geldt voor hen die vreemdgaan.
Ongelovigen worden gedood, zowel in het OT als in het NT. Als je dat leuke verhalen vindt, geef mij dan maar de dwerg in de zeven sneeuwwitjes, of hoe je die sprookjes maar moet noemen.
Jezus heeft beweerd (volgens de schrijvers van evangelieen althans) dat hij de wet niet zou afschaffen, en dat de wet pas volbracht was als de zoon des mensen weder terug zou komen. Dus we mogen blij zijn dat veel christenen de menselijke evolutie een beetje volgen qua normen en waarden en niet de woorden van die Jezus (die hij gezegd zou hebben volgens de evangelisten).
Anders zou het christendom een tweede Islam zijn, al is de Islam nu vooral een tweede soort christendom.
Ik houd het dan maar bij het enige echte geloof, bedoel als we onze religie elke keer moeten aanpassen omdat het anders gewoon niet door de beugel kan.

en.. i have proof :P
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_127818225
in de bijbel komt het woord 'kerk of church' niet voor
verontrust en zeer betrokken met onze samenleving, politiek kritisch maar geen voorkeur. darwinist en atheīst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')