abonnement Unibet Coolblue
pi_124687545
Dus? Je bent het eens met de docent maar oneens met het middel dat ze inzet?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 17:16:13 #152
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124687672
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:12 schreef Sloggi het volgende:
Dus? Je bent het eens met de docent maar oneens met het middel dat ze inzet?
Niet eens zozeer eens met de docente, als zij het gevoel heeft niet serieus te worden genomen is dat een feit. Ik kan daar weinig zinnigs over melden. Maar een directie die zich niet voor het blok laat zetten vind ik dan weer wel sterk.
Dit, dus.
pi_124688141
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 10:59 schreef Sloggi het volgende:

[..]

?
Zijn woorden, niet de mijne.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 18:08 schreef kwakz0r het volgende:
Over meer zijn dan docent op school: je aanstelling bestaat voor een deel (bijna de helft) uit taken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124688242
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 14:46 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Sterker nog, het is ook duur. Als je iemand met MBO-activiteitenbegeleiding -die er nog voor geleerd heeft ook- die dingen laat organiseren kan dat waarschijnlijk tegen een lager uurloon dan wanneer je het een LD-er laat doen. Idem voor surveillances bij stilte-uren en toetsen. Een school hier in de buurt heeft briefjes verspreid in de wijk: er bleken heel wat bejaarden en studenten bereid voor een klein bedragje die taak op zich te nemen.
Dat verklaart wellicht waarom alle ratio er op wijst dat het geld niet efficiënt wordt besteed (de argumenten die jij aanhaalt zijn uitstekend) terwijl dit niet door alle leraren zo wordt ervaren?
Ik plaats trouwens al mijn vraagtekens bij die stilte-uren. Wat is er mis met op school klassikaal les te krijgen, met uiteraard wat ruimte om eens een vraagje te stellen, en thuis te studeren?
Ik moet overigens wel zeggen dat mijn ervaringen met dat type surveillanten negatief zijn (examens universiteit, die oude surveillanten die niet werken voor de universiteit hebben geen idee hoe ze zich moeten gedragen) maar dat is allicht het gevolg van een wat laks beleid.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 30 maart 2013 @ 17:35:43 #155
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124688301
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zijn woorden, niet de mijne.

[..]

Ik ben een vrouw, thanks ;)
Kwak
pi_124688324
Excuses, macht van de gewoonte. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 30 maart 2013 @ 17:36:29 #157
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124688332
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:30 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mijn ervaring: onderbouw betekent hard werken in de les, bovenbouw betekent hard werken buiten de les.
echt? mijn onderbouwuurtjes zijn voor mij pure ontspanning bijna :@

nee, wacht, als ik eerlijk nadenk worden mijn bovenbouw gevoelens vooral gekleurd door een moeilijke 4 havo die ik 4 uur per week heb. veel uurtjes zijn idd. best licht werk als ik goed voorbereid ben in de bovenbouw :Y
Kwak
pi_124689864
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:30 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mijn ervaring: onderbouw betekent hard werken in de les, bovenbouw betekent hard werken buiten de les.
Dit herken ik helemaal niet. Heb jarenlang 4 VMBO en 4-5-HAVO gedaan en nu alweer een paar jaar in de onderbouw. Bovenbouw vind ik beduidend zwaarder en zeker ook als ik om me heen kijk naar de collega's.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_124690189
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 18:21 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Dit herken ik helemaal niet. Heb jarenlang 4 VMBO en 4-5-HAVO gedaan en nu alweer een paar jaar in de onderbouw. Bovenbouw vind ik beduidend zwaarder en zeker ook als ik om me heen kijk naar de collega's.
Ik heb alleen maar bovenbouw :D
pi_124692336
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:36 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

echt? mijn onderbouwuurtjes zijn voor mij pure ontspanning bijna :@

nee, wacht, als ik eerlijk nadenk worden mijn bovenbouw gevoelens vooral gekleurd door een moeilijke 4 havo die ik 4 uur per week heb. veel uurtjes zijn idd. best licht werk als ik goed voorbereid ben in de bovenbouw :Y
4 havo is altijd topsport.
pi_124695461
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik plaats trouwens al mijn vraagtekens bij die stilte-uren. Wat is er mis met op school klassikaal les te krijgen, met uiteraard wat ruimte om eens een vraagje te stellen, en thuis te studeren?
Scholen kunnen met die stilte-uren eenvoudiger de urennorm halen. Op papier krijgen de leerlingen 1040 uur onderwijs, maar je hoeft niet voor al die uren een docent te betalen (bij ons werden ze iig niet als lesuur betaald).
pi_124695685
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:16 schreef Buitendam het volgende:
Maar een directie die zich niet voor het blok laat zetten vind ik dan weer wel sterk.
Als je een kind daar in de bovenbouw had zitten dacht je daar wellicht anders over.
pi_124697525
Het is toch normaal dat een eerstegraadsleraar die al zo lang een 'tweedegraads'-salaris krijgt ervoor kiest om dan ook maar tweedegraadswerk te doen? Ieder zijn mening maar ik vind dat het schoolbestuur voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en dat het terecht is dat een leraar dat niet slikt. Als veel eerstegraadsleraren dat zouden doen dan zou het allicht vanzelf normaal worden dat ze wel met schaal LC starten en na verloop van tijd volgens schaal LD worden uitbetaald.

Ik volg trouwens niet de redenering van het zinkende schip verlaten. Althans niet als het een eerstegraadsleraar betreft die zijn volledige vakinhoudelijke (wiskunde, Nederlandse taal en letterkunde, geschiedenis, ...) opleiding aan de universiteit heeft gevolgd, misschien beperkten jullie je tot de tweedegraadsleraar die via een HBO-master een eerstegraadsleraar is geworden. Het is een mooie ambitie om eerstegraadsleraren ook in te zetten op het VMBO maar hoe realistisch is dat indien er al te weinig eerstegraadsleraren zijn voor de hoogste leerjaren van het VWO? Laat staan voor de hoogste leerjaren van het HAVO en het VWO of heel het HAVO en het VWO, zoals tot in de jaren 80 de eis was, op het gedogen van uitzonderingen na (goede ervaren tweedegraadsleraren).

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-03-2013 21:22:55 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124697789
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 20:39 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Scholen kunnen met die stilte-uren eenvoudiger de urennorm halen. Op papier krijgen de leerlingen 1040 uur onderwijs, maar je hoeft niet voor al die uren een docent te betalen (bij ons werden ze iig niet als lesuur betaald).
Ik was er al bang voor, bedankt voor de toelichting.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124714151
Ik zie het ook meer als ultimatum. Niet echt een slimme overigens. Want je beperkt jezelf tot de onderbouw en de schoolleiding kijkt wel uit om je nog in te zetten voor de bovenbouw.

Mijn situatie kan in 1 a 2 jaar hetzelfde worden.
Ben een startend docent (1 jaar voor de klas), 1e graads. Heb nu met moeite 1 bovenbouwklasje (4H, schoolleiding heeft een 4V klas tegengehouden).
Ik heb aangegeven meer bovenbouw te willen en LC. Ik doe er genoeg voor (cursussen, lesgeven gaat ook vrij goed). Ik merk dat mijn bovenbouw didactiek meer solide is dan een andere docent die al langer 2e graads is en nu bezig is zijn 1e graads te halen.
Mocht ik niet meer bovenbouw gaan krijgen en een lc binnen 2 jaar dan ga ik rondkijken. Dat is dan de conclusie die ik trek. Jezelf tot de onderbouw beperken is niet slim.

quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:35 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Zoals ik het interpreteer stelt ze aan de directie een ultimatum.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_124714224
Waarom is die 4v-klas tegengehouden?
  zondag 31 maart 2013 @ 12:54:53 #167
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124714537
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 12:43 schreef merry77 het volgende:
Ik zie het ook meer als ultimatum. Niet echt een slimme overigens. Want je beperkt jezelf tot de onderbouw en de schoolleiding kijkt wel uit om je nog in te zetten voor de bovenbouw.

Mijn situatie kan in 1 a 2 jaar hetzelfde worden.
Ben een startend docent (1 jaar voor de klas), 1e graads. Heb nu met moeite 1 bovenbouwklasje (4H, schoolleiding heeft een 4V klas tegengehouden).
Ik heb aangegeven meer bovenbouw te willen en LC. Ik doe er genoeg voor (cursussen, lesgeven gaat ook vrij goed). Ik merk dat mijn bovenbouw didactiek meer solide is dan een andere docent die al langer 2e graads is en nu bezig is zijn 1e graads te halen.
Mocht ik niet meer bovenbouw gaan krijgen en een lc binnen 2 jaar dan ga ik rondkijken. Dat is dan de conclusie die ik trek. Jezelf tot de onderbouw beperken is niet slim.

[..]

ik vind eerlijk gezegd wel dat je snel met die eis komt, je staat pas 1 jaar voor de klas, en je zegt zelf dat bovenbouw nog niet goed gaat (4H). De didactiek kan rpima zijn, maar het klassenmanagement enzo moet ook in orde zijn. Het is goed dat je er cursussen voor volgt enzo, en je bent duidelijk in ontwikkeling, maar dan kun je toch geen LC eisen? Bovendien heb je nog maar weinig bovenbouw dus...
Kwak
pi_124714698
Volgens mij bedoelt hij dat hij veel moeite moest doen om les te mogen geven aan die klas.
pi_124715428
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 13:00 schreef Sloggi het volgende:
Volgens mij bedoelt hij dat hij veel moeite moest doen om les te mogen geven aan die klas.
Tegengehouden impliceert dat die 4e klas vwo niet aan merry77 is toegewezen.
  zondag 31 maart 2013 @ 15:45:16 #170
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_124720894
Maar dan nog vind ik het wel snel om dan, als startende docent, al maar meteen met LC-eisen te gaan gooien... En LC houdt in dat je veel dingen moet gaan ontwikkelen. Eerst de vakdidaktiek en klassenmanagement goed op orde krijgen, eens meedraaien in de onderwijsmolen..
.
pi_124721452
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar dan nog vind ik het wel snel om dan, als startende docent, al maar meteen met LC-eisen te gaan gooien... En LC houdt in dat je veel dingen moet gaan ontwikkelen. Eerst de vakdidaktiek en klassenmanagement goed op orde krijgen, eens meedraaien in de onderwijsmolen..
Ik kan me heel goed voorstellen dat je als eerstegrader zo snel mogelijk in de bovenbouw les wil gaan geven; daar ben je immers voor opgeleid. En bij de bovenbouw hoort ook een LC- of LD-schaal.
pi_124723508
Ik doe al veel meer dan andere docenten: ik ontwikkel en analyseer DT en VT toetsen.
Ik heb stage gedaan en heb vorig jaar op deze school les gegeven. Ondanks mijn 1e jaar voor de les heb ik al direct een vast contract gekregen. Schoolleider is erg tevreden over mij en mijn voortgang en wat ik doe. Dit is mijn 3e jaar (als je stage mee rekent).
Ik maak lesplannen voor de onderbouw voor andere docenten, ik geef didactiek aanwijzingen aan onderbouwdocenten, ben dit jaar onderbouwcoordinator. Ik die RTTI analyses, ik heb een netwerk buiten de school, ik ontwikkel vwo+ modules. Ik bedenk en verspreid nieuwe didactiekmethoden binnen de school. Ik ontwikkel determinatiemethoden voor 2hv en voor exact kiezen.

Klassenmgt 4havo gaat juist goed. Een notoire nietsdoener en zittenblijven is nu de meest actieve van de klas. Ik heb ook een tijdje ingevallen in een 4V klas voor een andere docent. Er is bij mij meer orde en rust dan bij een docent die veel bovenbouwklassen heeft. Ik vraag me af hoe die docent het zou doen met een 3 havo klas (waar ik er een aantal van heb). De schoolleiding wilde mij niet meer bovenbouw geven, de sectie was er juist voor.

Ik ben opgeleid als 1e graads docent, ik toon aan dat ik presteer in de bovenbouw, daar hoort dan ook een LC beloning bij. Het gaat om kwaliteiten, niet om hoeveel jaar je al in het onderwijs zit. Sommige docenten menen een recht op een bepaalde schaal te hebben omdat ze al zoveel jaar in het onderwijs zitten, dat is niet datgene dat de schaal hoort te bepalen. Dus nee, ik ben het niet eens met je advies om eerst in de molen te gaan meedraaien. Dat doen we in het onderwijs al te lang.

quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Maar dan nog vind ik het wel snel om dan, als startende docent, al maar meteen met LC-eisen te gaan gooien... En LC houdt in dat je veel dingen moet gaan ontwikkelen. Eerst de vakdidaktiek en klassenmanagement goed op orde krijgen, eens meedraaien in de onderwijsmolen..
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 31 maart 2013 @ 20:39:48 #173
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124731153
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:57 schreef merry77 het volgende:
Ik doe al veel meer dan andere docenten: ik ontwikkel en analyseer DT en VT toetsen.
Ik heb stage gedaan en heb vorig jaar op deze school les gegeven. Ondanks mijn 1e jaar voor de les heb ik al direct een vast contract gekregen. Schoolleider is erg tevreden over mij en mijn voortgang en wat ik doe. Dit is mijn 3e jaar (als je stage mee rekent).
Ik maak lesplannen voor de onderbouw voor andere docenten, ik geef didactiek aanwijzingen aan onderbouwdocenten, ben dit jaar onderbouwcoordinator. Ik die RTTI analyses, ik heb een netwerk buiten de school, ik ontwikkel vwo+ modules. Ik bedenk en verspreid nieuwe didactiekmethoden binnen de school. Ik ontwikkel determinatiemethoden voor 2hv en voor exact kiezen.

Klassenmgt 4havo gaat juist goed. Een notoire nietsdoener en zittenblijven is nu de meest actieve van de klas. Ik heb ook een tijdje ingevallen in een 4V klas voor een andere docent. Er is bij mij meer orde en rust dan bij een docent die veel bovenbouwklassen heeft. Ik vraag me af hoe die docent het zou doen met een 3 havo klas (waar ik er een aantal van heb). De schoolleiding wilde mij niet meer bovenbouw geven, de sectie was er juist voor.

Ik ben opgeleid als 1e graads docent, ik toon aan dat ik presteer in de bovenbouw, daar hoort dan ook een LC beloning bij. Het gaat om kwaliteiten, niet om hoeveel jaar je al in het onderwijs zit. Sommige docenten menen een recht op een bepaalde schaal te hebben omdat ze al zoveel jaar in het onderwijs zitten, dat is niet datgene dat de schaal hoort te bepalen. Dus nee, ik ben het niet eens met je advies om eerst in de molen te gaan meedraaien. Dat doen we in het onderwijs al te lang.

[..]

dit verhaal klinkt heel anders dan het stukje waar ik op reageerde, ik begreep je duidelijk verkeerd ;)
Kwak
pi_124823784
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 02:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus heel erg leuk, 1 of 2 keer per week de ochtend starten met twee lesuren wiskunde of natuurkunde en voor de rest voor de universiteit of het bedrijf (hightech) werken. Je bent natuurlijk ook nog tijd kwijt aan lesvoorbereiding, het maken van toetsen en het nakijken van toetsen maar dat kan je bijv. in het weekeinde dan wel doe.
Ja, dat lijkt mij ook leuk, maar het komt bijna niet voor, de combinatie lesgeven op een middelbare school (of basisschool) en onderzoek doen aan een universiteit. Er komen wel steeds meer middelen beschikbaar om promotie-onderzoek te doen als docent (pas was er weer een geldweggeefronde), maar daarna houdt het op. Jammer, want in andere landen is het veel gebruikelijker om docent-onderzoeker te zijn. Vooral in mijn vakgebied (pedagogiek) is dat interessant, want het geeft nieuwe impulsen aan je leraarschap en je kunt je praktijkkennis weer gebruiken voor het opzetten en uitvoeren van je onderzoek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_124824705
Waar ik nu trouwens tegenaan loop, is dat het me volstrekt onduidelijk is of ik in aanmerking kom voor een lerarenopleiding (eerstegraads bevoegdheid). Er wordt in elke tekst gesproken over "een afgeronde opleiding in het schoolvak" als instroomeis of een "relevante opleiding", maar het blijft onduidelijk wat zo'n relevante opleiding dan is en hoeveel werk het is om deficiënties weg te werken. Nog onduidelijker is het wat de status is van een net niet afgeronde relevante opleiding. En er lijkt geen universiteit in de buurt te zijn die naar mijn persoonlijke situatie wil kijken voor ik me inschrijf (de UU heeft wel een maatwerkprogramma!). Dat maakt het enorm lastig om te besluiten of ik aan zo'n opleiding moet willen beginnen. Iemand tips?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')