oh daar heb je helemaal gelijk in hoor! ik hoop niet dat ik zo overkom?quote:Op zondag 17 maart 2013 09:09 schreef mane het volgende:
Soms heb ik wel eens het gevoel dat docenten tegen elkaar opbieden over het aantal uren dat ze overwerken...... En er zijn daarbij ook wel docenten die zichzelf helemaal gek maken met hun werk, en geen grenzen kunnen stellen. Ik merk zelf dat ik op school bij sommige collega's die bij piekmomenten klagen over de hoeveelheid werk begrip heb omdat ik hetzelfde ervaar dan, maar dat ik meer moeite heb om hier steeds begrip voor te hebben als ik zie dat een docent het eigenlijk ook wel lekker vindt om zich te wentelen in het 'oh oh wat heb ik het als docent toch verschrikkelijk zwaar en druk en wat wordt ik ondergewaardeerd'. Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar het is een beetje het Moeder Theresa-syndroom. Dan zie ik zo iemand vervolgens wel overal ja op zeggen, alle verantwoordelijkheid naar zich toetrekken (niemand anders doet het, dan doe ik het wel *zucht*) en het werk zodanig organiseren (efficientie, timemanagement?) dat het ook logisch is dat je het voortdurend druk hebt.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het terug zou moeten naar 20 uur voor een fulltime salaris, maar ik denk ook dat docenten zelf wat meer moeten leren hun werk te begrenzen en dat het ook geen kwaad kan kritisch te kijken naar hoe het werk is ingericht en wat je - of je school of je sectie - anders daarin zou kunnen organiseren.
Die moeten heel snel weg uit het onderwijs en plaats maken voor jonge, gretige mensen die zich goed richten op kwaliteit ipv uurtjes nakijken. Stel mislukte boekhouders in het onderwijs voegen echt to-taal niets toe.quote:Op zondag 17 maart 2013 15:20 schreef ShadyLane het volgende:
Heb ik ook meegemaakt ja, gesprek in docentenkamer: "ik sta 200 uur in de plus". "Ik 300".
En bij ons werden die plusuren niet gecompenseerd in tijd of geld, dus het was eigenlijk een tegen elkaar opbieden van wie de grootste Gekke Henkie was
Wat ik alleen weet is dat het vanaf 2014 zo zou moeten zijn dat je als eerstegrader in LD terecht zou moeten komen. Alleen vraag ik mij af hoe ze dat willen doorvoeren/controleren. Het LC verhaal ken ik eerlijk gezegd niet.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:49 schreef merry77 het volgende:
even een vraag. Een docent die bijna met pensioen gaat beweerde dat in de wet BIO zou staan dat op het moment dat je een 1e grader bent en je een vaste baan krijgt dat je recht zou hebben op LC.
Dat kan ik echter niet terugvinden en ik vraag me af of het wel klopt wat hij beweert.
In de CAO staat niets hierover. Volgens mij is het zo dat de school dit alsnog zelf kan bepalen en je dit moet gaan aantonen op grond van je bekwaamheid, middels de bekwaamheidseisen.
Weet iemand hoe het zit?
Kan een klok-en-klepel verhaal met het entreerecht zijn, wat in 2014 in zou moeten zijn gevoerd en wat iemand met 50 % van zijn/haar lessen in de bovenbouw havo/vwo LD garandeert. Dat is het enige dat ik kan bedenken, maar mijn kennis van de wet BIO is nogal beperkt...quote:Op zondag 24 maart 2013 19:49 schreef merry77 het volgende:
even een vraag. Een docent die bijna met pensioen gaat beweerde dat in de wet BIO zou staan dat op het moment dat je een 1e grader bent en je een vaste baan krijgt dat je recht zou hebben op LC.
Dat kan ik echter niet terugvinden en ik vraag me af of het wel klopt wat hij beweert.
In de CAO staat niets hierover. Volgens mij is het zo dat de school dit alsnog zelf kan bepalen en je dit moet gaan aantonen op grond van je bekwaamheid, middels de bekwaamheidseisen.
Weet iemand hoe het zit?
Dat is hetgene wat ik bedoel. Wat ik wel weet is dat het op sommige scholen echt geen recht is, maar dat je ook gewoon moet aantonen dat je aan de competenties die daarvoor nodig zijn voldoet..quote:Op zondag 24 maart 2013 20:32 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Kan een klok-en-klepel verhaal met het entreerecht zijn, wat in 2014 in zou moeten zijn gevoerd en wat iemand met 50 % van zijn/haar lessen in de bovenbouw havo/vwo LD garandeert. Dat is het enige dat ik kan bedenken, maar mijn kennis van de wet BIO is nogal beperkt...
Volgens mij is er toch maar 1 relevante competentie voor een leraar: goed lesgeven. Waarvoor natuurlijk weer allerlei kennis, inzichten en vaardigheden zijn vereist. Hoe wil het schoolbestuur beoordelen hoe goed of slecht een leraar lesgeeft? Ik heb als leerling nooit een bestuurder of collega-leraren in de les zien zitten.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Dat is hetgene wat ik bedoel. Wat ik wel weet is dat het op sommige scholen echt geen recht is, maar dat je ook gewoon moet aantonen dat je aan de competenties die daarvoor nodig zijn voldoet..
lesbezoeken, vragenlijsten voor leerlingen/collega's. Laten zien wat je zelf aan lesmateriaal ontwikkeld, nascholingen.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Volgens mij is er toch maar 1 relevante competentie voor een leraar: goed lesgeven. Waarvoor natuurlijk weer allerlei kennis, inzichten en vaardigheden zijn vereist. Hoe wil het schoolbestuur beoordelen hoe goed of slecht een leraar lesgeeft? Ik heb als leerling nooit een bestuurder of collega-leraren in de les zien zitten.
quote:Op zondag 24 maart 2013 20:24 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Wat ik alleen weet is dat het vanaf 2014 zo zou moeten zijn dat je als eerstegrader in LD terecht zou moeten komen. Alleen vraag ik mij af hoe ze dat willen doorvoeren/controleren. Het LC verhaal ken ik eerlijk gezegd niet.
Dat... Bij ons is de functiemix nu op orde, dus ook al is er entreerecht, ik zal toch echt moeten wachten tot er een LD'er of LC'er vertrekt voor ik kan solliciteren intern naar een hogere schaal. Bovendien is die selectie vorige keer ook niet transparant/eerlijk geweest schijnt, dus de kans dat ik er snel LC of LD krijg acht ik bijzonder klein, ondanks 80% van de lessen in de bovenbouw, eerstegraads bevoegd (na de zomer dan) en gepromoveerd (ook na de zomer).quote:Op zondag 24 maart 2013 20:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Dat is hetgene wat ik bedoel. Wat ik wel weet is dat het op sommige scholen echt geen recht is, maar dat je ook gewoon moet aantonen dat je aan de competenties die daarvoor nodig zijn voldoet..
Zal wel aan jouw school liggen, maar bij ons op school moet je in het kader van de POP-gesprekken 3 lessen bij collega's gaan bijwonen. Daar moet je dan een formulier van invullen. Daarnaast moet je voor die POP-gesprekken twee klassen een evaluatie over jou laten invullen. Daar heb ik zelf niet zo'n moeite mee, ik neem aan het einde van het jaar in élke klas een evaluatie af over mijn functioneren. Ik heb stagiaires in de les gehad, de directeur (lang geleden voor mijn beoordelingsgesprek), maar ook al een aantal keren de inspectie. Kreeg toen een compliment van ze.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe wil het schoolbestuur beoordelen hoe goed of slecht een leraar lesgeeft? Ik heb als leerling nooit een bestuurder of collega-leraren in de les zien zitten.
Als je tweedegraadsopleiding doet zul je sowieso niet snel bovenbouw lesgeven (4 mavo daargelaten). Aardrijkskunde, gym en economie zijn allemaal geen tekortvakken in het tweedegraadsgebied. Maar goed, je moet lekker doen wat je leuk vindt hoor, wie weet hoeveel docenten er met pensioen gaan de komende jaren...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:28 schreef Anno2012 het volgende:
Ik ben er over aan het nadenken om in september met een lerarenopleiding te beginnen. Eerst zat ik eraan de denken om gymleraar (ALO) te worden,dat lijkt me echt super leuk. Maar ik hoor van iedereen dat daar een overvloed aan is en dat je geen werk daarin kunt krijgen op scholen? Klopt dat?
Als dat zo is zat ik eraan te denken om Aardrijkskunde of Economie docent opleiding te volgen. Alleen zit ik toch met wat twijfels en vragen. Twijfels als: ben ik wel geschikt om voor de klas te staan? kan ik in een klas orde houden? kan ik de stress aan? etc etc. Zijn deze twijfels normaal?
En stel als ik de opleiding heb gehaald,en ik ga solliciteren,kun je dan zeggen welke groepen je wilt lesgeven? Of bepaald de desbetreffende school aan welke klassen je les moet geven?
Onderbouw lesgeven lijkt me namelijk veel leuker van bovenbouw. (bijvoorbeeld)
Dankjequote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:02 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als je tweedegraadsopleiding doet zul je sowieso niet snel bovenbouw lesgeven (4 mavo daargelaten). Aardrijkskunde, gym en economie zijn allemaal geen tekortvakken in het tweedegraadsgebied. Maar goed, je moet lekker doen wat je leuk vindt hoor, wie weet hoeveel docenten er met pensioen gaan de komende jaren...
Als je twijfelt kun je vrijwel altijd een snuffelstage of meeloopdagje doen, ter orientatie. Gewoon eens bellen met een school of een opleiding!
beetje stom dat ze geen onderscheid eerste- en tweedegraads maken, dat verschilt namelijk nogal. Grappig dat het tekort aan docenten Engels blijkbaar al minder is dan voorheen, wat er nog aan tekort is is toch echt vooral eerstegraads als ik kijk naar de scholen om me heen...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:26 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Dankje
http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=49449
Aardijkskunde valt nog wel mee,daar is nog een tekort blijkbaar. Maar dat is natuurlijk verschillend per regio en jaar.
Een direct overzicht bestaat naar mijn weten niet. Je kunt het beste een mail sturen naar de studieadviseur. Hij/zij kan je verder helpen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje. Weet iemand waar ik kan vinden welke vakken je moet halen voor de ULO-opleidingen wanneer je een verwante maar andere opleiding hebt gevolgd? Het lijkt me namelijk best interessant om als leraar te werken.
Jammer. Dan moet ik dat maar eens proberen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:16 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Een direct overzicht bestaat naar mijn weten niet. Je kunt het beste een mail sturen naar de studieadviseur. Hij/zij kan je verder helpen.
Ik weet niet of hij in de regio Rotterdam woont, maar mijn school kan een 1e gaads natuurkunde docent goed gebruiken.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:45 schreef merry77 het volgende:
Het is een kwestie van geluk hebben. Ik ken iemand die 1e graads natuurkunde docent is en die zit al meer dan een half jaar zonder baan. En dat is een tekort vak. Dus gewoon doen als je het leuk vind. Je weet toch niet hoe het balletje rolt.
Zo werkt het dus mijn inziens niet..Er zijn al veel te veel mensen die het onderwijs als een back-up zien. Daar wordt het onderwijs op VO absoluut niet beter van.quote:Op woensdag 27 maart 2013 01:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kennen jullie leraren die dit werk parttime uitvoeren en combineren met ander parttime werk? Bijvoorbeeld een universitair docent of een ingenieur die 1 dag per week lesgeeft aan een VWO-klas?
Sowieso lijkt het mij wel handig als je ooit op een wat oudere leeftijd zou worden ontslagen (bijv. doordat je specialisatie overbodig wordt) dat je dan dit vak kan uitoefenen.
Er is echt een heel wezenlijk verschil tussen universitair docent en docent op een middelbare school. Volgens mij onderschat je het hele vak schromelijk.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben absoluut geen fan van Rutte maar ik denk dat hij dat nog prima doet ook. Hij gaf maatschappijleer, dat kan je best aan hem toevertrouwen.
Ik begrijp jullie bedenking: routine. Voor een universitair docent zal dat m.i. niet zo snel een probleem zijn (geeft les aan studenten), voor een ingenieur mogelijk wel.
Mag ik die glazen bol van jou een keer lenen? Hoe kan je uit iemands schriftelijke reacties afleiden of dat iemand wel of niet geschikt is voor het vak? Volgens mij is die niets anders dan een ad hominem van jou aangezien bij verkiezinkjes op dit forum blijkt dat mijn reacties best wel worden gewaardeerd, zowel in het S&S-forum als het Politiek-forum. Ik begrijp heus wel dat er meer bij komt kijken dan enkel het goed beheersen van de theorie die je uitlegt. Het voldoende boven de stof staan is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Je moet goed de stof kunnen uitleggen, je aanpassen aan het niveau van de leerlingen en een goede orde creëren in de klas zo dat de leerlingen überhaupt naar je luisteren. Om die orde te creëren moet je de baas zijn en dat lukt niet met alleen maar stevig in te grijpen als het eens nodig is, de leerlingen moeten je ook respecteren.quote:Als ik jou was zou ik me ook heel sterk afvragen of je uberhaupt wel geschikt bent voor het vak, gezien het gros van je reacties in dit forum en in dit topic.
Tussen begrijpen en beseffen zit nog een hele wereld in ieder geval.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mag ik die glazen bol van jou een keer lenen? Hoe kan je uit iemands schriftelijke reacties afleiden of dat iemand wel of niet geschikt is voor het vak? Ik begrijp heus wel dat er meer bij komt kijken dan enkel het goed beheersen van de theorie die je uitlegt.
Je reacties in dit topic, zoals bijvoorbeeld je suggestie over een dag per week leraar zijn, geven mij weinig realiteitszin aan. Uit die reactie haal ik in ieder geval dat je het vak leraar als een verzekering ziet, mocht een carrière in de private sector op niks uitlopen. Met de gedachte "als het daar niks wordt, dan kan ik altijd nog het onderwijs in."quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben niet geïnteresseerd in een hele discussie maar motiveer op zijn minst even wat je stelt. Hoe blijkt volgens jou uit mijn reacties dat ik niet geschikt zou zijn voor het vak? Wat klopt er niet aan het beeld van het vak wat ik hierboven heb geschetst? Motiveer het 1 keer goed en we laten het er bij.
collega van me is 2 dagen per week groepsleider in een psychiatrische instelling, en geeft 3 dagen les als docent maatschappijleer in 3 en 4 vmbo. die combinatie is een goeie, maar wel heel zware.quote:Op woensdag 27 maart 2013 01:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kennen jullie leraren die dit werk parttime uitvoeren en combineren met ander parttime werk? Bijvoorbeeld een universitair docent of een ingenieur die 1 dag per week lesgeeft aan een VWO-klas?
Sowieso lijkt het mij wel handig als je ooit op een wat oudere leeftijd zou worden ontslagen (bijv. doordat je specialisatie overbodig wordt) dat je dan dit vak kan uitoefenen.
ho, wacht, de basiskwalificatie onderwijs waar je als UD/PhD aan moet voldoen en de opleiding daarvoor zijn toch niet hetzelfde als de lerarenopleiding?? lijkt me heel vreemd, want dat is gewoon een master die uitgaat van 1 jaar lang 20 u p/w praktijk en 20 u p/w studeren. Dat kun je écht niet naast een fulltime promotie doen hoor.quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dank je voor de motivatie.
Ik zal nog even mijn eerdere reactie toelichten aangezien ik vermoed dat er een verkeerd beeld is ontstaan. Indien ik het 1 dag zou kunnen combineren met een andere baan (hopelijk universitair docent of onderzoeker) dan zou ik het enkel doen omdat ik het graag doe, het lijkt me leuk om voor bepaalde groepen leerlingen een verschil te kunnen maken. Ik zou het dan ook alleen doen als ik goede beoordelingen zou krijgen, niet als ik slechts met een voldoende zou slagen. Indien ik het ooit zou doen als ik ooit op oudere leeftijd afgeserveerd zou worden wegens overspecialisatie, crisis etc. (dat overkomt ook goede vakmensen in dit vakgebied) dan zou ik het vak gewoon fulltime willen beoefenen. Ik zou niet met mijn 67ste met pensioen willen (3 dagen per week werken of zoiets), vanuit dat licht bezien lijkt het mij een leuk plan om dan nog iets nuttigs te kunnen doen. Indien ik mijn ambitie kan verwezenlijken om promotieonderzoek te verrichten als werknemer van een universiteit dan ga ik waarschijnlijk toch al die ULO-opleiding volgen (verplicht voor mensen die aan de universiteit lesgeven, in ieder geval aan mijn universiteit) en dan zou het enkel een kwestie zijn van eventueel wat deficiënties weg te werken.
Ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie. Waarom vind je dat?quote:Op woensdag 27 maart 2013 09:12 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Zo werkt het dus mijn inziens niet..Er zijn al veel te veel mensen die het onderwijs als een back-up zien. Daar wordt het onderwijs op VO absoluut niet beter van.
Het gebeurt wel, vooral voor de kleinere vakken, maar ik ben geen voorstander.
Ik zou in ieder geval zeggen: committeer je ergens aan. Of je carriere als ingenieur of je carriere als leraar. Het wedden op twee paarden kan ook gigantisch tegen je werken namelijk.
Zie de post van Kwakz0r hierboven.quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:42 schreef voodoolady het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie. Waarom vind je dat?
Hoe vol zitten je taakuren al? Als jij taakuren tekort komt, dan kunnen ze dat doen. Als jouw taakuren gevuld zijn, dan zou ik zeggen dat het niet zomaar kan. Maar omdat jouw vak alleen met een schoolexamen afgerond wordt weet ik niet hoe het precies gaat. Ik word straks bv nog wel ingezet bij de surveillance van de examens. En in mijn taakuren voor de examenklas zit natuurlijk ook de eerste en tweede correctie. Wat vervallen de lessen al vroeg voor jouw vak zeg!quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:22 schreef lelouch het volgende:
Mededocenten, ik heb een vraag. Ik geef les aan 4 en 5 havo, 5 en 6 vwo. De examenklassen vervallen vanaf volgende week voor mijn vak omdat het is afgerond (er is geen centraal examen voor).
Dit betekend dus dat de helft van mijn lesuren komen te vervallen. Ik vraag mij af of het is toegestaan voor de schoolleiding om mij andere taken te geven binnen deze uren? Zijn hier bepaalde regels voor?
Ik doe een PhD en geef tegelijkertijd les, heb daar ook een aanstelling voor (Phd is 32 uur en docent is 8 uur in de week, niet dat ik ooit aan die verdeling komquote:Op woensdag 27 maart 2013 16:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ho, wacht, de basiskwalificatie onderwijs waar je als UD/PhD aan moet voldoen en de opleiding daarvoor zijn toch niet hetzelfde als de lerarenopleiding?? lijkt me heel vreemd, want dat is gewoon een master die uitgaat van 1 jaar lang 20 u p/w praktijk en 20 u p/w studeren. Dat kun je écht niet naast een fulltime promotie doen hoor.
Ik heb (binnenkort) een PhD in mijn schoolvak en kreeg niet eens vrijstelling voor de eindscriptie van de lerarenopleiding!
Dat lijkt me dus heel erg leuk, 1 of 2 keer per week de ochtend starten met twee lesuren wiskunde of natuurkunde en voor de rest voor de universiteit of het bedrijf (hightech) werken. Je bent natuurlijk ook nog tijd kwijt aan lesvoorbereiding, het maken van toetsen en het nakijken van toetsen maar dat kan je bijv. in het weekeinde dan wel doe.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:47 schreef ShadyLane het volgende:
Ik weet overigens van een universitair docent die voor de lol 1 brugklas les gaf op een middelbare school. Het kan dus wel, 1 dag werken in het onderwijs (of in zijn geval 2 x een eerste lesuur op de ochtend). 2 dagen heb ik sowieso vaak zien voorkomen, vooral bij mensen die nog student waren.
Precies, zijn theoretische kennis zal best in orde zijn als hij de juiste vakken met succes heeft afgerond, die theorie dan kunnen koppelen aan de praktijk en andersom kan dan een groot voordeel zijn.quote:Kan me ook voorstellen dat het wel verfrissend is om bijv. economie te krijgen van iemand die de rest van de week bij een bank werkt, of iets dergelijks.
Ik zie nog een ander probleem: de arbeidsvoorwaarden. Veel talenten die graag les zouden geven kiezen niet voor het grote geld maar ja, als je bijvoorbeeld alleenstaand bent dan kan het verschil tussen LB en wat jij bij een bedrijf krijgt cruciaal zijn: het verschil tussen wel en niet een huis kunnen kopen en comfortabel kunnen leven of geen huis kunnen kopen of minder comfortabel leven (geen auto kunnen betalen, geen duurdere hobby kunnen betalen). Je kan dan natuurlijk hopen dat je na een paar jaar volgens schaal LC en hopelijk later volgens schaal LD wordt betaald maar ja, heb je dat volledig in de hand en is dat mogelijk met enkel lesgeven?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:43 schreef ShadyLane het volgende:
Ofschoon ik het ermee eens ben dat je graag docenten wilt zien die zich in opperste bevlogenheid op hun werk storten, een betrokkenheid hebben die verder strekt dan "ik laat me 2 dagen per week even zien" enz, ben ik toch een groot voorstander van combineren.
Want je wilt niet dat zo'n bevlogen docent na verloop van tijd een uitgebluste pensioenafteller wordt die nergens anders meer aan de bak komt en daarom maar leraar blijft.
Ik zie geen kwaad in een aantal leraren die enkel lesgeven. Waarom zou iedereen betrokken moeten zijn bij de andere taken binnen de organisatie? Heeft de organisatie dat nodig? Worden de leerlingen hier beter van? Misschien zie ik niet het volledige plaatje, dan verneem ik het graag.quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:40 schreef kwakz0r het volgende:
Ten slotte hebben scholen graag docenten die ook in de organisatie iets betekenen, een actieve rol in het team vervullen. Als je maar 1 dag werkt is dat nauwelijks te doen (op veel scholen word je op andere dan je werkdagen gewoon op vergaderingen verwacht etc.).
Als je 5 jaar met je PhD bezig bent dan kan je allicht die uren spreiden (niet 20u/w in 1 jaar maar ...). Hoeveel u/w je moet studeren verschilt enorm sterk van persoon tot persoon en ach, als je het graag wil dan offer je daar toch het weekeinde gedeeltelijk voor op.quote:ho, wacht, de basiskwalificatie onderwijs waar je als UD/PhD aan moet voldoen en de opleiding daarvoor zijn toch niet hetzelfde als de lerarenopleiding?? lijkt me heel vreemd, want dat is gewoon een master die uitgaat van 1 jaar lang 20 u p/w praktijk en 20 u p/w studeren. Dat kun je écht niet naast een fulltime promotie doen hoor.
Ik heb (binnenkort) een PhD in mijn schoolvak en kreeg niet eens vrijstelling voor de eindscriptie van de lerarenopleiding!
Hier raak je een gevoelige snaar. Voor het geld moet je het onderwijs niet in gaan. Dat is algemeen bekend, maar hoe men nu met de leraren omgaat...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie nog een ander probleem: de arbeidsvoorwaarden. Veel talenten die graag les zouden geven kiezen niet voor het grote geld maar ja, als je bijvoorbeeld alleenstaand bent dan kan het verschil tussen LB en wat jij bij een bedrijf krijgt cruciaal zijn: het verschil tussen wel en niet een huis kunnen kopen en comfortabel kunnen leven of geen huis kunnen kopen of minder comfortabel leven (geen auto kunnen betalen, geen duurdere hobby kunnen betalen). Je kan dan natuurlijk hopen dat je na een paar jaar volgens schaal LC en hopelijk later volgens schaal LD wordt betaald maar ja, heb je dat volledig in de hand en is dat mogelijk met enkel lesgeven?
Hoeveel talenten lopen we mis als we dit soort mensen die oprecht graag les geven en die hiervoor zeer geschikt zijn niet als parttimer worden verwelkomd?
Die actieve rol slaat eerder op extra activiteiten voor leerlingen neem ik aan. Schoolfeestjes, theaterclub, of projecten die je wil regelen voor leerlingen. Daar zijn ook mensen voor nodig die het kunnen/willen doen. Wanneer je 1 of 2 dagen aanwezig bent op school dan lukt dat gewoonweg niet. Het hoeft dus niet te betekenen dat iedereen een functie als afdelingsleider ambieert (wat gelukkig ook absoluut niet zo is).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zie geen kwaad in een aantal leraren die enkel lesgeven. Waarom zou iedereen betrokken moeten zijn bij de andere taken binnen de organisatie? Heeft de organisatie dat nodig? Worden de leerlingen hier beter van? Misschien zie ik niet het volledige plaatje, dan verneem ik het graag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |