abonnement Unibet Coolblue
pi_124554332
Kennen jullie leraren die dit werk parttime uitvoeren en combineren met ander parttime werk? Bijvoorbeeld een universitair docent of een ingenieur die 1 dag per week lesgeeft aan een VWO-klas?
Sowieso lijkt het mij wel handig als je ooit op een wat oudere leeftijd zou worden ontslagen (bijv. doordat je specialisatie overbodig wordt) dat je dan dit vak kan uitoefenen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124556843
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 01:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kennen jullie leraren die dit werk parttime uitvoeren en combineren met ander parttime werk? Bijvoorbeeld een universitair docent of een ingenieur die 1 dag per week lesgeeft aan een VWO-klas?
Sowieso lijkt het mij wel handig als je ooit op een wat oudere leeftijd zou worden ontslagen (bijv. doordat je specialisatie overbodig wordt) dat je dan dit vak kan uitoefenen.
Zo werkt het dus mijn inziens niet..Er zijn al veel te veel mensen die het onderwijs als een back-up zien. Daar wordt het onderwijs op VO absoluut niet beter van.

Het gebeurt wel, vooral voor de kleinere vakken, maar ik ben geen voorstander.

Ik zou in ieder geval zeggen: committeer je ergens aan. Of je carriere als ingenieur of je carriere als leraar. Het wedden op twee paarden kan ook gigantisch tegen je werken namelijk.
pi_124558610
Rutte heeft heel lang nog lesgegeven op een vmbo, geen idee of hij dat nog doet.

Maar verder wat yourasset zegt.
pi_124565496
Ik ben absoluut geen fan van Rutte maar ik denk dat hij dat nog prima doet ook. Hij gaf maatschappijleer, dat kan je best aan hem toevertrouwen.
Ik begrijp jullie bedenking: routine. Voor een universitair docent zal dat m.i. niet zo snel een probleem zijn (geeft les aan studenten), voor een ingenieur mogelijk wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124566164
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben absoluut geen fan van Rutte maar ik denk dat hij dat nog prima doet ook. Hij gaf maatschappijleer, dat kan je best aan hem toevertrouwen.
Ik begrijp jullie bedenking: routine. Voor een universitair docent zal dat m.i. niet zo snel een probleem zijn (geeft les aan studenten), voor een ingenieur mogelijk wel.
Er is echt een heel wezenlijk verschil tussen universitair docent en docent op een middelbare school. Volgens mij onderschat je het hele vak schromelijk.

Als ik jou was zou ik me ook heel sterk afvragen of je uberhaupt wel geschikt bent voor het vak, gezien het gros van je reacties in dit forum en in dit topic.

Leraar zijn is meer dan vakkennis.
pi_124566325
quote:
Als ik jou was zou ik me ook heel sterk afvragen of je uberhaupt wel geschikt bent voor het vak, gezien het gros van je reacties in dit forum en in dit topic.
Mag ik die glazen bol van jou een keer lenen? Hoe kan je uit iemands schriftelijke reacties afleiden of dat iemand wel of niet geschikt is voor het vak? Volgens mij is die niets anders dan een ad hominem van jou aangezien bij verkiezinkjes op dit forum blijkt dat mijn reacties best wel worden gewaardeerd, zowel in het S&S-forum als het Politiek-forum. Ik begrijp heus wel dat er meer bij komt kijken dan enkel het goed beheersen van de theorie die je uitlegt. Het voldoende boven de stof staan is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Je moet goed de stof kunnen uitleggen, je aanpassen aan het niveau van de leerlingen en een goede orde creëren in de klas zo dat de leerlingen überhaupt naar je luisteren. Om die orde te creëren moet je de baas zijn en dat lukt niet met alleen maar stevig in te grijpen als het eens nodig is, de leerlingen moeten je ook respecteren.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-03-2013 14:40:17 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124566535
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mag ik die glazen bol van jou een keer lenen? Hoe kan je uit iemands schriftelijke reacties afleiden of dat iemand wel of niet geschikt is voor het vak? Ik begrijp heus wel dat er meer bij komt kijken dan enkel het goed beheersen van de theorie die je uitlegt.
Tussen begrijpen en beseffen zit nog een hele wereld in ieder geval.

Aangezien ik geen zin heb in een hele discussie, laat ik je dan maar gewoon een tip geven: benader een middelbare school en vraag of je een paar dagen mee zou kunnen lopen. Op die manier kun je meer inzicht krijgen in het vak en of het wat voor je is.
pi_124566662
Ik ben niet geïnteresseerd in een hele discussie maar motiveer op zijn minst even wat je stelt. Hoe blijkt volgens jou uit mijn reacties dat ik niet geschikt zou zijn voor het vak? Wat klopt er niet aan het beeld van het vak wat ik hierboven heb geschetst? Motiveer het 1 keer goed en we laten het er bij.
Wees gerust, ik zou enkel voor het vak kiezen als ik positieve commentaren zou krijgen tijdens de universitaire lerarenopleiding indien ik die zou volgen (PhD-ambitie).

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-03-2013 14:52:27 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124567049
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben niet geïnteresseerd in een hele discussie maar motiveer op zijn minst even wat je stelt. Hoe blijkt volgens jou uit mijn reacties dat ik niet geschikt zou zijn voor het vak? Wat klopt er niet aan het beeld van het vak wat ik hierboven heb geschetst? Motiveer het 1 keer goed en we laten het er bij.
Je reacties in dit topic, zoals bijvoorbeeld je suggestie over een dag per week leraar zijn, geven mij weinig realiteitszin aan. Uit die reactie haal ik in ieder geval dat je het vak leraar als een verzekering ziet, mocht een carrière in de private sector op niks uitlopen. Met de gedachte "als het daar niks wordt, dan kan ik altijd nog het onderwijs in."

Het is mij wel duidelijk dat je betrokken bent bij het onderwijs, maar sommige van je suggesties, zoals bijvoorbeeld op pagina 1, missen wat realiteitszin.
pi_124567418
Dank je voor de motivatie.

Ik zal nog even mijn eerdere reactie toelichten aangezien ik vermoed dat er een verkeerd beeld is ontstaan. Indien ik het 1 dag zou kunnen combineren met een andere baan (hopelijk universitair docent of onderzoeker) dan zou ik het enkel doen omdat ik het graag doe, het lijkt me leuk om voor bepaalde groepen leerlingen een verschil te kunnen maken. Ik zou het dan ook alleen doen als ik goede beoordelingen zou krijgen, niet als ik slechts met een voldoende zou slagen. Indien ik het ooit zou doen als ik ooit op oudere leeftijd afgeserveerd zou worden wegens overspecialisatie, crisis etc. (dat overkomt ook goede vakmensen in dit vakgebied) dan zou ik het vak gewoon fulltime willen beoefenen. Ik zou niet met mijn 67ste met pensioen willen (3 dagen per week werken of zoiets), vanuit dat licht bezien lijkt het mij een leuk plan om dan nog iets nuttigs te kunnen doen. Indien ik mijn ambitie kan verwezenlijken om promotieonderzoek te verrichten als werknemer van een universiteit dan ga ik waarschijnlijk toch al die ULO-opleiding volgen (verplicht voor mensen die aan de universiteit lesgeven, in ieder geval aan mijn universiteit) en dan zou het enkel een kwestie zijn van eventueel wat deficiënties weg te werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124571025
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 01:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kennen jullie leraren die dit werk parttime uitvoeren en combineren met ander parttime werk? Bijvoorbeeld een universitair docent of een ingenieur die 1 dag per week lesgeeft aan een VWO-klas?
Sowieso lijkt het mij wel handig als je ooit op een wat oudere leeftijd zou worden ontslagen (bijv. doordat je specialisatie overbodig wordt) dat je dan dit vak kan uitoefenen.
collega van me is 2 dagen per week groepsleider in een psychiatrische instelling, en geeft 3 dagen les als docent maatschappijleer in 3 en 4 vmbo. die combinatie is een goeie, maar wel heel zware.

andere collega is 4 dagen docent wiskunde en doet 1 dag werk bij de vakvereniging en als methode-auteur.

maar je scenario van 1 dag als extraatje zie ik bij weinig andere vakken dan maatschappijleer als een optie, alleen al omdat je veel vakken al snel 2 of 3 uur per week geeft en dan is het niet handig om dat op 1 dag te doen, qua retentie bij de leerlingen en ook qua huiswerk opgeven. je mist teveel huiswerkmomenten en dat belast de leerlingen flink.

Ten slotte hebben scholen graag docenten die ook in de organisatie iets betekenen, een actieve rol in het team vervullen. Als je maar 1 dag werkt is dat nauwelijks te doen (op veel scholen word je op andere dan je werkdagen gewoon op vergaderingen verwacht etc.).
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dank je voor de motivatie.

Ik zal nog even mijn eerdere reactie toelichten aangezien ik vermoed dat er een verkeerd beeld is ontstaan. Indien ik het 1 dag zou kunnen combineren met een andere baan (hopelijk universitair docent of onderzoeker) dan zou ik het enkel doen omdat ik het graag doe, het lijkt me leuk om voor bepaalde groepen leerlingen een verschil te kunnen maken. Ik zou het dan ook alleen doen als ik goede beoordelingen zou krijgen, niet als ik slechts met een voldoende zou slagen. Indien ik het ooit zou doen als ik ooit op oudere leeftijd afgeserveerd zou worden wegens overspecialisatie, crisis etc. (dat overkomt ook goede vakmensen in dit vakgebied) dan zou ik het vak gewoon fulltime willen beoefenen. Ik zou niet met mijn 67ste met pensioen willen (3 dagen per week werken of zoiets), vanuit dat licht bezien lijkt het mij een leuk plan om dan nog iets nuttigs te kunnen doen. Indien ik mijn ambitie kan verwezenlijken om promotieonderzoek te verrichten als werknemer van een universiteit dan ga ik waarschijnlijk toch al die ULO-opleiding volgen (verplicht voor mensen die aan de universiteit lesgeven, in ieder geval aan mijn universiteit) en dan zou het enkel een kwestie zijn van eventueel wat deficiënties weg te werken.
ho, wacht, de basiskwalificatie onderwijs waar je als UD/PhD aan moet voldoen en de opleiding daarvoor zijn toch niet hetzelfde als de lerarenopleiding?? lijkt me heel vreemd, want dat is gewoon een master die uitgaat van 1 jaar lang 20 u p/w praktijk en 20 u p/w studeren. Dat kun je écht niet naast een fulltime promotie doen hoor.
Ik heb (binnenkort) een PhD in mijn schoolvak en kreeg niet eens vrijstelling voor de eindscriptie van de lerarenopleiding!
Kwak
pi_124571127
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:12 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Zo werkt het dus mijn inziens niet..Er zijn al veel te veel mensen die het onderwijs als een back-up zien. Daar wordt het onderwijs op VO absoluut niet beter van.

Het gebeurt wel, vooral voor de kleinere vakken, maar ik ben geen voorstander.

Ik zou in ieder geval zeggen: committeer je ergens aan. Of je carriere als ingenieur of je carriere als leraar. Het wedden op twee paarden kan ook gigantisch tegen je werken namelijk.
Ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie. Waarom vind je dat?
pi_124573028
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:42 schreef voodoolady het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie. Waarom vind je dat?
Zie de post van Kwakz0r hierboven.
pi_124578402
Op mijn school zijn er nu twee docenten die promotie onderzoek doen en daarvoor een paar dagen per week vrijgesteld zijn van lesgeven. Dit wordt betaald door het bestuur van onze scholengroep. Een van deze twee geeft naast dit onderzoek en het lesgeven op school colleges aan eerstejaars op de universiteit. Een andere, oudere, docent heeft ook promotie onderzoek gedaan naast zijn baan en heeft meerdere boeken geschreven, geeft lezingen en is daarnaast ook 'gewoon' mentor en vertrouwenspersoon. Een andere docent werkt bij een bedrijf dat educatieve projecten organiseert. Zo weet ik nog wel meer voorbeelden. :+ . Je kunt het lesgeven dus prima combineren met andere werkzaamheden, maar dat vereist wel goede organisatorische vaardigheden, en je moet goed grenzen kunnen stellen, en je prioriteiten op orde hebben. Verder valt het mij wel op dat de mensen die veel ambities weten te realiseren naast het lesgeven meestal geen kinderen hebben, of al volwassen kinderen. Het is ook belangrijk hoe de school waar je werkt omgaat met dit soort ambities. Sommige scholen stimuleren dit, andere scholen vinden het vooral lastig of er is een cultuur waarbij collega's je dit niet erg gunnen of het niet vinden kunnen als je er een keertje niet bent vanwege je andere activiteiten.

Overigens heb ik een collega die na een lang werkzaam leven op de universiteit voor de klas is gaan staan. Hij doet dat heel goed, maar dat komt omdat hij echt hart heeft voor zijn vak en hart heeft voor de leerlingen. Dat laatste is echt doorslaggevend voor de vraag of je dit werk moet gaan doen of niet, of je het nu fulltime doet of parttime. Je zult er niet rijk van worden, het is ook geen garantie want: moet je blij zijn dat je op je 60ste nog werk hebt voor de klas als je iedere dag met tegenzin voor die klas gaat staan?? Ik zie collega's van die leeftijd die er geen zin meer in hebben en dat is ronduit tragisch, voor hen, voor de leerlingen, en voor collega's die met zo iemand moeten samenwerken. Kortom, doe het voor je eigen en andermans plezier, of doe het niet.

[ Bericht 14% gewijzigd door mane op 27-03-2013 20:01:46 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_124578902
Ik ken ook docenten die al jaren bezig zijn met hun 'promotieonderzoek' en eigenlijk geen flikker uitvoeren.
pi_124578933
Ja, dat is dan een beetje jammer.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_124617867
Mededocenten, ik heb een vraag. Ik geef les aan 4 en 5 havo, 5 en 6 vwo. De examenklassen vervallen vanaf volgende week voor mijn vak omdat het is afgerond (er is geen centraal examen voor).
Dit betekend dus dat de helft van mijn lesuren komen te vervallen. Ik vraag mij af of het is toegestaan voor de schoolleiding om mij andere taken te geven binnen deze uren? Zijn hier bepaalde regels voor?
pi_124618347
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 19:22 schreef lelouch het volgende:
Mededocenten, ik heb een vraag. Ik geef les aan 4 en 5 havo, 5 en 6 vwo. De examenklassen vervallen vanaf volgende week voor mijn vak omdat het is afgerond (er is geen centraal examen voor).
Dit betekend dus dat de helft van mijn lesuren komen te vervallen. Ik vraag mij af of het is toegestaan voor de schoolleiding om mij andere taken te geven binnen deze uren? Zijn hier bepaalde regels voor?
Hoe vol zitten je taakuren al? Als jij taakuren tekort komt, dan kunnen ze dat doen. Als jouw taakuren gevuld zijn, dan zou ik zeggen dat het niet zomaar kan. Maar omdat jouw vak alleen met een schoolexamen afgerond wordt weet ik niet hoe het precies gaat. Ik word straks bv nog wel ingezet bij de surveillance van de examens. En in mijn taakuren voor de examenklas zit natuurlijk ook de eerste en tweede correctie. Wat vervallen de lessen al vroeg voor jouw vak zeg!
pi_124632734
Ofschoon ik het ermee eens ben dat je graag docenten wilt zien die zich in opperste bevlogenheid op hun werk storten, een betrokkenheid hebben die verder strekt dan "ik laat me 2 dagen per week even zien" enz, ben ik toch een groot voorstander van combineren.

Want je wilt niet dat zo'n bevlogen docent na verloop van tijd een uitgebluste pensioenafteller wordt die nergens anders meer aan de bak komt en daarom maar leraar blijft.

Ik heb teveel collega's heb gezien die zich vast voelden zitten in het onderwijs, omdat ze alleen daarin ervaring hadden. Gefrustreerd geraakt door het onderwijsbeleid, of gewoon toe aan een nieuwe uitdaging, maar er niet in slagen wat anders te vinden door hun te eenzijdige werkervaring.

Noch de persoon zelf, noch de leerlingen zijn erbij gebaat als zo iemand nog twintig, dertig jaar les blijft geven.

Omdat het over het algemeen eenvoudiger is om in het onderwijs aan de bak te komen dan in andere sectoren, zou ik afgestudeerden aanraden eerst iets anders te gaan doen en dan later over te stappen naar het leraarschap. Heb je nog kans dat je ietsje hoger wordt ingeschaald ook. Meteen vanaf het begin combineren is natuurlijk ook een optie, maar misschien wel zwaar, twee verschillende banen die allebei nieuw voor je zijn en waar je nog in moet groeien.
pi_124632813
Ik weet overigens van een universitair docent die voor de lol 1 brugklas les gaf op een middelbare school. Het kan dus wel, 1 dag werken in het onderwijs (of in zijn geval 2 x een eerste lesuur op de ochtend). 2 dagen heb ik sowieso vaak zien voorkomen, vooral bij mensen die nog student waren.

Kan me ook voorstellen dat het wel verfrissend is om bijv. economie te krijgen van iemand die de rest van de week bij een bank werkt, of iets dergelijks.
pi_124633194
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:40 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ho, wacht, de basiskwalificatie onderwijs waar je als UD/PhD aan moet voldoen en de opleiding daarvoor zijn toch niet hetzelfde als de lerarenopleiding?? lijkt me heel vreemd, want dat is gewoon een master die uitgaat van 1 jaar lang 20 u p/w praktijk en 20 u p/w studeren. Dat kun je écht niet naast een fulltime promotie doen hoor.
Ik heb (binnenkort) een PhD in mijn schoolvak en kreeg niet eens vrijstelling voor de eindscriptie van de lerarenopleiding!
Ik doe een PhD en geef tegelijkertijd les, heb daar ook een aanstelling voor (Phd is 32 uur en docent is 8 uur in de week, niet dat ik ooit aan die verdeling kom :'( ) Ik ben bezig aan een bko traject. Aan mijn uni hoef je daar niet echt cursussen voor te volgen, maar wel voldoende lesgeefervaring opdoen.
Ik ben dus na mn master gewoon voor de klas gezet, geef vooral werkcolleges, maar ook gastcolleges over mijn onderwerp, methodologie, ik heb in mn eerste jaar zelf een cursus ban 17 bijeenkomsten ingevuld en ik begeleid afstudeerprojecten. Het is erg leuk, maar veel werk, vooral wanneer je geen ervaring hebt en je college moet geven over iets waar je zelf nooit eerder van hebt gehoord :D .
Ik heb me in het begin erg verbaasd over hoe het in zn werk ging. Ik geef al een jaar les en er is nog nooit iemand langs geweest, de beoordelingen voor de bko zijn volledig gebaseerd op de evaluatie door de studenten.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_124634121
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 00:47 schreef ShadyLane het volgende:
Ik weet overigens van een universitair docent die voor de lol 1 brugklas les gaf op een middelbare school. Het kan dus wel, 1 dag werken in het onderwijs (of in zijn geval 2 x een eerste lesuur op de ochtend). 2 dagen heb ik sowieso vaak zien voorkomen, vooral bij mensen die nog student waren.
Dat lijkt me dus heel erg leuk, 1 of 2 keer per week de ochtend starten met twee lesuren wiskunde of natuurkunde en voor de rest voor de universiteit of het bedrijf (hightech) werken. Je bent natuurlijk ook nog tijd kwijt aan lesvoorbereiding, het maken van toetsen en het nakijken van toetsen maar dat kan je bijv. in het weekeinde dan wel doe.

quote:
Kan me ook voorstellen dat het wel verfrissend is om bijv. economie te krijgen van iemand die de rest van de week bij een bank werkt, of iets dergelijks.
Precies, zijn theoretische kennis zal best in orde zijn als hij de juiste vakken met succes heeft afgerond, die theorie dan kunnen koppelen aan de praktijk en andersom kan dan een groot voordeel zijn.
Ik heb van meerdere Vlaamse leerlingen begrepen dat zij erg tevreden waren over de lessen wiskunde van de (voormalige) burgerlijk ingenieur die voor de laatste twee leerjaren van het hoogste niveau de wiskundelessen verzorgde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124634150
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 00:43 schreef ShadyLane het volgende:
Ofschoon ik het ermee eens ben dat je graag docenten wilt zien die zich in opperste bevlogenheid op hun werk storten, een betrokkenheid hebben die verder strekt dan "ik laat me 2 dagen per week even zien" enz, ben ik toch een groot voorstander van combineren.

Want je wilt niet dat zo'n bevlogen docent na verloop van tijd een uitgebluste pensioenafteller wordt die nergens anders meer aan de bak komt en daarom maar leraar blijft.
Ik zie nog een ander probleem: de arbeidsvoorwaarden. Veel talenten die graag les zouden geven kiezen niet voor het grote geld maar ja, als je bijvoorbeeld alleenstaand bent dan kan het verschil tussen LB en wat jij bij een bedrijf krijgt cruciaal zijn: het verschil tussen wel en niet een huis kunnen kopen en comfortabel kunnen leven of geen huis kunnen kopen of minder comfortabel leven (geen auto kunnen betalen, geen duurdere hobby kunnen betalen). Je kan dan natuurlijk hopen dat je na een paar jaar volgens schaal LC en hopelijk later volgens schaal LD wordt betaald maar ja, heb je dat volledig in de hand en is dat mogelijk met enkel lesgeven?
Hoeveel talenten lopen we mis als we dit soort mensen die oprecht graag les geven en die hiervoor zeer geschikt zijn niet als parttimer worden verwelkomd?

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:40 schreef kwakz0r het volgende:
Ten slotte hebben scholen graag docenten die ook in de organisatie iets betekenen, een actieve rol in het team vervullen. Als je maar 1 dag werkt is dat nauwelijks te doen (op veel scholen word je op andere dan je werkdagen gewoon op vergaderingen verwacht etc.).
Ik zie geen kwaad in een aantal leraren die enkel lesgeven. Waarom zou iedereen betrokken moeten zijn bij de andere taken binnen de organisatie? Heeft de organisatie dat nodig? Worden de leerlingen hier beter van? Misschien zie ik niet het volledige plaatje, dan verneem ik het graag.

quote:
ho, wacht, de basiskwalificatie onderwijs waar je als UD/PhD aan moet voldoen en de opleiding daarvoor zijn toch niet hetzelfde als de lerarenopleiding?? lijkt me heel vreemd, want dat is gewoon een master die uitgaat van 1 jaar lang 20 u p/w praktijk en 20 u p/w studeren. Dat kun je écht niet naast een fulltime promotie doen hoor.
Ik heb (binnenkort) een PhD in mijn schoolvak en kreeg niet eens vrijstelling voor de eindscriptie van de lerarenopleiding!
Als je 5 jaar met je PhD bezig bent dan kan je allicht die uren spreiden (niet 20u/w in 1 jaar maar ...). Hoeveel u/w je moet studeren verschilt enorm sterk van persoon tot persoon en ach, als je het graag wil dan offer je daar toch het weekeinde gedeeltelijk voor op.

[ Bericht 21% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-03-2013 03:15:23 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124636357
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zie nog een ander probleem: de arbeidsvoorwaarden. Veel talenten die graag les zouden geven kiezen niet voor het grote geld maar ja, als je bijvoorbeeld alleenstaand bent dan kan het verschil tussen LB en wat jij bij een bedrijf krijgt cruciaal zijn: het verschil tussen wel en niet een huis kunnen kopen en comfortabel kunnen leven of geen huis kunnen kopen of minder comfortabel leven (geen auto kunnen betalen, geen duurdere hobby kunnen betalen). Je kan dan natuurlijk hopen dat je na een paar jaar volgens schaal LC en hopelijk later volgens schaal LD wordt betaald maar ja, heb je dat volledig in de hand en is dat mogelijk met enkel lesgeven?
Hoeveel talenten lopen we mis als we dit soort mensen die oprecht graag les geven en die hiervoor zeer geschikt zijn niet als parttimer worden verwelkomd?
Hier raak je een gevoelige snaar. Voor het geld moet je het onderwijs niet in gaan. Dat is algemeen bekend, maar hoe men nu met de leraren omgaat...

Men wil meer academici voor de klas. Ik zal maar niet vertellen hoeveel procent van de leraren bij ons een universitaire opleiding genoten heeft (bachelor + master), maar het ligt schrikbarend laag. Alleen dat gaat nooit rechtgetrokken worden met deze salarissen. En ik vind het best een optie om te differentiëren naar vooropleiding, maar dit is een heel gevoelig punt.

Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen 2e-graads docenten.
pi_124637853
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik zie geen kwaad in een aantal leraren die enkel lesgeven. Waarom zou iedereen betrokken moeten zijn bij de andere taken binnen de organisatie? Heeft de organisatie dat nodig? Worden de leerlingen hier beter van? Misschien zie ik niet het volledige plaatje, dan verneem ik het graag.
Die actieve rol slaat eerder op extra activiteiten voor leerlingen neem ik aan. Schoolfeestjes, theaterclub, of projecten die je wil regelen voor leerlingen. Daar zijn ook mensen voor nodig die het kunnen/willen doen. Wanneer je 1 of 2 dagen aanwezig bent op school dan lukt dat gewoonweg niet. Het hoeft dus niet te betekenen dat iedereen een functie als afdelingsleider ambieert (wat gelukkig ook absoluut niet zo is).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')