Mee eens, maar als leraar heb je een combinatie van die kwaliteiten nodig, met een minimum standaard inderdaad.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:43 schreef Buitendam het volgende:
Betrokkenheid, bevlogenheid en meer van dat soort termen zijn stuk voor stuk heel belangrijk, maar ik wissel die -heid woorden liever in voor 1 -teit woord en da's kwaliteit.
Fantastisch dat je betrokken bent bij een schoolkrant, maar als het kwalitatief niet veel voorstelt heb ik liever dat die docent zich weer stort op de kwaliteit van zijn lessen dan op een schoolkrantje wat net zo goed als oud papier door kan gaan.
Sterker nog, bij ons waren een aantal tot-voor-kort-tweedegraads docenten bijzonder gefrustreerd omdat ze jarenlang avond aan avond zich kapot hadden gestudeerd om uiteindelijk die eerstegraads bevoegdheid te halen en zo hun inzetbaarheid te vergroten, en er geen cent extra bij kregen. Dat er niet meer in salaris wordt gedifferentieerd (was tot 1985 wel zo) is dus net zo goed in hun nadeel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:30 schreef YourAsset het volgende:
Men wil meer academici voor de klas. Ik zal maar niet vertellen hoeveel procent van de leraren bij ons een universitaire opleiding genoten heeft (bachelor + master), maar het ligt schrikbarend laag. Alleen dat gaat nooit rechtgetrokken worden met deze salarissen. En ik vind het best een optie om te differentiëren naar vooropleiding, maar dit is een heel gevoelig punt.
Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen 2e-graads docenten.
Andere dingen op andere plekken, wat bedoel je precies?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:38 schreef ShadyLane het volgende:
Absoluut nodig, maar ik ben het niet eens met 'eerst'. Tegelijkertijd zijn er andere dingen nodig op andere plekken. Het is en-en.
Ja, op niveau docenten is natuurlijk altijd een goeie basis. Maar als we het kwaliteitsverschil VWO en Vmbo naast elkaar leggen en dan gaan toetsen op spijbelen, geweld, drugs en meer van dat soort zaken, dan vind ik het echt een aanfluiting dat die tweedegraads die zich laten omscholen tot eerstegraads aan het piepen zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:44 schreef ShadyLane het volgende:
Dat leerlingen die binnenkort eindexamen VWO moeten gaan doen les krijgen van en in hun studiekeuze begeleid worden door mensen die zelf ook ooit eindexamen VWO hebben gedaan en aan de uni hebben gestudeerd, bijvoorbeeld. Daar had het entreerecht aan kunnen bijdragen.
Ja, dat blijkt het voornaamste, maar wat heb je aan dat hoge salaris als juist de arbeid 'm zit in die basis en KGT-Vmbo's? Daar heb je toch geen drol aan je eerstegraads als de basis van dat niveau zit in orde, transparantie en consequent zijn in pedagogisch opzicht?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:51 schreef ShadyLane het volgende:
Dat begrijp ik niet. Ik werk nu buiten het onderwijs. Hier is het vrij standaard dat inspanningen, zeker als die jaren duren, om een certificaat te halen dat je inzetbaarheid vergroot, tot een salarisverhoging leiden.
Of je het nu tijdens je werkzame leven doet of daarvoor al in je studententijd, extra inspanning in tijd en geld mogen van mij een hoger salaris opleveren. Alleen al omdat anders velen voor de kortste en makkelijkste opleiding zullen kiezen, als de salariering toch gelijk is.
Maar als de pedagogische en krachtige leeromgeving er wel is, en de kennisoverdracht plaats kan vinden, moet er ook daadwerkelijk kennis zijn om over te geven. Als je die niet hebt, kun je net zo goed niet gaan lesgeven, want de leerlingen de kinderen uiteindelijk niets.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:58 schreef Buitendam het volgende:
Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.
Ja, natuurlijk is het fantastisch als het academisch niveau hoog is, maar momenteel is het niveau op het Vmbo schrikbarend laag. De crux zit 'm in het feit dat veel van die eerstegraads begonnen zijn als tweedegraads. Als je ziet hoeveel mensen er direct beginnen met een eerstegraadsopleiding als docent dan vraag je je af waar ze ze vandaag halen. Zó ontzettend weinig mensen doen dat. Het gros heeft gewoon de tweedegraagds doorlopen, werkt grotendeels op een Vmbo en gaat daarna door naar het VWO, maar daar zit de kink in de kabel niet. Dit zit natuurlijk bij het zinkende schip wat ze verlaten, namelijk het Vmbo.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:05 schreef ShadyLane het volgende:
In bovenbouw VWO heb je wel een drol aan je eerstegraads. Naast het belang van goede leraren op het VMBO vind ik het net zo goed van belang dat er in bovenbouw VWO de juiste mensen staan les te geven. Dus als iemand jarenlang investeert in het behalen van dat certificaat, mag hij voor die inspanningen best beloond worden. Sterker nog, het lijkt me bijzonder onverstandig om dat niet te doen, want dan zijn te weinig mensen bereid om die inspanning te leveren (zoals we nu zien).
Los daarvan denk ik dat een hogere opleiding ook in het VMBO en op de basisscholen geen kwaad kan. Het is niet alsof een universitaire opleiding tegenwoordig een onhaalbaar hoog ivoren toren-achtig iets is he, er zijn massa's studenten aan de universiteit en het overgrote merendeel daarvan heeft prima sociale en didactische vaardigheden. We hebben het niet over een kleine subgroep van geniale cum laude gepromoveerde onderzoekers, we hebben het over academici in het algemeen. Mijn collega stond als eerstegrader uitstekend les te geven aan VMBO-klassen.
En dus is die eerstegraad in het VWO natuurlijk wel heel bruikbaar. Maar nogmaals; de emotie voert de boventoon op het Vmbo, niet louter het denkvermogen. Wil je leerlingen iets leren dan zul je met andere facetten bezig moeten zijn dan wat je leert op een eerstegraadsopleiding.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:12 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Maar als de pedagogische en krachtige leeromgeving er wel is, en de kennisoverdracht plaats kan vinden, moet er ook daadwerkelijk kennis zijn om over te geven. Als je die niet hebt, kun je net zo goed niet gaan lesgeven, want de leerlingen de kinderen uiteindelijk niets.
Uiteraard leren leerlingen binnen het tweedegraads vakgebied veel meer op school dan alleen kennis, sociale vaardigheden, discipline en dergelijke, maar ze moeten ook richting een eindexamen.
Daarnaast heb je in bijvoorbeeld bovenbouw VWO veel minder pedagogische vaardigheden nodig en veel meer kennis en academische vaardigheden.
Dat staat buiten kijf.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dus is die eerstegraad in het VWO natuurlijk wel heel bruikbaar. Maar nogmaals; de emotie voert de boventoon op het Vmbo, niet louter het denkvermogen. Wil je leerlingen iets leren dan zul je met andere facetten bezig moeten zijn dan wat je leert op een eerstegraadsopleiding.
Die diversiteit juich ik toe, hoe meer ervaringen, inzichten etc. hoe beter.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf.
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.
Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)
Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
Met jouw eerste alinea ben ik het compleet niet eens. Voor een heel hoop vakken, met name de gamma- en betavakken, vind ik een complete universitaire opleiding in het vakgebied echt een meerwaarde hebben. Ik zou dit eigenlijk niet moeten zeggen, maar ik schrik soms van de kennis van mijn collega's. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf.
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.
Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)
Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
Ik denk dat de meeste klassen die 20 ruim overschrijden, maar voor data zou ik 't even na moeten vragen binnen de familie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.
Een gedeelte daarvan is het imagoprobleem dat het VMBO heeft. Ondanks dat ca. 50 % van alle leerlingen examen op dat niveau doet is het zo dat het vaak wordt gezien als een monolithisch afvoerputje van de samenleving. Dat helpt niet bij ouders ("Mijn kind MOET naar de havo", met alle problemen voor havo-docenten en groep 8 docenten van dien), bij leraren (jouw voorbeeld) en in de algemene samenleving ("Ja, wat er nu van het VMBO komt is echt niets.") Niet bepaald aanmoedigend voor leerlingen op VMBO, lijkt mij. ("Waarom zou ik mijn best doen als ik toch tuig ben.").quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:28 schreef Buitendam het volgende:
En dan wordt er héél vaak gepiept want 'daar heb ik toch zeker geen honderden uren voor in de avonduren gestudeerd?'
Ik dacht toch echt 2 of 3 dagen, niet 1 dag, maar dat zie ik volgend jaar dan wel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Maar wat ik daarmee bedoel is, is dat academici die op de eerder genoemde manier een bevoegdheid in het onderwijs halen niet voorbereid zijn op de diversiteit die binnen het onderwijs speelt. Wat doe je als een echt vervelende klas meemaakt e.d. In 1 jaartje 1 dag naar school kun je dat niet leren.
Interessant vraagstuk wel - bereiden de stages in het HBO docenten beter voor op de nadelen van het onderwijs geven dan de universitaire 'snelroute'?quote:Ik heb al een aantal keer gezien bij naaste collega's dat de eerste jaren echt heel zwaar zijn voor dergelijke docenten, zwaarder dan voor HBO 2e graders.
In 2012 stond het KGT onderwijs van het Vmbo nog op gelijke voet met Roemeens onderwijs waar we Polen nog een plaats boven ons moesten dulden. Dan staan we er niet echt goed op, vind jij wel? Daarnaast is de invoering van het kwalificatiedossier en de Brondocumenten ook niet voor niets. Het standaardniveau op Mbo's van de doorstroom vanaf het Vmbo is historisch slecht. Dat niveau werd vroeger op de LTS nog niet gemeten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:25 schreef Omentuva het volgende:
Een gedeelte daarvan is het imagoprobleem dat het VMBO heeft. Ondanks dat ca. 50 % van alle leerlingen examen op dat niveau doet is het zo dat het vaak wordt gezien als een monolithisch afvoerputje van de samenleving. Dat helpt niet bij ouders ("Mijn kind MOET naar de havo", met alle problemen voor havo-docenten en groep 8 docenten van dien), bij leraren (jouw voorbeeld) en in de algemene samenleving ("Ja, wat er nu van het VMBO komt is echt niets.") Niet bepaald aanmoedigend voor leerlingen op VMBO, lijkt mij. ("Waarom zou ik mijn best doen als ik toch tuig ben.").
Het is lang niet altijd zo, maar een significante minderheid die dat vindt kan al genoeg problemen opleveren. Voorbeelden te over van situaties waar een significante minderheid het kan verpesten voor de rest.
Ik schuif die woorden graag mijn mond uit.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In 2012 stond het KGT onderwijs van het Vmbo nog op gelijke voet met Roemeens onderwijs waar we Polen nog een plaats boven ons moesten dulden. Dan staan we er niet echt goed op, vind jij wel? Daarnaast is de invoering van het kwalificatiedossier en de Brondocumenten ook niet voor niets. Het standaardniveau op Mbo's van de doorstroom vanaf het Vmbo is historisch slecht. Dat niveau werd vroeger op de LTS nog niet gemeten.
Vanuit de landelijke politiek wordt er heel wat door de strot geduwd van de leerkrachten, met als absolute dieptepunt de ophokplicht. Veertienjarigen die op vrijdagmiddag om 3 uur nog een uur in een lokaal worden gehouden met een even gedemotiveerde leerkracht (want er is geen eer mee te behalen, die leerlingen zijn moe) om de wettelijke urennorm te halen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:11 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Ik schuif die woorden graag mijn mond uit.
Ik ben vagelijk bekend met het kwaliteitsprobleem, maar een oplossing is niet iets dat je 1-2-3 vindt (in tegenstelling tot wat er van hogerhand nog wel eens wordt gedacht). Ik denk dat competente docenten met voldoende tijd en ruimte voor hun lesgeven - iets dat nog wel eens wil ontbreken - het merendeel van het probleem kunnen aanpakken. Ik denk ook dat dit jaren gaat duren - eerder 10 jaar dan 2 jaar.
Ik ben onbekend met (het invoeren van) die maatregelen, maar gezien wat ik deze maand heb gezien in politiek Den Haag ben ik niet meteen overtuigd van het nut van elke willekeurige maatregel. Er is een gewoonte om oplossingen aan te dragen voor problemen die er niet zijn of voor problemen die ergens anders hun 'roots' hebben.
Ik had overigens wat te veel geciteerd - mijn stukje sloeg op het piepen (jouw woorden) en poogde het in een bredere context te plaatsen. Dat is nu gecorrigeerd.
Dat is een prima gedachte van D'66. Het is mijns inziens ook flauwekul om iedereen blind in te schalen op LD. Een LC of LD functie moet, ongeacht 1e of 2e graads bevoegdheid, afhangen van het functioneren van een docent. Een meerwaarde zijn voor de leerlingen en/of het team. Binnen FUWA en vanuit beleidsdocumenten rondom de functiemix lijkt me dat elke school prima in staat is om fatsoenlijke profielen op te stellen rondom dit soort schaal-verhogingen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:29 schreef ShadyLane het volgende:
Momenteel is er wat ophef op het forum van Leraren In Actie, omdat D'66 zich heeft uitgesproken voor beperking van het entreerecht, dat eerstegraders die voor minstens 50% lesgeven in de bovenbouw vanaf 2014 het recht zou geven op LD.
Ik ben het wel met dat beleid eens, aangezien men toch meer universitair geschoolde docenten voor de klas wil hebben. Momenteel is het verschil in salaris tussen docent en private sector, in ieder geval voor mijn vakgebied, al van het begin van de carriere niet te verwaarlozen. If you pay peanuts, you get monkeys.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:29 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat is een prima gedachte van D'66. Het is mijns inziens ook flauwekul om iedereen blind in te schalen op LD. Een LC of LD functie moet, ongeacht 1e of 2e graads bevoegdheid afhangen van het functioneren van een docent. Een meerwaarde zijn voor de leerlingen en/of het team. Binnen FUWA en vanuit beleidsdocumenten rondom de functiemix lijkt me dat elke school prima in staat is om fatsoenlijke profielen op te stellen rondom dit soort schaal-verhogingen.
Dat er binnen het 2e graads gebied een plafond van LC komt terwijl bij het 1e graads gebied een LD schaal bereikbaar is lijkt me, gezien het verschil in opleiding, prima. Maar "zomaar" iedereen in de bovenbouw H/A/G LD geven is echt belachelijk.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat bijna de volledige functiemix al uit de eigen zak van scholen betaald moest/moet worden. Daar zou dan nu het entree-recht nog eens bovenop komen.. Ik weet niet hoe het bij jullie op school is, maar ik kan jullie vertellen dat de zakken van de school waar ik werk zo diep niet zijn hoor.
Als je echt denkt dat de gemiddelde school in Nederland stiekem zakken met geld overhoudt, het allemaal opsoupeert aan middenmanagement en allerlei onnodige luxe of randzaken in plaats van aan de kerntaak dan zou ik toch eens vragen of je een weekje mee kunt lopen met de directie op jouw school om te kijken waar die verdubbeling van dat geld allemaal heen gesluisd wordt.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:41 schreef ShadyLane het volgende:
Dat scholen het niet zouden kunnen betalen betwijfel ik. Tot 1985 kreeg elke eerstegrader (ook degenen die niet voor 50% in de bovenbouw lesgaven) per definitie LD. En er waren er toen veel. Die moesten allemaal betaald worden.
Sinds 1997 is het budget dat scholen per leerling krijgen verdubbeld, en nu zouden ze het ineens niet meer betalen kunnen?
Dat het belangrijk is dat iemand ook nog fatsoenlijk functioneert is logisch, maar juist een salarisverhoging kan dat bewerkstelligen. Wanneer je weer voldoende aanbod aan leraren hebt, kunnen scholen uit meerdere sollicitanten de beste kiezen en eisen stellen aan wie ze in huis halen en houden.
Ik weet niet in welk vakgebied jij zit, maar dat is in 95% van de gevallen wel zo voor mijn vakgebied. In mijn vakgebied zijn mensen simpelweg niet te porren voor het onderwijs. Bovendien is het in het onderwijs ook nog lastiger om door te groeien.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:54 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Als je echt denkt dat de gemiddelde school in Nederland stiekem zakken met geld overhoudt, het allemaal opsoupeert aan middenmanagement en allerlei onnodige luxe of randzaken in plaats van aan de kerntaak dan zou ik toch eens vragen of je een weekje mee kunt lopen met de directie op jouw school om te kijken waar die verdubbeling van dat geld allemaal heen gesluisd wordt.![]()
But on a more serious note; Ik ben toch echt voor de insteek; LC of LD kan voor iedereen bereikbaar zijn, mits...
Er wordt in het onderwijs maar gedaan alsof elke WO'er die in een andere sector werkt lachend netto ¤2600 (eind LC) of ¤2900 (eind LD) binnensleept. Bindingstoelage nog niet meegerekend. Dat is natuurlijk niet zo. Ook daar scheidt men het kaf van het koren. De goede mensen groeien door in functie en waardering, de minder goede niet. Dat lijkt me ook voor het onderwijs een prima insteek.
Mijn vakgebied is misschien een slecht voorbeeld.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:01 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Ik weet niet in welk vakgebied jij zit, maar dat is in 95% van de gevallen wel zo voor mijn vakgebied. In mijn vakgebied zijn mensen simpelweg niet te porren voor het onderwijs. Bovendien is het in het onderwijs ook nog lastiger om door te groeien.
Haha, dan moet je het toch wel met mij eens zijn. De meeste studiegenoten van jou zullen toch niet te porren zijn voor het onderwijs denk ik? Onder andere vanwege het salaris.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:03 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Mijn vakgebied is misschien een slecht voorbeeld.
(WO Wiskunde)
Ik heb heel wat geld uitgegeven zien worden aan dingen waarvan ik vind dat je er pas geld aan uit zou moeten geven wanneer je je core business op orde hebt (dus voor elk vak een bevoegd docent en klassen van een dusdanige grootte dat er geen leerlingen ondersneeuwen).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:54 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Als je echt denkt dat de gemiddelde school in Nederland stiekem zakken met geld overhoudt, het allemaal opsoupeert aan middenmanagement en allerlei onnodige luxe of randzaken in plaats van aan de kerntaak dan zou ik toch eens vragen of je een weekje mee kunt lopen met de directie op jouw school om te kijken waar die verdubbeling van dat geld allemaal heen gesluisd wordt.![]()
Natuurlijk, maar in andere sectoren kun je wel groeien door gewoon je werk naar behoren te doen. Terwijl ik in het onderwijs excellent presterende collega's in LB zag blijven hangen omdat de schaarse LC/LD-functies gingen naar collega's die nog net ietsje meer excellent presteerden en nog net ietsje meer extra dingen deden. Gewoon fatsoenlijk lesgeven brengt je lang niet altijd naar een hogere schaal.quote:Er wordt in het onderwijs maar gedaan alsof elke WO'er die in een andere sector werkt lachend netto ¤2600 (eind LC) of ¤2900 (eind LD) binnensleept. Bindingstoelage nog niet meegerekend. Dat is natuurlijk niet zo. Ook daar scheidt men het kaf van het koren. De goede mensen groeien door in functie en waardering, de minder goede niet. Dat lijkt me ook voor het onderwijs een prima insteek.
Het verschilt gewoon heel erg. De één is aan het promoveren op de Uni. Dat is absoluut geen vetpot, een ander zit bij KPMG, dat is qua inkomen volgens mij een beetje vergelijkbaar met het onderwijs. Die gaat uiteindelijk heus wel uit de pas lopen, maar dat is wel een baan waar je op woensdagmiddag om 4 uur al op www.ishetalweekend.nl zit te F5'en. Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Maar die "gouden bergen" in elke andere willekeurige baan buiten het onderwijs, dat valt volgens mij echt wel mee hoor.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:05 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Haha, dan moet je het toch wel met mij eens zijn. De meeste studiegenoten van jou zullen toch niet te porren zijn voor het onderwijs denk ik? Onder andere vanwege het salaris.
Je zult toch niet snel ergens een stage/aanstelling vinden die de verplichte praktijkcomponent in 1 dag in de week kan proppen, ook niet als je deeltijd doet. Daarnaast volg je lessen met een groep andere dio’s samen, en het is belangrijk dat je onderling een beetje gelijk loopt. Dat kan niet als je nu al plant het over 5 jaar uit te spreiden. Daarnaast ging ik meer in op je aanname dat de bko wel hetzelfde zou zijn als de univ. lerarenopleiding. Dat is nog steeds niet zo.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie nog een ander probleem: de arbeidsvoorwaarden. Veel talenten die graag les zouden geven kiezen niet voor het grote geld maar ja, als je bijvoorbeeld alleenstaand bent dan kan het verschil tussen LB en wat jij bij een bedrijf krijgt cruciaal zijn: het verschil tussen wel en niet een huis kunnen kopen en comfortabel kunnen leven of geen huis kunnen kopen of minder comfortabel leven (geen auto kunnen betalen, geen duurdere hobby kunnen betalen). Je kan dan natuurlijk hopen dat je na een paar jaar volgens schaal LC en hopelijk later volgens schaal LD wordt betaald maar ja, heb je dat volledig in de hand en is dat mogelijk met enkel lesgeven?
Hoeveel talenten lopen we mis als we dit soort mensen die oprecht graag les geven en die hiervoor zeer geschikt zijn niet als parttimer worden verwelkomd?
[..]
Ik zie geen kwaad in een aantal leraren die enkel lesgeven. Waarom zou iedereen betrokken moeten zijn bij de andere taken binnen de organisatie? Heeft de organisatie dat nodig? Worden de leerlingen hier beter van? Misschien zie ik niet het volledige plaatje, dan verneem ik het graag.
[..]
Als je 5 jaar met je PhD bezig bent dan kan je allicht die uren spreiden (niet 20u/w in 1 jaar maar ...). Hoeveel u/w je moet studeren verschilt enorm sterk van persoon tot persoon en ach, als je het graag wil dan offer je daar toch het weekeinde gedeeltelijk voor op.
Mee eens, waarom zou je een eerstegrader die geen bovenbouw lesgeeft (zo hebben wij er ook een paar) meer belonen dan andere collega's die dezelfde klassen lesgeven?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:29 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Sterker nog, bij ons waren een aantal tot-voor-kort-tweedegraads docenten bijzonder gefrustreerd omdat ze jarenlang avond aan avond zich kapot hadden gestudeerd om uiteindelijk die eerstegraads bevoegdheid te halen en zo hun inzetbaarheid te vergroten, en er geen cent extra bij kregen. Dat er niet meer in salaris wordt gedifferentieerd (was tot 1985 wel zo) is dus net zo goed in hun nadeel.
(Ze wisten wel dat het onderscheid er niet standaard meer is hoor, maar hoopten wel meer kans te maken op LC/LD en dat viel een beetje tegen)
Momenteel is er wat ophef op het forum van Leraren In Actie, omdat D'66 zich heeft uitgesproken voor beperking van het entreerecht, dat eerstegraders die voor minstens 50% lesgeven in de bovenbouw vanaf 2014 het recht zou geven op LD.
Officieel is er niets bezuinigd op onderwijs, maar per saldo komen de kosten veel hoger uit. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is bij ons zo dat mijn eerstegraads collega binnen de vakgroep en ik samen de hele bovenbouw moeten draaien, terwijl de school graag zou willen dat er meer eerstegraders in de onderbouw lesgeven voor doorlopende niveaubewaking. Maar er komt geen eerstegrader bij, daar is geen formative voor, en we moeten het met zijn tweeën rooien. Mijn collega geeft dit jaar 33 lesuren (!!) en ik 23 (op een 0,8 aanstelling overigens), samen zijn dat ruim twee fulltime banen. Bij ons op school moet je overigens verplicht compenseren voor examenklassen, 1 of 2 examenklassen betekent 1 extra lesuur geven het hele jaar ter compensatie voor de “vrije” weken in examentijd. Kortom: college heeft aangegeven volgend jaar max 1.0 fte te willen, en ik 0,8, en we proberen de examenklassen te verdelen zodat we evenveel compensatie-uren moeten geven, liefst allebei 1 en geen 2...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:41 schreef ShadyLane het volgende:
Dat scholen het niet zouden kunnen betalen betwijfel ik. Tot 1985 kreeg elke eerstegrader (ook degenen die niet voor 50% in de bovenbouw lesgaven) per definitie LD. En er waren er toen veel. Die moesten allemaal betaald worden.
Sinds 1997 is het budget dat scholen per leerling krijgen verdubbeld, en nu zouden ze het ineens niet meer betalen kunnen?
Maar goed, aan die twist kan eenvoudig een einde gemaakt worden door de lerarensalarissen uit de lumpsum te halen.
Dat het belangrijk is dat iemand ook nog fatsoenlijk functioneert is logisch, maar juist een salarisverhoging kan dat bewerkstelligen. Wanneer je weer voldoende aanbod aan leraren hebt, kunnen scholen uit meerdere sollicitanten de beste kiezen en eisen stellen aan wie ze in huis halen en houden. En heb je dan, net als voor 1985, weer een overschot aan eerstegraders, dan zet je uit die club die goed genoeg was om de sollicitatieronde door te komen en bovendien daar bovenop ook nog een aantal jaren goed heeft gefunctioneerd in de onderbouw, de besten in in de bovenbouw. Als dat dan nog niet met LD beloond mag worden?
Mij lijkt een gegarandeerd recht op LD voor elke eerstegrader die volgens de school voldoende functioneert om structureel voor minimaal 50% in de bovenbouw les te laten geven essentieel om het beroep weer aantrekkelijk te maken voor hogeropgeleiden.
Geef je die garantie niet en laat je het afhangen van de huidige functiemix-loterij, die nogal eens de jaknikkers bevoordeelt of riekt naar willekeur, dan zie ik niet direct hordes goed opgeleide, kritische geesten enthousiast voor het leraarschap kiezen.
Ben benieuwd wat Rinnooy-Kan van deze draai van D'66 vindt trouwens, hij is toch ook D'66-er?
Daar heb je gelijk in, ik ben meteen voor de leeuwen gegooid vorig jaar en dat was een ramp in 1 en 2 vmbo. Elk jaar leer ik bij, en ik zou vmbo uiteindelijk ook wel kunnen denk ik, maar i.v.m. de hierboven beschreven situatie is er voorlopig geen sprake van dat ik voor die klassen kom.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Misschien was het een beetje kort door de bocht van me om dit te zeggen:
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.
Maar wat ik daarmee bedoel is, is dat academici die op de eerder genoemde manier een bevoegdheid in het onderwijs halen niet voorbereid zijn op de diversiteit die binnen het onderwijs speelt. Wat doe je als een echt vervelende klas meemaakt e.d. In 1 jaartje 1 dag naar school kun je dat niet leren. Ik heb al een aantal keer gezien bij naaste collega's dat de eerste jaren echt heel zwaar zijn voor dergelijke docenten, zwaarder dan voor HBO 2e graders.
Daarnaast vind ik ook wel dat een eerstegraads docent een WO-master titel moet hebben en geen HBO-master. Daar ben ik nu ook mee bezig. Die HBO-master was weer allerlei portfolio geneuzel, en geen directe kennis (of in ieder geval minder).
Maar de spreiding van docenten over leerjaren en niveaus zou inderdaad veel breder moeten zijn. Denk dat we het daar wel over eens zijn.
Ik had eerder 2 jaar in gedachte. Misschien een goed idee om ervoor te zorgen dat je met de bko, in ieder geval als je een nog op te richten aangepaste variant volgt, wel ook in de andere lagen van het onderwijs aan de slag kan? Ik begrijp dat een zeker aantal stage-uren bij een middelbare school ook voor hen nodig is aangezien het lesgeven op de middelbare school verschilt van het lesgeven aan studenten (die zich trouwens ook lang niet altijd voorbeeldig gedragen en ook lang niet altijd voldoende intrinsieke motivatie hebben, uit zichzelf hun 'huiswerk' maken enz.).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:08 schreef kwakz0r het volgende:
Oh wat veel om op te reageren! Met het gevaar van spuit elf zijn...
[..]
Je zult toch niet snel ergens een stage/aanstelling vinden die de verplichte praktijkcomponent in 1 dag in de week kan proppen, ook niet als je deeltijd doet. Daarnaast volg je lessen met een groep andere dio’s samen, en het is belangrijk dat je onderling een beetje gelijk loopt. Dat kan niet als je nu al plant het over 5 jaar uit te spreiden. Daarnaast ging ik meer in op je aanname dat de bko wel hetzelfde zou zijn als de univ. lerarenopleiding. Dat is nog steeds niet zo.
Schoolfeesten en excursies zijn een leukigheidje maar ze behoren niet tot de kern van het onderwijs, ik vind eerlijk gezegd niet dat elke leraar zich hiermee moet bezighouden. Andere taken zijn natuurlijk wel nodig en daarvan kan ik me goed voorstellen dat leraren het niet leuk vinden als zij het vaker moeten uitvoeren omdat anderen het minder uitvoeren.quote:Over meer zijn dan docent op school: je aanstelling bestaat voor een deel (bijna de helft) uit taken. Dat betekent dat je tijd moet besteden aan vergaderingen, surveillance, loopbaanontwikkeling, en ook menial tasks als aanwezig zijn bij schoolfeesten, begeleiden excursies, etc. etc. Als jij dat sort dingen niet doet komt dat kort gezegd extra op de schouders van je collega’s.
Dat begrijp je verkeerd, ja.quote:Ik vind dat oncollegiaal, en ook de houding die je tentoonspreidt over lesgeven voelt een beetje alsof jij 1 dag per week zult neerdalen uit je hooggeleerde stoel om je kennis te delen met de leerlingen, waarbij je aan collegialiteit en teamwork geen boodschap hebt. Maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd.
Er zijn eerstegraads leraren met liefde voor hun vak nodig. Geen afbouwers in een midlife crisis.quote:Er is een tekort aan eerstegraadsleraren (minstens 1/3de van de lessen in de zogenaamde bovenbouw van het vwo wordt gegeven door een onbevoegde leraar) dus ik wil best graag in dat gat springen als ik zowel inhoudelijk als op andere vlakken hiervoor geschikt zou blijken te zijn. Alleen niet fulltime, om meerdere redenen (niet alleen de arbeidsvoorwaarden, ook omdat ik ook graag onderzoek wil doen). Verder zou ik bij een eventuele gedwongen pensionering in de toekomst (afvloeing bij een financiële crisis bijv.) aan een tweede carrière kunnen beginnen indien er dan nog steeds een tekort is, wat voor de vakken wiskunde en natuurkunde niet onwaarschijnlijk is.
ok, ik leg het nog 1 keer uit! de bko (basiskwalificatie onderwijs) heeft NIETS met lesgeven op het VO te maken. Je krijgt waarschijnlijk niet eens vrijstellingen voor de Universitaire Lerarenopleiding als je een bko traject hebt gedaan. Aanpassen zal maar beperkt kunnen: waarom zou de universiteit geld steken in een traject waarmee jij je voor ander soort werk bekwaamt? je overschat echt schromelijk de mogelijkheden en je onderschat de inhoud van de U.L. opleiding.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had eerder 2 jaar in gedachte. Misschien een goed idee om ervoor te zorgen dat je met de bko, in ieder geval als je een nog op te richten aangepaste variant volgt, wel ook in de andere lagen van het onderwijs aan de slag kan? Ik begrijp dat een zeker aantal stage-uren bij een middelbare school ook voor hen nodig is aangezien het lesgeven op de middelbare school verschilt van het lesgeven aan studenten (die zich trouwens ook lang niet altijd voorbeeldig gedragen en ook lang niet altijd voldoende intrinsieke motivatie hebben, uit zichzelf hun 'huiswerk' maken enz.).
[..]
Dat kun je wel vinden, maar dan nog, als je één dag werkt, zul je ook een bepaald aantal uren taken MOETEN verrichten, daar word je voor betaald. En ja, dan horen schoolfeesten en excursies er ook bij. En ja, dat is oncollegiaal want AL die activiteiten moeten georganiseerd en onder supervisie gebeuren, en hoe meer mensen zoals jij er op een school zijn, hoe meer de andere collega's daar onder lijden.quote:Schoolfeesten en excursies zijn een leukigheidje maar ze behoren niet tot de kern van het onderwijs, ik vind eerlijk gezegd niet dat elke leraar zich hiermee moet bezighouden. Andere taken zijn natuurlijk wel nodig en daarvan kan ik me goed voorstellen dat leraren het niet leuk vinden als zij het vaker moeten uitvoeren omdat anderen het minder uitvoeren.
[..]
Je geschiktheid blijkt pas in de praktijk helaas, dus je zult toch eerst moeten zwemmen, met hulp van je collega's - bevoegde en onbevoegde, eerste- en tweedegraads. Sterker nog, je moet heel veel vlieguren maken voor het lesgeven je echt goed afgaat en je alles onder de knie hebt. Ik ben er na bijna 3 jaar nog lang niet (en ik heb ook eerst lesgegeven op de universiteit, werkgroepen en hoorcolleges naast mijn onderzoekquote:Dat begrijp je verkeerd, ja.
De eerstegraadsleraren staan ruim boven de stof, niemand hoeft neer te dalen van een troon om hen bij te staan. Ik vrees wel dat zij flinke beperkingen hebben waar ze zelf niets aan kunnen doen:
- schoolmethodes die volledig zijn aangepast aan de CE's
- gebrek aan tijd om goed lesmateriaal te schrijven
Er is een tekort aan eerstegraadsleraren (minstens 1/3de van de lessen in de zogenaamde bovenbouw van het vwo wordt gegeven door een onbevoegde leraar) dus ik wil best graag in dat gat springen als ik zowel inhoudelijk als op andere vlakken hiervoor geschikt zou blijken te zijn. Alleen niet fulltime, om meerdere redenen (niet alleen de arbeidsvoorwaarden, ook omdat ik ook graag onderzoek wil doen). Verder zou ik bij een eventuele gedwongen pensionering in de toekomst (afvloeing bij een financiële crisis bijv.) aan een tweede carrière kunnen beginnen indien er dan nog steeds een tekort is, wat voor de vakken wiskunde en natuurkunde niet onwaarschijnlijk is.
Dat klopt, ik had een kei van een collega die onbevoegd was wegens verregaand non-conformisme (om de lerarenopleiding succesvol te doorlopen moet je bereid zijn je nogal wat quatsch te laten welgevallen en dat was hij niet). Tientallen jaren ervaring en echt een rasdocent.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:21 schreef kwakz0r het volgende:die onbevoegden zijn even zo vaak ervaren docenten die ofwel nog in opleiding zijn en hun tweedegraads al hebben, ofwel ervaren tweedegraders die geen bovenbouwbevoegdheid hebben, en mensen zoals ik die de facto al hun opleiding hebben afgerond maar in de afronding vertraagd zijn door een grote aanstelling - als dat het onervaren studenten zijn, vers van de universiteit of nog niet eens klaar. Dat laatste is het beeld dat mensen doorgaans hebben bij "onbevoegde docenten" en dat wil ik nuanceren.
ik heb het niet zozeer over aannemen, het gebeurt ook gewoon veel met zittend personeel binnen een school. juist daar.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:47 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat klopt, ik had een kei van een collega die onbevoegd was wegens verregaand non-conformisme (om de lerarenopleiding succesvol te doorlopen moet je bereid zijn je nogal wat quatsch te laten welgevallen en dat was hij niet). Tientallen jaren ervaring en echt een rasdocent.
Maar ik verwacht wel dat het steeds vaker om jonge beginners zal gaan, omdat scholen daar om financiele redenen een voorkeur voor hebben. Een school zal eerder een 22-jarige onbevoegde aannemen dan een 45-jarige ervaren onbevoegde.
Dat zou mij niet minder gemotiveerd maken dus ik zie daar niet de relevantie van in.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:55 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Er zijn eerstegraads leraren met liefde voor hun vak nodig. Geen afbouwers in een midlife crisis.
Precies! Jij en Shadylane geven perfect aan wat een belangrijke reden is waarom ik het onderwijs qua arbeidsvoorwaarden onvoldoende aantrekkelijk vind om voltijds als leraar te werken. Verder lijkt het mij lastig dat je als leraar weinig tijd krijgt om zelf lesmateriaal te ontwikkelen als aanvulling op de gebruikte lesmethode.quote:Toch ben jij in principe een kandidaat om zo'n leraar te zijn, maar je kiest (helaas) voor iets anders. Dat respecteer ik, maar teveel mensen doen dat. Daarom moet er ook echt wat gebeuren. Het principe van "pay peanuts, get monkeys" blijft kloppen helaas.
Eens, ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de invloed van vernieuwingsgezinde groepen op de centrale examens (het FreudenthalInstituut bijv.) en het hierdoor de leraar opleggen wat en hoe hij moet onderwijzen zie ik als een vorm van politiek.quote:Mijn grootste frustratie in het onderwijs is eigenlijk de politiek. Het onderwijs wordt als een groot experiment gezien. Totaal onverantwoord in mijn optiek.
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:41 schreef ShadyLane het volgende:Geef je die garantie niet en laat je het afhangen van de huidige functiemix-loterij, die nogal eens de jaknikkers bevoordeelt of riekt naar willekeur, dan zie ik niet direct hordes goed opgeleide, kritische geesten enthousiast voor het leraarschap kiezen.
Eindelijk eens een goed onderwijsplan van D66 maar ik vrees dat het weinig waard zal blijken te zijn aangezien D66 de nare gewoonte heeft om haar onderwijsplannen in te ruilen voor andere zaken als D66 al eens betrokken is bij coalitieonderhandelingen. Ik hoop dat het deze keer niet zal blijken te zijn maar ik zal niet de gok wagen om op D66 te stemmen voor dit plan, hoe goed ik het ook vind.quote:Ben benieuwd wat Rinnooy-Kan van deze draai van D'66 vindt trouwens, hij is toch ook D'66-er?
Dat had niet gehoeven hoor, het verschil was volstrekt duidelijk voor mij. Ik schetste slechts een ideaal, misschien voor Nederland utopisch, plaatje. Als ik het juist begrijp dan gebeurt dit in België echter wel, is er daar maar 1 didactische opleiding aan de universiteit die zowel door toekomstige leraren als door toekomstige universitaire docenten en hoogleraren wordt gevolgd. Wat betreft het belang van universiteiten, zij hebben er enorm veel belang bij dat VWO-leerlingen goed les krijgen aangezien ruim de helft van deze leerlingen nog heel wat jaartjes student gaat zijn aan die universiteiten. Bovendien sprak ik over het combineren van het doctoreren met de ULO. Vanuit het perspectief van het doctoreren bezien is dat prima te doen gezien de vrijheid die je met deze baan hebt. Mogelijk is het om andere praktische redenen (stages) wel moeilijk uit te voeren maar dat zie ik tegen die tijd wel. Ik weet van iemand die nu als docent werkt aan mijn universiteit dat hij het combineerde. Hij zat op een dood spoor met zijn onderzoek en hij volgde de lerarenopleiding om vervolgens X jaar les te geven aan VWO-klassen. Ik heb meer gehoord over het combineren van het werk aan een universiteit, ook buiten Nederland (het teachers first programma bijvoorbeeld). Dat riep bij mij de vraag op in hoeverre het momenteele in Nederland praktisch haalbaar is om bijv. voor 80% aan een universiteit te werken en voor 20% voor een school. Ik zie het allemaal wel, voor nu ben ik me slechts aan het oriënteren op de mogelijkheden.quote:ok, ik leg het nog 1 keer uit!
Die nuance was voor mij duidelijk. Dan nog zijn er veel onbevoegde leraren voor wie niet zoiets geldt. Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre de eerstegraadsleraar die dat via het HBO is geworden geschikt is voor een 6-VWO-klas. Een ander iemand merkte hierboven op dat het theoretisch weinig om het lijf heeft, zo'n HBO-master voor tweedegraadsleraren.quote:Overigens over onbedoegden: ik ben dat officieel ook, ik moet mijn dossier nog inleveren, maar heb alle cursussen en casussen afgerond. Het enige wat eraan ontbreekt zijn een paar studiepunten en het uitschrijven van mijn dossier. Ik denk dat ik niet anders ben dan een bevoegd docent met evenveel jaren leservaring. Om even een licht op zo'n cijfer van 1/3e te schijnen: die onbevoegden zijn even zo vaak ervaren docenten die ofwel nog in opleiding zijn en hun tweedegraads al hebben, ofwel ervaren tweedegraders die geen bovenbouwbevoegdheid hebben, en mensen zoals ik die de facto al hun opleiding hebben afgerond maar in de afronding vertraagd zijn door een grote aanstelling - als dat het onervaren studenten zijn, vers van de universiteit of nog niet eens klaar. Dat laatste is het beeld dat mensen doorgaans hebben bij "onbevoegde docenten" en dat wil ik nuanceren.
?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 01:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kwakzor, vind jij het niet raar dat slechts de helft van het werk het onderwijs zelf is, inclusief lesvoorbereiding, toetsen nakijken etcetera?
Sterker nog, het is ook duur. Als je iemand met MBO-activiteitenbegeleiding -die er nog voor geleerd heeft ook- die dingen laat organiseren kan dat waarschijnlijk tegen een lager uurloon dan wanneer je het een LD-er laat doen. Idem voor surveillances bij stilte-uren en toetsen. Een school hier in de buurt heeft briefjes verspreid in de wijk: er bleken heel wat bejaarden en studenten bereid voor een klein bedragje die taak op zich te nemen.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 01:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Schoolfeestjes, excursies, sportdagen, vakanties, ...
Allemaal bijzaken. Prima als mensen zoiets willen organiseren maar er moet toch ook ruimte zijn voor de vakman die gewoon simpelweg op een uitstekende manier les wil geven, of dat het een voltijds leraar is of een deeltijds leraar.
quote:Op zaterdag 30 maart 2013 01:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kwakzor, vind jij het niet raar dat slechts de helft van het werk het onderwijs zelf is, inclusief lesvoorbereiding, toetsen nakijken etcetera?
Surveilleren? Prima.
Ouderavonden? Prima.
Deze zaken horen gewoon bij onderwijs dus daar moet je niet moeilijk over doen.
Schoolfeestjes, excursies, sportdagen, vakanties, ...
Allemaal bijzaken. Prima als mensen zoiets willen organiseren maar er moet toch ook ruimte zijn voor de vakman die gewoon simpelweg op een uitstekende manier les wil geven, of dat het een voltijds leraar is of een deeltijds leraar.
Jullie lijken niet te snappen waar dat hele taakuren circus vandaan komt. Een fulltime aanstelling als docent is in Nederland doorgaans 25-27 lesuren. Dit doe je 40 weken per jaar. Vergeleken met veel docenten in het buitenland zijn dat veel lesuren voor ook nog eens relatief grote klassen.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 14:46 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Sterker nog, het is ook duur. Als je iemand met MBO-activiteitenbegeleiding -die er nog voor geleerd
heeft ook- die dingen laat organiseren kan dat waarschijnlijk tegen een lager uurloon dan wanneer je het een LD-er laat doen. Idem voor surveillances bij stilte-uren en toetsen. Een school hier in de buurt heeft briefjes verspreid in de wijk: er bleken heel wat bejaarden en studenten bereid voor een klein bedragje die taak op zich te nemen.
Jarenlang voor je gevoel niet serieus worden genomen, mooi dat zo'n directie zich niet laat piepelen.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:40 schreef ShadyLane het volgende:
Ik weet van een school waar een dame jaar na jaar in LB bleef terwijl ze een hogere schaal wilde. Was eerstegraads, had onder- en bovenbouwklassen, en heeft uiteindelijk gemeld: "zolang ik in LB betaald blijf krijgen doe ik alleen nog onderbouw".
Toen ik het verhaal hoorde zat ze daarom al een paar jaar alleen in de onderbouw, of ze uiteindelijk die promotie nog heeft gekregen weet ik niet. Maar werkdrukverlaging had ze in elk geval wel en da's ook wat waard.
Mijn ervaring: onderbouw betekent hard werken in de les, bovenbouw betekent hard werken buiten de les.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:25 schreef kwakz0r het volgende:
ik vind het onaardig klinken van mezelf, maar als ik realiseer hoe weinig tijd ik nodig heb voor mijn lessen aan de onderbouw, dan vind ik het helemaal niet raar als je als bovenbouw docent meer betaald krijgt. sommige van mijn collega's hebben geen idee hoeveel werk het is om bovenbouw te draaien... of geef meer taakuren voor bovenbouwlessen ofzo, i.p.v. te straffen met compensatieuren voor examenklassen.
Het gedeelte voor de komma kan ik niet rijmen met het gedeelte erna.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:48 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jarenlang voor je gevoel niet serieus worden genomen, mooi dat zo'n directie zich niet laat piepelen.
Zoals ik het interpreteer stelt ze aan de directie een ultimatum.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het gedeelte voor de komma kan ik niet rijmen met het gedeelte erna.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |