abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 maart 2013 @ 10:43:49 #101
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124638163
Betrokkenheid, bevlogenheid en meer van dat soort termen zijn stuk voor stuk heel belangrijk, maar ik wissel die -heid woorden liever in voor 1 -teit woord en da's kwaliteit.

Fantastisch dat je betrokken bent bij een schoolkrant, maar als het kwalitatief niet veel voorstelt heb ik liever dat die docent zich weer stort op de kwaliteit van zijn lessen dan op een schoolkrantje wat net zo goed als oud papier door kan gaan.
Dit, dus.
pi_124638840
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 10:43 schreef Buitendam het volgende:
Betrokkenheid, bevlogenheid en meer van dat soort termen zijn stuk voor stuk heel belangrijk, maar ik wissel die -heid woorden liever in voor 1 -teit woord en da's kwaliteit.

Fantastisch dat je betrokken bent bij een schoolkrant, maar als het kwalitatief niet veel voorstelt heb ik liever dat die docent zich weer stort op de kwaliteit van zijn lessen dan op een schoolkrantje wat net zo goed als oud papier door kan gaan.
Mee eens, maar als leraar heb je een combinatie van die kwaliteiten nodig, met een minimum standaard inderdaad.
pi_124639331
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 09:30 schreef YourAsset het volgende:
Men wil meer academici voor de klas. Ik zal maar niet vertellen hoeveel procent van de leraren bij ons een universitaire opleiding genoten heeft (bachelor + master), maar het ligt schrikbarend laag. Alleen dat gaat nooit rechtgetrokken worden met deze salarissen. En ik vind het best een optie om te differentiëren naar vooropleiding, maar dit is een heel gevoelig punt.

Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen 2e-graads docenten.
Sterker nog, bij ons waren een aantal tot-voor-kort-tweedegraads docenten bijzonder gefrustreerd omdat ze jarenlang avond aan avond zich kapot hadden gestudeerd om uiteindelijk die eerstegraads bevoegdheid te halen en zo hun inzetbaarheid te vergroten, en er geen cent extra bij kregen. Dat er niet meer in salaris wordt gedifferentieerd (was tot 1985 wel zo) is dus net zo goed in hun nadeel.

(Ze wisten wel dat het onderscheid er niet standaard meer is hoor, maar hoopten wel meer kans te maken op LC/LD en dat viel een beetje tegen)

Momenteel is er wat ophef op het forum van Leraren In Actie, omdat D'66 zich heeft uitgesproken voor beperking van het entreerecht, dat eerstegraders die voor minstens 50% lesgeven in de bovenbouw vanaf 2014 het recht zou geven op LD.

[ Bericht 8% gewijzigd door ShadyLane op 29-03-2013 11:45:03 ]
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:22:22 #104
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124640845
Al jaren ligt de nadruk op het Vmbo. En dan zijn het vroegtijdig schoolverlaten of gewoon helemaal niet op komen dagen nog een van de minst grote problemen.

Wat hebben we met z'n allen dan aan die eerstegraads frusti's? Om het kwaliteit omhoog te krijgen moet eerst begonnen worden met zeer competente tweedegraads voor die kader- en basisklassen te krijgen.
Dit, dus.
pi_124641378
Absoluut nodig, maar ik ben het niet eens met 'eerst'. Tegelijkertijd zijn er andere dingen nodig op andere plekken. Het is en-en.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:41:14 #106
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124641462
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:38 schreef ShadyLane het volgende:
Absoluut nodig, maar ik ben het niet eens met 'eerst'. Tegelijkertijd zijn er andere dingen nodig op andere plekken. Het is en-en.
Andere dingen op andere plekken, wat bedoel je precies?
Dit, dus.
pi_124641551
Dat leerlingen die binnenkort eindexamen VWO moeten gaan doen les krijgen van en in hun studiekeuze begeleid worden door mensen die zelf ook ooit eindexamen VWO hebben gedaan en aan de uni hebben gestudeerd, bijvoorbeeld. Daar had het entreerecht aan kunnen bijdragen.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:46:26 #108
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124641638
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:44 schreef ShadyLane het volgende:
Dat leerlingen die binnenkort eindexamen VWO moeten gaan doen les krijgen van en in hun studiekeuze begeleid worden door mensen die zelf ook ooit eindexamen VWO hebben gedaan en aan de uni hebben gestudeerd, bijvoorbeeld. Daar had het entreerecht aan kunnen bijdragen.
Ja, op niveau docenten is natuurlijk altijd een goeie basis. Maar als we het kwaliteitsverschil VWO en Vmbo naast elkaar leggen en dan gaan toetsen op spijbelen, geweld, drugs en meer van dat soort zaken, dan vind ik het echt een aanfluiting dat die tweedegraads die zich laten omscholen tot eerstegraads aan het piepen zijn.
Dit, dus.
pi_124641801
Dat begrijp ik niet. Ik werk nu buiten het onderwijs. Hier is het vrij standaard dat inspanningen, zeker als die jaren duren, om een certificaat te halen dat je inzetbaarheid vergroot, tot een salarisverhoging leiden.

Of je het nu tijdens je werkzame leven doet of daarvoor al in je studententijd, extra inspanning in tijd en geld mogen van mij een hoger salaris opleveren. Alleen al omdat anders velen voor de kortste en makkelijkste opleiding zullen kiezen, als de salariering toch gelijk is.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:58:42 #110
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124642036
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:51 schreef ShadyLane het volgende:
Dat begrijp ik niet. Ik werk nu buiten het onderwijs. Hier is het vrij standaard dat inspanningen, zeker als die jaren duren, om een certificaat te halen dat je inzetbaarheid vergroot, tot een salarisverhoging leiden.

Of je het nu tijdens je werkzame leven doet of daarvoor al in je studententijd, extra inspanning in tijd en geld mogen van mij een hoger salaris opleveren. Alleen al omdat anders velen voor de kortste en makkelijkste opleiding zullen kiezen, als de salariering toch gelijk is.
Ja, dat blijkt het voornaamste, maar wat heb je aan dat hoge salaris als juist de arbeid 'm zit in die basis en KGT-Vmbo's? Daar heb je toch geen drol aan je eerstegraads als de basis van dat niveau zit in orde, transparantie en consequent zijn in pedagogisch opzicht?

Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.

[ Bericht 1% gewijzigd door Buitendam op 29-03-2013 13:05:06 ]
Dit, dus.
pi_124642314
In bovenbouw VWO heb je wel een drol aan je eerstegraads. Naast het belang van goede leraren op het VMBO vind ik het net zo goed van belang dat er in bovenbouw VWO de juiste mensen staan les te geven. Dus als iemand jarenlang investeert in het behalen van dat certificaat, mag hij voor die inspanningen best beloond worden. Sterker nog, het lijkt me bijzonder onverstandig om dat niet te doen, want dan zijn te weinig mensen bereid om die inspanning te leveren (zoals we nu zien).

Los daarvan denk ik dat een hogere opleiding ook in het VMBO en op de basisscholen geen kwaad kan. Het is niet alsof een universitaire opleiding tegenwoordig een onhaalbaar hoog ivoren toren-achtig iets is he, er zijn massa's studenten aan de universiteit en het overgrote merendeel daarvan heeft prima sociale en didactische vaardigheden. We hebben het niet over een kleine subgroep van geniale cum laude gepromoveerde onderzoekers, we hebben het over academici in het algemeen. Mijn collega stond als eerstegrader uitstekend les te geven aan VMBO-klassen.
pi_124642529
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:58 schreef Buitendam het volgende:
Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.
Maar als de pedagogische en krachtige leeromgeving er wel is, en de kennisoverdracht plaats kan vinden, moet er ook daadwerkelijk kennis zijn om over te geven. Als je die niet hebt, kun je net zo goed niet gaan lesgeven, want de leerlingen de kinderen uiteindelijk niets.

Uiteraard leren leerlingen binnen het tweedegraads vakgebied veel meer op school dan alleen kennis, sociale vaardigheden, discipline en dergelijke, maar ze moeten ook richting een eindexamen.

Daarnaast heb je in bijvoorbeeld bovenbouw VWO veel minder pedagogische vaardigheden nodig en veel meer kennis en academische vaardigheden.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:12:17 #113
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124642534
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:05 schreef ShadyLane het volgende:
In bovenbouw VWO heb je wel een drol aan je eerstegraads. Naast het belang van goede leraren op het VMBO vind ik het net zo goed van belang dat er in bovenbouw VWO de juiste mensen staan les te geven. Dus als iemand jarenlang investeert in het behalen van dat certificaat, mag hij voor die inspanningen best beloond worden. Sterker nog, het lijkt me bijzonder onverstandig om dat niet te doen, want dan zijn te weinig mensen bereid om die inspanning te leveren (zoals we nu zien).

Los daarvan denk ik dat een hogere opleiding ook in het VMBO en op de basisscholen geen kwaad kan. Het is niet alsof een universitaire opleiding tegenwoordig een onhaalbaar hoog ivoren toren-achtig iets is he, er zijn massa's studenten aan de universiteit en het overgrote merendeel daarvan heeft prima sociale en didactische vaardigheden. We hebben het niet over een kleine subgroep van geniale cum laude gepromoveerde onderzoekers, we hebben het over academici in het algemeen. Mijn collega stond als eerstegrader uitstekend les te geven aan VMBO-klassen.
Ja, natuurlijk is het fantastisch als het academisch niveau hoog is, maar momenteel is het niveau op het Vmbo schrikbarend laag. De crux zit 'm in het feit dat veel van die eerstegraads begonnen zijn als tweedegraads. Als je ziet hoeveel mensen er direct beginnen met een eerstegraadsopleiding als docent dan vraag je je af waar ze ze vandaag halen. Zó ontzettend weinig mensen doen dat. Het gros heeft gewoon de tweedegraagds doorlopen, werkt grotendeels op een Vmbo en gaat daarna door naar het VWO, maar daar zit de kink in de kabel niet. Dit zit natuurlijk bij het zinkende schip wat ze verlaten, namelijk het Vmbo.

En natuurlijk zijn er eerstegraads die lesgeven op het Vmbo, maar in hoeverre helpt dat papiertje eerstegraads je beduidend verder binnen een pakweg kaderklas dan een tweedegraads-diploma als leerlingen 75% op emotie werken, in tegenstelling tot het VWO waar het denkvermogen de boventoon voert.
Dit, dus.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:13:59 #114
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124642585
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:12 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Maar als de pedagogische en krachtige leeromgeving er wel is, en de kennisoverdracht plaats kan vinden, moet er ook daadwerkelijk kennis zijn om over te geven. Als je die niet hebt, kun je net zo goed niet gaan lesgeven, want de leerlingen de kinderen uiteindelijk niets.

Uiteraard leren leerlingen binnen het tweedegraads vakgebied veel meer op school dan alleen kennis, sociale vaardigheden, discipline en dergelijke, maar ze moeten ook richting een eindexamen.

Daarnaast heb je in bijvoorbeeld bovenbouw VWO veel minder pedagogische vaardigheden nodig en veel meer kennis en academische vaardigheden.
En dus is die eerstegraad in het VWO natuurlijk wel heel bruikbaar. Maar nogmaals; de emotie voert de boventoon op het Vmbo, niet louter het denkvermogen. Wil je leerlingen iets leren dan zul je met andere facetten bezig moeten zijn dan wat je leert op een eerstegraadsopleiding.
Dit, dus.
pi_124642895
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]

En dus is die eerstegraad in het VWO natuurlijk wel heel bruikbaar. Maar nogmaals; de emotie voert de boventoon op het Vmbo, niet louter het denkvermogen. Wil je leerlingen iets leren dan zul je met andere facetten bezig moeten zijn dan wat je leert op een eerstegraadsopleiding.
Dat staat buiten kijf.

Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.

Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)

Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:28:50 #116
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124643188
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:22 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dat staat buiten kijf.

Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.

Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)

Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
Die diversiteit juich ik toe, hoe meer ervaringen, inzichten etc. hoe beter.

Waar ik me aan stoor is wat ik in jouw quote heb dikgedrukt; mensen halen de eerstegraads en zwaaien nog een keer naar het Vmbo om zich compleet te richten op de doelgroep waarvoor ze die eerstegraads hebben behaald, en dat ziet een school 9 van de 10 keer niet zitten.

En dat is in mijn ogen terecht. Prima als je je eerstegraads wilt halen, alleen maar beter zelfs want teveel kennis bestaat niet, máár het Vmbo is in Nederland kwalitatief schrikbarend laag vergeleken met de rest van het onderwijs. En dan wordt er héél vaak gepiept want 'daar heb ik toch zeker geen honderden uren voor in de avonduren gestudeerd?'
Dit, dus.
pi_124644152
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:22 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dat staat buiten kijf.

Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.

Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)

Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
Met jouw eerste alinea ben ik het compleet niet eens. Voor een heel hoop vakken, met name de gamma- en betavakken, vind ik een complete universitaire opleiding in het vakgebied echt een meerwaarde hebben. Ik zou dit eigenlijk niet moeten zeggen, maar ik schrik soms van de kennis van mijn collega's. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen.

Met betrekking tot academici voor de klas is een veel gehoorde opmerking: hoe kun je iemand op de universiteit voorbereiden als je er zelf niet geweest bent? Nu ben ik het hier niet helemaal mee eens, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen door moet kunnen groeien, maar van de 3-jarige HBO master ben ik in ieder geval niet erg gecharmeerd, want het werkt het gebrek aan vakkennis echt niet weg. Aan de andere kant vind ik het goed dat men bereid is om verder te studeren en zich te blijven ontwikkelen.

Zelf geef ik als eerstegraads docent ook les op het VMBO, maar je hebt zeker een punt dat dit te weinig gebeurt.
pi_124645031
Misschien was het een beetje kort door de bocht van me om dit te zeggen:
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.

Maar wat ik daarmee bedoel is, is dat academici die op de eerder genoemde manier een bevoegdheid in het onderwijs halen niet voorbereid zijn op de diversiteit die binnen het onderwijs speelt. Wat doe je als een echt vervelende klas meemaakt e.d. In 1 jaartje 1 dag naar school kun je dat niet leren. Ik heb al een aantal keer gezien bij naaste collega's dat de eerste jaren echt heel zwaar zijn voor dergelijke docenten, zwaarder dan voor HBO 2e graders.

Daarnaast vind ik ook wel dat een eerstegraads docent een WO-master titel moet hebben en geen HBO-master. Daar ben ik nu ook mee bezig. Die HBO-master was weer allerlei portfolio geneuzel, en geen directe kennis (of in ieder geval minder).

Maar de spreiding van docenten over leerjaren en niveaus zou inderdaad veel breder moeten zijn. Denk dat we het daar wel over eens zijn.
pi_124645813
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:58 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.
Ik denk dat de meeste klassen die 20 ruim overschrijden, maar voor data zou ik 't even na moeten vragen binnen de familie.
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:28 schreef Buitendam het volgende:
En dan wordt er héél vaak gepiept want 'daar heb ik toch zeker geen honderden uren voor in de avonduren gestudeerd?'
Een gedeelte daarvan is het imagoprobleem dat het VMBO heeft. Ondanks dat ca. 50 % van alle leerlingen examen op dat niveau doet is het zo dat het vaak wordt gezien als een monolithisch afvoerputje van de samenleving. Dat helpt niet bij ouders ("Mijn kind MOET naar de havo", met alle problemen voor havo-docenten en groep 8 docenten van dien), bij leraren (jouw voorbeeld) en in de algemene samenleving ("Ja, wat er nu van het VMBO komt is echt niets.") Niet bepaald aanmoedigend voor leerlingen op VMBO, lijkt mij. ("Waarom zou ik mijn best doen als ik toch tuig ben.").

Het is lang niet altijd zo, maar een significante minderheid die dat vindt kan al genoeg problemen opleveren. Voorbeelden te over van situaties waar een significante minderheid het kan verpesten voor de rest.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Maar wat ik daarmee bedoel is, is dat academici die op de eerder genoemde manier een bevoegdheid in het onderwijs halen niet voorbereid zijn op de diversiteit die binnen het onderwijs speelt. Wat doe je als een echt vervelende klas meemaakt e.d. In 1 jaartje 1 dag naar school kun je dat niet leren.
Ik dacht toch echt 2 of 3 dagen, niet 1 dag, maar dat zie ik volgend jaar dan wel. :+ Kan ook zijn dat de voorlichting vanuit de uni loog.

Niet dat ik als universitair tweedegraadsbevoegde ook maar op Kader les zou willen geven at the moment, juist omdat ik weet dat ik de boel nog lang niet goed genoeg in de vingers (denk te) heb(ben). Okay, dat, en ik ben bijna 2 jaar out of practice In dat opzicht neem ik liever mezelf en de leerlingen in bescherming dan dat ik voorlopig daarheen ga.

quote:
Ik heb al een aantal keer gezien bij naaste collega's dat de eerste jaren echt heel zwaar zijn voor dergelijke docenten, zwaarder dan voor HBO 2e graders.
Interessant vraagstuk wel - bereiden de stages in het HBO docenten beter voor op de nadelen van het onderwijs geven dan de universitaire 'snelroute'?

[ Bericht 2% gewijzigd door Omentuva op 29-03-2013 14:58:45 (Te veel geciteerd) ]
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:45:00 #120
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124646553
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:25 schreef Omentuva het volgende:

Een gedeelte daarvan is het imagoprobleem dat het VMBO heeft. Ondanks dat ca. 50 % van alle leerlingen examen op dat niveau doet is het zo dat het vaak wordt gezien als een monolithisch afvoerputje van de samenleving. Dat helpt niet bij ouders ("Mijn kind MOET naar de havo", met alle problemen voor havo-docenten en groep 8 docenten van dien), bij leraren (jouw voorbeeld) en in de algemene samenleving ("Ja, wat er nu van het VMBO komt is echt niets.") Niet bepaald aanmoedigend voor leerlingen op VMBO, lijkt mij. ("Waarom zou ik mijn best doen als ik toch tuig ben.").

Het is lang niet altijd zo, maar een significante minderheid die dat vindt kan al genoeg problemen opleveren. Voorbeelden te over van situaties waar een significante minderheid het kan verpesten voor de rest.
In 2012 stond het KGT onderwijs van het Vmbo nog op gelijke voet met Roemeens onderwijs waar we Polen nog een plaats boven ons moesten dulden. Dan staan we er niet echt goed op, vind jij wel? Daarnaast is de invoering van het kwalificatiedossier en de Brondocumenten ook niet voor niets. Het standaardniveau op Mbo's van de doorstroom vanaf het Vmbo is historisch slecht. Dat niveau werd vroeger op de LTS nog niet gemeten.
Dit, dus.
pi_124647521
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:45 schreef Buitendam het volgende:

[..]

In 2012 stond het KGT onderwijs van het Vmbo nog op gelijke voet met Roemeens onderwijs waar we Polen nog een plaats boven ons moesten dulden. Dan staan we er niet echt goed op, vind jij wel? Daarnaast is de invoering van het kwalificatiedossier en de Brondocumenten ook niet voor niets. Het standaardniveau op Mbo's van de doorstroom vanaf het Vmbo is historisch slecht. Dat niveau werd vroeger op de LTS nog niet gemeten.
Ik schuif die woorden graag mijn mond uit.

Ik ben vagelijk bekend met het kwaliteitsprobleem, maar een oplossing is niet iets dat je 1-2-3 vindt (in tegenstelling tot wat er van hogerhand nog wel eens wordt gedacht). Ik denk dat competente docenten met voldoende tijd en ruimte voor hun lesgeven - iets dat nog wel eens wil ontbreken - het merendeel van het probleem kunnen aanpakken. Ik denk ook dat dit jaren gaat duren - eerder 10 jaar dan 2 jaar.

Ik ben onbekend met (het invoeren van) die maatregelen, maar gezien wat ik deze maand heb gezien in politiek Den Haag ben ik niet meteen overtuigd van het nut van elke willekeurige maatregel. Er is een gewoonte om oplossingen aan te dragen voor problemen die er niet zijn of voor problemen die ergens anders hun 'roots' hebben.

Ik had overigens wat te veel geciteerd - mijn stukje sloeg op het piepen (jouw woorden) en poogde het in een bredere context te plaatsen. Dat is nu gecorrigeerd.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 29 maart 2013 @ 15:17:55 #122
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124647776
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:11 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Ik schuif die woorden graag mijn mond uit.

Ik ben vagelijk bekend met het kwaliteitsprobleem, maar een oplossing is niet iets dat je 1-2-3 vindt (in tegenstelling tot wat er van hogerhand nog wel eens wordt gedacht). Ik denk dat competente docenten met voldoende tijd en ruimte voor hun lesgeven - iets dat nog wel eens wil ontbreken - het merendeel van het probleem kunnen aanpakken. Ik denk ook dat dit jaren gaat duren - eerder 10 jaar dan 2 jaar.

Ik ben onbekend met (het invoeren van) die maatregelen, maar gezien wat ik deze maand heb gezien in politiek Den Haag ben ik niet meteen overtuigd van het nut van elke willekeurige maatregel. Er is een gewoonte om oplossingen aan te dragen voor problemen die er niet zijn of voor problemen die ergens anders hun 'roots' hebben.

Ik had overigens wat te veel geciteerd - mijn stukje sloeg op het piepen (jouw woorden) en poogde het in een bredere context te plaatsen. Dat is nu gecorrigeerd.
Vanuit de landelijke politiek wordt er heel wat door de strot geduwd van de leerkrachten, met als absolute dieptepunt de ophokplicht. Veertienjarigen die op vrijdagmiddag om 3 uur nog een uur in een lokaal worden gehouden met een even gedemotiveerde leerkracht (want er is geen eer mee te behalen, die leerlingen zijn moe) om de wettelijke urennorm te halen.

Wat wel een feit is is dat Vmbo leerlingen en leerlingen op het Mbo zeer slecht zijn in rekenen, taal en Engels in vergelijking met andere landen. Daar moet iets aan worden gedaan en dat is landelijk vastgesteld in een kwalificatiemodel voor rekenen en taal. De normen zijn 1F voor basis, 2F voor kader en 3F voor GT, zoiets.

Als je die feiten naast elkaar legt: leerlingen kunnen in het algemeen slecht rekenen, zijn slecht in de talen en worden door landelijk opgelegde regels opgehokt. En dan werk je met kinderen die primair handelen vanuit de emotie. Leerkrachten die dit aanzien, binnen enkele jaren de eerstegraad halen om het zinkende schip te verlaten en dan gaan piepen dat een schoolorganisatie een stokje steekt voor de transfer naar het VWO zijn in mijn ogen echt fout. Ik vind dat moreel niet kunnen.
Dit, dus.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 15:29:36 #123
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_124648251
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 11:29 schreef ShadyLane het volgende:

Momenteel is er wat ophef op het forum van Leraren In Actie, omdat D'66 zich heeft uitgesproken voor beperking van het entreerecht, dat eerstegraders die voor minstens 50% lesgeven in de bovenbouw vanaf 2014 het recht zou geven op LD.
Dat is een prima gedachte van D'66. Het is mijns inziens ook flauwekul om iedereen blind in te schalen op LD. Een LC of LD functie moet, ongeacht 1e of 2e graads bevoegdheid, afhangen van het functioneren van een docent. Een meerwaarde zijn voor de leerlingen en/of het team. Binnen FUWA en vanuit beleidsdocumenten rondom de functiemix lijkt me dat elke school prima in staat is om fatsoenlijke profielen op te stellen rondom dit soort schaal-verhogingen.

Dat er binnen het 2e graads gebied een plafond van LC komt terwijl bij het 1e graads gebied een LD schaal bereikbaar is lijkt me, gezien het verschil in opleiding, prima. Maar "zomaar" iedereen in de bovenbouw H/A/G LD geven is echt belachelijk.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat bijna de volledige functiemix al uit de eigen zak van scholen betaald moest/moet worden. Daar zou dan nu het entree-recht nog eens bovenop komen.. Ik weet niet hoe het bij jullie op school is, maar ik kan jullie vertellen dat de zakken van de school waar ik werk zo diep niet zijn hoor. Dit betekent dat er direct gelden moeten worden onttrokken aan andere zaken.

Bij een budgetpost "personeelskosten" die de 85% nadert is het niet moeilijk te voorspellen waar dit soort bezuinigingen gevonden moeten worden. Grotere klassen, een lesuur in de week meer moeten gaan geven enz. enz.
Let wel; ik ben niet tegen een hogere beloning (daar heb ik zelf per slot van rekening ook direct wat aan). Ik ben echter wel enigszins huiverig waar men die sigaar uit eigen doos van betaalt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jackie-Treehorn op 29-03-2013 15:35:59 ]
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_124648438
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:29 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Dat is een prima gedachte van D'66. Het is mijns inziens ook flauwekul om iedereen blind in te schalen op LD. Een LC of LD functie moet, ongeacht 1e of 2e graads bevoegdheid afhangen van het functioneren van een docent. Een meerwaarde zijn voor de leerlingen en/of het team. Binnen FUWA en vanuit beleidsdocumenten rondom de functiemix lijkt me dat elke school prima in staat is om fatsoenlijke profielen op te stellen rondom dit soort schaal-verhogingen.

Dat er binnen het 2e graads gebied een plafond van LC komt terwijl bij het 1e graads gebied een LD schaal bereikbaar is lijkt me, gezien het verschil in opleiding, prima. Maar "zomaar" iedereen in de bovenbouw H/A/G LD geven is echt belachelijk.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat bijna de volledige functiemix al uit de eigen zak van scholen betaald moest/moet worden. Daar zou dan nu het entree-recht nog eens bovenop komen.. Ik weet niet hoe het bij jullie op school is, maar ik kan jullie vertellen dat de zakken van de school waar ik werk zo diep niet zijn hoor.
Ik ben het wel met dat beleid eens, aangezien men toch meer universitair geschoolde docenten voor de klas wil hebben. Momenteel is het verschil in salaris tussen docent en private sector, in ieder geval voor mijn vakgebied, al van het begin van de carriere niet te verwaarlozen. If you pay peanuts, you get monkeys.

Wel ben ik het met je eens dat voor dit beleid dan ook geld vrijgemaakt moet worden vanuit de overheid. Alleen dat is niet zo'n goede combinatie meer. Ik kan me de laatste investering in het onderwijs niet herinneren in ieder geval.
pi_124648696
Dat scholen het niet zouden kunnen betalen betwijfel ik. Tot 1985 kreeg elke eerstegrader (ook degenen die niet voor 50% in de bovenbouw lesgaven) per definitie LD. En er waren er toen veel. Die moesten allemaal betaald worden.

Sinds 1997 is het budget dat scholen per leerling krijgen verdubbeld, en nu zouden ze het ineens niet meer betalen kunnen?

Maar goed, aan die twist kan eenvoudig een einde gemaakt worden door de lerarensalarissen uit de lumpsum te halen.

Dat het belangrijk is dat iemand ook nog fatsoenlijk functioneert is logisch, maar juist een salarisverhoging kan dat bewerkstelligen. Wanneer je weer voldoende aanbod aan leraren hebt, kunnen scholen uit meerdere sollicitanten de beste kiezen en eisen stellen aan wie ze in huis halen en houden. En heb je dan, net als voor 1985, weer een overschot aan eerstegraders, dan zet je uit die club die goed genoeg was om de sollicitatieronde door te komen en bovendien daar bovenop ook nog een aantal jaren goed heeft gefunctioneerd in de onderbouw, de besten in in de bovenbouw. Als dat dan nog niet met LD beloond mag worden?

Mij lijkt een gegarandeerd recht op LD voor elke eerstegrader die volgens de school voldoende functioneert om structureel voor minimaal 50% in de bovenbouw les te laten geven essentieel om het beroep weer aantrekkelijk te maken voor hogeropgeleiden.

Geef je die garantie niet en laat je het afhangen van de huidige functiemix-loterij, die nogal eens de jaknikkers bevoordeelt of riekt naar willekeur, dan zie ik niet direct hordes goed opgeleide, kritische geesten enthousiast voor het leraarschap kiezen.

Ben benieuwd wat Rinnooy-Kan van deze draai van D'66 vindt trouwens, hij is toch ook D'66-er? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door ShadyLane op 29-03-2013 15:55:48 ]
  vrijdag 29 maart 2013 @ 15:54:18 #126
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_124649203
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:41 schreef ShadyLane het volgende:
Dat scholen het niet zouden kunnen betalen betwijfel ik. Tot 1985 kreeg elke eerstegrader (ook degenen die niet voor 50% in de bovenbouw lesgaven) per definitie LD. En er waren er toen veel. Die moesten allemaal betaald worden.

Sinds 1997 is het budget dat scholen per leerling krijgen verdubbeld, en nu zouden ze het ineens niet meer betalen kunnen?

Dat het belangrijk is dat iemand ook nog fatsoenlijk functioneert is logisch, maar juist een salarisverhoging kan dat bewerkstelligen. Wanneer je weer voldoende aanbod aan leraren hebt, kunnen scholen uit meerdere sollicitanten de beste kiezen en eisen stellen aan wie ze in huis halen en houden.
Als je echt denkt dat de gemiddelde school in Nederland stiekem zakken met geld overhoudt, het allemaal opsoupeert aan middenmanagement en allerlei onnodige luxe of randzaken in plaats van aan de kerntaak dan zou ik toch eens vragen of je een weekje mee kunt lopen met de directie op jouw school om te kijken waar die verdubbeling van dat geld allemaal heen gesluisd wordt. ;)

But on a more serious note; Ik ben toch echt voor de insteek; LC of LD kan voor iedereen bereikbaar zijn, mits...

Er wordt in het onderwijs maar gedaan alsof elke WO'er die in een andere sector werkt lachend netto ¤2600 (eind LC) of ¤2900 (eind LD) binnensleept. Bindingstoelage nog niet meegerekend. Dat is natuurlijk niet zo. Ook daar scheidt men het kaf van het koren. De goede mensen groeien door in functie en waardering, de minder goede niet. Dat lijkt me ook voor het onderwijs een prima insteek.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_124649559
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:54 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Als je echt denkt dat de gemiddelde school in Nederland stiekem zakken met geld overhoudt, het allemaal opsoupeert aan middenmanagement en allerlei onnodige luxe of randzaken in plaats van aan de kerntaak dan zou ik toch eens vragen of je een weekje mee kunt lopen met de directie op jouw school om te kijken waar die verdubbeling van dat geld allemaal heen gesluisd wordt. ;)

But on a more serious note; Ik ben toch echt voor de insteek; LC of LD kan voor iedereen bereikbaar zijn, mits...

Er wordt in het onderwijs maar gedaan alsof elke WO'er die in een andere sector werkt lachend netto ¤2600 (eind LC) of ¤2900 (eind LD) binnensleept. Bindingstoelage nog niet meegerekend. Dat is natuurlijk niet zo. Ook daar scheidt men het kaf van het koren. De goede mensen groeien door in functie en waardering, de minder goede niet. Dat lijkt me ook voor het onderwijs een prima insteek.
Ik weet niet in welk vakgebied jij zit, maar dat is in 95% van de gevallen wel zo voor mijn vakgebied. In mijn vakgebied zijn mensen simpelweg niet te porren voor het onderwijs. Bovendien is het in het onderwijs ook nog lastiger om door te groeien.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 16:03:58 #128
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_124649648
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:01 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Ik weet niet in welk vakgebied jij zit, maar dat is in 95% van de gevallen wel zo voor mijn vakgebied. In mijn vakgebied zijn mensen simpelweg niet te porren voor het onderwijs. Bovendien is het in het onderwijs ook nog lastiger om door te groeien.
Mijn vakgebied is misschien een slecht voorbeeld. :+

(WO Wiskunde)
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_124649701
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:03 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Mijn vakgebied is misschien een slecht voorbeeld. :+

(WO Wiskunde)
Haha, dan moet je het toch wel met mij eens zijn. De meeste studiegenoten van jou zullen toch niet te porren zijn voor het onderwijs denk ik? Onder andere vanwege het salaris.
pi_124649765
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:54 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Als je echt denkt dat de gemiddelde school in Nederland stiekem zakken met geld overhoudt, het allemaal opsoupeert aan middenmanagement en allerlei onnodige luxe of randzaken in plaats van aan de kerntaak dan zou ik toch eens vragen of je een weekje mee kunt lopen met de directie op jouw school om te kijken waar die verdubbeling van dat geld allemaal heen gesluisd wordt. ;)
Ik heb heel wat geld uitgegeven zien worden aan dingen waarvan ik vind dat je er pas geld aan uit zou moeten geven wanneer je je core business op orde hebt (dus voor elk vak een bevoegd docent en klassen van een dusdanige grootte dat er geen leerlingen ondersneeuwen).

quote:
Er wordt in het onderwijs maar gedaan alsof elke WO'er die in een andere sector werkt lachend netto ¤2600 (eind LC) of ¤2900 (eind LD) binnensleept. Bindingstoelage nog niet meegerekend. Dat is natuurlijk niet zo. Ook daar scheidt men het kaf van het koren. De goede mensen groeien door in functie en waardering, de minder goede niet. Dat lijkt me ook voor het onderwijs een prima insteek.
Natuurlijk, maar in andere sectoren kun je wel groeien door gewoon je werk naar behoren te doen. Terwijl ik in het onderwijs excellent presterende collega's in LB zag blijven hangen omdat de schaarse LC/LD-functies gingen naar collega's die nog net ietsje meer excellent presteerden en nog net ietsje meer extra dingen deden. Gewoon fatsoenlijk lesgeven brengt je lang niet altijd naar een hogere schaal.

Verder is het natuurlijk gewoon uitgerekend dat de gemiddelde HBO-opgeleide docent 11% minder verdient dan de gemiddelde HBO-afgestudeerde, en de gemiddelde WO-opgeleide docent 23% minder dan de gemiddelde WO-afgestudeerde. Dat de gemiddelde leraar 11 tot 23% minder goed zou presteren dan zijn niet-lesgevende oud-studiegenoten wil er bij mij niet in, dus ja, ik begrijp de frustratie van leraren over hun beloning in vergelijking met andere sectoren. Ik vind dat ik als leraar stukken beter presteerde dan waar ik nu als beginneling werk, toch groei ik nu flink in salaris en had ik als leraar een nullijn.

Dus ja, ik blijf erbij: EN geinvesteerd hebben in een universitaire opleiding + postdoctorale lerarenopleiding, EN goed genoeg zijn om de sollicitatie door te komen, EN vervolgens goed genoeg zijn om op die school te mogen blijven werken, EN ook nog goed genoeg presteren om minimaal 50% bovenbouwklassen toevertrouwd te krijgen, daar mag absoluut LD tegenover staan.

Als je dat als minimale beloning stelt dan zal de belangstelling voor het beroep zeker toenemen (toen dat nog de minimale beloning was was die belangstelling enorm). En wil je dan nog differentieren door uitstekend presterende docenten extra te belonen, prima. Maar als minimale beloning is het niet onredelijk voor bovengenoemde prestaties, net zoals LC ook niet onredelijk is voor een HBO-afgestudeerde die zijn werk als docent goed genoeg doet om wekelijks tien klassen aan zich toevertrouwd te krijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door ShadyLane op 29-03-2013 16:23:51 ]
  vrijdag 29 maart 2013 @ 16:14:43 #131
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_124650086
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:05 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Haha, dan moet je het toch wel met mij eens zijn. De meeste studiegenoten van jou zullen toch niet te porren zijn voor het onderwijs denk ik? Onder andere vanwege het salaris.
Het verschilt gewoon heel erg. De één is aan het promoveren op de Uni. Dat is absoluut geen vetpot, een ander zit bij KPMG, dat is qua inkomen volgens mij een beetje vergelijkbaar met het onderwijs. Die gaat uiteindelijk heus wel uit de pas lopen, maar dat is wel een baan waar je op woensdagmiddag om 4 uur al op www.ishetalweekend.nl zit te F5'en. Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Maar die "gouden bergen" in elke andere willekeurige baan buiten het onderwijs, dat valt volgens mij echt wel mee hoor.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  vrijdag 29 maart 2013 @ 18:08:16 #132
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124654212
Oh wat veel om op te reageren! Met het gevaar van spuit elf zijn...
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zie nog een ander probleem: de arbeidsvoorwaarden. Veel talenten die graag les zouden geven kiezen niet voor het grote geld maar ja, als je bijvoorbeeld alleenstaand bent dan kan het verschil tussen LB en wat jij bij een bedrijf krijgt cruciaal zijn: het verschil tussen wel en niet een huis kunnen kopen en comfortabel kunnen leven of geen huis kunnen kopen of minder comfortabel leven (geen auto kunnen betalen, geen duurdere hobby kunnen betalen). Je kan dan natuurlijk hopen dat je na een paar jaar volgens schaal LC en hopelijk later volgens schaal LD wordt betaald maar ja, heb je dat volledig in de hand en is dat mogelijk met enkel lesgeven?
Hoeveel talenten lopen we mis als we dit soort mensen die oprecht graag les geven en die hiervoor zeer geschikt zijn niet als parttimer worden verwelkomd?

[..]

Ik zie geen kwaad in een aantal leraren die enkel lesgeven. Waarom zou iedereen betrokken moeten zijn bij de andere taken binnen de organisatie? Heeft de organisatie dat nodig? Worden de leerlingen hier beter van? Misschien zie ik niet het volledige plaatje, dan verneem ik het graag.

[..]

Als je 5 jaar met je PhD bezig bent dan kan je allicht die uren spreiden (niet 20u/w in 1 jaar maar ...). Hoeveel u/w je moet studeren verschilt enorm sterk van persoon tot persoon en ach, als je het graag wil dan offer je daar toch het weekeinde gedeeltelijk voor op.
Je zult toch niet snel ergens een stage/aanstelling vinden die de verplichte praktijkcomponent in 1 dag in de week kan proppen, ook niet als je deeltijd doet. Daarnaast volg je lessen met een groep andere dio’s samen, en het is belangrijk dat je onderling een beetje gelijk loopt. Dat kan niet als je nu al plant het over 5 jaar uit te spreiden. Daarnaast ging ik meer in op je aanname dat de bko wel hetzelfde zou zijn als de univ. lerarenopleiding. Dat is nog steeds niet zo.

Over meer zijn dan docent op school: je aanstelling bestaat voor een deel (bijna de helft) uit taken. Dat betekent dat je tijd moet besteden aan vergaderingen, surveillance, loopbaanontwikkeling, en ook menial tasks als aanwezig zijn bij schoolfeesten, begeleiden excursies, etc. etc. Als jij dat sort dingen niet doet komt dat kort gezegd extra op de schouders van je collega’s. Ik vind dat oncollegiaal, en ook de houding die je tentoonspreidt over lesgeven voelt een beetje alsof jij 1 dag per week zult neerdalen uit je hooggeleerde stoel om je kennis te delen met de leerlingen, waarbij je aan collegialiteit en teamwork geen boodschap hebt. Maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 11:29 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Sterker nog, bij ons waren een aantal tot-voor-kort-tweedegraads docenten bijzonder gefrustreerd omdat ze jarenlang avond aan avond zich kapot hadden gestudeerd om uiteindelijk die eerstegraads bevoegdheid te halen en zo hun inzetbaarheid te vergroten, en er geen cent extra bij kregen. Dat er niet meer in salaris wordt gedifferentieerd (was tot 1985 wel zo) is dus net zo goed in hun nadeel.

(Ze wisten wel dat het onderscheid er niet standaard meer is hoor, maar hoopten wel meer kans te maken op LC/LD en dat viel een beetje tegen)

Momenteel is er wat ophef op het forum van Leraren In Actie, omdat D'66 zich heeft uitgesproken voor beperking van het entreerecht, dat eerstegraders die voor minstens 50% lesgeven in de bovenbouw vanaf 2014 het recht zou geven op LD.
Mee eens, waarom zou je een eerstegrader die geen bovenbouw lesgeeft (zo hebben wij er ook een paar) meer belonen dan andere collega's die dezelfde klassen lesgeven?
Daarnaast is het entreerecht natuurlijk een wassen neus, het is een entreerecht, geen entreegarantie. Ik kan voorlopig naar LC en LD fluiten, met mijn Master en PhD op zak en 80% van mijn lessen in de bovenbouw...

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:41 schreef ShadyLane het volgende:
Dat scholen het niet zouden kunnen betalen betwijfel ik. Tot 1985 kreeg elke eerstegrader (ook degenen die niet voor 50% in de bovenbouw lesgaven) per definitie LD. En er waren er toen veel. Die moesten allemaal betaald worden.

Sinds 1997 is het budget dat scholen per leerling krijgen verdubbeld, en nu zouden ze het ineens niet meer betalen kunnen?

Maar goed, aan die twist kan eenvoudig een einde gemaakt worden door de lerarensalarissen uit de lumpsum te halen.

Dat het belangrijk is dat iemand ook nog fatsoenlijk functioneert is logisch, maar juist een salarisverhoging kan dat bewerkstelligen. Wanneer je weer voldoende aanbod aan leraren hebt, kunnen scholen uit meerdere sollicitanten de beste kiezen en eisen stellen aan wie ze in huis halen en houden. En heb je dan, net als voor 1985, weer een overschot aan eerstegraders, dan zet je uit die club die goed genoeg was om de sollicitatieronde door te komen en bovendien daar bovenop ook nog een aantal jaren goed heeft gefunctioneerd in de onderbouw, de besten in in de bovenbouw. Als dat dan nog niet met LD beloond mag worden?

Mij lijkt een gegarandeerd recht op LD voor elke eerstegrader die volgens de school voldoende functioneert om structureel voor minimaal 50% in de bovenbouw les te laten geven essentieel om het beroep weer aantrekkelijk te maken voor hogeropgeleiden.

Geef je die garantie niet en laat je het afhangen van de huidige functiemix-loterij, die nogal eens de jaknikkers bevoordeelt of riekt naar willekeur, dan zie ik niet direct hordes goed opgeleide, kritische geesten enthousiast voor het leraarschap kiezen.

Ben benieuwd wat Rinnooy-Kan van deze draai van D'66 vindt trouwens, hij is toch ook D'66-er? :)
Officieel is er niets bezuinigd op onderwijs, maar per saldo komen de kosten veel hoger uit. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is bij ons zo dat mijn eerstegraads collega binnen de vakgroep en ik samen de hele bovenbouw moeten draaien, terwijl de school graag zou willen dat er meer eerstegraders in de onderbouw lesgeven voor doorlopende niveaubewaking. Maar er komt geen eerstegrader bij, daar is geen formative voor, en we moeten het met zijn tweeën rooien. Mijn collega geeft dit jaar 33 lesuren (!!) en ik 23 (op een 0,8 aanstelling overigens), samen zijn dat ruim twee fulltime banen. Bij ons op school moet je overigens verplicht compenseren voor examenklassen, 1 of 2 examenklassen betekent 1 extra lesuur geven het hele jaar ter compensatie voor de “vrije” weken in examentijd. Kortom: college heeft aangegeven volgend jaar max 1.0 fte te willen, en ik 0,8, en we proberen de examenklassen te verdelen zodat we evenveel compensatie-uren moeten geven, liefst allebei 1 en geen 2...
Dit stimuleert w.m.b. niet om als eerstegrader te gaan lesgeven.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Misschien was het een beetje kort door de bocht van me om dit te zeggen:
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.

Maar wat ik daarmee bedoel is, is dat academici die op de eerder genoemde manier een bevoegdheid in het onderwijs halen niet voorbereid zijn op de diversiteit die binnen het onderwijs speelt. Wat doe je als een echt vervelende klas meemaakt e.d. In 1 jaartje 1 dag naar school kun je dat niet leren. Ik heb al een aantal keer gezien bij naaste collega's dat de eerste jaren echt heel zwaar zijn voor dergelijke docenten, zwaarder dan voor HBO 2e graders.

Daarnaast vind ik ook wel dat een eerstegraads docent een WO-master titel moet hebben en geen HBO-master. Daar ben ik nu ook mee bezig. Die HBO-master was weer allerlei portfolio geneuzel, en geen directe kennis (of in ieder geval minder).

Maar de spreiding van docenten over leerjaren en niveaus zou inderdaad veel breder moeten zijn. Denk dat we het daar wel over eens zijn.
Daar heb je gelijk in, ik ben meteen voor de leeuwen gegooid vorig jaar en dat was een ramp in 1 en 2 vmbo. Elk jaar leer ik bij, en ik zou vmbo uiteindelijk ook wel kunnen denk ik, maar i.v.m. de hierboven beschreven situatie is er voorlopig geen sprake van dat ik voor die klassen kom.
Kwak
  vrijdag 29 maart 2013 @ 18:24:33 #133
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124654782
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 18:08 schreef kwakz0r het volgende:
Oh wat veel om op te reageren! Met het gevaar van spuit elf zijn...

[..]

Je zult toch niet snel ergens een stage/aanstelling vinden die de verplichte praktijkcomponent in 1 dag in de week kan proppen, ook niet als je deeltijd doet. Daarnaast volg je lessen met een groep andere dio’s samen, en het is belangrijk dat je onderling een beetje gelijk loopt. Dat kan niet als je nu al plant het over 5 jaar uit te spreiden. Daarnaast ging ik meer in op je aanname dat de bko wel hetzelfde zou zijn als de univ. lerarenopleiding. Dat is nog steeds niet zo.
Ik had eerder 2 jaar in gedachte. Misschien een goed idee om ervoor te zorgen dat je met de bko, in ieder geval als je een nog op te richten aangepaste variant volgt, wel ook in de andere lagen van het onderwijs aan de slag kan? Ik begrijp dat een zeker aantal stage-uren bij een middelbare school ook voor hen nodig is aangezien het lesgeven op de middelbare school verschilt van het lesgeven aan studenten (die zich trouwens ook lang niet altijd voorbeeldig gedragen en ook lang niet altijd voldoende intrinsieke motivatie hebben, uit zichzelf hun 'huiswerk' maken enz.).

quote:
Over meer zijn dan docent op school: je aanstelling bestaat voor een deel (bijna de helft) uit taken. Dat betekent dat je tijd moet besteden aan vergaderingen, surveillance, loopbaanontwikkeling, en ook menial tasks als aanwezig zijn bij schoolfeesten, begeleiden excursies, etc. etc. Als jij dat sort dingen niet doet komt dat kort gezegd extra op de schouders van je collega’s.
Schoolfeesten en excursies zijn een leukigheidje maar ze behoren niet tot de kern van het onderwijs, ik vind eerlijk gezegd niet dat elke leraar zich hiermee moet bezighouden. Andere taken zijn natuurlijk wel nodig en daarvan kan ik me goed voorstellen dat leraren het niet leuk vinden als zij het vaker moeten uitvoeren omdat anderen het minder uitvoeren.

quote:
Ik vind dat oncollegiaal, en ook de houding die je tentoonspreidt over lesgeven voelt een beetje alsof jij 1 dag per week zult neerdalen uit je hooggeleerde stoel om je kennis te delen met de leerlingen, waarbij je aan collegialiteit en teamwork geen boodschap hebt. Maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd.
Dat begrijp je verkeerd, ja. ;)
De eerstegraadsleraren staan ruim boven de stof, niemand hoeft neer te dalen van een troon om hen bij te staan. Ik vrees wel dat zij flinke beperkingen hebben waar ze zelf niets aan kunnen doen:
- schoolmethodes die volledig zijn aangepast aan de CE's
- gebrek aan tijd om goed lesmateriaal te schrijven

Er is een tekort aan eerstegraadsleraren (minstens 1/3de van de lessen in de zogenaamde bovenbouw van het vwo wordt gegeven door een onbevoegde leraar) dus ik wil best graag in dat gat springen als ik zowel inhoudelijk als op andere vlakken hiervoor geschikt zou blijken te zijn. Alleen niet fulltime, om meerdere redenen (niet alleen de arbeidsvoorwaarden, ook omdat ik ook graag onderzoek wil doen). Verder zou ik bij een eventuele gedwongen pensionering in de toekomst (afvloeing bij een financiële crisis bijv.) aan een tweede carrière kunnen beginnen indien er dan nog steeds een tekort is, wat voor de vakken wiskunde en natuurkunde niet onwaarschijnlijk is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-03-2013 18:31:46 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124655767
quote:
Er is een tekort aan eerstegraadsleraren (minstens 1/3de van de lessen in de zogenaamde bovenbouw van het vwo wordt gegeven door een onbevoegde leraar) dus ik wil best graag in dat gat springen als ik zowel inhoudelijk als op andere vlakken hiervoor geschikt zou blijken te zijn. Alleen niet fulltime, om meerdere redenen (niet alleen de arbeidsvoorwaarden, ook omdat ik ook graag onderzoek wil doen). Verder zou ik bij een eventuele gedwongen pensionering in de toekomst (afvloeing bij een financiële crisis bijv.) aan een tweede carrière kunnen beginnen indien er dan nog steeds een tekort is, wat voor de vakken wiskunde en natuurkunde niet onwaarschijnlijk is.

Er zijn eerstegraads leraren met liefde voor hun vak nodig. Geen afbouwers in een midlife crisis.

Toch ben jij in principe een kandidaat om zo'n leraar te zijn, maar je kiest (helaas) voor iets anders. Dat respecteer ik, maar teveel mensen doen dat. Daarom moet er ook echt wat gebeuren. Het principe van "pay peanuts, get monkeys" blijft kloppen helaas.

Mijn grootste frustratie in het onderwijs is eigenlijk de politiek. Het onderwijs wordt als een groot experiment gezien. Totaal onverantwoord in mijn optiek.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 21:21:17 #135
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124663069
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik had eerder 2 jaar in gedachte. Misschien een goed idee om ervoor te zorgen dat je met de bko, in ieder geval als je een nog op te richten aangepaste variant volgt, wel ook in de andere lagen van het onderwijs aan de slag kan? Ik begrijp dat een zeker aantal stage-uren bij een middelbare school ook voor hen nodig is aangezien het lesgeven op de middelbare school verschilt van het lesgeven aan studenten (die zich trouwens ook lang niet altijd voorbeeldig gedragen en ook lang niet altijd voldoende intrinsieke motivatie hebben, uit zichzelf hun 'huiswerk' maken enz.).

[..]
ok, ik leg het nog 1 keer uit! de bko (basiskwalificatie onderwijs) heeft NIETS met lesgeven op het VO te maken. Je krijgt waarschijnlijk niet eens vrijstellingen voor de Universitaire Lerarenopleiding als je een bko traject hebt gedaan. Aanpassen zal maar beperkt kunnen: waarom zou de universiteit geld steken in een traject waarmee jij je voor ander soort werk bekwaamt? je overschat echt schromelijk de mogelijkheden en je onderschat de inhoud van de U.L. opleiding.
quote:
Schoolfeesten en excursies zijn een leukigheidje maar ze behoren niet tot de kern van het onderwijs, ik vind eerlijk gezegd niet dat elke leraar zich hiermee moet bezighouden. Andere taken zijn natuurlijk wel nodig en daarvan kan ik me goed voorstellen dat leraren het niet leuk vinden als zij het vaker moeten uitvoeren omdat anderen het minder uitvoeren.

[..]
Dat kun je wel vinden, maar dan nog, als je één dag werkt, zul je ook een bepaald aantal uren taken MOETEN verrichten, daar word je voor betaald. En ja, dan horen schoolfeesten en excursies er ook bij. En ja, dat is oncollegiaal want AL die activiteiten moeten georganiseerd en onder supervisie gebeuren, en hoe meer mensen zoals jij er op een school zijn, hoe meer de andere collega's daar onder lijden.
quote:
Dat begrijp je verkeerd, ja. ;)
De eerstegraadsleraren staan ruim boven de stof, niemand hoeft neer te dalen van een troon om hen bij te staan. Ik vrees wel dat zij flinke beperkingen hebben waar ze zelf niets aan kunnen doen:
- schoolmethodes die volledig zijn aangepast aan de CE's
- gebrek aan tijd om goed lesmateriaal te schrijven

Er is een tekort aan eerstegraadsleraren (minstens 1/3de van de lessen in de zogenaamde bovenbouw van het vwo wordt gegeven door een onbevoegde leraar) dus ik wil best graag in dat gat springen als ik zowel inhoudelijk als op andere vlakken hiervoor geschikt zou blijken te zijn. Alleen niet fulltime, om meerdere redenen (niet alleen de arbeidsvoorwaarden, ook omdat ik ook graag onderzoek wil doen). Verder zou ik bij een eventuele gedwongen pensionering in de toekomst (afvloeing bij een financiële crisis bijv.) aan een tweede carrière kunnen beginnen indien er dan nog steeds een tekort is, wat voor de vakken wiskunde en natuurkunde niet onwaarschijnlijk is.

Je geschiktheid blijkt pas in de praktijk helaas, dus je zult toch eerst moeten zwemmen, met hulp van je collega's - bevoegde en onbevoegde, eerste- en tweedegraads. Sterker nog, je moet heel veel vlieguren maken voor het lesgeven je echt goed afgaat en je alles onder de knie hebt. Ik ben er na bijna 3 jaar nog lang niet (en ik heb ook eerst lesgegeven op de universiteit, werkgroepen en hoorcolleges naast mijn onderzoek ;) )

Wat wil je veranderen aan de methodes die aangepast zijn aan het CE? Een extraatje hier of daar behandelen is natuurlijk leuk, maar je zult leerlingen toch vooral moeten voorbereiden op hun examens, zonder dat redden ze het niet. Te weinig tijd om materiaal te ontwikkelen is inderdaad jammer. Het is natuurlijk wel bespottelijk als er dan een collega komt die alleen de kerntaken wil doen, waardoor zijn collega's nóg minder tijd hebben omdat ze zijn taken ook moeten oppakken ;)

Overigens over onbedoegden: ik ben dat officieel ook, ik moet mijn dossier nog inleveren, maar heb alle cursussen en casussen afgerond. Het enige wat eraan ontbreekt zijn een paar studiepunten en het uitschrijven van mijn dossier. Ik denk dat ik niet anders ben dan een bevoegd docent met evenveel jaren leservaring. Om even een licht op zo'n cijfer van 1/3e te schijnen: die onbevoegden zijn even zo vaak ervaren docenten die ofwel nog in opleiding zijn en hun tweedegraads al hebben, ofwel ervaren tweedegraders die geen bovenbouwbevoegdheid hebben, en mensen zoals ik die de facto al hun opleiding hebben afgerond maar in de afronding vertraagd zijn door een grote aanstelling - als dat het onervaren studenten zijn, vers van de universiteit of nog niet eens klaar. Dat laatste is het beeld dat mensen doorgaans hebben bij "onbevoegde docenten" en dat wil ik nuanceren.
Kwak
pi_124664459
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 21:21 schreef kwakz0r het volgende:die onbevoegden zijn even zo vaak ervaren docenten die ofwel nog in opleiding zijn en hun tweedegraads al hebben, ofwel ervaren tweedegraders die geen bovenbouwbevoegdheid hebben, en mensen zoals ik die de facto al hun opleiding hebben afgerond maar in de afronding vertraagd zijn door een grote aanstelling - als dat het onervaren studenten zijn, vers van de universiteit of nog niet eens klaar. Dat laatste is het beeld dat mensen doorgaans hebben bij "onbevoegde docenten" en dat wil ik nuanceren.
Dat klopt, ik had een kei van een collega die onbevoegd was wegens verregaand non-conformisme (om de lerarenopleiding succesvol te doorlopen moet je bereid zijn je nogal wat quatsch te laten welgevallen en dat was hij niet). Tientallen jaren ervaring en echt een rasdocent.

Maar ik verwacht wel dat het steeds vaker om jonge beginners zal gaan, omdat scholen daar om financiele redenen een voorkeur voor hebben. Een school zal eerder een 22-jarige onbevoegde aannemen dan een 45-jarige ervaren onbevoegde.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 21:48:19 #137
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124664513
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 21:47 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat klopt, ik had een kei van een collega die onbevoegd was wegens verregaand non-conformisme (om de lerarenopleiding succesvol te doorlopen moet je bereid zijn je nogal wat quatsch te laten welgevallen en dat was hij niet). Tientallen jaren ervaring en echt een rasdocent.

Maar ik verwacht wel dat het steeds vaker om jonge beginners zal gaan, omdat scholen daar om financiele redenen een voorkeur voor hebben. Een school zal eerder een 22-jarige onbevoegde aannemen dan een 45-jarige ervaren onbevoegde.
ik heb het niet zozeer over aannemen, het gebeurt ook gewoon veel met zittend personeel binnen een school. juist daar.
Kwak
pi_124669206
Ik zou trouwens ook ooit wel 1 of 2 klassen willen naast m'n huidige baan, bedenk ik door dit topic, want ik mis het best wel. En eigenlijk is dat misschien momenteel wel de realistische manier om voldoende hogeropgeleiden voor de klas te krijgen. Want voorlopig willen velen wel graag lesgeven, maar zich niet fulltime afhankelijk maken van afbraakbeleid en een salarisachterstand. Vooralsnog verwacht ik op korte termijn geen effectief beleid dat daar verandering in brengt. Dus is een constructie waarbij geinteresseerden 1 of 2 klassen nemen een aardig plan B.
pi_124672302
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 18:55 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Er zijn eerstegraads leraren met liefde voor hun vak nodig. Geen afbouwers in een midlife crisis.
Dat zou mij niet minder gemotiveerd maken dus ik zie daar niet de relevantie van in.

quote:
Toch ben jij in principe een kandidaat om zo'n leraar te zijn, maar je kiest (helaas) voor iets anders. Dat respecteer ik, maar teveel mensen doen dat. Daarom moet er ook echt wat gebeuren. Het principe van "pay peanuts, get monkeys" blijft kloppen helaas.
Precies! Jij en Shadylane geven perfect aan wat een belangrijke reden is waarom ik het onderwijs qua arbeidsvoorwaarden onvoldoende aantrekkelijk vind om voltijds als leraar te werken. Verder lijkt het mij lastig dat je als leraar weinig tijd krijgt om zelf lesmateriaal te ontwikkelen als aanvulling op de gebruikte lesmethode.
quote:
Mijn grootste frustratie in het onderwijs is eigenlijk de politiek. Het onderwijs wordt als een groot experiment gezien. Totaal onverantwoord in mijn optiek.
Eens, ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de invloed van vernieuwingsgezinde groepen op de centrale examens (het FreudenthalInstituut bijv.) en het hierdoor de leraar opleggen wat en hoe hij moet onderwijzen zie ik als een vorm van politiek.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 15:41 schreef ShadyLane het volgende:Geef je die garantie niet en laat je het afhangen van de huidige functiemix-loterij, die nogal eens de jaknikkers bevoordeelt of riekt naar willekeur, dan zie ik niet direct hordes goed opgeleide, kritische geesten enthousiast voor het leraarschap kiezen.
quote:
Ben benieuwd wat Rinnooy-Kan van deze draai van D'66 vindt trouwens, hij is toch ook D'66-er? :)
Eindelijk eens een goed onderwijsplan van D66 maar ik vrees dat het weinig waard zal blijken te zijn aangezien D66 de nare gewoonte heeft om haar onderwijsplannen in te ruilen voor andere zaken als D66 al eens betrokken is bij coalitieonderhandelingen. Ik hoop dat het deze keer niet zal blijken te zijn maar ik zal niet de gok wagen om op D66 te stemmen voor dit plan, hoe goed ik het ook vind.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124672963
Kwakzor, vind jij het niet raar dat slechts de helft van het werk het onderwijs zelf is, inclusief lesvoorbereiding, toetsen nakijken etcetera?
Surveilleren? Prima.
Ouderavonden? Prima.
Deze zaken horen gewoon bij onderwijs dus daar moet je niet moeilijk over doen.
Schoolfeestjes, excursies, sportdagen, vakanties, ...
Allemaal bijzaken. Prima als mensen zoiets willen organiseren maar er moet toch ook ruimte zijn voor de vakman die gewoon simpelweg op een uitstekende manier les wil geven, of dat het een voltijds leraar is of een deeltijds leraar.
quote:
ok, ik leg het nog 1 keer uit!
Dat had niet gehoeven hoor, het verschil was volstrekt duidelijk voor mij. Ik schetste slechts een ideaal, misschien voor Nederland utopisch, plaatje. Als ik het juist begrijp dan gebeurt dit in België echter wel, is er daar maar 1 didactische opleiding aan de universiteit die zowel door toekomstige leraren als door toekomstige universitaire docenten en hoogleraren wordt gevolgd. Wat betreft het belang van universiteiten, zij hebben er enorm veel belang bij dat VWO-leerlingen goed les krijgen aangezien ruim de helft van deze leerlingen nog heel wat jaartjes student gaat zijn aan die universiteiten. Bovendien sprak ik over het combineren van het doctoreren met de ULO. Vanuit het perspectief van het doctoreren bezien is dat prima te doen gezien de vrijheid die je met deze baan hebt. Mogelijk is het om andere praktische redenen (stages) wel moeilijk uit te voeren maar dat zie ik tegen die tijd wel. Ik weet van iemand die nu als docent werkt aan mijn universiteit dat hij het combineerde. Hij zat op een dood spoor met zijn onderzoek en hij volgde de lerarenopleiding om vervolgens X jaar les te geven aan VWO-klassen. Ik heb meer gehoord over het combineren van het werk aan een universiteit, ook buiten Nederland (het teachers first programma bijvoorbeeld). Dat riep bij mij de vraag op in hoeverre het momenteele in Nederland praktisch haalbaar is om bijv. voor 80% aan een universiteit te werken en voor 20% voor een school. Ik zie het allemaal wel, voor nu ben ik me slechts aan het oriënteren op de mogelijkheden.

quote:
Overigens over onbedoegden: ik ben dat officieel ook, ik moet mijn dossier nog inleveren, maar heb alle cursussen en casussen afgerond. Het enige wat eraan ontbreekt zijn een paar studiepunten en het uitschrijven van mijn dossier. Ik denk dat ik niet anders ben dan een bevoegd docent met evenveel jaren leservaring. Om even een licht op zo'n cijfer van 1/3e te schijnen: die onbevoegden zijn even zo vaak ervaren docenten die ofwel nog in opleiding zijn en hun tweedegraads al hebben, ofwel ervaren tweedegraders die geen bovenbouwbevoegdheid hebben, en mensen zoals ik die de facto al hun opleiding hebben afgerond maar in de afronding vertraagd zijn door een grote aanstelling - als dat het onervaren studenten zijn, vers van de universiteit of nog niet eens klaar. Dat laatste is het beeld dat mensen doorgaans hebben bij "onbevoegde docenten" en dat wil ik nuanceren.
Die nuance was voor mij duidelijk. Dan nog zijn er veel onbevoegde leraren voor wie niet zoiets geldt. Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre de eerstegraadsleraar die dat via het HBO is geworden geschikt is voor een 6-VWO-klas. Een ander iemand merkte hierboven op dat het theoretisch weinig om het lijf heeft, zo'n HBO-master voor tweedegraadsleraren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-03-2013 01:34:59 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124677973
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 01:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kwakzor, vind jij het niet raar dat slechts de helft van het werk het onderwijs zelf is, inclusief lesvoorbereiding, toetsen nakijken etcetera?
?
pi_124683638
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 01:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Schoolfeestjes, excursies, sportdagen, vakanties, ...
Allemaal bijzaken. Prima als mensen zoiets willen organiseren maar er moet toch ook ruimte zijn voor de vakman die gewoon simpelweg op een uitstekende manier les wil geven, of dat het een voltijds leraar is of een deeltijds leraar.
Sterker nog, het is ook duur. Als je iemand met MBO-activiteitenbegeleiding -die er nog voor geleerd heeft ook- die dingen laat organiseren kan dat waarschijnlijk tegen een lager uurloon dan wanneer je het een LD-er laat doen. Idem voor surveillances bij stilte-uren en toetsen. Een school hier in de buurt heeft briefjes verspreid in de wijk: er bleken heel wat bejaarden en studenten bereid voor een klein bedragje die taak op zich te nemen.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 15:04:23 #143
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124684088
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 01:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kwakzor, vind jij het niet raar dat slechts de helft van het werk het onderwijs zelf is, inclusief lesvoorbereiding, toetsen nakijken etcetera?
Surveilleren? Prima.
Ouderavonden? Prima.
Deze zaken horen gewoon bij onderwijs dus daar moet je niet moeilijk over doen.
Schoolfeestjes, excursies, sportdagen, vakanties, ...
Allemaal bijzaken. Prima als mensen zoiets willen organiseren maar er moet toch ook ruimte zijn voor de vakman die gewoon simpelweg op een uitstekende manier les wil geven, of dat het een voltijds leraar is of een deeltijds leraar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 14:46 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Sterker nog, het is ook duur. Als je iemand met MBO-activiteitenbegeleiding -die er nog voor geleerd
heeft ook- die dingen laat organiseren kan dat waarschijnlijk tegen een lager uurloon dan wanneer je het een LD-er laat doen. Idem voor surveillances bij stilte-uren en toetsen. Een school hier in de buurt heeft briefjes verspreid in de wijk: er bleken heel wat bejaarden en studenten bereid voor een klein bedragje die taak op zich te nemen.
Jullie lijken niet te snappen waar dat hele taakuren circus vandaan komt. Een fulltime aanstelling als docent is in Nederland doorgaans 25-27 lesuren. Dit doe je 40 weken per jaar. Vergeleken met veel docenten in het buitenland zijn dat veel lesuren voor ook nog eens relatief grote klassen.

Vervolgens komt er vanuit de maatschappij en de politiek / de managementlaag de wens om inzichtelijk te maken wat een docent dan eigenlijk met zijn tijd doet. 25-27 x 50 minuten lesgeven lijkt immers niet direct een baan van 38 uur p/w. (reken maar uit, 25 x 50 minuten x 40 weken is ongeveer 833 uur dat je voor de klas staat met een fulltime baan per jaar, iets meer dan 20 uur per week )

De schoolbesturen/politiek/onderwijsmanagers zijn vervolgens mij een meetbaar systeem gekomen waarin een docent per jaar 1659 uren moet werken om een fulltime baan te hebben vergelijkbaar met "normale banen" waar je niet tien weken per jaar vakantie hebt. dat zijn allemaal gewoon cao-afspraken. ook is bepaald welk percentage van je lesuren geldt als opslag voor voor- en nawerk, hoeveel uur vaste voet er is voor schoolgebonden taken zoals vergaderen en surveilleren, hoeveel uur er moet vrijgemaakt voor opleidingen en cursussen etc. etc.

Leuk idee, maar het komt er op neer dat op veel scholen docenten min of meer slaaf zijn van de taakuren. Ik ben daar absoluut niet voor, maar de praktijk is nu eenmaal zo. Als ik "in de min" sta, dus te weinig taken draai, mag de school mij inzetten voor dingen als bijles geven, huiswerkklas, extra lesuren als ik daar toestemming voor geef etc. als mijn collega's taken niet doen omdat ze er geen taakuren voor krijgen dan blijven taken liggen - en een school gaat daar echt geen mbo'ers voor aannemen - hun eigen personeel doet het immers gratis (het zit al bij hun salaris inbegrepen, daarom is het juist níet duur om je eigen personeel NAAST hun lestaken alle andere dingen te laten doen. Het zou duur zijn als ze taken in plaats van lessen deden, dat is op de meeste scholen dan ook volstrekt onmogelijk. Overuren betalen doen ze vaak pas vanaf 48 overuren, dus dat is helemaal feest!).

Wat totaal uit het oog verloren is, is dat een fulltime baan als docent gewoon een fulltime baan is. Wat mij betreft hoeven ze niet uit te rekenen dat een docent met een fulltime lestaak nog eens 400 uur extra moet steken in schoolse zaken om een échte fulltime baan te hebben.

Je vraag is dus een beetje omgekeerd geredeneerd: ja, het is raar dat docenten in het huidige taakbeleid maar iets meer dan de helft (met opslag ongeveer 3/4e) van de werktijd voor lestaken hebben, maar dat komt niet omdat die andere taken er bijkomen - die taken moesten toch al gedaan worden - maar omdat er een achterlijke rekensom op ons werk wordt losgelaten die bepaalde dat een fulltime baan nog niet genoeg gevuld was om tegen de maatschappij en de poiltiek te verklaren dat we onze tijd/hun belastingcenten wel goed besteden.
Kwak
pi_124684280
Ik ken het systeem ;)
Op dit moment lijkt het goedkoper om de LD-er die klusjes te laten doen, want die doet het over het algemeen gratis (die taakuren zijn een wassen neus). De keerzijde is echter dat al dat onbetaalde overwerk leidt tot minder aandacht/tijd voor de lesvoorbereiding, minder aandacht/tijd voor de begeleiding van (mentor-)leerlingen, burnouts, dalende populariteit van het beroep, lerarentekorten. Goedkoop is duurkoop. Ik denk dat je per saldo met bijklussende bejaarden en studenten goedkoper af bent.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 15:25:19 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124684656
Ja, jij wel ;)

En dat ^^ ben ik helemaal met je eens. het lijkt alleen een utopie in het huidige maatschappelijke en politieke klimaat...

ik heb bv. zoveel leuke lesideeën, maar als ik er aan toe wil komen moet ik al mijn vrije tijd aan school besteden, mijn mentoraat draaide begin dit jaar heel goed maar raakt nu echt ondergesneeuwd onder al mijn taken...

ik vind het onaardig klinken van mezelf, maar als ik realiseer hoe weinig tijd ik nodig heb voor mijn lessen aan de onderbouw, dan vind ik het helemaal niet raar als je als bovenbouw docent meer betaald krijgt. sommige van mijn collega's hebben geen idee hoeveel werk het is om bovenbouw te draaien... of geef meer taakuren voor bovenbouwlessen ofzo, i.p.v. te straffen met compensatieuren voor examenklassen.
Kwak
pi_124684964
Ik weet van een school waar een dame jaar na jaar in LB bleef terwijl ze een hogere schaal wilde. Was eerstegraads, had onder- en bovenbouwklassen, en heeft uiteindelijk gemeld: "zolang ik in LB betaald blijf krijgen doe ik alleen nog onderbouw".
Toen ik het verhaal hoorde zat ze daarom al een paar jaar alleen in de onderbouw, of ze uiteindelijk die promotie nog heeft gekregen weet ik niet. Maar werkdrukverlaging had ze in elk geval wel en da's ook wat waard.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 15:48:35 #147
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124685123
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 15:40 schreef ShadyLane het volgende:
Ik weet van een school waar een dame jaar na jaar in LB bleef terwijl ze een hogere schaal wilde. Was eerstegraads, had onder- en bovenbouwklassen, en heeft uiteindelijk gemeld: "zolang ik in LB betaald blijf krijgen doe ik alleen nog onderbouw".
Toen ik het verhaal hoorde zat ze daarom al een paar jaar alleen in de onderbouw, of ze uiteindelijk die promotie nog heeft gekregen weet ik niet. Maar werkdrukverlaging had ze in elk geval wel en da's ook wat waard.
Jarenlang voor je gevoel niet serieus worden genomen, mooi dat zo'n directie zich niet laat piepelen.
Dit, dus.
pi_124686319
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 15:25 schreef kwakz0r het volgende:
ik vind het onaardig klinken van mezelf, maar als ik realiseer hoe weinig tijd ik nodig heb voor mijn lessen aan de onderbouw, dan vind ik het helemaal niet raar als je als bovenbouw docent meer betaald krijgt. sommige van mijn collega's hebben geen idee hoeveel werk het is om bovenbouw te draaien... of geef meer taakuren voor bovenbouwlessen ofzo, i.p.v. te straffen met compensatieuren voor examenklassen.
Mijn ervaring: onderbouw betekent hard werken in de les, bovenbouw betekent hard werken buiten de les.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2013 16:31:15 ]
pi_124686371
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 15:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Jarenlang voor je gevoel niet serieus worden genomen, mooi dat zo'n directie zich niet laat piepelen.
Het gedeelte voor de komma kan ik niet rijmen met het gedeelte erna.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:35:38 #150
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_124686494
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:31 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het gedeelte voor de komma kan ik niet rijmen met het gedeelte erna.
Zoals ik het interpreteer stelt ze aan de directie een ultimatum.
Dit, dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')