Mee eens, maar als leraar heb je een combinatie van die kwaliteiten nodig, met een minimum standaard inderdaad.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:43 schreef Buitendam het volgende:
Betrokkenheid, bevlogenheid en meer van dat soort termen zijn stuk voor stuk heel belangrijk, maar ik wissel die -heid woorden liever in voor 1 -teit woord en da's kwaliteit.
Fantastisch dat je betrokken bent bij een schoolkrant, maar als het kwalitatief niet veel voorstelt heb ik liever dat die docent zich weer stort op de kwaliteit van zijn lessen dan op een schoolkrantje wat net zo goed als oud papier door kan gaan.
Sterker nog, bij ons waren een aantal tot-voor-kort-tweedegraads docenten bijzonder gefrustreerd omdat ze jarenlang avond aan avond zich kapot hadden gestudeerd om uiteindelijk die eerstegraads bevoegdheid te halen en zo hun inzetbaarheid te vergroten, en er geen cent extra bij kregen. Dat er niet meer in salaris wordt gedifferentieerd (was tot 1985 wel zo) is dus net zo goed in hun nadeel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:30 schreef YourAsset het volgende:
Men wil meer academici voor de klas. Ik zal maar niet vertellen hoeveel procent van de leraren bij ons een universitaire opleiding genoten heeft (bachelor + master), maar het ligt schrikbarend laag. Alleen dat gaat nooit rechtgetrokken worden met deze salarissen. En ik vind het best een optie om te differentiëren naar vooropleiding, maar dit is een heel gevoelig punt.
Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen 2e-graads docenten.
Andere dingen op andere plekken, wat bedoel je precies?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:38 schreef ShadyLane het volgende:
Absoluut nodig, maar ik ben het niet eens met 'eerst'. Tegelijkertijd zijn er andere dingen nodig op andere plekken. Het is en-en.
Ja, op niveau docenten is natuurlijk altijd een goeie basis. Maar als we het kwaliteitsverschil VWO en Vmbo naast elkaar leggen en dan gaan toetsen op spijbelen, geweld, drugs en meer van dat soort zaken, dan vind ik het echt een aanfluiting dat die tweedegraads die zich laten omscholen tot eerstegraads aan het piepen zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:44 schreef ShadyLane het volgende:
Dat leerlingen die binnenkort eindexamen VWO moeten gaan doen les krijgen van en in hun studiekeuze begeleid worden door mensen die zelf ook ooit eindexamen VWO hebben gedaan en aan de uni hebben gestudeerd, bijvoorbeeld. Daar had het entreerecht aan kunnen bijdragen.
Ja, dat blijkt het voornaamste, maar wat heb je aan dat hoge salaris als juist de arbeid 'm zit in die basis en KGT-Vmbo's? Daar heb je toch geen drol aan je eerstegraads als de basis van dat niveau zit in orde, transparantie en consequent zijn in pedagogisch opzicht?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:51 schreef ShadyLane het volgende:
Dat begrijp ik niet. Ik werk nu buiten het onderwijs. Hier is het vrij standaard dat inspanningen, zeker als die jaren duren, om een certificaat te halen dat je inzetbaarheid vergroot, tot een salarisverhoging leiden.
Of je het nu tijdens je werkzame leven doet of daarvoor al in je studententijd, extra inspanning in tijd en geld mogen van mij een hoger salaris opleveren. Alleen al omdat anders velen voor de kortste en makkelijkste opleiding zullen kiezen, als de salariering toch gelijk is.
Maar als de pedagogische en krachtige leeromgeving er wel is, en de kennisoverdracht plaats kan vinden, moet er ook daadwerkelijk kennis zijn om over te geven. Als je die niet hebt, kun je net zo goed niet gaan lesgeven, want de leerlingen de kinderen uiteindelijk niets.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:58 schreef Buitendam het volgende:
Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.
Ja, natuurlijk is het fantastisch als het academisch niveau hoog is, maar momenteel is het niveau op het Vmbo schrikbarend laag. De crux zit 'm in het feit dat veel van die eerstegraads begonnen zijn als tweedegraads. Als je ziet hoeveel mensen er direct beginnen met een eerstegraadsopleiding als docent dan vraag je je af waar ze ze vandaag halen. Zó ontzettend weinig mensen doen dat. Het gros heeft gewoon de tweedegraagds doorlopen, werkt grotendeels op een Vmbo en gaat daarna door naar het VWO, maar daar zit de kink in de kabel niet. Dit zit natuurlijk bij het zinkende schip wat ze verlaten, namelijk het Vmbo.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:05 schreef ShadyLane het volgende:
In bovenbouw VWO heb je wel een drol aan je eerstegraads. Naast het belang van goede leraren op het VMBO vind ik het net zo goed van belang dat er in bovenbouw VWO de juiste mensen staan les te geven. Dus als iemand jarenlang investeert in het behalen van dat certificaat, mag hij voor die inspanningen best beloond worden. Sterker nog, het lijkt me bijzonder onverstandig om dat niet te doen, want dan zijn te weinig mensen bereid om die inspanning te leveren (zoals we nu zien).
Los daarvan denk ik dat een hogere opleiding ook in het VMBO en op de basisscholen geen kwaad kan. Het is niet alsof een universitaire opleiding tegenwoordig een onhaalbaar hoog ivoren toren-achtig iets is he, er zijn massa's studenten aan de universiteit en het overgrote merendeel daarvan heeft prima sociale en didactische vaardigheden. We hebben het niet over een kleine subgroep van geniale cum laude gepromoveerde onderzoekers, we hebben het over academici in het algemeen. Mijn collega stond als eerstegrader uitstekend les te geven aan VMBO-klassen.
En dus is die eerstegraad in het VWO natuurlijk wel heel bruikbaar. Maar nogmaals; de emotie voert de boventoon op het Vmbo, niet louter het denkvermogen. Wil je leerlingen iets leren dan zul je met andere facetten bezig moeten zijn dan wat je leert op een eerstegraadsopleiding.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:12 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Maar als de pedagogische en krachtige leeromgeving er wel is, en de kennisoverdracht plaats kan vinden, moet er ook daadwerkelijk kennis zijn om over te geven. Als je die niet hebt, kun je net zo goed niet gaan lesgeven, want de leerlingen de kinderen uiteindelijk niets.
Uiteraard leren leerlingen binnen het tweedegraads vakgebied veel meer op school dan alleen kennis, sociale vaardigheden, discipline en dergelijke, maar ze moeten ook richting een eindexamen.
Daarnaast heb je in bijvoorbeeld bovenbouw VWO veel minder pedagogische vaardigheden nodig en veel meer kennis en academische vaardigheden.
Dat staat buiten kijf.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dus is die eerstegraad in het VWO natuurlijk wel heel bruikbaar. Maar nogmaals; de emotie voert de boventoon op het Vmbo, niet louter het denkvermogen. Wil je leerlingen iets leren dan zul je met andere facetten bezig moeten zijn dan wat je leert op een eerstegraadsopleiding.
Die diversiteit juich ik toe, hoe meer ervaringen, inzichten etc. hoe beter.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf.
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.
Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)
Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
Met jouw eerste alinea ben ik het compleet niet eens. Voor een heel hoop vakken, met name de gamma- en betavakken, vind ik een complete universitaire opleiding in het vakgebied echt een meerwaarde hebben. Ik zou dit eigenlijk niet moeten zeggen, maar ik schrik soms van de kennis van mijn collega's. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf.
Ik denk dat leraren die het traject HBO 2e graads > Lesgeven > Eerstegraadsopleiding of Master volgen uiteindelijk completere (breder inzetbare, vindingrijkere) docenten zijn dan docenten die een master volgen en daarna een korte lerarenopleiding volgen. Simpelweg omdat de eerst 2egrader meer gereedschap in z'n kist heeft.
Maar er moet ook ruimte zijn voor persoonlijke ontplooiing en carriere, vind ik. Als een tweedegrader wil doorstromen (ik ben nu zelf bezig met een dergelijk traject) vind ik niet dat dat gezien moet worden als het 'verlaten van een zinkend schip'. Ik denk dat een schoolleiding daar ook oog voor moet hebben en docenten moet proberen te spreiden over het hele traject (bijv. 1mavo t/m 6 vwo voor een eerstegrader ipv alleen bovenbouw). Dan pak je ook de tegenstelling onderbouw-bovenbouw aan. (Die is bij mijn school nogal nadrukkelijk aanwezig)
Maar ook binnen het tweedegraads vakgebied zijn er zoveel verschillen. Je hebt docenten die alleen maar 1-2-3 havo/vwo willen, en docenten die alleen TL willen, en docenten die juist PRO, basis of kader doceren. Ook weer heel verschillende spectra.
Ik denk dat de meeste klassen die 20 ruim overschrijden, maar voor data zou ik 't even na moeten vragen binnen de familie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is met name het grote verschil tussen werkzaam zijn binnen het onderwijs en buiten het onderwijs, al die extra certificaten en diploma's stellen niets voor als de kennisoverdracht niet aanwezig is, omdat je werkt met 20 jonge mensen en niet met een product.
Een gedeelte daarvan is het imagoprobleem dat het VMBO heeft. Ondanks dat ca. 50 % van alle leerlingen examen op dat niveau doet is het zo dat het vaak wordt gezien als een monolithisch afvoerputje van de samenleving. Dat helpt niet bij ouders ("Mijn kind MOET naar de havo", met alle problemen voor havo-docenten en groep 8 docenten van dien), bij leraren (jouw voorbeeld) en in de algemene samenleving ("Ja, wat er nu van het VMBO komt is echt niets.") Niet bepaald aanmoedigend voor leerlingen op VMBO, lijkt mij. ("Waarom zou ik mijn best doen als ik toch tuig ben.").quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:28 schreef Buitendam het volgende:
En dan wordt er héél vaak gepiept want 'daar heb ik toch zeker geen honderden uren voor in de avonduren gestudeerd?'
Ik dacht toch echt 2 of 3 dagen, niet 1 dag, maar dat zie ik volgend jaar dan wel. Kan ook zijn dat de voorlichting vanuit de uni loog.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Maar wat ik daarmee bedoel is, is dat academici die op de eerder genoemde manier een bevoegdheid in het onderwijs halen niet voorbereid zijn op de diversiteit die binnen het onderwijs speelt. Wat doe je als een echt vervelende klas meemaakt e.d. In 1 jaartje 1 dag naar school kun je dat niet leren.
Interessant vraagstuk wel - bereiden de stages in het HBO docenten beter voor op de nadelen van het onderwijs geven dan de universitaire 'snelroute'?quote:Ik heb al een aantal keer gezien bij naaste collega's dat de eerste jaren echt heel zwaar zijn voor dergelijke docenten, zwaarder dan voor HBO 2e graders.
In 2012 stond het KGT onderwijs van het Vmbo nog op gelijke voet met Roemeens onderwijs waar we Polen nog een plaats boven ons moesten dulden. Dan staan we er niet echt goed op, vind jij wel? Daarnaast is de invoering van het kwalificatiedossier en de Brondocumenten ook niet voor niets. Het standaardniveau op Mbo's van de doorstroom vanaf het Vmbo is historisch slecht. Dat niveau werd vroeger op de LTS nog niet gemeten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:25 schreef Omentuva het volgende:
Een gedeelte daarvan is het imagoprobleem dat het VMBO heeft. Ondanks dat ca. 50 % van alle leerlingen examen op dat niveau doet is het zo dat het vaak wordt gezien als een monolithisch afvoerputje van de samenleving. Dat helpt niet bij ouders ("Mijn kind MOET naar de havo", met alle problemen voor havo-docenten en groep 8 docenten van dien), bij leraren (jouw voorbeeld) en in de algemene samenleving ("Ja, wat er nu van het VMBO komt is echt niets.") Niet bepaald aanmoedigend voor leerlingen op VMBO, lijkt mij. ("Waarom zou ik mijn best doen als ik toch tuig ben.").
Het is lang niet altijd zo, maar een significante minderheid die dat vindt kan al genoeg problemen opleveren. Voorbeelden te over van situaties waar een significante minderheid het kan verpesten voor de rest.
Ik schuif die woorden graag mijn mond uit.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In 2012 stond het KGT onderwijs van het Vmbo nog op gelijke voet met Roemeens onderwijs waar we Polen nog een plaats boven ons moesten dulden. Dan staan we er niet echt goed op, vind jij wel? Daarnaast is de invoering van het kwalificatiedossier en de Brondocumenten ook niet voor niets. Het standaardniveau op Mbo's van de doorstroom vanaf het Vmbo is historisch slecht. Dat niveau werd vroeger op de LTS nog niet gemeten.
Vanuit de landelijke politiek wordt er heel wat door de strot geduwd van de leerkrachten, met als absolute dieptepunt de ophokplicht. Veertienjarigen die op vrijdagmiddag om 3 uur nog een uur in een lokaal worden gehouden met een even gedemotiveerde leerkracht (want er is geen eer mee te behalen, die leerlingen zijn moe) om de wettelijke urennorm te halen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:11 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Ik schuif die woorden graag mijn mond uit.
Ik ben vagelijk bekend met het kwaliteitsprobleem, maar een oplossing is niet iets dat je 1-2-3 vindt (in tegenstelling tot wat er van hogerhand nog wel eens wordt gedacht). Ik denk dat competente docenten met voldoende tijd en ruimte voor hun lesgeven - iets dat nog wel eens wil ontbreken - het merendeel van het probleem kunnen aanpakken. Ik denk ook dat dit jaren gaat duren - eerder 10 jaar dan 2 jaar.
Ik ben onbekend met (het invoeren van) die maatregelen, maar gezien wat ik deze maand heb gezien in politiek Den Haag ben ik niet meteen overtuigd van het nut van elke willekeurige maatregel. Er is een gewoonte om oplossingen aan te dragen voor problemen die er niet zijn of voor problemen die ergens anders hun 'roots' hebben.
Ik had overigens wat te veel geciteerd - mijn stukje sloeg op het piepen (jouw woorden) en poogde het in een bredere context te plaatsen. Dat is nu gecorrigeerd.
Dat is een prima gedachte van D'66. Het is mijns inziens ook flauwekul om iedereen blind in te schalen op LD. Een LC of LD functie moet, ongeacht 1e of 2e graads bevoegdheid, afhangen van het functioneren van een docent. Een meerwaarde zijn voor de leerlingen en/of het team. Binnen FUWA en vanuit beleidsdocumenten rondom de functiemix lijkt me dat elke school prima in staat is om fatsoenlijke profielen op te stellen rondom dit soort schaal-verhogingen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:29 schreef ShadyLane het volgende:
Momenteel is er wat ophef op het forum van Leraren In Actie, omdat D'66 zich heeft uitgesproken voor beperking van het entreerecht, dat eerstegraders die voor minstens 50% lesgeven in de bovenbouw vanaf 2014 het recht zou geven op LD.
Ik ben het wel met dat beleid eens, aangezien men toch meer universitair geschoolde docenten voor de klas wil hebben. Momenteel is het verschil in salaris tussen docent en private sector, in ieder geval voor mijn vakgebied, al van het begin van de carriere niet te verwaarlozen. If you pay peanuts, you get monkeys.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:29 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat is een prima gedachte van D'66. Het is mijns inziens ook flauwekul om iedereen blind in te schalen op LD. Een LC of LD functie moet, ongeacht 1e of 2e graads bevoegdheid afhangen van het functioneren van een docent. Een meerwaarde zijn voor de leerlingen en/of het team. Binnen FUWA en vanuit beleidsdocumenten rondom de functiemix lijkt me dat elke school prima in staat is om fatsoenlijke profielen op te stellen rondom dit soort schaal-verhogingen.
Dat er binnen het 2e graads gebied een plafond van LC komt terwijl bij het 1e graads gebied een LD schaal bereikbaar is lijkt me, gezien het verschil in opleiding, prima. Maar "zomaar" iedereen in de bovenbouw H/A/G LD geven is echt belachelijk.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat bijna de volledige functiemix al uit de eigen zak van scholen betaald moest/moet worden. Daar zou dan nu het entree-recht nog eens bovenop komen.. Ik weet niet hoe het bij jullie op school is, maar ik kan jullie vertellen dat de zakken van de school waar ik werk zo diep niet zijn hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |