Ja, dat snap ik. Maar ik vind dat nogal onzinnig, eerlijk gezegd. Als het leuke muziek is, is het leuke muziek toch? Al is het honderd keer eerder gedaan. En goed beschouwd is vrijwel alles al eens eerder gedaan ook.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:15 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Het gaat in deze niet zozeer over een individueel album, maar over een rage dan wel trend om terug te grijpen naar een oude sound, en er vervolgens (vrijwel) helemaal niets aan toe te voegen. Nogmaals, het is hele leuke muziek, maar ergens zitten er dan ook wel vraagtekens.
Hmm, als ik 't bij mezelf bekijk, is dat vernieuwende niet zozeer het belangrijke element. Verre van zelfs. Ik zag op Musicmeter een mening voorbij komen over het album van Gardner waar ik me heel erg in kan vinden:quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:35 schreef methodmich het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar ik vind dat nogal onzinnig, eerlijk gezegd. Als het leuke muziek is, is het leuke muziek toch? Al is het honderd keer eerder gedaan. En goed beschouwd is vrijwel alles al eens eerder gedaan ook.
Maar dat kan ook aan leeftijd hangen hoor, de constante drang naar vernieuwing. Geen idee. Het valt mij alleen op dat het kennelijk nogal een groot ding is voor sommigen. Daar verbaasde ik me over. Het lijkt mij dat het je plezier in muziek luisteren beperkt namelijk.
Dat is bij mij het probleem. Ik verlies altijd een stuk beleving als ik niet echt het idee heb dat ik de artiest hoor. Voelt meer als een, zeer goed uitgevoerd, trucje. Goed voorbeeld waar dat heel anders is, is Elliott Smith. Die gebruikte heel duidelijk invloeden van The Beatles, maar het was wel honderd procent zijn muziek.quote:Wel jammer dat er niet iets meer persoonlijkheid in dit album zit. Ik hoor eigenlijk alleen maar de invloeden, maar niet Jacco Gardner zelf.
Ach, we waren al gek op Peace. We zijn goed op weg naar Understanding, dus allen Love nog en we zitten gebakkenquote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:47 schreef DO2 het volgende:
Begrijp je volkomen, Maxerazzi.
En ik begrijp mm ook. En ik begrijp Bol_Wan ook. En ik begrijp Norrage ook.
Kut. Daar sta je dan, met al je begrip.
Love verdient alle liefde.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:49 schreef Bol_Wan het volgende:
[..]
Ach, we waren al gek op Peace. We zijn goed op weg naar Understanding, dus allen Love nog en we zitten gebakken
Precies. Zo'n Jacco Gardner gebruikt inderdaad gewoon een trucje. Zijn teksten zijn niet persoonlijk, niet boeiend. Het geluid is gejat, en het had net zo goed elke andere willekeurige artiest kunnen zijn. Alleen zijn stem is niet eens karakteristiek, dat klnkt precies zoals al die muziek van vroeger. Echt een trucje.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:44 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Hmm, als ik 't bij mezelf bekijk, is dat vernieuwende niet zozeer het belangrijke element. Verre van zelfs. Ik zag op Musicmeter een mening voorbij komen over het album van Gardner waar ik me heel erg in kan vinden:
[..]
Dat is bij mij het probleem. Ik verlies altijd een stuk beleving als ik niet echt het idee heb dat ik de artiest hoor. Voelt meer als een, zeer goed uitgevoerd, trucje. Goed voorbeeld waar dat heel anders is, is Elliott Smith. Die gebruikte heel duidelijk invloeden van The Beatles, maar het was wel honderd procent zijn muziek.
(Slaat dit ergens op? Kan het voor mijn gevoel niet helemaal duidelijk krijgen.)
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:47 schreef DO2 het volgende:
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:47 schreef DO2 het volgende:
Dat wat je beschrijft heb ik overigens heel erg met Godspeed You! Black Emperor. Het wordt de hemel ingeprezen hier en daar en als ik het luister hoor ik niets wat ook maar zijn best doet om op een nummer te lijkenquote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:43 schreef Bol_Wan het volgende:
Ik merk dat tegenwoordig vernieuwing vaak samenvalt met complexiteit. Als iets omschreven wordt als vernieuwend zit het vaak tjokvol ideeën, wat op mij vaak erg vermoeiend werkt.
De albums die ik het meeste draai zijn albums die anders klinken, maar dat wel weten te doseren en compact weten te brengen. Hartstikke leuk natuurlijk, zo'n album met acht nummers die inklokken over de 7 minuten, maar als vernieuwing ten koste gaat van luisterplezier mag het van mij achterwege blijven
Dat heb ik ook met Skinny Fists (het meest gehypete album van ze dat ik zelf helemaal niet goed vind)..Ken je F#A#? Dat is echt een mooie, en dat straalt echt een verhaal uitquote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat wat je beschrijft heb ik overigens heel erg met Godspeed You! Black Emperor. Het wordt de hemel ingeprezen hier en daar en als ik het luister hoor ik niets wat ook maar zijn best doet om op een nummer te lijken
Dat slaat wel ergens op en is ook duidelijk hoor. Kan ik ook in meegaan. Alleen persoonlijk heb ik dat bij Jacco Gardner - nu gaat het toch weer om een individuele artiest, maar vooruit - niet.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:44 schreef Maxerazzi het volgende:
Dat is bij mij het probleem. Ik verlies altijd een stuk beleving als ik niet echt het idee heb dat ik de artiest hoor. Voelt meer als een, zeer goed uitgevoerd, trucje. Goed voorbeeld waar dat heel anders is, is Elliott Smith. Die gebruikte heel duidelijk invloeden van The Beatles, maar het was wel honderd procent zijn muziek.
(Slaat dit ergens op? Kan het voor mijn gevoel niet helemaal duidelijk krijgen.)
Als ik vernieuwende acts zou moeten noemen die in de afgelopen 10 jaar echt iets hebben toegevoegd aan het kleurenpalet, dan is AC er zeker eentje van.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:01 schreef methodmich het volgende:
Zelf heb ik 'vroeger' ook al die pogingen ondernomen om verklaarde meesterwerken van acts als Animal Collective te omarmen.
Dat bedoel ik. Die mening wordt wel algemeen gedeeld. Ik vind er echter vrij weinig aan en draai die platen zelden meer. Mede door dit soort ervaringen heb ik besloten dat hele verhaal los te laten.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:08 schreef DO2 het volgende:
[..]
Als ik vernieuwende acts zou moeten noemen die in de afgelopen 10 jaar echt iets hebben toegevoegd aan het kleurenpalet, dan is AC er zeker eentje van.
Anti-Excelsior artiesten ja, alhoewel ik Roos en Spinvis het beste vind wat Nederland ooit heeft voortgebrachtquote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:01 schreef methodmich het volgende:
[..]
En Norrage is natuurlijk sowieso anti-Nederlandse artiesten.![]()
Ik kan best wel naar dat soort muziek luisteren hoor. Maar er is nu een rits artiesten waar ik echt bij denk, waarom? Dat is gewoon meeliften op een rage. Ook niks vernieuwends wat betreft "de eerste zijn die een retro-act" aanpakt ofzo. Ik heb bijvoorbeeld 2 jaar geleden heel erg genoten van Jonathan Wilson of Girls. Dat was echt een plagiaat van hier tot tokio als je het eerlijk bekijkt, maar ik vond het fantastische muziek met persoonlijkheid. En dat vind ik erg ontbreken bij Jacco, Foxygen, en weet ik veel wat nog meer acts er het laatste jaar zijn bijgekomen die een "60s sound" hebben. Buiten het feit dat ze alweer de zoveelste zijn....Het is net als met talentenshows. Het is volstrekt niet origineel, maar de eerste Idols vond ik best leuk. Toen het daarna uitgemolken werd, zoals nu met deze retropop wordt gedaan, word ik er een beetje gek van.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:01 schreef methodmich het volgende:
[..]
Dat slaat wel ergens op en is ook duidelijk hoor. Kan ik ook in meegaan. Alleen persoonlijk heb ik dat bij Jacco Gardner - nu gaat het toch weer om een individuele artiest, maar vooruit - niet.
Uiteraard jouw goed recht om dat wel te hebben, dat is dan precies het stuk smaak dat om de hoek komt kijken. De één vindt het wel leuk, de ander niet.
Maar mij viel, met name bij de post - en ook al eerdere - van Norrage op dat er nogal een drang naar vernieuwing was. Daar reageerde ik dan weer op.![]()
Ook al omdat ik me afvroeg of dit iets is dat naar mate de jaren verstrijken afneemt. Zelf heb ik 'vroeger' ook al die pogingen ondernomen om verklaarde meesterwerken van acts als Animal Collective te omarmen. Die drang heb ik al een tijdje niet meer, daarom was ik eigenlijk benieuwd of dit verandert naarmate je ouder wordt.
En Norrage is natuurlijk sowieso anti-Nederlandse artiesten.![]()
Goeie band inderdaad. Heb ze vorig jaar in Melkweg gezien; erg goed concert!quote:Op zaterdag 9 februari 2013 14:56 schreef Moody het volgende:
Wie kent het bandje Other Lives? Hebben al een aantal vrij geniale albums gemaakt.
Heerlijke muziek. Kwam na 2 jaar weer eens voorbij in mijn playlist
Leuke band, hun laatste album stond bij mij heel hoog in het jaarlijstje (ik dacht in 2011?). Laatste jaar niet/nauwelijks meer naar geluisterd, dus hij zou denk ik nu wat lager komen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 14:56 schreef Moody het volgende:
Wie kent het bandje Other Lives? Hebben al een aantal vrij geniale albums gemaakt.
....
Ik heb je even geadd op Last.fm, als je het niet erg vindt, onze smaak komt redelijk overeen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 14:56 schreef Moody het volgende:
....
Np uiteraard. Ik gooi jou ook ff door de scannerquote:Op zaterdag 9 februari 2013 15:25 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik heb je even geadd op Last.fm, als je het niet erg vindt, onze smaak komt redelijk overeen.
Die accounts van jullie zijn voor mij ook weer een inspiratiequote:Op zaterdag 9 februari 2013 15:26 schreef Moody het volgende:
[..]
Np uiteraard. Ik gooi jou ook ff door de scanner
edit: Gomez past ook perfect in je straatje. Stond nog niet in je lijst. Geweldige band uit eind '90.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 13:49 schreef Norrage het volgende:
Kennen jullie SX uit Belgie al? Een soort mix van Beach House, Animal COllective en Selah Sue (qua uiterlijk)
Kennelijk verkopen ze alles uit in BelgieOm hier nog even op terug te komen: Ik vond het album ietwat tegenvallen (torenhoge verwachtingen ook) maar zag ze vanmiddag live en wow.. Echt enorm goed. Nieuwe tracks klonken heel krachtig en funky. Misschien toch maar het album nog eens opzetten. Heb de twee singles gefilmd en dat waren nog niet eens de hoogtepunten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
Dan is het debuutalbum van Palma Violets, 180, wat voor jou. Niets wereldschokkend maar naast de killer single 'Best of Friends' een aantal funky, leuke nummers. Niet alles is even goed maar wel gewoon een leuk album dat goed wegluistert. Of had je het al beluisterd?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:43 schreef Bol_Wan het volgende:
De albums die ik het meeste draai zijn albums die anders klinken, maar dat wel weten te doseren en compact weten te brengen. Hartstikke leuk natuurlijk, zo'n album met acht nummers die inklokken over de 7 minuten, maar als vernieuwing ten koste gaat van luisterplezier mag het van mij achterwege blijven
Zie paar posts terugquote:Op zondag 10 februari 2013 23:18 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Dan is het debuutalbum van Palma Violets, 180, wat voor jou. Niets wereldschokkend maar naast de killer single 'Best of Friends' een aantal funky, leuke nummers. Niet alles is even goed maar wel gewoon een leuk album dat goed wegluistert. Of had je het al beluisterd?
Idem hier. Was er een tijdje helemaal gek van, maar nu luister ik daar echt nooit meer naar. Nu ik de naam Gomez hier lees heb ik wel meteen Whippin' Piccadilly in mijn hoofd, dat was wel een goed nummer.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:29 schreef DO2 het volgende:
Oh ja, Gomez... Heb ik in het verleden nog met veel plezier naar geluisterd.
Maar na verloop van tijd verliest het toch zijn charme, en wordt het zelfs 'n beetje vervelend.
Wilde het net postenquote:Op maandag 11 februari 2013 20:00 schreef BoerBert het volgende:
Nieuwe shows Unknown Mortal Orchestra zijn officieel nu.
Ik wil graag naar de gig in Rotown, maar er staat niet hoe laat de vvk begint. Is dat dan gewoon 10:00?
Denk direct gestart, is bij de Merleyn ook zo. Die show zie ik nog wel opgeschaald worden naar Doornroosje overigens. Was er vorige week ook bij in de Paradiso bovenzaal. Gedurfde set met veel werk van het eerste album, gelukkig niet al te veel verzopen in effecten, erg goede opbouw en een enthousiaste performance. Zeker geen overbodige luxe om dat nogmaals te ervaren op London Calling (én Merleyn/Doornroosje), als wat meer mensen meer hebben ontdekt dan alleen 'Swim and Sleep'. Binnenkort de beelden op 3VOOR12.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:21 schreef BoerBert het volgende:
Maar jij weet ook niet hoe laat die voorverkoop begint? Kan het niet vinden. Al weet ik niet of het zó storm zal lopen.
Wat óók al een hele puntige line-up heeft.quote:
Ik dacht even James Blake te lezen... Met Jamie Lidell heb ik toch minder.quote:Op woensdag 13 februari 2013 09:38 schreef Norrage het volgende:
Jamie LIdell fans hier? Zijn nieuwe album staat op de luisterpaal, en het klinkt voorlopig heerlijk aangenaam. Beetje meer richting electro weer, voorlopigWeer die perfecte mix van dance met soul met rock
Wat vind je van Retrograde?quote:Op donderdag 14 februari 2013 00:07 schreef DO2 het volgende:
[..]
Ik dacht even James Blake te lezen... Met Jamie Lidell heb ik toch minder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |