abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122518374
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:12 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik had het eerder of het uit faseren van de AOW. In het door mij beschreven scenario ga ik ervan uit dat een huidige schoolverlater op de pensioengerechtigde leeftijd zelf voor zijn pensioen heeft gespaard. (hij mag hiervoor belastingvrij 18% van zijn brutosalaris wegzetten omdat dit de huidige AOW premie is.) Een ieder die dat niet is gelukt vervalt dan in de bijstand of als hij daar al zat vervalt de sollicitatieplicht.
Een bijstand bejaarde heeft uiteraard niet recht op dezelfde zorgfaciliteiten die voor een betalende bejaarde wel beschikbaar zijn.
Wat doe je dan met de huidige dertigers?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122518584
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
Iemand die rijker is betere zorg? Vanzelfsprekend.
Zorg moet voor iedereen goed zijn. Hooguit kan je een rijker iemand een eenpersoonskamer geven aangezien het helaas niet betaalbaar is om die aan iedereen te geven, hoe jammer ik dat ook vind. In dat geval pleit ik ervoor dat het tarief voor een eenpersoonskamer veel hoger is dan de kostprijs en dat dat extra geld juist weer gebruikt wordt voor de minder fortuinlijke patiënten.
Dit los van het feit dat rijkdom zelden alleen een verdienste is. Het komt voor dat dat het wel is maar vaak komt er een flinke portie geluk en een gebrek aan delen (te lage salarissen) bij kijken. Ik ben niet naïef, ik begrijp best dat niet alles wat meer dan break even is gebruikt kan worden voor de personeelskosten, ik begrijp dat een bedrijf enige winst moet kunnen maken om te kunnen investeren en ik vind het geen probleem dat de eigenaar zijn gewaarde salaris wat hoger is dan dat van de personeelsleden. Het probleem is dat veel eigenaars en werknemers die hoger in de hiërarchie staan nooit genoeg hebben en geen maat kunnen houden.
Bij zo'n eigenaar kan je bijv. denken aan de baas van een schildersbedrijf.

quote:
Alleen de basis is in een bijstandscenario gratis voor de rest moet je dokken. Huis opeten en spaargeld aanspreken. Geen huis en geen spaargeld is bare minimum zorg.
Ik denk dat het opeten van je huis breed aanvaard wordt, dat is iets anders dan pleiten voor het absolute minimum. Voor mensen die werkwillig zijn maar gewoon niet aan de bak komen vind dat niet gepast, dat is onbeschaafd van de samenleving. Nu al is het bijstandsniveau het absolute minimum, het zou juist wat hoger mogen zijn. Maar uiteraard wel streng filteren: iedereen die niet zwaar gehandicapt is moet of op een fatsoenlijke wijze solliciteren of studeren. Niet hand ophouden en niets doen.
#NoDAPL
  dinsdag 5 februari 2013 @ 20:32:54 #78
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_122524476
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die krijgen nog een beetje AOW. Naar rato van de premie die ze betaald hebben....
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 5 februari 2013 @ 21:56:33 #79
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_122529648
quote:
next checkt:‘Ouderen vormen de rijkste groep van Nederland’

En, klopt het?
Het antwoord is te vinden in het rapport ‘Welvaart in Nederland’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit 2012 (pdf). Jonge huishoudens hebben nauwelijks vermogen, dat wordt pas opgebouwd in de loop der jaren. De 65-plusser (of 55-plusser) bezit vaak een huis en heeft nauwelijks of geen hypotheekschuld meer. Het vermogen zit dus vaak in stenen, maar dat telt het CBS ook mee. Zo gerekend heeft de helft van de huishoudens met een 65-plusser als hoofdkostwinnaar een vermogen van meer dan een ton.

Het gemiddelde vermogen onder 25 tot 35-jarigen was begin 2011 24.000 euro, onder 35- tot 45-jarigen 94.000 euro en onder 45- tot 55-jarigen 182.000 euro.
In de categorieën 55 tot 65 jaar, 65 tot 75 jaar en 75 jaar of ouder lag dat gemiddelde respectievelijk op 260.000 euro, 278.000 euro en 218.000 euro.
Door de dalende huizenprijzen zijn deze vermogens ondertussen wel weer wat kleiner geworden.

Conclusie
Volgens persbureau ANP zei PvdA-leider Diederik Samsom gisteren dat ouderen de rijkste groep van Nederland vormen. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat de vermogens onder 55-plussers aanzienlijk hoger liggen dan onder de jongere groepen. De uitspraak van Samsom is dus waar.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_122532640
Eens met de stelling. En de cijfers onderbouwen dat ook. Tijdens een crisis moeten alle groepen inleveren; dat kan niet aan bepaalde groepen voorbij gaan. Ook ouderen dragen wat mij, naar draagkracht.

Het is dringend noodzakelijk dat ouderen betere voorlichting krijgen over wat hun rechten zijn (zoals AOW) en wat voorzieningen zijn (pensioen). Nog te veel ouderen zien pensioen als iets wat ze "recht" op hebben.
pi_122532918
Bottomline: het gaat niet om het oud of jong zijn, het gaat om je welvaart.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:40 schreef Elfletterig het volgende:
Nog te veel ouderen zien pensioen als iets wat ze "recht" op hebben.
Inderdaad. Voor een pensioen moet je sparen, je kan wel discussiëren over de manier waarop dat nu in Nederland gedwongen gebeurt, er valt iets voor te zeggen om elke Nederlander te laten kiezen om al dan niet mee te doen aan het huidige pensioenstelsel, als iemand zich liever aansluit bij een buitenlands pensioenbedrijf of hij spaart liever zelfstandig dan moet dat ook kunnen. Ik begrijp echter dat de overheid dat liever niet heeft aangezien het rendement hoger kan zijn wanneer je meer geld op een veilige manier belegt. Helaas hebben onze pensioenfondsen echter ook gekozen voor teveel niet-veilige beleggingen die ze te laat van de hand hebben gedaan.
#NoDAPL
pi_122533818
Over de lange termijn gemeten, zijn de rendementen van de pensioenfondsen nog steeds prima. Ze zijn een veelvoud van wat sparen zou hebben opgebracht.

De overheid zou over dit onderwerp een uitgebreide voorlichtingscampagne op televisie moeten starten. Te veel ouderen zijn onwetend en dat is echt kwalijk (al komt het voor 90 procent door hun eigen jarenlange luiheid om zich in politiek en dergelijke te verdiepen).
pi_122534009
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:58 schreef Elfletterig het volgende:
Over de lange termijn gemeten, zijn de rendementen van de pensioenfondsen nog steeds prima. Ze zijn een veelvoud van wat sparen zou hebben opgebracht.

De overheid zou over dit onderwerp een uitgebreide voorlichtingscampagne op televisie moeten starten. Te veel ouderen zijn onwetend en dat is echt kwalijk (al komt het voor 90 procent door hun eigen jarenlange luiheid om zich in politiek en dergelijke te verdiepen).
En toch zijn er maar 3 fondsen in heel Nederland die aan het vereiste niveau komen:

http://nos.nl/dossier/142(...)fiek-dekkingsgraden/
pi_122534279
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 23:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En toch zijn er maar 3 fondsen in heel Nederland die aan het vereiste niveau komen:

http://nos.nl/dossier/142(...)fiek-dekkingsgraden/
Op dit moment, ja. Ik had het over de resultaten op langere termijn. Dat wat mensen nu krijgen uitgekeerd (verlaging meegerekend) is nog steeds een veelvoud van wat ze hadden ontvangen als dat premiegeld niet was belegd, maar op een spaarrekening gezet.
pi_122534444
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 23:07 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Op dit moment, ja. Ik had het over de resultaten op langere termijn. Dat wat mensen nu krijgen uitgekeerd (verlaging meegerekend) is nog steeds een veelvoud van wat ze hadden ontvangen als dat premiegeld niet was belegd, maar op een spaarrekening gezet.
Er zit bij de huidige pensioenuitkeringen dan ook een redelijk deel aan premies die door anderen betaald wordt bij. Door premie te betalen bouw je rechten op op een uitkering uit het totaal, het is niet zo alsof iedereen een eigen spaarpotje met zijn naam erop heeft bij het pensioenfonds waar mee belegd wordt (was dat maar zo, dat had wel zo'n beetje alle problemen voorkomen).
  woensdag 6 februari 2013 @ 12:47:22 #86
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_122547660
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 23:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Er zit bij de huidige pensioenuitkeringen dan ook een redelijk deel aan premies die door anderen betaald wordt bij. Door premie te betalen bouw je rechten op op een uitkering uit het totaal, het is niet zo alsof iedereen een eigen spaarpotje met zijn naam erop heeft bij het pensioenfonds waar mee belegd wordt (was dat maar zo, dat had wel zo'n beetje alle problemen voorkomen).
Zit je vlak voor je pensioen toevallig in een slecht beleggingsjaar, zie je 20% van die reservering verdampen, dat zou ook slordig zijn ;).
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 6 februari 2013 @ 13:18:09 #87
3542 Gia
User under construction
pi_122548709
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Iemand die nu 30 is, krijgt 30% AOW.
Gelijk met het afbouwen van de AOW, moet ook de premie afgebouwd worden, zodat mensen bestedingsruimte overhouden om zich bij te verzekeren.
pi_122548949
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Iemand die nu 30 is, krijgt 30% AOW.
Gelijk met het afbouwen van de AOW, moet ook de premie afgebouwd worden, zodat mensen bestedingsruimte overhouden om zich bij te verzekeren.
En wie gaat dan de AOW betalen voor de huidige graaiers gepensioneerden? Of zullen we gewoon beginnen met het gelijkstellen aan de regelgeving van de bijstand voor het ontvangen van AOW. Lijkt me een topregeling.

Als ze dat dan ook met de zorgverzekering doen (maar dan andersom): vanaf je 20 tot 80 betaal je premie. Voor elk jaar gaat er ¤3 per maand bij, te beginnen bij ¤10 per maand. Ben je 80, betaal je dus ¤190,-. Voor de mensen die het echt moeilijk hebben, is er dan nog zorgtoeslag en elk jaar wordt er geïndexeerd naar de stijging van de zorgkosten. De vervuiler betaalt, zeg maar.... :9
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 13:26:55 #89
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122549039
Zeuren over pensioen? Meer krijgen dan jezelf hebt ingelegd en dan nog zeuren ook?
pi_122554467
quote:
Als ze dat dan ook met de zorgverzekering doen (maar dan andersom): vanaf je 20 tot 80 betaal je premie. Voor elk jaar gaat er ¤3 per maand bij, te beginnen bij ¤10 per maand. Ben je 80, betaal je dus ¤190,-. Voor de mensen die het echt moeilijk hebben, is er dan nog zorgtoeslag en elk jaar wordt er geïndexeerd naar de stijging van de zorgkosten. De vervuiler betaalt, zeg maar.... :9
Het is veel gemakkelijker om die zorgkosten te spreiden over je leven.
#NoDAPL
pi_122554515
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
Zeuren over pensioen? Meer krijgen dan jezelf hebt ingelegd en dan nog zeuren ook?
Je krijgt per definitie meer dan dat je hebt ingelegd aangezien er nogal wat inflatie is.
#NoDAPL
pi_122554808
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je krijgt per definitie meer dan dat je hebt ingelegd aangezien er nogal wat inflatie is.
Nou, iemand die een eindloonregeling heeft, heeft niet erg veel bijgedragen aan premie, hoor. ;)
pi_122554864
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 15:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, iemand die een eindloonregeling heeft, heeft niet erg veel bijgedragen aan premie, hoor. ;)
Daar gaat het niet om, wat gesteld werd was veel te simplistisch.
#NoDAPL
pi_122554899
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om, wat gesteld werd was veel te simplistisch.
Dat is wel degelijk een deel van het probleem, hoor. :)
pi_122554966
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je zou per definitie net zoveel moeten krijgen als je ingelegd heb met de inflatie erbij gerekend. Maar aangezien de maatschappij al minstens 15 jaar de ogen gesloten had voor de grote grijze golf die we te verwerken krijgen zit er een grote grijze groep bij die statistisch gezien wel meer jaren gaan krijgen dan waar men eigenlijk recht op gehad zou hebben. De verhoging van de AOW leeftijd had al veel eerder plaats moeten vinden en dat die nu plaatsvind is goed , maar het kan toch niet zo zijn dat de jeugd stukken langer mag gaan werken en stukken korter en minder pensioen gaat ontvangen en we dat nog steeds solidariteit blijven noemen.
pi_122554994
Ik vind de opmerking raar dat iemand niet mag klagen omdat hij meer krijgt dan dat hij heeft ingelegd.
1. inflatie
2. belegging, het is niet omdat het eindresultaat over 45 jaar goed is dat je daarom niet mag klagen wat er in de laatste jaren mis is gegaan doordat ze niet op tijd hun verlies namen. Je moet het erg slecht doen als je met belegging van dermate geld niet een beter rendement krijgt dan met sparen aangezien je je risico's kan spreiden over bedrijven die zijn gekozen na een uitgebreide analyse.
#NoDAPL
pi_122555303
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind de opmerking raar dat iemand niet mag klagen omdat hij meer krijgt dan dat hij heeft ingelegd.
1. inflatie
2. belegging, het is niet omdat het eindresultaat over 45 jaar goed is dat je daarom niet mag klagen wat er in de laatste jaren mis is gegaan doordat ze niet op tijd hun verlies namen. Je moet het erg slecht doen als je met belegging van dermate geld niet een beter rendement krijgt dan met sparen aangezien je je risico's kan spreiden over bedrijven die zijn gekozen na een uitgebreide analyse.
45 jaar, ik weet het niet zeker, maar de premieafdracht voor mijn pensioen begon pas op mijn 25e en ja ik ga er nog vanuit dat ik met mijn 70e met pensioen ga dan heb ik idd 45 premie jaren gehad. Voor zover ik weet hebben al die oudjes ook pas vanaf hun 25e pensioenpremie afgedragen, dus die zitten op maximaal 40 premiejaren en de ambtenaren die op hun 55e met functioneel pensioen mochten maar op 30 premiejaren.
pi_122555442
Dat vervroegd pensioen was om banen vrij te maken voor jongeren, ik begrijp de jaloezie maar ik vind niet dat je die mensen iets kan verwijten. Dat mensen die studeren een kleiner aantal jaren pensioen afdragen daar moet m.i. niet moeilijk over worden gedaan. Het is niet dat die mensen op hun gat zitten, vaak werken ze (ook) onbetaald (stage) en ze betalen die opleidingskosten en het een paar jaar minder premie betaald hebben ruimschoots terug.
#NoDAPL
pi_122555829
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je moet het erg slecht doen als je met belegging van dermate geld niet een beter rendement krijgt dan met sparen aangezien je je risico's kan spreiden over bedrijven die zijn gekozen na een uitgebreide analyse.
Niet alleen spreiden, er is ook nog de equity premium puzzle.
pi_122555947
Ouderen die janken dat ze het zo slecht hebben, het moet niet gekker worden in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')