Gebruik van knipperlichten..bedoel je groot licht? of je knipperlicht.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 08:28 schreef Ridocar het volgende:
Feitelijk zijn er dus twee artikelen die het gebruik van knipperlichten regelen:
1. uit de WVW, waarbij het is toegestaan te knipperen -en- claxonneren om een dreigend gevaar af te wenden.
2. uit een Europese wet, waarbij het is toestaan te knipperen als je aan wilt geven dat je in wilt halen
Nu vraag ik mij dus het volgende af:
Hoe is het gat dat tussen deze twee artikelen ligt geregeld?
Mag ik bijvoorbeeld knipperen (dus niet claxonneren) om ander verkeer te waarschuwen voor een flitser?
Mag ik knipperen om een ander voertuig erop te wijzen dat 'ie niet de rechter rijstrook gebruikt? (maar ik ga niet inhalen)
Oh, is dat iets nieuws dan? Want vroeger werd je daar voor bekeurd.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 07:56 schreef Marco001 het volgende:
Maaroed dat je dat eerste zinnetje er had staan.. flitsen met licht mag gewoon namelijk.
Die oranje dingen noem ik richtingaanwijzers, dit gaat over het gebruik van grootlicht. Niet in de zin van grootlicht voeren, maar kortstondig bedienen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 08:33 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Gebruik van knipperlichten..bedoel je groot licht? of je knipperlicht.
Ach, hier stond de halve ring vast door (vermoedelijk) alleen een simpel aanrijdingkje.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 08:55 schreef lipjes het volgende:
Filemakers
Politie stond op de andere baan een auto weg te duwen welke met pech stond.
Daar reed het gewoon door ondanks dat de politie daar 2 banen had afgezet.
En bij ons stond het stil omdat iedereen moest kijken wat er aan de hand was.....
Was gelukkig met de motor dus was er zo voorbij.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 09:35 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ach, hier stond de halve ring vast door (vermoedelijk) alleen een simpel aanrijdingkje.
Be op ten duur maar via de busbaan gegaan. (Reed taxi)
Niet dat ik vind dat zo'n bumperklevende aap deze actie niet verdiend heeft maar e.e.a. komt op mij als vrij gevaarlijk over?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 07:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik moet mij schamener ontpopte een rechter in me vanmorgen.
ik reed op snelweg op de rechter baan (120), en zie in mijn spiegel dat een eindje achter me een auto aankomt op de linkerbaan en omdat die auto niet veel meer harder reed dan ik had hij een bumperklever achter hem..maar echt een irritante die van links naar rechts ging om zijn aanwezigheid tentoon te stellen, knipperen met de lampen je weet het wel.
Ik kan hier zo slecht tegen dat toen de eerste auto mij passeerde, ik hem naar links gooide en het gas liet zakken. Hier schrok die bumperklever zo van dat hij de rest van de weg netjes in de rij aansloot.
Sorry
Sorry pap.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:46 schreef Descendent het volgende:
[..]
Niet dat ik vind dat zo'n bumperklevende aap deze actie niet verdiend heeft maar e.e.a. komt op mij als vrij gevaarlijk over?
Schiet in Groningen sowieso niet op bij die bouwput.quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:20 schreef Garbageman het volgende:
Iemand voegt voor mij in. Rijdt langzamer dan ik, dus ik ga ff inhalen. (lijkt me logisch) wat dan heel vaak gebeurt is dat iemand "wakker wordt" en besluit exact dezelfde snelheid als ik te gaan rijden, terwijl ik al naast die persoon rijdt. Let wel, de invoeger rijdt al lang en breed op de snelweg, en is duidelijk niet nog bezig vaart te maken.
Nog een leuke, grote bouwput op de kruising hier in de stad (Groningen, Antonius Deusinglaan/Petrus Camper singel) De kruising is verlegd, om de bouwput heen als het ware. Iemand heeft het briljante idee gehad om de bouwput fel groen te verlichten. Dus mensen komen op de kruising af, zien "iets groens" en bedenken dat zij dan door kunnen rijden. Vervolgens zijn ze verbaasd dat er kruisend verkeer aankomt
Het gebruikelijke tafereel, mensen die denken te kunnen rijden en de situatie totaal verkeerd inschatten en iedereen die als eerste op z'n werk wilt zijn.quote:Op woensdag 6 februari 2013 06:34 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het is spekglad, sneeuw en ijsrichels. En dan nog rijden er treintjes op de linkerbaan.
Zelfs met de vrachtauto maak ik dat mee. Als ik met een enkele trailer 82 rijd op een stuk trajectcontrole.quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:20 schreef Garbageman het volgende:
Iemand voegt voor mij in. Rijdt langzamer dan ik, dus ik ga ff inhalen. (lijkt me logisch) wat dan heel vaak gebeurt is dat iemand "wakker wordt" en besluit exact dezelfde snelheid als ik te gaan rijden, terwijl ik al naast die persoon rijdt. Let wel, de invoeger rijdt al lang en breed op de snelweg, en is duidelijk niet nog bezig vaart te maken.
Die (nacht)verlichting op de bouwplaatsen. Daar mag wel eens iets aan gedaan worden. Ik heb al eens het argument 'rustgevend' en 'dan raakt de fauna niet van slag'. Ja, daaag. het is gewoon een nieuwe superzuinige uitvinding, veel licht en weinig stroomverbruik. Maar richt die dingen dan eens op de bouwplaats zelf of zet er een lichtkap op. Dat groene licht is al irritant, maar die afterglow-effect op je netvlies lijkt mij zelfs gevaarlijk.quote:Nog een leuke, grote bouwput op de kruising hier in de stad (Groningen, Antonius Deusinglaan/Petrus Camper singel) De kruising is verlegd, om de bouwput heen als het ware. Iemand heeft het briljante idee gehad om de bouwput fel groen te verlichten. Dus mensen komen op de kruising af, zien "iets groens" en bedenken dat zij dan door kunnen rijden. Vervolgens zijn ze verbaasd dat er kruisend verkeer aankomt
Jij kan dus niet weten wat hun taak is.quote:"Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.
Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren."
Nee, klopt. En dat was dus mijn vraag, of dat mag zonder sirenes. En blijkbaar wel dusquote:Op woensdag 6 februari 2013 10:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
Natuurlijk mogen zij dat.
[..]
Jij kan dus niet weten wat hun taak is.
Dat soort drogredenen worden vaker gebruikt.quote:Op woensdag 6 februari 2013 10:39 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Nee, klopt. En dat was dus mijn vraag, of dat mag zonder sirenes. En blijkbaar wel dus
Tijdens je pauze, kun je gewoon opgeroepen worden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 11:01 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat soort drogredenen worden vaker gebruikt.
Situatie: Politieauto staat voor een broodjeszaak op het trottoir vlakbij de deur geparkeerd.
'Als wij worden opgeroepen moeten we snel kunnen handelen, daarom staat het voertuig daar geparkeerd.' Waarmee dus alle mogelijke tegenargumenten in één klap ongeldig worden verklaard.
Dan kun je je alsnog afvragen of betreffende agenten geen pauze kunnen inlassen (en dit doorgeven aan de meldkamer) of dat agenten gewoon 's morgens, net als iedereen, hun eigen lunchpakket kunnen maken om dit soort idioterie te voorkomen...
Ik blijf achter mijn mening staan. Als ze op het moment van pauze vervanging paraat hebben staan, dan mogen ze van mij pauze houden. Maar dan wel net als iedere andere normale burger. Dus je auto netjes op een parkeerplaats zetten. Mocht het zo zijn dat er wegens onderbezetting geen backup is, dan gaat het ergens mis in de organisatie. Maar dan moet het nog steeds geen drogreden te zijn om je dienstauto zomaar ergens neer te kwakken 'omdat het kan'.quote:Op woensdag 6 februari 2013 11:05 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tijdens je pauze, kun je gewoon opgeroepen worden.
Maar als jou wat gebeurd, dan hoop ik dat de meldkamer zegt: "je moet 15 minuten wachten, de agenten hebben momenteel pauze". Eens kijken of je dan ook nog achter je mening staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |