abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122496674
Feitelijk zijn er dus twee artikelen die het gebruik van knipperlichten regelen:
1. uit de WVW, waarbij het is toegestaan te knipperen -en- claxonneren om een dreigend gevaar af te wenden.
2. uit een Europese wet, waarbij het is toestaan te knipperen als je aan wilt geven dat je in wilt halen
Nu vraag ik mij dus het volgende af:
Hoe is het gat dat tussen deze twee artikelen ligt geregeld?
Mag ik bijvoorbeeld knipperen (dus niet claxonneren) om ander verkeer te waarschuwen voor een flitser?
Mag ik knipperen om een ander voertuig erop te wijzen dat 'ie niet de rechter rijstrook gebruikt? (maar ik ga niet inhalen)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_122496728
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:28 schreef Ridocar het volgende:
Feitelijk zijn er dus twee artikelen die het gebruik van knipperlichten regelen:
1. uit de WVW, waarbij het is toegestaan te knipperen -en- claxonneren om een dreigend gevaar af te wenden.
2. uit een Europese wet, waarbij het is toestaan te knipperen als je aan wilt geven dat je in wilt halen
Nu vraag ik mij dus het volgende af:
Hoe is het gat dat tussen deze twee artikelen ligt geregeld?
Mag ik bijvoorbeeld knipperen (dus niet claxonneren) om ander verkeer te waarschuwen voor een flitser?
Mag ik knipperen om een ander voertuig erop te wijzen dat 'ie niet de rechter rijstrook gebruikt? (maar ik ga niet inhalen)
Gebruik van knipperlichten..bedoel je groot licht? of je knipperlicht.
pi_122496892
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 07:56 schreef Marco001 het volgende:
Maaroed dat je dat eerste zinnetje er had staan.. flitsen met licht mag gewoon namelijk.
Oh, is dat iets nieuws dan? Want vroeger werd je daar voor bekeurd.
pi_122496993
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:33 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Gebruik van knipperlichten..bedoel je groot licht? of je knipperlicht.
Die oranje dingen noem ik richtingaanwijzers, dit gaat over het gebruik van grootlicht. Niet in de zin van grootlicht voeren, maar kortstondig bedienen.

Maar ik dacht dat het zo ook wel duidelijk was. Niet dus.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:55:14 #280
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_122497051
Filemakers :r

Politie stond op de andere baan een auto weg te duwen welke met pech stond.
Daar reed het gewoon door ondanks dat de politie daar 2 banen had afgezet.
En bij ons stond het stil omdat iedereen moest kijken wat er aan de hand was.....
pi_122497865
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:55 schreef lipjes het volgende:
Filemakers :r

Politie stond op de andere baan een auto weg te duwen welke met pech stond.
Daar reed het gewoon door ondanks dat de politie daar 2 banen had afgezet.
En bij ons stond het stil omdat iedereen moest kijken wat er aan de hand was.....
Ach, hier stond de halve ring vast door (vermoedelijk) alleen een simpel aanrijdingkje.
Be op ten duur maar via de busbaan gegaan. (Reed taxi)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  dinsdag 5 februari 2013 @ 09:43:54 #282
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_122498066
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 09:35 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ach, hier stond de halve ring vast door (vermoedelijk) alleen een simpel aanrijdingkje.
Be op ten duur maar via de busbaan gegaan. (Reed taxi)
Was gelukkig met de motor dus was er zo voorbij.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 09:55:16 #283
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_122498356
Gisteren ook aardig in de remmen gemogen omdat er een Duitser op zijn gemak naar links kwam terwijl ik met 180kmh (teller) aan kwam blazen.

Maar de grootste frustratie was de auto zelf: Citroen DS3 HDI.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 21:46:42 #284
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_122528959
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 07:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik moet mij schamen :( er ontpopte een rechter in me vanmorgen.

ik reed op snelweg op de rechter baan (120), en zie in mijn spiegel dat een eindje achter me een auto aankomt op de linkerbaan en omdat die auto niet veel meer harder reed dan ik had hij een bumperklever achter hem..maar echt een irritante die van links naar rechts ging om zijn aanwezigheid tentoon te stellen, knipperen met de lampen je weet het wel.

Ik kan hier zo slecht tegen dat toen de eerste auto mij passeerde, ik hem naar links gooide en het gas liet zakken. Hier schrok die bumperklever zo van dat hij de rest van de weg netjes in de rij aansloot.

Sorry :(
Niet dat ik vind dat zo'n bumperklevende aap deze actie niet verdiend heeft maar e.e.a. komt op mij als vrij gevaarlijk over? :{
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_122529325
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 21:46 schreef Descendent het volgende:

[..]

Niet dat ik vind dat zo'n bumperklevende aap deze actie niet verdiend heeft maar e.e.a. komt op mij als vrij gevaarlijk over? :{
Sorry pap.
pi_122537632
Iemand voegt voor mij in. Rijdt langzamer dan ik, dus ik ga ff inhalen. (lijkt me logisch) wat dan heel vaak gebeurt is dat iemand "wakker wordt" en besluit exact dezelfde snelheid als ik te gaan rijden, terwijl ik al naast die persoon rijdt. Let wel, de invoeger rijdt al lang en breed op de snelweg, en is duidelijk niet nog bezig vaart te maken.

Nog een leuke, grote bouwput op de kruising hier in de stad (Groningen, Antonius Deusinglaan/Petrus Camper singel) De kruising is verlegd, om de bouwput heen als het ware. Iemand heeft het briljante idee gehad om de bouwput fel groen te verlichten. Dus mensen komen op de kruising af, zien "iets groens" en bedenken dat zij dan door kunnen rijden. Vervolgens zijn ze verbaasd dat er kruisend verkeer aankomt :(
...
pi_122540263
Het is spekglad, sneeuw en ijsrichels. En dan nog rijden er treintjes op de linkerbaan.
pi_122540297
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 00:20 schreef Garbageman het volgende:
Iemand voegt voor mij in. Rijdt langzamer dan ik, dus ik ga ff inhalen. (lijkt me logisch) wat dan heel vaak gebeurt is dat iemand "wakker wordt" en besluit exact dezelfde snelheid als ik te gaan rijden, terwijl ik al naast die persoon rijdt. Let wel, de invoeger rijdt al lang en breed op de snelweg, en is duidelijk niet nog bezig vaart te maken.

Nog een leuke, grote bouwput op de kruising hier in de stad (Groningen, Antonius Deusinglaan/Petrus Camper singel) De kruising is verlegd, om de bouwput heen als het ware. Iemand heeft het briljante idee gehad om de bouwput fel groen te verlichten. Dus mensen komen op de kruising af, zien "iets groens" en bedenken dat zij dan door kunnen rijden. Vervolgens zijn ze verbaasd dat er kruisend verkeer aankomt :(
Schiet in Groningen sowieso niet op bij die bouwput.
Dat groene verlichting isoor de bewakingscameras..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_122540317
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 06:34 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het is spekglad, sneeuw en ijsrichels. En dan nog rijden er treintjes op de linkerbaan.
Het gebruikelijke tafereel, mensen die denken te kunnen rijden en de situatie totaal verkeerd inschatten en iedereen die als eerste op z'n werk wilt zijn.

Maar idd irritant. Gelukkig maak ik zoiets zelden mee. Leve het nachtwerk....
  Moderator woensdag 6 februari 2013 @ 06:57:08 #290
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_122540346
Gisteren tussen Assen-Zuid en Hoogeveen voor het eerst een file die ik kan herinneren. 40/50kmph, richeltjes op de weg... Ongetwijfeld megaglad. Vandaag eens zien :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_122540373
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 00:20 schreef Garbageman het volgende:
Zelfs met de vrachtauto maak ik dat mee. Als ik met een enkele trailer 82 rijd op een stuk trajectcontrole.
Merendeel van het overige verkeer rijdt dan rond de 75, maar zodra je ze inhaalt blijven ze naast je rijden. Niet sneller, maar ook niet langzamer. Dan gaat bij mij het gas er weer af. Ik vind het best als je het verkeer ziet als een wedstrijdje (ofzo), maar ik doe daar niet aan mee. Dan maar 75 erachteraan blijven hobbelen (want dan zakt tegenstander ook weer af naar zijn oorspronkelijke snelheid).
quote:
Die (nacht)verlichting op de bouwplaatsen. Daar mag wel eens iets aan gedaan worden. Ik heb al eens het argument 'rustgevend' en 'dan raakt de fauna niet van slag'. Ja, daaag. het is gewoon een nieuwe superzuinige uitvinding, veel licht en weinig stroomverbruik. Maar richt die dingen dan eens op de bouwplaats zelf of zet er een lichtkap op. Dat groene licht is al irritant, maar die afterglow-effect op je netvlies lijkt mij zelfs gevaarlijk.

Misschien toch een keertje 8844 bellen als ik zo'n ding nutteloos in de lucht zie schijnen...
  woensdag 6 februari 2013 @ 10:21:47 #292
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_122543307
Vanmorgen, op een weg waar je 50 mag, maar waar iedereen 60-70 rijdt, werd ik ingehaald door een politieauto die 80-90 reed. Volgens mij mag dat niet, tenzij 'ie zwaailichten voert. Toch? Of zit ik ernaast?
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_122543350
Mag idd niet maar ja wat doe je eraan.
pi_122543377
Boete geven.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 6 februari 2013 @ 10:27:59 #295
6067 Turbomuis
pi_122543499
Dat vraag ik me inderdaad af, stel dat er een mobiele flitscontrole is, of er dan ook een boete uitgeschreven wordt (ik neem aan dat ze wel kunnen zien wie er wanneer in welke auto reed).
pi_122543760
Natuurlijk mogen zij dat. :')

quote:
"Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.

Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren."
Jij kan dus niet weten wat hun taak is.
  woensdag 6 februari 2013 @ 10:39:14 #297
6067 Turbomuis
pi_122543849
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
Natuurlijk mogen zij dat. :')

[..]

Jij kan dus niet weten wat hun taak is.
Nee, klopt. En dat was dus mijn vraag, of dat mag zonder sirenes. En blijkbaar wel dus :)
pi_122544455
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:39 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Nee, klopt. En dat was dus mijn vraag, of dat mag zonder sirenes. En blijkbaar wel dus :)
Dat soort drogredenen worden vaker gebruikt.
Situatie: Politieauto staat voor een broodjeszaak op het trottoir vlakbij de deur geparkeerd.
'Als wij worden opgeroepen moeten we snel kunnen handelen, daarom staat het voertuig daar geparkeerd.' Waarmee dus alle mogelijke tegenargumenten in één klap ongeldig worden verklaard.

Dan kun je je alsnog afvragen of betreffende agenten geen pauze kunnen inlassen (en dit doorgeven aan de meldkamer) of dat agenten gewoon 's morgens, net als iedereen, hun eigen lunchpakket kunnen maken om dit soort idioterie te voorkomen...
pi_122544587
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:01 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat soort drogredenen worden vaker gebruikt.
Situatie: Politieauto staat voor een broodjeszaak op het trottoir vlakbij de deur geparkeerd.
'Als wij worden opgeroepen moeten we snel kunnen handelen, daarom staat het voertuig daar geparkeerd.' Waarmee dus alle mogelijke tegenargumenten in één klap ongeldig worden verklaard.

Dan kun je je alsnog afvragen of betreffende agenten geen pauze kunnen inlassen (en dit doorgeven aan de meldkamer) of dat agenten gewoon 's morgens, net als iedereen, hun eigen lunchpakket kunnen maken om dit soort idioterie te voorkomen...
Tijdens je pauze, kun je gewoon opgeroepen worden. :')

Maar als jou wat gebeurd, dan hoop ik dat de meldkamer zegt: "je moet 15 minuten wachten, de agenten hebben momenteel pauze". Eens kijken of je dan ook nog achter je mening staat. :')
pi_122544722
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:05 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Tijdens je pauze, kun je gewoon opgeroepen worden. :')

Maar als jou wat gebeurd, dan hoop ik dat de meldkamer zegt: "je moet 15 minuten wachten, de agenten hebben momenteel pauze". Eens kijken of je dan ook nog achter je mening staat. :')
Ik blijf achter mijn mening staan. Als ze op het moment van pauze vervanging paraat hebben staan, dan mogen ze van mij pauze houden. Maar dan wel net als iedere andere normale burger. Dus je auto netjes op een parkeerplaats zetten. Mocht het zo zijn dat er wegens onderbezetting geen backup is, dan gaat het ergens mis in de organisatie. Maar dan moet het nog steeds geen drogreden te zijn om je dienstauto zomaar ergens neer te kwakken 'omdat het kan'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')