Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:
(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn.
Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden) en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure. Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen. EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden.
Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.
Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker.
Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen.
Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.
Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen.
Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.
Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele docu's, interviews, dopingerelateerde filmpjes (dank aan KilgoreTrout)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele bekende dopingzaken: (knip en plakwerk )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikels:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leesvoer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leugentje om bestwil?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
Volgens mij heb ik hier in het verleden een keer gepost dat het vreemd was dat Niermann in de epo jaren beter klom dan in de jaren daarna. Maar ik kan het niet meer terug vinden.
Volgens mij heb ik hier in het verleden een keer gepost dat het vreemd was dat Niermann in de epo jaren beter klom dan in de jaren daarna. Maar ik kan het niet meer terug vinden.
Heb je flink feest gevierd de laatste dagen?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
Op woensdag 30 januari 2013 20:07 schreef groenen het volgende: Ik had de afgelopen dagen weinig tijd. Maar ik wist dat jullie op mijn reactie zaten te wachten. Ik stel jullie nooit teleur als het om Niermann gaat.
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
Maxime Monfort: "Incompréhensible" Maxime Monfort s'est montré très surpris par la sanction infligée à son équipier.
Le coureur belge était le compagnon de chambre de Fränk Schleck durant le Tour de France. Monfort s'était présenté devant le CDD le 15 octobre en qualité de témoin.
«C'est incompréhensible. Un an de suspension c'est surprenant. Surtout que le produit incriminé n'est pas considéré comme dopant. Je pense qu'il faudra quelques jours avant de digérer cela», dit-il.
Et le coureur de l'équipe RadioShack-Leopard-Trek de poursuivre: «Un an pour une négligence, c'est lourd. Chaque coureur est responsable de son corps, c'est la règle dans la lutte antidopage mais c'est difficile à accepter. Dans ce contexte, Fränk savait qu'il serait sanctionné mais pas de cette façon. Cette sanction ne remet pas en cause la suite de sa carrière.»
Wort.lu
Maxime jongen, zit niet te zwetsen. Dat hij nou uitgerekend dit moet zeggen, terwijl hij de laatste tijd zo blij is dat het doping teruggedrongen wordt aangezien hij mee kan doen voor leuke klassementen.
Schleck was blijkbaar bereid om een test met een leugendetector af te nemen, maar die test hebben ze genegeerd, omdat het resultaat niet betrouwbaar is. Dat lijkt me ook wel logisch.
Maxime jongen, zit niet te zwetsen. Dat hij nou uitgerekend dit moet zeggen, terwijl hij de laatste tijd zo blij is dat het doping teruggedrongen wordt aangezien hij mee kan doen voor leuke klassementen.
Iedereen is het er mee eens tot ze in de buurt van hun vriendjes komen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
Frank SCHLECK déclare avoir pris pendant les 2 premières semaines du Tour de France les compléments alimentaires suivants : - SIS Go Gel Isotonic Energy ; - SIS Go Gel Plus Nitrates ; - SIS Go Gel Plus Caffeine ; - AM Sport L-Carnitine 2000mg ; - Alpha-Liponsäure ; - First Endurance Ultragen RS-Recovery ; - AM Sport Aminosaüren Pulver ; - First Endurance Optygen ; - Deba Pharma Mineral Complex ; - Sportpharm Bar.
Daar had Phinney het laatst dus over.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2013 21:16:14 ]
Nou ja, dat snap ik nog wel enigszins. Dit is allemaal legaal en maakt het het overleven van zo'n drieweekse ronde iets makkelijker. Al moet ik erbij aantekenen dat ik niet weet of dit nou echt nodig is die hele lijst. Zou de helft ook niet voldoende zijn.
Nou ja, dat snap ik nog wel enigszins. Dit is allemaal legaal en maakt het het overleven van zo'n drieweekse ronde iets makkelijker. Al moet ik erbij aantekenen dat ik niet weet of dit nou echt nodig is die hele lijst. Zou de helft ook niet voldoende zijn.
Tja, ik snap best dat ze de grenzen opzoeken en dat het naïef is om te denken dat ze zo'n ronde op alleen een bruine boterham uitrijden. Maar volgens Phinney moet het ook zonder kunnen.
Hoezo? Voetbal en wielrennen hebben toch andere instituten dus waarom zou je eerst onderdelen moet controleren waar uithoudingsvermogen belangrijker is?
Onderdelen van je spel, niet sporten....
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others" Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!" Shaun Farmer: "That's gnarly"
Een kwart ook nog wel. L-Carnitine werkt niet, Alpha Liponzuur is ook onzin. Optygen, ook crap. Die Ultragen is gewoon een te duur vitamine/mineralen preparaat met toegevoegde aminozuren. Beetje dubbel om dan ook nog losse amino's te nemen van AM Sport die ook een discutabel werking hebben. Net zo goed als een extra mineralen complex als je ook Ultragen neemt.
Zie geen Beta Alanine en ook geen creatine, heb je dan nog meer aan dan de helft van de troep die nu wordt ingenomen.
Die SIS-gels op zich niks mis mee maar waarom neemt die gast een gel met cafeïne als hij ook nog los cafeïne er bij slikt.
Echt doordacht is het niet in ieder geval al die zooi die Schleck neemt. Maar goed zijn prestaties komen niet uit een potje vitamine of gels, we weten wel waar Frankie de mosterd haalde.
Een kwart ook nog wel. L-Carnitine werkt niet, Alpha Liponzuur is ook onzin. Optygen, ook crap. Die Ultragen is gewoon een te duur vitamine/mineralen preparaat met toegevoegde aminozuren. Beetje dubbel om dan ook nog losse amino's te nemen van AM Sport die ook een discutabel werking hebben. Net zo goed als een extra mineralen complex als je ook Ultragen neemt.
Zie geen Beta Alanine en ook geen creatine, heb je dan nog meer aan dan de helft van de troep die nu wordt ingenomen.
Die SIS-gels op zich niks mis mee maar waarom neemt die gast een gel met cafeïne als hij ook nog los cafeïne er bij slikt.
Echt doordacht is het niet in ieder geval al die zooi die Schleck neemt. Maar goed zijn prestaties komen niet uit een potje vitamine of gels, we weten wel waar Frankie de mosterd haalde.
als ik dit zo lees, plast hij de helft ongebruikt weer uit
quote:
'Ik ben teleurgesteld', reageert Schleck. 'Deze straf is te streng, zeker gezien het tribunaal zelf aangaf dat ik het product niet bewust innam. Jammer genoeg schrijft de UCI voor dat ook zo'n onvrijwillige vergiftiging genoeg is om gestraft te worden. Toch ben ik blij dat de rechters bevestigden dat ik geen doping nam. Ik ben dus geen valsspeler. Dat is belangrijk voor mij, mijn familie, mijn team en al wie me steunt.'
De oudere broer van Andy Schleck beraadt zich nu over verdere stappen.
Stop de persen, vanmiddag om 14u gaat Michael Rasmussen doping bekennen. Het Deense anti-doping instituut komt daarna met een persconferentie om 15u30.