abonnement Unibet Coolblue
pi_122943625
Hoi Piet, volgende week ga ik voor het eerst zelf gnocchi maken (met een saus van taleggio en walnoten), daarbij wil ik voor een salade gaan en een stukje gegrilde/gebakken (wit)vis. Heb jij tips voor een bijpassend visje?
pi_122998803
Het is misschien meer een vraag voor Robin. Hier bij de Toko hebben ze van die diepvrieszakken met pijlinktvis. En dan alleen de pijl, zonder de inkt en de vis zeg maar. Dat scheelt natuurlijk een hoop gedoe. Maar ze zijn wel een maatje groter en best dik. Ik heb verder niks tegen ingevroren vis en ben erg tevreden over de garnalen van de Toko, maar is dat wat of moet ik de kleintjes hebben?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 17 februari 2013 @ 18:47:00 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122998981
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 10:26 schreef Soulagement het volgende:
Hoi Piet, volgende week ga ik voor het eerst zelf gnocchi maken (met een saus van taleggio en walnoten), daarbij wil ik voor een salade gaan en een stukje gegrilde/gebakken (wit)vis. Heb jij tips voor een bijpassend visje?
Tonijnsteak, wilde zalm filet ( diepvries van de aldi is erg goed), maar dit is vrij prijzig. Vraag een visboer van je vertrouwen wijting te fileren maar laat de huid eraan. Bak dit op de huid, vreselijk lekker visje en is erg goedkoop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 februari 2013 @ 18:52:35 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122999190
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is misschien meer een vraag voor Robin. Hier bij de Toko hebben ze van die diepvrieszakken met pijlinktvis. En dan alleen de pijl, zonder de inkt en de vis zeg maar. Dat scheelt natuurlijk een hoop gedoe. Maar ze zijn wel een maatje groter en best dik. Ik heb verder niks tegen ingevroren vis en ben erg tevreden over de garnalen van de Toko, maar is dat wat of moet ik de kleintjes hebben?
Ik eet ze graag, hoewel liever vers in kroatie net uit zee, maar je moet compromissen aangaan.
Recept van een Tunesische vriend van mij
Inktvis tubes (van die pijlstaarten) leeghalen en kort koken.
Dan vullen met een mengsel van de armpjes, verkruimeld hardgekookt ei, parmasaanse kaas, verse kruiden en knoflook.
Deze dan smoren in wat tomatensap en rode wijn, peper, zout, blaadje laurier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123002231
Dat lijkt me ook wel wat. Maar het ging mij nu even meer om de grootte van de units, zijn die grote minder lekker of moeilijker mals te houden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:57:34 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123002362
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat lijkt me ook wel wat. Maar het ging mij nu even meer om de grootte van de units, zijn die grote minder lekker of moeilijker mals te houden?
Eerder een vraag van mals krijgen. Het verschilt, ze kunnen mals zijn, ze kunnen taai zijn.
Mijn zus bakt verse in hun eigen inkt met wat vegeta.
Sudderen krijgt alles mals, en marineren in een zuur (wijn, citroen) ook. Het gaat erom bindweefsel af te breken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123002545
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tonijnsteak, wilde zalm filet ( diepvries van de aldi is erg goed), maar dit is vrij prijzig. Vraag een visboer van je vertrouwen wijting te fileren maar laat de huid eraan. Bak dit op de huid, vreselijk lekker visje en is erg goedkoop.
Dank! Prijs maakt niet uit maar de voorkeur gaat uit naar witvis. Wijting maar eens proberen! Heb geen vaste visboer dus ik ga gewoon eens langs een kraam hier op de Albert Cuyp markt.
  zondag 17 februari 2013 @ 20:04:17 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123002709
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:01 schreef Soulagement het volgende:

[..]

Dank! Prijs maakt niet uit maar de voorkeur gaat uit naar witvis. Wijting maar eens proberen! Heb geen vaste visboer dus ik ga gewoon eens langs een kraam hier op de Albert Cuyp markt.
Kabeljauw is ook lekker op de huid gebakken (belangrijk, laat de huid er aan!) maar een stuk duurder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123002927
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kabeljauw is ook lekker op de huid gebakken (belangrijk, laat de huid er aan!) maar een stuk duurder.
Ik moet bekennen dat ik het heerlijk vind om uitgebreid te koken maar dat ik eigenlijk nauwelijks vis maak. Dat terwijl ik het wel ontzettend lekker vind. Af en toe een witvisje (bijvoorbeeld een sliptongetje in boter!) maar daar houdt het ook wel op. Ik ga in ieder geval wat meer met vis koken, te beginnen met de wijting :)
  zondag 17 februari 2013 @ 20:11:05 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123003097
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:08 schreef Soulagement het volgende:

[..]

Ik moet bekennen dat ik het heerlijk vind om uitgebreid te koken maar dat ik eigenlijk nauwelijks vis maak. Dat terwijl ik het wel ontzettend lekker vind. Af en toe een witvisje (bijvoorbeeld een sliptongetje in boter!) maar daar houdt het ook wel op. Ik ga in ieder geval wat meer met vis koken, te beginnen met de wijting :)
Vraag je visboer eens een wijting te frituren ipv een lekkerbek, je wilt nooit meer een lekkerbek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123004700
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag je visboer eens een wijting te frituren ipv een lekkerbek, je wilt nooit meer een lekkerbek.
Die neem ik mee voor komende vrijdag :)
  zondag 17 februari 2013 @ 22:12:33 #137
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_123010740
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is misschien meer een vraag voor Robin. Hier bij de Toko hebben ze van die diepvrieszakken met pijlinktvis. En dan alleen de pijl, zonder de inkt en de vis zeg maar. Dat scheelt natuurlijk een hoop gedoe. Maar ze zijn wel een maatje groter en best dik. Ik heb verder niks tegen ingevroren vis en ben erg tevreden over de garnalen van de Toko, maar is dat wat of moet ik de kleintjes hebben?
Tubes heten die volgens mij. Tsja, ik weet niet wat je ermee wilt doen, maar op zich is inktvis inktvis. Ze worden volgens mij ook niet slechter van invriezen. Integendeel, denk ik. Ze zullen wel wat taaier zijn dan kleintjes, gewoon omdat ze dikker zijn. Ik denk dat men er normaal inktvisringen van maakt. Of vullen en langer stoven? Ik weet het eigenlijk niet.

Toevallig heb ik vorige week foto's voorbereid om hierover te schrijven, pijlstaartinktvis & octopus, maar moet dus nog eerst even uitvogelen waar die grotere inktvissen voor gebruikt worden. En bedankt! ;-)
  maandag 18 februari 2013 @ 00:19:34 #138
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_123016787
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2013 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kabeljauw is ook lekker op de huid gebakken (belangrijk, laat de huid er aan!) maar een stuk duurder.
Jammer genoeg dat van beide soorten amper verantwoord gevangen aanbod is.
  maandag 18 februari 2013 @ 07:42:51 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123020478
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 00:19 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Jammer genoeg dat van beide soorten amper verantwoord gevangen aanbod is.
Beide? Je bedoeld tonijn en Kabeljauw neem ik aan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 februari 2013 @ 10:26:32 #140
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_123022717
Misschien niet helemaal de juiste vraag, maar allicht dat Piet het antwoord weet, en geen zin om een heel nieuw topic te openen.

Mij is geleerd dat bij het bereiden van sauzen, vooral als er vlees in gaat wat een tijdje pruttelt, dat je het schuim eraf moet halen. Nu begrijp ik dat dit met de smaak te maken heeft, maar:

- Wat is dat schuim/waar komt het vandaan (het vlees volgens mij)?
- Wat gebeurd er (met de smaak) als je het niet weghaalt?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 18 februari 2013 @ 10:41:37 #141
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123023068
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 10:26 schreef Tanin het volgende:
Misschien niet helemaal de juiste vraag, maar allicht dat Piet het antwoord weet, en geen zin om een heel nieuw topic te openen.

Mij is geleerd dat bij het bereiden van sauzen, vooral als er vlees in gaat wat een tijdje pruttelt, dat je het schuim eraf moet halen. Nu begrijp ik dat dit met de smaak te maken heeft, maar:

- Wat is dat schuim/waar komt het vandaan (het vlees volgens mij)?
- Wat gebeurd er (met de smaak) als je het niet weghaalt?
Het schuim zijn eiwitten, en als je afschuimt wordt de saus/bouillon helderder dan wanneer je dat niet doet (blind heet dat), het effect is vooral optisch, en het kan ook een wat korrelige of slijmige structuur geven als je het niet doet. Het eiwit stolt door de warmte, en daarom kan je de klonten schuim er ook af scheppen. Als je dat niet doet zou dit schuim een onaangenaam mondgevoel geven.
Er zijn trouwens meer manieren om een saus of bouillon te klaren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 februari 2013 @ 10:43:09 #142
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_123023113
Tof! Dank je wel!
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_123024151
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 22:12 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Tubes heten die volgens mij. Tsja, ik weet niet wat je ermee wilt doen, maar op zich is inktvis inktvis. Ze worden volgens mij ook niet slechter van invriezen. Integendeel, denk ik. Ze zullen wel wat taaier zijn dan kleintjes, gewoon omdat ze dikker zijn. Ik denk dat men er normaal inktvisringen van maakt. Of vullen en langer stoven? Ik weet het eigenlijk niet.
Inkerven zal ook wel eens kunnen helpen, ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik ermee wil doen, hangt er dus ook vanaf of ik gewoon een unit uit de diepvries pak, of ik er zelf eentje helemaal schoon moet maken omdat die uit de vriezer niet lekker zijn. Maar ik vind inktvis op de pizza heel lekker, en met chorizo is een fraaie combinatie, of gegrilld met courgettes of zo.

quote:
Toevallig heb ik vorige week foto's voorbereid om hierover te schrijven, pijlstaartinktvis & octopus, maar moet dus nog eerst even uitvogelen waar die grotere inktvissen voor gebruikt worden. En bedankt! ;-)
Graag gedaan. :) Ik weet dat octupus wordt ingevroren alleen om hem mals te krijgen, dat is een stuk minder moeite dan de traditionele aanpak van 2 uur tegen de Galicische rotsen slaan. Ik wilde een tijdje terug Pulpo a Galego maken, gekookte octupus met pimentón en olijfolie, erg lekker. Maar er ligt er slechts heel af en toe eentje op de markt. Een vriend van mij is nogal thuis in de Aziatische keuken, en die begon over moeilijke procedures met precies inkerven etc om het mals te krijgen, maar die had dus waarschijnlijk buiten de vrieskist gerekend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_123024198
Misschien niet geschikt voor dit topic. Maar wellicht dat iemand het weet.

Een aantal jaren geleden heb ik bij een studiegenoot heerlijk gegeten. Een aantal dingen die ik mij van het gerecht kan herinneren zijn:
- gebakken rijst
- sterk aanwezige kruidnagel smaak
- kip

Het is wat vaag allemaal, maar wellicht weet iemand het :')

Nu heb ik geen contact meer met deze studiegenoot, maar toch zou ik graag een recept willen hebben. Iemand een idee? Of hoe dit zou kunnen heten?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  maandag 18 februari 2013 @ 11:26:26 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123024316
Octopus eet ik het liefst als salade, met kappertjes, gedroogde tomaten, wat olijfolie, citroen, verse peterselie, klein beetje knof, wat peper uit de molen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 februari 2013 @ 12:55:59 #146
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123027265
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 11:22 schreef henkde_j het volgende:
Misschien niet geschikt voor dit topic. Maar wellicht dat iemand het weet.

Een aantal jaren geleden heb ik bij een studiegenoot heerlijk gegeten. Een aantal dingen die ik mij van het gerecht kan herinneren zijn:
- gebakken rijst
- sterk aanwezige kruidnagel smaak
- kip

Het is wat vaag allemaal, maar wellicht weet iemand het :')

Nu heb ik geen contact meer met deze studiegenoot, maar toch zou ik graag een recept willen hebben. Iemand een idee? Of hoe dit zou kunnen heten?
Welke keuken was het?
Als ik rijst, kip en gemalen kruidnagel invoer in google kom ik op oa http://allrecipes.nl/recept/2799/biryani-met-kip.aspx uit
pi_123093798
Ik heb sinds kort een pastamachine en vandaag voor het eerst uitgeprobeerd. De spaghetti was goed gelukt! :D
Nu wil ik binnenkort lasagne maken. hoe lang moet dat dan in de oven? Het lijkt me dat dat niet zo lang hoeft als met gedroogde lasagnevellen..
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:02:14 #148
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123094002
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:58 schreef pep88 het volgende:
Ik heb sinds kort een pastamachine en vandaag voor het eerst uitgeprobeerd. De spaghetti was goed gelukt! :D
Nu wil ik binnenkort lasagne maken. hoe lang moet dat dan in de oven? Het lijkt me dat dat niet zo lang hoeft als met gedroogde lasagnevellen..
Tot ie gaar is, is het korte antwoord.
Het is niet zo eenvoudig te zeggen, lasanga grote en hoogte metalen of glazen vorm, electrische met fan of gasoven, het vermogen van de oven, etc
Gewoon kijken of ie borrelt en of ie bovenop een mooi korstje heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123095134
Bedankt voor de reactie, moet maar gewoon wat uitproberen dan ;) Ik ben bang dat het al snel te lang in de oven zit..
  dinsdag 19 februari 2013 @ 22:21:23 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123095300
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 22:19 schreef pep88 het volgende:
Bedankt voor de reactie, moet maar gewoon wat uitproberen dan ;) Ik ben bang dat het al snel te lang in de oven zit..
Das bij lasagne niet zo erg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')