Defrenne procedeerde tegen Defrenne ja?quote:
Als jurist dien je nou eenmaal secuur te zijn.quote:
Beter zet je een lekker wijf in de OPquote:Op donderdag 24 januari 2013 19:48 schreef Paxcon het volgende:
Ik heb tenminste vrouwe justitia weer in ere hersteld met een mooie uitlijning
Was maar een grapje hoorquote:
Overigens is dat gewoon mogelijk. In het geval van familie. Zie je ook weleens voorbij komen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:46 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Defrenne procedeerde tegen Defrenne ja?
We zitten hier wel in het rechtentopic he?!quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:49 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Beter zet je een lekker wijf in de OP
Ik sprak dan ook enkel over deze zaak.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:49 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Overigens is dat gewoon mogelijk. In het geval van familie. Zie je ook weleens voorbij komen.
Alsof hier ooit over rechten wordt gesproken. Rechtenquote:Op donderdag 24 januari 2013 19:49 schreef Paxcon het volgende:
[..]
We zitten hier wel in het rechtentopic he?!
WAT?quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:49 schreef Paxcon het volgende:
[..]
We zitten hier wel in het rechtentopic he?!
quote:
Condictio furtiva en revindicatie nooit tegelijk.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:49 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Was maar een grapje hoor![]()
Maar nu je er toch bent, je kan toch naast de actio furti toch ook nog revindicatie instellen en als dat niet mogelijk is condictio furtiva? Furti was toch alleen poenaal
Ja precies, maar als je niet kan revindiceren (goed is vervreemd en je weet niet waar het zich bevindt) wat je normaal gesproken zou willen kan je dus die furtiva instellen. Maar kan het ook al meteen? (ipv revindicatie)quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:56 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Condictio furtiva en revindicatie nooit tegelijk.
Volgens mij stel je de condictio furtiva in als het goed niet meer te revindiceren valt (bijvoorbeeld te niet gegaan) je krijgt dan de waarde van de zaak vergoed plus een boete voor de dief.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:58 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja precies, maar als je niet kan revindiceren (goed is vervreemd en je weet niet waar het zich bevindt) wat je normaal gesproken zou willen kan je dus die furtiva instellen. Maar kan het ook al meteen? (ipv revindicatie)
Je hebt inderdaad drie acties tot je beschikking bij diefstal ja.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:49 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Was maar een grapje hoor![]()
Maar nu je er toch bent, je kan toch naast de actio furti toch ook nog revindicatie instellen en als dat niet mogelijk is condictio furtiva? Furti was toch alleen poenaal
Feli!quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:59 schreef Giku het volgende:
Ik ben bang voor het tentamen van morgenBurgerlijk 3
Heb wel Handels B gehaald, jeuj!
Ja ik heb 'm net beantwoord.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:55 schreef Ties02 het volgende:
Actajohn had je m'n vraag nou gelezen?
Dat is de actio furti maar die moet je nog wel apart instellen tochquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:01 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Volgens mij stel je de condictio furtiva in als het goed niet meer te revindiceren valt (bijvoorbeeld te niet gegaan) je krijgt dan de waarde van de zaak vergoed plus een boete voor de dief.
De condictio ex causa furtiva stel je in als het goed niet meer bestaat dan wel niet meer bij de dief is (als in reeds vervreemd).quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:02 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Dat is de actio furti maar die moet je nog wel apart instellen toch
maar voor de rest klopt het idd
Volgens mij is de condictio furtiva in wezen een combinatie van een niet haalbare revindicatie (dus vergoeding van de zaak) en een actio furti.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:02 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Dat is de actio furti maar die moet je nog wel apart instellen toch
maar voor de rest klopt het idd
Dat dekt de lading inderdaad.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:03 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Volgens mij is de condictio furtiva in wezen een combinatie van een niet haalbare revindicatie (dus vergoeding van de zaak) en een actio furti.
Oh volgens mij dus nietquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:03 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Volgens mij is de condictio furtiva in wezen een combinatie van een niet haalbare revindicatie (dus vergoeding van de zaak) en een actio furti.
Het verzorgen en verdedigen van een mooi stukje natuur kan geen kwaad. Ik vind die opleiding helemaal niet lachwekkend hoor.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:56 schreef Yreal het volgende:
Jongens ik ga overstappen naar de studie bosbeheer in wageningen. Doei !
nee ik was bloedserieus ! Dag iedereenquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:05 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Het verzorgen en verdedigen van een mooi stukje natuur kan geen kwaad. Ik vind die opleiding helemaal niet lachwekkend hoor.
Het is volgens mij wel waar. De condictio ex causa furtiva gebruik je alleen als de rei vindicatio niet meer (kan) slagen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:04 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Oh volgens mij dus niet
actio furti: poenaal dus geen schadevergoeding, daar 2e actie voor nodig
Dit is wat ik op het werkcollege tehoren kreeg
Ja maar de boete zit er niet in besloten, daar heb je een aparte actie voor (volgens Gaius uit haat voor de dieven odio furum)quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:06 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Het is volgens mij wel waar. De condictio ex causa furtiva gebruik je alleen als de rei vindicatio niet meer (kan) slagen.
Vertelquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:08 schreef Paxcon het volgende:
Mensen, ik heb het kluwer/sdu probleem opgelost
quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:08 schreef Paxcon het volgende:
Mensen, ik heb het kluwer/sdu probleem opgelost
Die aparte actie is de actio furti. Maar die samenloop heb je dus alleen als de rei vindicatio niet werkt. Want anders combineer je toch gewoon de actio furti met de rei vindicatio?quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:07 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja maar de boete zit er niet in besloten, daar heb je een aparte actie voor (volgens Gaius uit haat voor de dieven odio furum)
quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:10 schreef Ties02 het volgende:
Hee pax dat is niet de bedoeling he grapjas!
En bruce en akta ik raak helemaal in de war door jullie
Ja preciesquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:12 schreef Actaeon het volgende:
Want de actio furti concurreert cumulatief met de rei vindicatio en de condictio ex causa furtiva. Terwijl de rei vindicatio en de condictio ex causa furtiva electief concurreren ten opzichte van elkaar.
Nouja het is inderdaad niet heel zuiver. Je krijgt dan meteen een schadevergoeding omdat je de zaak toch niet meer kan krijgen. De condictio is reipersecutoir en de actio furti poenaal.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:13 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar jullie zeiden net dat de condictio furtiva genoeg was, dat het een combinatie van, was en dat klopt toch niet?:
[..]
[..]
Ja precies![]()
In die bewoordingen zal ik het wel niet opslaan maar ik onthoudt wel gewoon dat de actio furti altijd kan en dat de condictio furtiva en de revindicatie niet kunnen cumulerenquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:15 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Als je die twee zinnen onthoudt kan het nooit meer misgaan.
Wanneer mag je op?quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:15 schreef Valid het volgende:
[..]
Pfoe, jij bent al behoorlijk veel verder met rechtsgeschiedenis dan ik.
Alleen verbintenissenrecht hoor, goederenrecht en erfrecht ga ik nog mee bezigquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:15 schreef Valid het volgende:
[..]
Pfoe, jij bent al behoorlijk veel verder met rechtsgeschiedenis dan ik.
Volgende week donderdagavond, dus ik heb nog wel even gelukkig. Ik ben voorlopig nog bezig met het deel over goederenrecht.quote:
iew....quote:
Ja die hebben ze er sindskort zeker opgezetquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:18 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
iew....
De vraag over Rize K. staat trouwens letterlijk in de oefenvragen die op nestor staan.
Dat is een soort van restcategorie ja.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:16 schreef Ties02 het volgende:
[..]
In die bewoordingen zal ik het wel niet opslaan maar ik onthoudt wel gewoon dat de actio furti altijd kan en dat de condictio furtiva en de revindicatie niet kunnen cumuleren
Trouwens: condictio sine causa, wat valt daar allemaal onder? Of is dat gewoon een restcategorie
Heb je nog (goede) uitwerkingen van de werkgroepen? Of 'algemene' opmerkingen meegekregen over hoe je zo'n casus moet oplossen (qua opbouw, uitgebreidheid etc.)?quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:17 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Alleen verbintenissenrecht hoor, goederenrecht en erfrecht ga ik nog mee bezig
maar vind het wel leuke stof
Ooooh tijd zat nog.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:17 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgende week donderdagavond, dus ik heb nog wel even gelukkig. Ik ben voorlopig nog bezig met het deel over goederenrecht.
Nee we hebben geen opbouw geleerd, alleen steeds die casus besproken maar dat ging nogal eens op de hak op de tak. Je moet gewoon snel kunen herkennen waar zo'n vraag op zietquote:Op donderdag 24 januari 2013 20:19 schreef Valid het volgende:
[..]
Heb je nog (goede) uitwerkingen van de werkgroepen? Of 'algemene' opmerkingen meegekregen over hoe je zo'n casus moet oplossen (qua opbouw, uitgebreidheid etc.)?
goederenrecht is toch tijdens de HC's behandeld? Hoe leer je dat dan? Via het boek?quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:17 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgende week donderdagavond, dus ik heb nog wel even gelukkig. Ik ben voorlopig nog bezig met het deel over goederenrecht.
Ik merk wel dat het wat meer vorm krijgt nu ik op weg ben, al worstel ik nog steeds met de vraag wat de eindbestemming van dit vak is. Hoe/wat moet je nou weten, etc.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:19 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ooooh tijd zat nog.
En dat is ōok leuk.
De eindbestemming is dat de faculteit rechtsgeleerdheid 6 punten in het 2e jaars curriculum heeft opgevuld.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:21 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik merk wel dat het wat meer vorm krijgt nu ik op weg ben, al worstel ik nog steeds met de vraag wat de eindbestemming van dit vak is. Hoe/wat moet je nou weten, etc.
De eindbestemming is uiteraard dat je enige inzichten in het prachtige vakgebied van het Romeins privaatrecht krijgt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:21 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik merk wel dat het wat meer vorm krijgt nu ik op weg ben, al worstel ik nog steeds met de vraag wat de eindbestemming van dit vak is. Hoe/wat moet je nou weten, etc.
Ik kijk eerst steeds een paar hoorcollege's (stuk of twee) en vervolgens lees ik het boek tot ik weer bij een onderwerp kom dat nog niet langs is gekomen bij de college's. Het is wat lastig plannen aangezien er helemaal geen planning/opzet per college is (ik heb het idee dat hij gewoon begint met praten en stopt als de tijd op is), maar hij volgt wel aardig de volgorde van het boek. Als ik dat allemaal gehad heb ga ik de adagia van goederenrecht leren en dan verder met verbintenissenrecht. Ik hoop zondag het boek uit te hebben + alle HC's gezien te hebben, zodat ik maandag met het werkboek kan beginnen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:20 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Nee we hebben geen opbouw geleerd, alleen steeds die casus besproken maar dat ging nogal eens op de hak op de tak. Je moet gewoon snel kunen herkennen waar zo'n vraag op ziet
[..]
goederenrecht is toch tijdens de HC's behandeld? Hoe leer je dat dan? Via het boek?
Eigenlijk zouden ze er gewoon veel meer EC aan moeten besteden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:22 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
De eindbestemming is dat de faculteit rechtsgeleerdheid 6 punten in het 2e jaars curriculum heeft opgevuld.
Precies, dat is ook mijn idee. Zoals al die vormen van originaire wijze van eigendomsverkrijging. Die komen in het boek allemaal ongeveer 1/2 pagina langs, met een of ander citaat erbij. Dat voegt wat mij betreft echt niets toe, vooral omdat het meestal niet eens gepresenteerd wordt als achtergrond van het geldende recht, maar gewoon ad hoc wat voorbeeldjes uit het Romeinse recht worden genoemd.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:22 schreef Ties02 het volgende:
De eindbestemming is dat je van alles een heel klein beetje te weten komt maar eigenlijk niks opsteekt
Ze willen de aanwas van studenten beperken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:25 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden ze er gewoon veel meer EC aan moeten besteden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |