abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121900205
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:13 schreef citywok het volgende:

[..]

Zegt wie? Omdat?

Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus.

Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren :P.
CVBoer is ok ;)

Maar inderdaad. Ga voor de gein met dit weer eens in een (nieuwbouw)wijk kijken, allemaal grote dikke witte pluimen uit de schoorstenen. Een fatsoenlijk ingeregelde CV pluimt amper. Dikke pluimen is condens = rendement wat de schoorsteen uitvliegt.

Mijn nieuwbouwwoning stond op 80c pomp op stand III en de voetventielen vol open :'). In een dikke 28kw ketel met een ondergrens die zelfs bij -20 nog te hoog is voor de woning :(

De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten :(. De onderhoudsmonteur bij mijn ouders had mijn moeder wijs weten te maken dat de nieuwe HR ketel echt op 90c moest staan. Ik heb de ketel en radiatoren opnieuw afgesteld en ik heb de ketel terug kunnen zetten op 70c met een verhoging van het comfort en een verlaging in verbruik. Dan durft men ook een onderhoudscontract te verkopen met als argument "optimaliseren van u CV rendement" :{w

Ik heb de boel nu zelf afgeregeld, ik ben denk ongeveer de enige woning uit de nieuwbouwwijk die niet tot nauwelijks pluimt uit de schoorsteen. Het is echt een grof schandaal.

Ik geloof best dat er vakmensen in de branche zitten, maar een deel van de installateurs zijn dozen schuivers en hangen enkel factory default ketels op.

[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 22-01-2013 19:27:30 ]
pi_121900370
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
pi_121900516
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:21 schreef _VoiD_ het volgende:
Het is altijd voordeliger om zoveel mogelijk terug te gaan met de temperatuur dan de temperatuurl slecht 5 graden te laten zakken 's nachts. Of het comfortabeler is is uiteraard een tweede.
Niet altijd waar, bij een trage verwarming of te weinig capaciteit icm met een ketel die inefficient is bij het opstoken van de woning kan het zuiniger zijn om de nachterverlaging kleiner te houden. Maar zoals eerder gezegt, het is heel simpel meetbaar of het in je eigen specfieke situatie loont

quote:
Als het 0.5m3 per uur kost om je huis warm te houden en 2m3 kost om je huis van de nachtverlaging op te warmen dan is het bij 5 uur afwezigheid dus al lonend om verlaging toe te passen.

Je kan dit heel simpel uitrekenen door een dagje te testen. Je wilt de gemiddelde etmaal temperatuur overigens zo laag mogelijk houden
pi_121900559
quote:
Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121900586
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

CVBoer is ok ;)

Ga voor de gein met dit weer eens in een (nieuwbouw)wijk kijken, allemaal grote dikke witte pluimen uit de schoorstenen. Een fatsoenlijk ingeregelde CV pluimt amper. Dikke pluimen is condens = rendement wat de schoorsteen uitvliegt.

Mijn nieuwbouwwoning stond op 80c pomp op stand III en de voetventielen vol open :').
De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten :(.

Ik heb de boel nu zelf afgeregeld, ik ben denk ongeveer de enige woning uit de nieuwbouwwijk die niet tot nauwelijks pluimt uit de schoorsteen. Het is echt een grof schandaal.
Hier hetzelfde :') . Bij mijn overburen vliegt ook aardig wat rendement de schoorsteen uit.

Wat ik me afvraag: veel bedrijfsschoorstenen zijn ook nogal aardig aan het dampen. Is er nou werkelijk niemand die daar even over nadenkt?
quote:
Ik vind het comfortabeler om bij 17°C een stralende radiator te hebben dan bij 19°C te zitten zonder stralingswarmte. Hoe meer je moet opwarmen, hoe meer en langer je radiatoren aan het stralen zijn.

Dus hoe lager hoe beter. Tot op zeker hoogte dan. Mijn appartementje wordt sowieso nooit kouder dan 15 à 16°C, al is het -20°C buiten.
pi_121900781
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat dus. Het is simpelweg een keuze tussen comfort en zuiniger stoken.
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben.

Van 23:00 tot 16:00 staat de thermostaat hier gewoon op 14c. Op 17:00 is de gewenste temperatuur ingesteld.
pi_121901116
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 18:56 schreef Revolution-NL het volgende:
Wij hebben voor verwarming ongeveer 10x minder nodig in een jaar voor onze 2009 tussenwoning :P
300 m³ op jaarbasis???

Maar een tussenwoning uit 2009 (ik ken die uit m'n familiekring) is qua isolatie en (laag) energieverbruik, totaal niet te vergelijken met een hoekwoning jaren '70.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121901357
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:36 schreef blomke het volgende:

[..]

300 m³ op jaarbasis???

Maar een tussenwoning uit 2009 (ik ken die uit m'n familiekring) is qua isolatie en (laag) energieverbruik, totaal niet te vergelijken met een hoekwoning jaren '70.
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:

2010: 467m3
2011: 345m3
2012: 334m3
2013: Prognose 290m3

CV Tuning w/

Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten met 4 extra 140mm fans. Op de keuken radiator kan ik ook nog 4 extra 92mm fans kwijt :P. Er valt dus nog veel te winnen.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 19:41:53 #59
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121901395
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 18:05 schreef dekilo het volgende:

[..]

20 minuten douchen. :'(
Half uur douchen. Elke dag, een betere ontspanning is er niet.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121901548
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef cvboer het volgende:

Elke dag, een betere ontspanning is er niet.
Neuken. Elke dag, 'n half uur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121901558
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:

2010: 467m3
2011: 345m3
2012: 334m3
2013: Prognose 290m3

CV Tuning w/

Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten. Er valt dus nog veel te winnen.
Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden!

Welke IR - meter heb je? Leuk verjaardagscadeautje!
pi_121901759
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is dus wel een vet compliment waard! Als iedereen dat zo zou doen in z'n woning, knalt de CO2 emissie naar beneden!
Thanks! Als iedereen wat meer bewust zou worden zou dat al enorm veel schelen, er valt zo eenvoudig zoveel te winnen.

Uiteindelijk doel is om de gas aansluiting de deur uit te doen en de boel warm te houden met een warmtepomp. Met een uitbreiding op de PV installatie moet mijn woning dan klimaatneutraal worden met een energierekening van 0 euro. Ben nu een schandalige 45 euro per maand kwijt :(

IR Meter heb ik vorige week bij de Lidl vandaan voor 25,- euro. Heel erg waardevol om isolatie lekken op te sporen. Als je er mee bezig ben wil je eigenlijk meteen een warmtebeeld camera :X. De meterkast is hier een groot aandachtspunten evenals koudebruggen in de vloer bij afvoerleidingen en een koudere vloer bij de pui, ook dit is waarschijnlijk een koudebrug. Ook grappig dat mijn HR++ glas een fractie beter isoleert dan mijn kunstof kozijnen.

Zit er aan te denken om buiten tegen de fundering de boel uit te graven en daar dikke EPC blokken tegenaan te plaatsen, dan meteen wat extra EPC op de bestaande vloerisolatie toepassen :P :P
pi_121901898
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:02 schreef cvboer het volgende:

[..]

En dan zodra je thuiskomt weer op 20 zeker? |:( Nachtverlaging is maximaal 4 á 5 graden beneden de stooktemperatuur.
Hier:
Nacht 10gr
Om 06.30 moet het 19.5gr zijn
Om 07.30 gaat hij weer naar 10gr
Om 17.00 moet hij weer op 19.5gr zijn

Enz

Dagen waar we later thuis zijn ( sporten bijv ) gaat hij pas om 20.00 op 19.5gr

Om 21.00uur gaat hij weer op 10gr
pi_121902088
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Uiteindelijk doel is om de gas aansluiting de deur uit te doen en de boel warm te houden met een warmtepomp. Met een uitbreiding op de PV installatie moet mijn woning dan klimaatneutraal worden met een energierekening van 0 euro.
Ook een lovenswaardig streven! Ik vraag me af wat de overheid verzint om de misgelopen ¤'s op onze energierekeningen, te compenseren?
  dinsdag 22 januari 2013 @ 19:57:26 #65
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121902295
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:13 schreef citywok het volgende:

[..]

Zegt wie? Omdat?

Je nick suggereert dat je beroepsmatig met deze zaken bezig bent. Met alle respect, er zijn zoveel cv-installateurs die na het ophangen van een mooi nieuw HR-keteltje gemakshalve de aanvoertemperatuur op 90°C laten staan en de pomp op standje III laten blazen met alle radiatoren vol open. Niet zo bezig met zuinig stoken dus.

Zoals eerder gezegd: warmte die je niet kwijtraakt hoef je niet bij te stoken, en warmte die je bijstookt raak je ook weer kwijt. En dat is vooral zonde als je niet eens thuis bent of in je bed ligt te meuren :P.
Waar lees jij dat ik bij elke ketel die ik monteer de aanvoer op 90 graden laat staan en de pomp op 3?
Ik weet heel goed hoe je een ketel zuinig kunt laten stoken, tevens weet ik wel dermate veel van cv installaties dat je niet klakkeloos de thermostaat naar 10 graden moet zetten als je er niet bent. Prima als je een goed geisoleerde woning hebt, een drama als je woning in een dag tijd ook tot 10 graden afkoelt. Dan kost het je meer dan dat het uiteindelijk oplevert.

Mijn eigen installatie stook ik met een aanvoer van 55 graden en 40 graden retour. Witte pluimen zie je hier niet of nauwelijks. De ketel condenseert hoorbaar, net of er iemand in de afvoer staat te pissen. :P
Het is ook terug te zien in de gasrekening, slechts 520 m³ op jaarbasis.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 19:59:16 #66
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121902414
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

CVBoer is ok ;)

De onderhoudsmonteur weet het om het jaar weer te presteren om mijn strak getunede ketel weer op 75c te zetten :(. De onderhoudsmonteur bij mijn ouders had mijn moeder wijs weten te maken dat de nieuwe HR ketel echt op 90c moest staan. Ik heb de ketel en radiatoren opnieuw afgesteld en ik heb de ketel terug kunnen zetten op 70c met een verhoging van het comfort en een verlaging in verbruik. Dan durft men ook een onderhoudscontract te verkopen met als argument "optimaliseren van u CV rendement" :{w

Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:01:57 #67
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121902616
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:51 schreef Estolan het volgende:

[..]

Hier:
Nacht 10gr
Om 06.30 moet het 19.5gr zijn
Om 07.30 gaat hij weer naar 10gr
Om 17.00 moet hij weer op 19.5gr zijn

Enz

Dagen waar we later thuis zijn ( sporten bijv ) gaat hij pas om 20.00 op 19.5gr

Om 21.00uur gaat hij weer op 10gr
Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:16:45 #68
21865 WaVe
WaVe detected
pi_121903691
Ik heb een hoekwoning uit 1972, wel zo goed mogelijk nageisoleerd (overal HR++ glas, spouwmuren nageisoleerd, vloer geisoleerd in de kruipruimte).

In 2012 (met nog een flink verbruik in januari en februari, omdat toen de dak en vloerisolatie er nog niet was en het in februari natuurlijk flink koud was) had ik een verbruik (totaal) van ongeveer 900 m3. Ik pas nacht (en op de dagen dat we allebei werken ook dag)verlaging toe van 16 gr. Om 18.00 heeft de iSense het opgewarmd naar 19 gr en om 20:00 gaat ie naar 20, om dan om 22:30 weer naar 16 terug te gaan (in het weekend en de vrije dag van mijn vriendin gaat ie om 9:00 naar 19 gr).

Ook met de huidige kou blijft mijn huis prima warm met een max aanvoer temperatuur van 60 gr. Qua warm water gebruik: In de zomermaanden (als de CV gewoon uitstaat) gebruiken wij ongeveer 5 m3 per maand om warm water te maken (voor af en toe een afwasje en voornamelijk voor douchen en heel af en toe een bad voor mijn vriendin). In de winter zal er vast wat meer gas nodig zijn (het aangevoerde water zal wat kouder zijn), maar veel meer dan 100 m3 gas per jaar voor warm water en koken zal ik niet gebruiken (wel heb ik een warmtewisselaar voor het douchewater, dan scheelt ongeveer 50% aan gasverbruik voor het douchen)

Aan TS: vooral je huis goed na (laten) isoleren.
pi_121903804
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is er oncomfortabel aan nachtverlaging? Ik heb een klok thermostaat waarop ik aangeeft dat de ruimte op termperatuur X een bepaalde temperatuur moet hebben.

Van 23:00 tot 16:00 staat de thermostaat hier gewoon op 14c. Op 17:00 is de gewenste temperatuur ingesteld.
Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat.
pi_121903902
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:59 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ga de volgende keer eens bij de monteur staan als hij met je ketel bezig is. Vraag hem dan eens waarom hij de aanvoer verhoogt en daarmee je instellingen om zeep helpt.
Volgend jaar inderdaad even kijken of ik de afspraak kan plannen als ik thuis ben. Ga ik wel een dagje thuiswerken ~O>

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is leuk als je altijd op vaste tijden thuis bent / wakker wordt, maar niet iedereen heeft wat aan een klokthermostaat.
Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen.
pi_121904024
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:19 schreef Revolution-NL het volgende:
Dan neem je een slimme thermostaat die je via je smartphone kan bedienen.
Ik steek de houtkachel wel aan als ik thuis kom, of wakker word en thuis blijf. Minimum temp voor de CV staat bij mij niet ingesteld, want ik heb de hele thermostaat verwijderd (kwam zo uit met tegelen).

Zuiniger kan het niet. :+
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:22:28 #72
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_121904067
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 18:36 schreef Estolan het volgende:

[..]

Als je huis onder de 10gr komt heb je een serieus isolatie probleem
Woning uit 1936, grenzend aan brandgang (voordeel, daardoor in de zomer ook koel ;)) en een niet stokende bovenbuurman.. En toch hebben wij dubbelglas ;) Maar er zal vast her en der nog wel wat extra geïsoleerd kunnen worden.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_121904840
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:01 schreef cvboer het volgende:

[..]

Als je dan toch zuinig wilt wezen haal dan die schakeling van 06:30 er ook uit. Dat uurtje wat je doorgaans beneden bent.
Why? De badkamer moet toch gewoon op temp zijn.

Niet zo best bij 10gr gaan douchen en niks goed kan drogen
pi_121906973
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:57 schreef cvboer het volgende:
Dan kost het je meer dan dat het uiteindelijk oplevert.
Puur energietechnisch is dat niet te verklaren. Ik neem aan dat dat met ketelrendement heeft te maken? Dat de ketel het meest energiezuinig stookt bij een bepaalde vraag?

Trouwens, iemand in regio Utrecht die bij mij de ketel en radiatoren wil komen afstellen? Volgens mij is dat hier ook belabberd.
Niet dat ik zoveel verbruik per jaar, maarja. (tot nu toe 450 m³, verwacht zo rond de 500 te eindigen)

[ Bericht 16% gewijzigd door _VoiD_ op 22-01-2013 21:18:45 ]
  dinsdag 22 januari 2013 @ 21:35:16 #75
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121908774
Energietechnisch is dat ook te verklaren. Als je het 20 graden hebt als je thuis bent, en je laat het afkoelen tot 10 graden en de ketel is bijvoorbeeld 1 uur bezig om die 20 graden te halen kost dat meer gas dan het bij houden op 15 graden en opstoken naar 20 als je thuis komt. Te ver terug in temperatuur is alles behalve comfortabel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')