Waarmee zitten de Fransen nu in Mali, het Vreemdelingenlegioen?quote:Rebellen Mali lanceren tegenoffensief
BAMAKO - De extremistische islamitische rebellen in Mali hebben maandag de stad Diabaly in het centrum van het Afrikaanse land ingenomen.
Foto: AFP Dat zei de Franse regering maandag.
''De rebellen namen de stad in na felle gevechten en weerstand van de Malinese troepen, maar die konden de rebellen niet op afstand houden'', aldus minister van Defensie Jean-Yves Le Drian tegen de Franse televisiezender BFM. De gevechten blijven echter doorgaan, vulde de minister aan. Franse en Malinese troepen blijven proberen de rebellen te verjagen.
Frankrijk begon vrijdag op verzoek van de Malinese regering met luchtaanvallen op posities van de rebellen. Ook stuurde Parijs militairen om de hoofdstad Bamako tegen de opstandelingen te beschermen.
De Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIC) heeft het optreden van Frankrijk veroordeeld.
Zij erkent dat de VN-Veiligheidsraad er toestemming voor heeft gegeven, maar de interventie kwam te vroeg, liet secretaris-generaal Ekmeleddin Ihsanoglu van de organisatie in een verklaring weten.
EU
De Europese Unie maakt haast met de voorbereidingen voor een troepentrainingsmissie in Mali. Er zit voor de EU echter geen gevechtsrol in Mali in de planning. Dit heeft EU-woordvoerder Michael Mann maandag gezegd.
In december liet de EU weten dat troepen van het Malinese regeringsleger konden rekenen op EU-trainingen ter voorbereiding op een offensief tegen de moslimrebellen die toen het noorden van het land in hun greep hadden.
De Franse inzet heeft de steun van de EU, zei Mann.
NAVO
De NAVO heeft positief gereageerd op de Franse interventie in Mali. Het bondgenootschap zegt geen verzoek te hebben gekregen uit Parijs om bijstand.
''Er is geen verzoek binnengekomen, er is geen discussie gevoerd over de situatie in Mali, de alliantie is niet betrokken bij deze crisis'', maakte een woordvoerster maandag bekend.
''Maar we zijn allemaal natuurlijk wel bezorgd over de dreiging die kan uitgaan van terreurgroepen in Mali, niet alleen voor het land zelf, maar ook voor de regio."
"Daarom verwelkomen we de inzet van de hele internationale gemeenschap om de resolutie van de VN-veiligheidsraad te implementeren en de zeer snelle reactie van Frankrijk om het offensief van de terreurorganisaties terug te drijven.''
Jep, het 1er REC (cavelerieregiment v/h vreemdelingenregioen) zit er, samen met 2 compagnieën mariniers en Special Forces inclusief SF-helikopterdet.quote:Op maandag 14 januari 2013 17:23 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Waarmee zitten de Fransen nu in Mali, het Vreemdelingenlegioen?
De Franse Luchtmacht heeft een vliegbasis in Dakar, Senegal. Dat is voor jachtbommenwerpers met een AAR onderweg wel te doen.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:44 schreef PLAE@ het volgende:
En maken ze voor aanvalsvluchten gebruik van een basis in Mali of zitten ze in één van de buurlanden? Of hebben ze er alleen helikopters?
Deze operatie wordt gevlogen vanaf N'Djamena (Tsjaad). Geen idee waarom eigenlijk, want Senegal is dichterbij Mali.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:03 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
De Franse Luchtmacht heeft een vliegbasis in Dakar, Senegal. Dat is voor jachtbommenwerpers met een AAR onderweg wel te doen.
Mooie kisten hoor, die Rafales.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:32 schreef Unit_731 het volgende:
Veel mooie foto's te vinden op http://www.flickr.com/photos/theatrum-belli/
[..]
Misschien is Senegal het niet eens met de oorlog?quote:Op maandag 14 januari 2013 23:32 schreef Unit_731 het volgende:
Veel mooie foto's te vinden op http://www.flickr.com/photos/theatrum-belli/
[..]
Deze operatie wordt gevlogen vanaf N'Djamena (Tsjaad). Geen idee waarom eigenlijk, want Senegal is dichterbij Mali.
Alle buurlanden zijn het eens met Franse inzet. Zelfs Algarije heeft zijn luchtruim opengesteld voor Franse gevechtsvliegtuigen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 00:31 schreef rakotto het volgende:
[..]
Misschien is Senegal het niet eens met de oorlog?
Alleen jammer van die puist op de neuskegel.quote:
Algerije wel. Libie en Tunesie weer niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 00:34 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Alle buurlanden zijn het eens met Franse inzet. Zelfs Algarije heeft zijn luchtruim opengesteld voor Franse gevechtsvliegtuigen.
[..]
Alleen jammer van die puist op de neuskegel.
Helemaal mee eens. Ik hoop dan ook dat de NAVO en/of West-Europa zich na Afghanistan wat meer gaan richten op de Afrikaanse probleemgebieden. In Nederland heerst helaas nog bij veel te veel mensen -politici incluis- het beeld dat Afrika slechts bestaat uit zielige negertjes die weliswaar onze steun nodig hebben in de vorm van ontwikkelingshulp of een incidentele televisie-benefietactie, maar die verder geen enkele bedreiging vormen anders dan dat ze elkaar onderling het leven zuur maken. Heel goed dat Frankrijk nu de eerste grote stap neemt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:52 schreef Connaisseur het volgende:
Afrika is al jaren een broeihaard voor moslimextremisme... aangezien veel afrikaanse landen islamitisch zijn.
Omdat bijna alle verslaggeving van extremistische groeperingen uit het midden oosten/afgh kwam is het voor veel mensen nu een raadsel waarom het "opeens" in Afrika los gaat.
Ik sta compleet achter Frankrijk en hun intervententie nu in mali. Ben ook blij dat veel buurlanden toch hun solidariteit tonen door luchtruimen vrij te geven of ander zijds steun.
let maar op... dit is niet het laatste wat we zullen horen hierover. vergeet Afghanistan en Irak en whatever, Afrika gaat het nieuwe conflictgebied worden.
Haha, het zelfde als de missie in Burundi zeker. Stiekem er een weekje tussen uit piepen en een buurland intrekken ;Pquote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:01 schreef Rave_NL het volgende:
http://www.defensie.nl/ac(...)r_oefening_in_Afrika
Goh, over toeval gesproken...
Waar hield Flintlock 2012 ook alweer plaats?
quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:27 schreef PLAE@ het volgende:
De Fransen hebben zelf meer dan 50 transporttoestellen. Ik vind dit echt weer zo'n blaffende honden bijten niet verhaal van ons Nederlanders. Stuur dan manschappen die echt iets toevoegen.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:01 schreef Rave_NL het volgende:
http://www.defensie.nl/ac(...)r_oefening_in_Afrika
Goh, over toeval gesproken...
Waar hield Flintlock 2012 ook alweer plaats?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kennelijk niet voldoende aangezien zowat elk land dat ooit troepen in Afghanistan heeft gehad transport capaciteit levert. Grondtroepen sturen lijkt me ook onverstandig. Misschien dat de Mariniers (hebben onlangs nog ervaring opgedaan in Tsjaad) of het KCT wel geschikt is maar daar ontbreekt de politieke en publieke wil voor. Kost behoorlijk wat centen. Daar komt alles op neer tegenwoordig.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:27 schreef PLAE@ het volgende:
De Fransen hebben zelf meer dan 50 transporttoestellen. Ik vind dit echt weer zo'n blaffende honden bijten niet verhaal van ons Nederlanders. Stuur dan manschappen die echt iets toevoegen.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:34 schreef Rave_NL het volgende:
Een oefening in Senegal en Burkina Faso met een eindoefening in Mauritanië...
Iets zegt me dat ze niet over het land ertussen gaan vliegen om van de een naar de ander te komen...Dat wordt nieuwsberichten in de gaten houden over zogenaamde ongelukjes op oefening.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
Iemand die dit weet zou dit nooit aan jou vertellen, tenzij diegene zeer graag ontslagen word.quote:Op zondag 20 januari 2013 02:19 schreef PLAE@ het volgende:
Ik heb vanavond uit voor mij betrouwbare bron begrepen dat er nu idd Nederlanders in Mali zitten. Dus ik mag mijn blaffende honden opmerking wel terugnemen. Bij deze
De via via verhalen van iemand die ooit bij het korps zat en die wat gedronken had, betrouwbaar ja.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:12 schreef PLAE@ het volgende:
Als jij denkt dat iedereen binnen defensie altijd overal hun mond kunnen houden wanneer ze dat moeten heb je het mis. Zo heb ik ook een vriend die bij het Korps zat, wanneer er wat drank in zat kwamen de verhalen vanzelf.
Ik gaf een ander voorbeeld van iemand die op dat moment bij het korps zat.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:53 schreef Isee het volgende:
De via via verhalen van iemand die ooit bij het korps zat en die wat gedronken had, betrouwbaar ja.
Op dit moment zijn de vredesduifjes zo 'aan de macht' dat zelfs een invasie in Europa nog weg onderhandeld moet worden. In Europa doet men niet aan schieten. Daar zijn we te beschaafd voor. En als we het doen doen we het liever ver weg van huis. En het allerergste: inmiddels zijn we zo enorm verwijfd geraakt dat we banken, pensioenfondsen en andere bedrijven proberen te dwingen om niet meer te investeren in de wapenindustrie. Dus als het een beetje tegenzit KUNNEN we onszelf niet eens meer verdedigen over 20 jaar.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:24 schreef franske19 het volgende:
Toch wel triest om te zien dat zelfs het Europese land dat het meest aan defensie uitgeeft niet eens fatsoenlijk een conflict kan uitvechten zonder steun van Amerika. We hebben als Europa zijnde altijd een grote waffel maar we kunnen echt niets zelf klaarspelen.
Zijn dat de duitsers niet?quote:Op zondag 27 januari 2013 20:24 schreef franske19 het volgende:
Toch wel triest om te zien dat zelfs het Europese land dat het meest aan defensie uitgeeft niet eens fatsoenlijk een conflict kan uitvechten zonder steun van Amerika. We hebben als Europa zijnde altijd een grote waffel maar we kunnen echt niets zelf klaarspelen.
Duitsers geven nog minder uit dan Nederland. Absolute nummers zeggen niet zoveel. Kijk puur naar het percentage van het bnp. De Fransen hebben niet de middelen om het materiaal snel te transporteren en onvoldoende ISR capaciteiten.quote:Op maandag 11 februari 2013 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zijn dat de duitsers niet?
Maar is het niet politieke goodwill net als bij de VS, ik geloof echt wel dat de fransen zelf zo'n invasie kunnen opzetten. Want als er 1 land is wat het kan dan is het frankrijk wel. De rest hobbelt idd liever achter de VS aan.
Gebruiken de Fransen dan ook mosterdgas? Anders is dat niet echt een eerlijke vergelijking.quote:Op maandag 11 februari 2013 23:50 schreef Pumatje het volgende:
De Franse TV was er vol van de afgelopen weken.
Franse vlag, stokbroden, juichende mensen etc etc.
Nogal overdreven "overwinning" ...de rebellen hebben om geen enkele meter grond gestreden, maar trokken zich alsmaar terug. Het probleem komt pas over een jaar wanneer alle rebellen uit hun hol komen om onrust te stoken.
De inval en aanvallen zelf stellen vrij weinig voor, en elke keer als ik erover denk komt meer en meer het beeld van Italie's inval in Abbesinïe voor de geest. Die propageerde het ook alsof ze zojuist hun grootste militaire prestatie ooit hadden bereikt, terwijl het een strijd van niets was.
Waarom zou dat moeten? Militair gesproken klopt het verhaal van Pumatje. Dat de Italianen er een moreel verachtelijk verhaal van maakten door gas te gebruiken (wat destijds een acceptabeler manier van oorlogvoeren was) maakt niet zo gek veel uit. Al hadden de Fransen het land heroverd met gebruik van catapults en cavellerie te paard (wat in dit geval waarschijnlijk nog mogelijk geweest was ook), het blijft een overwinning van niks. Ze hebben de rebellen nauwelijks hoeven bevechten.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:39 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Gebruiken de Fransen dan ook mosterdgas? Anders is dat niet echt een eerlijke vergelijking.
Daar gaat het niet om, kortom wat Ronald zegt.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:44 schreef Cobra4 het volgende:
Inzet van gas acceptabeler in '35? In '25 is in het Protocol van Geneve al een verbod op het inzetten van chemische wapens aangenomen en getekend.
Italië haalde dus een smerige streek uit. Dat kan, denk ik, nu van de Fransen niet gezegd worden.
Hebben de Fransen het "gemakkelijk" gehad? Ja. Maar niet vergelijkbaar met de ingreep door Italië.
Sterker nog, voor de Eerste Wereldoorlog bestonden er al verdragen die het gebruik van strijdgassen aan banden legden. Niet dat daar in 1914 moeilijk over werd gedaan...quote:Op maandag 4 maart 2013 13:44 schreef Cobra4 het volgende:
Inzet van gas acceptabeler in '35? In '25 is in het Protocol van Geneve al een verbod op het inzetten van chemische wapens aangenomen en getekend.
Italië haalde dus een smerige streek uit. Dat kan, denk ik, nu van de Fransen niet gezegd worden.
Hebben de Fransen het "gemakkelijk" gehad? Ja. Maar niet vergelijkbaar met de ingreep door Italië.
quote:Dassault Rafale Coped Well With Mali Mission
For the Dassault Rafale combat jet, the French intervention in Mali provided another chance to demonstrate its multirole capability. Starting with a 3,400-mile interdiction mission (AI) launched from France on the night of January 13, up to six aircraft subsequently flew daily from their deployed base at N’Djamena, Chad, also performing reconnaissance and close-air-support (CAS) missions. Six of them are still there.
On that first mission, four Rafales took off from St. Dizier airbase with less than 48 hours notice and destroyed 21 pre-planned rebel targets in the middle of the country. They were each carrying three 2,500-liter fuel tanks, plus either six 500 GBU-12 laser-guided bombs plus a Thales Damocles designator pod, or six Sagem AASM Hammer GPS-guided smart weapons. They landed at N’Djamena after nine hours 45 minutes, having been air-refueled six times.
Subsequent missions also relied heavily on air-to-air refueling, as the aircraft remained on station to support French and Mali ground troops as they advanced into rebel-held territory. “Mali is a large country, with lots of sand and one big river. We were flying 800 miles from N’Djamena just to get there, on day and night roundtrips lasting up to nine hours,” said Lt. Col. Francois Tricot, commanding officer of EC02.030, one of two French Air Force Rafale squadrons that were involved. He paid tribute to the crews of U.S. Air Force KC-135s who supplemented the five French C-135FR tankers that refueled the Rafales: “To rendezvous at 02:00 over a dark continent when you are miles from anywhere, is very reassuring, and proves that our NATO interoperability training works!” Nevertheless, he admitted that there were some unplanned diversions into Niamey, Chad, when aircraft lingered over Mali to provide possible close-air-support, and then no tanker was available.
Reconnaissance missions were somewhat shorter at around five hours 30 minutes. They were flown from 25,000 to 30,000 feet using the large Thales Reco NG pod. “Nobody can see or hear us from that altitude,” Lt. Col. Tricot noted. The Reco NG pod contains long-range infrared band 2 and visible spectrum sensors that can image from high altitude, as well as an infrared band 3 sensor that is designed for high-speed, low-altitude missions. To save time interpreting the imagery, some preselected frames were datalinked to a ground station in Niamey as the aircraft flew back to N’Djamena. The Rafales also offered “nontraditional” ISR coverage while equipped for AI or CAS missions. “We could see and report people hiding in trenches, and vehicles under cover, using our night-vision goggles and the cockpit display from the targeting pod,” Tricot explained. Most of the CAS missions were flown at night “because that’s when the ground troops preferred to advance,” he added.
“We provided top cover for the paratroop drop at night when Timbuktu was retaken on 26/27 January, with two aircraft on station at any one time,” Lt. Col. Tricot said. “Everyone was surprised at how quickly we launched that operation, and the subsequent one to retake Gao. It was planned and executed in 48 hours,” he continued.
The GPS-guided version of the AASM proved particularly useful when mission planners called for multiple targets to be hit in quick succession, to preserve surprise. “A Rafale can multi-fire the AASM quickly, and we launched 12 from two aircraft within a minute on one mission. They hit targets dispersed over a wide area–munitions storage areas, training camps, and a headquarters,” said Tricot. On that mission in early February, another two Rafales were standing by armed with GBU-12s, so that if any target was not destroyed, it could be re-attacked using the laser-guided weapon.
The new, laser-guided version of the AASM was not yet available to the Rafale squadrons. Although the IR-guided AASM was available, it was not used over Mali. The Rafale can also now carry the longer-range 500 GBU-22 and larger 2,000 GBU-24 laser-guided bombs, but pilots had not yet been qualified on these weapons when the Mali intervention was launched. The dual-mode (GPS plus laser guidance) 500 GBU-49 is also now available on the Rafale.
Lt. Col. Tricot noted that the availability rate of the Rafales was over 90 percent, despite the tough deployed conditions. Pilots flew every second day. Missions against known targets took about two hours to plan, using the Sagem SLPRM system. “But debriefing could take up to five hours,” he noted. Tricot said that “hot” intelligence from the Rafale missions was sent directly to deployed ground units, as well as to the combined air operations center (CAOC) through normal reporting channels. Having the CAOC co-located at N’Djamena was “a great advantage,” he added.
Summing up, the squadron commander said that the missions over Mali “were nothing new for us–we already performed over Libya and Afghanistan.” But, he noted, the efficiency that comes from having multirole aircraft, crews, and technicians cannot currently be matched by most other warplanes. “I like to see a dirty Rafale–it’s a war machine!” he added.
OPERATION SERVAL CONTINUES IN MALI
On January 11 this year, France–in its ongoing military campaign called Operation Serval–quickly responded to Mali’s call for help in preventing the advance of Islamic militants from their northern strongholds toward the populated south of the country and its capital, Bamako. Some 4,000 French soldiers and airmen successfully turned the tide, pushing the rebels back to their mountain strongholds in the north, and then attacking them there with the help of the reviving Mali army. French soldiers are still there, helping retrain the country’s armed forces as part of a European Union mission.
The first airstrikes were performed by French Air Force (FAF) Mirage 2000Ds that were on deployment in Chad. They hit rebel targets at Diabalie and Konna. Six of these aircraft subsequently flew AI and CAS missions from the Mali capital, Bamako, using laser-guided GBU-12 and dual-mode (laser/GPS-guided) GBU-49 bombs. The FAF’s soon-to-be-retired Mirage F1Cs were also in action, a pair of them providing armed photo-reconnaissance missions from N’Djamena.
Gazelle, Puma and Tiger HAP helicopters were airlifted to the theater to provide armed reconnaissance and combat search-and-rescue capability. AMX10 armored fighting vehicles followed. The FAF transport fleet comprised two C-130s, three C160s and six CN235s, supplemented by airlifters from other nations (see below). Five French C-135FR tankers and an E-3F AWACS were also deployed. French government A340 and A310 airliners ferried troops to the region, and Falcon jets evacuated the wounded.
Full-motion video (FMV) coverage of Mali was provided by two EADS Harfang (IAI Heron) MALE UAVs operating from an undisclosed location, and a French Navy ATL2 more usually employed on maritime patrol duties. Satellite imagery was used extensively, notable from the French-sponsored Helios and Pleiades systems.
The entire air operation was run from a command center in Lyon staffed by 30 French officers plus a few more from Belgium, Denmark, Germany and the UK, supplemented by a Combined Air Operations Center (CAOC) in N’Djamena.
NATO ALLIES ASSIST IN OPERATION SERVAL
Although Operation Serval–the ongoing military campaign aimed at ousting Islamic militant in the north of Mali–was a French initiative, NATO allies provided some much-needed additional airlift and ISR capability. And the action would not have been possible without the cooperation of five countries in Francophone Africa, that provided basing rights: Chad, Djibouti, Niger, Ivory Coast and Senegal.
In addition to KC-135 support from the U.S., tankers were also provided by Germany (A310), Italy (KC-767) and Spain (KC-130). The UK Royal Air Force (RAF) sent a Sentinel radar reconnaissance jet that flew from Abidjan, and U.S. Air Force Reaper UAVs also provided some full-motion video coverage.
The RAF and U.S. Air Force also provided C-17s for the airlift of heavy equipment from France to Africa. Two German Air Force C160 Transalls supplemented the French airlift fleet of similar aircraft, as did C-130 Hercules from Belgium, Denmark and Spain. But France also had to charter expensive Il-76, An-124 and An-225 airlifters from commercial companies to meet the airlift requirements. By early March, more than 8,000 tons had been dispatched, on 540 flights.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |