abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121555257
Waarom vermeldt NS eigenlijk geen treinnummers op de displays?
pi_121555332
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:55 schreef Bitlord het volgende:
Waarom vermeldt NS eigenlijk geen treinnummers op de displays?
Welke displays? TBP's?
pi_121555353
Whehe, net kwam er een smerige SGMm voorbij met allemaal leuzen in de viezigheid getekend als 'pannekoek' en ' black edition' :')
pi_121555382
Mat'64, Plan V: ja, het rijdt! Zelfs al werkt de verlichting in de halve trein niet! ^O^
500m verder: piep-kraak, ha, de remmen doen het ook nog! :D
Nu maar hopen dat die van Almelo door kan rijden naar Hengelo...
pi_121555474
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:55 schreef Bitlord het volgende:
Waarom vermeldt NS eigenlijk geen treinnummers op de displays?
Daar heeft de doorsnee reiziger toch niets aan?
dag
  maandag 14 januari 2013 @ 18:02:36 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121555549
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:53 schreef Fiorano het volgende:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, Code Toverbal is gezien door de NS.
Hee maar, als de spoorkaart eenmaal rood IS, dan wordt het niet snel meer een andere kleur toch? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121555580
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:00 schreef Peter het volgende:

[..]

Daar heeft de doorsnee reiziger toch niets aan?
In Duitsland worden ze wel getoond. Als je er mee gaat communiceren kan het verhelderend zijn, hoe past DB het toe, weet iemand dat?
  maandag 14 januari 2013 @ 18:06:54 #148
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121555689
ja, hoe zou je denken? As is.

Maar ik denk ook dat het komt omdat er in Duitsland veel meer met reserveringen gewerkt wordt. Dan is het wel fijn voor mensen om te horen als HUN trein komt. En niet "ook eentje die kant op".

Bij NS heb je bijvoorbeeld geen idee of je nou een op tijd rijdende 838, een 3536 met +15 of een 836 met +30 te pakken hebt bijvoorbeeld. Maar omdat je toch niet kan reserveren, boeit dat ook niet.

En omdat NS dat zelf ook niet weet gewoon, eigenlijk dus :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 januari 2013 @ 18:07:35 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121555707
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:03 schreef b2py het volgende:

[..]

In Duitsland worden ze wel getoond. Als je er mee gaat communiceren kan het verhelderend zijn, hoe past DB het toe, weet iemand dat?
In Duitsland heeft dat zin ivm de treinbinding die je hebt bij Sparpreise in het Fernverkehr enzo. Hier in Nederland zouden treinnummers alleen nuttig zijn voor de internationale treinen.
  maandag 14 januari 2013 @ 18:08:43 #150
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121555748
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hee maar, als de spoorkaart eenmaal rood IS, dan wordt het niet snel meer een andere kleur toch? :?
Toverbal heeft in het midden 1 kleur, dus dan zijn we daar aanbeland ;)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 14 januari 2013 @ 18:14:18 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121555943
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:08 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Toverbal heeft in het midden 1 kleur, dus dan zijn we daar aanbeland ;)
Oh ja okee, goed punt :P

En dan maar sabbelen op die harde glanzende rooie bobbel, tot er hulp komt :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121555957
quote:
14s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:06 schreef Dr_Flash het volgende:
ja, hoe zou je denken? As is.

Maar ik denk ook dat het komt omdat er in Duitsland veel meer met reserveringen gewerkt wordt. Dan is het wel fijn voor mensen om te horen als HUN trein komt. En niet "ook eentje die kant op".

Bij NS heb je bijvoorbeeld geen idee of je nou een op tijd rijdende 838, een 3536 met +15 of een 836 met +30 te pakken hebt bijvoorbeeld. Maar omdat je toch niet kan reserveren, boeit dat ook niet.

En omdat NS dat zelf ook niet weet gewoon, eigenlijk dus :+
Ik doelde meer op hoe DB daarop inspeelt met storingen?
Melden zij dan ook dat treinserie xx vervalt of?
  maandag 14 januari 2013 @ 18:16:14 #153
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121556016
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik doelde meer op hoe DB daarop inspeelt met storingen?
Melden zij dan ook dat treinserie xx vervalt of?
Nee, daar vervallen nog individuele treinen. In plaats van complete series :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121556084
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, daar vervallen nog individuele treinen. In plaats van complete series :')
Wat een kutland is dit ook eigenlijk :')
Zou DB in staat zijn om NS in 1 keer op te kopen?
  maandag 14 januari 2013 @ 18:18:51 #155
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121556127
Het is ze met Arriva gelukt, volgens mij is de omvang van de gehele Arriva-groep wel wat groter dan NS Groep.
pi_121556196
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:18 schreef James1988 het volgende:
Het is ze met Arriva gelukt, volgens mij is de omvang van de gehele Arriva-groep wel wat groter dan NS Groep.
Dan komt de NMA weer janken zeker omdat NS + Arriva te groot monopolie hebben zeker? :')
pi_121556214
Geweldige HC _O-

"Bent u met inchecken begonnen aan uw reis, dan is uitchecken wel zo wijs"

"Voor degenen die nog niet naar buiten hebben gekeken: de wereld is wit, er ligt sneeuw. Kijk uit bij het uitstappen, met uw eigen ogen"
pi_121556252
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:17 schreef b2py het volgende:
- 5700 Hoofddorp - Leiden (5719 rijdt wel Gvc-Ut, 5700 keert kort in Ledn)
De 5700 ligt eruit op Leiden-Den Haag, maar rijdt wel op Leiden-Hoofddorp.
Bij twijfel: gebruik beton.
  maandag 14 januari 2013 @ 18:22:54 #159
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121556268
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:21 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan komt de NMA weer janken zeker omdat NS + Arriva te groot monopolie hebben zeker? :')
Arriva heeft alle activiteiten in Duitsland af moeten stoten voordat de overname kon doorgaan. De bedrijfsonderdelen van Arriva Deutschland zijn toen verkocht aan Gruppo Ferrovie dello Stato, het moederbedrijf van Trenitalia. De activiteiten van Gruppo FS in Duitsland worden uitgebaat door het bedrijf Netinera.
  maandag 14 januari 2013 @ 18:23:04 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121556278
Ook maar even een ondertitel ingesteld :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121556309
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:22 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

De 5700 ligt eruit op Leiden-Den Haag, maar rijdt wel op Leiden-Hoofddorp.
Aangepast.
  maandag 14 januari 2013 @ 18:24:44 #162
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121556340
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:22 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

De 5700 ligt eruit op Leiden-Den Haag, maar rijdt wel op Leiden-Hoofddorp.
Dat is nog ongeveer 10 % van zijn oorspronkelijke route? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 januari 2013 @ 18:28:20 #163
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121556493
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:21 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan komt de NMA weer janken zeker omdat NS + Arriva te groot monopolie hebben zeker? :')
Nemen ze de NMA toch ook over ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 januari 2013 @ 18:37:27 #164
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121556876
Wat is dit nu weer? :')

Aan de ene kant in rood "Landelijk aangepaste dienstregeling" en aan de andere kant "Aanbieding trein + Unox, laat je verrassen in de spoordeelwinkel" _O-

What's next? Gratis koffie bij boeking van 1 nacht op een stretcher in de sporthal? :D :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 januari 2013 @ 18:46:14 #165
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121557251
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is dit nu weer? :')

Aan de ene kant in rood "Landelijk aangepaste dienstregeling" en aan de andere kant "Aanbieding trein + Unox, laat je verrassen in de spoordeelwinkel" _O-

What's next? Gratis koffie bij boeking van 1 nacht op een stretcher in de sporthal? :D :')
_O-
pi_121557471
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ehm. "dit allemaal"? Het is nou niet alsof de Yeti's voor hun leven rennen hier of zo :N
Ik heb nog even zitten snuffelen net.
De wisselverwarming die in de Nederlandse wissels is gemonteerd kan maximaal 10cm sneeuw/uur wegsmelten. Grote ijsklompen heb ik nog niet gezien + ze hebben nu dat fantastische de-icing systeem op diverse emplacementen. Zullen ze ooit nog eens niet gaan snijden :')
pi_121557658
Ook opvallend, voor het eerst in de uitsnij geschiedenis verliest Amsterdam zijn vier keer per uur intercity naar Utrecht. Shit just got real! :o
  maandag 14 januari 2013 @ 18:58:21 #168
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121557768
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:55 schreef b2py het volgende:
Ook opvallend, voor het eerst in de uitsnij geschiedenis verliest Amsterdam zijn vier keer per uur intercity naar Utrecht. Shit just got real! :o
Ik hoor dat er voor noodgevallen speciale ijsbreker-trekschuiten klaarstaan. Met twee paarden ervoor *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 januari 2013 @ 19:04:16 #169
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121558078
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:57 schreef Toekito het volgende:
Ik zit ingesneeuwd in een trein rond Den Bosch. Leuk zo'n trainingsdagje....
De Apocalyps is begonnen ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121558111
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is nog ongeveer 10 % van zijn oorspronkelijke route? :')
En uiteraard blijft 'ie ook op Hoofddorp-Weesp-Utrecht rijden, maar dat was geen punt van discussie.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121558383
http://deredactie.be/cm/v(...)30114_sneeuw_plannen
Wel erg dat het in Nederland ZÓ een ontzettend probleem is als je het hier mee vergelijkt...
pi_121558517
Er zijn wat wellicht interessante Kamerstukken verschenen over de V250.

Stand van zaken Fyra Amsterdam - Brussel:
http://www.rijksoverheid.(...)sterdam-brussel.html

Beantwoording Kamervragen over ‘geen 19 miljoen maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra’
http://www.rijksoverheid.(...)et-lid-de-rouwe.html

quote:
De redenen van vertraging en uitval [van de V250] zijn:
- RBC-storingen (Radio Block Centre-storingen leiden tot contactverlies tussen de
beveiligingssystemen in de baan en in de trein, waardoor de trein wordt stilgezet);
- De impact van RBC- en infrastructuurstoringen die optreden op het verdere
verloop van de dienstregeling op een dag (storing cq. stranding van een trein);
- de nieuwe treinstellen, die op dit moment geoptimaliseerd worden.
Voorts zal de Kamer maandelijks worden geïnformeerd over de vooruitgang van de V250, totdat aan het gewenste punctualiteitsniveau wordt voldaan (cq. 95% exclusief niet-verwijtbare storingen). De minister gaat ervan uit dat de stijgende lijn wordt voortgezet.
pi_121558527
De evaluatie van de wintercrisis vorig jaar op 3 en 4 februari is geWOB't.
http://www.rijksoverheid.(...)en-ns-en-prorail.pdf
Hierin staan een aantal hele interessante zaken vermeld. :)
Let op: Afkorting gevoelig ;)

3 februari: Gereden treinen: 75.7%, Punctualiteit 61.7%, 52,4% gehaalde aansluitingen
4 februari: Gereden treinen 69.8%, punctualiteit 64.6% en 38,1% gehaalde aansluitingen.
Kanttekening, vier februari heeft het niet meer gesneeuwd, alleen gevroren.
pi_121558583
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:10 schreef Sandrvich het volgende:
http://deredactie.be/cm/v(...)30114_sneeuw_plannen
Wel erg dat het in Nederland ZÓ een ontzettend probleem is als je het hier mee vergelijkt...
Zo kan het dus ook ^O^ En daar valt naar verwachting 2x zo veel sneeuw als in de Randstad.
pi_121558715
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:12 schreef KnightSolaire het volgende:
De minister gaat ervan uit dat de stijgende lijn wordt voortgezet.
Lees: de minister gaat er van uit dat ze er nog langere tijd mee weg komt om geen moer uit te voeren waar het het OV betreft.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121558910
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Lees: de minister gaat er van uit dat ze er nog langere tijd mee weg komt om geen moer uit te voeren waar het het OV betreft.
Ze gaat volgens mij wel om tafel met Bert Meerstadt en zal de Fyra-problematiek daar aanhalen.

Verder staat er in het Kamerstuk een leuke punctualiteitsvergelijking. Even snel overgetypt:

Thalys (eerste helft 2012): punctualiteitscijfer 79,3%, uitvalcijfer 2,0%
Beneluxtrein (eerste helft 2012): punctualiteitscijfer 87%, uitvalcijfer 7,5%
Fyra (bv. week 52): punctualiteitscijfer 79,9%, uitval 3,2%.

De rooskleurige beelden over de Thalys en Beneluxtrein die je wel eens hoort lijken met deze cijfers wat overdreven.
  maandag 14 januari 2013 @ 19:26:57 #177
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121559266
De Thalys legt veel langere afstanden af en de Benelux was al jaren het bastaardkind van de spoorwegen. Fyra zou veel beter moeten presteren dan dat, niet gelijk.

Maargoed, we weten in ieder geval wel dat Den Haag treinreiziger.nl en Failra volgt :+
pi_121559340
Nu ons nog! :o
pi_121559436
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:26 schreef James1988 het volgende:
De Thalys legt veel langere afstanden af en de Benelux was al jaren het bastaardkind van de spoorwegen. Fyra zou veel beter moeten presteren dan dat, niet gelijk.
Dat gaat ook gebeuren als de stijgende lijn zich voortzet.
pi_121559472
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:28 schreef b2py het volgende:
Nu ons nog! :o
Ach, de media volgen ons, dus dan is Den Haag al heel dichtbij...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 januari 2013 @ 19:30:56 #181
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121559516
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:21 schreef zoem het volgende:
Geweldige HC _O-

"Bent u met inchecken begonnen aan uw reis, dan is uitchecken wel zo wijs"

"Voor degenen die nog niet naar buiten hebben gekeken: de wereld is wit, er ligt sneeuw. Kijk uit bij het uitstappen, met uw eigen ogen"
sneeuw? zelfs morgen wordt er hier in het noorden niets verwacht :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121559686
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:13 schreef zoem het volgende:

[..]

Zo kan het dus ook ^O^ En daar valt naar verwachting 2x zo veel sneeuw als in de Randstad.
Ik heb er op 24 december 2010 8 uur over gedaan om van Etterbeek in Maastricht te geraken, dat was ook een sneeuwdag. Overigens was het stuk van Bressoux naar Maastricht met de auto, de trein die na dik 3 uur wachten in Luik eindelijk naar Maastricht ging strandde in Bressoux wegens een defect aan de loc. Gelukkig zijn mijn ouders toen zo vriendelijk geweest om me te komen halen. Bij sneeuw gaat het er in België nog erger aan toe dan in Nederland is mijn ervaring.
pi_121559687

Belangrijkste conlusies uit het rapport over de nachtmerrie van 3 en 4 februari 2012.
Zie daar de ambitie shinen dan!
  maandag 14 januari 2013 @ 19:34:14 #184
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121559743
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:29 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dat gaat ook gebeuren als de stijgende lijn zich voortzet.
As if.

Sowieso, de staatssecretaris gaat pas handhaven wanneer NS Hispeed over voldoende materieel beschikt. Nooit dus.
pi_121559811
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

As if.

Sowieso, de staatssecretaris gaat pas handhaven wanneer NS Hispeed over voldoende materieel beschikt. Nooit dus.
Tweede helft van 2013 volgens de staatssecretaris.

Ik wacht het gewoon af, heb nooit tot de 'doemdenkers' wat betreft de V250 gehoord. Nu al conclusies trekken over de punctualiteit van de dienstregeling is voorbarig, zeker daar er simpelweg geen alternatieven op korte termijn zijn die geen miljardenstrop voor de overheid betekenen.
  maandag 14 januari 2013 @ 19:44:08 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121560346
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:35 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Tweede helft van 2013 volgens de staatssecretaris.

Ik wacht het gewoon af, heb nooit tot de 'doemdenkers' wat betreft de V250 gehoord. Nu al conclusies trekken over de punctualiteit van de dienstregeling is voorbarig, zeker daar er simpelweg geen alternatieven op korte termijn zijn die geen miljardenstrop voor de overheid betekenen.
Volgens de oorspronkelijke planning zouden alle V250's in 2007 geleverd zijn. AnsaldoBreda zei in een interview ooit dat ze de boel wel konden sluiten als het 2010 zou worden en begin 2013 is nog niet eens de helft geleverd. Het lukt al amper om de huidige treindienst overeind te houden terwijl er toch wel redelijk wat materieel op reserve staat.

Ik geloof niet dat AnsaldoBreda in de tweede helft van 2013 in staat is om ineens de resterende 11-12 treinen op te leveren, en dat deze ook naar behoren functioneren. Daarnaast: alles, inclusief de huidige Fyra laten rijden, betekent een miljardenstrop voor de overheid. De reiziger is daarnaast ook nog eens zwaar de dupe.
pi_121560508
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:33 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Belangrijkste conlusies uit het rapport over de nachtmerrie van 3 en 4 februari 2012.
Zie daar de ambitie shinen dan!
Het ziet er vooral uit als een setje keuzemogelijkheden met deze opmaak :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121560813
De stoptrein Arnhem-Ede Wageningen vertrekt net uit Arnhem. Deze lijn rijdt 's avonds maar eenmaal per uur, en dan nog maar negen reizigers.

Zou een busdienst dan niet voordeliger zijn? Zou Connexxion met een doorgetrokken Valleilijntrein wel volle bakken krijgen?

Destijds reed NS tussen Elst en Tiel s avonds ook alleen met bussen, aangezien het aantal reizigers erg laag was. Met Syntus de afgelopen jaren en Arriva sinds kort is het daar wel een stuk drukker geworden.
pi_121561296
quote:
6s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:46 schreef Litpho het volgende:

[..]

Het ziet er vooral uit als een setje keuzemogelijkheden met deze opmaak :').
Puntje twee vind ik nogal angstaanjagend eigenlijk..
  maandag 14 januari 2013 @ 20:00:29 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121561404
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:51 schreef Bitlord het volgende:
De stoptrein Arnhem-Ede Wageningen vertrekt net uit Arnhem. Deze lijn rijdt 's avonds maar eenmaal per uur, en dan nog maar negen reizigers.

Zou een busdienst dan niet voordeliger zijn? Zou Connexxion met een doorgetrokken Valleilijntrein wel volle bakken krijgen?

Destijds reed NS tussen Elst en Tiel s avonds ook alleen met bussen, aangezien het aantal reizigers erg laag was. Met Syntus de afgelopen jaren en Arriva sinds kort is het daar wel een stuk drukker geworden.
Weekend ook een uursdienst.
CXX heeft al eerder aangegeven de hele dag een halfuursdienst te willen voeren daar, door de Valleilijn door te trekken.

Alleen hoop ik, wanneer dat gebeurt, dat het paaltjescircus in Arnhem wel beperkt blijft... Zutphen is nu een doolhof met 3 paaltjes, en dat kan Arnhem ook worden.
pi_121561479
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:00 schreef greavy het volgende:

[..]

Weekend ook een uursdienst.
CXX heeft al eerder aangegeven de hele dag een halfuursdienst te willen voeren daar, door de Valleilijn door te trekken.

Alleen hoop ik, wanneer dat gebeurt, dat het paaltjescircus in Arnhem wel beperkt blijft... Zutphen is nu een doolhof met 3 paaltjes, en dat kan Arnhem ook worden.
Nee joh, laat dat door Breng doen, stadsregio jwt. Handig met zes vervoerders over zelfde spoor heen.
  maandag 14 januari 2013 @ 20:03:05 #192
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121561570
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:01 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee joh, laat dat door Breng doen, stadsregio jwt. Handig met zes vervoerders over zelfde spoor heen.
Ede-Wageningen - Arnhem ook door Breng of Arriva vind ik ook niet erg, maar CXX is er al langer voor aan het lobbyen. Moet gewoon aanbesteed worden :)
En dan WEL eisen voor de paaltjes zoals Arriva/Breng, niet dat je straks een circus krijgt.
pi_121561601
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Puntje twee vind ik nogal angstaanjagend eigenlijk..
Er blijkt wel uit dat ze reageren op de voorspellingen in plaats van het weer zelf.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121561877
Hoewel ik al vermoed dat het niet serieus was bedoeld, denk ik niet dat het verstandig is om de Breng-treindienst Doetinchem-Arnhem door te trekken in het kader van de betrouwbaarheid van de lijn naar Doetinchem.

Misschien wel als je een lange buffertijd hebt op Arnhem.

Indien Connexxion hun type paaltjes vervangt naar die.van Breng/Arriva xou je geen extra paaltjes op Arnhem.krijgen, indien de Valleilijn zpu worden doorgetrokken.
pi_121562022
Blijbols kilometerteller werkt hier niet.op mn telefoon; is er.iemand die.even kan kijken hoe veel kilometer Utrecht-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Arnhem-Utrecht is? Dank!
pi_121562032
http://gtfs.ovapi.nl/ns/LUD%20Di%2015-01-13.pdf
Hierbij de volledige lijst met nummertjes en afkortingen van wat er morgen gaat gebeuren.
Gisteren al opgesteld, om 16:00 in werking gesteld om morgen uitgevoerd te worden.
(Mocht hier overigens geen behoefte aan zijn, mag dat ook gezegd worden.)
  maandag 14 januari 2013 @ 20:11:54 #197
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121562128
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef Bitlord het volgende:
Blijbols kilometerteller werkt hier niet.op mn telefoon; is er.iemand die.even kan kijken hoe veel kilometer Utrecht-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Arnhem-Utrecht is? Dank!
121,1 km is Utrecht-Arnhem-Winterswijk. Daar komt 73 bij voor Winterswijk-Zutphen-Arnhem en 56 voor Utrecht-Arnhem.
pi_121562160
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef Bitlord het volgende:
Blijbols kilometerteller werkt hier niet.op mn telefoon; is er.iemand die.even kan kijken hoe veel kilometer Utrecht-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Arnhem-Utrecht is? Dank!
250,6 km
pi_121562200
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgens de oorspronkelijke planning zouden alle V250's in 2007 geleverd zijn. AnsaldoBreda zei in een interview ooit dat ze de boel wel konden sluiten als het 2010 zou worden en begin 2013 is nog niet eens de helft geleverd. Het lukt al amper om de huidige treindienst overeind te houden terwijl er toch wel redelijk wat materieel op reserve staat.

Ik geloof niet dat AnsaldoBreda in de tweede helft van 2013 in staat is om ineens de resterende 11-12 treinen op te leveren, en dat deze ook naar behoren functioneren. Daarnaast: alles, inclusief de huidige Fyra laten rijden, betekent een miljardenstrop voor de overheid. De reiziger is daarnaast ook nog eens zwaar de dupe.
Ik weet dat het allemaal ernstig vertraagd is, maar ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Aan veel reservematerieel heb je overigens niet veel als een trein onderweg in storing raakt. De treinstellen moeten gewoon worden verbeterd.

Wat is de miljardenstrop voor de overheid als je de huidige Fyra laat rijden? De heronderhandeling van de concessie zorgde voor ¤350 miljoen minder inkomsten, tegenover ¤2,5 miljard als HSA failliet zou gaan (even uit m'n hoofd).
pi_121562364
quote:
Reizigers met meer dan 60 minuten vertraging kunnen bovendien een keuzecadeau krijgen (o.a. bloemen, boek of cadeaubon) als extra compensatie voor het ongemak. Daarvoor moet de reiziger wel een beroep maken op de regeling "Geld terug bij Vertraging". Mansveld wijst er op dat sindskort compensatie volledig online is aan te vragen.
Dat wist ik nog niet. :')

Bron: NS Hispeed voorlopig nog niet afgerekend op Fyra-problemen
pi_121562657
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef b2py het volgende:
http://gtfs.ovapi.nl/ns/LUD%20Di%2015-01-13.pdf
Hierbij de volledige lijst met nummertjes en afkortingen van wat er morgen gaat gebeuren.
Gisteren al opgesteld, om 16:00 in werking gesteld om morgen uitgevoerd te worden.
(Mocht hier overigens geen behoefte aan zijn, mag dat ook gezegd worden.)
Het heeft eigenlijk wel wat dat je nu al weet waar je aan toe bent als reiziger. Ondanks dat er veel minder rijdt is de kans op chaos wel een stuk kleiner. Als men de treinen nu nog voldoende verlengd is het voor.mij allemaal wel oké.
  maandag 14 januari 2013 @ 20:22:36 #202
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121562753
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:13 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik weet dat het allemaal ernstig vertraagd is, maar ik geloof niet dat de problemen onoplosbaar zijn. Aan veel reservematerieel heb je overigens niet veel als een trein onderweg in storing raakt. De treinstellen moeten gewoon worden verbeterd.
De vraag is of sommige dingen wel verbeterd kunnen worden. De trein rijdt met een reden met de verlichting ingesteld op slechts 50%...

quote:
Wat is de miljardenstrop voor de overheid als je de huidige Fyra laat rijden? De heronderhandeling van de concessie zorgde voor ¤350 miljoen minder inkomsten, tegenover ¤2,5 miljard als HSA failliet zou gaan (even uit m'n hoofd).
Fyra kost NS Hispeed duizenden euro's per dag. Duizenden euro's die iedere dag door NS Groep worden bijgepast. Geld dat NS vervolgens niet meer kan uitkeren aan de aandeelhouder (dividend). De HSL hangt als molensteen rond de nek van HSA.

De nieuwe hoofdrailnetconcessie is niets meer dan het verschuiven van een deel van de HSL-concessieprijs.
pi_121563107
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

De vraag is of sommige dingen wel verbeterd kunnen worden. De trein rijdt met een reden met de verlichting ingesteld op slechts 50%...

[..]

Fyra kost NS Hispeed duizenden euro's per dag. Duizenden euro's die iedere dag door NS Groep worden bijgepast. Geld dat NS vervolgens niet meer kan uitkeren aan de aandeelhouder (dividend). De HSL hangt als molensteen rond de nek van HSA.

De nieuwe hoofdrailnetconcessie is niets meer dan het verschuiven van een deel van de HSL-concessieprijs.
Halve verlichting? Zijn de accus zo zwak dan (of hoe dat bij treinen heet)
pi_121563237
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:22 schreef James1988 het volgende:
Fyra kost NS Hispeed duizenden euro's per dag. Duizenden euro's die iedere dag door NS Groep worden bijgepast. Geld dat NS vervolgens niet meer kan uitkeren aan de aandeelhouder (dividend). De HSL hangt als molensteen rond de nek van HSA.

De nieuwe hoofdrailnetconcessie is niets meer dan het verschuiven van een deel van de HSL-concessieprijs.
Ja, oké, maar nog altijd beter dan een faillissement van HSA. Een nieuwe vervoerder komt er immers niet van de ene op de andere dag. En zelfs dan zal de te ontvangen vergoeding een stuk lager zijn, want ze zullen nooit zo'n hoog bod uitbrengen.
  maandag 14 januari 2013 @ 20:33:48 #205
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121563353
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:10 schreef b2py het volgende:
http://gtfs.ovapi.nl/ns/LUD%20Di%2015-01-13.pdf
Hierbij de volledige lijst met nummertjes en afkortingen van wat er morgen gaat gebeuren.
Gisteren al opgesteld, om 16:00 in werking gesteld om morgen uitgevoerd te worden.
(Mocht hier overigens geen behoefte aan zijn, mag dat ook gezegd worden.)
Er staat alleen bij de sprinter Amsterdam-Amersfoort dat die maximaal versterkt moet worden. Over de vele andere treinen die mogelijk te kort zijn wordt geen woord gerept. Een teken aan de wand? ;(
pi_121563552
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:31 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja, oké, maar nog altijd beter dan een faillissement van HSA. Een nieuwe vervoerder komt er immers niet van de ene op de andere dag. En zelfs dan zal de te ontvangen vergoeding een stuk lager zijn, want ze zullen nooit zo'n hoog bod uitbrengen.
Kunnen we eigenlijk ook niet concluderen dat achteraf gezien de hogesnelheidslijn nooit aangelegd had moeten worden, aangezien de dubbele exploitatie-, aanleg- en onderhoudskosten met geen enkel businessmodel zijn te betalen, zelfs als je kijkt naar de (eventuele) maatschappelijke baten van de HSL?
  maandag 14 januari 2013 @ 20:42:01 #207
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121563799
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het heeft eigenlijk wel wat dat je nu al weet waar je aan toe bent als reiziger. Ondanks dat er veel minder rijdt is de kans op chaos wel een stuk kleiner. Als men de treinen nu nog voldoende verlengd is het voor.mij allemaal wel oké.
Nee, die treinen worden niet verlengd (logistiek nauwelijk mogelijk op zo'n korte termijn) en nee, de kans op chaos is nou ook weer niet zo verschrikkelijk veel kleiner van alleen uitdunnen.
pi_121563912
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:37 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kunnen we eigenlijk ook niet concluderen dat achteraf gezien de hogesnelheidslijn nooit aangelegd had moeten worden, aangezien de dubbele exploitatie-, aanleg- en onderhoudskosten met geen enkel businessmodel zijn te betalen, zelfs als je kijkt naar de (eventuele) maatschappelijke baten van de HSL?
Op de lange termijn valt dat denk ik wel mee. De HSL vergroot de vervoerscapaciteit op de as Amsterdam - Rotterdam - Schiphol immers enorm en maakt de reistijd korter, zowel binnenlands als internationaal (wat je ook als economische winst kan zien). Daarnaast biedt het soms een alternatief voor als er een storing plaatsvindt op het reguliere net. De integratie met het hoofdrailnet biedt daarnaast ook veel kansen.

Ik zou de miljarden die een paar kilometer verlenging, aanleg of verbreding van snelweg kosten eerder als weggegooid geld beschouwen.
pi_121564527
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het heeft eigenlijk wel wat dat je nu al weet waar je aan toe bent als reiziger. Ondanks dat er veel minder rijdt is de kans op chaos wel een stuk kleiner. Als men de treinen nu nog voldoende verlengd is het voor.mij allemaal wel oké.
De kans op chaos verschilt niet zoveel. Materieel wat vast staat of wisselstoringen leggen halfuursdiensten net zo in de war als kwartiersdiensten en het daarop volgende gebrek aan de juiste poppetjes op exact de juiste plek doet dan nog uren lang de rest.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 14 januari 2013 @ 21:10:24 #210
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121565395
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:29 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Halve verlichting? Zijn de accus zo zwak dan (of hoe dat bij treinen heet)
Dat is tenminste hoe ik het begrepen heb.

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:31 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja, oké, maar nog altijd beter dan een faillissement van HSA. Een nieuwe vervoerder komt er immers niet van de ene op de andere dag. En zelfs dan zal de te ontvangen vergoeding een stuk lager zijn, want ze zullen nooit zo'n hoog bod uitbrengen.
Het bod dat HSA heeft uitgebracht werd in 2001 al als onrealistisch beschouwd, hiervoor waarschuwden topambtenaren ruim voordat de handtekening werd gezet. Tineke Netelenbos, destijds minister van Verkeer en Waterstaat (nu I&M), was doof voor de kritiek en zette gretig haar handtekening onder het miljardencontract. Naar het schijnt werd zelfs de champagnefles opengetrokken.

De concessie-inkomsten werden tot 2024 opgenomen in de begroting. Omdat al vrij snel duidelijk werd dat HSA gedurende de eerste jaren nog niet 100% kon leveren (ivm een tekort aan rollend materieel) sloot minister Eurlings een deal: HSA zou gedurende de eerste 4 jaar een korting krijgen, waarbij de korting gedurende 4 jaar zou worden afgebouwd. Als ik me niet vergis (mijn geheugen is een beetje roestig) zou deze korting tegen het einde van de looptijd van het contract worden gecompenseerd om te voorkomen dat er een klacht zou volgen i.v.m. (verboden) staatssteun.

De concessieprijs is bij wettelijk besluit verrekend in de treinpaden, hieruit volgt dat een treinpad via de HSL ¤ 69 per treinkilometer kost. Al in 2010 berekende treinreiziger.nl dat Fyra een gemiddelde bezettingsgraad moet hebben van 68% om de concessiekosten terug te kunnen verdienen. Kosten voor materieel, personeel, marketing, enz. werden niet eens meegenomen in deze berekening.

Ruim 3,5 jaar na de start van de concessieperiode is slechts een deel van de treindiensten daadwerkelijk gerealiseerd: het heeft ruim anderhalf jaar mogen duren voordat Breda - Amsterdam van start ging, de start van Amsterdam - Brussel was 3,5 jaar later dan gepland. Het eindbeeld (6 HST's per uur per richting tussen Amsterdam en Rotterdam) is zelfs nog helemaal niet gerealiseerd.

Tot op de dag van vandaag heeft de HSL niet de door het ministerie gewenste inkomstenstroom opgeleverd. De inkomsten die er wel waren, zijn veel minder dan voorzien. Vooralsnog heeft dit ieder jaar een groot gat in de begroting geslagen - een gat dat ieder jaar gecompenseerd moet worden.

Omdat de reizigersaantallen achterblijven bij de verwachting (van de verwachte 19 miljoen reizigers in 2011 zijn er slechts 2,6 miljoen gerealiseerd) betekent dit ook dat de inkomsten vele malen lager zijn dan voorzien. NS Hispeed heeft de toeslagen weliswaar flink verlaagd, nog steeds is de bezettingsgraad van de binnenlandse Fyra lager dan voorzien. Ondanks deze lagere inkomsten moet de afgesproken concessieprijs wel betaald worden.

In het verleden heeft NS aan HSA een bedrag (volgens mij in de buurt van ¤ 250 miljoen euro) beschikbaar gesteld om de opstartkosten te kunnen dekken. In 2011 werd bekend dat dit kapitaal bijna op was en dat HSA failliet zou gaan omdat de inkomsten achter bleven bij de verwachtingen. Uiteindelijk heeft minister Schultz besloten om de HSL te koppelen aan het Hoofdrailnet en dit vanaf 2015 te gunnen aan NS. In ruil daarvoor zal NS tot 2015 garant blijven staan voor HSA.

Dit is een molensteen rond de nek van het bedrijf: niet alleen moet er 160 miljoen euro bezuinigd worden, zijn de economische vooruitzichten somber en blijven uitgaves (zoals personeelskosten) stijgen, nu moet men ook nog eens een zwart gat genaamd HSA zien op te vullen. En de overheid (in de vorm van het ministerie van Financiën), als enige aandeelhouder, wil ook een jaarlijkse dividenduitkering.

De vraag is of de huidige situatie wel goed is voor NS als bedrijf, en voor de Nederlandse Staat als opdrachtgever en als aandeelhouder. Minister Schultz mag het gat in haar begroting wellicht gedekt hebben*, door de HSA-situatie zal het ministerie van Financiën minder dividend uitgekeerd krijgen.

Volgens Schultz kost deze deal de belastingbetaler uiteindelijk ¤ 590 miljoen, 25% van wat een faillissement van HSA de belastingbetaler zou kosten.

*Er bestond onduidelijkheid over de verwachte inkomsten

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:44 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Op de lange termijn valt dat denk ik wel mee. De HSL vergroot de vervoerscapaciteit op de as Amsterdam - Rotterdam - Schiphol immers enorm en maakt de reistijd korter, zowel binnenlands als internationaal (wat je ook als economische winst kan zien). Daarnaast biedt het soms een alternatief voor als er een storing plaatsvindt op het reguliere net. De integratie met het hoofdrailnet biedt daarnaast ook veel kansen.

Ik zou de miljarden die een paar kilometer verlenging, aanleg of verbreding van snelweg kosten eerder als weggegooid geld beschouwen.
Over de HSL wordt buiten de spits voornamelijk lucht vervoerd. De enige trein die echt goed vol zit is de Thalys, maar die zat voordat de HSL opende ook al goed vol. De 7,2 miljard die het de belastingbetaler gekost heeft had nuttiger geïnvesteerd kunnen worden dan in een hogesnelheidslijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')