Oorspronkelijk was dit natuurlijk gepubliceerd als anti-nazi propaganda.quote:
Deze editie komt toevallig uit 1968. In yo face!quote:Op zondag 13 januari 2013 22:10 schreef padlarf het volgende:
in 2012 klagen over een stripboek uit 1946. Rot op joh, mongool.
HUH!?quote:Op zondag 13 januari 2013 22:10 schreef padlarf het volgende:
Verandert helemaal niks aan het feit dat het een verhaal uit 1946 is.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:11 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Deze editie komt toevallig uit 1968. In yo face!
1948 sufkut.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:12 schreef padlarf het volgende:
[..]
Verandert helemaal niks aan het feit dat het een verhaal uit 1946 is.
Maar in een context zijn dingen zelden grappig.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Oorspronkelijk was dit natuurlijk gepubliceerd als anti-nazi propaganda.
De vliegende aap is een stripverhaal uit de reeks Suske en Wiske. Het werd geschreven door Willy Vandersteen en gepubliceerd in De Nieuwe Standaard van 28 september 1946 tot en met 12 februari 1947. De eerste albumuitgave was in 1948.quote:
Ze lijken eerder op boomlange pratende chimpansee'squote:Op zondag 13 januari 2013 22:19 schreef LookAtMe het volgende:
Hoezo racistisch? Nog nooit een neger gezien die er zo uit ziet.
Het grappige is dat in dat boek te pas en te onpas grote hordes moslims helemaal los gaan terwijl ze "bij de baard van de profeet!" roepen. Er is sindsdien weinig veranderd in die contreien.quote:
Zo klopt ie beter:quote:Op zondag 13 januari 2013 22:14 schreef PandaDrop het volgende:
[ afbeelding ]
nog een van Pim-fortuyn.nl
[ afbeelding ]
Welk geslacht doel je nu op?quote:Op zondag 13 januari 2013 22:12 schreef datismijnmening het volgende:
Doe normaal man, zo ziet het minderwaardige geslacht er gewoon uit. Dat is geen racisme
Het is 2013.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:10 schreef padlarf het volgende:
Dit dus, wat een kuttopic zegquote:Op zondag 13 januari 2013 22:10 schreef padlarf het volgende:
Tante Sidonia die zegt: "Daar begint die nikker zowaar te swingen."quote:Op zondag 13 januari 2013 22:19 schreef LookAtMe het volgende:
Hoezo racistisch? Nog nooit een neger gezien die er zo uit ziet.
Lambikquote:Op zondag 13 januari 2013 22:54 schreef Pulzzar het volgende:
De Scherpe Schorpioen uit 1992 zou je ook racistisch kunnen noemen:
[ afbeelding ]
Niet echt. Al vind ik veel van die Arabisch-klinkende talen wel ongelofelijk lelijk en agressief klinken. Bijna erger dan Duits.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:55 schreef Ezio het volgende:
[..]
Lambik
Geef nou maar toe dat je dat zelf ook denkt als je arabisch uitziende mensen samen ziet praten
Dat geef ik ook toe.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:55 schreef Ezio het volgende:
[..]
Lambik
Geef nou maar toe dat je dat zelf ook denkt als je arabisch uitziende mensen samen ziet praten
De waarheid wanneer je niet verder komt dan wat Suske en Wiske stripboeken en dat soort non-informatie jaquote:
Jij weet het zogenaamd beter.quote:Op zondag 13 januari 2013 23:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De waarheid wanneer je niet verder komt dan wat Suske en Wiske stripboeken en dat soort non-informatie ja
Mag dat soms niet?quote:Op zondag 13 januari 2013 23:14 schreef Senderious het volgende:
Die neger wordt ook nog eens als een aap getekend in het Suske & Wiske stripboek.
Herge was ook kei racistisch.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:10 schreef padlarf het volgende:
in 2013 klagen over een stripboek uit 1946. Rot op joh, mongool.
Inderdaad. Het is eerder interessant om te zien hoe veel mensen er toen (en sommigen nu nog steeds) er over dachtenquote:Op zondag 13 januari 2013 23:31 schreef padlarf het volgende:
[..]
Maar dan nog snap ik niet wat het nut is daar nu nog over te klagen.
Daarom. Ik ben het eens met je punt.quote:Op zondag 13 januari 2013 23:31 schreef padlarf het volgende:
[..]
Maar dan nog snap ik niet wat het nut is daar nu nog over te klagen.
LOL... de usericon van Desiredbard...quote:Op zondag 13 januari 2013 22:14 schreef PandaDrop het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
niet zo politiek correct doen hequote:Op maandag 14 januari 2013 03:23 schreef superdrufus het volgende:
We komen allemaal uit Afrika dus laten we onzin zoals ras achterwege laten en laten we gewoon allemaal accepteren dat we mens zijn. Ondanks onze verschillen.
quote:Op zondag 13 januari 2013 22:14 schreef PandaDrop het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 13 januari 2013 22:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Oorspronkelijk was dit natuurlijk gepubliceerd als anti-nazi propaganda.
quote:A 1943 Anti-nazi propaganda film made by Walt Disney....Donald Duck Fuehrer Nazi Disney ...
Nou, van een neger naar een Noord-Afrikaanquote:Op zondag 13 januari 2013 23:17 schreef RM-rf het volgende:
Hergé had wel door dat die mogelijk racistische afbeeldingen niet meer konden, en dus werd de oorspronkelijke negerboef die Haddock een aframmeling gaf in de Krab met de Gouden Scharen, uit de dertiger jaren, netjes vervangen .. we willen geen minderheden stereotypiseren natuurlijk
[ afbeelding ]
Willy Vandersteenquote:Op maandag 14 januari 2013 11:43 schreef Kaneelstokje het volgende:
Die oude Suske en Wiske's zijn echt tof. Moet ze misschien weer eens een keer gaan lezen.
quote:Op zondag 13 januari 2013 23:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Afrikaanse kwaliteit![]()
[ afbeelding ]
Ja want het gaat natuurlijk om het gebruik v/d term 'neger' en niet om het gebruik van de termen 'nikker', 'zwart-kop' en zinnen als "daar begint die nikker zowaar te swingen, hij is beschaafder dan ik dacht".quote:Op maandag 14 januari 2013 08:34 schreef sinepedraap het volgende:
Mensen die denken dat zwarte mensen neger noemen racisme is
Het zijn toch ook negers
Correct. Tot op zekere hoogte natuurlijk, aangezien beschaafder dan ze dacht nog steeds zeer onbeschaafd kan zijn. En het geeft daarnaast aan dat mevr. Sidonia er wel degelijk een bepaald gedachtegoed op nahoudt. Ook doet de manier waarop de anderen praten sterk vermoeden dat ook de rest van onze helden er een dergelijk gedachtegoed op nahoudt.quote:Op maandag 14 januari 2013 13:58 schreef Dr.Mikey het volgende:
Eigenlijk ontkracht Willy als Sidonia juist het vooroordeel wat ze eerst had.
Het is toch ook helemaal niet erg verder? Het geeft alleen goed weer hoe de tijdsgeest toen was. En volgens mij zag men negers over het algemeen toen wel degelijk als minderwaardig.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:12 schreef Dr.Mikey het volgende:
Waarschijnlijk omdat de hele vlaamsegemeenschap toen zo dacht.
Aan het einde van de strip zijn ze vrienden geworden met de negertjes.
Juist niet racistisch maar geschreven om te laten zien dat de negertjes ook mensen zijn en manieren hebben.
HELDquote:Op zondag 13 januari 2013 22:13 schreef Rezania het volgende:
Nee, Kuifje dan.
[ afbeelding ]
Vroeger kon het gewoon, niet zeiken TS.
Goed dat je even precies herhaalt wat ik al zeg.quote:
dit nummer mocht vroeger nooit in de jukeboxen in cafe's komen.quote:
WTF:Dquote:Op zondag 13 januari 2013 23:24 schreef __Saviour__ het volgende:
En dierenwelzijn was toen ook nog niet van belang
[ afbeelding ]
Als ik die tekst zo luister gaat het over racismequote:Op maandag 14 januari 2013 19:16 schreef -niemand- het volgende:
[..]
dit nummer mocht vroeger nooit in de jukeboxen in cafe's komen.
dus niet overdrijven.
Ik herhaal helemaal niks, ik heb er een toepje bij geplaatst om te laten zien datquote:Op maandag 14 januari 2013 15:55 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Goed dat je even precies herhaalt wat ik al zeg.
maar die tijger bedreigd het negerdorp, dus ze verrichten weer een goede daad.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:15 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
In hetzelfde album vermoorden Suske en Wiske in koele bloede ook een tijger!
[ afbeelding ]
Het gepeupel gelooft dat sowieso wel als ik dat zeg.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik herhaal helemaal niks, ik heb er een toepje bij geplaatst om te laten zien dat
dat echt zo was.
ah... neem mij niet kwalijkquote:Op maandag 14 januari 2013 20:27 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het gepeupel gelooft dat sowieso wel als ik dat zeg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 14 januari 2013 23:42 schreef NietJouwVrouw het volgende:
De kinderliedjes van vroeger waren ook niet altijd zo vriendelijk, hoor. Kennen jullie dat liedje nog, van Moriaantje?Best erg, eigenlijk.
ik kende alleen het eerste couplet maar wat is hier zo racistisch aan dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Moriaantje is zwart, heeft geen geld voor een parasol, en iedereen stuurt het arme kind weg.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ik kende alleen het eerste couplet maar wat is hier zo racistisch aan dan?
ah.. jah das gemeenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:40 schreef NietJouwVrouw het volgende:
[..]
Moriaantje is zwart, heeft geen geld voor een parasol, en iedereen stuurt het arme kind weg.
quote:Op maandag 14 januari 2013 23:42 schreef NietJouwVrouw het volgende:
De kinderliedjes van vroeger waren ook niet altijd zo vriendelijk, hoor. Kennen jullie dat liedje nog, van Moriaantje?Best erg, eigenlijk.
Moriaantje zo zwart als roet
Ging uit wandelen zonder hoed
En de zon scheen op haar bolletje
Daarom droeg zij een parasolletje.
't Parasolletje was te duur
Daarom ging zij naar de schuur.
Maar de schuur die was gesloten
Daarom ging zij naar de boten.
Maar de boten begonnen te roeien
Daarom ging zij naar de koeien.
Maar de koeien begonnen te schoppen
Daarom ging zij naar de poppen.
Maar de poppen begonnen te slaan
Daarom ging zij naar de maan.
Maar de maan begon te draaien
Daarom ging zij naar de haaien.
En de haaien aten haar op
Maar dit liedje ging maar over een roetmop
Ze bedoelden het helemaal niet zo heel kwetsend als wij dat nu opvatten denk ik, trouwens meelmuts zou ook gewoon een scheldwoord kunnen zijn.quote:
Inderdaad, normen en waarden van de maatschappij maken of iets racistisch is, wij zijn nu gewoon te kleinzerig.quote:Op zondag 23 juni 2013 13:07 schreef ZoDiep het volgende:
[..]
Ze bedoelden het helemaal niet zo heel kwetsend als wij dat nu opvatten denk ik, trouwens meelmuts zou ook gewoon een scheldwoord kunnen zijn.
Hahahahahha motherfuckerquote:Op zondag 13 januari 2013 22:08 schreef Mint_Clansell het volgende:
Uit het album 'De Vliegende Aap (nr. 87)'. En dit zijn dan strips voor kinderen!
[ afbeelding ]
Niet? Waarom denk je dat?quote:Op zondag 23 juni 2013 13:07 schreef ZoDiep het volgende:
[..]
Ze bedoelden het helemaal niet zo heel kwetsend als wij dat nu opvatten denk ik, trouwens meelmuts zou ook gewoon een scheldwoord kunnen zijn.
Ik heb een paar dagen geleden bij de Boekenvoordeel een S&W Vakantieboek gekocht met 4 verhalen. 3 van die had ik nog niet gelezen en dat zijn vrij recente verhalen van hooguit een paar jaar geleden.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:18 schreef niels0 het volgende:
Suske & Wiske is uiteindelijk wel tenenkrommend braaf en politiek correct geworden.
Je hebt wel deels gelijk, ze keken op hun neer. Maar ze kenden ze ook helemaal niet he, enkel uit verhalen van mensen die in Suriname waren geweest, ze waren lang niet zo denigrerend als in de VS of in Zuid-Afrika rond die tijd. Daar waren zwarte mensen gewon tweederangs burgers, dat was hier in mindere mate zo.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet? Waarom denk je dat?
Wat ik denk is dat het inderdaad niet bewust kwetsend was bedoeld, omdat men het simpelweg als waarheid zag.
Net zoals je iemand achterlijk kan noemen hoofdzakelijk met de bedoeling om de persoon te kwetsen, terwijl je ook iemand achterlijk kan noemen hoofdzakelijk omdat je er van overtuigd bent dat de persoon achterlijk is. Met die gedachte zou je inderdaad kunnen stellen dat men het niet zo heel kwetsend bedoelde.
Dat men zwarten echter daadwerkelijk als zo sterk minderwaardig beschouwde is in mijn ogen stukken erger dan het voor de lol of met een knipoog zwarten pesten.
De aarde is plat, dat is wel héél lang geleden.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:31 schreef budvar het volgende:
Tja zo dachten mensen vroeger, aarde draait om zon, aarde is plat, er bestaat een god en negers zijn dom. Gelukkig weten de meesten tegenwoordig beter.
Dat zal je nog tegenvallen, net zoals er nog steeds mensen zijn die in een god geloven zijn er ook die denken dat de aarde plat is.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De aarde is plat, dat is wel héél lang geleden.
Mwoa, er zijn altijd wel genoeg mensen geweest mensen die wisten dat de aarde rond was. Dat de kerk iets anders riep is een tweede.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:31 schreef budvar het volgende:
Tja zo dachten mensen vroeger, aarde draait om zon, aarde is plat, er bestaat een god en negers zijn dom. Gelukkig weten de meesten tegenwoordig beter.
Tuurlijk, je hoeft maar een klein beetje verstand te hebben om in te zien dat dat nergens opslaat.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa, er zijn altijd wel genoeg mensen geweest mensen die wisten dat de aarde rond was. Dat de kerk iets anders riep is een tweede.
Onzin. Je bent in de war met het geocentrisme. Sinds de Helleense periode is er vrijwel geen serieuze geleerde geweest die dacht dat de aarde plat was, en veel van die geleerden waren verbonden aan de kerk.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa, er zijn altijd wel genoeg mensen geweest mensen die wisten dat de aarde rond was. Dat de kerk iets anders riep is een tweede.
Wat dus aansluit op wat ik zeg. Ik neem daarom aan dat je met de 'onzin'-opmerking doelt op het stukje waarin ik zeg dat de kerk iets anders riep?quote:Op maandag 24 juni 2013 17:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Sinds de Helleense periode is er vrijwel geen serieuze geleerde geweest die dacht dat de aarde plat was, en veel van die geleerden waren verbonden aan de kerk.
quote:Vanaf de late oudheid, en vanaf het begin van de Christelijke theologie was de kennis over de bolvorm van de Aarde wijdverbreid.[16] Net zoals in de niet-kerkelijke wereld bleef een kleine minderheid strijden over de platheid van de Aarde. Er was ook wat debat over de mogelijkheid van de inwoners van de antipoden: mensen die voorgesteld werden als gescheiden door een onoverbrugbare verzengende klimaatzone waren moeilijk te vereenzelvigen met het Christelijke beeld van een gezamenlijk ras afstammend van een echtpaar en verlost door een enkele Christus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde
Ik las vroeger altijd zelf Pinkeltje maar kan me daar niks van herinneren, heb je een voorbeeld?quote:Op maandag 24 juni 2013 17:52 schreef Sometimes het volgende:
Ik lees voor mijn kinderen soms verhalen van Pinkeltje. Die zijn op dat gebied ook wat achterhaald.
Moet je af en toe wat creatief mee omgaan, sommige zinnen krijg ik m'n bek anders niet uit.
Ik zie nu dat mijn zin nogal krom is; ik bedoelde te zeggen dat de meeste geleerden verbonden waren aan de kerk op wat voor manier dan ook en ook wisten dat de aarde rond was.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:39 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat dus aansluit op wat ik zeg. Ik neem daarom aan dat je met de 'onzin'-opmerking doelt op het stukje waarin ik zeg dat de kerk iets anders riep?
In dat geval kun je inderdaad (grotendeels) gelijk hebben.
[..]
Ik kan niet scannen hier, maar even googelen levert genoeg op. Het gebruik van het woord "neger" gaat nog, maar in de context van de rest van de zinnen wordt het niet beter.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:21 schreef budvar het volgende:
[..]
Ik las vroeger altijd zelf Pinkeltje maar kan me daar niks van herinneren, heb je een voorbeeld?
quote:Op zondag 13 januari 2013 22:14 schreef PandaDrop het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens deze hertaler valt het in Pinkeltje gelukkig mee.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:48 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik kan niet scannen hier, maar even googelen levert genoeg op. Het gebruik van het woord "neger" gaat nog, maar in de context van de rest van de zinnen wordt het niet beter.
Zag net bij Bol.com dat de huidige versies aangepast zijn.
En ik kan het me van vroeger ook niet herinneren. Zoals hier door anderen al geschreven: toen was dat normaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |