quote:Op maandag 14 januari 2013 23:42 schreef NietJouwVrouw het volgende:
De kinderliedjes van vroeger waren ook niet altijd zo vriendelijk, hoor. Kennen jullie dat liedje nog, van Moriaantje?Best erg, eigenlijk.
ik kende alleen het eerste couplet maar wat is hier zo racistisch aan dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Moriaantje is zwart, heeft geen geld voor een parasol, en iedereen stuurt het arme kind weg.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ik kende alleen het eerste couplet maar wat is hier zo racistisch aan dan?
ah.. jah das gemeenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:40 schreef NietJouwVrouw het volgende:
[..]
Moriaantje is zwart, heeft geen geld voor een parasol, en iedereen stuurt het arme kind weg.
quote:Op maandag 14 januari 2013 23:42 schreef NietJouwVrouw het volgende:
De kinderliedjes van vroeger waren ook niet altijd zo vriendelijk, hoor. Kennen jullie dat liedje nog, van Moriaantje?Best erg, eigenlijk.
Moriaantje zo zwart als roet
Ging uit wandelen zonder hoed
En de zon scheen op haar bolletje
Daarom droeg zij een parasolletje.
't Parasolletje was te duur
Daarom ging zij naar de schuur.
Maar de schuur die was gesloten
Daarom ging zij naar de boten.
Maar de boten begonnen te roeien
Daarom ging zij naar de koeien.
Maar de koeien begonnen te schoppen
Daarom ging zij naar de poppen.
Maar de poppen begonnen te slaan
Daarom ging zij naar de maan.
Maar de maan begon te draaien
Daarom ging zij naar de haaien.
En de haaien aten haar op
Maar dit liedje ging maar over een roetmop
Ze bedoelden het helemaal niet zo heel kwetsend als wij dat nu opvatten denk ik, trouwens meelmuts zou ook gewoon een scheldwoord kunnen zijn.quote:
Inderdaad, normen en waarden van de maatschappij maken of iets racistisch is, wij zijn nu gewoon te kleinzerig.quote:Op zondag 23 juni 2013 13:07 schreef ZoDiep het volgende:
[..]
Ze bedoelden het helemaal niet zo heel kwetsend als wij dat nu opvatten denk ik, trouwens meelmuts zou ook gewoon een scheldwoord kunnen zijn.
Hahahahahha motherfuckerquote:Op zondag 13 januari 2013 22:08 schreef Mint_Clansell het volgende:
Uit het album 'De Vliegende Aap (nr. 87)'. En dit zijn dan strips voor kinderen!
[ afbeelding ]
Niet? Waarom denk je dat?quote:Op zondag 23 juni 2013 13:07 schreef ZoDiep het volgende:
[..]
Ze bedoelden het helemaal niet zo heel kwetsend als wij dat nu opvatten denk ik, trouwens meelmuts zou ook gewoon een scheldwoord kunnen zijn.
Ik heb een paar dagen geleden bij de Boekenvoordeel een S&W Vakantieboek gekocht met 4 verhalen. 3 van die had ik nog niet gelezen en dat zijn vrij recente verhalen van hooguit een paar jaar geleden.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:18 schreef niels0 het volgende:
Suske & Wiske is uiteindelijk wel tenenkrommend braaf en politiek correct geworden.
Je hebt wel deels gelijk, ze keken op hun neer. Maar ze kenden ze ook helemaal niet he, enkel uit verhalen van mensen die in Suriname waren geweest, ze waren lang niet zo denigrerend als in de VS of in Zuid-Afrika rond die tijd. Daar waren zwarte mensen gewon tweederangs burgers, dat was hier in mindere mate zo.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet? Waarom denk je dat?
Wat ik denk is dat het inderdaad niet bewust kwetsend was bedoeld, omdat men het simpelweg als waarheid zag.
Net zoals je iemand achterlijk kan noemen hoofdzakelijk met de bedoeling om de persoon te kwetsen, terwijl je ook iemand achterlijk kan noemen hoofdzakelijk omdat je er van overtuigd bent dat de persoon achterlijk is. Met die gedachte zou je inderdaad kunnen stellen dat men het niet zo heel kwetsend bedoelde.
Dat men zwarten echter daadwerkelijk als zo sterk minderwaardig beschouwde is in mijn ogen stukken erger dan het voor de lol of met een knipoog zwarten pesten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |