Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Werkt waarschijnlijk alleen bij v23. Bij mij v21 gebeurt er niks.quote:Op maandag 14 januari 2013 00:15 schreef Ploink70 het volgende:
Een nabrander: ik heb twee "hidden features" ontdekt:
* ga vanuit het Home scherm naar Menu, druk nu 10 sec op Systeemoverzicht -- je krijgt nu een scherm met daarin het serienummer van het systeem en de software versie (scheelt weer batterijen eruit/erin doen).
* ga vanuit het Home scherm naar Menu, druk nu 10 sec op Instellingen -- je krijgt nu een scherm waarin je wachtwoord beveiliging voor de evoTouch in kunt stellen.
*ploink*
Zie vorige draadje (deel 2) Bovengenoemd serienummer is het device-id van de Evotouch bestemd voor de HGI80 om te communiceren met derden t.w. Somfy Tahoma box of Electrabel energy smart box.quote:Op maandag 14 januari 2013 00:15 schreef Ploink70 het volgende:
Een nabrander: ik heb twee "hidden features" ontdekt:
* ga vanuit het Home scherm naar Menu, druk nu 10 sec op Systeemoverzicht -- je krijgt nu een scherm met daarin het serienummer van het systeem en de software versie (scheelt weer batterijen eruit/erin doen).
* ga vanuit het Home scherm naar Menu, druk nu 10 sec op Instellingen -- je krijgt nu een scherm waarin je wachtwoord beveiliging voor de evoTouch in kunt stellen.
*ploink*
Ah, dat zou mooi zijn! Anders ben ik weer een paarquote:Op maandag 14 januari 2013 18:16 schreef Anonymousse het volgende:
Je configuratie blijft je behouden, heb laten updaten naar 2.0 en zelf geupdate naar 2.1.
Uiteraard geen probleem.quote:Kunnen we je ook nog vragen meegeven?
http://www.waakzaamwonen.(...)words=Hr80&x=31&y=20quote:Op maandag 14 januari 2013 22:20 schreef dvanderbreggen het volgende:
ga ik dat eerst maar eens even doen. welke adapter heb je het dan over?
moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie als het gaat over adapters. was er eigenlijk vanuit gegaan dat er vast wel een adapter moest zijn die ervoor ging zorgen dat de hr80 op mijn radiator ging passen:-)
even afwachten maar
Dank voor de link.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:47 schreef simonmo het volgende:
[..]
http://www.waakzaamwonen.(...)words=Hr80&x=31&y=20
Ja de hu02quote:Op maandag 14 januari 2013 22:53 schreef dvanderbreggen het volgende:
[..]
Dank voor de link.
Jij moest de adapter a17 euro gebruiken?
Hangt er een beetje vanaf hoe goed je vloer is geïsoleerd en de rest van de woning.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:59 schreef Coelho het volgende:
Ik blijf last houden van een vloerverwarming die met dit weer niet in staat is om mijn huis op het gewenste tijdstip op de juiste temperatuur te krijgen, ondanks dat ik 'm 2 uur de tijd geef middels optimale aanwarming. Balen! Zou de sprong van 18 graden na 22.30 's avonds terug naar 20 graden om 8 uur 's ochtends dan toch te groot zijn bij een watertemperatuur van 35 graden (want onder hout)?
Ik heb verschillende ventielen en nu al honeywell's op de meeste zitten dus dat komt wel goed.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:03 schreef Anonymousse het volgende:
@dudenl
Het moeten 5 adaptersets zijn. Wanneer je M28 draad hebt moet je nog HU02 bestellen.
Wat gebeurt er met de 6de radiator? Heb je ook nog aan DT92 gedacht? Hoe regel je de vloerverwarming dan?
Nieuwe woning, dus isolatie zou goed moeten zijn. Ik lees dat 's nachts verlagen uiteindelijk energiezuiniger is dan niet verlagen, maar misschien moet ik er voor kiezen niet zo ver terug te gaan. Dat gaat waarschijnlijk wel ten koste van de besparing. Ik ga eens vergelijken...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:55 schreef simonmo het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf hoe goed je vloer is geïsoleerd en de rest van de woning.
Bij mij is het goed geïsoleerd en doe niet aan temp. Verlaging, maar ik merk wel dat ketel meer / vaker moet aan slaan om het op temp. Te houden laat staan extra verwarmen.
Vloer. Met plavuizen
Ik zie nog weinig vragen voorbij komen, maar volgens mij zijn ze er wel. Dit zijn vragen die ik heb (ik heb de antwoorden nog nergens gelezen):quote:Uiteraard geen probleem.
Maak maar een overzicht; dan neem ik ze mee![]()
in de log staat aangegeven: de zone en of het de regelaar of de temp.voeler is. Op het schermpje van de regelaar kan ook .... staan. zie documentatie.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:34 schreef svendekraker het volgende:
ik heb in een zone een regelaar met platte batterijen maar weet niet precies welke het is.
kan alleen zien in het log dat er een tussen zit die ver plat is.
kan je dat ergens terug vinden?
• Configuratie multizone met radiator en vloerverwarming. Is de zone volgorde belangrijk (radiator dan vloerverwarming) Zo ja, waarom? Stel dat nog een radiator zone wordt toegevoegd.quote:Op maandag 14 januari 2013 18:32 schreef naaa het volgende:
[..]
Ah, dat zou mooi zijn! Anders ben ik weer een paar
uurtjes zoet bij die mensen om alles opnieuw in te regelen
[..]
Uiteraard geen probleem.
Maak maar een overzicht; dan neem ik ze mee![]()
Zie topic,quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:17 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
Ik zie nog weinig vragen voorbij komen, maar volgens mij zijn ze er wel. Dit zijn vragen die ik heb (ik heb de antwoorden nog nergens gelezen):
- wat zijn de wijzigingen in de verschillende software versies?
Als je geen Honeywell afsluitkranen hebt. Ik heb ze op full staan, omdat anders een radiator niet goeg warm werd (ging niet ver genoeg open)quote:- onder welke omstandigheden moet de HR80 regelaar op FULL staan?
Gewoon default op 6 laten staan. Pas veranderen als de Evo dit niet trekt.quote:- wat zijn de criteria voor het instellen van het aantal schakelmomenten?
Kranen niet goed open? Kortsluiting?quote:- wat kunnen redenen zijn voor situaties waarin de ketel draait, maar geen enkele radiator warm wordt?
Jaquote:- is een by-pass noodzakelijk?
Ja, lees topic. Modulerend aanstoken en zuiniger.quote:- zijn er bij evoHome voordelen aan de OpenTherm aansturing? Zo ja: wat?
Dat vragen wij ons ook afquote:- waar kunnen gebruikers vragen/problemen kwijt over het Honeywell systeem?
Blijkbaar niet, want alhoewel ik weet dat er veel suggesties aangedragen worden zie ik ze niet in Evo verschijnen.quote:- is Honeywell geinteresseerd in feature wensen van gebruikers?
quote:Voor mij is het dat wel even.
*ploink*
Deze vragen kan ik je nu al beantwoorden: Nee.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:14 schreef Anonymousse het volgende:
• Kan de Evotouch ook meerdere ketels aansturen (cascade)?
Voor toekomstige uitbreidingen. Denk aan WiFi om weerberichten op te halen, etc.quote:• Connector aansluiting achter klep achterkant van Evotouch. Waar dient deze voor?
Ik zou wel eens willen weten wat we in de nabije toekomst nog kunnen verwachten.quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:17 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
Ik zie nog weinig vragen voorbij komen, maar volgens mij zijn ze er wel. Dit zijn vragen die ik heb (ik heb de antwoorden nog nergens gelezen):
- wat zijn de wijzigingen in de verschillende software versies?
- onder welke omstandigheden moet de HR80 regelaar op FULL staan?
- wat zijn de criteria voor het instellen van het aantal schakelmomenten?
- wat kunnen redenen zijn voor situaties waarin de ketel draait, maar geen enkele radiator warm wordt?
- is een by-pass noodzakelijk?
- zijn er bij evoHome voordelen aan de OpenTherm aansturing? Zo ja: wat?
- waar kunnen gebruikers vragen/problemen kwijt over het Honeywell systeem?
- is Honeywell geinteresseerd in feature wensen van gebruikers?
Voor mij is het dat wel even.
*ploink*
Op vrijdag 7 december 2012 17:28 schreef evors het volgende:quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:53 schreef naaa het volgende:
[..]
Deze vragen kan ik je nu al beantwoorden: Nee.
Je kunt natuurlijk bij een aan/uit regeling meerdere ketels aansturen,
desnoods via relais regeling, maar die werken allemaal dan op vol vermogen of niet.
Optie 2 is om via een Cenvax Cascade regelaar te werken; dit werkt ook via aan/uit
maar de computer in de Cenvax "denkt" en berekent zelf of het nodig is 1 of 2 ketels in te schakelen.
[..]
Voor toekomstige uitbreidingen. Denk aan WiFi om weerberichten op te halen, etc.
Dit heb ik de vorige keer al gevraagd; maar er is helaas nog niks voor ontworpen.
Ik zie in het topic eigenlijk alleen maar vragen over de verschillen staan.quote:
De reden om het te vragen is dat installateurs er een andere invulling aan geven. Die zeggen: hoe meer schakelmomenten, hoe optimaler de regeling... Dat vraag ik me dus af.quote:Gewoon default op 6 laten staan. Pas veranderen als de Evo dit niet trekt.
Ook hier geldt: niet alle installateurs denken er zo over. Antwoorden alsquote:[ Bypass... ]
Ja
De concurrent (Danfoss) zegt: hoe kan je nou moduleren als je verschillende warmtevragen moet beantwoorden. Elders in het topic staat "evoTouch stuurt gewoon aan/uit door de lucht naar het openTherm relais". Er is dus onduidelijikheid...quote:Modulerend aanstoken en zuiniger.
Vandaar het verzoek die vraag bij Honeywell te stellen ;-)quote:Dat vragen wij ons ook af
Klopt, maar ik snap microkid wel: een van mijn vragen ging daar ook over. Als je de regelaars niet op FULL hebt staan kan het zijn dat de evoTouch ze wel aanstuurt, maar dat ze onvoldoende open gaan. En bij kortsluiting van de regelaar krijg je zo'n zelfde situatie: de evoTouch denkt dat de regelaar (voldoende) openstaat, maar in werkelijkheid is dat niet zo.quote:Op donderdag 17 januari 2013 01:03 schreef Anonymousse het volgende:
@microkid
Kranen niet goed open? Kortsluiting?
Het is de Evotouch die de kranen regelt!
Dank voor je linkjes. Ik had al eerder over dit project gelezen, maar bedoelde meer een soort van communicatie tussen EvoHome en computer, waarbij grafiekjes of plotjes in beeld zouden komen. Belangrijkste reden is dat ik nu een redelijk werkend systeem heb, maar op geen enkele wijze kan terugzien wat het directe effect van mijn wijzigingen is. Het was de afgelopen dagen net te koud in huis, vloerverwarming staat de hele dag te pompen en vervolgens komt de badkamer niet meer op temperatuur. Heb gisteren dus de keteltemperatuur maar van 45 graden naar 50 graden gezet. Ik merkte vanochtend wel wat effect (badkamer was iets warmer), maar is dat nou het effect van mijn actie of is dat omdat het vannacht slechts -6 graden was ipv de -13 van een nacht eerder?quote:Op donderdag 17 januari 2013 00:00 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho
Connectie met iphone is mogelijk met somfy tahoma box
Hardware die uitlezen met de computer mogelijk maakt zie: https://github.com/jrosser/honeymon/wiki
https://github.com/robotiko/HoneyComm
En eerder in dit draadje zie: https://github.com/jb137/HoneyCommLite
Wat betreft beslisboom, wil jij een opzetje maken?
Een document in de Cloud?
Er is ook nog een deel 1 en 2quote:Op donderdag 17 januari 2013 00:49 schreef Ploink70 het volgende:
Ik zie in het topic eigenlijk alleen maar vragen over de verschillen staan.
Duidelijk een installateur die niet weet waar hij het over heeft. Met 6 schakelpunten zal de ketel elke 10 minuten even branden (als er warmte vraag is). De radiators worden dan weer iets warmer. Je gaat mij niet vertellen dat het in 10 minuten meer dan 0,5 graad afkoelt :-)quote:De reden om het te vragen is dat installateurs er een andere invulling aan geven. Die zeggen: hoe meer schakelmomenten, hoe optimaler de regeling... Dat vraag ik me dus af.
Ook hier hebben de installateurs weer de klok horen luiden...quote:Ook hier geldt: niet alle installateurs denken er zo over. Antwoorden als
- de evoHome laat de ketel niet draaien als er niet ook een kraan open staat
- als u een niet evoHome geregelde radiator open laat staan is dat ook goed\
zijn niet vreemd...
Niet waar. Als je Opentherm gebruikt zal EvoHome de warmtevraag van alle HR80's verzamelen en op basis van de hoogste vraag de vraagtemperatuur berekenen. Ik heb EvoHome met Opentherm en ik kan op de ketel zien wat de warmtevraag is. Als het warmer is in de kamer zie ik de gevraagde temperatuur dalen. EvoHome leert dit zelf bij en stuurt daarop de ketel aan. Zo kan het zijn dat je met bijv 4 graden verschil tussen kamertemperatuur en gewenste temperatuur een keteltemperatuur van 70 graden hebt, terwijl dit met een kleiner verschill wellicht maar 50 graden is.quote:De concurrent (Danfoss) zegt: hoe kan je nou moduleren als je verschillende warmtevragen moet beantwoorden. Elders in het topic staat "evoTouch stuurt gewoon aan/uit door de lucht naar het openTherm relais". Er is dus onduidelijikheid...
Ja... maar daar had ik het ook niet in gelezen. Ik ga nog een poging doen... ;-)quote:
Nou... dat valt hier vies tegen. Maar die installateur had iemand van Honeywell aan de lijn toen hij dit poneerde en hij werd niet echt tegengesproken...quote:Duidelijk een installateur die niet weet waar hij het over heeft. Met 6 schakelpunten zal de ketel elke 10 minuten even branden (als er warmte vraag is). De radiators worden dan weer iets warmer. Je gaat mij niet vertellen dat het in 10 minuten meer dan 0,5 graad afkoelt :-)
Dan zou ik aan de vragenlijst willen toevoegen: hoe snel leert de evoHome, wanneer "reset" dit mechanisme zich en is dit op de een of andere manier op te vragen?quote:EvoHome leert dit zelf bij en stuurt daarop de ketel aan. Zo kan het zijn dat je met bijv 4 graden verschil tussen kamertemperatuur en gewenste temperatuur een keteltemperatuur van 70 graden hebt, terwijl dit met een kleiner verschill wellicht maar 50 graden is.
Is dat zo? De reden voor FULL is toch juist dat de ventielen niet reageren op "beperkt" opendraaien? Of leren de HR80's/evoHome op welke stand wel gereageerd wordt?quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:58 schreef Anonymousse het volgende:
Wanneer warmtevraag laag is wordt de ketel met 40 graden aangestuurd en de HR80's minimaal geopend ondanks instelling FULL.
Wat merk je dan? Temperatuurschommelingen?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:31 schreef Ploink70 het volgende:
Nou... dat valt hier vies tegen. Maar die installateur had iemand van Honeywell aan de lijn toen hij dit poneerde en hij werd niet echt tegengesproken...
Dat kan een paar dagen duren. Toen het in december ineens zo warm werd, en nu het afgelopen week weer flink koud werd merk ik dat de Evo een dag of 3 nodig heeft om bij te leren. Bij een grote temperatuurverandering buiten merk je dan dat hij dan bijv de kamer niet op tijd op temperatuur heeft of iets boven of onder de gestelde temperatuur uitkomt. Na een paar dagen is dat aangeleerd en dus verholpen.quote:Dan zou ik aan de vragenlijst willen toevoegen: hoe snel leert de evoHome, wanneer "reset" dit mechanisme zich en is dit op de een of andere manier op te vragen?
Full is voor niet-Honeywell ventielen. Normaliter maakt de HR80 slechts een kleine slag tussen dicht en open. Dit kan voor andere merk ventielen te weinig zijn. Je kan de HR80 dan op FULL zetten waarna hij het ventiel zo ver mogelijk dicht en open zal draaien. Nadeel is dat er dus meer van het motortje gevraagd wordt en de batterijen wat minder lang meegaan.quote:Is dat zo? De reden voor FULL is toch juist dat de ventielen niet reageren op "beperkt" opendraaien? Of leren de HR80's/evoHome op welke stand wel gereageerd wordt?
Het probleem hier was een enorme overshoot in temperatuur. Zoals: instelling 18 graden, temperatuur 19,5 en nog draaien. Volgens de monteur (niet tegengesproken door Honeywell) kwam dat door de instelling op 6 schakelmomenten, dat zou namelijk betekenen dat de evoHome de ketel "te lang" laat aangaan.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 07:43 schreef microkid het volgende:
Wat merk je dan? Temperatuurschommelingen?
Ja, dat had ik ook begrepen, maar zie de reactie van Anonymousse. En ik moet zeggen dat ik dat wel herken. Ook hier (Danfoss ventielen) staan de regelaars op FULL, maar ik hoor dat ze tijdens het regelen af en toe maar deels draaien.quote:Full is voor niet-Honeywell ventielen. Normaliter maakt de HR80 slechts een kleine slag tussen dicht en open. Dit kan voor andere merk ventielen te weinig zijn. Je kan de HR80 dan op FULL zetten waarna hij het ventiel zo ver mogelijk dicht en open zal draaien.
Ik zou dan ook eens naar je ketel kijken, of deze wel netjes stopt nadat de warmtevraag beeindigd is. Beetje vreemd, maar ga gewoon een keer een tijdje voor de ketel zitten. Noteer het tijdstip waarop er warmte vraag is (ketel slaat aan), en hoe laat dit weer stopt. Ik krijg de indruk dat hier iets niet goed zit. Heeft de ketel bijv een minimale brandduur? Kijk ook in de Evo of je minmale aan-tijd op 1 minuut staat. En laat ook de Evo een paar dagen leren, Als hij merkt dat er warmteovershoot is zal hij minder vaak warmte vragen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:04 schreef Ploink70 het volgende:
Het probleem hier was een enorme overshoot in temperatuur. Zoals: instelling 18 graden, temperatuur 19,5 en nog draaien. Volgens de monteur (niet tegengesproken door Honeywell) kwam dat door de instelling op 6 schakelmomenten, dat zou namelijk betekenen dat de evoHome de ketel "te lang" laat aangaan.
Overigens leek het effect van 12 schakelmomenten dat de ketel vrijwel continu aan het draaien was (inschakeling minimaal 1 minuut, minimaal 1 minuut nadraaien, dan hou je nog maar 3 minuten uit over). Dus ik ben al weer terug.
Een beetje klussen is geen probleem en wat vast en los schroeven moet geen probleem opleveren. De vraag is alleen een beetje, waneer moet ik aan ventielen gaan knutselen, want ik begrijp dat je dat zonder kennis beter niet kan doen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:00 schreef Ploink70 het volgende:
@dvanderbreggen: Honeywell positioneert dit systeem niet als consumer-product in de markt. Oftewel: ze gaan er vanuit dat de installateur de basis installatie doet. Als je alleen evoHome wilt installeren en je dus niet aan de ventielen hoeft te knutselen dan kan je de fysieke installatie in principe zelf. Er is vrijwel geen technische kennis voor nodig (maar de uitspraak "ik ben niet heel technisch" ken ik ook van mensen die geen schroef vast kunnen draaien en dan wordt het wel lastig).
Het configureren vergt wat meer moeite. Daar moet je even voor gaan zitten, maar als je deze forumtopics leest, een beetje nadenkt en de handleiding volgt dan kom je een heel eind. Als het daarna niet werkt, dan -zo is mijn ervaring inmiddels- heb je eigenlijk meer aan dit forum dan aan de installateur (de goede niet te na gesproken).
@microkid: het systeem draait hier nu een week en ik zie inderdaad wel verbetering. Wat ik heel vervelend vind is dat je aan het systeem zelf zo weinig kunt zien. Ik heb al wat zaken in bestelling staan zodat ik het berichtenverkeer kan monitoren (zie reactie 137) en de ketel in de gaten kan houden (het is ook een nieuwe ketel, dus dat helpt niet bij het analyseren). Daarna zien we wel verder.
Ik deel jouw mening over de installateur overigens, maar ik vind ook Honeywell hier niet sterk in. Ik kon de antwoorden van hun evoHome specialist horen en dat getuigde helaas niet van heel veel kennis. In dit topic (en delen 1 en 2...) kom ik veel meer kennis tegen. Zo kon ik de eerste problemen zelf oplossen aan de hand van de reset-procedure die hier beschreven staat.
*ploink*
Mogelijk heeft Waakzaamwonen het zo ingesteld dat elke HR80 in je woonkamer naar 22 graden gaat. De Evo geeft dan alleen de temperautuur weer zoals hij die meet. Bij je verwarmingen zal het dan wel 22 zijn, maar bij de Evo nog niet (vanwege de kou buiten duurt het langer voordat de hele woonkamer 22 is). Ik had hetzeflde probleem en heb het opgelost door de Evo als referentiethermometer voor de woonkamer te gebruiken. Probleem opgelost.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:44 schreef johanus1 het volgende:
Wie kan mij helpen met het volgende probleem ik heb de evotouch aan het draaien met 4 HR80ers
2 in de zone woonkamer 1 Badkamer en 1 slaap/studeerkamer het gehele systeem is ingeleerd door waakzaam wonen met de nieuwste versie
. Het heeft een tijdlang goed gefunctioneerd (dacht ik) maar nu bij deze vorst periode staat de evotouch woonkamer ingesteld op 22 graden wanneer s`morgens begint te verwarmen en bij eind temperatuur is de meting 23 graden en de instelling 22 graden maar het display geeft 20.5 graden aan ik heb er een extra temperatuur meter bij gehangen en deze geeft ook 20.5 graden aan, Het werkt dus voor geen meter want de temperatuur mag toch niet voor bij de ingestelde 22 graden geraken.Ik zit nu ingesteld op 23 graden en de meting ook en op display 20.5 graden en de extra temperatuurmeting op 20.9 ik heb dit ook daar gegeven aan waakzaam wonen maar krijg geen respons hebben jullie misschien een idee .ik verneem dat graag want de temperatuur is niet aangenaam
Niet uit m'n hoofd. Je moet in elk geval de woonkamer zone aanpassen dat hij de interne(!) temperatuurmeter gebruikt, niet de externe. De externe is de HR80.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:36 schreef johanus1 het volgende:
Hallo Microkid
U heeft het opgelost door de Evo als referentiethermometer te gebruiken hoe ga ik hier dan mee te werk moet ik alles op nieuw in regelen of toe wijzen of is er een foefje om alleen de Evo te veranderen.
Dan vrees ik dat ik de kranen zal moeten gaan vervangen. Zitten nu draaiknoppen op als ik met niet vergis.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:27 schreef rivier het volgende:
@ vanderBreggen: het maakt veel uit hoe de radiatoren nu geregeld worden. Zijn dit thermostaatknoppen, of kranen waar je aan moet draaien? In dat laatste geval, kun je de knop er af halen en wat zie je dan?
Thermostatische knoppen zitten aan een kraan met een klein pennetje, dat ingedrukt moet worden om de kraan dicht te krijgen. Hier kan zo een HR80 op, eventueel met een adapetr. is simpel. Handmatige knoppen zitten vaak met een spindel, en dan moet de hele kraan worden vervangen door zo'n kraan geschikt voor een thermostaatknop of HR80. Dit betekent aftappen, kraan er af, andere kraan er op en zorgen dat het lekdicht wordt.
Op basis van de rest van de reactie denk ik dat je de fysieke installatie bedoelt. Wat de HR80's betreft: dat is echt simpel. De juiste adapter op de ventielen zetten (indien nodig) is alsof je een slangklem monteert. En daar schroef je vervolgens de adapter op (nadat je eerst het tandwiel helemaal uit hebt gedraaid). Klaar.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:32 schreef dvanderbreggen het volgende:
Het is die installatie van die hr80's en aansluiten op de ketel wat me aan het twijfelen zet.
Hier geen vloerverwarming, maar als zowel Honeywell als Waakzaamwonen (die hier toch wel als een van de goede installateurs wordt gezien) zegt dat het niet samengaat dan zou ik niet eigenwijs zijn...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:28 schreef EEEJJJ123 het volgende:Waakzaamwonen zegt dat OT CV aansturing en een klep voor vloerverwarming niet samen gaan en dat ik de ketel aan moet sturen via aan/uit, maar zonder argumenten. Honeywell zegt in technische tip 1120.01 dat de combo niet gaat maar ook zonder steekhoudende argumenten.
Daarbij moet je wel bedenken dat je de interne voeler maar voor een zone kunt gebruiken. Als (ik zeg: als) die voeler al voor een andere zone is geconfigureerd dan valt 'ie daar weg zodra je 'm voor een de nieuwe zone toewijst. Is op zich logisch, maar je krijgt bij mijn weten geen melding...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:48 schreef microkid het volgende:
Je moet in elk geval de woonkamer zone aanpassen dat hij de interne(!) temperatuurmeter gebruikt, niet de externe. De externe is de HR80.
In 99% van de gevallen zal de EvoHome in de woonkamer hangen. Er is dan geen reden om de interne voeler voor een andere zone te gebruiken dan de woonkamer. Dat zou natuurlijk nogal vreemd zijn ... studeerkamer stoken op basis van de temperatur in de woonkamerquote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:53 schreef Ploink70 het volgende:
Daarbij moet je wel bedenken dat je de interne voeler maar voor een zone kunt gebruiken. Als (ik zeg: als) die voeler al voor een andere zone is geconfigureerd dan valt 'ie daar weg zodra je 'm voor een de nieuwe zone toewijst. Is op zich logisch, maar je krijgt bij mijn weten geen melding...
@137quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:58 schreef Anonymousse het volgende:
Een OT module ziet de warmtevraag en stuurt de ketel aan met een bepaalde temperatuur. Wanneer de warmtevraag groter is dan ook een hogere temperatuur. Wanneer warmtevraag laag is wordt de ketel met 40 graden aangestuurd en de HR80's minimaal geopend ondanks instelling FULL. Dit moet afgesteld kunnen worden, maar hoe?????? Kv-waarde?
Ik zou zeggen, ga OT.
Wat moet ik cofigureren wanneer ik wissel van ketel aansturing? Alleen de warmtevraag of alles resetten en opnieuw configureren?
In principe mee eens...maar: Honeywell zegt dat met OT de klep dicht zou kunnen staan terwijl de CV wel stookt. Bij gebruik aan/uit zou dit niet het geval zijn. Voor mij is dit totaal niet logisch en kan hoogstens duiden op een zeer brakke implementatie van Honeywell. Vraag is nu of dit nog steeds voor komt bij meest recente versie van de Evotouch (documenteren kunnen ze niet bij Honeywell - de technische tip heeft geen datum en/of software versie genoemd).quote:Op zaterdag 19 januari 2013 13:53 schreef Ploink70 het volgende:
Hier geen vloerverwarming, maar als zowel Honeywell als Waakzaamwonen (die hier toch wel als een van de goede installateurs wordt gezien) zegt dat het niet samengaat dan zou ik niet eigenwijs zijn...
Ik monitor Opentherm met een schakeling uit Elektuur. 50 graden is de maximale en gevraagd temperatuur.quote:Op maandag 21 januari 2013 00:14 schreef Anonymousse het volgende:
@137
De demand vraag van 122 is niet laag, kan een waarde zijn van 0 tot 200.
Is jouw 50 graden de vraagde temperatuur of max watertemperatuur?
Monitor jij ook je OpenTherm? Dan zie je de gevraagde watertemperatuur.
Eigenlijk wil ik het wat uitbreiden.quote:Op maandag 21 januari 2013 00:14 schreef Anonymousse het volgende:
Ik ben voor OT maar niet met deze HR80. Ben benieuwd wat de ervaring van anderen is? Welke thermostaat kranen, merken en types, hebben deze problemen wel/niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |