abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:04:50 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121429045
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_121429186
Dan doet hij het volgens mij wel goed Tico :)
pi_121429234
Volgens mij doet de man het prima zo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:34:56 #4
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121430040
Tico, wat ben je al weer druk in de weer op Fok! Volgens mij doet jullie man het heel goed!

Weten jullie over er een verband is tussen borstvoeding, vaak de hik hebben, soms groene ontlasting en krampjes?
Dus veroorzaakt bijvoorbeeld te snel drinken de hik, die weer voor meer lucht in de darmen zorgt dus meer krampjes?
Isabel heeft heel veel last van die prutskrampjes en perst d'r eigen een ongeluk.
pi_121430810
Weet ik niet Becky. Hier ook wel vaak de hik en gigaveel luide scheetjes (en dan druk ik het nog zacht uit) ;). Ontlasting tot hiertoe steeds geel en wel wat krampjes, maar niet erg veel.
pi_121430930
Behalve de hik voor zover ik weet, kan de rest wel met elkaar te maken hebben Becky. Te weinig vette 'achtermelk' kan zorgen voor veel krampjes en groene ontlasting.

Tico *O* Wauw wat snel al weer aan het groeien!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_121434344
Bij te snel drinken kan het ook zijn dat ze veel lucht mee naar binnen klokt, nog een keer extra boeren scheelt hier veel.
pi_121440269
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:34 schreef becky27 het volgende:
Tico, wat ben je al weer druk in de weer op Fok! Volgens mij doet jullie man het heel goed!

Weten jullie over er een verband is tussen borstvoeding, vaak de hik hebben, soms groene ontlasting en krampjes?
Dus veroorzaakt bijvoorbeeld te snel drinken de hik, die weer voor meer lucht in de darmen zorgt dus meer krampjes?
Isabel heeft heel veel last van die prutskrampjes en perst d'r eigen een ongeluk.
Mijn dametje heeft op het begin ook veel de hik gehad. Nu en dan ook dunne tot groene ontlasting. Inderdaad veel lucht. Bij mij hielp het om tussendoor even te pauzeren voor veel boertjes en dan aan dezelfde borst weer verder en borstcompressie uitvoeren. Dit zodat ze zoveel mogelijk vette achtermelk ( slagroom ;) ) meekreeg.
Ik weet niet of je ook een behoorlijk stevig toeschietrelfex hebt, maar dan kun je eventueel ook nog eerst even een puntje kolven en dan pas aanleggen. Dat puntje zou je dan samen met het toetje kunnen geven of verzamelen en invriezen. :)
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_121442942
O+ 7 maanden O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121443208
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:34 schreef becky27 het volgende:

Dat kan wel hoor. Te gulzig drinken. Lucht happen. Boert ze wel lekker na de voeding. Groene poep kan werkelijk van alles zijn hoor. Van een verkoudheidje tot virusje tot wat meer voormelk.
pi_121443484
Toen ik laatst zo ziek was, had Luuk ook groene poep.

Luuk heeft door dat het lekker drinkt als zijn zus er niet is. Dinsdag was hij alleen thuis, en dronk hij om de 2 uur. Woensdag was ik alleen met hem en Sofie en toen liet hij er 3 a 4 uur tussen, behalve toen ze in bed lag voor de middagdut. Het kwam precies zo uit dat hij dronk als Sofie in bed lag (om 13.30- 15.00 en 19.00) Sofie ging om 13.30 naar bed, kwam er om 16 uur uit en ging om 19.00 weer naar bed.
Donderdag was ik weer alleen met hem, en hij dronk weer veel.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:50:13 #12
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121445403
Ze boert heel weinig eigenlijk. Zal er eens beter op letten. Voor mijn gevoel krijgt ze wel genoeg achterwerk. Ik leg haar na het luier verschonen altijd weer aan dezelfde borst aan. Als die leeg is pas aan de andere.
pi_121445461
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:50 schreef becky27 het volgende:
Ze boert heel weinig eigenlijk. Zal er eens beter op letten. Voor mijn gevoel krijgt ze wel genoeg achterwerk. Ik leg haar na het luier verschonen altijd weer aan dezelfde borst aan. Als die leeg is pas aan de andere.
Dan lijkt ze niet op jou! :D
pi_121445732
Boeren was bij L altijd wel erg belangrijk, Becky. Die had enorm veel last van krampjes ook. Het hielp hier vaak om tussen twee borsten door te boeren en na de voeding met haar op de arm, hoofdje bij schouder, op mn tenen te gaan staan en op mn hakken te vallen.
pi_121445974
Ik let er nu al heel erg op bij Bram. Die boert ook echt al na den borst.

Morgen komt de verloskundige, die mag ook een oordelen over z'n tongriem. Die is echt heel kort, maar hij drinkt tot nu toe heel netjes en maakt ook m'n tepel niet stuk. Maar wat niet is kan misschien nog komen. Dus ik ga het gewoon even vragen.
pi_121447329
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:36 schreef Marjolijntje het volgende:
O+ 7 maanden O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*;

Tinu na 9 maanden ze dronk op de opvang 150ml en rest water/sap en thuis dronk ze nog 2x 150
ik kolf nog steeds tijdens mijn pauze
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 20:56:54 #17
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_121448111
Ohai! Ik doe ook weer mee :) enorm goede drinkster hier, heb de stuwing in mijn oksel staan (au)! Alles gaat hardstikke voorspoedig, ze lijkt nu alleen krampjes te krijgen en heeft soms sabbel-neiging, dus nu wat rauwe tepels.. Maar echt, wat een start O+
3!
  vrijdag 11 januari 2013 @ 21:03:33 #18
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121448450
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:51 schreef -Spring het volgende:

[..]

Dan lijkt ze niet op jou! :D
haha achterwerk... ik zie het nu pas. achterMELK! dus
klote autocorrectie... :)
  vrijdag 11 januari 2013 @ 21:04:42 #19
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121448527
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:56 schreef Incantrix het volgende:
Ohai! Ik doe ook weer mee :) enorm goede drinkster hier, heb de stuwing in mijn oksel staan (au)! Alles gaat hardstikke voorspoedig, ze lijkt nu alleen krampjes te krijgen en heeft soms sabbel-neiging, dus nu wat rauwe tepels.. Maar echt, wat een start O+
Fijn he! Hier wordt ook veel op mijn rechterpink gesabbeld O+
  vrijdag 11 januari 2013 @ 21:04:46 #20
259886 pessie
pi_121448532
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:56 schreef Incantrix het volgende:
Super!
pi_121449585
Fijn om te horen Incantrix!!
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121449945
Wat een mooie foto Marjolijntje! O+
pi_121457471
hele mooie foto Marjolijntje!

F.leur drinkt nu regelmatig 190ml smiddags uit het flesje als ik ben werken! Lijkt me best veel voor een kind wat nog geen 4 maanden oud is en 5 voedingen op een dag krijgt, of niet?
Waarom komt ze dan maar 100gr per week aan.

Ik begin toch te twijfelen aan de kwaliteit van mijn bv merk ik ;(
  zaterdag 12 januari 2013 @ 00:17:49 #24
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121457919
5 voedingen vind ik ook erg weinig .. Heeft niets met kwaliteit te maken maar meer de hoe vaak voeding :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121458101
om de 4 uur is toch normaal? :?
pi_121460659
Hier met drie maanden en een beetje haalt hij 6/7 voedingen per dag van tussen de 150 en 180 cc. Overdag om de drie uur en soms twee en dan 's nachts nog een keer.
pi_121462255
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:22 schreef Kwisted het volgende:
Als ze te weinig aankomt is het eerste wat je kan proberen toch vaker aanbieden. :)

Hier stuwing. Als in enorm. Bram krijgt het niet weg, aanhappen is lastig nu. Straks als het ochtend is eerst de boel soepel kolven.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 04:59:39 #28
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121462844
Bij de stuwing kolfde ik voor de voeding echt alleen de druk eraf zodat het happen beter ging.

Hier ligt weer een dame enorm te persen, wordt er kneiter gek vam want ze kan ook de slaap niet vatten.
Ik probeer r ook te laten boeren maar er komt echt.bijna niets uit terwijl ze door dat persen super onrustig heeft gedronken
pi_121462887
Sneu becky ;(

Tico sterkte met de stuwing ;)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 05:22:20 #30
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121462892
Ze ligt nu op me te tukken ga r eens proberen te verplaatsen
pi_121462941
De mijne heeft van half4 tot net op me gelegen. :) nu ook even verplaatst.
Ik twijfel of ik de druk er alleen afhaal of de boel leeg ga maken. Maar ik moet m'n bh nog even uit doen dan zie ik hoe vol het zit. Ik ben bang dat het anders op slot schiet. Allebei de andere keren was een keer helemaal leegkolven echt nodig.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 06:31:51 #32
95408 Incantrix
pi_121462974
Ik zit hetzelfde Tico, zat gisteravond al te twijfelen, maar tot nu toe ben ik er redelijk mee weggekomen met de voedingen. De stuwing is vrij vlot weer terug, maar ik wil niet overstimuleren. Die stuwing in mijn oksel doet alleen echt zeer, maar daar helpt kolven toch niet tegen.
3!
pi_121463075
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:22 schreef Kwisted het volgende:
Kwisted, hier waren het idd zes voedingen om de vier uur zo'n beetje, maar toen hij ging doorslapen werd de tijd tussen de voedingen overdag korter. Net als bij Zolena drinkt hij nu elke drie, soms twee uur tussen (globaal) 7-22 uur, waardoor ik nog steeds op zes voedingen zit. Af en toe drinkt hij een flesje gekolfde melk van max 150 ml.
Manneke is bijna drie maanden trouwens.

Ik ben geen deskundige maar ik zou idd F vaker aanleggen overdag (ze sliep al door toch?) als ze zo weinig aankomt.
pi_121463120
Ik zou F ook vaker aanleggen Kwisted :* Hier heeft er denk ik zelden 4 uur tussen voedingen gezeten, zelfs 's nachts niet. :+

Dames succes met de stuwing! Een paar dagen..
pi_121463756
ja dat ga ik dan inderdaad doen. Ze slaapt vaak door inderdaad. om de 3u is ook geen ramp, en ik wil ze gewoon zien groeien..
pi_121463800
Er zit hier zelden 4 uur tussen de voeding! af en toe snachts maar ze drinkt overdag nog om de 2 uur en soms gewoon de hele dag door af en toe een slokje
Je kan het aan dr pens zien :Y) *;
pi_121467591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:03 schreef Ticootje het volgende:
Ik let er nu al heel erg op bij Bram. Die boert ook echt al na den borst.

Morgen komt de verloskundige, die mag ook een oordelen over z'n tongriem. Die is echt heel kort, maar hij drinkt tot nu toe heel netjes en maakt ook m'n tepel niet stuk. Maar wat niet is kan misschien nog komen. Dus ik ga het gewoon even vragen.
Ik zou daar inderdaad ook even goed over nadenken. Het is natuurlijk niet alleen de borstvoeding, maar de gehele mondmotoriek. Praten, zelfs later tongzoenen kan serieus bemoeilijkt worden door een te korte tongriem. Leuk als puber... Tot de leeftijd van twee maanden kan het makkelijk geklieft worden, daarna wordt het een ingreep. Soms scheurt ie trouwens spontaan.
pi_121468270
Ik heb een opwarmn00bvraag:

We hebben geen flessenwarmer, dus doen het au bain marie. Op bv.com staat dat het water ook niet warmer mag zijn dan 35gr, maar dan duurt het toch eindeloos voor je je fles warm hebt? Of valt dat mee?
pi_121468394
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:40 schreef Morretje het volgende:
Ik heb een opwarmn00bvraag:

We hebben geen flessenwarmer, dus doen het au bain marie. Op bv.com staat dat het water ook niet warmer mag zijn dan 35gr, maar dan duurt het toch eindeloos voor je je fles warm hebt? Of valt dat mee?
Oh wij doen opwarmen in veel warmer water. Lijkt me ook dat het in water van 35 graden eindeloos duurt, zeker als het om grotere hoeveelheden gaat.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121468553
Ja, het duurt inderdaad wel even. Maar ja, boven lichaamstemperatuur gaan er bepaalde eiwitten kapot. Niet dat het dan slechte melk is ofzo, maar als het ff kan....
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:16:43 #41
258612 nytar
boys boys boys
pi_121469443
afgelopen nacht weer een unicum...
Jullie hebben vast ook wel eens je baby onder gespetterd tijdens een tsr waarbij ze de tepel loslaten. Deze keer kreeg ik het zelf in mn gezicht :) Ik zat wel ff te knipperen met ogen voordat ik precies doorhad wat het was! Half 4 's nachts enzo... Haha
pi_121471148
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik zou daar inderdaad ook even goed over nadenken. Het is natuurlijk niet alleen de borstvoeding, maar de gehele mondmotoriek. Praten, zelfs later tongzoenen kan serieus bemoeilijkt worden door een te korte tongriem. Leuk als puber... Tot de leeftijd van twee maanden kan het makkelijk geklieft worden, daarna wordt het een ingreep. Soms scheurt ie trouwens spontaan.
Zonder twijfel hij wordt geknipt, maandag. De vk zei het meteen toen ze het zag. Als ik toch last krijg van m'n tepels komt ze zelfs nog eerder even langs.
pi_121471194
Oh en leegkolven was weer nodig, ook deze keer. Bijna 300cc eruit. De 2 meiden hadden dus hele verse melk bij het ontbijt. :')
pi_121471647
Sneu dat het moet tico, maar wel beter zo te lezen
Hopelijk is de stuwing snel minder
pi_121475305
Rienk is pas geknipt bij 4 maanden. Daardoor is bij ons de borstvoeding mislukt, want hij dronk zo slecht en ik had geen idee wat het was. De lactatiekunduge, ziekenhuis èn consultatiebureau hadden het niet gezien... :N

Bij Jelte vroeg ik er gelijk naar toe hij was geboren en keek het zelf ook na.

Bij Rienk is nu alles goed. Mijn tongriem is ook heel kort, kan mn tong niet ver uitsteken..

en tongzoenen kan ik ook niet goed :@
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_121476495
Mijn moeder is logopediste en ontdekte mijn te korte tongriempje pas toen ik zes jaar was... Ondanks pijnlijke borstvoeding. Ik herinner me de operatie en ik heb een tijd logopedie gehad omdat ik mezelf een afwijkende manier van praten en slikken had aangeleerd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121478398
Ik vind het wel zielig en een beetje eng. Ik vond het ook enorm sneu dat hij steeds geprikt moest worden.
pi_121478479
Dat is ook zielig Tico :*
pi_121478916
Och arm Brammeke.. :*

Sterkte met de stuwing Inca en Tico, ik kan me nog goed herinneren hoe dat voelde :X Ik heb spijt dat ik toen geen kolf had..
pi_121479290
Dat prikken is ook enorm sneu. Rienk had er helemaal littekens van :'(
Gelukkig zie je daar niks meer van.

En over dat tongklieven, dat voelen ze (met 4 maanden) echt wel.. Rienk krijste keihard en ik vond het zoooooo sneu :'( :'( :'( :'( -O- Ik moest hem gelijk daarna aanleggen en toen dronk hij wel beter, maar het hele drinken zoals Jelte dat deed heeft hij nooit gedaan. Dus goed besluit geweest om te over te stappen op de fles toen.
pi_121479597
Bitterend waarom thuis 2 flesjes? Daar at ze slechter toch? En wat voor thee/ sap hebben jullie gegeven en hoe? Waren jullie daar met 9 maanden mee begonnen of eerder?

Inca & Tico sterkte met de stuwing!

Vlindur, balen van de bv bij Rienk. Het lag dan misschien ook aan een slechte drinktechniek of niet? Misschien dat dat de reden was dat het ook na het klieven van het tongriempje niet beter werdt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121480327
Ja klopt, dat hele vacuümzuigen lukte niet. Hij kreeg er wel wat uit, maar goede maaltijden waren het niet. En met 4 maanden kreeg hij het alsnog niet voor elkaar. Dus toen hij eindelijk de fles pakte waren we binnen een paar dagen over. Ik heb geen eens stuwing gehad van het afbouwen :N
pi_121503190
Hoi,

Ik kom hier voorlopig even meelezen en mijn vragen neergooien.
Ik ben nu 27 weken zwanger van de tweede en bij eva heb ik nooit borstvoeding gegeven. Nu had ik net een gesprek met mijn vriend, waarbij hij aangaf dat toch wel erg jammer te vinden en dat heeft me opnieuw aan het denken gezet. En dan vooral 'waarom wil ik het wel/niet' en wat zijn de voor- en nadelen?
Ik merk dat er toch wel een groot deel onzekerheid bij komt kijken. Daarbij ben ik een controlfreak, dus flesjes vertellen mij duidelijk hoeveel een kindje binnen krijgt. Lijkt mij lastiger bij bv. Aan de andere kant was eva een moeilijke drinker en heb ik wekenlang lijstjes bijgehouden van de hoeveelheid voedingen, om maar te zorgen dat ze genoeg dronk. Dat was dus ook niet erg rustgevend.

Nou ja, komt er dus op neer dat ik me graag wil gaan verdiepen in het onderwerp en dat ik er meeropen voor sta dan de vorige keer.
Ik ga binnenkort eens even kijken naar die linkjes in de OP en bij de volgende afspraak bij de vk dit aankaarten en informeren naar een informatieavond.

Voor nu heb ik vooral veel beginnersvragen, waar ik wellicht door meelezen en verdiepen al antwoord op krijg, dus ik zal jullie nog niet platgooien met al mijn vragen. Maar mocht ik ergens op inhaken, dan weten jullie waar ik ineens vandaan kom :+
pi_121505152
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:31 schreef danic het volgende:
Ik merk dat er toch wel een groot deel onzekerheid bij komt kijken. Daarbij ben ik een controlfreak, dus flesjes vertellen mij duidelijk hoeveel een kindje binnen krijgt. Lijkt mij lastiger bij bv.
Dat is ook lastig. Maar gelukkig hebben ze bij het consultatiebureau weeguurtjes waar je zo kan binnen lopen. Dan kun je kijken of je baby genoeg aankomt. Dat heb ik in het begin een paar keer gedaan.

En voordelen, goed voor je baby uiteraard, ook makkelijk verteerbaar maar ook gewoon gezellig en fijn, makkelijk 's nachts, altijd bij je, altijd op temperatuur, je valt er van af ( ja vind ik serieus een voordeel :') er moet nog maar 1,5 zwangerschapskilo weg van de 20 ). En er zijn er vast meer maar ik weet het even niet meer.

Nadelen, het is moeilijk in het begin, je moet leren goed aanleggen, als het niet goed gaat doet het pijn. Maar daar heb je als het goed is kraamhulp voor om je te helpen, en als het niet lukt laktatiekundige. Bij de gelukkigen (of ervaren mama's) gaat het gelijk goed, bij de rest is het in het begin behoorlijk behelpen en doorzetten. Eigenlijk was dit voor mij het enige echte nadeel. Maar dan geldt nog altijd dat je het gewoon kan proberen en als het niet lukt jammer dan.
pi_121506188
Ja dat afvallen is idd ook wel een goede motivatie.
Nadelen (of eerder angsten), zijn de pijn, mogelijke borstontstekingen, spruw en noem maar op. Daar zie ik als een berg tegenop. En ik vraag me af of ik voldoende doorzettingsvermogen heb. Maar daar kom ik pas achter als ik begin.

Voordeel is dat we een co-sleeper hebben, dus ik hoef 's nachts mijn bed niet uit. En alles wat je hierboven noemde. Bij een dagje weg geen geleur met een thermosfles met heet water, flesjes en poeder enzo.
pi_121506400
Het kan ook helemaal goed gaan zonder problemen. Ik heb geen kloofje niets, ondanks z'n veel te korte riempje. Ik heb last van de stuwing, maar die heb je ook als je geen borstvoeding gaat geven.
pi_121506548
Ik ben ook een controlfreak. Júist daarom gaf ik bv. :)
pi_121509606
Zolena en Danic, niet om iets te verpesten, maar ik vind dat afvallen maar een fabeltje, wat dus helaas niet voor alle dames opgaat. Mijn ha heeft dit ook bevestigt. Als je aanleg hebt om af te vallen of een goede verbranding en je geeft bv, dan val je er sneller van af. Heb je eerder aanleg om aan te komen, is dat toch een reel gevaar, dat door bv nog versterkt wordt. Het zit hem natuurlijk ook in je verdere manier van leven: eten, bewegen etc.

Voor mij waren de grote voordelen het gemak (als bv eenmal goed op gang is), fijn om te bonden met je kind, maar ook voor de gezondheidsvoordelen voor moeder en kind.

Spring, hoe bedoel je dit?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121510136
Ik bedoel dat ik juist de zenuwen zou krijgen van flesjes. Enerzijds omdat ik, binnen mijn mogelijkheden, alleen het allerbeste wil, anderzijds omdat ik me dan druk zou maken om hoeveelheden (ik zou krampachtig schepjes en ml's gaan tellen). Aanleggen daarentegen kan altijd, je geeft nooit teveel en altijd het juiste. Als L huilde, om welke reden dan ook, dan legde ik r aan en dat hielp bijna altijd. Het maakt troosten gewoon erg gemakkelijk. Het voelde voor mij dan ook alsof ik voldeed in een enorme basisbehoefte, op meerdere gebieden, dat werkte erg geruststellend.

Mijn borsten hebben naast melk enorm veel troost geboden, frustratie weggenomen, gesust en geknuffeld. Ook op latere leeftijd. L huilde nooit lang als mijn borst in de buurt was.

Kortom, ik heb me om de bv nooit drukgemaakt. Daarvoor liep het overduidelijk te goed. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door -Spring op 13-01-2013 18:01:08 ]
pi_121510140
Ik ben wel flink afgevallen met de bv..ik was 90 kilo's voor mijn zwangerschap. Met R in de buik 99 kilo's en 2 weken na de bevalling 85 kilo's en nu ben ik 82 kilo's!

Maar dat wist ik niet eens voor dat ik zwanger was/bv ging geven.

Danic: kv geven kan altijd nog toch? maar de voordelen van colostrum en de bv voor je kindje en zijn/haar gezondheid die kan niet meer..
Er is ook geen maximum aan borstvoeding dus honger/zuig behoefte = aanleggen *;
  zondag 13 januari 2013 @ 17:29:01 #61
95408 Incantrix
pi_121510341
Wat goed om gewoon eens wat info op te zoeken, Danic! Ikzelf heb het altijd ervaren als gemakkelijker, toen het goed liep liep het en je hoeft geen rekening te houden met maximale hoeveelheden en zulks.

Hiero tot nu toe nog weggekomen zonder kolven, al zou het wel eens kunnen zijn dat ik 'm er vanavond opzet. Omdat ik zowel met Stef als nu neig naar overproduktie probeer ik nu zonder en Isabel drinkt op het moment nog wel genoeg weg denk ik. De stuwing in mijn oksel is al weg, m'n boobs vinden het vooral lastig dat Isabel soms al 4 uur tussen voedingen laat (vannacht zelfs 5,5 :o ). Ivm erg gevoelige tepelhuid voed ik nu met een tepelhoedje en dat gaat goed, de wondjes blijven 'manageble' en in mijn geval is minder stimulatie waarschijnlijk een goed ding :) Isabel komt ook goed aan, dus wat dat aangaat is dat geen probleem ook.
3!
pi_121511419
Hier nog nooit een kloof, bo of spruw gehad.
Afvallen ook niet, heb juist alleen maar.meer honger :D

Nadeel vind ik ook wel dat als je weggaat zonder baby je er rekening mee moet houden, dus genoeg voeding achter de hand hebben en kolf mee.
En onderweg is een fles soms,wel handig vind ik. Ik heb wel eens ergens gestaan waar t echt niet handig was om te voeden.

Voordelen vind ik sowieso de gezondheidsvoordelen.
En tis ook gezellig :)

Maar goed, de fles heb ik bij Floris ook nooit als lastig ervaren.
pi_121511930
'Nadeel' is voor mij idd dat kolven vrij intensief is. Het kost werktijd en ik voelde me daar schuldig om. Kwam ook omdat mn collega's het niet zo goed snapten. Maar goed, ik werkte dan ook in een retecommerciële omgeving waar élke minuut geld moest opleveren. In mn huidige baan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Daarnaast ben je nooit helemaal 'vrij' van je baby. Maar achteraf gezien was dit maar zo'n korte tijd. Zo voorbij.

Maar weet je, de mate van waarde die je toekent aan de voor- en nadelen hangt zo ontzettend van de persoon af. Ik vind bv net zo vanzelfsprekend als stoppen met roken tijdens de zwangerschap, daar had ik ook totaal geen problemen mee. Net zo min als ik problemen had met de 'nadelen' van bv. Die hoorden erbij en nam ik voor
lief. Fv was voor mij, zolang de bv goed liep, gewoon geen optie. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door -Spring op 13-01-2013 18:17:50 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 18:08:08 #64
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121511953
Ik vind vooral de eerste 4 weken intensief, daarna is het gewoon reuze gemakkelijk, vooral het feit dat je altijd kan troosten met de borst en altijd nog even kan aanleggen om welke reden dan ook. En ik had slagroom, dus mijn kind zag ik gewoon met de dag groeien.
Bij mij ging het allemaal vrij snel heel gemakkelijk, indanks de KS. Het is wel gevoellig dat eerste twee weken, daar kijk ik nu ook niet echt naar uit, maar dat gaat over weet ik nu... :)

Goed inlezen is belangrijk, dan weet je wat je moet doen en laat je je niet te snel vd wijs brengen.
Fijn hoor Danic, dat je erover aan het nadenken en lezen bent en wat anderen zeggen, kunstvoeding kan altijd nog. ;)
  zondag 13 januari 2013 @ 18:10:24 #65
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121512045
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:07 schreef -Spring het volgende:
'Nadeel' is voor mij idd dat kolven vrij intensief is. Het kost werktijd en ik voelde me daar schuldig om. Kwam ook omdat mn collega's het zo goed snapten. Maar goed, ik werkte dan ook in een retecommerciële omgeving waar élke minuut geld moest opleveren. In mn huidige baan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Daarnaast ben je nooit helemaal 'vrij' van je baby. Maar achteraf gezien was dit maar zo'n korte tijd. Zo voorbij.
Ja, dat vond ik vooral de eerste 5/6 maanden, dat idee van, ze kan niet zonder me, ze heeft me nodig, ik ben dr voedingsbron.... Zodra er bijvoeding bij kwam, kon ik makkelijker even weg en verdween dat gevoel. Niet dat ik dan veel zonder haar heb gedaan..... :')

Aan de andere kant vond ik het ook een heerlijk excuus, zo baby waar je bij thuis moet blijven of die mee moet vanwege voeding. :)
pi_121514253
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:12 schreef Tinuviel het volgende:
Zolena en Danic, niet om iets te verpesten, maar ik vind dat afvallen maar een fabeltje, wat dus helaas niet voor alle dames opgaat. Mijn ha heeft dit ook bevestigt. Als je aanleg hebt om af te vallen of een goede verbranding en je geeft bv, dan val je er sneller van af. Heb je eerder aanleg om aan te komen, is dat toch een reel gevaar, dat door bv nog versterkt wordt.
Dan heb ik gewoon geluk denk ik. Ik eet niet meer of minder dan ik gewend was. Maar val wel gestaag af, misschien dan wel gewoon naar normaal, maar ik dacht dat het bv geven een handje hielp.

Oh en dat je er niet teveel van kan geven idd. Ook voor mij is dat een groot voordeel. Gewoon baby honger, baby eten. Niet tellen hoeveel schepjes hij gehad heeft maar gewoon eten. Kan niet mis gaan. Erg goed voor mijn gemoedsrust. En blije baby.
pi_121514721
Ik vind t altijd wel grappig dat de max van fv genoemd wordt als nadeel. Tis niet dat als je fv geeft altijd zit te klooien met die max. Alleen toen ik net overgestapt was was t even kijken wat wil hij drinken, maar na een dag of 2 wist ik dat ook wel.
Ik vond t juist makkelijk, kind heeft gedronken, dan kan ik nu makkelijk weg gaan zonder rekening met voedingen te hoeven houden. Nu met borstvoeding moet ik er veel meer rekening mee houden. Zo was ik eens boodschappen doen in t dorp, lekker lopend, kreeg ze opeens honger. Best lastig als er nergens in het centrum bankjes staan. Enige plek waar ik kon zitten was bij de lunchroom. Waar de stoelen voor geen meter zaten :') (en kostte me weer geld :P)
Maar goed zijn incidenten. Maar het voorspelbare aantal voedingen vond ik wel een voordeel ;)
Maar misschien had ik geluk met een makkelijk kind.
pi_121516344
Son ja met borstvoeding kan je gewoon de hele dag door aanleggen, dus je hoeft niet tijd te rekken tot de volgende fles mocht je kleintje zich al melden. Danic gaf aan dat ze veel lijstjes heeft gemaakt en opschreef wat Eva dronk...dat zou met bv bijvoorbeeld niet hoeven.

Ik ben wel met kolven eens, het kan soms beperkend zijn. In het begin kon ik maar 2-3 uurtjes weg anders had ik een kolf moeten nemen wegen ploftetten.
pi_121517463
even nog een vraagje mbt de groei van F.leur.

Zou ik ook vanaf 4 maanden (dat is over een week) smiddags een voeding aan kunnen vullen met pap. Dus bijv smiddags een flesje afgekolfde melk met pap mengen en dit geven. Zou ze dan meer aankomen?

Ik ga dit morgen ook op het cb vragen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen

Oh en ze heeft sinds gisteren allemaal stukjes in haar poep. De kleur varieert van geel naar groen naar wittig, en ze begint een beetje luieruitslag te krijgen. Daarbij wat rodere wangetje en af en toe huilen en slapen uit het niet. Zouden de tandjes eraan komen? Of wijst dit eerder op een verkoudheid? Ze heeft wel ook een snotneus sinds een paar dagen..
  zondag 13 januari 2013 @ 20:04:04 #70
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121517821
kwisted, pap vult alleenmaar en voegt weinig tot geen calorieen toe. Voor de groei is dat dus een redelijke no-go. Sowieso wordt bijvoeden voor 6 mnd afgeraden ivm darmrijping en zo.

danic, leuk dat je je nu orienteert op bv. Veel succes met inlezen en ook beginnersvragen worden hier uitgebreid beantwoord. :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121517945
oh en Danic, wat fijn dat je je er voor openstelt. Ik vind bv geven geweldig.
Ik ben er van afgevallen. Ik woog 65kg, ben 17kg aangekomen tijdens de zwangerschap dus ik woog 82kg. Nu weeg ik 59kg en moet ik zelfs opletten dat ik niet teveel afval. Sowieso smolten de kilo's eraf. Maar waarom ik vooral afval door bv is omdat ik heel erg op mijn voeding let. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten. Wat heeft F er nou aan als ik friet eet? Chinees lijkt me dan weer te pittig. En ik drink veel water/ranja omdat ik weet dat dat goed is voor mijn productie.

Ook vond ik het vlak na de bevalling een prettig gevoel dat ik door de bv mijn baarmoeder voelde krimpen.

Ik heb trouwens 1 kloofje gehad in de eerste week. dat was door smeren met bepanthen zo over. Ook moest ik wel wat 'eelt' op mijn tepels krijgen, je bent natuurlijk niet gewend dat er zo vaak aan je tepel wordt gezogen.
Nu gaat het me zo gemakkelijk af. Geen kloven, spruw, ontstekingen, stuwing of wat dan ook. Zo kan het dus ook gaan!

Het nadeel van borstvoeding vind ik dat ik moet kolven. Kolven vind ik niet leuk en ik voel me net een koe. Gelukkig gaat het wel vrij snel. Ook wil ik geen bv geven in het openbaar, bijv op een terras. Ik voel me bekeken en ongemakkelijk.. Als ik weg wil moet ik dus kolven. De kolf is mijn vrijheid zeg ik hier thuis altijd.

Ik kan je dus alleen adviseren om het te proberen. :Y
pi_121518061
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:04 schreef DaviniaHR het volgende:
kwisted, pap vult alleenmaar en voegt weinig tot geen calorieen toe. Voor de groei is dat dus een redelijke no-go. Sowieso wordt bijvoeden voor 6 mnd afgeraden ivm darmrijping en zo.

Ik las op de verpakking dat er 380calorien inzitten, daarom leek het me wel wat. En aangezien ik het dan wel zou willen mengen met bv leek het me alleen maar toe te voegen.

Eigenlijk wilde ik tot 6maanden wachten met bijvoeden inderdaad. Nu vind ik het het belangrijkste dat ze aankomt.

Morgen op het cb weer even wegen en naar de curve kijken met de arts. Ik vraag me ook af of mijn angsten wel reeël zijn. Ze zit nu gewoon op een gemiddeld gewicht namelijk..
pi_121518739
Kwisted je kan ook overleggen met iemand van LLL of VBN
weet niet waar je woont?

http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html

Meestal kunnen ze jou veel beter adviseren qua bv dan het cb
pi_121518795
Ik val geen gram af :D althans bij mijn oudste kwam ik zowat áán tijdens de bv periode, nu blijf ik stabiel in elk geval.

En kind blijft bijna 250 gram per week aankomen :D als ik dat kwijt zou raken zou ik al blij zijn :P

En soms is het gewoon onhandig. Binnenkort dagje weg zonder kids, en dan moet ik zeker een keer of 3 kolven.. Dat wordt een grooooote tas met koelelementen e.d. meenemen :')

Maar verder wat spring zegt ik vind het het helemaal waard!

Al vind ik soms een flesje kv maken ook wel erg makkelijk! Bij mini combineren we dan ook zo het uitkomt. Als ze bijv meer dorst heeft dan ik melk heb meegegeven naar de opvang dan geven ze kv bij :)

Danic, wat goed dat je het overweegt! mijn mening; gewoon proberen! En als het niet gaat ben je zo over :)

Ik heb overigens nog flink wat documentatie liggen over bv (o.a. Toen ik de opleiding bij de vbn volgde, maar heb ik niet afgemaakt) als je me je adres dm't stuur ik het naar je op! Kan je sowieso een bijeenkomst van de vbn aanraden, veel info!
pi_121518915
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:08 schreef Kwisted het volgende:

[..]

Ik las op de verpakking dat er 380calorien inzitten, daarom leek het me wel wat. En aangezien ik het dan wel zou willen mengen met bv leek het me alleen maar toe te voegen.

Eigenlijk wilde ik tot 6maanden wachten met bijvoeden inderdaad. Nu vind ik het het belangrijkste dat ze aankomt.

Morgen op het cb weer even wegen en naar de curve kijken met de arts. Ik vraag me ook af of mijn angsten wel reeël zijn. Ze zit nu gewoon op een gemiddeld gewicht namelijk..
Bedoel je rijstebloem? Das die calorien (dus 380) voor de helft van het pak.. Die 3 scheppen die je toevoegt heeft dus nagenoeg geen calorische waarde...

Probeer haar echt meer aan te leggen! Das de enige oplossing nu..
pi_121518928
Als ik een voeding overslag, omdat F het flesje krijgt, dan kolf ik dat niet altijd af.. Alleen als ik in de gelegenheid ben. De volgende voeding heb ik dan wel héle volle borsten.

Ik hoef trouwens ook nooit geen zoogcompressen te dragen. Ze lekken alleen als ik een tsr krijgt. Hebben meer dat geluk?

Bitterend, ik vraag het morgen op het CB en als ik dan nog onzeker ben dan ga ik het LLL bellen.
pi_121518964
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:43 schreef Tinuviel het volgende:
Bitterend waarom thuis 2 flesjes? Daar at ze slechter toch? En wat voor thee/ sap hebben jullie gegeven en hoe? Waren jullie daar met 9 maanden mee begonnen of eerder?

Inca & Tico sterkte met de stuwing!

Vlindur, balen van de bv bij Rienk. Het lag dan misschien ook aan een slechte drinktechniek of niet? Misschien dat dat de reden was dat het ook na het klieven van het tongriempje niet beter werdt?
Sorry heb de reactie gemist!

Ja thuis wil ze vaker flesje van papa! dan drinkt ze gerust 300ml bv
Op de opvang is het om half 10 fruit, dan bed, dan fles in de middag een boterham, en namiddag een cracker ofzo
Thuis is ze gewend bij mij onbeperkt te drinken en dus als papa thuis is wou ze ook vaak drinken...
Sowieso voor haar slaapjes dus rond 10uur flesje voor het slapen gaan en daarna weer flesje rond 15.30 als ze weer ging slapen
Rond 9 maanden at ze echt slecht, boterham vond ze echt niet lekker

Sap ja biologische perensap oid! of water
pi_121519022
Als je een flesje geeft, juist wel ook kolven! Zo hou je je productie op peil...

Ik geef ook geregeld een flesje, maar kolf dan wel in de plaats...
pi_121519030
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:24 schreef Gerberaatje het volgende:

[..]

Bedoel je rijstebloem? Das die calorien (dus 380) voor de helft van het pak.. Die 3 scheppen die je toevoegt heeft dus nagenoeg geen calorische waarde...

Probeer haar echt meer aan te leggen! Das de enige oplossing nu..
oh.. -O-
pi_121519071
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:26 schreef Gerberaatje het volgende:
Als je een flesje geeft, juist wel ook kolven! Zo hou je je productie op peil...

Ik geef ook geregeld een flesje, maar kolf dan wel in de plaats...
Nou dat vraag ik me dus altijd af he.. Zou dat echt het verschil maken die 2x in de week dat het voorkomt?
pi_121519298
Nou ja als mijn kindje zou moeten aankomen zou ik alles proberen om mijn productie te verhogen ;)

Heb je al eens een droomvoeding geprobeerd? Dus als jij gaat slapen haar toch aanleggen al slaapt ze? Zodat ze toch een voeding nog binnenkrijgt rxtra? ( heb je wellicht al gepost maar ben niet helemaal bijgelezen ;))
pi_121519530
Ik vind inmiddels het kolven echt niet meer erg, hoef het ook lang zo vaak niet als de meesten. Dus ook dat kan ontzettend meevallen. Ik kolf dagelijks, twee keer per dag om 12 en 8 uur dat is genoeg voor de dagvoedingen.
  zondag 13 januari 2013 @ 20:38:41 #83
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121519754
Mijn tepels doen zeer ;( ze zijn rauw gesabbeld/gezogen na bijna continue als voedingsbron en troost te gebruiken ( kinkhoest , veel braken en dubbelzijdige oor ontsteking) en zie niet dat er vannacht veel verandering in komt..

Wat helpt daar tegen zodat de zeldzame vrije momenten wat verlichting geven ...
pi_121519831
Ze kreeg nu dus om de 4 uur een voeding, op haar vraag.
Dat was dan om 7-11-15-19-23 uur. De voeding van 23u daar moet ik haar op een enkele keer na, voor wakker maken.

Als ik melk afkolf krijg ik gemiddeld zo'n 200ml in totaal uit twee borsten.
Als mijn man ze het flesje geeft drinkt ze rond 15u zo'n 190ml en rond 19u zo'n 150ml.

Op jullie advies laat ik er nu minder lang tussen zitten, maar ik merk aan mezelf dat ik dat vervelend vind. Even heel egocentrisch, maar dan heb ik zelf minder vrijheid.. Natuurlijk gaat mijn kindje voor en als dat de oplossing is dan blijf ik dit doen. Maar ik ben wel op zoek naar andere oplossingen, zoals bijv de pap. Of eventueel gewoon snachts mijn wekker zetten ofzo. Ik zit te bedenken dat ik da tmisschien minder erg vindt dan overdag zo aan huis gekluisterd te zijn. (Buiten de deur voeden vind ik niet fijn..)
Ook vraag ik me af of F.leur niet gewoon voldoende heeft aan wat ze drinkt en aankomt. Dat dit gewoon haar curve is. Ze komt nu tussen de 100 en 170 gram per week aan. Ze is alert, poept en plast genoeg, en oogt tevreden. Ik heb ook niet het idee dat ik te weinig voeding in mijn borsten heb of wat dan ook.

Is het niet gewoon zo dat het met borstvoeding gewoon altijd goed is? :{
pi_121519850
Ik kolf nog steeds met 14 maanden..omdat zij nog steeds graag een flesje drinkt bij papa voor het slapen gaan in de middag :Y soms ook als ze pijn heeft door haar tanden heeft ze minder trek in eten dan is het handig dat papa veel flesjes kan geven (ze krijgt nu 2 kiezen en een hoek tand tegelijk ;( )
pi_121519897
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:38 schreef _evenstar_ het volgende:
Mijn tepels doen zeer ;( ze zijn rauw gesabbeld/gezogen na bijna continue als voedingsbron en troost te gebruiken ( kinkhoest , veel braken en dubbelzijdige oor ontsteking) en zie niet dat er vannacht veel verandering in komt..

Bepanthen vind ik zelf heel fijn. Na elke voeding/troostmoment een dun laagje op je tepels uitsmeren. Je hoeft het er ook niet af te wassen voordat je je kindje weer aanlegt.
pi_121519961
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:38 schreef _evenstar_ het volgende:

:*
Bepanthen hielp mij toen ik joekels van kloven en blaren had
pi_121520007
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:41 schreef bitterend het volgende:

[..]

Bepanthen hielp mij toen ik joekels van kloven en blaren had
kan dat?? :o
  zondag 13 januari 2013 @ 20:42:36 #89
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121520016
Kwisted wat vaak effectief is is een zogenaamde droomvoeding , dat wellicht een optie?
Enige echte calorierijke voeding die je haar nu veilig kan geven is borstvoeding :)
  zondag 13 januari 2013 @ 20:44:37 #90
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121520140
Ja maar bepanthen maakt week... Ze zijn al echt verweekt mijn tepels Geen kloven of blaren gewoon overzogen.. :{
pi_121520147
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:42 schreef Kwisted het volgende:

[..]

kan dat?? :o
Helaas wel ja na de geboorte :'(
pi_121520155
Wauw meiden, wat ben ik blij met jullie reacties. Ook fijn om de positieve dingen te horen waarbij o.a. het feit dat ontstekingen en kloven e.d. niet perse hoeven voor te komen. Kun je kloven al voor zijn, door op voorhand al met bepanten te smeren? Of is datonzin om te doen?
Ik lees ook overal dat het niet verstandig is om van tevoren een kolf aan te schaffen. Wat is daar de reden van en hoe bepaal je welke kolf voor jou de meest prettige is? En bij welke termijn schaf je hem dan wél aan?

Één van de andere redenen dat ik vorige x voor kv heb gekozen, is omdat ik niet heel erg hou van veel polonaise aan mn lijf :@ klinkt misschien raar, maar ik moest er niet aan denken dat er steeds iemand "aan me wilde zitten".
Nu sta ik daar meer voor open merk ik, maar ik merk ook dat ik gewoon heel erg onzeker ben en bang voor pijn helpt ook niet mee.
Die onzekerheid uit zich in vragen als "kan ik dit wel", "hoe weet ik wanneer een kindje goed aangelegd heb", "wat vinden anderen ervan (ja, echt waar ) :@, "wat vind ik van voeden in het openbaar (bij mezelf dan, ik heb er totaal geen moeite mee om een moeder in het openbaar te zien voeden)".

Voor kolven op mijn werk voorzie ik geen problemen. Er wordt wel een ruimte gecreëerd voor me (er is altijd wel een spreekkamer vrij) en we hebben een koelkast op de afdeling.

Die lijstjes die ik de vorige keer bijhield waren nodig, omdat eva een moeilijke drinker was. Ze dronk een flesje vaak niet leeg, deed daar dan vervolgens wel zo'n 45 minuten over. Dan nog boeren en een uur rechtop tegen het spugen. Vaak kostte een flesje geve 5n zo anderhalf uur. Als je dan iedere 3 uur een fles moet geven is dat behoorlijk intensief. Zeker omdat ze haar fles niet leegdronk en het vaak netaan het minimum was wat ze minimaal moest drinken.
'S avonds had ze vaak haar 'huiluurtje', wat meestal duurde van 18.00 tot 22.00 -O- In die tijd moest er vaak ook een fles in, wat drama was omdat ze zo overstuur was. Vaak warenwe om beurten dan continu met haar aan het rondlopen of aan het fietsen met de beentjes in de hoop dat dat wat hielp.
Als ik nu bedenk dat ik haar dan ook kan aanleggen, biedt dat voor mij al rust.

Heel relaas, maar het is voor mij nu even heel belangrijk om te kiezen wat ik wil,dus het leeft heel erg bij me.

Oh, nog een vraag. Ik lees dat bv vaak een paar dagen nodig heeft om op gang te komen. Wat doe je dan in die dagen qua voeding? Je kindje moet toch eten?
pi_121520438
Kwisted, ik denk dat je eerst duidelijk moet zien te krijgen of ze al dan niet voldoende aankomt. Da's de hamvraag.

Als dat niet zo is, kun je een plan de campagne gaan opstellen.
  zondag 13 januari 2013 @ 20:50:45 #94
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121520548
Je kindje krijgt colostrum dat is ubermelk en door om voedingen te komen , drinken op het begin druppels maar je kindje werkt hard om de productie te meerderen precies zodat het op hem/haar afgestemd is :)

Mooi He O+
pi_121520707
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:44 schreef danic het volgende:
tekst
Ik ben met ongeveer 4 weken begonnen met een keertje proberen te kolven. Ik kon goedkoop aan een Medela elektrische kolf komen. Deze werkte voor mij alleen niet goed, het ging heel langzaam. Ik kwam alleen pas tot dit inzicht toen ik een avent handkolf kreeg van een vriendin. Daarmee liep het als het trein. Ik geloof dat je verschillende kolven kunt uitproberen op verschillende plaatsen. Hier is dat bij het kraambureau. Dat zou ik je wel aanraden, wat kolven zijn duur en er zit wel degelijk verschil in.

Mijn borstvoeding begon met 20 weken al te lopen. Dat is schijnbaar al vroeg. Ik kon dus meteen gaan voeden toen F geboren was. Ze hebben toen wel een keertje moeten bijvoeden in het ziekenhuis omdat het nog niet hard genoeg liep en aanleggen. moesten we allebei even leren.

Als het goed is wordt je in het begin goed geholpen door je kraamhulp en anders door een lactatiekundige.

Oh en ik lees wel vaker dat flesvoeding lang kan duren. Ik ben met bv geven altijd binnen 20minuten klaar. En zij geeft zelf aan als ze genoeg heeft gehad. Dan laat ze gewoon los en wil dan niet meer. :)
pi_121520802
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:50 schreef _evenstar_ het volgende:
Je kindje krijgt colostrum dat is ubermelk en door om voedingen te komen , drinken op het begin druppels maar je kindje werkt hard om de productie te meerderen precies zodat het op hem/haar afgestemd is :)

Mooi He O+
Ja he O+

Waarom is borstvoeding eigenlijk zo verslavend??
Sinds ik zelf bv geef zou ik de hele wereld wel willen overtuigen van borstvoeding. Ik kan nu ook echt begrijpen dat het moeilijk is om er mee te stoppen :@ Vond ik het eerst raar als je langer dan een jaar bv gaf, vind ik het nu juist mooi :) O+
pi_121520854
en gelijk heb je Spring! :Y
pi_121520973
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:39 schreef Kwisted het volgende:
Ze kreeg nu dus om de 4 uur een voeding, op haar vraag.
Dat was dan om 7-11-15-19-23 uur. De voeding van 23u daar moet ik haar op een enkele keer na, voor wakker maken.

Als ik melk afkolf krijg ik gemiddeld zo'n 200ml in totaal uit twee borsten.
Als mijn man ze het flesje geeft drinkt ze rond 15u zo'n 190ml en rond 19u zo'n 150ml.

Op jullie advies laat ik er nu minder lang tussen zitten, maar ik merk aan mezelf dat ik dat vervelend vind. Even heel egocentrisch, maar dan heb ik zelf minder vrijheid.. Natuurlijk gaat mijn kindje voor en als dat de oplossing is dan blijf ik dit doen. Maar ik ben wel op zoek naar andere oplossingen, zoals bijv de pap. Of eventueel gewoon snachts mijn wekker zetten ofzo. Ik zit te bedenken dat ik da tmisschien minder erg vindt dan overdag zo aan huis gekluisterd te zijn. (Buiten de deur voeden vind ik niet fijn..)
Ook vraag ik me af of F.leur niet gewoon voldoende heeft aan wat ze drinkt en aankomt. Dat dit gewoon haar curve is. Ze komt nu tussen de 100 en 170 gram per week aan. Ze is alert, poept en plast genoeg, en oogt tevreden. Ik heb ook niet het idee dat ik te weinig voeding in mijn borsten heb of wat dan ook.

Is het niet gewoon zo dat het met borstvoeding gewoon altijd goed is? :{
Dat laatste, nee helaas ;) was het maar zo!

Maar, als ik lees dat je meisje tussen de 100 en 170 per week aankomt, dan is er eigk niet zoveel aan de hand :) want dat is prima!
pi_121521161
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:25 schreef Kwisted het volgende:
Als ik een voeding overslag, omdat F het flesje krijgt, dan kolf ik dat niet altijd af.. Alleen als ik in de gelegenheid ben. De volgende voeding heb ik dan wel héle volle borsten.

Ik hoef trouwens ook nooit geen zoogcompressen te dragen. Ze lekken alleen als ik een tsr krijgt. Hebben meer dat geluk?

Bitterend, ik vraag het morgen op het CB en als ik dan nog onzeker ben dan ga ik het LLL bellen.
Ik lek ook nooit. Ook niet bij een spontane tsr. Wel als de mini drinkt en loslaat bij de tsr, maar ook dat zijn maar druppels. Wel makkelijk idd, lijkt me echt vervelend steeds zoogcompressen moeten gebruiken.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 13 januari 2013 @ 21:02:03 #100
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121521239
Ik ben anders wel blij dat ik met ruim 13 maanden nog BV geef want anders had oliver waarschijnlijk wel uitgedroogd geweest zei de dokter ook en ze zei het ideale troosten voor hem O+
Het is wel vermoeiend en dat merkt mijn productie ook veel minder snel TSR.
pi_121521280
Danic, wat ze hierboven al zeggen.. Je kindje heeft reserves om de eerste 2 dagen door te komen zonder voeding als het moet :) dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

For what it is worth ik ben ook niet zo van het Gepluk aan mijn lichaam. Maar mijn baby O+ das echt anders!

Stel je wel in op dat de eerste 2 weken wennen kan zijn ;) zowel qua gevoeligheid van je tepels, als wennen aan uberhaupt bv. Zelfs bij mijn 2e was dat zo. Maar daarna is het echt fijn en makkelijk!

En combineren kan ook altijd nog he? :*
pi_121522042
Qua kolf, is gewoon heel persoonlijk. Ik had hem wel in huis. Fijn om achter de hand te hebben en heftige stuwing even te kunnen ontladen ;)

Ik zweer bij dubbelzijdig inmiddels en medela is wel echt mijn merk.

Als je wilt proberen Danic, ik heb nog een medela swing liggen die je mag proberen of het wat is? Alleen even zelf een slang en schelp kopen, maar dat is het geld bijna niet ;)
pi_121522131
Ik heb een kolf gekocht tijdens de kraamweek! de kraam hielp ons kiezen..hebben we op prettymum.nl besteld. Volgende dag kwam het en toen liet ze het zien hoe het moest :Y
  zondag 13 januari 2013 @ 21:38:24 #104
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121523613
@Danic, ik heb mijn kolf wel van te voren gekocht, maar ik wist dat ik hem incidenteel nodig zou hebben, dus heb een enkelzijdig elektrische, ik denk dat ik er nu een handkolf bij koop/overneem, dat lijkt me soms toch ook wel praktisch. Als jij op het werk wil gaan kolven dan zou je tzt een dubbelzijdige kunnen aanschaffen, maar die zijn duur, dus zonde om dat op voorhand te doen.

Over aanleggen zijn heel veel filmpjes te vinden op youtube, daar heb ik veel aan gehad. Ook heb ik gevraagd om een kraamverzorgster die pro-bv was en er veel vanaf wist en in het ziekenhuis alleen advies gevraagd aan de verpleging die goed op de hoogte was, want dat zijn ze niet allemaal is mijn ervaring. En verder, als je goed aanlegd, dan voel je de eerste paar slokken en daarna wordt het minder gevoelig, blijft het gevoellig dan is het niet goed....ook na het drinken kun je aan de vorm van je tepel zien of je kind goed heeft gehapt.
En kloven voorkom je dus voornamelijk door goed aan te leggen, ik heb er pas bij maand 9 ofzo een keertje een gehad, verder nooit.
pi_121523975
Waarom ook een handkolf juud? Elektrisch klinkt zo gemakkelijk.

Geberaatje, lief van je! Ik ga je aanbod proberen te onthouden. Vind het nu nog wat vroeg om al "ja" te zeggen.gebruik je hem zelf dan niet?
pi_121524299
Ik heb een elektrische kolf. Met een hand vast houden met de andere hand spelletjes doen op mijn mobiel :9 (op werk dan)
  zondag 13 januari 2013 @ 21:49:16 #107
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121524304
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:43 schreef danic het volgende:

Geberaatje, lief van je! Ik ga je aanbod proberen te onthouden. Vind het nu nog wat vroeg om al "ja" te zeggen.gebruik je hem zelf dan niet?
Omdat elektrisch lawaai maakt en die enkele van Medela vooral. En je moet stroom hebben, dus bij een stopcontact zitten. Een handkolf kan je gewoon zo pakken en meteen gebruiken, dus soms is dat meer gemak en je kan de snelheid dan zelf regelen, van het aanzuigen, dat is ook makkelijker soms. Mijn elektrische kan dat niet, er zijn er wel die dat wel kunnen.
pi_121524446
Je hoeft geen stroom te hebben hoor, Avent heeft ook een batterijen adapter. En hij is best stil vind ik...ik moet niet aan denken om niet elektrisch te kolven..hij onthoudt ook je kolf stand dat is ook handig...

Deze is het https://www.prettymum.nl/(...)ectrische+borstkolf+
pi_121526607
Danic, je verloskundige en/ of kraamhulp kunnen je helpen met aanleggen na de geboorte denk ik. Ben zelf 2 keer medisch geweest, dus ik had die niet.

Geen kolf vantevoren kopen was dacht ik om eerst te huren en te proberen wat je prettig vind, zeker als je voor (dubbelzijdig) elektrisch gaat in verband met prijs. Ik kon bij de thuiszorgwinkel hier alleen Medela huren en heb ook geen andere kolven geprobeerd, maar een Medela aangeschaft. Ging voor dubbelzijdig elektrisch omdat ik 32 uur werkte en met enelzijdige kolf de dubbele tijd nodig zou hebben om beide borsten te kolven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121527483
Ik ben erg blij met mn dubbelzijdige kolf. Heb n gekocht met een week of 8.

Hier hielp dit keer de vk met aanleggen, toevallig was ze er op dat moment en ik kon nog niet lekker bewegen op dat.moment.
Eerste keer was het de verpleegkundige :)
pi_121527956
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:43 schreef danic het volgende:

Inmiddels heb ik zelf een dubbele ;) en die gebruik ik continue.. Dus voel je vrij ;)
pi_121529574
Ik ga hem onthouden.

Tinu, ik heb nu ook een medische indicatie, maar dan heb ik wel gewoon kraamzorg hoor. Jij niet dan?
Ik ga ervanuit dat we hooguit 24 extra moeten blijven en dan naar huis mogen.
Ik ga het zeker aankaarten bij het intakegesprek straks.
Ik word er steeds zekerder van :D
pi_121531089
Danic wat leuk je hier te zien! :s)

ik heb bij alletwee de kinders nooit een probleem gehad qua ontstekingen of kloven of wat dan ook. Aanleggen was, vooral bij de oudste, de eerste week ofzo wel echt gevoelig, niet pijnlijk maar prettig is anders zeg maar. Daar moest ik echt aan wennen, maar daarna voelde ik het niet eens meer echt.

Ik ben geen controlfreak maar eerder iemand die kiest voor gemakkelijk, ik vond het voor mij gevoelsmatig dus heel fijn dat ik altijd aan kon leggen. Had ik het idee dat er te weinig in was gegaan, hops nog een keertje aanleggen dan maar. Zolang ze plassen/poepen, alert zijn en goed groeien zit het met de hoeveelheid voeding helemaal goed.

Tip, vraag bij de intake van het kraambureau om een kraamverzorgster die veel ervaring heeft met borstvoeding en zeg erbij dat het je eerste keer is en dat je graag veel ondersteuning daarbij wilt. Mijn ervaring is dat het er maar net van afhangt wie je treft of je goed geholpen wordt of niet. Want zowel bij kraamverzorgsters als verpleegkundigen als ook verloskundigen (!) zitten er zat tussen die van borstvoeding geen kaas hebben gegeten. Dat ondervang je grotendeels door er van tevoren duidelijk om te vragen. Ik heb het zelfs bij de tweede nog aangegeven dat ik iemand met ervaring met bv wilde hebben.

Andere tip van mij, kijk met de dag. Je zegt dat je je afvraagt wat anderen ervan vinden, das helemaal niet gek, toch? Je vraagt je waarschijnlijk ook wel eens af wat anderen ervan vinden dat je zwanger bent of dat je een tweede krijgt.Wat anderen ervan vinden dat je schoenen x of y draagt of weet ik veel. Dat hoort er ook een beetje bij en daar groei je vanzelf meer in. Je zult vast van alles tegenkomen aan meningen. Als je met de dag kijkt zul je zien dat je vanzelf meer in borstvoeding geven groeit. Je leert meer, je wordt er handiger in, je leert je kind beter kennen qua hongersignalen enz. enz. enz. Hou je vooral niet bezig met hoe lang je bv gaat geven of niet maar zie gewoon hoe het loopt, hou het open. :)

Oh en over gefrunnik aan je lijf, als ik ergens geirriteerd van raak... :P ik heb om die reden een hekel aan de kapper en massages vind ik echt huuuu, om maar te illustreren. Maar borstvoeding was anders, voor mij althans. Het voelde heel logisch om te doen en ik heb het nooit als gefrunnik ofzo beschouwd.
:)
pi_121535255
Thanks Mignonne, helder en uitgebreid als altijd ^O^ helemaal top.

Over dat gefrunnik, ik vind een kapper of een massage dan juist weer heerlijk, maar iemand moet gewoon niet heel de tijd, de hele dag door aan me willen zitten. Arme vriend haha :P dat soort gepulk bedoel ik meer. De kapper is een uurtje en daar word ik als goed is beter van, maar dan is het ook klaar.
Maar, zeker met een kindje wat al veel op je schoot/op je arm zit en heel veel kusjes vraagt en krijgt, zorgt ervoor dat ik dan ook wel eens mijn lijf 'terug wil'.
Lastig uitleggen dit hoor.
Zit ook wel in de opvoeding denk ik. Ik moest heel erg wennen aan het kleffe gedrag van mijn schoonouders, omdat ik dat van huis uit niet gewend ben zeg maar. En dat merk ik nu wel terug.
pi_121535263
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:17 schreef danic het volgende:
Ik ga hem onthouden.

Tinu, ik heb nu ook een medische indicatie, maar dan heb ik wel gewoon kraamzorg hoor. Jij niet dan?
Ik ga ervanuit dat we hooguit 24 extra moeten blijven en dan naar huis mogen.
Ik ga het zeker aankaarten bij het intakegesprek straks.
Ik word er steeds zekerder van :D
Ja ik kreeg wel kraamzorg. Wat ik bedoelde is dat als je medisch bent het eerste aanleggen en soms nog de eerste voedingen het verplegende personeel in het ziekenhuis daarbij helpt. Dat was bij mij ook zo. Bij de eerste mocht ik dan wel na een paar uur naar huis. Bij de 2e moest ik ook 24 uur blijven in verband met een blaasontsteking, die ik had gehad tijdens de zwangerschap en waarvan ze wilden controleren, dat die niet overging op mijn baby. Ik had tijdens gepsrekken met de gyn aangegeven hoe belangrijk bv voor me was. Dus werd mij snel gehlopen de kleine aan te leggen. Helaas resulteerde dat de eerste dag er niet in, dat er overdag gevraagd werd of ik hulp nodig had bij het aanleggen. Dus mijn tip, bel de verpleging en vraag om hulp. Hun bv kennis is vaak ook niet zo super, dus als je twijfelt en echt professionele hulp wil, zou je nog in het ziekenhuis een lk kunnen laten komen. Vaak hebben ziekenhuizen een lk die bij ze aangesloten is, zou je ook vantevoren kunnen informeren en eventueel zelfs al een prettige lk kunnen kiezen misschien?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121535281
Ah zo! Duidelijk. Goede tip ook.
Weet je, hoe meer en meer ik er mee bezigben, hoe meer vertrouwen ik er in krijg. Mede doordat ik lees hoeveel kennis er is en hoeveel mensen je om hulp kunt vragen.
  maandag 14 januari 2013 @ 07:36:33 #117
95408 Incantrix
pi_121535455
En niemand zegt dat je het vol moet blijven houden he? Het is aan jou hoe ver je wil gaan, ik henb mezelf beide keren geen doel gestrld, maar gezegd dat ik het gewoon probeer. Wonderwel gaat het super!

Qua kolven een andere ervaring als de anderen hier: omdat ik erg veel melk heb schakelde Stef uit zichzelf over op het drinken van één borst per keer ipv twee. Ook Isabel is hier nu al mee bezig, ik merkte dat al op en ook de kraamzorg zei het al. Daardoor zou voor mij een dubbelzijdige kolf een zinloze uitgave zijn geweest, terwijl ik dat op veler advies eigenlijk wel had willen aanschaffen. Omdat ik na de huurperoide van de zorgwinkelkolf echter niet wist of ik wel lang door zou voeden heb ik in eerste instantie een handkolf gekocht (medela harmony, ben bij het merk van mijn huurkolf gebleven) en toen voedingen zo groot werden dat ik kramp in mijn handen kreeg van het kolven heb ik er een enkelzijdige elektrische (medela swing) bijgekocht.

Ik ben superblij met beiden: elektrisch is gewoon fijn en makkelijk, maar als ik mijn borst écht leeg wil hebben pak ik de handkolf, daarmee krijg/kreeg ik de melk er gewoon beter uit. Ik snap dus wel wat er bedoeld wordt met wachten met aanschaffen, soms werkt het bij jou net even anders als gemiddeld :)

Alhier veel krampjes en een baby die éigenlijk heel graag wil troostsabbelen. Mijn tepels kunnen dat nu alleen echt niet hebben, dus ik moet echt streng voor haar zijn.. Lastig wel -O-
3!
pi_121535482
Pinkje laten sabbelen? Ik heb er hier 1 die overstroomt van de melk en dan wat last van z'n buikje krijgt en daarom nog meer wilt drinken. Dus dan mag hij even op m'n pink zuigen dat hij weer lekker rustig wordt zonder dat er weer een plens melk in gaat.
Vandaag z'n tong. Bah! Maar ergens hoop ik ook dat hij daardoor wel de borst netter gaat pakken.

Verder ben ik ook overgestapt naar 1 borst per keer om de boel te remmen. Ik zou bijna aan de sali gaan, m'n memmen zijn compleet volle toeren zeg maar.
pi_121535532
Tico, sterkte voor jou en je baby vandaag. Hoop dat de ingreep snel en met weiig pijn over is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 14 januari 2013 @ 07:51:52 #120
95408 Incantrix
pi_121535554
Pink proberen we idd, maar ze wordt er vaak boos van -O- of dan is ze tevreden, leg je haar in haar bedje ofzo, gaat ze enorm hongersignalen afgeven. Als ze dan niet zo lang gedronken heeft en in slaap is gevallen ofzo denk je 'oh, kan best dat ze nog honger heeft' en dan leg ik haar aan, is het na 5 slokken *sabbel sabbel* :')

En och, wat lijkt me dát sneu ja, bah. Maar wel fijn dat het vlot kan, is het tenminste gebeurd.. Sterkte ermee idd! En pfff, nog steeds zoveel stuwing? Ik fiets er redelijk ok doorheen nu, 1 avond was vervelend en voel het nu wel, maar ik heb nog steeds niet hoeven kolven.
3!
pi_121535819
Danic, zelfs na kloven en 2 bo's en pijnlijke tepels (waarbij ik bij 1 van de 2 nog bijna tegen het plafond ga bij het aanhappen) kan bv nog zo'n goed gevoel geven dat je doorbijt. Ik heb echt op de rand gestaan om over te schakelen naar fv. Heb 1 combiflesje gegeven van gekolfde melk en kunstvoeding en het klopte gewoon niet. Wel zorgen dat je genoeg kan (bij)slapen. Dat is hier de laatste dagen wat minder gelukt en dan loopt het allemaal wat moeilijker.

Ik heb ook de elektrische avent kolf. Heel tevreden van.

En voor alle dames die voeden in 't openbaar vreselijk vinden (net als ik), maar die toch niet aan huis willen gekluisterd zijn: Google eens 'hooterhiders' :D of bebe au lait. Geniale uitvinding!

Succes vandaag Tico, hoop dat het meevalt!

Nu beetje proberen bijslapen!
  maandag 14 januari 2013 @ 08:36:28 #122
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121535910
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 07:40 schreef Ticootje het volgende:

Verder ben ik ook overgestapt naar 1 borst per keer om de boel te remmen. Ik zou bijna aan de sali gaan, m'n memmen zijn compleet volle toeren zeg maar.
Dit heeft bij mij na wekenlange stuwing perfect geholpen. Succes ermee, en met de ingreep natuurlijk. Lijkt me best pittig als je kleine baby'tje dat moet, ook al is het zo'n kleine ingreep.
  maandag 14 januari 2013 @ 08:39:50 #123
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121535955
Inca, heb je een speentje geprobeerd? Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar wij zijn er na 5 dagen al mee begonnen wegens een groot deel vd dag met pink in de weer te zijn.

Nooit problemen mee gehad, ze kreeg hem na de voeding als ze nog wou sabbelen. Iik heb daar namelijk nooit zin in gehad, een kind wat uren lag te sabbelen, en ik wa bang dat mijn tepels aan gort zouden gaan. Het was drinken, beide borsten 15/20 minuten ofzo en dan boeren en daarna een speen. Ook met in slaap vallen kreeg ze haar speen, ik vond/vind het ideaal.
  maandag 14 januari 2013 @ 08:41:17 #124
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121535975
Ow en Tico, veel succes, moet er niet aan denken.....zo'n kleine baby. Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, ook al is het alleen maar goed dat ze het doen. ;)
pi_121536155
Ik had nog iets voor danic over Eva haar huiltuurtje...je schreef denk ik dat het van 18.00 tot 22.00 duurde? bv baby's hebben op ongeveer dezelfde tijden hun clusteruurtjes..dan willen ze het liefst de hele tijd aan de borst! volkomen normaal en duurt 2-3 weken (hier tenminste) er is veel info erover te vinden op borstoveding.com
  maandag 14 januari 2013 @ 09:05:48 #126
95408 Incantrix
pi_121536359
Wat mij betreft is het geen vloeken hoor Juud ;) speentje hebben we geprobeerd, maar de kraam zei vrijwel meteen 'oh, dit is geen spenenkind.' Net als Stef gooit ze 'm er zo weer uit zodra je 'm loslaat, als je de speen erin zou willen houden zou je er iets op moeten leggen. Een baksteen ofzo :+ ze wil eigenlijk sowieso nergens anders op sabbelen, maar mijn tepels vind ze wel dankbare spenen -O-

En hmpf, we hadden dus een cosleeper geregeld en alles, lijkt het te koud te zijn op onze kamer voor Isabel. Straks leggen we haar op haar eigen kamer, na haar voedingen wil ze niet meer in bed.. Ik baal er een beetje van, ik zag die nachtvoedingen zo voor me met die cosleeper enzo. Maarja, dit werkt ook niet echt.
3!
pi_121536499
is dat met kruikjes in bed ook niet op te lossen trix? bedankt voor je app! graag!! <3 <3
  maandag 14 januari 2013 @ 09:20:32 #128
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121536572
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 07:08 schreef danic het volgende:
Ah zo! Duidelijk. Goede tip ook.
Weet je, hoe meer en meer ik er mee bezigben, hoe meer vertrouwen ik er in krijg. Mede doordat ik lees hoeveel kennis er is en hoeveel mensen je om hulp kunt vragen.
Jij ook hier?

Ik lurk ook mee om straks de dames in elk geval een aantal weken van bv te kunnen voorzien.

O+
pi_121536585
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:15 schreef mignonne het volgende:
is dat met kruikjes in bed ook niet op te lossen trix? bedankt voor je app! graag!! <3 <3
Dat. Dan denk ik, in Siberië schijnt het ze ook te lukken ;) Wat warmer aankleden, kruikje of een extra dekentje...
  maandag 14 januari 2013 @ 09:21:25 #130
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121536586
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 08:41 schreef Juud79 het volgende:
Ow en Tico, veel succes, moet er niet aan denken.....zo'n kleine baby. Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, ook al is het alleen maar goed dat ze het doen. ;)
Juud, jij vertelde laatst dat je zo voorbereid was op wat je moest doen na een ks om de bv zsm op gang te krijgen.

heb je voor mij misschien nog wat tips?
pi_121536623
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:21 schreef WupWup het volgende:

[..]

Dat. Dan denk ik, in Siberië schijnt het ze ook te lukken ;) Wat warmer aankleden, kruikje of een extra dekentje...
ja! haha omg als je die foto's ziet :o
t zijn gewoon lappenpakketjes met een baby-gezichtje :')
pi_121536640
pi_121536649
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:20 schreef Kyara het volgende:

[..]

Jij ook hier?

Ik lurk ook mee om straks de dames in elk geval een aantal weken van bv te kunnen voorzien.

O+
stoere O+
dat gaat je vast lukken!

SPOILER
  maandag 14 januari 2013 @ 09:25:52 #134
4756 Kyara
1 + 1 = 3
  maandag 14 januari 2013 @ 09:26:42 #135
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121536678
Mignonne O+
Ik denk dat ze ook erg aan elkaar gehecht zijn. Dat zijn ze nu al volgens mij O+
pi_121536729
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:24 schreef mignonne het volgende:

[..]

stoere O+
dat gaat je vast lukken!

SPOILER
wat een lieve spoiler! <3
pi_121536776
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:26 schreef Kyara het volgende:
Mignonne O+
Ik denk dat ze ook erg aan elkaar gehecht zijn. Dat zijn ze nu al volgens mij O+
SPOILER
Geen idee wiens twins dat zijn maar ik word zó ontzettend week van zulke foto's :D dat ze elkaar zo opzoeken O+ wat moet t fijn zijn om altijd iemand zo te hebben tot ze 15 zijn en gaan puberen tenminste :P
  maandag 14 januari 2013 @ 09:35:42 #138
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121536840
Ik denk dat tegelijk voeden wel zo handig is ja, het scheelt je tijd. Of het handig is om te doen weet ik niet, het ligt er maar net aan hoe groot je borsten zijn, hoe makkelijk je de kindjes goed neergelegd krijgt enzenz.

Wat ik heb gedaan na de KS was, na 24 uur van de morfine af, das rotzooi en maakt je suf, ik kon daardoor minder helder denken/handelen. Daarnaast dag en nacht om de 2/2,5 uur max aanleggen. En ik heb de keren dat ze niet wou drinken gekolfd om het extra op gang te brengen, ik denk twee keer per dag, op dag 2 en 3. Ik ben zondagmiddag bevallen en dinsdagmiddag begon de melk te komen, woe kreeg ik lichte stuwing en meer melk en don had ik stuwing to the max.
pi_121536881
Ik ook mignonne! 'Gewone' baby's zijn ook leuk hoor :+ maar foto's van babytweelingen... Nog schattiger dan puppy's en instant klapperende eierstokken hier :D
pi_121536913
pi_121536952
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:37 schreef Mineola het volgende:
Ik ook mignonne! 'Gewone' baby's zijn ook leuk hoor :+ maar foto's van babytweelingen... Nog schattiger dan puppy's en instant klapperende eierstokken hier :D
ja! dat :D
pi_121536979
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:21 schreef WupWup het volgende:

[..]

Bij ons is het nu net geen 10 gr op de slaapkamer. Tobias ligt ook naast me, maar is natuurlijk al iets groter. De kookkruiken blijven de hele nacht bij hem in bed, dat deden we in de kraam week al maar toen was het minder koud. Hij heeft een wollen onderdeken, 3 dubbele dekentjes waarvan 1 wollen en draagt zelf een slaapzak. Nu heb ik nog een fleecedeken over hem heen, en hij is niks niet te warm...
pi_121537017
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 08:27 schreef OooLizaooO het volgende:
En voor alle dames die voeden in 't openbaar vreselijk vinden (net als ik), maar die toch niet aan huis willen gekluisterd zijn: Google eens 'hooterhiders' :D of bebe au lait. Geniale uitvinding!

Ik voed nog steeds in het openbaar met bijna 14 maanden :D
  maandag 14 januari 2013 @ 09:46:23 #144
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121537107
Als ik nu met mijn gevoellige zwangerschapsboobs die foto's van een pasgeboren baby zie die drinkt, denk ik auwa....
Terwijl toen ik Lientje nog bv gaf, dacht ik als ik een pasgeboren baby zag drinken, aahh wat fijn en lief zo'n humpie aan de borst....

Iets met moeder natuur die dat zo regelt ofzo.... :D
pi_121537372
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:42 schreef bitterend het volgende:

[..]

Ik voed nog steeds in het openbaar met bijna 14 maanden :D
Respect! Ik doe het nu ook hoor met m'n hooterhider, ik slaag er maar niet in om de finesse van aanleggen-zonder-tiet-te-flashen onder de knie te krijgen. En ik voel me erg goed bij hoe het nu gaat. Iedereen tevreden ;).
pi_121537426
Dat is heel fijn Liza!
misschien omdat ik zulke kleine borsten heb..doe mijn shirt naar beneden dreumes hapt..niemand die het ziet echt denk ik
afgelopen weekend nog in een drukke cafe gevoed maar niemand die het in de gaten had...
Kan begrijpen als je grote borsten hebt dat het wat meer opvalt als je ze uit je shirt haalt!
pi_121537533
Hehe idd juud.
Ik had ook altijd zoiets van, nou half jaar volmaken en dan zie ik wel hoe ik door ga.
En nu zitten we bijna op t halve jaar en ben nog niet van plan te stoppen.
pi_121537623
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:02 schreef Sonnetje85 het volgende:
Hehe idd juud.
Ik had ook altijd zoiets van, nou half jaar volmaken en dan zie ik wel hoe ik door ga.
En nu zitten we bijna op t halve jaar en ben nog niet van plan te stoppen.
had ik ook bij de oudste!
"ineens" was ze 6 maanden, stoppen kwam ter sprake want dat was logisch rond 6 maanden, toch? of toch niet? Mn schoonmoeder begon al heel gelukkig met oh eindelijk dan ga je ein-de-lijk stoppen en kan ik ein-de-lijk flesjes geven :') 's avonds een keer met B. gesproken en hij zei vrij snel al van mja waarom zou je eigk stoppen? Het loopt goed, ze groeit goed, t is gratis, t is makkelijk, gecombineerd met werken en kolven enzo gaat t ook goed. En zodoende idd besloten om maar te zien waar t schip strandde.

Ik kan nu al niet wachten om een derde te mogen voeden O+ het afscheid bij de jongste van de voedingen was zo abrupt, ik kan nog steeds niet met droge ogen naar die foto van de laatste voeding kijken :') /trauma.

mn oudste wil nu steeds vaker weer liggen als een baby en dan drinken haha, ze ziet de jongste van de gastouder af en toe drinken en dat wil ze ook wel, maar dan wel alleen bij mama :D
pi_121537703
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:58 schreef bitterend het volgende:
Dat is heel fijn Liza!
misschien omdat ik zulke kleine borsten heb..doe mijn shirt naar beneden dreumes hapt..niemand die het ziet echt denk ik
afgelopen weekend nog in een drukke cafe gevoed maar niemand die het in de gaten had...
Kan begrijpen als je grote borsten hebt dat het wat meer opvalt als je ze uit je shirt haalt!
Cup E. Te groot voor subtiliteit ;)
pi_121537717
mignonne alsof je stopt met bv zodat andere mensen flesjes kunnen geven :o!
pi_121537776
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:41 schreef Morretje het volgende:

[..]

Bij ons is het nu net geen 10 gr op de slaapkamer. Tobias ligt ook naast me, maar is natuurlijk al iets groter. De kookkruiken blijven de hele nacht bij hem in bed, dat deden we in de kraam week al maar toen was het minder koud. Hij heeft een wollen onderdeken, 3 dubbele dekentjes waarvan 1 wollen en draagt zelf een slaapzak. Nu heb ik nog een fleecedeken over hem heen, en hij is niks niet te warm...
Kan je zo geen mobiel verwarmingselement op elektriciteit zetten?
  maandag 14 januari 2013 @ 10:16:01 #152
259886 pessie
pi_121537829
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:10 schreef OooLizaooO het volgende:
Ik snapte je on ge edite versie al niet _O-
  maandag 14 januari 2013 @ 10:16:33 #153
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121537848
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 08:27 schreef OooLizaooO het volgende:

Nu beetje proberen bijslapen!
Haha, wat een ding. Lijkt wel alsof je dan een keukenschort aan hebt. Maar met een voedingsbh zie je toch eigenlijk niks? Er is maar een heel klein beetje bloot en daar ligt je baby voor, en verder blijft het aan de boven- en onderkant bedekt toch? Voedingshemdje erbij en ook je buik blijft bedekt!
pi_121538041
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:10 schreef OooLizaooO het volgende:
als t aan mn schoonmoeder lag wel hoor!
die vond het ook al hoogste oneerlijk dat ik niet iedere keer als zij langskwam wilde kolven zodat zij dan de fles kon geven. Je dikke hoela voor je :') ik vond het al irritant genoeg om te kolven (en opsparen!) voor werkdagen, ik ga niet kolven en zulks voor visite die zo nodig de fles wil geven.
SPOILER
pi_121538049
Volgens mij trek je alleen maar meer de aandacht met zo'n ding.
Hier grotere maat en ik voed ook gewoon in t openbaar. Niet eens altijd met voedingsshirt.
Gewoon normaal shirt en hemdje eronder en t gaat prima.

Mignonne, ik had altijd t gevoel dat ik dr mrt een half jaar 'te groot' zou vinden, maar ze is nog mn kleine uk O+ ligt ook wel aan hoe ze is, veel meer mamaplakkerig dan dr broer :D
pi_121538106
oh en ik voedde met mijn zwabbertetten ook gewoon in t openbaar. Voedingsshirt aan of hemdje onder een normaal shirt, nooit last van gehad niemand die t zag en dat ging prima. Ik zorgde er wel altijd voor dat ik een klein beetje afgeschermd ging zitten, als ik in een café de keus had tussen 'met mn rug naar de mensen toe' of 'volop de zaal in' dan koos ik ervoor om met mn rug naar mensen toe te gaan zitten.
Maar das persoonlijk natuurlijk.

De enige reden waarom ik na een x aantal maanden gestopt ben met voeden in t openbaar was omdat ze er te afgeleid voor waren. Slok drinken, loslaten, geiten, spelen, slok drinken, loslaten etc. ja daaag.
pi_121538201
Ja die periode hadden we ook! afgeleid en alles willen zien..resultaat alles nat! want sterke tsr :D
Maar nu is het weer helemaal goed weer! Lawaai, rond renende kinderen...mevrouw heeft alleen maar oog voor de borst! en na 10 minutjes drinken wou ze ook nog stukjes van mijn boterham hebben :Y)
pi_121538238
ja, ik ben nooit langvoedster geweest :') pun intended :P dus wij zijn niet voorbij die periode gekomen :+
pi_121538392
Ik heb zaterdag op een verjaardag voor t eerst openbaar gevoed. Een van de kindjes daar (5jaar oud) vond het machtig interessant en stond er met zijn neus bovenop. Was een mooie vuurdoop.
Gisteren ook bij mijn ouders gevoed, mijn moeder vond dat ik te vaak voedde . Wel 2 keer in 3 uur. Toen we er net waren, en toen we weer gingen. Het is namelijk een uur rijden. "Maar Luuk is al zo dik, en heeft al z'n onderkin" met andere woorden:zet m op dieet....
*poef* nu is het weg
pi_121538396
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:13 schreef OooLizaooO het volgende:

[..]

Kan je zo geen mobiel verwarmingselement op elektriciteit zetten?
jawel, deden we in de kraamweek ook wel, maar ik vind dat 's nachts geen tof idee.
  maandag 14 januari 2013 @ 10:40:18 #161
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121538425
Ik heb trouwens sinds kort dat mijn baby van bijna 8 weken na een minuut of 5 a 10 drinken heel wild gaat doen en cónstant aanhapt, loslaat, aanhapt, loslaat en dat keer 50. Terwijl hij dan echt goed aangehapt zit en vacuüm heeft gezogen. Zou dat betekenen dat de melk aan die kant op is en hij boos/gefrustreerd wordt ofzo? Ik heb al andere voedingshoudingen geprobeerd en ook een korte pauze, maar helaas. Als een lege borst het meest waarschijnlijke is en er niets anders op zit, wil ik best bij iedere voeding nog even de andere kant aanbieden. Maar gezien mijn gevoeligheid voor stuwing zit ik daar niet echt op te wachten :'). Hij groeit trouwens als een speer en laat meestal 3-5 uur tussen de voedingen.
pi_121538449
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:38 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik heb zaterdag op een verjaardag voor t eerst openbaar gevoed. Een van de kindjes daar (5jaar oud) vond het machtig interessant en stond er met zijn neus bovenop. Was een mooie vuurdoop.
Gisteren ook bij mijn ouders gevoed, mijn moeder vond dat ik te vaak voedde . Wel 2 keer in 3 uur. Toen we er net waren, en toen we weer gingen. Het is namelijk een uur rijden. "Maar Luuk is al zo dik, en heeft al z'n onderkin" met andere woorden:zet m op dieet....
Ze heeft gelijk! gezonde reserves bij baby's, stel je voor :o :') *kuch*
pi_121538551
Het scheelt ook dat ze hem al wel 6 weken niet gezien had (het kind is 7 weken) dan is het niet zo gek dat ie gegroeid is.
*poef* nu is het weg
pi_121538607
nee idd :D
pi_121538617
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:38 schreef kaatjejannie het volgende:
hmpf.. gelukkig weet jij beter!

SE, de mijne doet dat ook als er een flinke boer dwars zit. En bij te weinig melk naar zijn zin idd.
pi_121538690
Luuk doet dat als hem een boer dwars zit , of als ie moet poepen. Ik word altijd ongerust als ie gaat "vechten aan de borst" tot ik het geweld in zijn luier hoor. Luuk is een echte kerel, kan geen 2 dingen tegelijk. :P
*poef* nu is het weg
  maandag 14 januari 2013 @ 11:08:22 #167
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121539146
Ik voed (en kolf als het moet, ooit op het malieveld tijdens een concert) gewoon in het openbaar. In dr kroeg vaak met hydrofiel of zo

maandag 14 januari 2013 @ 11:08:58 #168
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121539170
Oh alcoholvrij bier offcourse :-D
  maandag 14 januari 2013 @ 11:17:49 #169
259886 pessie
pi_121539422
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:08 schreef becky27 het volgende:
Oh alcoholvrij bier offcourse :-D
Mijn optie was: biertje van je vriend gepakt voor het shockeffect :P

En ik lees alvast een beetje mee...
pi_121539521
omg... Luuk dronk net de tweede borst enorm kort. Maar hij zat wel enorm vol. tegen stuwing aan. Even afgekolfd om het wat prettiger te laten voelen. Kijk ik even tv.. kijk ik weer in het flesje, zit ie bijna vol. Zo even in een paar minuten 150 gekolfd.
*poef* nu is het weg
  maandag 14 januari 2013 @ 11:38:50 #171
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121540033
Oh wat fijn dat goede kolven!

Hier weer enorm onzeker over de bv. Helpt ook niet dat man er van alles over zegt als in 'straks is het niet genoeg' hij heeft het nog net niet over stoppen met bv. Komt ook door de moeilijke bv periode bij Noortje.

Isabel had gister weer veel groene ontlasting, heeft overdag de hele dag geslapen en van 20.00 tot 00.00 uur alleen maar gehuild van de krampen.
Ik ben bang dat ze te weinig achtermelk krijgt n dat daarom de ontlasting groen is. Op bv.com stond wel een stuk daarover. Nu heb ik tijdens de nachtvoedingen zo goed als ik dat kan 'borstcompressie' en had ze aan 1 borst genoeg en sliep daarna weer 3,5 uur. Alleen vanaf vanochtend is het weer raak met die klote krampjes en huilen en drinkt ze weer onrustig. Waardoor ze volgens mij niet genoeg krijgt en na anderhalf uur weer komt. Maar ook dat weet ik niet zeker omdat ze ook troost kan zoeken en telkens een beetje drinkt en dus te weinig achtermelk krijgt.
  maandag 14 januari 2013 @ 11:42:10 #172
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121540164
Daarbij spuit de voeding er ook uit en hoor ik het in haar maagje klokken. Is ook niet echt goed volgens mij.
  maandag 14 januari 2013 @ 11:48:23 #173
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121540387
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:31 schreef mignonne het volgende:

[..]

SPOILER
Geen idee wiens twins dat zijn maar ik word zó ontzettend week van zulke foto's :D dat ze elkaar zo opzoeken O+ wat moet t fijn zijn om altijd iemand zo te hebben tot ze 15 zijn en gaan puberen tenminste :P
pas op, ze rammelen er bijna uit!

O+ O+ O+

pfff, pubers...... :o
pi_121540466
Kan iemand een how-to filmpje maken? Becky bijvoorbeeld! Jij hebt gewoon je truitje nog volledig aan (vanboven ;)). Ik heb nu vooral kleding met een V waar ik mijn borst dan moet uithalen. Als er 1 ding is dat ik wil vermijden, is het wel dat mensen m'n war zone van een blubberbuik zien, dus daar moet ook wel wat stof blijven over zitten...
pi_121540504
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:16 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik snapte je on ge edite versie al niet _O-
Autocorrect van iPhone doet soms rare dingen!
pi_121540561
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:16 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Haha, wat een ding. Lijkt wel alsof je dan een keukenschort aan hebt. Maar met een voedingsbh zie je toch eigenlijk niks? Er is maar een heel klein beetje bloot en daar ligt je baby voor, en verder blijft het aan de boven- en onderkant bedekt toch? Voedingshemdje erbij en ook je buik blijft bedekt!
Bij mij zie je dan erg duidelijk nog een groot stuk van mijn borst bovenaan...
pi_121540590
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:25 schreef mignonne het volgende:

[..]

als t aan mn schoonmoeder lag wel hoor!
die vond het ook al hoogste oneerlijk dat ik niet iedere keer als zij langskwam wilde kolven zodat zij dan de fles kon geven. Je dikke hoela voor je :') ik vond het al irritant genoeg om te kolven (en opsparen!) voor werkdagen, ik ga niet kolven en zulks voor visite die zo nodig de fles wil geven.
SPOILER
Wááát!?
Goed dat je van je afgebeten hebt!
pi_121540694
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:40 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik heb trouwens sinds kort dat mijn baby van bijna 8 weken na een minuut of 5 a 10 drinken heel wild gaat doen en cónstant aanhapt, loslaat, aanhapt, loslaat en dat keer 50. Terwijl hij dan echt goed aangehapt zit en vacuüm heeft gezogen. Zou dat betekenen dat de melk aan die kant op is en hij boos/gefrustreerd wordt ofzo? Ik heb al andere voedingshoudingen geprobeerd en ook een korte pauze, maar helaas. Als een lege borst het meest waarschijnlijke is en er niets anders op zit, wil ik best bij iedere voeding nog even de andere kant aanbieden. Maar gezien mijn gevoeligheid voor stuwing zit ik daar niet echt op te wachten :'). Hij groeit trouwens als een speer en laat meestal 3-5 uur tussen de voedingen.
Gebeurt hier ook. Ik probeer dan nog even dezelfde borst aan te bieden, dan boeren/verversen en als hij dan niet terug rustig is, toch de andere borst...
pi_121540710
Becky, zou het zin hebben om haar, als ze zo snel al weer komt, dezelfde borst eerst weer aan te bieden? Dus blokvoeden eigenlijk? En als ze daar dan niet genoeg aanheeft, de andere pas aanbieden.. En krampjes horen er helaas wel bij, hier was het met Isabel redelijk te managen met een warme kruik, bij Tobias hebben we na een week of 3/4 infacol bijgehaald en dat gebruiken we nog steeds. Hij is nu bijna 11 wk
  maandag 14 januari 2013 @ 11:59:08 #180
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121540780
Het nadeel van een keizersnede is dat de huid van mijn buik zo'n pijn doet als daar is te strak op zit dat ik soms nog zwangerschapsbroeken aan heb. Dan zie je je buik niet. Het is wel weer even wennen en een gehannes en ik draag veel strakke kleding maar ik heb een hele grote hydrofiel (die op de foto) van een meter bij een meter en daarmee kun je zowel je borst als je buik mee bedekken. Ik haal bijna nooit borst er bovenlangs uit. Vind ik niet handig. Heb ook vaak colbertjes aan. Bedekt ook een hoop of een vest bijvoorbeeld.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:00:09 #181
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121540812
Ik heb F/G en voed waar ik wil :) hier doen ze niet moeilijk!
pi_121541358
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb F/G en voed waar ik wil :) hier doen ze niet moeilijk!
Ik besef dat het aan mij ligt hoor, ben nogal preuts op dat vlak.
pi_121541886
Ik heb 2 shirts waar ik heel discreet (met mijn E cup) mee kan voeden. Die trek ik dus aan als ik vermoed dat ik elders kan gaan voeden. Ik voed wel (weer) met tepelhoedje, maar ik heb dr maling aan, dan zien mensen dat maar. Het helpt mij met het voeden van mijn kind.
*poef* nu is het weg
pi_121542014
Ik ook wel hoor, maar met bv maakt t me dan niet zo veel uit.
Om mn buik te bedekken heb ik dan een hemdje onder mn shirt aan (ook ivm kou :')) dan kan mn shirt omhoog en hemdje naar beneden.
Bovenlangs doe ik alleen thuis, dat vind ik niet fijn in t openbaar
pi_121542363
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:38 schreef becky27 het volgende:
Oh wat fijn dat goede kolven!

Hier weer enorm onzeker over de bv. Helpt ook niet dat man er van alles over zegt als in 'straks is het niet genoeg' hij heeft het nog net niet over stoppen met bv. Komt ook door de moeilijke bv periode bij Noortje.

Isabel had gister weer veel groene ontlasting, heeft overdag de hele dag geslapen en van 20.00 tot 00.00 uur alleen maar gehuild van de krampen.
Ik ben bang dat ze te weinig achtermelk krijgt n dat daarom de ontlasting groen is. Op bv.com stond wel een stuk daarover. Nu heb ik tijdens de nachtvoedingen zo goed als ik dat kan 'borstcompressie' en had ze aan 1 borst genoeg en sliep daarna weer 3,5 uur. Alleen vanaf vanochtend is het weer raak met die klote krampjes en huilen en drinkt ze weer onrustig. Waardoor ze volgens mij niet genoeg krijgt en na anderhalf uur weer komt. Maar ook dat weet ik niet zeker omdat ze ook troost kan zoeken en telkens een beetje drinkt en dus te weinig achtermelk krijgt.
Het verhaal klinkt een beetje als overproductie? Heb je een lactatiekundige achter de hand? Zo niet, bel even met een vrijwilligster van LLL: http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html
  maandag 14 januari 2013 @ 12:48:23 #186
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121542393
Ik heb/had ook altijd van die shirtjes waar je de bovenkant iets van omhoog kan doen, buik niet bloot en borst ook niet bloot, alleen een kleine opening waar dan net een stukje borst/tepel te zien was.
En ik had de eerste maanden altijd een hydrofiel of omslagdoek.
Die kon ik dan ook, bij boeren of iets regelen aan de baby, even tegen mijn borst aandrukken en daarmee mezelf bedekken. Ik vond het ook geen fijn idee als mensen tegen mijn borst aan zaten te kijken.

Ik heb wel buiten de deur altijd gevoed tot een maand of 9, toen ging ze veel om zich heen kijken en kon ze ook wel even zonder de borst als we ergens aan het winkelen waren of op bezoek. Dan gaf ik haar wat fruit/boterham/water en kreeg ze thuis weer de borst.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:48:23 #187
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121542394
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:57 schreef Morretje het volgende:
Becky, zou het zin hebben om haar, als ze zo snel al weer komt, dezelfde borst eerst weer aan te bieden? Dus blokvoeden eigenlijk? En als ze daar dan niet genoeg aanheeft, de andere pas aanbieden.. En krampjes horen er helaas wel bij, hier was het met Isabel redelijk te managen met een warme kruik, bij Tobias hebben we na een week of 3/4 infacol bijgehaald en dat gebruiken we nog steeds. Hij is nu bijna 11 wk
Dat heb ik vannacht en vanochtend gedaan. Inclusief de borstcompressie. Maar vanochtend was ze weer zo onrustig door de krampjes dat ik niet het gevoel had dat ze genoeg had.
Ze huilt in principe al weer de hele ochtend en uit troost bied ik de borst ook aan.

Infacol en cinababy hebben we gebuikt.maar daar werd r stoelgang heel slecht van. ging ze nog meer van persen.
pi_121542580
Hoe voelen je borsten becky? Heb je stuwing? Als Isabel heeft gedronken is je borst dan soepeler? Biedt je 1 of 2 borsten aan per voeding?
pi_121543957
Geen ervaring mee Becky, ik zou niet onmiddellijk weten wat helpt.
Ik denk dat ik hier maar gewoon eens moet gaan oefenen met verschillende shirtjes. G morst wel nog tijdens het drinken, dus moet ook nog even bekijken hoe ik dat dan ga aanpakken.
pi_121544032
Ik doe luuk een hydrofiel voor als slab .
*poef* nu is het weg
  maandag 14 januari 2013 @ 13:45:21 #191
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121544572
Beide borsten voelen niet heel vol. Echte stuwing heb ik ook niet. Wel een heel goed werkend tsr. Na voeden voelt borst soepel en leeg. In principe geef ik twee borsten per keer maar vannacht sliep ze prima op 1 borst.
pi_121546453
En Isabel drinkt wel goed, Becky? Goede lange halen? Daar ging t bij A de mist in.

Ik zou ook lk bellen
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_121561903
Nou vandaag F.leur gewogen op het cb. In 6dgn 80gr aangekomen. Weer niet zoveel. (was wel vlak voor n voeding na 4x! poepen)
Naar de curve gekeken en naar F. Ik ben gerustgesteld. Schijnbaar normaal bij bv rond 3-4maanden. Bijvoeding wordt pas vanaf 6mnd echt aangeraden. Maar t mag wel als je zelf denkt dat t kan vanaf 4mnd.

Ze is dus schijnbaar gewoon tenger. Ik ben zelf ook vrij slank, dus t was waarschijnlijk haar bouw gewoon. Ze is boven gemiddeld lang, 65cm bij 3,5mnd.

Ik ben gerustgesteld :)
pi_121564061
Stoere Kyara. Kom je hier dan pronken met je babies aan de borst?

Ik deed bij het voeden ook weleens een doek of hydrofiel erover. Nu is meneer al te groot ervoor, trekt hij zo weg om alles te kunnen zien. En flashen wordt nu ook echt een probleem met vaak loslaten. Toch is het redelijk decent denk ik.

Heb hier nog steeds een kolfprobleem alsin te weinig kolven. Hoop dat het overgaat, ligt misschien ook aan tandenwerk. En ik weet dat je met dat ene middel (ben de naam even kwijt) de productie kunt verhogen, maar ik twijfel of dat de goede manier is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 14 januari 2013 @ 21:23:37 #195
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121566164
Ik wacht met het inschakelen van een lk even tot woensdag. Dan bezoek cb en weet ik hoeveel ze weegt. Als ze goed als groeit krijgt ze iig genoeg binnen.
pi_121566166
Pfff, wat een informatie weer. En dat in 1 dag. Het duizelt me soms gewoon.
Hoe zit dat nou met maar aan 1 kant drinken of aan beide kanten? En als er maar aan 1 kant gedronken wordt, wat doe je dan met je andere borst? Afkolven, of bewaren voor de volgende voeding, om en om zeg maar? En hoe weet je nou of je kindje maar 1 borst wil of beide?

Bitterend, dat wat je vertelde over klusteren en troosten ken ik inderdaad en het lijkt me een fijn middel om te kunnen gebruiken, die optie had ik bij eva toen al niet meer.

Kyara, ja ik ook hier, ben me aan het oriënteren om wellicht toch bv te gaan geven dit keer.

Heb ook al op het werk geïnformeerd en dat is allemaal goed geregeld gelukkig. Een paar jaar geleden werd het invalidetoilet ervoor gebruikt.

Weet je, praktisch zie ik weinig beren op de weg, maar ik mis zoveel info dat ik me af en toe afvraag hoe ik dit allemaal moet leren. Aan de andere kant....jullie hebben het ook allemaal moeten leren toch?
  maandag 14 januari 2013 @ 21:31:21 #197
259886 pessie
pi_121566657
Danic zeker hebben wij het allemaal moeten leren! Ik vnd het heel fijn dat ik een lk achter de hand had die ik altijd kon bellen, en verder is dit forum een goede back up en ook goed coor steun. Verder doet sociale omgeving veel, bij mij in de omgeving is borstvoeden heel normaal en zit er ook best wat kennis.
pi_121566680
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:47 schreef Tinuviel het volgende:
Heb hier nog steeds een kolfprobleem alsin te weinig kolven.
Ik nu ook, het kdv krijgt 520 cc per keer mee maar dat is nu te weinig zeggen ze. Snap het niet hij drinkt thuis ook nog in totaal 320 cc bv uit de fles en dan nog 2x bij mij gewoon.
Nou ja misschien gaat hij dan 's nachts wel minder drinken.

Maar ik wil niet meer kolven, zoals het nu gaat is het nog prima een tijdje vol te houden. En voor het tekort heb ik eerst nog diepvries en daarna moet hij voor een extraatje maar aan de kunstvoeding.

Alle bv die hij binnen krijgt is mooi denk ik dan maar, ook al is het jammer dat ik het nu dus niet helemaal meer red...
pi_121566722
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:23 schreef becky27 het volgende:
Ik wacht met het inschakelen van een lk even tot woensdag. Dan bezoek cb en weet ik hoeveel ze weegt. Als ze goed als groeit krijgt ze iig genoeg binnen.
Ja maar als ze last heeft, onrustig aan de borst en veel krampen dan zou ik toch niet helemaal afgaan op alleen de groei. Te veel melk ( ik zeg niet dat dat zo is) groeien die kleintjes soms prima, maar zijn ze gewoon niet helemaal happy.

Bram kwam vandaag ook 100gr aan. Ik heb echt teveel melk. Bram is een heel makkelijk ventje, maar hij is niet helemaal tevreden aan de borst en moet vaak loslaten. Ook z'n buikje rommelt onwijs.
We zijn druk bezig om de boel te remmen. Vandaag denk ik dat ik ze niet leeg hoef te maken. Hij krijgt nu de schijven aardig weg. Ik geef nu 1 borst per voeding. Het is ff doorbijten, want stuwing hoort er nu eenmaal bij als de productie moet afnemen. Te veel melk is minimaal net zo'n probleem als te weinig melk. Het is zeker geen luxe probleem.
pi_121566841
danic je voedt met een borst en geeft de andere als toetje ;) nee serieus heb je via de vk geen bv avond waar ze het uitleggen?

Weet je wat gek is...ik heb eigenlijk geen idee meer hoe het ging :? ja ik weet nog dat eerst een borst was en dan een boertje en dan de andere..maar denk dat na 1 of 2 weken ik zo maar wat deed :@ want ik vergat steeds welke van mijn borsten aan de beurt was :P
Als het goed is legt de kraamzorg het je uit allemaal en er is heeel veel info op borstvoeding.com! je hoeft dus niet alles van te voren te weten/onthouden :*
pi_121566969
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:47 schreef Tinuviel het volgende:
Stoere Kyara. Kom je hier dan pronken met je babies aan de borst?

Ik deed bij het voeden ook weleens een doek of hydrofiel erover. Nu is meneer al te groot ervoor, trekt hij zo weg om alles te kunnen zien. En flashen wordt nu ook echt een probleem met vaak loslaten. Toch is het redelijk decent denk ik.

Heb hier nog steeds een kolfprobleem alsin te weinig kolven. Hoop dat het overgaat, ligt misschien ook aan tandenwerk. En ik weet dat je met dat ene middel (ben de naam even kwijt) de productie kunt verhogen, maar ik twijfel of dat de goede manier is.
Mijn man gaf ook pap soms! biobim met volle biologische melk (gemengd met water)
  maandag 14 januari 2013 @ 21:39:53 #202
259886 pessie
pi_121567157
Bitterend ik weet het nog precies en ik zie op dit moment best tegen de kraam week o. Ik hoop zooooo op een 6 ponder. Voorkomt zoveel gedoe! Maar we zijn op de goede weg, als het zo doorgaat i s het bij 40 weken 6.5 pond ^O^

Tico, zowel onder als overproductie is stom.
pi_121567333
pessie ik hoop het ook voor je!! ik denk dat ik het niet meer weet omdat ik toen zo uitgeput was..om het uur wakker snachts en ze huilde echt heel veel! het is echt een hele vage blurr...
pi_121567357
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:34 schreef bitterend het volgende:
danic je voedt met een borst en geeft de andere als toetje ;) nee serieus heb je via de vk geen bv avond waar ze het uitleggen?

Weet je wat gek is...ik heb eigenlijk geen idee meer hoe het ging :? ja ik weet nog dat eerst een borst was en dan een boertje en dan de andere..maar denk dat na 1 of 2 weken ik zo maar wat deed :@ want ik vergat steeds welke van mijn borsten aan de beurt was :P
Als het goed is legt de kraamzorg het je uit allemaal en er is heeel veel info op borstvoeding.com! je hoeft dus niet alles van te voren te weten/onthouden :*
Ja, ik ga ook bij de eerstvolgende afspraak informeren naar zo'n informatie avond hoor. Wil ik zeker naar toe.
Maar als ik lees hoeveel er te vertellen is over bv dan schrik ik wel eens, en vraag ik me af hoe ik dat allemaal ooit zal begrijpen. Onzekerheid en controle dus, wat ik eerder uitlegde. Ik wil graag het liefst op een blaadje uitgeschreven hebben hoe iets gaat. En dat gaat nu niet, das voor mij soms lastig!
Maar ik ben dol op toetjes, dus moet goed komen :P
  maandag 14 januari 2013 @ 21:45:25 #205
259886 pessie
pi_121567508
Danic, ik was bij nathan ook echt heel onzeker en controle verliezen wilde ik al helemaal niet. Maar ik heb er mn weg in gevonden en ben er veel relaxter van geworden.
pi_121568833
Das ook wel een mooi extra iets natuurlijk, dat je er uiteindelijk relaxter van wordt! Zou wel goed voor mij zijn om me niet overal druk over te maken.

Had pas ook iets aan de hand waarover ik me behoorlijk druk maakte, maar zodra ik het losliet viel er een last van mijn schouder. Is alleen niet altijd makkelijk.
  maandag 14 januari 2013 @ 22:06:58 #207
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_121568929
Hier zei de verloskundige eerst een borst heeft hij na kwartier/20 minuten nog niet genoeg dan de andere.
En de volgende voeding begin je bij de borst die je als "toetje" gaf, de laatste dus.
Maar Rayen had aan 1 borst genoeg dus de volgende voeding begon ik aan de andere borst ;)
Ik vergat ook vaak welke kant aan de beurt was (op internet kan je daar "armbandjes" voor krijgen, dan vergeet je het niet.
Ik deed het maar op de gok soms en soms voelde ik welke borst nog het volst zat, die was dan aan de beurt :P

En die krampjesfase vond ik verschrikkelijk, mijn lieve kleine babytje gillend als een speenvarken en niets wat hem hielp :'( Infacol gebruikten we al, maar gedurende een paar dagen bood dat ook geen verlichting)
De frustratie van jezelf dan dat je niets kunt doen ;(
Rayen 2½ jaar!
  maandag 14 januari 2013 @ 22:11:32 #208
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121569221
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 22:05 schreef danic het volgende:
Das ook wel een mooi extra iets natuurlijk, dat je er uiteindelijk relaxter van wordt! Zou wel goed voor mij zijn om me niet overal druk over te maken.

Had pas ook iets aan de hand waarover ik me behoorlijk druk maakte, maar zodra ik het losliet viel er een last van mijn schouder. Is alleen niet altijd makkelijk.
Och, dan kom je tzt hier gewoon langswaaien en is er bijna altijd wel iemand die je meteen van advies kan voorzien. ;)
pi_121569258
Die armbandjes ken ik, kan ik ook zelf wel maken.
Er zat in 1 van die blije dozen zo'n strikje wat je aan je bh bandje kan klemmen, ook wel handig. Had ik al in de tas gedaan voor mijn zusje, maar toch maar weer even apart houden nu.
  maandag 14 januari 2013 @ 22:14:07 #210
259886 pessie
pi_121569367
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 22:12 schreef danic het volgende:
Die armbandjes ken ik, kan ik ook zelf wel maken.
Er zat in 1 van die blije dozen zo'n strikje wat je aan je bh bandje kan klemmen, ook wel handig. Had ik al in de tas gedaan voor mijn zusje, maar toch maar weer even apart houden nu.
Inbdie van prenatal ja :P
pi_121569535
Die vond ik dan weer niet fijn. Die was zo stug dat ie me irriteerde. Ik vergat hem ook naar de andere kant te doen. Ik voel nu per keer gewoon een beetje.
*poef* nu is het weg
pi_121569606
Danic je bent nu al bezig met info verzamelen das al mooi op tijd. En als je baby er is trek je kraamhulp aan de mouw voor het eerste begin fok of lk voor de rest en voor je het weet gaat het vanzelf.

Tico sterkte met stuwing.

En kwisted fijn dat alles goed was.

Oh en die bandjes vergat ik gewoon net zo hard ald welke borst... :')
pi_121569748
Is ook zo *adem in adem uit*
  maandag 14 januari 2013 @ 22:27:21 #214
95408 Incantrix
pi_121570157
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 09:15 schreef mignonne het volgende:
Zou ook kunnen inderdaad, maar dan hadden we nu nog weer een extra kruik moeten gaan halen en zulks..

Maar toen de kraamverzorgster zei 'joh, en als het weer minder koud is buiten pak je je cosleeper lekker' dacht ik 'ohja, het hoeft ook niet voor altijd te zijn', mwhehehe :')

Wup, is ook hoor, dat weet ik ook wel. Maar eigenlijk is het probleem ook niet de kou, maar de tocht ivm een kapot dakraam :@ toch maar even overleggen dus, die kamer is vlakbij dus nouja..

(Oh, en Mignonne, laat ff weten wat werkt voor jou :))
3!
pi_121570671
Ik ha vantevoren ook wat gelezen, maar das zo weer vergeten. Als je er midden in zit begrijp je veel beter waar het over gaat.
Ik heb mijn oudste flesvoeding gegeven en de jongste bv. Je moet ff een knop om zetten en alles van flesjes vergeten. Ook geen pak in huis halen en flesjes ook wegzetten.
Ik vind het een mooie ervaring en het maakte Nena's babytijd ook tot een mooie uitdaging, want de rest is allemaal veel minder spannend bij een tweede:-)

Ik ga ook door na een half jaar, haha, sta versteld van mezelf,maar ik zie ons niet over twee weken ineens allemaal flesjes geven.
  maandag 14 januari 2013 @ 22:36:18 #216
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121570724
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 22:27 schreef Incantrix het volgende:

[..]

Zou ook kunnen inderdaad, maar dan hadden we nu nog weer een extra kruik moeten gaan halen en zulks..

Maar toen de kraamverzorgster zei 'joh, en als het weer minder koud is buiten pak je je cosleeper lekker' dacht ik 'ohja, het hoeft ook niet voor altijd te zijn', mwhehehe :')

Wup, is ook hoor, dat weet ik ook wel. Maar eigenlijk is het probleem ook niet de kou, maar de tocht ivm een kapot dakraam :@ toch maar even overleggen dus, die kamer is vlakbij dus nouja..

(Oh, en Mignonne, laat ff weten wat werkt voor jou :))
Wil je een kruik lenen? Of twee? Ik breng ze met liefde langs bij je.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121572203
Je kunt ook prima een haarbandje om je pols of je voedingsbeha doen ter herinnering.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 15 januari 2013 @ 15:05:04 #218
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121593741
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:47 schreef WupWup het volgende:

[..]

Het verhaal klinkt een beetje als overproductie? Heb je een lactatiekundige achter de hand? Zo niet, bel even met een vrijwilligster van LLL: http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html
oh deze had ik niet gezien, ik zal morgen eens iemand benaderen.

edit: mevrouw Drop staat er niet tussen maar die ga ik even contcten.

[ Bericht 4% gewijzigd door becky27 op 15-01-2013 15:28:53 ]
  dinsdag 15 januari 2013 @ 15:20:04 #219
95408 Incantrix
pi_121594424
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 22:36 schreef laziness het volgende:

[..]

Wil je een kruik lenen? Of twee? Ik breng ze met liefde langs bij je.
Oh, wat lief! O+ vannacht op haar eigen kamer ging goed, maar ik onthou het even, thnx hon :*

En het blijkt dat Isabel ook een te kort tongriempje heeft. Verklaart meteen waarom mijn tepels maar stuk blijven gaan en ik niet zonder tepelhoedje kan. Hoop dat daar snel iets mee kan, ik wil toch graag zonder hoedje gaan voeden als dat kan. Wel weer fijn: ze is nu aardig aan het aankomen en mijn stuwing is weg *O*
3!
pi_121594592
Tico en becky, sterkte en succes voor jullie.

Danic, pessie en Kyara, ik hoop dat jullie een fijne bv-periode tegemoet gaan :).

Incantrix, Isabel ook al een te kort tingriempje ;(. Wel fijn dat ze goed aankomt nu en de stuwing minder is!

Wij waren vandaag op het CB, 7 maanden check-up!

Op het CB boog de lengte echt wat af, maar hier valt het wel mee. En lengte is sowieso lastig om goed op te meten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121594868
Fijn inca *O*
Wel minder van het tongriempje en kapotte tepels :(

Verder veel te lezen in dit topic maar kom ik nu niet aan toe
Heb een -O- moment mbt bv
Ik ben deze & volgende week alleen en S krijgt tandjes, ontwikkeld zich super goed (kruipen staan etc) en geef nu 8mnd bv,
Maar sinds ik haar na advies hier vaker ben gaan aanleggen voor bijvoeding enz, wil ze alleen nog maar bij me zijn, snachts constant aan de borst, terwijl dat de reden was dat ik meer bijvoeding gaf, ze deed het qua slapen goed en nu begint het allemaal weer. Nu weet ik niet of het aan tandjes ontwikkeling en clusteren? Ligt maar het voelt niet prettig
Ik heb geen vrijheid met fles en ik kan S ook niet ergens brengen, ze is elk uur wakker dat doe ik iemand anders niet aan, en het huilen pff.. Mijn vriend krijg haar ook niet rustig, alleen borst.
En dat was een stuk minder drama toen ze minder borst kreeg (maar wel 7/8x pd nog goed dronk)

Wat te doen? Ze leek eerder echt veel meer tevreden, sliep goed overdag en snachts redelijk, etc
En ik krijg echt een rotgevoel als borst het enigste is wat helpt, ik kan er niets aan doen soms is het gewoon drammen.. Ik herken het verschil nu wel

Is het weer een fase, of ligt het er aan dat hoe meer ik aanbied, des te meer ze er afhankelijk van wordt? Weet niet hoe ik het moet uitleggen.. -O-
pi_121595594
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:43 schreef danic het volgende:

[..]

Ja, ik ga ook bij de eerstvolgende afspraak informeren naar zo'n informatie avond hoor. Wil ik zeker naar toe.
Maar als ik lees hoeveel er te vertellen is over bv dan schrik ik wel eens, en vraag ik me af hoe ik dat allemaal ooit zal begrijpen. Onzekerheid en controle dus, wat ik eerder uitlegde. Ik wil graag het liefst op een blaadje uitgeschreven hebben hoe iets gaat. En dat gaat nu niet, das voor mij soms lastig!
Maar ik ben dol op toetjes, dus moet goed komen :P
Danic, heel herkenbaar! Hoe meer ik lees over bv hoe meer ik het voor mij rocket science wordt :@ Ik heb me wel ingelezen van tevoren en raad jou dat ook zeker aan (dat doe je al, heel goed!) maar hou in je achterhoofd dat bv ook iets natuurlijks is en dat het elders zonder informatie ook vaak gewoon heel goed gaat. Doe je voordeel met alle info die er hier en op bv.com te vinden is, maar laat je ook niet onnodig onzeker en ongerust maken. Succes!
pi_121596639
Geen tips helaas Zoë, succes :*

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:50 schreef OooLizaooO het volgende:
Kan iemand een how-to filmpje maken? Becky bijvoorbeeld! Jij hebt gewoon je truitje nog volledig aan (vanboven ;)). Ik heb nu vooral kleding met een V waar ik mijn borst dan moet uithalen. Als er 1 ding is dat ik wil vermijden, is het wel dat mensen m'n war zone van een blubberbuik zien, dus daar moet ook wel wat stof blijven over zitten...
Ik moet met mijn cup G/H echt mijn volledige borst ondersteunen met een hand. Ik draag momenteel overal hemdjes met spaghettibandjes onder, daar kan mijn borst overheen. De trui (oid) die ik draag doe ik omhoog, die bedekt de bovenkant en een sjaal maakt het van de zijkant wat minder "in your face".

Ik had gisteren bijna 40 graden koorts en mijn productie is behoorlijk ingestort -O- Maar "lekker" aan het wisselvoeden dus ...
pi_121597099
Zoe ik denk niet dat het de schuld is van de borst hoor...rond 8 maanden is een sprong en je zegt het zelf ze kan ineens zo veel! dan wil ze het liefst waar ze warm en troost uit kan halen...en tanden is ook niet niks he! heb er vertrouw in meid :*

Phaidra hij groeit echt goed! O+
pi_121597707
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 15:20 schreef Incantrix het volgende:

[..]

Oh, wat lief! O+ vannacht op haar eigen kamer ging goed, maar ik onthou het even, thnx hon :*

En het blijkt dat Isabel ook een te kort tongriempje heeft. Verklaart meteen waarom mijn tepels maar stuk blijven gaan en ik niet zonder tepelhoedje kan. Hoop dat daar snel iets mee kan, ik wil toch graag zonder hoedje gaan voeden als dat kan. Wel weer fijn: ze is nu aardig aan het aankomen en mijn stuwing is weg *O*
Inca, het stelt echt weinig voor het knippen. Ik heb Bram zelf vast gehouden. Hij viel meteen weer in slaap na het knippen.
pi_121599366
Phaidra
Mooie curve!

Bitterend
Pff ja soms is het allemaal erg pittig

Zijn bij de osteopaat geweest en haar nekwervel zat niet goed, kenmerkend daarbij zijn snel kokhalzen en veel zuigbehoefte, dus dat klopt wel
En echt.. Ze maakt opeens bewegingen met t hoofd die ze eerder niet maakte, ze doet haar hoofd nu ook naar de zijkant richting schouder, eerder deed ze dit eigenlijk niet :@
Hoop dat het verder ook helpt voor dr
  dinsdag 15 januari 2013 @ 17:24:22 #227
95408 Incantrix
pi_121600678
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:26 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Inca, het stelt echt weinig voor het knippen. Ik heb Bram zelf vast gehouden. Hij viel meteen weer in slaap na het knippen.
Thnx! Het klinkt zo eng, maar als het zo meevalt.. En als ze er later ook problemen mee kan krijgen kunnen we het beter nu aanpakken. Stef slist ook en heb ik ook lang gedaan over voeden zonder pijn, dus misschien had hij het ook, maar daar kan ik nu niet meer zoveel mee.
3!
  dinsdag 15 januari 2013 @ 17:26:01 #228
95408 Incantrix
pi_121600740
Oh, en zoë, wat fijn! Er gaat vast een wereld voor haar open joh O+
3!
pi_121603041
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 17:24 schreef Incantrix het volgende:

[..]

Thnx! Het klinkt zo eng, maar als het zo meevalt.. En als ze er later ook problemen mee kan krijgen kunnen we het beter nu aanpakken. Stef slist ook en heb ik ook lang gedaan over voeden zonder pijn, dus misschien had hij het ook, maar daar kan ik nu niet meer zoveel mee.
Ik zag er echt onwijs tegen op. En precies gister, hij was de hele ochtend lekker wakker en precies toen hij ging slapen kwam de vk. De hielprik sliep hij gewoon door zelfs.

Ze hebben een soort lepeltje dat onder het tongetje geschoven wordt. Dan is het wel makkelijk als ze even huilen want dan gaat het mondje open :') er zit een uitsparing waar het tongriempje dan door loopt. Het is belangrijk dat je kleine even goed stil ligt met z'n hoofd en armen. De kraam vroeg of zij dat moet doen en of ik weg wilde lopen, maar kom op het is mijn kind kom maar op. Dus ik heb z'n hoofdje en armen goed vastgehouden en dat was precies wat hij echt niet leuk vond. Dan is het een kwestie van een mini knipje en doordat hij al huilde omdat ik m vast had scheurde de rest vanzelf. En dat is helemaal niet eens een naar gezicht. Ze haalt een gaasje onze het tongetje langs en even kijken of het goed is. Daarna kon ik loslaten en meneer sliep meteen verder. Ik heb serieus niet het idee dat het hem echt veel pijn deed. Ze huilen meer en langer bij prikjes zeg maar.

Als je langer wacht moet het wel door een kno arts, en bij Bram zat het echt tot helemaal vooraan vast. Hij zou hoe dan ook problemen met spraak hebben gehad.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 18:58:09 #230
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121604227
danic. wat betreft 1 of 2 borsten: ik bood eerst borst 1 aan. Op een gegeven moment laat baby los of gaat sabbelen. Bij loslaten bood ik dezelfde kant net zo vaak tot de mond niet meer open gaat. Dan de andere kant tot 1 keer los laten. Werkte prima.

tico fijn dat de ingreep meeviel! succes met de stuwing :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121606233
Phaidra, mooie curve!

Tico, fijn dat de ingreep meeviel.

Inca, hoop dat het bij jullie dan ook zo snel en pijnloos is als bij Tico's Bram.

Hoe heet het medicijn ook alweer dat gebruikt wordt om de productie te verhogen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121606355
Tinu, das domperidon :*
pi_121606720
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:44 schreef Marjolijntje het volgende:
Tinu, das domperidon :*
Die dus, dankje.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121606905
Is dat niet domperidon oid, Tinuviel?

Volgens mij heb ik een sterke tsr (voel ik nooit) maar hoor en zie mini het moeilijk hebben dan. Ineens heel veel melk, zij gaat heel snel slikken om het bij proberen te houden. En dan gaat het dus wel eens mis met ademen en slikken, waardoor ze soms een hele hap lucht inslikt. Is ook verkouden op het moment. Die lucht hoor je dan echt zo wegborrelen in dr buik, komt er ook niet meer uit via een boer ofzo. Maar ik kan toch niks aan de tsr doen?
pi_121608073
SE
Je kunt wel eerst kolven zodat de ergste melkstroom weg is?
Maar misschien hebben de dames hier wel betere tips :@
pi_121608485
Hmm ja kan, maar kolven is niet mijn favoriete bezigheid (trauma na drie maanden fulltime (hand :') )kolven denk ik). Het is ook niet alleen aan het begin, tijdens het drinken krijg ik nog wel een of twee keer zo'n tsr...
pi_121624661
Hmmm ik weet ook niet echt wat je daar zou kunnen aan doen SE! Wel vervelend...

Ik heb een koortsblaas, bah :(. Zijn er extra zaken waar ik moet op letten bij bv? Dat wordt een paar dagen niet babyknuffelen en -kussen :'(
pi_121624822
Niet bij borstvoeding, maar wel specifiek voor je kleintje. Bijzonder goed op je hygiëne letten en je kind absoluut niet in direct contact laten komen met het wondvocht, dat herpesvirus is geen sinecure voor een jonge baby.
pi_121626573
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 15:29 schreef Zoë23 het volgende:
Fijn inca *O*
Wel minder van het tongriempje en kapotte tepels :(

Verder veel te lezen in dit topic maar kom ik nu niet aan toe
Heb een -O- moment mbt bv
Ik ben deze & volgende week alleen en S krijgt tandjes, ontwikkeld zich super goed (kruipen staan etc) en geef nu 8mnd bv,
Maar sinds ik haar na advies hier vaker ben gaan aanleggen voor bijvoeding enz, wil ze alleen nog maar bij me zijn, snachts constant aan de borst, terwijl dat de reden was dat ik meer bijvoeding gaf, ze deed het qua slapen goed en nu begint het allemaal weer. Nu weet ik niet of het aan tandjes ontwikkeling en clusteren? Ligt maar het voelt niet prettig
Ik heb geen vrijheid met fles en ik kan S ook niet ergens brengen, ze is elk uur wakker dat doe ik iemand anders niet aan, en het huilen pff.. Mijn vriend krijg haar ook niet rustig, alleen borst.
En dat was een stuk minder drama toen ze minder borst kreeg (maar wel 7/8x pd nog goed dronk)

Wat te doen? Ze leek eerder echt veel meer tevreden, sliep goed overdag en snachts redelijk, etc
En ik krijg echt een rotgevoel als borst het enigste is wat helpt, ik kan er niets aan doen soms is het gewoon drammen.. Ik herken het verschil nu wel

Is het weer een fase, of ligt het er aan dat hoe meer ik aanbied, des te meer ze er afhankelijk van wordt? Weet niet hoe ik het moet uitleggen.. -O-
Ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft, maar als het eerdere schema voor jullie goed werkte, kan je toch proberen om dat weer op te pakken? S. is inmiddels 8 maanden en met de hoeveelheid nachtvoedingen zal je productie echt niet zo snel meer instorten :).

Op het CB hadden we het even over het slapen van I. en toen ik aangaf dat ik dacht dat hij 's nachts inhaalt omdat hij overdag te afgeleid was om te drinken, moest ik dit patroon maar doorbreken door hem een nacht te laten huilen. Dan zou hij overdag wel meer honger hebben en meer gaan eten :o -O- Hij moest ook meer bijvoeding gaan eten, zodat hij minder afhankelijk zou worden van bv. Het arme schaap is pas 7 maanden en eet net een maandje!!! :N Toen ik zei dat we hem zelf stukjes laten eten, was de reactie: "oh ja, volgens die methode... Uh, hoe heet het ook alweer?".

Facepalm. Echt. Gelukkig is de arts wel pro-bv en geeft veel zinniger adviezen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121643026
:X :X Gelukkig weet jij wat je doet en waarom je het zo doet. Je zal maar minder stevig in je schoenen staan...
  woensdag 16 januari 2013 @ 18:04:10 #241
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121644680
Hier weer dikke overproductie ;( doordat hij zoveel beetjes drinkt ivm zijn kinkhoest , die we inmiddels alle drie hebben *whoop* -O-

Oh en ik weet eindelijk wanneer we ongeveer de afspraak hebben eind feb /begin maart... En dat voor een baby met groei issues en zo.. Mooi systeem hier :+
  woensdag 16 januari 2013 @ 18:10:42 #242
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121644935
Ja, na 6 maanden zijn nachtvoedingen een gewoonte, die je zelf in stand blijft houden.... :r
Zij van het CB zijn niet mijn vrienden....

Ik kreeg gisteren flinke pluimen een van mijn verloskundigen (tevens LK) over het opstarten van de bv na mijn bevalling en mijn standvastigheid na de KS. En over het feit dat in anderhalf jaar heb gevoed. Het was zo leuk om daar even over te kunnen babbelen. Ze zijn momenteel erg aan het promoten dat mensen die bv willen geven en een zus of vriendin hebben die bv geeft, daar melk aan vragen als reserve voor als er bijgevoed moet worden. Dat vonden ze in het ziekenhuis maar gek, maar inmiddels zijn ze aan het bijdraaien en er schijnt veel veranderd te zijn sinds dat ik er heb gelegen. We zullen het zien tzt. :)

Over goed 6 maanden mag ik weer BV geven..... O+
pi_121652912
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 17:26 schreef WupWup het volgende:
:X :X Gelukkig weet jij wat je doet en waarom je het zo doet. Je zal maar minder stevig in je schoenen staan...
Ja precies. Ik ben zo blij dat er goede informatie te vinden is, dat je je eigen weg kan zoeken. Als het CB toch eens je enige bron zou zijn...

Nou sta ik ook weer niet zo stevig in m'n schoenen dat ik ertegen in ga :@. Ik knik onder een bedenkelijk 'hmm-hm' en doe vervolgens wat ik (+ partner) zelf wil.

Evenstar :* Beterschap! Een afspraak, hoe ver weg ook, is in ieder geval iets positiefs om naar uit te kijken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121653463
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 18:10 schreef Juud79 het volgende:
Ja, na 6 maanden zijn nachtvoedingen een gewoonte, die je zelf in stand blijft houden.... :r

Ik kreeg gisteren flinke pluimen een van mijn verloskundigen (tevens LK) over het opstarten van de bv na mijn bevalling en mijn standvastigheid na de KS. En over het feit dat in anderhalf jaar heb gevoed. Het was zo leuk om daar even over te kunnen babbelen. Ze zijn momenteel erg aan het promoten dat mensen die bv willen geven en een zus of vriendin hebben die bv geeft, daar melk aan vragen als reserve voor als er bijgevoed moet worden. Dat vonden ze in het ziekenhuis maar gek, maar inmiddels zijn ze aan het bijdraaien en er schijnt veel veranderd te zijn sinds dat ik er heb gelegen. We zullen het zien tzt. :)

Wauw, wat goed van dat bijvoeden met bv!

Zijn er hier nog mensen met goede tips voor een flesweigeraar? Het is geen drama als het niet lukt, maar zou me wel wat vrijheid opleveren. Hij doet er helemaal niks mee, laat em los in z'n mond.
pi_121653924
Tico, fijn dat Bram weinig last heeft gehad van het tongriempje. Merk je nu ook dat het drinken beter gaat?

Zoë, ik zou denk ik proberen het oude ritme terug te krijgen. Steeds iets langer rekken tussen de voedingen. Afleiden met spelletjes, knuffelen, wandelen etc. Zodat je weer wat langer tussen je voedingen hebt zitten. Al weet ik ook wel dat die kleintjes echt kunnen krijsen om de borst.
Ik weet ook eigenlijk niet of je ze kunt verwennen met de borst. Ze wil de fles niet meer vertelde je wel eens, wil ze wel een speentje?

Hier geen problemen met het CB, ze zijn pro borstvoeding, maar ik heb niet het idee dat ze er heel veel vanaf weten. Ze gaven me wel het advies dat het met bv pas nodig is om met 6maanden met bijvoeden te beginnen. Maar dat het vanaf 4 maanden mag als ik en F.leur ons daar goed bij voelen.

Ik heb iets waar ik al vanaf vlak na de geboorte van F over na zit te denken. Ik ben in het ziekenhuis bevallen dmv de vacuumpomp, want F woog 9 pond en ze kwam er niet uit. Ik kan me niet herinneren of ze toen meteen aan de borst heeft gedronken.. Waarschijnlijk door vermoeidheid en schok. Een uur later hebben we het pas echt kunnen proberen, omdat F eerst aan de antibiotica moest (te lang verhaal). Ik werd toen door een zuster geholpen met aanleggen. Zij suggereerde meteen al dat ik waarschijnlijk nog geen melk zou hebben, want eerste kindje. Meteen verteld dat ik al vanaf 20 weken :') colostrum begon te lekken, dat zat dus wel goed. Toen concludeerde ze al vrij snel toen het niet meteen lukte dat mijn tepels te vlak waren en dat ik een tepelhoedje moest proberen. Daarmee lukte het wel. F.leur heeft toen een paar slokjes gehad. Hierna konden we pas weer rustig naar de kamer en kwam een andere zuster vertellen dat F.leur kunstvoeding moest, omdat ze te weinig had binnen gekregen. Ze werd met het cupje gevoed door haar waar ik bij was. Ik heb dat allemaal meteen geaccepteerd, want 'zij zullen het wel weten'. Daarna is diezelfde zuster met mij gaan oefenen met de bv. Zij concludeerde dat ik het eerst zonder hoedje moest proberen, want volgens haar waren mijn tepels niet te vlak. Gelukkig is het door haar inschatting en ervaring wél gelukt zonder hoedje. Daar heb ik nu nog profijt van, en vanaf toen is het voeden me héél gemakkelijk af gegaan.
Ik vraag me nu steeds af of het cupfeeden wel zo noodzakelijk was. Als ze me gewoon goed hadden geholpen met aanleggen, meteen in het begin.. dan was het misschien niet nodig geweest. Ook had ik het idee dat ik eigenlijk geen keuze had, het werd gewoon gedaan.
Ik kan niet zeggen dat ik het erg vind hoor, ik lig er heus niet wakker van. Maar ik vraag me gewoon af of het niet kwam door de 'onkunde' van de eerste zuster..
Daarbuiten heb ik ook wel eens gelezen dat een babytje genoeg reserves heeft voor de eerste dagen, is dat bijvoeden dan echt nodig?
pi_121654017
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2013 20:54 schreef Morretje het volgende:

[..]

Zijn er hier nog mensen met goede tips voor een flesweigeraar? Het is geen drama als het niet lukt, maar zou me wel wat vrijheid opleveren. Hij doet er helemaal niks mee, laat em los in z'n mond.
Heel logisch antwoord waarschijnlijk, maar verschillende flessen/spenen proberen?
Hier wil F alleen uit de difrax S-flessen drinken. Alle anderen moet ze echt niet..
pi_121654535
quote:

[..]

De logopedist: "je kunt op je kop gaan staan, maar als ze niet willen, willen ze niet". Hoopvol, niet? :+ Tips die ik gekregen heb zijn elke dag oefenen en als het niet gaat dan niet, maar niet direct erna de borst aanbieden. Kijken of ze de fles bij een ander wel pakt. Verschillende spenen proberen. En er vooral geen issue van maken want het gaat uiteindelijk vanzelf weer over. Hier hielp helemaal niets. Op mijn werkdagen werd mijn baby gevoerd uit een bekertje, rijstebloempap van een lepel of uit een spuitje. Het ging uiteindelijk inderdaad vanzelf over, met 6 maanden viel opeens het kwartje weer.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121654741
Waarom heeft ze kunstvoeding gekregen? De reden is me onduidelijk in je verhaal. Die eerste zuster heeft het inderdaad niet begrepen. "Geen melk, want eerste kindje" :N Elke nieuwe mama heeft melk. Precies genoeg druppels voor dat kleine maagje.
pi_121654993
quote:

[..]

Speen voorverwarmen. Paar druppels eruit knijpen als 'ie de speen in z'n mond heeft. Voeden in borstvoedingshouding. Voeden juist niet in borstvoedingshouding. Fles door mama. Fles door papa. Fles door papa terwijl mama niet eens in zicht is. Andere speen. Andere fles. Vers gekolfde melk. Opgewarmde koelkastmelk. Lauwe melk. Koude melk. Lopend de fles geven.
  woensdag 16 januari 2013 @ 21:38:06 #250
259886 pessie
pi_121655961
quote:
0s.gif Op [urldruppel heb geproduceerd.=http://forum.fok.nl/topic/1918741/10/25#121644935]woensdag 16 januari 2013 18:10[/url] schreef Juud79 het volgende:

Leuk initiatief! Mijn vk vond het ook wel echt bijzonder dat ik melk van free mag gebruiken in geval van bijvoeden O+

Wup, ik denk niet dat ik de eerste 2 dagen uberhaupt een druppel heb geproduceerd -O-
pi_121655988
Ik mag me ook hier weer melden maar kan vaak lang niet alles bijhouden.

Maar wil toch ook trots even kwijt dat de bv hier echt al super gaat, meneer hapt goed aan, borsten beginnen vol te lopen en sinds thuiskomst gister geen bijvoeding meer gehad
vandaag was hij maar 40gr afgevallen en daar zijn we met zijn (te) lage geboortegewicht erg blij mee natuurlijk
pi_121656310
Welkom dracul!

Ik heb een dag zonder kolven!!! Hij kan de stuwing weg krijgen!! Omg!
pi_121656342
*O* *O* voor de goede drinkers van Dracu en Tico!!
pi_121656463
Zou het dan toch het tongetje zijn geweest?? Dat hij nu wel netjes echt leeg kan drinken, in plaats van gewoon tepel sabbelen en de boel laten stromen.
pi_121657248
Dank wup voor je enorme lijst met tips, en Clubsoda ook.
Een aantal hebben we al geprobeerd. Het helpt niet dat papa helemaal niet tegen zijn gebrul kan.. Die luistert liever naar Isabel gekrijs alstie moet kiezen :')

Draakje *O* wat goed van L zeg! En Tico geen stuwing meer *O*
pi_121659492
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2013 10:26 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft, maar als het eerdere schema voor jullie goed werkte, kan je toch proberen om dat weer op te pakken? S. is inmiddels 8 maanden en met de hoeveelheid nachtvoedingen zal je productie echt niet zo snel meer instorten :).

Op het CB hadden we het even over het slapen van I. en toen ik aangaf dat ik dacht dat hij 's nachts inhaalt omdat hij overdag te afgeleid was om te drinken, moest ik dit patroon maar doorbreken door hem een nacht te laten huilen. Dan zou hij overdag wel meer honger hebben en meer gaan eten :o -O- Hij moest ook meer bijvoeding gaan eten, zodat hij minder afhankelijk zou worden van bv. Het arme schaap is pas 7 maanden en eet net een maandje!!! :N Toen ik zei dat we hem zelf stukjes laten eten, was de reactie: "oh ja, volgens die methode... Uh, hoe heet het ook alweer?".

Facepalm. Echt. Gelukkig is de arts wel pro-bv en geeft veel zinniger adviezen.
Ja ritme is voor mij ook wel erg fijn, maar sinds mijn vriend weer aan het werk is, kan ze niet steeds afgeleid worden en hangt ze wat meer aan mij en wil ze dus vaker drinken. (ze mist hem ook denk ik, nu hij weg is voor werk nog meer) Anders ging mijn vriend even met dr weg etc. En was ze lekker afgeleid.
Als mijn moeder er is bijv drinkt ze zo 4uren niet.

Ik had het ritme misschien idd niet moeten veranderen, maar na aanleiding van de tips hier ben ik haar toch vaker aan gaan leggen. Ga het vandaag weer zoals eerst doen

:o belachelijk! Fijn dat je arts wel pro bv is!

Kwisted
Nee speen wil ze niet, was ik ook geen fan van, nu soms spijt :+

En mbt het bijvoeden in het ziekenhuis,
S heeft alleen 'gesabbeld' (nauwlijks) in het ziekenhuis en pas toen de kraamhulp kwam gingen we proberen, S wilde niet, huilen etc. Heb haar svonds fv gegeven want ze leek misselijk, ze spuugde en daarna was ze meer tevreden naar mijn idee. Ze kreeg fv en ik ging kolven.
Ik wilde graag dat ze iets kreeg, en fv is geen ramp, zolang S maar tevreden was. Na 2dagen had ik 15ml en zijn we overgegaan op volledig bv

Maar dat was mijn eigen keuze uiteindelijk, raar dat ze in het ziekenhuis dat allemaal maar zo doen..

Dracu *O*

Fijn ticootje!

[ Bericht 1% gewijzigd door Zoë23 op 17-01-2013 08:36:19 ]
pi_121667919
Ik kan zeggen dat het hier klaar is. Misschien wel nooit meer een kindje aan de borst. Lotte heeft 14mnd gehad en Noah 16mnd en nu is het mooi geweest. Zucht. Het is zo dubbel. Fijn om iets meer vrijheid te hebben, maar het was toch ook wel heel lief en fijn zo'n frummel..

Heel veel succes voor de andere dames en bedankt voor de tips die ik in die totaal 30mnd heb mogen krijgen O+
Lotte!
Noah!
  donderdag 17 januari 2013 @ 09:07:37 #258
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121669161
Och Linda, ik kan me dat goed voorstellen dat gevoel, het is ook dubbel. Fijn dat je ze zo lang hebt kunnen voeden. ;)
pi_121669319
Linda :* goed gedaan joh!
  donderdag 17 januari 2013 @ 12:28:16 #261
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121675002
Linda goed hoor!!
pi_121678031
ff een snel vraagje

Ik kan voor 35e een medela dubbele electrische kolf (mini electric plus) overnemen, weet iemand of dit een beetje een goede is?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 14:12:57 ]
pi_121679292
Volgens mij was dat er eentje zonder gesloten systeem en een herriemaker.
pi_121679538
Geluid is op zich niet zo erg aangezien ik het puur thuis ga gebruiken.

Geen gesloten systeem wat houdt dat in?

(en welke adviseren jullie?).

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 14:42:54 ]
  donderdag 17 januari 2013 @ 14:44:04 #265
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121679647
Dat er melk in de motor kan komen en dat is zo lastig schoon te maken en te steriliseren dat je hem dus liever niet over neemt van een ander.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121680004
Ah -O-

In dat geval liever niet idd.
  donderdag 17 januari 2013 @ 15:34:10 #267
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121681561
Het is volgens mij echt super persoonlijk wat je fijn vindt, Logician. Misschien kun je straks met je kraam overleggen wat bij jou past en evt. al iets huren om te kijken wat je fijn vindt? Ik had toen een dubbelzijdige elektrische van Medela gehuurd en ik vond hem echt vreselijk. Sowieso dubbelzijdig vond ik echt niets en pijnlijk zo aan beide kanten tegelijk. Daarbij heb je je beide handen niet vrij (of ik deed iets fout, maar ik moest ze echt vasthouden anders bleven ze niet zitten en het zat toch echt flink vacuum). En het was een enorm gevaarte. Terwijl sommigen weer zweren bij een dubbele. Nu heb ik de Avent hand / elektrische kolf en die vind ik super. Hij is klein, hij neemt elektrisch precies jouw tempo en kracht over a.d.h.v. wat jij daarvoor handmatig hebt aangegeven. En je kunt die dus ook gebruiken als je geen elektriciteit hebt. Maar misschien dat anderen die juist weer helemaal niets vinden.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:10:19 #268
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121683186
Goed gedaan Linda!!
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:11:48 #269
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121683248
Heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van Nutriton in de borstvoeding? Ik lees 20 ml afgekolfde melk met een schepje Nutriton voor de bv. Maar geldt dat voor IEDERE voeding? Is nogal een gedoe 's nachts lijkt mij omdat ik het ook met een lepeltje moet geven.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:17:50 #270
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_121683496
als ik 't goed heb zorgt nutriton (johannesbroodpitmeel toch?) ervoor dat er minder terugkomt, het 'bindt' de melk als 't ware een beetje, per keer. dus de voedingen waar je het niet voor geeft zullen wel sneller/heftiger uitgespuugd worden vrees ik.
in de haak.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:18:45 #271
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121683536
Oh en nog een vraagje, ik heb pijn in mijn borst bij mijn borstbeen. Kan dat een verstopte melkklier zijn? Hoe krijg ik dat weggedronken door Isabel? Meemasseren?
pi_121683563
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:17 schreef trui het volgende:
als ik 't goed heb zorgt nutriton (johannesbroodpitmeel toch?) ervoor dat er minder terugkomt, het 'bindt' de melk als 't ware een beetje, per keer. dus de voedingen waar je het niet voor geeft zullen wel sneller/heftiger uitgespuugd worden vrees ik.
En wat wél teruggespuugd wordt blijft vanwege de dikte, samen met het maagzuur, langer in de slokdarm hangen, toch?
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:19:51 #273
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121683587
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:17 schreef trui het volgende:
Dat is hem juist, we gaan jbp geven in verband met eventueel verborgen reflux. Dus dan zou ze bij iedere voeding waarbij ik dat niet geef dus meer last hebben.
Ze spuugt namelijk niet.....
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:20:28 #274
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_121683608
bij mij werkte die handkolf juist helemaal niet, en 't dubbelzijdige van de medela vond ik wel handig. maar het blijft een gedoe. en ik geloof dat je wel een beetje op moet passen met overnemen van een gebruikte elektrische kolf. het is moeilijk om die goed schoon te maken van binnen, dus je weet niet precies wat je 'erbij' krijgt aan mogelijke besmetting enzo. maar misschien is dat inmiddels verbeterd? (oma vertelt..)
in de haak.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:21:25 #275
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_121683656
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:19 schreef becky27 het volgende:
Dat is hem juist, we gaan jbp geven in verband met eventueel verborgen reflux. Dus dan zou ze bij iedere voeding waarbij ik dat niet geef dus meer last hebben.
Ze spuugt namelijk niet.....
oh, da's wel heel verborgen dan die reflux! (ik had er nog niet van gehoord, maar heb 't net even gegoogled - lastig!)
in de haak.
pi_121683761
Volgens mij doet jbp niets met borstvoeding. Gooi het eens bij elkaar of het dikker wordt?
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:26:58 #277
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_121683852
ik heb 't advies destijds ook gekregen. dus ik ga ervan uit dat het wel iets doet.
in de haak.
pi_121683906
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef becky27 het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van Nutriton in de borstvoeding? Ik lees 20 ml afgekolfde melk met een schepje Nutriton voor de bv. Maar geldt dat voor IEDERE voeding? Is nogal een gedoe 's nachts lijkt mij omdat ik het ook met een lepeltje moet geven.
Ik vond het DRAMA bij Seb. Op een lepeltje geven. Behangplak is het. Kind werkte het meeste meteen naar buiten. Wat wel binnenkwam kwam gewoon ook naar boven. Alleen dikker. Ik heb het niet heel lang volgehouden geloof ik.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_121683954
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:24 schreef Ticootje het volgende:
Volgens mij doet jbp niets met borstvoeding. Gooi het eens bij elkaar of het dikker wordt?
Volgens borstvoeding. Com is nooit bewezen dat het echt werkt bij reflux klachten en borstvoeding.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:31:56 #280
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121684055
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:28 schreef Estrys het volgende:

[..]

Ik vond het DRAMA bij Seb. Op een lepeltje geven. Behangplak is het. Kind werkte het meeste meteen naar buiten. Wat wel binnenkwam kwam gewoon ook naar boven. Alleen dikker. Ik heb het niet heel lang volgehouden geloof ik.
Dat geeft een mens moed! :9
We weten het niet zeker, en alvorens met echte medicijnen te beginnen gaan we dit proberen. Ik weet het niet, ik wil alleen dat mijn meisje tevreden is en niet meer zoveel huilt. KMA is het niet want ik volg een al zo goed als koemelkvrij dieet en tuurlijk zijn het krampjes, dat is ook niet erg maar ze huilt bijna alleen maar als ze wakker is.
pi_121684131
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:31 schreef becky27 het volgende:

[..]

Dat geeft een mens moed! :9
We weten het niet zeker, en alvorens met echte medicijnen te beginnen gaan we dit proberen. Ik weet het niet, ik wil alleen dat mijn meisje tevreden is en niet meer zoveel huilt. KMA is het niet want ik volg een al zo goed als koemelkvrij dieet en tuurlijk zijn het krampjes, dat is ook niet erg maar ze huilt bijna alleen maar als ze wakker is.
Gos, wat is dat toch met tweede kindjes? ;(
pi_121684202
Dank je voor de info, ga zo maar eens livio bellen dan ivm huur ed. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 16:35:57 ]
pi_121684218
Sorry, ja ik kan wel een heel positief verhaal ophangen maar ik heb het niet zo ervaren.

Seb spuugde gewoon heel veel, daar was niks verborgen aan :D dus daar kwam de jbp gewoon weer naar buiten.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:41:29 #284
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121684449
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:35 schreef Estrys het volgende:
Sorry, ja ik kan wel een heel positief verhaal ophangen maar ik heb het niet zo ervaren.

Seb spuugde gewoon heel veel, daar was niks verborgen aan :D dus daar kwam de jbp gewoon weer naar buiten.
Oh maakt niet uit hoor, graag juist die eerlijke verhalen. Op bv.com staat een heel stuk dat het allemaal niet zou werken en zelfs slecht zou zijn. Ik ga het gewoon proberen en zie wel waar het schip strand.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:33 schreef -Spring het volgende:

[..]

Gos, wat is dat toch met tweede kindjes? ;(
Bij Noortje waren de eerste vijf weken ook vreselijk. Die had uiteindelijk KMA. Daarna ging het goed.

Moet nu ook gaan inbakeren, kan weer op zoek naar pacco's.
pi_121684973
Ik vond het ook een drama dat jbm... ik heb het gebruikt bij Elin. We hadden van het CB het advies gekregen om alsjeblieft niet te gaan klooien met kolven en geven en daarna aanleggen want dat zou teveel moeite zijn voor mij, teveel frustratie voor ons beiden en de kans zou groot zijn dat ze daarna zo nijdig was dat ze lastiger aan de borst te krijgen was en dat je daardoor eigenhandig de boel om zeep helpt.

Hun advies was om het te geven op een lepeltje, en dan ook niet de dosering zoals op het pak staat maar dan veel minder.

De reden waarom ik het drama vond, het leek wel of het allemaal erger werd. Het deed niets aan het zure van de maaginhoud. De boel kwam nog steeds omhoog maar zakte langzamer terug en ze had er langer last van op die manier. De hoeveelheid oprispingen verminderde wel iets, waar ze er eerst zeg maar 50 had op een dag had ze er met jbm nog 'maar' 30, maar die 30 duurden dan wel weer veel langer waardoor we verder van huis raakten.

Het protocol GORD is zo dat er eerst houdings- en voedingsadviezen gegeven moeten worden (rechtop, vaker kleine beetjes drinken ipv veel in 1 keer.) Helpt dat niet dan moet JBPM geadviseerd worden, helpt dat niet dan worden pas maagzuurremmers overwogen en dan wordt er nog een onderscheid gemaakt tussen antacida die de boel minder zuur maken, h2 blokkers ofzoiets die er ook voor zorgen dat de hoeveelheid verminderd of een combinatie met medicatie die ervoor zorgt dat de doorstroom naar de darmen sneller is waardoor de boel minder lang in de maag blijft sudderen.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:56:37 #286
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121685166
oh jeee, nu durf ik niet meer :@
Ik moet het een week proberen en dan de ha weer bellen. Ik denk dat het een heel geklooi gaat worden. Hmpf.

Daarbij ook gaan inbakeren.
  donderdag 17 januari 2013 @ 17:33:35 #287
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121686381
Jeetje zeker een gehannes. Ik vind het heel moeilijk welk advies te volgen. De huisarts weet ook niet alles maar ja wie wel?
Pff word er zo onzeker en verdrietig van. Maar dat is voor het baby'tjes topic
pi_121686971
Bram gooit nu ook hele voedingen eruit, minimaal 2x per dag. :S
  donderdag 17 januari 2013 @ 18:07:33 #289
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121687395
ik vind het advies inbakeren bij spugen nogal krom.. of ligt dat aan mij :?

Ticootje vervelend, heb je zelf idee waardoor?

En hier zit ik een beetje in Dilemma, ga ik mijn overproductie actief afbouwen of omdat ik zelf ook kinkhoest heb nu gewoon even laten en wellicht dat moeder natuur het vanzelf regelt?
:{
pi_121687456
Becky ik pm je vanaaf even. Je huisarts volgt in ieder geval een landelijk protocol
pi_121688983
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:07 schreef _evenstar_ het volgende:
ik vind het advies inbakeren bij spugen nogal krom.. of ligt dat aan mij :?

Ticootje vervelend, heb je zelf idee waardoor?

En hier zit ik een beetje in Dilemma, ga ik mijn overproductie actief afbouwen of omdat ik zelf ook kinkhoest heb nu gewoon even laten en wellicht dat moeder natuur het vanzelf regelt?
:{
Combi van teveel melk, te gulzig drinken en hoesten. Bram is verkouden :S en door het slijm ophoesten komt dan de hele voeding mee. Flink ruk dus.
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:06:17 #292
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121689744
he geds dat is idd ruk -O-
pi_121689910
Tja en na het omkleden drinkt hij gewoon weer en dan gaat het wel goed. Dus zolang goede luiers is het alleen een wasprobleem.
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:10:35 #294
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_121693070
Wij zijn weer goedgekeurd op het cb:

pi_121696511
Even een positieve noot over JBPM: ik geef het nu door de fles en voor E werkt het fantastisch. Waar ze eerst hele golven spuugde, is het nu hooguit een mondje terug en ik zie haar nooit meer "worstelen" met omhoogkomende zure voeding. Ik heb het lang afgehouden omdat ik er weinig positiefs over las, maar was ik er maar eerder mee begonnen. Overigens lijkt het me bij een heel kleintje en met bv wel meer geklooi, maar goed, een kind dat last heeft van de voedingen is ook niks.
pi_121696938
Asy! Huubke volgt zijn broer of niet..lange dunne O+
pi_121697402
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:07 schreef Cantare het volgende:
Even een positieve noot over JBPM: ik geef het nu door de fles en voor E werkt het fantastisch. Waar ze eerst hele golven spuugde, is het nu hooguit een mondje terug en ik zie haar nooit meer "worstelen" met omhoogkomende zure voeding. Ik heb het lang afgehouden omdat ik er weinig positiefs over las, maar was ik er maar eerder mee begonnen. Overigens lijkt het me bij een heel kleintje en met bv wel meer geklooi, maar goed, een kind dat last heeft van de voedingen is ook niks.
Ja maar volgens mij bindt het namelijk niet met borstvoeding.. Dat probleem heb je niet met kunstvoeding.
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:28:22 #298
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121697623
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar volgens mij bindt het namelijk niet met borstvoeding.. Dat probleem heb je niet met kunstvoeding.
Heb het net geprobeerd en het bindt wel, vieze plakkerige zooi wordt het. Maar Isabel eet het wel van een lepeltje, voor zover het duurt natuurlijk.
pi_121698268
Ah, dan heb ik het gewoon verkeerd onthouden.
Maar het verdikken van voeding die omhoog komt, zou die dan ook niet langer in de slokdarm weer blijven als het dan ook omhoog komt?
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:49:56 #300
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121698899
Geen idee, ik weet het echt niet. Ik weet ook niet of dit het probleem is. Ik ga dit proberen maar ben een n00b in dat soort dingen. We zullen zien. Ze ligt nu al weer ruim vier uur te slapen.
pi_121700506
Heel fijn dat ze nu goed slaapt becky! Wie weet, ik duim voor je dat dit gaat helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')