abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:04:50 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121429045
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_121429186
Dan doet hij het volgens mij wel goed Tico :)
pi_121429234
Volgens mij doet de man het prima zo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:34:56 #4
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121430040
Tico, wat ben je al weer druk in de weer op Fok! Volgens mij doet jullie man het heel goed!

Weten jullie over er een verband is tussen borstvoeding, vaak de hik hebben, soms groene ontlasting en krampjes?
Dus veroorzaakt bijvoorbeeld te snel drinken de hik, die weer voor meer lucht in de darmen zorgt dus meer krampjes?
Isabel heeft heel veel last van die prutskrampjes en perst d'r eigen een ongeluk.
pi_121430810
Weet ik niet Becky. Hier ook wel vaak de hik en gigaveel luide scheetjes (en dan druk ik het nog zacht uit) ;). Ontlasting tot hiertoe steeds geel en wel wat krampjes, maar niet erg veel.
pi_121430930
Behalve de hik voor zover ik weet, kan de rest wel met elkaar te maken hebben Becky. Te weinig vette 'achtermelk' kan zorgen voor veel krampjes en groene ontlasting.

Tico *O* Wauw wat snel al weer aan het groeien!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_121434344
Bij te snel drinken kan het ook zijn dat ze veel lucht mee naar binnen klokt, nog een keer extra boeren scheelt hier veel.
pi_121440269
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:34 schreef becky27 het volgende:
Tico, wat ben je al weer druk in de weer op Fok! Volgens mij doet jullie man het heel goed!

Weten jullie over er een verband is tussen borstvoeding, vaak de hik hebben, soms groene ontlasting en krampjes?
Dus veroorzaakt bijvoorbeeld te snel drinken de hik, die weer voor meer lucht in de darmen zorgt dus meer krampjes?
Isabel heeft heel veel last van die prutskrampjes en perst d'r eigen een ongeluk.
Mijn dametje heeft op het begin ook veel de hik gehad. Nu en dan ook dunne tot groene ontlasting. Inderdaad veel lucht. Bij mij hielp het om tussendoor even te pauzeren voor veel boertjes en dan aan dezelfde borst weer verder en borstcompressie uitvoeren. Dit zodat ze zoveel mogelijk vette achtermelk ( slagroom ;) ) meekreeg.
Ik weet niet of je ook een behoorlijk stevig toeschietrelfex hebt, maar dan kun je eventueel ook nog eerst even een puntje kolven en dan pas aanleggen. Dat puntje zou je dan samen met het toetje kunnen geven of verzamelen en invriezen. :)
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_121442942
O+ 7 maanden O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121443208
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:34 schreef becky27 het volgende:

Dat kan wel hoor. Te gulzig drinken. Lucht happen. Boert ze wel lekker na de voeding. Groene poep kan werkelijk van alles zijn hoor. Van een verkoudheidje tot virusje tot wat meer voormelk.
pi_121443484
Toen ik laatst zo ziek was, had Luuk ook groene poep.

Luuk heeft door dat het lekker drinkt als zijn zus er niet is. Dinsdag was hij alleen thuis, en dronk hij om de 2 uur. Woensdag was ik alleen met hem en Sofie en toen liet hij er 3 a 4 uur tussen, behalve toen ze in bed lag voor de middagdut. Het kwam precies zo uit dat hij dronk als Sofie in bed lag (om 13.30- 15.00 en 19.00) Sofie ging om 13.30 naar bed, kwam er om 16 uur uit en ging om 19.00 weer naar bed.
Donderdag was ik weer alleen met hem, en hij dronk weer veel.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:50:13 #12
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121445403
Ze boert heel weinig eigenlijk. Zal er eens beter op letten. Voor mijn gevoel krijgt ze wel genoeg achterwerk. Ik leg haar na het luier verschonen altijd weer aan dezelfde borst aan. Als die leeg is pas aan de andere.
pi_121445461
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:50 schreef becky27 het volgende:
Ze boert heel weinig eigenlijk. Zal er eens beter op letten. Voor mijn gevoel krijgt ze wel genoeg achterwerk. Ik leg haar na het luier verschonen altijd weer aan dezelfde borst aan. Als die leeg is pas aan de andere.
Dan lijkt ze niet op jou! :D
pi_121445732
Boeren was bij L altijd wel erg belangrijk, Becky. Die had enorm veel last van krampjes ook. Het hielp hier vaak om tussen twee borsten door te boeren en na de voeding met haar op de arm, hoofdje bij schouder, op mn tenen te gaan staan en op mn hakken te vallen.
pi_121445974
Ik let er nu al heel erg op bij Bram. Die boert ook echt al na den borst.

Morgen komt de verloskundige, die mag ook een oordelen over z'n tongriem. Die is echt heel kort, maar hij drinkt tot nu toe heel netjes en maakt ook m'n tepel niet stuk. Maar wat niet is kan misschien nog komen. Dus ik ga het gewoon even vragen.
pi_121447329
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:36 schreef Marjolijntje het volgende:
O+ 7 maanden O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*;

Tinu na 9 maanden ze dronk op de opvang 150ml en rest water/sap en thuis dronk ze nog 2x 150
ik kolf nog steeds tijdens mijn pauze
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 20:56:54 #17
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_121448111
Ohai! Ik doe ook weer mee :) enorm goede drinkster hier, heb de stuwing in mijn oksel staan (au)! Alles gaat hardstikke voorspoedig, ze lijkt nu alleen krampjes te krijgen en heeft soms sabbel-neiging, dus nu wat rauwe tepels.. Maar echt, wat een start O+
3!
  vrijdag 11 januari 2013 @ 21:03:33 #18
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121448450
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:51 schreef -Spring het volgende:

[..]

Dan lijkt ze niet op jou! :D
haha achterwerk... ik zie het nu pas. achterMELK! dus
klote autocorrectie... :)
  vrijdag 11 januari 2013 @ 21:04:42 #19
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121448527
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:56 schreef Incantrix het volgende:
Ohai! Ik doe ook weer mee :) enorm goede drinkster hier, heb de stuwing in mijn oksel staan (au)! Alles gaat hardstikke voorspoedig, ze lijkt nu alleen krampjes te krijgen en heeft soms sabbel-neiging, dus nu wat rauwe tepels.. Maar echt, wat een start O+
Fijn he! Hier wordt ook veel op mijn rechterpink gesabbeld O+
  vrijdag 11 januari 2013 @ 21:04:46 #20
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121448532
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:56 schreef Incantrix het volgende:
Super!
pi_121449585
Fijn om te horen Incantrix!!
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121449945
Wat een mooie foto Marjolijntje! O+
pi_121457471
hele mooie foto Marjolijntje!

F.leur drinkt nu regelmatig 190ml smiddags uit het flesje als ik ben werken! Lijkt me best veel voor een kind wat nog geen 4 maanden oud is en 5 voedingen op een dag krijgt, of niet?
Waarom komt ze dan maar 100gr per week aan.

Ik begin toch te twijfelen aan de kwaliteit van mijn bv merk ik ;(
  zaterdag 12 januari 2013 @ 00:17:49 #24
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121457919
5 voedingen vind ik ook erg weinig .. Heeft niets met kwaliteit te maken maar meer de hoe vaak voeding :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121458101
om de 4 uur is toch normaal? :?
pi_121460659
Hier met drie maanden en een beetje haalt hij 6/7 voedingen per dag van tussen de 150 en 180 cc. Overdag om de drie uur en soms twee en dan 's nachts nog een keer.
pi_121462255
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:22 schreef Kwisted het volgende:
Als ze te weinig aankomt is het eerste wat je kan proberen toch vaker aanbieden. :)

Hier stuwing. Als in enorm. Bram krijgt het niet weg, aanhappen is lastig nu. Straks als het ochtend is eerst de boel soepel kolven.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 04:59:39 #28
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121462844
Bij de stuwing kolfde ik voor de voeding echt alleen de druk eraf zodat het happen beter ging.

Hier ligt weer een dame enorm te persen, wordt er kneiter gek vam want ze kan ook de slaap niet vatten.
Ik probeer r ook te laten boeren maar er komt echt.bijna niets uit terwijl ze door dat persen super onrustig heeft gedronken
pi_121462887
Sneu becky ;(

Tico sterkte met de stuwing ;)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 05:22:20 #30
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_121462892
Ze ligt nu op me te tukken ga r eens proberen te verplaatsen
pi_121462941
De mijne heeft van half4 tot net op me gelegen. :) nu ook even verplaatst.
Ik twijfel of ik de druk er alleen afhaal of de boel leeg ga maken. Maar ik moet m'n bh nog even uit doen dan zie ik hoe vol het zit. Ik ben bang dat het anders op slot schiet. Allebei de andere keren was een keer helemaal leegkolven echt nodig.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 06:31:51 #32
95408 Incantrix
pi_121462974
Ik zit hetzelfde Tico, zat gisteravond al te twijfelen, maar tot nu toe ben ik er redelijk mee weggekomen met de voedingen. De stuwing is vrij vlot weer terug, maar ik wil niet overstimuleren. Die stuwing in mijn oksel doet alleen echt zeer, maar daar helpt kolven toch niet tegen.
3!
pi_121463075
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:22 schreef Kwisted het volgende:
Kwisted, hier waren het idd zes voedingen om de vier uur zo'n beetje, maar toen hij ging doorslapen werd de tijd tussen de voedingen overdag korter. Net als bij Zolena drinkt hij nu elke drie, soms twee uur tussen (globaal) 7-22 uur, waardoor ik nog steeds op zes voedingen zit. Af en toe drinkt hij een flesje gekolfde melk van max 150 ml.
Manneke is bijna drie maanden trouwens.

Ik ben geen deskundige maar ik zou idd F vaker aanleggen overdag (ze sliep al door toch?) als ze zo weinig aankomt.
pi_121463120
Ik zou F ook vaker aanleggen Kwisted :* Hier heeft er denk ik zelden 4 uur tussen voedingen gezeten, zelfs 's nachts niet. :+

Dames succes met de stuwing! Een paar dagen..
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121463756
ja dat ga ik dan inderdaad doen. Ze slaapt vaak door inderdaad. om de 3u is ook geen ramp, en ik wil ze gewoon zien groeien..
pi_121463800
Er zit hier zelden 4 uur tussen de voeding! af en toe snachts maar ze drinkt overdag nog om de 2 uur en soms gewoon de hele dag door af en toe een slokje
Je kan het aan dr pens zien :Y) *;
pi_121467591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:03 schreef Ticootje het volgende:
Ik let er nu al heel erg op bij Bram. Die boert ook echt al na den borst.

Morgen komt de verloskundige, die mag ook een oordelen over z'n tongriem. Die is echt heel kort, maar hij drinkt tot nu toe heel netjes en maakt ook m'n tepel niet stuk. Maar wat niet is kan misschien nog komen. Dus ik ga het gewoon even vragen.
Ik zou daar inderdaad ook even goed over nadenken. Het is natuurlijk niet alleen de borstvoeding, maar de gehele mondmotoriek. Praten, zelfs later tongzoenen kan serieus bemoeilijkt worden door een te korte tongriem. Leuk als puber... Tot de leeftijd van twee maanden kan het makkelijk geklieft worden, daarna wordt het een ingreep. Soms scheurt ie trouwens spontaan.
pi_121468270
Ik heb een opwarmn00bvraag:

We hebben geen flessenwarmer, dus doen het au bain marie. Op bv.com staat dat het water ook niet warmer mag zijn dan 35gr, maar dan duurt het toch eindeloos voor je je fles warm hebt? Of valt dat mee?
pi_121468394
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:40 schreef Morretje het volgende:
Ik heb een opwarmn00bvraag:

We hebben geen flessenwarmer, dus doen het au bain marie. Op bv.com staat dat het water ook niet warmer mag zijn dan 35gr, maar dan duurt het toch eindeloos voor je je fles warm hebt? Of valt dat mee?
Oh wij doen opwarmen in veel warmer water. Lijkt me ook dat het in water van 35 graden eindeloos duurt, zeker als het om grotere hoeveelheden gaat.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121468553
Ja, het duurt inderdaad wel even. Maar ja, boven lichaamstemperatuur gaan er bepaalde eiwitten kapot. Niet dat het dan slechte melk is ofzo, maar als het ff kan....
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:16:43 #41
258612 nytar
boys boys boys
pi_121469443
afgelopen nacht weer een unicum...
Jullie hebben vast ook wel eens je baby onder gespetterd tijdens een tsr waarbij ze de tepel loslaten. Deze keer kreeg ik het zelf in mn gezicht :) Ik zat wel ff te knipperen met ogen voordat ik precies doorhad wat het was! Half 4 's nachts enzo... Haha
pi_121471148
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik zou daar inderdaad ook even goed over nadenken. Het is natuurlijk niet alleen de borstvoeding, maar de gehele mondmotoriek. Praten, zelfs later tongzoenen kan serieus bemoeilijkt worden door een te korte tongriem. Leuk als puber... Tot de leeftijd van twee maanden kan het makkelijk geklieft worden, daarna wordt het een ingreep. Soms scheurt ie trouwens spontaan.
Zonder twijfel hij wordt geknipt, maandag. De vk zei het meteen toen ze het zag. Als ik toch last krijg van m'n tepels komt ze zelfs nog eerder even langs.
pi_121471194
Oh en leegkolven was weer nodig, ook deze keer. Bijna 300cc eruit. De 2 meiden hadden dus hele verse melk bij het ontbijt. :')
pi_121471647
Sneu dat het moet tico, maar wel beter zo te lezen
Hopelijk is de stuwing snel minder
pi_121475305
Rienk is pas geknipt bij 4 maanden. Daardoor is bij ons de borstvoeding mislukt, want hij dronk zo slecht en ik had geen idee wat het was. De lactatiekunduge, ziekenhuis èn consultatiebureau hadden het niet gezien... :N

Bij Jelte vroeg ik er gelijk naar toe hij was geboren en keek het zelf ook na.

Bij Rienk is nu alles goed. Mijn tongriem is ook heel kort, kan mn tong niet ver uitsteken..

en tongzoenen kan ik ook niet goed :@
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_121476495
Mijn moeder is logopediste en ontdekte mijn te korte tongriempje pas toen ik zes jaar was... Ondanks pijnlijke borstvoeding. Ik herinner me de operatie en ik heb een tijd logopedie gehad omdat ik mezelf een afwijkende manier van praten en slikken had aangeleerd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121478398
Ik vind het wel zielig en een beetje eng. Ik vond het ook enorm sneu dat hij steeds geprikt moest worden.
pi_121478479
Dat is ook zielig Tico :*
pi_121478916
Och arm Brammeke.. :*

Sterkte met de stuwing Inca en Tico, ik kan me nog goed herinneren hoe dat voelde :X Ik heb spijt dat ik toen geen kolf had..
pi_121479290
Dat prikken is ook enorm sneu. Rienk had er helemaal littekens van :'(
Gelukkig zie je daar niks meer van.

En over dat tongklieven, dat voelen ze (met 4 maanden) echt wel.. Rienk krijste keihard en ik vond het zoooooo sneu :'( :'( :'( :'( -O- Ik moest hem gelijk daarna aanleggen en toen dronk hij wel beter, maar het hele drinken zoals Jelte dat deed heeft hij nooit gedaan. Dus goed besluit geweest om te over te stappen op de fles toen.
pi_121479597
Bitterend waarom thuis 2 flesjes? Daar at ze slechter toch? En wat voor thee/ sap hebben jullie gegeven en hoe? Waren jullie daar met 9 maanden mee begonnen of eerder?

Inca & Tico sterkte met de stuwing!

Vlindur, balen van de bv bij Rienk. Het lag dan misschien ook aan een slechte drinktechniek of niet? Misschien dat dat de reden was dat het ook na het klieven van het tongriempje niet beter werdt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121480327
Ja klopt, dat hele vacuümzuigen lukte niet. Hij kreeg er wel wat uit, maar goede maaltijden waren het niet. En met 4 maanden kreeg hij het alsnog niet voor elkaar. Dus toen hij eindelijk de fles pakte waren we binnen een paar dagen over. Ik heb geen eens stuwing gehad van het afbouwen :N
pi_121503190
Hoi,

Ik kom hier voorlopig even meelezen en mijn vragen neergooien.
Ik ben nu 27 weken zwanger van de tweede en bij eva heb ik nooit borstvoeding gegeven. Nu had ik net een gesprek met mijn vriend, waarbij hij aangaf dat toch wel erg jammer te vinden en dat heeft me opnieuw aan het denken gezet. En dan vooral 'waarom wil ik het wel/niet' en wat zijn de voor- en nadelen?
Ik merk dat er toch wel een groot deel onzekerheid bij komt kijken. Daarbij ben ik een controlfreak, dus flesjes vertellen mij duidelijk hoeveel een kindje binnen krijgt. Lijkt mij lastiger bij bv. Aan de andere kant was eva een moeilijke drinker en heb ik wekenlang lijstjes bijgehouden van de hoeveelheid voedingen, om maar te zorgen dat ze genoeg dronk. Dat was dus ook niet erg rustgevend.

Nou ja, komt er dus op neer dat ik me graag wil gaan verdiepen in het onderwerp en dat ik er meeropen voor sta dan de vorige keer.
Ik ga binnenkort eens even kijken naar die linkjes in de OP en bij de volgende afspraak bij de vk dit aankaarten en informeren naar een informatieavond.

Voor nu heb ik vooral veel beginnersvragen, waar ik wellicht door meelezen en verdiepen al antwoord op krijg, dus ik zal jullie nog niet platgooien met al mijn vragen. Maar mocht ik ergens op inhaken, dan weten jullie waar ik ineens vandaan kom :+
pi_121505152
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:31 schreef danic het volgende:
Ik merk dat er toch wel een groot deel onzekerheid bij komt kijken. Daarbij ben ik een controlfreak, dus flesjes vertellen mij duidelijk hoeveel een kindje binnen krijgt. Lijkt mij lastiger bij bv.
Dat is ook lastig. Maar gelukkig hebben ze bij het consultatiebureau weeguurtjes waar je zo kan binnen lopen. Dan kun je kijken of je baby genoeg aankomt. Dat heb ik in het begin een paar keer gedaan.

En voordelen, goed voor je baby uiteraard, ook makkelijk verteerbaar maar ook gewoon gezellig en fijn, makkelijk 's nachts, altijd bij je, altijd op temperatuur, je valt er van af ( ja vind ik serieus een voordeel :') er moet nog maar 1,5 zwangerschapskilo weg van de 20 ). En er zijn er vast meer maar ik weet het even niet meer.

Nadelen, het is moeilijk in het begin, je moet leren goed aanleggen, als het niet goed gaat doet het pijn. Maar daar heb je als het goed is kraamhulp voor om je te helpen, en als het niet lukt laktatiekundige. Bij de gelukkigen (of ervaren mama's) gaat het gelijk goed, bij de rest is het in het begin behoorlijk behelpen en doorzetten. Eigenlijk was dit voor mij het enige echte nadeel. Maar dan geldt nog altijd dat je het gewoon kan proberen en als het niet lukt jammer dan.
pi_121506188
Ja dat afvallen is idd ook wel een goede motivatie.
Nadelen (of eerder angsten), zijn de pijn, mogelijke borstontstekingen, spruw en noem maar op. Daar zie ik als een berg tegenop. En ik vraag me af of ik voldoende doorzettingsvermogen heb. Maar daar kom ik pas achter als ik begin.

Voordeel is dat we een co-sleeper hebben, dus ik hoef 's nachts mijn bed niet uit. En alles wat je hierboven noemde. Bij een dagje weg geen geleur met een thermosfles met heet water, flesjes en poeder enzo.
pi_121506400
Het kan ook helemaal goed gaan zonder problemen. Ik heb geen kloofje niets, ondanks z'n veel te korte riempje. Ik heb last van de stuwing, maar die heb je ook als je geen borstvoeding gaat geven.
pi_121506548
Ik ben ook een controlfreak. Júist daarom gaf ik bv. :)
pi_121509606
Zolena en Danic, niet om iets te verpesten, maar ik vind dat afvallen maar een fabeltje, wat dus helaas niet voor alle dames opgaat. Mijn ha heeft dit ook bevestigt. Als je aanleg hebt om af te vallen of een goede verbranding en je geeft bv, dan val je er sneller van af. Heb je eerder aanleg om aan te komen, is dat toch een reel gevaar, dat door bv nog versterkt wordt. Het zit hem natuurlijk ook in je verdere manier van leven: eten, bewegen etc.

Voor mij waren de grote voordelen het gemak (als bv eenmal goed op gang is), fijn om te bonden met je kind, maar ook voor de gezondheidsvoordelen voor moeder en kind.

Spring, hoe bedoel je dit?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121510136
Ik bedoel dat ik juist de zenuwen zou krijgen van flesjes. Enerzijds omdat ik, binnen mijn mogelijkheden, alleen het allerbeste wil, anderzijds omdat ik me dan druk zou maken om hoeveelheden (ik zou krampachtig schepjes en ml's gaan tellen). Aanleggen daarentegen kan altijd, je geeft nooit teveel en altijd het juiste. Als L huilde, om welke reden dan ook, dan legde ik r aan en dat hielp bijna altijd. Het maakt troosten gewoon erg gemakkelijk. Het voelde voor mij dan ook alsof ik voldeed in een enorme basisbehoefte, op meerdere gebieden, dat werkte erg geruststellend.

Mijn borsten hebben naast melk enorm veel troost geboden, frustratie weggenomen, gesust en geknuffeld. Ook op latere leeftijd. L huilde nooit lang als mijn borst in de buurt was.

Kortom, ik heb me om de bv nooit drukgemaakt. Daarvoor liep het overduidelijk te goed. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door -Spring op 13-01-2013 18:01:08 ]
pi_121510140
Ik ben wel flink afgevallen met de bv..ik was 90 kilo's voor mijn zwangerschap. Met R in de buik 99 kilo's en 2 weken na de bevalling 85 kilo's en nu ben ik 82 kilo's!

Maar dat wist ik niet eens voor dat ik zwanger was/bv ging geven.

Danic: kv geven kan altijd nog toch? maar de voordelen van colostrum en de bv voor je kindje en zijn/haar gezondheid die kan niet meer..
Er is ook geen maximum aan borstvoeding dus honger/zuig behoefte = aanleggen *;
  zondag 13 januari 2013 @ 17:29:01 #61
95408 Incantrix
pi_121510341
Wat goed om gewoon eens wat info op te zoeken, Danic! Ikzelf heb het altijd ervaren als gemakkelijker, toen het goed liep liep het en je hoeft geen rekening te houden met maximale hoeveelheden en zulks.

Hiero tot nu toe nog weggekomen zonder kolven, al zou het wel eens kunnen zijn dat ik 'm er vanavond opzet. Omdat ik zowel met Stef als nu neig naar overproduktie probeer ik nu zonder en Isabel drinkt op het moment nog wel genoeg weg denk ik. De stuwing in mijn oksel is al weg, m'n boobs vinden het vooral lastig dat Isabel soms al 4 uur tussen voedingen laat (vannacht zelfs 5,5 :o ). Ivm erg gevoelige tepelhuid voed ik nu met een tepelhoedje en dat gaat goed, de wondjes blijven 'manageble' en in mijn geval is minder stimulatie waarschijnlijk een goed ding :) Isabel komt ook goed aan, dus wat dat aangaat is dat geen probleem ook.
3!
pi_121511419
Hier nog nooit een kloof, bo of spruw gehad.
Afvallen ook niet, heb juist alleen maar.meer honger :D

Nadeel vind ik ook wel dat als je weggaat zonder baby je er rekening mee moet houden, dus genoeg voeding achter de hand hebben en kolf mee.
En onderweg is een fles soms,wel handig vind ik. Ik heb wel eens ergens gestaan waar t echt niet handig was om te voeden.

Voordelen vind ik sowieso de gezondheidsvoordelen.
En tis ook gezellig :)

Maar goed, de fles heb ik bij Floris ook nooit als lastig ervaren.
pi_121511930
'Nadeel' is voor mij idd dat kolven vrij intensief is. Het kost werktijd en ik voelde me daar schuldig om. Kwam ook omdat mn collega's het niet zo goed snapten. Maar goed, ik werkte dan ook in een retecommerciële omgeving waar élke minuut geld moest opleveren. In mn huidige baan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Daarnaast ben je nooit helemaal 'vrij' van je baby. Maar achteraf gezien was dit maar zo'n korte tijd. Zo voorbij.

Maar weet je, de mate van waarde die je toekent aan de voor- en nadelen hangt zo ontzettend van de persoon af. Ik vind bv net zo vanzelfsprekend als stoppen met roken tijdens de zwangerschap, daar had ik ook totaal geen problemen mee. Net zo min als ik problemen had met de 'nadelen' van bv. Die hoorden erbij en nam ik voor
lief. Fv was voor mij, zolang de bv goed liep, gewoon geen optie. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door -Spring op 13-01-2013 18:17:50 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 18:08:08 #64
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121511953
Ik vind vooral de eerste 4 weken intensief, daarna is het gewoon reuze gemakkelijk, vooral het feit dat je altijd kan troosten met de borst en altijd nog even kan aanleggen om welke reden dan ook. En ik had slagroom, dus mijn kind zag ik gewoon met de dag groeien.
Bij mij ging het allemaal vrij snel heel gemakkelijk, indanks de KS. Het is wel gevoellig dat eerste twee weken, daar kijk ik nu ook niet echt naar uit, maar dat gaat over weet ik nu... :)

Goed inlezen is belangrijk, dan weet je wat je moet doen en laat je je niet te snel vd wijs brengen.
Fijn hoor Danic, dat je erover aan het nadenken en lezen bent en wat anderen zeggen, kunstvoeding kan altijd nog. ;)
  zondag 13 januari 2013 @ 18:10:24 #65
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121512045
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:07 schreef -Spring het volgende:
'Nadeel' is voor mij idd dat kolven vrij intensief is. Het kost werktijd en ik voelde me daar schuldig om. Kwam ook omdat mn collega's het zo goed snapten. Maar goed, ik werkte dan ook in een retecommerciële omgeving waar élke minuut geld moest opleveren. In mn huidige baan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Daarnaast ben je nooit helemaal 'vrij' van je baby. Maar achteraf gezien was dit maar zo'n korte tijd. Zo voorbij.
Ja, dat vond ik vooral de eerste 5/6 maanden, dat idee van, ze kan niet zonder me, ze heeft me nodig, ik ben dr voedingsbron.... Zodra er bijvoeding bij kwam, kon ik makkelijker even weg en verdween dat gevoel. Niet dat ik dan veel zonder haar heb gedaan..... :')

Aan de andere kant vond ik het ook een heerlijk excuus, zo baby waar je bij thuis moet blijven of die mee moet vanwege voeding. :)
pi_121514253
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:12 schreef Tinuviel het volgende:
Zolena en Danic, niet om iets te verpesten, maar ik vind dat afvallen maar een fabeltje, wat dus helaas niet voor alle dames opgaat. Mijn ha heeft dit ook bevestigt. Als je aanleg hebt om af te vallen of een goede verbranding en je geeft bv, dan val je er sneller van af. Heb je eerder aanleg om aan te komen, is dat toch een reel gevaar, dat door bv nog versterkt wordt.
Dan heb ik gewoon geluk denk ik. Ik eet niet meer of minder dan ik gewend was. Maar val wel gestaag af, misschien dan wel gewoon naar normaal, maar ik dacht dat het bv geven een handje hielp.

Oh en dat je er niet teveel van kan geven idd. Ook voor mij is dat een groot voordeel. Gewoon baby honger, baby eten. Niet tellen hoeveel schepjes hij gehad heeft maar gewoon eten. Kan niet mis gaan. Erg goed voor mijn gemoedsrust. En blije baby.
pi_121514721
Ik vind t altijd wel grappig dat de max van fv genoemd wordt als nadeel. Tis niet dat als je fv geeft altijd zit te klooien met die max. Alleen toen ik net overgestapt was was t even kijken wat wil hij drinken, maar na een dag of 2 wist ik dat ook wel.
Ik vond t juist makkelijk, kind heeft gedronken, dan kan ik nu makkelijk weg gaan zonder rekening met voedingen te hoeven houden. Nu met borstvoeding moet ik er veel meer rekening mee houden. Zo was ik eens boodschappen doen in t dorp, lekker lopend, kreeg ze opeens honger. Best lastig als er nergens in het centrum bankjes staan. Enige plek waar ik kon zitten was bij de lunchroom. Waar de stoelen voor geen meter zaten :') (en kostte me weer geld :P)
Maar goed zijn incidenten. Maar het voorspelbare aantal voedingen vond ik wel een voordeel ;)
Maar misschien had ik geluk met een makkelijk kind.
pi_121516344
Son ja met borstvoeding kan je gewoon de hele dag door aanleggen, dus je hoeft niet tijd te rekken tot de volgende fles mocht je kleintje zich al melden. Danic gaf aan dat ze veel lijstjes heeft gemaakt en opschreef wat Eva dronk...dat zou met bv bijvoorbeeld niet hoeven.

Ik ben wel met kolven eens, het kan soms beperkend zijn. In het begin kon ik maar 2-3 uurtjes weg anders had ik een kolf moeten nemen wegen ploftetten.
pi_121517463
even nog een vraagje mbt de groei van F.leur.

Zou ik ook vanaf 4 maanden (dat is over een week) smiddags een voeding aan kunnen vullen met pap. Dus bijv smiddags een flesje afgekolfde melk met pap mengen en dit geven. Zou ze dan meer aankomen?

Ik ga dit morgen ook op het cb vragen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen

Oh en ze heeft sinds gisteren allemaal stukjes in haar poep. De kleur varieert van geel naar groen naar wittig, en ze begint een beetje luieruitslag te krijgen. Daarbij wat rodere wangetje en af en toe huilen en slapen uit het niet. Zouden de tandjes eraan komen? Of wijst dit eerder op een verkoudheid? Ze heeft wel ook een snotneus sinds een paar dagen..
  zondag 13 januari 2013 @ 20:04:04 #70
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121517821
kwisted, pap vult alleenmaar en voegt weinig tot geen calorieen toe. Voor de groei is dat dus een redelijke no-go. Sowieso wordt bijvoeden voor 6 mnd afgeraden ivm darmrijping en zo.

danic, leuk dat je je nu orienteert op bv. Veel succes met inlezen en ook beginnersvragen worden hier uitgebreid beantwoord. :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121517945
oh en Danic, wat fijn dat je je er voor openstelt. Ik vind bv geven geweldig.
Ik ben er van afgevallen. Ik woog 65kg, ben 17kg aangekomen tijdens de zwangerschap dus ik woog 82kg. Nu weeg ik 59kg en moet ik zelfs opletten dat ik niet teveel afval. Sowieso smolten de kilo's eraf. Maar waarom ik vooral afval door bv is omdat ik heel erg op mijn voeding let. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten. Wat heeft F er nou aan als ik friet eet? Chinees lijkt me dan weer te pittig. En ik drink veel water/ranja omdat ik weet dat dat goed is voor mijn productie.

Ook vond ik het vlak na de bevalling een prettig gevoel dat ik door de bv mijn baarmoeder voelde krimpen.

Ik heb trouwens 1 kloofje gehad in de eerste week. dat was door smeren met bepanthen zo over. Ook moest ik wel wat 'eelt' op mijn tepels krijgen, je bent natuurlijk niet gewend dat er zo vaak aan je tepel wordt gezogen.
Nu gaat het me zo gemakkelijk af. Geen kloven, spruw, ontstekingen, stuwing of wat dan ook. Zo kan het dus ook gaan!

Het nadeel van borstvoeding vind ik dat ik moet kolven. Kolven vind ik niet leuk en ik voel me net een koe. Gelukkig gaat het wel vrij snel. Ook wil ik geen bv geven in het openbaar, bijv op een terras. Ik voel me bekeken en ongemakkelijk.. Als ik weg wil moet ik dus kolven. De kolf is mijn vrijheid zeg ik hier thuis altijd.

Ik kan je dus alleen adviseren om het te proberen. :Y
pi_121518061
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:04 schreef DaviniaHR het volgende:
kwisted, pap vult alleenmaar en voegt weinig tot geen calorieen toe. Voor de groei is dat dus een redelijke no-go. Sowieso wordt bijvoeden voor 6 mnd afgeraden ivm darmrijping en zo.

Ik las op de verpakking dat er 380calorien inzitten, daarom leek het me wel wat. En aangezien ik het dan wel zou willen mengen met bv leek het me alleen maar toe te voegen.

Eigenlijk wilde ik tot 6maanden wachten met bijvoeden inderdaad. Nu vind ik het het belangrijkste dat ze aankomt.

Morgen op het cb weer even wegen en naar de curve kijken met de arts. Ik vraag me ook af of mijn angsten wel reeël zijn. Ze zit nu gewoon op een gemiddeld gewicht namelijk..
pi_121518739
Kwisted je kan ook overleggen met iemand van LLL of VBN
weet niet waar je woont?

http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html

Meestal kunnen ze jou veel beter adviseren qua bv dan het cb
pi_121518795
Ik val geen gram af :D althans bij mijn oudste kwam ik zowat áán tijdens de bv periode, nu blijf ik stabiel in elk geval.

En kind blijft bijna 250 gram per week aankomen :D als ik dat kwijt zou raken zou ik al blij zijn :P

En soms is het gewoon onhandig. Binnenkort dagje weg zonder kids, en dan moet ik zeker een keer of 3 kolven.. Dat wordt een grooooote tas met koelelementen e.d. meenemen :')

Maar verder wat spring zegt ik vind het het helemaal waard!

Al vind ik soms een flesje kv maken ook wel erg makkelijk! Bij mini combineren we dan ook zo het uitkomt. Als ze bijv meer dorst heeft dan ik melk heb meegegeven naar de opvang dan geven ze kv bij :)

Danic, wat goed dat je het overweegt! mijn mening; gewoon proberen! En als het niet gaat ben je zo over :)

Ik heb overigens nog flink wat documentatie liggen over bv (o.a. Toen ik de opleiding bij de vbn volgde, maar heb ik niet afgemaakt) als je me je adres dm't stuur ik het naar je op! Kan je sowieso een bijeenkomst van de vbn aanraden, veel info!
pi_121518915
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:08 schreef Kwisted het volgende:

[..]

Ik las op de verpakking dat er 380calorien inzitten, daarom leek het me wel wat. En aangezien ik het dan wel zou willen mengen met bv leek het me alleen maar toe te voegen.

Eigenlijk wilde ik tot 6maanden wachten met bijvoeden inderdaad. Nu vind ik het het belangrijkste dat ze aankomt.

Morgen op het cb weer even wegen en naar de curve kijken met de arts. Ik vraag me ook af of mijn angsten wel reeël zijn. Ze zit nu gewoon op een gemiddeld gewicht namelijk..
Bedoel je rijstebloem? Das die calorien (dus 380) voor de helft van het pak.. Die 3 scheppen die je toevoegt heeft dus nagenoeg geen calorische waarde...

Probeer haar echt meer aan te leggen! Das de enige oplossing nu..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')