quote:Van Geel: onze supporters en sponsors zitten niet te wachten op de BeNeLiga
Martin van Geel laat in de nieuwe uitgave van Voetbal International weten te verwachten dat de BeNeLiga er nooit zal komen. ' Wij zijn geen voorstander van de BeNeLiga omdat we denken dat onze supporters en sponsors er ook niet op zitten te wachten. In onze optiek voldoet de Eredivisie aan alle voorwaarden. Wij spelen graag onze topwedstrijden tegen de grote clubs, maar ook een wedstrijd zoals FC Groningen - Feyenoord is altijd heel aantrekkelijk en heeft historie.'
'Zo’n wedstrijd spelen we liever dan tegen Standaard Luik. Persoonlijk denk ik dat die BeNeLiga er ook nooit zal komen. Niet voor niets hebben de clubs uit de Eredivisie de televisierechten voor de komende jaren verkocht aan FOX. Dat duidt erop dat alle Nederlandse clubs er volgens mij hetzelfde over denken.'
quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:28 schreef BlaZ het volgende:
Jammer dat bestuurders niet aan de lange termijn denken.
Alle risico's?quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:49 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
Aldus de man van de onderbouwingen en uiteenzettingen.
Zegt toch genoeg dat in totaal 1 eredivisieclub het wel ziet zitten (VVV), 5 het niet weten; en 12 clubs tegen zijn.
Zoals ik al eerder gezegd heb: Er is geen enkele economische indicatie dat NL + België samen een veel sterkere voetbalmarkt + land vormen. Jullie doen alsof 1+1=3 is, terwijl ook 1+1=1,5 kan worden. Dus dan doe je alle moeite voor niks, je breekt de totaliteit van deze 2 competities af.
Ooit het benchmarking rapport van de Uefa gelezen? Waarschijnlijk niet, want je praat er nogal langs. Maar om het in het kort even samen te vatten. NL achtste economie in de Uefa, België 12de. Mochten deze 2 een optimale fusie vormen, dus alles bij elkaar opgeteld en er gaat geen enkel geld verloren. Wat een redelijk utopie is bij een fusie, zou je de zevende voetbal economie in de EU worden.
Wil je daar alle risico's voor nemen?
1. Het kwijtraken van Europese plekken. De coëfficiënten van NL en België zullen niet bij elkaar opgeteld worden, maar het zal aannemelijk zijn dat we zeker in het eerste seizoen meer Europese plaatsen hebben dan de competitie nu. Echter het niveau van de topclubs zal niet direct omhooggaan, in ieder geval niet in het eerste seizoen. Er zullen alleen meer topclubs zijn. Het is dus aannemelijk dat er eventueel weer Europese plekken verloren gaan worden. Gaat de absolute top van de Bene-liga niet beter worden moet je oppassen dat je niet in een vicieuze cirkel komt met het verliezen van coëfficiënten. Op den duur zul je dan dus weer op het niveau NL nu terecht komen. Wat mij op 2 brengt.quote:
Mee eens!quote:Op woensdag 13 november 2013 01:06 schreef Littlerabbit het volgende:
Ik heb er ook even over nagedacht aangezien ik het volledig met je eens bent en ben tot dit gekomen. Ik begrijp dat dit ook in VBL kan, maar ik heb toch het gevoel dat het niveau hier aanmerkelijk hoger ligt en de kans op een goede discussie toch een grotere kans van slagen heeft.
De opzet:
20 ploegen, 12 nederlandse en 8 belgische om te starten.
NL: Ajax, Feyenoord, PSV, Twente, Heerenveen, Groningen, Vitesse, NAC, Utrecht, AZ, NEC, Ado Den Haag
BE: Anderlecht, Club Brugge, Standard, KRC Genk, AA Gent, KV Mechelen, Zulte Waregem, KV Kortrijk
Tweede klasses gescheiden houden want bijvoorbeeld Lokeren - RKC, VVV - Lierse of Charleroi - Zwolle is niet aantrekkelijk genoeg.
Degradatieregeling als volgt: 19de en 20ste degraderen rechtstreeks (ongeacht het land). 18de en 17de spelen in een eindronde met tweedeklassers (ongeacht het land). De kampioen van België en de kampioen van Nederland stijgen rechtstreeks en de tweede van beide landen speelt in een eindronde met de 17de en 18de uit eerste klasse waarbij de eerste twee blijven of promoveren!
Voordelen:
- hoger spelniveau
- meer topwedstrijden
- meer tv geld
- meer sponsorgeld
- betere aansluiting in Europa
Nadelen:
- minder europese tickets per land
Stadions:
Ook geven veel mensen als argument dat Belgische stadions minderwaardig zijn maar stadions in België zijn helemaal niet zo slechts als jullie denken. Bovendien speelt AA Gent in een nieuw stadion volgend seizoen en hebben Club Brugge, Anderlecht, Mechelen, Charleroi, Zulte Waregem én Antwerp plannen voor een nieuw stadion. STVV en Gent zijn momenteel bezig en allebei speelklaar volgend seizoen.
Mijn conclusie:
Al met al durf ik met zekerheid te stellen dat de BeneLiga een godengeschenk voor beide landen zou zijn. Willen wij ooit nog wat betekenen in Europa dan is dit de enige oplossing.
Ik heb voor 20 ploegen in het begin gekozen om de overgang toch iets te versimpelen. Aangezien zal het toch confronterend voor een aantal ploegen zijn om onder dwang te worden teruggezet naar een lagere divisie.
Dus, wat denken jullie?
BEERSCHOT HOOLIGAAAAAANS!
Zeker. Al is de boot al gemist natuurlijk, maar op deze wijze valt er nog wat schade te beperken. Als kleinland kun je je best schikken in het zijn van een middenmoter, maar momenteel zijn beide landen nog geen degradatiekandidaat en gewoon een stel amateurs.quote:Op woensdag 13 november 2013 01:10 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Mee eens!
Helaas betekend meer geld een betere voetbalcompetitie, dus we zullen nu mee moeten gaan in de vorm van de beneliga anders missen we de boot. Bedrijven moeten tegenwoordig ook innoveren om hun kop boven water te houden, dat geldt voor voetbal net zo.
We zijn nog niet halverwege het seizoenquote:Op woensdag 13 november 2013 22:36 schreef rubbereend het volgende:
In dit geval zou PSV niet in de Beneliga zitten hoorPEC wel
Ik denk dat als je 2de klasses gescheiden houdt, dat het niveauverschil dan te groot zal zijn met de beneliga.quote:Tweede klasses gescheiden houden want bijvoorbeeld Lokeren - RKC, VVV - Lierse of Charleroi - Zwolle is niet aantrekkelijk genoeg.
is maar een voorbeeldquote:Op donderdag 14 november 2013 09:32 schreef rubbereend het volgende:
waarom N.E.C. in de eerste en Roda in de tweede?
quote:Op donderdag 14 november 2013 17:59 schreef Shreyas het volgende:
Oefenwedstrjd:
Anderlecht - NAC 2-4
Nog maar een reden waarom Belgische clubs niets te zoeken hebben in de eredivisie, het niveauverschil is gewoon te groot. Daar waar de Nederlandse competitie niet of nauwelijks meeteld in Europa, is de Belgische competitie niveau Jupiler league.
De grootste clubs van België zoals Anderlecht, Zulte, Club Brugge etc. zouden in de Nederlandse competitie moeten vechten om nacompetitie te ontlopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |