Men praat hier over een "memorable action" zoals het betalen met centen en vervolgens kan de bediende vaak niet achteraf de klant correct identificeren. Maar als de bediende gevraagd zou worden of deze klant maar 1 arm had of 2 armen had, dan is het in mijn ogen waarschijnlijker dat hij bij zo'n vraag een veel hogere correctheid zou scoren.quote:examined eyewitness identification accuracy from controlled studies performed in "natural settings." In the typical study, a person enters a convenience store and performs some memorable action (such as paying in pennies) to ensure drawing the clerk's attention. Later the clerk views a photospread and identifies the "customer." The percentage of correct identification ranged from 34-48% and the percentage of false identification is 34-38%. It is hard to know how far to generalize such studies, but they suggest that eyewitnesses are almost as likely to wrong as to be correct when identifying strangers. Moreover, these results occurred until highly favorable circumstances: extended duration, good lighting, clear visibility, and no "weapons focus."
Goed punt. Als iedereen zijn of haar geslacht ook even wil vermelden bij het beantwoorden van de vragenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:48 schreef IBAZ het volgende:
Stel je deze vragen aan mannen of vrouwen?
Ga je de vragen nog beantwoorden? Of blijf je volhouden dat je niet betrouwbaar een schotelvorm kunt onderscheiden van een helikopter of een vliegtuig of een vogel?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 20:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik zou deze plaatjes kunnen wegeditten, en dan morgen vragen wat er ook weer stond..
Je zult verbaasd zijn over hoe weinig er blijft hangen.
Edit: en over hoeveel erbij wordt gefantaseerd als er sturende vragen over de plaatsjes worden gesteld.
Dat is allemaal prima en het klopt allemaal, maar hoe verhoudt zich dat tot een waarneming in de lucht? Want dit verhaal van hoe mensen gezichten door elkaar kunnen houden en moeilijk kunnen onthouden dat ken ik nu wel.quote:Op woensdag 9 januari 2013 01:53 schreef RM-rf het volgende:
Er zijn bv ook wetenschappelijke experimenten gedaan de erop gericht waren de 'menselijke waarneming' te manipuleren...
en dan blijkt dat enorm eenvoudig te zij mensen iets enorm sterk te laten geloven, wat aantonbaar onjuist is...
bv een experiment betrof het tonen van twee gezichten aan twee mensen die wel relatief gelijk waren maar ook duidelijke onderscheiden hadden... vervolgens moest de testpersoon aangeven welke van de twee gezichten hem het meest beviel..
enige tijd later kreeg de persoon weer de foto te zien die hij gekozen had en moest beschrijven wt hem dan beter beviel tov de andere foto...
de meeste mensen konden goed aangeven op basis van juist de verschillen...
wat ze niet wisten was dat tussentijds de foto's omgewisseld waren en ze juist de foto beschreven die ze niet gekozen hadden... toch bleken deze testpersonen jist vaak ook extra te bevestigen dat ze cht die specifieke elementen meer bevallen had...
het bewijst vooral dat de mensenlijke waarneming niet 'statisch' en 'absoluut' is, maar makkelijk gemanipuleerd kan worden... deeels ook dor hetgeen de mensen dnkel te zien of verklaringen waar ze eerder van gehoord hadden en die hen 'wel wat lijkt'...
bv de typische UFO of 'vliegende schotel' waarnemingen zijn sterk opgekomen van 1945, kort na de tweede wereldoorlog en zij sterk beinvloed door de Koude Oorlog, maar ook media-berichtgeving erover..
typerend is vaak ook dat mensen dingen beschrijven te zien, die ze vooral ergens 'gehoord' hebben (de 'schotel-vorm'.... een term die vrijwel exact kwam uit een melding ergens eind 40'er jaren die veel in de media kwam, de bedenker ervan is zelfs bij name bekend 'Kenneth Arnold'... overigens doelde Arnld niet op de vorm van de 9 objecten die hij had gezien, maar op de vliegbeweging zlf, die hij beschreef als 'zoals een schotel over het wateroppervlak scheert')
Dit topic gaat dan ook puur om de menselijke waarneming en die gevallen waarbij getuigen voor langere tijd een UFO goed hebben kunnen bekijken. Dus niet snel in het voorbijgaan of heel erg in de verte.quote:Op woensdag 9 januari 2013 01:55 schreef Cockwhale het volgende:
Ik denk dat in de meeste gevallen de geziene objecten zeer ver verwijderd zijn, of uit lichten bestaan, of met een flinke snelheid voorbij gaan. Dat zijn gevallen waarin het zicht geen betrouwbare bron is, als het gaat om concrete vormen, grootten en snelheden. Dat als er berhaupt sprake is dat iemand iets gezien of gefilmd heeft. Veel mensen liegen en veel filmpjes/foto's die rondgaan zijn bewerkt en dus vals. Dat zijn de redenen voor wantrouwen.
niet waarschijnlijk en het heeft inderdaad een schotelvorm net als de schotelvormen in onderstaande filmpjes. Zij creren de filmpjes en anderen creren de verhalen op basis van deze filmpjes.quote:Heeft het object in dit filmpje een schotelvorm? En hoe waarschijnlijk acht je het dat dit een onbekend weersfenomeen is?
Haha, ik wist dat iemand daarover zou beginnenquote:Op woensdag 9 januari 2013 02:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
niet waarschijnlijk en het heeft inderdaad een schotelvorm net als de schotelvormen in onderstaande filmpjes. Zij creren de filmpjes en anderen creren de verhalen op basis van deze filmpjes.
en vooral omdat het geluid uit je video weg-geedit is, wat voor after-effects demo's die amateurs uitwisselen vrij normaal is. Die geven niet om het geluid als ze wat op 't beeld toveren. De halve wereld speelt ermee. Ik check ze regelmatig, je kunt er realistische explosies mee maken, realistische schotels.. alles. Download het en leef je uit, hoe meer tijd je in de belichting, het model en de motion-tracking stopt hoe realistischer het wordt.
Nou in dit topic gaat het puur over waarneming. Dit topic gaat over het argument dat menselijke waarneming niet betrouwbaar is en dat daarom getuigenissen van mensen die een vliegende schotel hebben gezien niet geldig zijn.quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:44 schreef LelijKnap het volgende:
Het gaat er niet om of het vliegende object voor enkel de waarnemer te identificeren valt, maar voor de gehele mensheid.
Dat ligt er dan maar net aan wat ze meldde gezien te hebben - wat ze dachten gezien te hebben. Als ze zeiden 'ik zag iets wat ik niet kon identificeren' dan is er toch niks aan de hand ?quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dit topic gaat over het argument dat menselijke waarneming niet betrouwbaar is en dat daarom getuigenissen van mensen die een vliegende schotel hebben gezien niet geldig zijn.
Het gaat erom dat de getuigen vaak iets lijkt te impliceren, namelijk dat het iets is wat een onbekend iets is voor de mensheid (of voor de gros van de wereldbevolking).quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het mag verder duidelijk zijn dat een getuige kan liegen en dat een verhaal van een getuige niet kan dienen als wetenschappelijk bewijs.
Dan had ik het topic persoonlijk wat meer algemeen gehouden (zonder de ufo-issues) en geplaatst in W&T.quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Maar nogmaals, dit gaat over hoe betrouwbaar de menselijke waarneming is en hoe waarschijnlijk het is dat bijv. een helikopter wordt gedentificeerd als vliegende schotel als iemand voor een langere periode goed zicht heeft op het object.
Deze getuige vertelt alleen zijn verhaal over wat hij heeft gezien:quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:58 schreef LelijKnap het volgende:
Het gaat erom dat de getuigen vaak iets lijkt te impliceren, namelijk dat het iets is wat een onbekend iets is voor de mensheid (of voor de gros van de wereldbevolking).
Daar heb ik ook over gedacht en als ik geen directe antwoorden krijg in dit topic, dan open ik een topic in W&Tquote:Dan had ik het topic persoonlijk wat meer algemeen gehouden (zonder de ufo-issues) en geplaatst in W&T.
Okay, dus je acht het niet waarschijnlijk dat het een onbekend weersfenomeen is. Kun je toelichten waarom?quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
niet waarschijnlijk en het heeft inderdaad een schotelvorm net als de schotelvormen in onderstaande filmpjes. Zij creren de filmpjes en anderen creren de verhalen op basis van deze filmpjes.
Ik probeer alleen te bepalen wat nou de precieze positie is van de skeptici mbt menselijke waarneming.quote:Op woensdag 9 januari 2013 03:08 schreef Beathoven het volgende:
Welk cijfer zou je jezelf geven voor de kwaliteit van dit onderzoek als je je als student zou moeten beoordelen op een HBO of universiteit? Denk je dat je dit voor een opdrachtgever op dezelfde manier zou doen?
Dat heb ik gedaan, en hier is het antwoord:quote:Op woensdag 9 januari 2013 03:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Okay, dus je acht het niet waarschijnlijk dat het een onbekend weersfenomeen is. Kun je toelichten waarom?
En als je inderdaad een schotelvorm herkent, hoe verhoudt zich dat dan tot jouw positie dat de menselijke waarneming niet te vertrouwen is?
Wat wij hier mogelijk "echt" zien is alleen een 'kale lucht' waarin men met een camera een 'pan' van rechts naar links maakt. De vertraging en objecten kan men er in de postproductie inzetten. De editor met After Effects doet de rest en trolt 'm online met 'Mexico UFO blablala" wachtend op reacties en mensen die 'm verspreiden terwijl hij daar zelf waarschijnlijk zit te dijenkletsen van het lachen. Dat is geen Hollywood niveau, dat kan iedereen met een beetje routine in Adobe After Effects en dat doet iedereen ook getuige de trol-filmpjes die men maakt om gelovigen te trollen via youtube. Soms heeft men gewoon 't doel zoveel mogelijk reacties en views te halen om als beginner of gevorderd VFX maker in Hollywood binnen te komen want Hollywood drijft op VFX en youtube is een prima doorbreek-kanaal voor alles.. van zang tot film. 99,9% faalt, de 0,1% slaagt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
het eerste heet 'ufo trolling' trolololol
en vooral omdat het geluid uit je video weg-geedit is, wat voor after-effects demo's die amateurs uitwisselen vrij normaal is. Die geven niet om het geluid als ze wat op 't beeld toveren. De halve wereld speelt ermee. Ik check ze regelmatig, je kunt er realistische explosies mee maken, realistische schotels.. alles. Download het en leef je uit, hoe meer tijd je in de belichting, het model en de motion-tracking stopt hoe realistischer het wordt.
Dit is alweer een kromme vergelijking. Als iemand een onbekend iets ziet in de lucht, onverwacht ook nog, dan weet die persoon niet wat ie ziet. Gegarandeerd dat hij later dingen gaat invullen en interpreteren om het in een kader te plaatsen. Zo werkt de menselijke geest nu eenmaal.quote:Op woensdag 9 januari 2013 01:39 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ga je de vragen nog beantwoorden? Of blijf je volhouden dat je niet betrouwbaar een schotelvorm kunt onderscheiden van een helikopter of een vliegtuig of een vogel?
Maar goed dan doen we het anders.
Filmpje 1:
Filmpje 2:
Kijk het eerste filmpje helemaal en bekijk van het tweede filmpje 00:30 tm 1:00.
Morgenavond rond deze tijd, kom dan terug en beschrijf mij wat je je nog kunt herinneren van het eerste filmpje en beschrijf wat je je nog kunt herinneren van het tweede filmpje.
Het blijven alsnog beweringen. Alleen voor degene die dat zelf gezien heeft heeft het waarde.quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dit topic gaat dan ook puur om de menselijke waarneming en die gevallen waarbij getuigen voor langere tijd een UFO goed hebben kunnen bekijken. Dus niet snel in het voorbijgaan of heel erg in de verte.
Jouw positie mbt menselijke waarneming is dat dingen digitaal gemanipuleerd kunnen zijn?? Dus als ik naar jou toe kom en zeg dat ik net op mijn weg naar de supermarkt een vliegende schotel heb gezien, dan zeg jij dat die schotel misschien wel met een digitaal programma in de lucht is geprojecteerd??quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan, en hier is het antwoord:
Okay, hier een minder sturend onderzoek:quote:Verder is je "onderzoek" (het zou de naam niet eens mogen krijgen) niet echt nuttig, je stuurt mensen teveel. Jouw overload aan willekeurige filmpjes met stellingen in een bepaalde stijl zou zoiets zijn als mensen het verschil tussen pepsi en coca cola laten proeven waarbij je van te voren zegt 'wat proeft u hier? vindt u dit blikje pepsi ook veel lekkerder en zoeter dan dit blikje coca cola want er zit meer suiker in'. Je gooit je eigen conclusie al als een malle over de tafel, je wilt het teveel naar je eigen geloof tunnelen. Hoe wil je dat ooit een onderzoek noemen? Dit zou een 1 opleveren voor je huiswerk en een ontslagbrief van je baas, zelfs voor een luchtig onderzoek. En dat is geheel buiten het feit om dat er toevallig UFO's in staan.
Nee ik wil geen mensen overtuigen, ik wil de skeptici dwingen om gedetailleerder te kijken naar hun standpunten. Het is mij nu nog steeds niet duidelijk wat nu de precieze positie is van bepaalde mensen. Ik krijg alleen maar ellenlange verhalen en wollige verhalen als antwoorden en niemand die bereid is mij een duidelijk antwoord te geven.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dit is alweer een kromme vergelijking. Als iemand een onbekend iets ziet in de lucht, onverwacht ook nog, dan weet die persoon niet wat ie ziet. Gegarandeerd dat hij later dingen gaat invullen en interpreteren om het in een kader te plaatsen. Zo werkt de menselijke geest nu eenmaal.
Als jij wil volhouden dat je, in weerwil van onderzoeken waaruit dit keihard blijkt en het feit dat je op jezelf kunt testen hoe onnauwkeurig de menselijke waarneming en je geheugen is n van het feit dat dit voorbeeld helemaal niet vergeleken kan worden met mensen die ooit eens iets gezien hebben wat ze niet konden thuisbrengen, de menselijke waarneming en het geheugen betrouwbaar is, dat moet je het verder zelf maar weten.
Alleen me dunkt dat je met dit verhaal geen mensen overtuigt.En dat was wel je bedoeling, meen ik.
Als je een zeer onwaarschijnlijk idee aannemelijk wil maken, zul je echt alle andere mogelijke verklaringen moeten uitsluiten. Dat is nog lang niet aan de orde.
Ik wil in zoverre met je meegaan dat verder onderzoek naar de getuigen en de getuigenissen van belang kan zijn.
No shit. Daar gaat deze discussie ook helemaal niet over.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het blijven alsnog beweringen. Alleen voor degene die dat zelf gezien heeft heeft het waarde.
Kun je me precies uitleggen wat er mis is met onderstaande dan? Ik stuur hierin helemaal niet. En je kunt wel weer komen met "de menselijke geest vult dingen in", maar waarom denk je dat ik je vraag om 24 uur later de filmpjes te beschrijven. In een eerdere reactie zei je dat als je de filmpjes uit de OP weghaalt dat ik dan moeite zou hebben om de volgende dag te herinneren wat er stond. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar wat ik hier beneden vraag is niets anders dan "wat kun je je herinneren na 24 uur". Daar is niets sturends aan. Het zijn twee situaties van 30 seconden waarin dingen gebeuren.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dit is alweer een kromme vergelijking. Als iemand een onbekend iets ziet in de lucht, onverwacht ook nog, dan weet die persoon niet wat ie ziet. Gegarandeerd dat hij later dingen gaat invullen en interpreteren om het in een kader te plaatsen. Zo werkt de menselijke geest nu eenmaal.
Beide, snaar en slag. Heb je hem wel gezien?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Filmpje 1:
Is het instrument dat bespeelt wordt een snaarinstrument of een slaginstrument?
Ja ik kende t filmpjequote:Op woensdag 9 januari 2013 19:17 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Beide, snaar en slag. Heb je hem wel gezien?
Hiermee raak je maar een klein beetje aan wat ik in de OP probeer uiteen te zetten. Of is jouw positie dat wij niet op een betrouwbare manier een schotelvorm kunnen onderscheiden van een vliegtuig of helikopter als we op niet al te verre afstand minutenlang de vorm kunnen zien?quote:Maar dat we auto's herkennen en tractors komt ook omdat we ze al gezien hebben.
Het brein zoekt vormen die we eerder gezien hebben.
Blijf eens bij de kern van wat je in de openingspost vroeg en wat je later nog als verduidelijking herhaalde. Je wilde wat weten over de vorm en afstand van wat wij zagen 'in de filmpjes'. Als jij eigenlijk totaal iets anders wilt weten waarom stort je je eigen topic dan als een vuilniswagen vol met ruis aan willekeurig videomateriaal waarin je per video om een observatie vraagt over youtube filmpjes?quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jouw positie mbt menselijke waarneming is dat dingen digitaal gemanipuleerd kunnen zijn?? Dus als ik naar jou toe kom en zeg dat ik net op mijn weg naar de supermarkt een vliegende schotel heb gezien, dan zeg jij dat die schotel misschien wel met een digitaal programma in de lucht is geprojecteerd??
Ik stort het topic vol met ruis? Jij stort het topic vol met ruis!quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Blijf eens bij de kern van wat je in de openingspost vroeg en wat je later nog als verduidelijking herhaalde. Je wilde wat weten over de vorm en afstand van wat wij zagen 'in de filmpjes'. Als jij eigenlijk totaal iets anders wilt weten waarom stort je je eigen topic dan als een vuilniswagen vol met ruis aan willekeurig videomateriaal waarin je per video om een observatie vraagt over youtube filmpjes?
Ik geef een antwoord en dan roep je ineens dat 'het hele filmpje' er eigenlijk niet toe doet en dat het eigenlijk maar om 1 kernvraag gaat die helemaal nooit eerder is geformuleerd. Om vervolgens weer filmpjes te posten. (?)
Ik wil best op deze tweede vraag ingaan maar ik verwacht dat je na mn antwoord weer een zijweg gaat inslaan. Die ga ik niet met je in, dat zeg ik nu alvast
Als jij namelijk thuiskomt met 'ik heb een vliegende schotel gezien' dan zal ik kijken in welke staat je bent. Als je in blinde paniek door 't huis rent en gilt dan bel ik een dokter, als je 't rustig verteld dan neem ik aan dat je wat gezien hebt. Meer zal ik niet doen.
Ik kan er niet aan ontkomen om aan deze vraag mn ex-vriendin te koppelen die naast mij op een rustig avondje in het park stond te springen met "UFO UFO". Ik was net de eenden aan 't voeren die banger voor haar werden dan van wat er overvloog. Ze stond 't al op d'r mobieltje te filmen terwijl ze erachter aan liep. Toen ik haar vertelde dat 't een helikopter was vanwege de duidelijk hoorbare motoren en rotorbladen was het 'nee dat kan niet.. , en die lichten dan! zie je dat niet', enfin.. helikopters hebben ook lichtjes en ze beaamde het later maar dan moet er altijd een 'maar' aan vast komen net als met jouw zijweg nu. "Maar" vroeger heb ik samen met mij pa 'wel' een echte gezien'.
Ok. ja wat kan ik daar nu over zeggen. ok
En als ik die avond "niet" met haar op pad was geweest en ze alleen was geweest dan had ze nu vliegende schotel nummer 2 gezien (en die aliens en de hele mikmak stoppen we dan voor de gezelligheid maar even 'in' die helikopter) want hoe kan zij ooit omschrijven dat het klinkt als een helikopter als zij geen helikopter kan herkennen in het donker. Dan had ik verdomd weinig kunnen weten en had ik gewoon moeten toegeven dat ze wat gezien had wat volgens haar echt een vliegende schotel was. Had ze er nachten van wakker gelegen en had ik het nachtenlang moeten horen. Wat had ik moeten doen om haar serieus te nemen, het leger inschakelen? (die komt bij ons tegenwoordig op de fiets met al die de bezuinigingen op defensie toch?)
maar als er een B2 bommenwerper over zweefde dan had ik waarschijnlijk spontaan een eend geofferd want die dingen zijn wel indrukwekkend
En hoe kun je beweren dat ik niet bij de OP blijf? Je quote mijn bericht half en je slaat het belangrijkste deel over. Goed, poging 2:quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Blijf eens bij de kern van wat je in de openingspost vroeg en wat je later nog als verduidelijking herhaalde. Je wilde wat weten over de vorm en afstand van wat wij zagen 'in de filmpjes'. Als jij eigenlijk totaal iets anders wilt weten waarom stort je je eigen topic dan als een vuilniswagen vol met ruis aan willekeurig videomateriaal waarin je per video om een observatie vraagt over youtube filmpjes?
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij per s stuurt. Ik wil best de filmpjes even bekijken en later posten wat is blijven hangen. Wat ik alleen wilde zeggen is dat de confrontatie met een onbekend fenomeen dat je onverwacht te zien krijgt anders is. Dat is echt niet zomaar te vergelijken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Kun je me precies uitleggen wat er mis is met onderstaande dan? Ik stuur hierin helemaal niet. En je kunt wel weer komen met "de menselijke geest vult dingen in", maar waarom denk je dat ik je vraag om 24 uur later de filmpjes te beschrijven. In een eerdere reactie zei je dat als je de filmpjes uit de OP weghaalt dat ik dan moeite zou hebben om de volgende dag te herinneren wat er stond. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar wat ik hier beneden vraag is niets anders dan "wat kun je je herinneren na 24 uur". Daar is niets sturends aan. Het zijn twee situaties van 30 seconden waarin dingen gebeuren.
Dus zou je alsjeblieft de filmpjes kunnen bekijken en morgen beschrijven wat je nog weet van beide filmpjes?
Kijk het eerste filmpje helemaal en bekijk van het tweede filmpje 00:30 tm 1:00.
Filmpje 1:
Filmpje 2:
Kom over 24 uur terug en beschrijf wat je je nog kunt herinneren van het eerste filmpje en beschrijf wat je je nog kunt herinneren van het tweede filmpje.
Ik ben benieuwd wat er is blijven hangen
Dat viel natuurlijk ook wel weer te verwachten, zo'n tegenreactie. Laten we 't eerst over jou hebben.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik stort het topic vol met ruis? Jij stort het topic vol met ruis!
Dat antwoord gaf ik je voor eentje wat jij kennelijk wel ok vond want ik hoorde je niet klagen en jij vraagt vervolgens:quote:Mijn vraag was heel simpel:
"Ik wil aan de skeptici graag vragen wat ze zien in de volgende filmpjes en hoe betrouwbaar ze hun antwoord achten."
Ja dat klopt, je moet je altijd afvragen of hetgeen waar je naar kijkt wel echt is en in dit geval gaat het om je filmpje en niet om een 'wat als' vraag voor als 'jij' het gezien had (zonder daar een filmpje van te hebben neem ik nu ff aan) En wat het filmpje betreft...ik zie daar persoonlijk geen UFO in, voor mij is het een plausibel after-effects model dat er misschien wel helemaal niet is.quote:Jouw positie mbt menselijke waarneming is dat dingen digitaal gemanipuleerd kunnen zijn??
Je stelde een vraag. Maar ik mocht deze eigenlijk niet beantwoorden? Je doet helemaal geen onderzoek, je brengt een discussie op gang. Maak eens een mooie enquete ofzo.quote:Dus als ik naar jou toe kom en zeg dat ik net op mijn weg naar de supermarkt een vliegende schotel heb gezien, dan zeg jij dat die schotel misschien wel met een digitaal programma in de lucht is geprojecteerd??
Beathoven alsjeblieft zeg. Je gaat mij niet wijsmaken dat je zo dom bent. Ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat het gaat om menselijke waarneming in de echte wereld. Dit gaat over waarneming, niet of dat de filmpjes zelf digitaal gemanipuleerd zijn. De vraag was heel duidelijk: Wat zie je? En daar gaf je antwoord op en vervolgens komt er een heel verhaal over videomanipulatie en daar gaat dit topic niet over voor de zoveelste keer. Het gaat erom wat je zag in het filmpje. Punt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:41 schreef Beathoven het volgende:
Ja dat klopt, je moet je altijd afvragen of hetgeen waar je naar kijkt wel echt is en in dit geval gaat het om je filmpje en niet om een 'wat als' vraag voor als 'jij' het gezien had (zonder daar een filmpje van te hebben neem ik nu ff aan) En wat het filmpje betreft...ik zie daar persoonlijk geen UFO in, voor mij is het een plausibel after-effects model dat er misschien wel helemaal niet is.
Ik probeer gewoon verder te gaan met datgene waar ik over praat in de OP.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:41 schreef Beathoven het volgende:
Je stelde een vraag. Maar ik mocht deze eigenlijk niet beantwoorden? Je doet helemaal geen onderzoek, je brengt een discussie op gang. Maak eens een mooie enquete ofzo.
Mijn idee is dat je waarneemt met de geest. Alles wat je bewust waarneemt is een interpretatie van je hersenen. Als je iets ziet dat je echt niet kent, zou je het voor de gekste dingen kunnen aanzien. Als er ook nog eens tijd overheen gaat zul je proberen het te plaatsen in een kader dat je kent.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat is jouw positie mbt de menselijke waarneming in de echte wereld en kun je dit in een paar zinnen vertellen?
Dit is mijn positie:
De menselijke waarneming is niet perfect en met name als het aankomt op het zien en herinneren van details, kan de menselijke waarneming erg slecht zijn. Maar als het aankomt op zaken waarbij je je focust op de grote lijnen, dan kan de menselijke waarneming best betrouwbaar zijn. Met name als je je focust op een object en je moet de vorm zien te onderscheiden van vormen die die daar ver van afstaan.
het maakt natuurlijk helemaal niks uit of je een waarneming in de lucht doet of ergens anders... of dat je wel 5 minuten lang ergens naar gekeken hebt of niet...quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat is allemaal prima en het klopt allemaal, maar hoe verhoudt zich dat tot een waarneming in de lucht? Want dit verhaal van hoe mensen gezichten door elkaar kunnen houden en moeilijk kunnen onthouden dat ken ik nu wel.
Bij de 5% cases die op geen enkele manier verklaarbaar zijn, praten we bijv. over piloten die 20 minuten lang een vliegende schotel of sigaarvorm hebben bekeken door een verrekijker. Hoe is jouw voorbeeld toepasbaar op zo'n case?
De menselijke waarneming doet het op hoofdlijnen inderdaad goed maar de details zijn vaak wel degelijk van belang. Op deze punten past men dan vaak ook liever hard bewijs toe dan waarnemingen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik probeer gewoon verder te gaan met datgene waar ik over praat in de OP.
Goed, poging 3:
Wat is jouw positie mbt de menselijke waarneming in de echte wereld en kun je dit in een paar zinnen vertellen?
Dit is mijn positie:
De menselijke waarneming is niet perfect en met name als het aankomt op het zien en herinneren van details, kan de menselijke waarneming erg slecht zijn. Maar als het aankomt op zaken waarbij je je focust op de grote lijnen, dan kan de menselijke waarneming best betrouwbaar zijn. Met name als je je focust op een object en je moet de vorm zien te onderscheiden van vormen die die daar ver van afstaan.
Kun jij jouw positie ook op deze manier beschrijven?
Klopt, maar ik ken niemand die ik vertrouw die zo duidelijk een stilstaand vliegend schotel van dichtbij heeft gezien zo als jij stelt in dit topic. Dus...quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
No shit. Daar gaat deze discussie ook helemaal niet over.
Daar kan ik me wel in vinden. Op het gebied van details is het vaak hopeloos, tenzij iemand speciaal op bepaalde details heeft gelet. In 'the heat of the moment' is dat helaas niet altijd het geval. Soms gaat het gewoon te snel om op details te letten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dit is mijn positie:
Je beschuldigt de programma-makers van teveel sensatie, maar jij hebt zelf daartoe ook die neiging blijkbaar. Met je aangedikte verhaal over dat het lijkt alsof de USS Enterprise overvliegt. Jij probeert het nog sensationeler te laten lijken dan de documentaire is blijkbaar.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 00:31 schreef Beathoven het volgende:
De media verkleurt ook veel, vooral in documentaires waarin zo'n beetje 99% door acteerwerk en geconstrueerd beeld wordt ingekleurd. In het andere topic over die 'onopgeloste' zaak van pop over overvliegende fenomenen wordt twee keer 't zelfde verhaal verteld maar door een andere bril bekeken.
TRU / Massa sighting door agenten - Trumbull County Ohio UFO
Allereerst de versie van een of 't ander paranormaal programma uit de jaren 90. Hierin krijgen we de Epische thriller versie te zien van een ervaren heldhaftige 'veteran cop' en lijkt het alsof de complete USS Enterprise laag over de politiewagen van de agent neerdaalt waardoor alle electronica in z'n wagen uitvalt en 'm een kwartier lang onder het licht van 40 zonnebanken zet terwijl hij uitstapt en toekijkt. De ontvoering is er nog net niet maar het is duidelijk een schotel. Daarna vliegt hij weg en is de agent in kwestie zo heldhaftig dat hij de achtervolging inzet, want z'n eerste reactie was.. er achteraan, het is immers een veteran cop die niet bang is. De deskundige die op 't einde beweerd dat het mogelijk "natuurlijk" kan zijn verklaar je meteen voor gestoord want je ziet toch zelf in de reconstructie dat daar de hele Enterprise boven hangt, wat een mafketel. Dit waren zo'n beetje de gemiddelde Youtube reacties erop in ieder geval.
Ik kan die bewering niet terug vinden op wikipedia. Hoe weet je dat?quote:Het is een 'perfecte' X-Files episode en die serie schijnt o.a. hier op gebaseerd te zijn want Mulder en Scully zitten onder precies zo'n licht in de eerste en tweede aflevering van seizoen 1.
Beam me up Scottyquote:Op dinsdag 15 januari 2013 00:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je beschuldigt de programma-makers van teveel sensatie, maar jij hebt zelf daartoe ook die neiging blijkbaar. Met je aangedikte verhaal over dat het lijkt alsof de USS Enterprise overvliegt. Jij probeert het nog sensationeler te laten lijken dan de documentaire is blijkbaar.
Ik kan die bewering niet terug vinden op wikipedia. Hoe weet je dat?quote:Het is een 'perfecte' X-Files episode en die serie schijnt o.a. hier op gebaseerd te zijn want Mulder en Scully zitten onder precies zo'n licht in de eerste en tweede aflevering van seizoen 1.
quote:
Klopt, maar dat maakt het niet minder Episch want 't geweld aan licht en de omvang past allemaal maar net in 't frame.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 01:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]![]()
Ik zie hier iets dat 3 auto lengtes breed lijkt. Heb je ooit wel eens Star Trek gekeken? De USS Enterprise is in ieder geval iets groter dan 10 meter breed
quote:Driving away in the rain, Scully suspects that the kids may have been involved in some kind of cult. Suddenly, Mulder's compass needle goes crazy, there is a bright white flash of light, and the car's engine dies. Looking at his watch, Mulder notices that nine minutes have elapsed instantly.
Nu doe je t weer, je gebruikt t woord epischquote:Op dinsdag 15 januari 2013 01:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt, maar dat maakt het niet minder Episch want 't geweld aan licht en de omvang past allemaal maar net in 't frame.Nu moet je de history-channel versie in dat topic van je nog maar eens bekijken, die dringt het epische / technologische karakter nog iets verder terug. Wat het verhaal niet minder interessant maakt overigens.. maar wel iets anders.
Okay, ik dacht je bedoelde dat de X files op Trumbull gebaseerd was.quote:uit de pilot van de eerste X-Files:
[..]
Episch betekent groots.. een heldenverhaal en dat is het in het verhaal in dat eerste filmpje.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 01:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nu doe je t weer, je gebruikt t woord episch![]()
Welk epische karakter heb je t over? Ik vond het verhaal in de docu zeer interessant, maar om nou te zeggen dat het een episch karakter heeft???
Je overdrijft weer en doet precies datgene waar je documakers van beschuldigt. Het klopt inderdaad dat documakers dingen sensationeler kunnen maken om zo aandacht te trekken, maar jij doet precies hetzelfde.
Nee, het gaat alleen over de pilot aflevering waarin het gegeven van een wit licht, verstrijken van tijd en een afslaande motor voorkomen. En het gekke is, ik 'nam aan' dat de X-Files 'na' het fenomeen op TV kwam maar nu zie ik dat het andersom is, de X-Files serie was eerder. Ik vraag me daarom af of het zo kan zijn dat de agent in kwestie de X-Files al een jaar tot anderhalf keek en mogelijk daar ook iets door benvloed 'zou kunnen zijn'. Niet het hele fenomeen, maar delen van het verhaal.quote:Okay, ik dacht je bedoelde dat de X files op Trumbull gebaseerd was.
sodeju, dat filmpje...bizar zegquote:Op woensdag 9 januari 2013 07:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan, en hier is het antwoord:
[..]
Wat wij hier mogelijk "echt" zien is alleen een 'kale lucht' waarin men met een camera een 'pan' van rechts naar links maakt. De vertraging en objecten kan men er in de postproductie inzetten. De editor met After Effects doet de rest en trolt 'm online met 'Mexico UFO blablala" wachtend op reacties en mensen die 'm verspreiden terwijl hij daar zelf waarschijnlijk zit te dijenkletsen van het lachen. Dat is geen Hollywood niveau, dat kan iedereen met een beetje routine in Adobe After Effects en dat doet iedereen ook getuige de trol-filmpjes die men maakt om gelovigen te trollen via youtube. Soms heeft men gewoon 't doel zoveel mogelijk reacties en views te halen om als beginner of gevorderd VFX maker in Hollywood binnen te komen want Hollywood drijft op VFX en youtube is een prima doorbreek-kanaal voor alles.. van zang tot film. 99,9% faalt, de 0,1% slaagt.
Je kunt ook een helikopter faken met after effects maar daar zit teveel werk in en het wow effect is te laag (helikopter topics zijn nogal lauw vertegenwoordigt) zo'n schotel draait hooguit om z'n as en dat is het...en het wow effect is torenhoog. Het is voor beginners en iets gevorderden een heel makkelijk werkbaar basismodel.
De hele waarneming die we dan volgens jou zouden moeten doen met betrekking tot de vorm en de afstand houden ons in dat geval zo erg voor de gek dat het begrip vorm en afstand niet zo relevant meer zijn omdat het er in werkelijkheid niet is.. en dat is niet geheel in het voordeel van het menselijk brein. Dit zou een prima optische illusie zijn want After Effects is, als je 't goed aanpakt iets dat voor echt door kan gaan en zo'n titel is zo gegeven.
Onderstaand is hoe het nu op topniveau gebeurd en over 10 jaar kan jan met de banaan als amateur zelf hele steden aan z'n ufo filmpje toevoegen en dat zal ook gebeuren.
Verder is je "onderzoek" (het zou de naam niet eens mogen krijgen) niet echt nuttig, je stuurt mensen teveel. Jouw overload aan willekeurige filmpjes met stellingen in een bepaalde stijl zou zoiets zijn als mensen het verschil tussen pepsi en coca cola laten proeven waarbij je van te voren zegt 'wat proeft u hier? vindt u dit blikje pepsi ook veel lekkerder en zoeter dan dit blikje coca cola want er zit meer suiker in'. Je gooit je eigen conclusie al als een malle over de tafel, je wilt het teveel naar je eigen geloof tunnelen. Hoe wil je dat ooit een onderzoek noemen? Dit zou een 1 opleveren voor je huiswerk en een ontslagbrief van je baas, zelfs voor een luchtig onderzoek. En dat is geheel buiten het feit dat er toevallig UFO's in staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |