In discussies over UFO's hebben skeptici vaak de neiging om de gehele menselijke waarneming over 1 kam te scheren. Het klopt inderdaad dat de menselijke waarneming niet 100% betrouwbaar is, maar skeptici hebben de neiging om de gehele menselijke waarneming mbt UFO's niet serieus te nemen. Dus ze doen het lijken alsof de menselijke waarneming 0% betrouwbaar tot bijv. 50% betrouwbaar is.
Maar kun je alle menselijke waarneming zomaar van tafel vegen omdat het onbetrouwbaar is? Miljoenen mensen stappen dagelijks in hun auto en verreweg het grootste deel daarvan komt de dag door zonder ongelukken. Dat is dan toch vreemd, als menselijke waarneming zo onbetrouwbaar is.
Het klopt dat we tijdens onze reis in de auto niet alles tot in detail zullen waarnemen en onthouden. Hoeveel gele of rode auto's we hebben gezien tijdens onze reis, dat zal niemand weten. Maar we kunnen ons wel herinneren of de meeste auto's er uitzagen als een gewone personenauto of busje of vrachtwagen en niet als een tractor.
De verschillen tussen tractoren en de andere drie zijn vrij duidelijk. Tractoren hebben een duidelijk andere vorm omdat aerodynamica niet erg belangrijk is bij het ontwerpen van een tractor. Daarnaast zijn ze langzamer en ze maken misschien meer lawaai.
Ook halen skeptici voorbeelden aan van wetenschappelijk bewijs dat zou moeten bewijzen dat waarneming niet betrouwbaar is. Maar zijn de situaties die wetenschappelijk zijn onderzocht wel vergelijkbaar met sommige UFO waarnemingen? Iemand gebruikte dit voorbeeld:
quote:
examined eyewitness identification accuracy from controlled studies performed in "natural settings." In the typical study, a person enters a convenience store and performs some memorable action (such as paying in pennies) to ensure drawing the clerk's attention. Later the clerk views a photospread and identifies the "customer." The percentage of correct identification ranged from 34-48% and the percentage of false identification is 34-38%. It is hard to know how far to generalize such studies, but they suggest that eyewitnesses are almost as likely to wrong as to be correct when identifying strangers. Moreover, these results occurred until highly favorable circumstances: extended duration, good lighting, clear visibility, and no "weapons focus."
Men praat hier over een "memorable action" zoals het betalen met centen en vervolgens kan de bediende vaak niet achteraf de klant correct identificeren. Maar als de bediende gevraagd zou worden of deze klant maar 1 arm had of 2 armen had, dan is het in mijn ogen waarschijnlijker dat hij bij zo'n vraag een veel hogere correctheid zou scoren.
De vraag is eigenlijk, kun je het identificeren van een mens vanuit een groep mensen gelijkstellen aan het identificeren van een vliegende schotel in vergelijking met een helikopter bijvoorbeeld? De verschillen tussen een schotelvorm en een helikopter zijn een stuk makkelijker waarneembaar dan de verschillen tussen verschillende typen helikopters.
Ik wil aan de skeptici graag vragen wat ze zien in de volgende filmpjes en hoe betrouwbaar ze hun antwoord achten. Als er genoeg mensen hebben gereageerd, dan kunnen we kijken hoe betrouwbaar de waarnemingen waren.
Het gaat er hierbij om dat we in grote lijnen proberen te identificeren wat er te zien is. Als iemand een vliegende schotel ziet, dan is het niet de vraag hoeveel raampjes die schotel had maar het gaat erom of de schotelvorm zelf correct gedentificeerd kan worden in vergelijking met de vorm van bijv. een helikopter of een vliegtuig.
Filmpje 1:
Is het instrument dat bespeelt wordt een snaarinstrument of een slaginstrument?
Filmpje 2:
Wat voor vervoerstype zien we voornamelijk in dit filmpje. Zijn dat treinen of zijn dat auto's?
Filmpje 3:
Beschrijf het transportmiddel dat te zien is in het filmpje.
Filmpje 4:
Heeft het object in dit filmpje een schotelvorm? En hoe waarschijnlijk acht je het dat dit een onbekend weersfenomeen is?
Filmpje 5:
Beschrijf de vorm van het object in de voorgrond en beschrijf de vorm van de objecten in de achtergrond.
Filmpje 6:
Wat is de vorm van het object in dit filmpje?
Filmpje 7:
Het licht dat centraal staat in dit filmpje, welke kant beweegt het op aan het einde van het filmpje en gaat dit geleidelijk of gaat het met een plotselinge versnelling?
Nu zullen mensen misschien denken dat de bovenstaande voorbeelden wel heel makkelijk zijn, maar soms is de waarneming die we nodig hebben om onderscheid te maken tussen zaken ook erg makkelijk. Wie heeft hierboven nou de helikopter omschreven als schotelvorm bijv.?
Mijn positie is dus dat menselijke waarneming inderdaad niet altijd betrouwbaar is, maar dat de situatie waarin die waarneming plaatsvindt, nogal belangrijk is. Grotere verschillen zien tussen zaken, is makkelijker dan kleinere details onderscheiden.
Ben benieuwd hoe men hier over denkt en of sommige skeptici bij hun standpunt blijven dat menselijke waarneming gewoon onbetrouwbaar is en daarom niet serieus genomen mag worden.
Edit:Voor de mensen die alles hierboven teveel werk vinden en die de vragen te sturend vinden, voor hen heb ik de volgende veel kortere vraag:
Kijk het eerste filmpje helemaal en bekijk van het tweede filmpje 00:30 tm 1:00.
Filmpje 1:
Filmpje 2:
Kom over 24 uur terug en beschrijf wat je je nog kunt herinneren van het eerste filmpje en beschrijf wat je je nog kunt herinneren van het tweede filmpje.
Ik ben benieuwd naar wat er is blijven hangen
[ Bericht 1% gewijzigd door Probably_on_pcp op 09-01-2013 01:47:52 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."